Snowpiercer (Netflix / TNT)

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
484
Onko kukaan muu katsonut?

Mielenkiintoinen sarja jossa yhteiskuntaluokkajako näkyy selvästi yhdessä pitkässä junassa (1001 vaunua, noin 3000 asukasta) joka kiertää maailmaa ympäri kun maailmaan on tullut ydintalvi.

Yhteiskuntaluokat ovat jakautuneet: 1. luokkaa jossa on eliitti joka on maksanut koko junaprojektin, 2. luokka jossa on erilaisia junan työntekijöitä jotka tekevät ns. parempia duuneja ja joilla on kuitenkin etuja, 3. luokka jossa on alimmat junan työntekijät ja joilla on vähemmän etuja ja viimeisenä perävaunun väki joka änkeytyi väkisellä junaan sen lähdön aikana ja heitä lähinnä pidetään ahtaissa oloissa ja annetaan ruuaksi jotain proteiinimössöä.

Mitä korkeampaan luokkaan kuuluu niin, sitä enemmän etuja ja mukavuuksia.

Eri vaunuissa on mm. hedelmien kasvatusta, karjan kasvatusta, juhlapaikkoja, saunoja, kylpylöitä ja tietysti ruokaloita, baareja ja yökerhoja yms.

Tähän mennessä muutama on päässyt ylenemään osaamisensa perusteella perävaunusta kolmanteen luokkaan ja kakkosluokkaan on päässyt ylenemään jos voittaa järjestetyn tappelun kolmannesluokassa.

Sarjan juoni alkaa siitä kun perävaunusta on murhaetsivä pyydetty selvittämään junassa tapahtunutta murhaa.
 

Tuo tullut aikaisemmin katsottua. Kannattaa katsoa jos sarja nappaa, muistikuvissa ainakin tuo kolahti enemmän, mutta siitä on tovi aikaa jo kun tuli katsottua. Tätä sarjaa tulee seurattua lähinnä naispääosan takia.

Leffassa kerrotaan myös mitä se proteeni mössö on :). Taitavat tässä sarjassa säästellä kohtausta johonkin ekan kauden loppuun varmaan.
 
Leffa oli minusta sellainen ihan kiva ajatuskoe, mutta miten niin epärealistiseen settiin on saatu survottua kokonainen sarja?
 
Leffa oli minusta sellainen ihan kiva ajatuskoe, mutta miten niin epärealistiseen settiin on saatu survottua kokonainen sarja?

Tämä on kyllä kokoajan läsnä, kun tätä katsoo. Aivan järjetön idea, että joku maailmaa kiertävä juna olisi ratkaisu pelastua maailman jäädyttyä :facepalm: Jos kerran tuo ikimoottori on niin mahtava, ettei polttoainekaan ikinä lopu, niin miksi sitä ei voinut generaattoriksi virittää ja lämmittää jotain hehtaarien kokoista bunkkeria tai vaikka koko kaupunkia?

Tuo toinen juna tuli kyllä yllärinä. Olin varma, että se wilford olisi siellä pakastimessa ollut ja herännyt sieltä kauden viimeisessä jaksossa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kiva kun spoilasit (uusin jakso kattomatta). :) Mielestäni tässä sarjassa on kiinnostava ympäristö ja aion kyllä katsoa tuon alkup. leffankin jossain välissä.

Kyllähän se ikimoottori on jo nyt valjastettu generaattoriksi. Tarina ei tosin kerro, että miksi tämmöinen juna oli kaikista paras ratkaisu, eikä mainitsemasi staattinen lokaatio.
 
Tämä on kyllä kokoajan läsnä, kun tätä katsoo. Aivan järjetön idea, että joku maailmaa kiertävä juna olisi ratkaisu pelastua maailman jäädyttyä :facepalm: Jos kerran tuo ikimoottori on niin mahtava, ettei polttoainekaan ikinä lopu, niin miksi sitä ei voinut generaattoriksi virittää ja lämmittää jotain hehtaarien kokoista bunkkeria tai vaikka koko kaupunkia?

Tuo toinen juna tuli kyllä yllärinä. Olin varma, että se wilford olisi siellä pakastimessa ollut ja herännyt sieltä kauden viimeisessä jaksossa.

Kiitti vaan... ;>
 
Ei niitä ole täällä tähänkään asti käytetty, ja otsikossa lukee Netflix
No on noita käytetty paljonkin esim Better Call Saul:n ketjussa ja jopa tämän ketjun aloitusviestissä :). Eikai tuo Netflix otsikossa nyt juuri tähän liity.

Mutta ei siitä sen enempää, jatkossa kannattaa ehkä kuitenkin miettiä asiaa myös muiden kannalta, jotka ei välttämättä kerkiä katsomaan kaikkia jaksoja heti julkaisupäivänä.
 
No on noita käytetty paljonkin esim Better Call Saul:n ketjussa ja jopa tämän ketjun aloitusviestissä :). Eikai tuo Netflix otsikossa nyt juuri tähän liity.

Mutta ei siitä sen enempää, jatkossa kannattaa ehkä kuitenkin miettiä asiaa myös muiden kannalta, jotka ei välttämättä kerkiä katsomaan kaikkia jaksoja heti julkaisupäivänä.

Jos jakso on jo ulkona jo spoilerit joka puolella nettiä, niin ei ole mitään järkeä spoilereita käytellä. Kyllä vastuu on katsojalla. Onhan tuo nyt älytöntä alkaa ketjuja spoilereilla täyttämään muutaman lumihiutaleen takia.
 
Jos jakso on jo ulkona jo spoilerit joka puolella nettiä, niin ei ole mitään järkeä spoilereita käytellä. Kyllä vastuu on katsojalla. Onhan tuo nyt älytöntä alkaa ketjuja spoilereilla täyttämään muutaman lumihiutaleen takia.
Tätä väittelyä spoileri-tägeistä et tule voittamaan, joten voit lopettaa jankkaamisen saman tien.

Itse jaksoin katsoa sarjaa kahden jakson verran. Pääosan esittäjä ei tunnu luontevalta roolissaan ja usealle Netflixin sarjalle ominainen tylsyys hehkuu tästäkin.
 
Menee taas näihin että ekan jakson katsottua harkitsee pari kk jaksaisiko katsoa toisen, eikä sitten koskaan jaksa(sama juttu Madmen/Lost kanssa). Ei oikein herätä minkäänlaista mielenkiintoa. Lähteekö tämä jossain vaiheessa lentoon niin sanotusti? Perävaunun porukan ja muidenkin henkilöhahmot vaikutti paperinohuilta, lähinnä karikatyyreiltä.
 
Viimeaikaisten trendien mukaisesti kiintiöitä ja surkeita juonenkäänteitä, näyttelijöiden jotka tylsiä "tähdittämänä". Katsonut nyt kuitenkin kaikki mutta sellainen 4/10. Odotin parempaa sci-fiä mutta lopputulos on ollut tylsää kuraa.
 
Viimeksi muokattu:
No on noita käytetty paljonkin esim Better Call Saul:n ketjussa ja jopa tämän ketjun aloitusviestissä :). Eikai tuo Netflix otsikossa nyt juuri tähän liity.

Mutta ei siitä sen enempää, jatkossa kannattaa ehkä kuitenkin miettiä asiaa myös muiden kannalta, jotka ei välttämättä kerkiä katsomaan kaikkia jaksoja heti julkaisupäivänä.
Juurikin näin. Itseäni ei esimerkiksi spoilerit pahemmin haittaa mutta monia kyllä haittaa.
 
Viimeaikaisten trendien mukaisesti kiintiöitä ja surkeita juonenkäänteitä, näyttelijöiden jotka tylsiä "tähdittämänä". Katsonut nyt kuitenkin kaikki mutta sellainen 4/10. Odotin parempaa sci-fiä mutta lopputulos on ollut tylsää kuraa.
Kiintiöt tosiaan huolella täytetty, tärkeimpänä pääosan esittäjä musta mies jolla luonnollisesti suhde valkoiseen naiseen koska eihän mikään muu enää nykyään käy laatuun
 
Jos jakso on jo ulkona jo spoilerit joka puolella nettiä, niin ei ole mitään järkeä spoilereita käytellä. Kyllä vastuu on katsojalla. Onhan tuo nyt älytöntä alkaa ketjuja spoilereilla täyttämään muutaman lumihiutaleen takia.

On ollut ihan yleinen tapa kohteliaisuuden vuoksi tuupata ”isommat” spoilerit sinne tägien taakse. Etenkin jos meinaat spoilata oletettavaati koko tuotantokauden suuren paljastuksen vaan postauksen loppukaneetin vuoksi niin ei olis iso vaiva. Ei kaikki sarjasta kiinnostuneet ja siitä keskustella haluavat ole välttämättä katsoneet koko sarjaa vielä sillä hetkellä kun tähän ketjuun eksyvät...
 
On ollut ihan yleinen tapa kohteliaisuuden vuoksi tuupata ”isommat” spoilerit sinne tägien taakse. Etenkin jos meinaat spoilata oletettavaati koko tuotantokauden suuren paljastuksen vaan postauksen loppukaneetin vuoksi niin ei olis iso vaiva. Ei kaikki sarjasta kiinnostuneet ja siitä keskustella haluavat ole välttämättä katsoneet koko sarjaa vielä sillä hetkellä kun tähän ketjuun eksyvät...

Yleinen tapa on ollut postata ilman spoileria, jos jakso on jo ulkona. Eihän se silloin mikään spoileri enää ole. Jos joku on niin idiootti, että tulee jaksoa käsittelevään ketjuun ilman viimeisimmän jakson katsomista, niin oma moka.
 
Kiintiöt tosiaan huolella täytetty, tärkeimpänä pääosan esittäjä musta mies jolla luonnollisesti suhde valkoiseen naiseen koska eihän mikään muu enää nykyään käy laatuun
Onhan se Melanie aika q-ma, samoiten hymyilyttää aina se Laura Huhtasaaren näköinen typy myös.
 
Yleinen tapa on ollut postata ilman spoileria, jos jakso on jo ulkona. Eihän se silloin mikään spoileri enää ole. Jos joku on niin idiootti, että tulee jaksoa käsittelevään ketjuun ilman viimeisimmän jakson katsomista, niin oma moka.

Itse asiassa tällä foorumilla on ihan yleisenä tapana ollut käytää niitä spoiler-tageja tai varoituksia sarjaa/leffaa yleisesti koskevissa ketjuissa, kuten tuo moderaattorikin tuossa yritti sulle ystävällisesti vinkata. Varmaan näin streaming-aikakaudella on aika yleistäkin ettei kaikki ole nähneet joka palvelun jokaisen sarjan jokaista jaksoa heti ilmestymisen jälkeen, joten spoilaamisen vaara on ihan todellinen jos tulee heittelemään kauden päätösjakson käänteitä yleiseen keskusteluketjuun.

Tietty kaikkiahan ei mitkään yleiset kohteliaisuuasiat kiinnosta, vaan mieluummin haukutaan muita idiooteiksi sen sijaan että tunnettais tarvetta muuttaa omaa käytöstä.
 
Itse asiassa tällä foorumilla on ihan yleisenä tapana ollut käytää niitä spoiler-tageja tai varoituksia sarjaa/leffaa yleisesti koskevissa ketjuissa, kuten tuo moderaattorikin tuossa yritti sulle ystävällisesti vinkata. Varmaan näin streaming-aikakaudella on aika yleistäkin ettei kaikki ole nähneet joka palvelun jokaisen sarjan jokaista jaksoa heti ilmestymisen jälkeen, joten spoilaamisen vaara on ihan todellinen jos tulee heittelemään kauden päätösjakson käänteitä yleiseen keskusteluketjuun.

Tietty kaikkiahan ei mitkään yleiset kohteliaisuuasiat kiinnosta, vaan mieluummin haukutaan muita idiooteiksi sen sijaan että tunnettais tarvetta muuttaa omaa käytöstä.

Yleisempi tapa on postata ilman spoilereita. Jotkut idiootit käyttää spoilereita vielä vuoden päästäkin julkaisusta, eikä se ole mikään perustelu paskoa ketjua spoiler tageilla.

Spoilerikeskustelussa ei ole mitään järkeä, kun mitään tarvetta moiselle ei ole. Aiheuttaa vain turhaa vitutusta, kun ei koskaan tiedä, että mitä siellä spoilerin sisällä on. Puhetta uusimmasta jaksosta vai tulevasta.
 
Aiheuttaa vain turhaa vitutusta, kun ei koskaan tiedä, että mitä siellä spoilerin sisällä on. Puhetta uusimmasta jaksosta vai tulevasta.

Otsikon niin voi antaa vinkin

Olisit siis voi päättää viestis vaikka näin
Tuo toinen juna tuli kyllä yllärinä. Olin varma, että se wilford olisi siellä pakastimessa ollut ja herännyt sieltä kauden viimeisessä jaksossa.

Mut joo, eiköhän tää ollu tässä. Jotkut ajattelee muitakin ja jotkut vaan itseään.
 
Yleisempi tapa on postata ilman spoilereita. Jotkut idiootit käyttää spoilereita vielä vuoden päästäkin julkaisusta, eikä se ole mikään perustelu paskoa ketjua spoiler tageilla.

Spoilerikeskustelussa ei ole mitään järkeä, kun mitään tarvetta moiselle ei ole. Aiheuttaa vain turhaa vitutusta, kun ei koskaan tiedä, että mitä siellä spoilerin sisällä on. Puhetta uusimmasta jaksosta vai tulevasta.

Oot varmaa näitä tyyppejä jotka ei vastaa tuntemattomiin numeroihin. Postasit spoikkas klo 21:39 ja jakso oli tullut päivällä netflixiin nii luonnollisesti kaikki ei ehtinyt vielä sitä katsoa ja jotkut saattaa jopa katsoa vasta seuraavana päivänä, syy miksi tulin itse ketjuun oli että halusin nähdä mitä muut ajattelee kyseisestä sarjasta ja sen epäkohdista. Noi sun perustelut että spoiler tagin käyttö jotenki roskaa ketjua on kyllä aika naurettavaa, tosiasia taitaa olla laiskuuden ja itsekkyyden rajoilla.
 
Oot varmaa näitä tyyppejä jotka ei vastaa tuntemattomiin numeroihin. Postasit spoikkas klo 21:39 ja jakso oli tullut päivällä netflixiin nii luonnollisesti kaikki ei ehtinyt vielä sitä katsoa ja jotkut saattaa jopa katsoa vasta seuraavana päivänä, syy miksi tulin itse ketjuun oli että halusin nähdä mitä muut ajattelee kyseisestä sarjasta ja sen epäkohdista. Noi sun perustelut että spoiler tagin käyttö jotenki roskaa ketjua on kyllä aika naurettavaa, tosiasia taitaa olla laiskuuden ja itsekkyyden rajoilla.

Kyllä se on ihan omaa tyhmyyttä tulla ketjua lukemaan, jos jakso on jo pihalla. Kyllä minäkin aina, kun ketju pinnalle nousee katson, että jokos tämä jatkui, enkä mene sinne spoilaantumaan ja ala siitä itkemään.
 
Kyllä se on ihan omaa tyhmyyttä tulla ketjua lukemaan, jos jakso on jo pihalla. Kyllä minäkin aina, kun ketju pinnalle nousee katson, että jokos tämä jatkui, enkä mene sinne spoilaantumaan ja ala siitä itkemään.
Otetaan muut käyttäjät huomioon ja käytetään niitä spoiler-tageja, jos viesti sisältää jonkun vähänkään merkittävämmän spoilauksen melko hiljattain julkaistuista jaksoista. Sen on sitten eri asia, jos puhutaan puoli vuotta sitten julkaistusta jaksosta. Piste.
 
Onnistui kyllä yllätämään tuo toinen juna ja sen telakoituminen. :D Tuleeko siis Sean Bean toisella kaudella myllyttämään ja ottamaan homman haltuun? Kunnes kuolee.
 
Jäi mulla pariin ekaan jaksoon tämä. Ei vaan kiinnostanut. Leffasta tykkäsin, tämä oli vaan niin geneeristä dekkarihommaa.

Mä oon vissiin kattonut ihan liikaa sarjoja ja leffoja, kun ei juuri mikään enää iske. Kaikki hollywoodin juonikuviot on jo nähty useamman kerran.
 
Juuri kun luulin viime kauden loppupuolella että tässä sarjassa juoni loppui nyt täysin niin tuli ihan puskasta uusi tilalle. Tullut binge-katsottua parissa päivässä ensimmäinen kausi ja nyt toisen kauden ensimmäinen jakso.

Tuleekohan tästä niitä harvoja tv-sarjoja joissa toinen kausi on ensimmäistä parempi?
 
No, en tiedä onko meno nyt sitten tällä uudella kaudella yhtään sen parempaa. Saadaan ainakin tätä vastakkainasettulua jatkettua.
 
Onkos tästä nyt 3 jaksoa S2 ulkona. Tavallaan ei ole mitään erikoisempaa tapahtunut, mutta tykkään silti.
 
Minusta ollut ihan hyvää settiä tämä toisen kauden aloitus, tykkäsin ensimmäisestäkin kaudesta.
 
Alkaa mulle riittää tämä kausi.
Ei ole vieläkään auennut mikä kauden tavoitteena on ja tähän mennessä esitetyn 5 jakson olisi voinut tiivistää kahteen jaksoon.

Ykköskausi oli ihan OK. Pari selkeää juonikaarta joita vietiin eteenpäin jotakuinkin siedettävällä tahdilla.
Nyt aivan turhanpäiväistä höttöä, Wilfordistakaan ei oikein tiedä onko se lintu vai kala.
Se on ilmeisesti pahis, mutta motivaatio ja suunnitelma puuttuvat kokonaan.
 
Alkaa mulle riittää tämä kausi.
Ei ole vieläkään auennut mikä kauden tavoitteena on ja tähän mennessä esitetyn 5 jakson olisi voinut tiivistää kahteen jaksoon.

Ykköskausi oli ihan OK. Pari selkeää juonikaarta joita vietiin eteenpäin jotakuinkin siedettävällä tahdilla.
Nyt aivan turhanpäiväistä höttöä, Wilfordistakaan ei oikein tiedä onko se lintu vai kala.
Se on ilmeisesti pahis, mutta motivaatio ja suunnitelma puuttuvat kokonaan.

Jos et vieläkään ymmärrä 5. jakson kohdalla toista kautta että mikä on toisen kauden tavoitteena tai et ymmärrä Wilfordia (myös motivaatio ja suunnitelma on aivan selvä 2. kaudella) niin tämä on ehkä sinulle aivan väärän tasoinen sarja, joku kauniit ja rohkeat voisi sopia paremmin, niissä ei pitäisi viimeistään kellään jäädä ymmärtämättä mikä on ideana milloinkin.
 
Jos et vieläkään ymmärrä 5. jakson kohdalla toista kautta että mikä on toisen kauden tavoitteena tai et ymmärrä Wilfordia (myös motivaatio ja suunnitelma on aivan selvä 2. kaudella) niin tämä on ehkä sinulle aivan väärän tasoinen sarja, joku kauniit ja rohkeat voisi sopia paremmin, niissä ei pitäisi viimeistään kellään jäädä ymmärtämättä mikä on ideana milloinkin.

Eikös tää ole nimenomaan valunut Kauniit ja rohkeat suuntaan, saippuaoopperassahan on ollut tapana nostaa aiemmin kuolleita hahmoja henkiin?

Ykköskaudella käsiteltiin luokkayhteiskuntaa ja tasa-arvoa, joista saatiin hahmoille järkeviä tavoitteita ja hieman mielenkiintoista moraalista pohdintaa.
Kakkoskaudella teemoina toivo ulospääsystä ja Wilfordin vallanhalu?

Ilmasto on ilmasto. Ulospääsy varmasti on motivaattori, mutta aika heikkoa rakentaa tuotantokautta sille, että katsellaan ikkunasta ja harmitellaan kun on paska keli, koska hahmot eivät voi asialle mitään.
Mikään ei tietenkään estä laiskaa käsikirjoittajaa luomasta jotain järjetöntä plot devicea, millä ilmasto saadaan muutettua, mutta jolle ei ole koskaan aiemmin ollut tarvetta. Toivottavasti tuollaiseen ei kuitenkaan sorruta.

Wilford haluaa koko junan haltuunsa koska ???.
Ennen katastrofia suurena filantrooppina rakensi ihmiskunnan pelastavan junan, mutta katkeroitui varaosajunassa niin, että nyt voi heittää loput ihmiskuntaa vaikka rekan alle?

Snowpiercerin setupista voisi varmaan vääntää loputtomasti mielenkiintoisia yhteiskunnallisia kysymyksiä, rajallisiin resursseihin liittyviä haasteita ja moraalisia ongelmia, mutta nyt vaan 90% tyhjää dialogia, välissä kiva biisi luomaan tunnelmaa ja lopputekstit.
Ehkä olen vaan spoilaantunut tämänhetkisen Star Trek TNG:n katselun johdosta, arvostukseni sarjan käsikirjoittajia kohtaan nousee jokaisen katselukerran jälkeen.
 
Wilford haluaa koko junan haltuunsa koska ???.

Mulle jäänyt hieman epäselväksi se että miksi se wilssoni ei ole alunperun sen snowpierserin kyydissä jätettiinkö se matkasta jostain syystä ja siksi on vittuuntunut ja haluaa vallata omansa takasin koska kyllähän hänen pitäisi sen junan boss ollakkin nyt saanu vaan tyytyä kämäsen varaosajunan päälliköksi. Eli siis miksi näin
 
Tää selitetään ykköskaudella. Muistaakseni puolivälin hujakoilla.

Andre saa selville, että joku puuttuu kyydistä - ja se joku on Wilford itse. Andre menee sille Sanna Marinin näköiselle diktaattorille, Melanielle, kertomaan, että hän tietää koko jutun. Melanie kertoo, että Wilfordia kiinnosti enemmän huorat ja viina kuin ihmiskunnan pelastaminen, joten jättivät hänet kylmään kuolemaan (tai niin ainakin luulivat) ja lähtivät Snowpiercerilla menemään ilman häntä. Ennen tätä paljastusta Melanie ja kumppanit tekevät tiedotuksia junan radiojärjestelmän avulla, jossa se playbackina soittavat Wilfordin kertomia asioita. Antavat siis junan matkustajien luulla, että Wilford on junassa mutta sulkeutunut ohjaamoon. Tätä samaa luulee myös se nutturapäinen palveluosaston blondi.

Laitoin varmuuden vuoksi spoiler -tagin alle, vaikka ykköskauden ilmaantumisesta on hieman aikaa jo.
 
Eikös tää ole nimenomaan valunut Kauniit ja rohkeat suuntaan, saippuaoopperassahan on ollut tapana nostaa aiemmin kuolleita hahmoja henkiin?

Ykköskaudella käsiteltiin luokkayhteiskuntaa ja tasa-arvoa, joista saatiin hahmoille järkeviä tavoitteita ja hieman mielenkiintoista moraalista pohdintaa.
Kakkoskaudella teemoina toivo ulospääsystä ja Wilfordin vallanhalu?

Ilmasto on ilmasto. Ulospääsy varmasti on motivaattori, mutta aika heikkoa rakentaa tuotantokautta sille, että katsellaan ikkunasta ja harmitellaan kun on paska keli, koska hahmot eivät voi asialle mitään.
Mikään ei tietenkään estä laiskaa käsikirjoittajaa luomasta jotain järjetöntä plot devicea, millä ilmasto saadaan muutettua, mutta jolle ei ole koskaan aiemmin ollut tarvetta. Toivottavasti tuollaiseen ei kuitenkaan sorruta.

Wilford haluaa koko junan haltuunsa koska ???.
Ennen katastrofia suurena filantrooppina rakensi ihmiskunnan pelastavan junan, mutta katkeroitui varaosajunassa niin, että nyt voi heittää loput ihmiskuntaa vaikka rekan alle?

Snowpiercerin setupista voisi varmaan vääntää loputtomasti mielenkiintoisia yhteiskunnallisia kysymyksiä, rajallisiin resursseihin liittyviä haasteita ja moraalisia ongelmia, mutta nyt vaan 90% tyhjää dialogia, välissä kiva biisi luomaan tunnelmaa ja lopputekstit.
Ehkä olen vaan spoilaantunut tämänhetkisen Star Trek TNG:n katselun johdosta, arvostukseni sarjan käsikirjoittajia kohtaan nousee jokaisen katselukerran jälkeen.

Laitan nyt tuoreita jaksotietoja niin pistin spoilerin sisään.

Eihän Wilford koskaan kuollut ollutkaan.

Kannattaa muistaa että (kaikki) sarjat eivät ole sitä varten olemassa, että ne pohtisivat yhteiskunnallisia asioita tai ottaisivat niihin kantaa tai laittasivat ajattelemaan niitä, osa sarjoista voi näin tehdä, mutta jos tälläisestä ajattelusta lähtee niin analyysien lopputuloksissain voi käydä kuten sinulla kävi ettet ymmärtänyt mistä oli kyse. Tuo luokkayhteiskuntaluokkien rajat ykköskaudella olivat niin radikaalit ettei niitä oikeaan maailman voi verrata ja epärealistisia esimerkiksi sen suhteen, ettei ylinluokka tekisi töitä, kuten sarjassa oli.

Kakkoskauden selkein teema on se, että Wilford haluaa hallita ihan kaikkea kuten tekee pikkujunassaan. Hän haluaa olla kaikkien ihailun kohde ja hallita kaikkien ihmisten elämiä molemmissa junissa, ihan siitä alkaen kuka saa elää ja kuka ei, kuka saa tehdä mitä ja kuka ei. Hän haluaa olla jäljelle jääneen ihmiskunnan ylijohtaja joka ei vastaa kenellekkään, henkilö joka voi tehdä mitä tahansa, ei hän halua että ihmiset voisivat tuolta junasta lähteä muualle. Tavoitteena on se, että hän saa vallattua haltuunsa tuon toisenkin isomman junan ja alkaisi hänen aikakausi sielläkin täysillä jälleen. Maapallon lämpiäminen on taas tähän suurin uhka Wilfordin loppuelämän unelmalle sen lisäksi että hänen pitää saada vallattua se.

"Ennen katastrofia suurena filantrooppina rakensi ihmiskunnan pelastavan junan, mutta katkeroitui varaosajunassa niin, että nyt voi heittää loput ihmiskuntaa vaikka rekan alle?"

Ei Wilford muuttunut, hän oli aina tuollainen. Se selvisi monen henkilön kommenteista jotka hänet tunsivat ennen junan lähtöä ja Wilfordin käyttäytymisestä. Hän halusi jo ennen maailmanloppua hallita ihmisiä, esiintyi hyväntekijänä julkisuudessa, mutta todellisuudessa oli sadistinen kontrollifriikki narsisti joka käytti ihmisiä miten halusi. Tälläiset ihmiset tuppaavat pyrkimään peittämään sen todellisen luonteensa ja esiintymään julkisuudessa niin että heitä ihailtaisiin. Tuohon pääjunaan hän teki unelmien yhteiskuntansa, joka olisi rakentunut hänen palvomiselleen ja hänen yhteiskuntarakenne unelmaan, mutta juna lähtikin ilman häntä.

Hän tosiaan olisi ollut valmis heittämään loput ihmiskuntaa rekanalle ilman junasta jääntiäkin. Hän tietää että ilman junaa hänellä ei olisi enää sitä asemaa minkä hän haluaa loppuelämän säilyttää ja hän pyrkii pitämään sen ihan kaiken hinnalla. Nyt hän pyrkii ottamaan sen pääjunan takaisin, se on vain haasteellisempaa, kun viime kauden lopussa kaikki hänelle lojaalit sotilaat kuolivat ennen kuin junat kerkesivät yhdistyä.

Wilfordin suunnitelma oli ja on elää viimeiset vuotensa kaiken yläpuolella kaikkia halliten. Siihen ei sovi se kuva, että ihmiset lähtisivät hänen egosysteemistään pois. Tässä taistelee vastakkain kaksi voimaa: muiden matkustajien toive ulospääsystä kun maapallo näyttääkin heräävän eloon mahdolliseseti ja täten pelastaa ihmiskunta tällä tavoin, tämän Melanie yrittää saada aikaan ja Wilford yritys taas saada pääjunan takaisin ja elää kuninkaana loppuelämä ja estää tuon ensimmäisen tapahtuminen vaikka se tarkoittaisi sitä että ihmiskunnan elämä saattaisi loppua, kun juna joskus tippuu johonkin rotkoon tai jotain vastaavaa jos sieltä ei ajoissa pääse pois.

Wilford siis mieluummin eläisi elämänsä loppuun tuolla junassa kuin junan ulkopuolella ja olisi valmis uhraamaan kaikki muutkin samalla. Tähän sitten päällä läjä sivujuonia että ketkä käy eri yhteiskunta luokissa olevien ihmisten kimppuun yms. tai tiettyjen ryhmien kimppuun. Mitä salaisia kokeita junissa tehdään yms. Juna ja juoni tuntuu olevan siis täynnä salaisuuksia ja itse koen ne erittäin mielenkiintoisina.

Suosittelen ettet liikaa yritä tästä kokeellisesta tv-sarjasta joka perustui kokeelliseen elokuvaan vetää liikaa yhteiskunnallisia kysymyksiä, kun sarja ei niiden osalta ole realistinen. Sen sijaan mainitsemasi TNG onnistui siinä hyvin, vaikka sijoittui ihan maapallon ulkopuolisiin maailmoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Alkuviikosta napsahti taas uusi jakso eetteriin. Vaikka ykköskauden alussa oma mielipiteeni oli, että jaaha - hahmot tässä sitten taas tätä geneeristä ripulia, niin vähitellen tätä katsoessani mielipiteeni on muuttunut siihen, että kyllä tätä nyt katsoo ennemmin kuin ottaa turpiinsa. Eli ihan OK sarja, toivottavasti eivät heti torppaa tätä Netflixin puolelta.

Mun mielestä erittäin mielenkiintoinen jakso, joka kertoi maailmasta aikaa ennen Snowpiercerin lähtöä ja tapahtumista ennen sitä. Olin kylläkin odottanut, että Wilford oltaisiin vähän tylymmällä tavalla jätetty pois junasta. Jakson loppu jätti kylläkin pienen kysymysmerkin ilmoille: Hourailiko Melanie vai jäikö se nyt oikeasti junasta pois?
 
Tää 2 kausi on ollut kyllä ihan hyvä. toi Wilford on sen verran konna jätkä, että rupes uudestaan maistumaan sarjan katsominen.
 
Kakkoskausi katsottu. Mielestäni oli oikein hyvä kausi, joskin loppuhuipennus jäi vähän valjuksi (odotin jotain samanlaista kun ykkösen loppu, jäi ehkä paremmin mieleen).

Hieman kävi sääliksi sitä Javieria, kun ne koirat raatelivat sen kuoliaaksi. Lopussa viimeistään kävi ilmi, että kuinka konna äijä toi Wilford oikeastaan on. Olihan se melko häikäilemätön kaveri, eikä kauheasti välittänyt muusta kuin siitä, että saa hajottaa ja hallita kaikkea. Melanien kuolema oli ikävä, mutta jokseenkin arvattava käänne.

Samalla myös jokin aika takaperin tuli katsottua tästä tehty elokuva. Pakko sanoa, että sarja on selkeästi paljon parempi kuin elokuva.
 
Katsoohan tätä, vaikka onkin melko naurettavaa touhua ja täynnä juoniaukkoja. Wilfordinkin olisi voinut päästää satakertaa päiviltä, kun kaikki tuntui tietävän millainen roisto oli, mutta ei. Ärsyttää tuo sadan asteen pakkanen. Se nyt ei vielä ulkonaliikkumista mahdottomaksi tee ilman avaruusasua, ja hyvin eristetyssä talossakin voisi asua, jos vain ruokaa ja polttopuita on saatavilla.

Kai tuossa maailmassa vuoreen rakennetut bunkkerit on olemassa, joissa elää kymmeniä tuhansia ihmisiä?
 
täynnä juoniaukkoja.


Kerroppa tv-sarja missä ei olisi juoniaukkoja?

Aikalailla jos rupea tarkasti katsomaan niin minun kokemuksesta niitä löytyy ihan jokaisesta tv-sarjasta tai elokuvasta


Tätä sarjaa myös täytyy katsoa sillä silmällä että ei liian realistisesti yritä katsoa maailmaa niin saa parhaan nautinnon. Esim. jos rupeisi miettimään miten juna aina kulkee sellaisilla raiteilla ja reiteillä mitä ei ole 7 vuoteen huollettu vaikka ulkona maailmanlopun ilmasto eikä tule onnettomuuksia yms. niin eihän sarjan katsomisesta tulisi mitään.

Mutta jos sen jättää pois ja keskittyy juoneen niin tämä on katsomisen arvoinen sarja ja täysin poikkeuksellinen missä tahansa genressä, että pelkästään junassa olevien elämää seurataan (vieläpä maailmanlopun aikaan) lukuisista eri näkökulmista. Toki päänäyttelijän (Andre Layton) olisi voinut paremmin valita, selvästikkään ei rahkeet riitä jos verrataan. esim. Melanien ja Wilfordin suorituksiin joiden näyttelijät ovat olleet nappivalintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Taistelin pääsiäisenä tämänkin loppuun. Hyvän setup mutta kyllä käsikirjoitus on melkoista tuubaa.
Sellaista R-kioskin pehmeäkantisten pokkarikirjojen tasoista kirjoittamista.

Mitä nyt jäi nopeasti mieleen juonesta yleensä.
- Wilfordilla oli 100 matkustajaa omassa junassaan, joita se hallitsi diktaattorin ottein. Miten? Mitä se tarjosi militialle että ne pysyivät uskollisena?
- Miksi puoli Snowpierceriä kannatti Wilfordia, vaikka äijä ei tarjonnut niille missään vaiheessa mitään?

Snowpiercerin kirjoittajien suurin ongelma oli jatkuva "sattuipas sopivasti" tyylin kirjoittaminen, esimerkkejä pelkästään viimeisestä jaksosta:
- Miten Layton ja Ruth pakonsa jälkeen päätyivät vapauteen karnevaalikärryssä? Ensin ollaan veturissa ja seuraavassa otoksessa hypätään ulos kärrystä.
- Sama jakso: Mistä pahikset tiesivät että se venäläisen kuuloinen talkkarijannu on irroittelemassa alakerrassa vaunuja?
- Miksi Melanien rottapopulaatiota ylläpitänyt kuuma lähde oli hyytynyt?

Kökön kirjoittamisen taso korostui jaksossa, jossa Melanie meni sääasemalle.
Jaksossa oli eniten potentiaalia koko kaudessa, mutta se hylättiin ja päätettiin jälleen kerran viedä tarinaa eteenpäin sattumilla.
Varustereki juuttui sattumalta just siihen kohtaan mihin sattumalta seuraavana yönä tapahtunut lumivyöry sattumalta osui. Onnekkaan sattuman kautta löytyi kuitenkin ravintolähde, joka itse oli syntynyt erittäin onnekkaan sattuman kautta.

Heti alusta viitattiin vahvasti kannibalismiin, jakso olisi voinut pakottaa Melanien napostelemaan pakastimessa ollutta kättä.
Moraalinen dilemma kannibalismin vs. ihmiskunnan rippeiden pelastaminen välillä. Lisäksi aiheen moraaliongelmaa olisi voinut jatkaa Melanien painiessa Snowpierceriin paluun kanssa; kertoako Snowpiercerin väelle että on napostellut aseman entisiä asukkaita? Ehkä Melanie kokee ettei voi palata Snowpierceriin häpeänsä kanssa?

Hahmoista eniten ärsytti Till (se blondi poliisi) hahmon täydellinen stagnaatio.
Sillä on vain yksi "kärsin ummetuksesta" ilme, eikä hahmolle annettu lainkaan tilaa kehittyä tai osoittaa itsestään muita kuin ahdistuskohtauksesta kärsivää puoltaan.
 
Kerroppa tv-sarja missä ei olisi juoniaukkoja?

Aikalailla jos rupea tarkasti katsomaan niin minun kokemuksesta niitä löytyy ihan jokaisesta tv-sarjasta tai elokuvasta


Tätä sarjaa myös täytyy katsoa sillä silmällä että ei liian realistisesti yritä katsoa maailmaa niin saa parhaan nautinnon. Esim. jos rupeisi miettimään miten juna aina kulkee sellaisilla raiteilla ja reiteillä mitä ei ole 7 vuoteen huollettu vaikka ulkona maailmanlopun ilmasto eikä tule onnettomuuksia yms. niin eihän sarjan katsomisesta tulisi mitään.

Mutta jos sen jättää pois ja keskittyy juoneen niin tämä on katsomisen arvoinen sarja ja täysin poikkeuksellinen missä tahansa genressä, että pelkästään junassa olevien elämää seurataan (vieläpä maailmanlopun aikaan) lukuisista eri näkökulmista. Toki päänäyttelijän (Andre Layton) olisi voinut paremmin valita, selvästikkään ei rahkeet riitä jos verrataan. esim. Melanien ja Wilfordin suorituksiin joiden näyttelijät ovat olleet nappivalintoja.

Tässä noita juoniaukkoja ja typeryyksiä on vain häiritsevän paljon.
 
Miksi puoli Snowpierceriä kannatti Wilfordia, vaikka äijä ei tarjonnut niille missään vaiheessa mitään?

Tuohon Snowpiercerin ja Wilfordin kannattamisen voisi selittää sillä, että silloin kun Wilford "oli" puikoissa, niin Snowpiercerissa vallitsi jonkinlainen yhteiskuntarauha eikä muualla hommat olleet pielessä kuin perävaunussa. Sitten kun vallankumous tuli, niin varmasti moni ihminen koki, että uusi hallinto on aivan syvältä ja ajattelivat, että "ennen oli kunnollista". Kuten sen kaljupäisen ukkelin aasialainen vaimo totesi, että Wilfordin aikana oli kunnollista, eikä mitään isompia levottomuuksia.
 
Tuohon Snowpiercerin ja Wilfordin kannattamisen voisi selittää sillä, että silloin kun Wilford "oli" puikoissa, niin Snowpiercerissa vallitsi jonkinlainen yhteiskuntarauha eikä muualla hommat olleet pielessä kuin perävaunussa. Sitten kun vallankumous tuli, niin varmasti moni ihminen koki, että uusi hallinto on aivan syvältä ja ajattelivat, että "ennen oli kunnollista". Kuten sen kaljupäisen ukkelin aasialainen vaimo totesi, että Wilfordin aikana oli kunnollista, eikä mitään isompia levottomuuksia

Tämähän se. Lisäksi ei porukka oikein arvostanut leytonia ja varmasti moni ajatteli että willssoni mielummin kuin hän.
 
Mitä ihmettä. Käsitinkö, että se nelonen ois jo purkissa, mutta eivät halua sitä näyttää?
Joo sehän olisi jo valmiina, mutta jostain syystä eivät sitten halua pistää eetteriin.

Noh positiivista tuossa on että tekijöillä on oikeudet tuohon niin jos vaan joku striimipalvelu tuon ottaa niin kauden esittämiselle ei ole sinällään esteitä. Olihan tuossa jutussakin vielä mainintaa että tekijöillä olisi halua tehdä jos jonkinlaista spin-offia tuohon universumiin, mutta saapa nähdä.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom