SK Hynix A-Die DDR5 -muistipiiri

Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Jännä ero eri muistikampojen välillä. Aiemmat g.skillin rgb 5600mhz kammat lämpeni karhua ajellessa 53c ram tuulettimen kanssa. Bf tarjouksesta ostetut kingston fury 6000mhz kammat ram tuulettimen kanssa 37c. Kotelo vaihtunut mutta molemmissa reilusti ilmavirtaa. Furyllä nyt testissä 6800mhz ja enemmän voltteja joka osa-alueella. SA voltage 1.232v hwinfo ja IMC 1.403v hwinfo. Mahtaako olla liikaa tuo 1.4v?
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Rbg lämmittää ja kingstoneissa taitaa olla parempi lämmönlevittäjä. Mulla on kanssa imc 1.4 autolla joten en usko sen olevan ongelma. Mutta jos nostan sitä liikaa niin jäätyy työpöydälle tai jopa biosiin.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Rbg lämmittää ja kingstoneissa taitaa olla parempi lämmönlevittäjä. Mulla on kanssa imc 1.4 autolla joten en usko sen olevan ongelma. Mutta jos nostan sitä liikaa niin jäätyy työpöydälle tai jopa biosiin.
Joo tuntuu, että nyt alkaa löytyy jännitteet tolle 6800mhz. Täytyy lopullisten kiristelyiden jälkeen vielä uudelleen kokeilla saisko 7000mhz vakaaksi.

edit. Oho kirjottelin A-die ketjuun epähuomiossa.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Buildzoid jossain videossa laittoi nimenomaan m-die kellotus videossa tWRDPEN 4 tRDPDEN 4 ja tCPDED 4 (hän kommentoi tuohon että "It should work"). Noin muuten kun katsoo ajotuksia niin näyttää olevan m-die kitti koska a-die kitillä ei ymmärtääkseni, saa trfc ja muita ajoituksia noin tiukoiksi.

Sain 7600mhz "vakaaksi". Hci ilman virheitä, mutta y-cruncher vst kaatuu. Ajoitukset löysät tarkoituksella.

1670710772934.png



Edit: Meillä pitäisi ehkä ketjut olla mallia: "*Official* Intel DDR5 OC and 24/7 daily Memory Stability Thread" niinkuin Overclock.net on. Mielestäni siellä on helpompi seurata ja etsiä tietoa alustasta /muisteista riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
220
Hmmh alkaa tuntua, että jostain syystä mulla on latenssit jotenkin pielessä tän setin kanssa, pitäs varmaan tyrkkiä näillä aika paljon alemmaksi? Monilla näyttäisi pyörivän tuossa 50-52ns "huonommillakin", tuosta vähän löysemmälle kun ruuvaa niin ollaan jo 56-57ns.(esim. 7800MHz @ 34-45-45-34-2T-65535 TREFI)

Aida toki ei tainnut luotettavin olla, mutta ei nyt oikein muutakaan vertailua ole löydettävissä helposti..


latenssi.jpg
latenssi.jpg
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Hmmh alkaa tuntua, että jostain syystä mulla on latenssit jotenkin pielessä tän setin kanssa, pitäs varmaan tyrkkiä näillä aika paljon alemmaksi? Monilla näyttäisi pyörivän tuossa 50-52ns "huonommillakin", tuosta vähän löysemmälle kun ruuvaa niin ollaan jo 56-57ns.(esim. 7800MHz @ 34-45-45-34-2T-65535 TREFI)

Aida toki ei tainnut luotettavin olla, mutta ei nyt oikein muutakaan vertailua ole löydettävissä helposti..


Tuo Aida on tosi herkkä jos on mitään taustalla pyörimässä ja/tai "wanha" Windows asennus.

Kokeile safe modessa mitä näyttää?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
220
Tuo Aida on tosi herkkä jos on mitään taustalla pyörimässä ja/tai "wanha" Windows asennus.

Kokeile safe modessa mitä näyttää?
Kiitos vinkistä, testasin jo aiemmin ihan puhtaalla windows-asennuksella ja täysin sama tulos. Erikoista vaihteeksi. Voishan toki safemodeakin testata huvikseen. Rupesin itse jo miettii että oiskohan tolla cpu framella jotain tekemistä asian kanssa, liian tiukalla?
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Periaatteessa kaikki cpun ympärillä voi vaikuttaa. Esim liian kireällä/löysällä frame tai jäähy.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Tähän hyytyi tässä vaiheessa. Laskin vähän jännitteitä maksimista ja tämä vaikutti niin vakaalta että nyt on oikea windows asennettuna jo ja konetta voisi käytellä:
Asetetut jännitteet VDD/VDDQ: 1,35 V, MC 1,35 V, SA 1,06 V. Muut autoa.
1670919672025.png
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
tREFI voit huoletta nostaa 65000k-120000k. Kokeilitko löysätä ajoituksia reilusti?

Ootko katsonut mitä MC SP näyttää?

On kyllä muuten harmillisen heikko esitys, kuitenkin a-die käytössä. Melkeinpä käyttäisin mieluummin m-die kittiä ja tiukemmat ajoitukset antaisi todennäköisesti "paremman" tuloksen.

Syytä en osaa sanoa miksi juuri tuolla kokoonpanolla noin huono kulku, kuvittelisin että pitäisi olla ainakin emon puolesta parempi kuin minulla.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
tREFI voit huoletta nostaa 65000k-120000k. Kokeilitko löysätä ajoituksia reilusti?

Ootko katsonut mitä MC SP näyttää?

On kyllä muuten harmillisen heikko esitys, kuitenkin a-die käytössä. Melkeinpä käyttäisin mieluummin m-die kittiä ja tiukemmat ajoitukset antaisi todennäköisesti "paremman" tuloksen.

Syytä en osaa sanoa miksi juuri tuolla kokoonpanolla noin huono kulku, kuvittelisin että pitäisi olla ainakin emon puolesta parempi kuin minulla.
Tämä itx-emo ei taida osata kertoa SP MC:tä. Ei ole siinä kohdassa get SP, missä jossain kuvissa nähnyt. Tai en itse osaa. Itse SP laski reilusti 101 -> 86 kun laittoi tämän uusimman biosin.

7000Mhz tavoittelussa oli selvästi löysemmät ajoitukset joo. Ainoa fiilis on tällä hetkellä että käytinköhän MC voltagea tarpeeksi ylhäällä. Tämä toimi tämä säätö pienemmälläkin MC:llä selvästi, mutta lopullinen stabiilisuus löytyi vasta kun laittaa MC voltagen 1,35 V.

Seuraava bios kierros on jo tulossa. Täytyy odotella se ja ihmetellä lisää. Nyt ennakkojaosta en kehtaa laittaa kun overclock- owners ketjussa joku raprtoi huononnuksistakin.

Mitä VRM piirejä teille sattui? Tässä oli vissiin nuo "huonoimmat" eli renesassit ainakin tuon asrockin softan mukaan.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
tREFI voit huoletta nostaa 65000k-120000k. Kokeilitko löysätä ajoituksia reilusti?

Ootko katsonut mitä MC SP näyttää?

On kyllä muuten harmillisen heikko esitys, kuitenkin a-die käytössä. Melkeinpä käyttäisin mieluummin m-die kittiä ja tiukemmat ajoitukset antaisi todennäköisesti "paremman" tuloksen.

Syytä en osaa sanoa miksi juuri tuolla kokoonpanolla noin huono kulku, kuvittelisin että pitäisi olla ainakin emon puolesta parempi kuin minulla.
Piti kysymäni, että mistä tuo MC SP löytyy? Kävin BIOSissa tonkimassa, mutta ei osunut silmään.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Piti kysymäni, että mistä tuo MC SP löytyy? Kävin BIOSissa tonkimassa, mutta ei osunut silmään.
Asuksen emoista löytyy ainakin z690 Hero, Extreme ja Apex, Oisko bios versio 2203 lähtien. En ole varma onko kaikissa z790 lankuissa mutta oletan että niistä se herkemmin löytyy.

Ai features takaa "Get MC SP" sitten se tekee jonkun testin ja kun menet uudestaan Ai features valikon taakse löytyy MC SP, itsellä se on vaihdellut bios versio 2203 ja 2204 välillä 62-65.

Muiden valmistajien emoista en tiedä.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
tREFI voit huoletta nostaa 65000k-120000k. Kokeilitko löysätä ajoituksia reilusti?

Ootko katsonut mitä MC SP näyttää?

On kyllä muuten harmillisen heikko esitys, kuitenkin a-die käytössä. Melkeinpä käyttäisin mieluummin m-die kittiä ja tiukemmat ajoitukset antaisi todennäköisesti "paremman" tuloksen.

Syytä en osaa sanoa miksi juuri tuolla kokoonpanolla noin huono kulku, kuvittelisin että pitäisi olla ainakin emon puolesta parempi kuin minulla.
Kysästään vielä tuosta tREFI:stä. Onko saako sillä selvästi parannusta? Muistelen DDR4 ajoilta että sillä sai vaan piileviä ongelmia jos ei noudattanut 15,6us refreshiä. Ja aivan liian kovalla se saattoi vain hidastaakin. Muistaakseni täällä vaikuttanut Stilt esim sanoi että ei kyllä kannata isompaa laitella DDR4 aikana.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Kysästään vielä tuosta tREFI:stä. Onko saako sillä selvästi parannusta? Muistelen DDR4 ajoilta että sillä sai vaan piileviä ongelmia jos ei noudattanut 15,6us refreshiä. Ja aivan liian kovalla se saattoi vain hidastaakin. Muistaakseni täällä vaikuttanut Stilt esim sanoi että ei kyllä kannata isompaa laitella DDR4 aikana.
Ddr5 se on parempi mitä suurempi, 120k ns turvallinen. Jotkut laittaa 260k mutta ainakin omilla m-die kammoilla alkoi pelit stutteroimaan ihan huolella. YMMV.

Sillä pitäisi olla huomattava vaikutus latenssiin.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Asuksen emoista löytyy ainakin z690 Hero, Extreme ja Apex, Oisko bios versio 2203 lähtien. En ole varma onko kaikissa z790 lankuissa mutta oletan että niistä se herkemmin löytyy.

Ai features takaa "Get MC SP" sitten se tekee jonkun testin ja kun menet uudestaan Ai features valikon taakse löytyy MC SP, itsellä se on vaihdellut bios versio 2203 ja 2204 välillä 62-65.

Muiden valmistajien emoista en tiedä.
Ei näyttänyt tuollaista arvoa Z790 Hero. Perus P- ja E-arvot löytyy kyllä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
220
Eipä löytynyt syytä oikein noihin mun latensseihin. Vaihdoin takas OEM CPU kiinnikkeen ja vaihdoin muistikapuloitakin, sama homma. Onpahan erikoinen juttu. 7800MHz, 36-47-47-36-2T-65535TREFI antaa 58ns Aidassa jos nyt joku haluaa vertailla.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Eipä löytynyt syytä oikein noihin mun latensseihin. Vaihdoin takas OEM CPU kiinnikkeen ja vaihdoin muistikapuloitakin, sama homma. Onpahan erikoinen juttu. 7800MHz, 36-47-47-36-2T-65535TREFI antaa 58ns Aidassa jos nyt joku haluaa vertailla.
Ootko varma että ei ole mitään ohjelmia taustalla? Mulla esimerkiksi aquacomputer aquasuite nosti n.5ns.

Kokeilitko safe modessa?
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Ootko varma että ei ole mitään ohjelmia taustalla? Mulla esimerkiksi aquacomputer aquasuite nosti n.5ns.

Kokeilitko safe modessa?
Miten myös se windows 11 memory integrity ja sitä kautta virtuaalikone käytössä. Se taitaa hidastaa ja on vakiona päällä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228
@colkoni Voisitko tarkistaa muistijännitteen? OEM Hynixien virransyöttö pudottaa jännitettä 0.1v eli jos tahdot 1.45v BIOSista syötettävä 1.55v. G.Skill ja muilla tuoreemmilla valmistajilla tuota ongelmaa ei ole vaan 1.55 on 1.55v todellisuudessa niillä.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
1670958687714.jpeg

1670958693881.png


Voisko nää kammat olla uudempia ? tilasin 2x16 mutta ne tuli yksittäis paketeissa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228



Voisko nää kammat olla uudempia ? tilasin 2x16 mutta ne tuli yksittäis paketeissa.
Jos on takuuvarmasti noin eli sama jännite niin todennäköisesti Asuksen emari osaa kompensoida tuon jännitetippumisen itsestään.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Jos on takuuvarmasti noin eli sama jännite niin todennäköisesti Asuksen emari osaa kompensoida tuon jännitetippumisen itsestään.
Kyllä mä tarkistin monta kertaa, painon cmos clear myös jos se vaikuttaisi mutta sama tilanne.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228
Kuka tarvitsee kahden muistipaikan emolevyä, eli esim Apexia, Tachyonia tai Dark Kingpiniä, kun esim neljän paikan Classified -emarillakin meni DDR5-8600 ilmalla. Neljän kamman vakaus jää kyllä taatusti max jonnekin 7000 tienoille. @Kaotik @colkoni @Ketku-

1677297905419.png

1677297946382.png
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Kuka tarvitsee kahden muistipaikan emolevyä, eli esim Apexia, Tachyonia tai Dark Kingpiniä, kun esim neljän paikan Classified -emarillakin meni DDR5-8600 ilmalla. Neljän kamman vakaus jää kyllä taatusti max jonnekin 7000 tienoille. @Kaotik @colkoni @Ketku-


Näköjään, tuo EVGA 4dimm taitaa olla aika wörtti.

Muista merkeistä en tiedä onko niistä samoihin taipumaan.. Asus Hero/Extreme tuskin taipuu ainakaan noin korkealle. Toki vaikuttaa kivikin lopputulokseen.
 
Liittynyt
28.02.2017
Viestejä
906
Vielä kun nuo lankut tulisi Eurooppaan saataville tarpeeksi ajoissa, vaikka saisi tänään niin tuntuu että ovat liian myöhässä.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
45
g.skill
Lot Code
-S830A = Micron 16Gbit A-Die
-S82*A = Hynix 16Gbit A-Die
-S82*M = Hynix 16Gbit M-Die
-S810B = Samsung 16Gbit B-Die
 

Quadratic

Supreme Gentleman
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
248
Aikaisemmin tässä ketjussa epäiltiin noita omia 821A-loppuisia M-dieksi tiukkojen sivulatenssien vuoksi. Varmuutta ei kai saa kuin lämmönlevittäjät irrottamalla.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 444
Uusimpien G.Skillin A-Die -muistien taso on minusta parantunut. Sain neljällä kammalla DDR5-7200-7600, HCI Memtest vakaa 7200MT/s asti. Kahdella kammalla pääsee pitkälle yli DDR5-8000 jos muistiohjain on hyvä. @Kaotik @banaani @colkoni @Ketku-

Vieläkö PMIC päältä puuttuu thermal padit? G.Skill taitaa olla ainut missä ei ole siinä, niinkuin mullakaan ei ollut näissä M-Die 6400 aikoinaan.

Kyllähän noi alkaa venyy aika makoisasti mutta missään sitäkään suorituskykyä ei näe omassa käytössä. :(
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228
Toistaiseksi ei ole kovin mairittelivia olleet nämä tunnettujen valmistajien kitit. Toi itse valikoimani G.Skill 7800 CL36 meni max noin 8700 CL31 testivakaana, ja taas ne Hynixin OEM vihreät meni 9250 asti testivakaana CL31. Taajuusvalidoinnissa olivat aika tasoissa kuitenkin. En keksi syyksi mitään muuta kuin piirilevyn, sillä noissa bulkkikammoissa ei taatusti ole mitään valikointia piireissä, mutta G.Skill osaa kyllä valikoida piirit nopealla tahdilla. Eli näen aika erikoisena jos vain mustan piirilevyn parempana ulkonäkökysymyksenä sivuutetaan näin suuri suorituskyky mahdollisuus. @Kaotik @banaani @Ketku- @colkoni

20230410-122752.png


 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 604
Aina OEM-piireissä on ollut parempaa suorituskykyä saatavilla, kun ostat ensimmäistä tuotantoerää. Tämä johtuu pääpiirteittäin (käsitykseni mukaan) siitä, että alkupään tuotantoa ei ole vielä täysin optimoitu, jolloin oikeastaan vain parhaimmat piirit valikoituvat lopulliseen erään.

Kun tuotantoa saadaan paremmin kohdilleen, pystytään hiukan heikompiakin piirejä validoida sopiviksi. Näitä myy itse valmistaja eri binneissä (tästä mm. Linus Tech Tips ja Der8auer aikanaan tehnyt vierailuja eri paikkoihin ja kertonut prosessista ensikädessä).

Eli oikeastaan G.Skill, Corsair, jne. eivät paljon joudu edes tekemään. G.Skill tosin erityisesti binnaa vielä itse jo binnattuja piirejä, jotta saavat täytettyä kahden eri binnin väliinkin mahtuvan binnin, ja niin eteenpäin. Siksi saat aina rahasi edestä G.Skillillä, hyvässä kuin pahassa.

Igor teki arvostelua halpa-DDR5:stä vähän aikaa sitten ja oikeastaan piilottoa pääsee siinäkin kokemaan, kun siis ei tarvitse maksaa XMP-profiileista ja hienoista (rumista) lämmönlevittäjistä ja mahdollisesti saa kultaa mullasta: Affordable DDR5 lottery with potential peak performance – Patriot Signature Line DDR5-4800 modules in overclocking test | Review | igor'sLAB

Huonostikin voi käydä, mutta piirilevyn värillä ei ole väliä. Sille on syynsä, miksi isot yritykset, kuten HP, Dell ja Lenovo ostavat ensierästä muistia: he binnaavat sen itse ja myyvät kussakin hintaluokassa, ennen kuin muistipiirien valmistaja alkaa itse niin tekemään.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
637
Onko heittää mitään hihavakiota, minkälaisiin lukuihin näillä piireillä pitäisi päästä ns. heittämällä?


Tuommoiset hain paikallisesta, kun piti saada vianetsintä suoritettua, ja ajattelin että sama se on valikoida a-diet vialliseksi epäiltyjen tilalle.

XMP profiili aktivoituna, vakiovoltit 1.35V ja 7000mhz ensitestaus boottasi nätisti. Lämmöt alle 37 astetta pikaisen time spy -testin jälkeen. Näissä ilmeisen hyvät nuo omat lämmönlevittäjät ja kontakti kunnossa. Kammoille puhalletaan suoraan ulkoilmaa kotelon sisään 140mm tuulettimella.

i7-13700K + Z690-i -yhdistelmän kaveriksi nuo muistit tulivat.

1.4V voisi olla henkinen raja jännitteelle, olisiko tällöin joku 7600mhz + tiukemmat ajoitukset realistinen tavoite?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 228
Onko heittää mitään hihavakiota, minkälaisiin lukuihin näillä piireillä pitäisi päästä ns. heittämällä?


Tuommoiset hain paikallisesta, kun piti saada vianetsintä suoritettua, ja ajattelin että sama se on valikoida a-diet vialliseksi epäiltyjen tilalle.

XMP profiili aktivoituna, vakiovoltit 1.35V ja 7000mhz ensitestaus boottasi nätisti. Lämmöt alle 37 astetta pikaisen time spy -testin jälkeen. Näissä ilmeisen hyvät nuo omat lämmönlevittäjät ja kontakti kunnossa. Kammoille puhalletaan suoraan ulkoilmaa kotelon sisään 140mm tuulettimella.

i7-13700K + Z690-i -yhdistelmän kaveriksi nuo muistit tulivat.

1.4V voisi olla henkinen raja jännitteelle, olisiko tällöin joku 7600mhz + tiukemmat ajoitukset realistinen tavoite?
Itse pitäisin todennäköisimpänä M-piiriä.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
637
7200mhz boottaa 56-56-56 ajoituksin, ei muuten. Jännitettä kokeilin 1.5V asti, joten taitaa loppua Z690-i emosta paukut kesken.

Mennään tuolla 7000mhz, erittäin hyvä sekin lähikaupan muisteilla. Katsotaan miten tiukalle ajoitukset saa.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 604
7200mhz boottaa 56-56-56 ajoituksin, ei muuten. Jännitettä kokeilin 1.5V asti, joten taitaa loppua Z690-i emosta paukut kesken.

Mennään tuolla 7000mhz, erittäin hyvä sekin lähikaupan muisteilla. Katsotaan miten tiukalle ajoitukset saa.
Hmm... ettei olisi prossun IMC pullonkaulana? Emolevy varmaan ihan OK jo sen puolesta, että ITX. Tosin, mulla M-Die kulkee lujempaa (7600MHz), joten en tiedä. Paskaa A-Dieta lienee myös olemassa.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
637
Hmm... ettei olisi prossun IMC pullonkaulana? Emolevy varmaan ihan OK jo sen puolesta, että ITX. Tosin, mulla M-Die kulkee lujempaa (7600MHz), joten en tiedä. Paskaa A-Dieta lienee myös olemassa.
Hmm niin. Biosissa kiinnitin kyllä huomiota kun MC jännite nousi itsestään 1.29V -> 1.35V mutta ajattelin että tuo on varmaan muisteihin liittyvä. Prossu on vakioasetuksin, ja tuo Asushan taitaa sitä oletuksenakin kellottaa tms. Tutkitaan.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
1 604
Hmm niin. Biosissa kiinnitin kyllä huomiota kun MC jännite nousi itsestään 1.29V -> 1.35V mutta ajattelin että tuo on varmaan muisteihin liittyvä. Prossu on vakioasetuksin, ja tuo Asushan taitaa sitä oletuksenakin kellottaa tms. Tutkitaan.
Osaakohan toi ASUS unlockaa sen PMIC virtapiirin oikein?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 321
Viestejä
4 157 211
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
maurichia

Hinta.fi

Ylös Bottom