Silmien linssileikkaus

Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Olen pitkään miettinyt rilleistä eroonpääsemistä ja siihen olisi keinona silmien linssileikkaus. Laserleikkauksista löytyy paljon tietoa ja kokemuksia tälläkin foorumilla, mutta linssileikkauksista aika vähän.

Operaatio on suhteellisen hintava, 4 000 - 7 000 € ja linssivaihtoehtoja on paljon. Yksitehoisia, hajataiton korjaavia ja monitehoisia. Minulla on moniteholasit ja olen kokeillut myös monitehopiilolinssejä, joihin olisin ollut muuten suhteellisen tyytyväinen, mutta ne aiheuttivat ärtymistä ja tulehdusta silmiin, joten en käyttänyt niitä kuin pari kuukautta.

Muutamia vuosia sitten kävin silmäsairaalassa esitutkimuksessa mutta silloin aika ei vielä ollut kypsä leikkauspäätöksen tekemiseen, mutta nyt on ajatus virinnyt uudelleen. Ilman rillejä en näe lähelle enkä kauas kuin äärimmäisen epätarkasti ja suttuisasti, hajataittoakin on.

Tavoitteena minulla ei ole täydellinen näkö, mutta jos vaikka autoa pystyisi ajamaan ilman rillejä, telkkaria voisi katsella ja vaikkapa kännykkää käyttää käsivarren mitan päässä ilman laseja niin olisin suhteellisen tyytyväinen. Tietsikan näytönkin pidän noin 60 cm päässä, joten ehkä työskentelykin onnistuisi ilman laseja. Tarkkaan työskentelyyn sitten voisi jotain huoltsikkalaseja käyttää.

Eli onko foorumilaisilla kokemuksia linssileikkauksesta tai muuten ajatuksia aiheen suhteen. Erityisesti minua kiinnostaa, että millainen näkö on leikkauksen jälkeen, mitä voi realistisesti odottaa. Silmäsairaaloiden sivuilla on tokia asiakkaiden kokemuksia, mutta niissä luonnollisesti vain kehutaan lopputuloksen upeutta eikä mahdollisiin haittoihin kiinnitetä huomiota.
 
Liittynyt
10.03.2021
Viestejä
169
Paljonkin mutta eikö laserleikkaus riitä? Mielenkiinnosta kyselen. Itsekin miettinyt vuosituhansia, että pitäiskö käydä laserleikauksessa mutta linssileikkaus ei ole tullut mieleenkään. Eikä se toimenpide kuulostakaan kovin houkuttelevalta ;)
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Laserleikkaus ei sovi kaikille. Laserilla voidaan ohentaa mutta ei lisätä, eli vain tietyn tyyppisiä virheitä voi sillä korjata. Ja sitten kun ikää tulee yli neljäkymmentä niin laserointi ei yleensä kannata koska tulee ikänäkö ja jälleen tarve rilleille.

Usein linssileikkauksen jälkeen tehdään vielä hienosäätöä laserilla.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Miten tämä eroaa laserleikkauksesta?
Laserissa korjataan likinäköä aiheuttavaa taittovikaa sarveiskalvoa leikkaamalla. Linssileikkauksessa koko linssi korvataan keinotekoisella mm. kaihin hoidossa tai sitten jos halutaan ikänäkö korjata.

Ja sitten kun ikää tulee yli neljäkymmentä niin laserointi ei yleensä kannata koska tulee ikänäkö ja jälleen tarve rilleille.
Pikemminkin sanoisin, että laser ei kannata nuorena koska likinäkö ei vielä ole asettunut. Lähilasit ovat vähän niinkuin hyväksyttävä ennemmin tai myöhemmin. Itselläni oli 20cm lähinäkö ja likinäköä niin että tarttin rillejä, nyt noin 40cm ja terävä kauas. Lukulasit tulee joskus mutta ei vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 034
Miten tämä eroaa laserleikkauksesta?
Linssileikkaus on enneminkin ikänäköleikkaus eli silmiin asennetaan mykiöt. Itsellä on sekanäkö molemmissa silmissä eli molempiin tulee tarkkaan operoidut mykiöt.
Linssileikkaus tehdään vain kerran ja sen jälkeen ei tarvitse laseja koko loppuelämän aikana. Laserleikkaus auttaa näkemään ilman laseja sinne ikänäön loppuun jolloin taas tarvinnee lasit.
Itse olen suunnitellut jos tänä kesänä menisin linssileikkaukseen. Helsingissä sen sai ainakin vielä vuoden vaihteessa karvan verran alle 5k.
 
Liittynyt
25.03.2018
Viestejä
50
Kaikissa silmäleikkauksissa on riskinsä / huonot puolensa, esim. hämäränäön kanssa voi tulla ongelmia. Itse en juuri tämän takia ole mennyt likinäköisenä laser leikkaukseen. Alla ylen artikkeli linssileikkauksesta (hieman vanha kyllä):

 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Kävin Silmäsairaala Valossa maksuttomassa arvioinnissa. Molemmissa silmissä kaukonäköä pitäisi korjata noin +3,5 ja lähinäköä siihen vielä päälle +2 verran. Eli hintaa tulisi moniteholinssileikkaus 5 400 € + silmälääkärin esitutkimus 190 € + jälkitarkastus 140 €. Kuuden tonnin paukku siis tulisi jos tuohon uskaltautuisi... Tai sitten vaan sinnittelee rilleillä kuten tähänkin saakka.
 
Liittynyt
15.01.2019
Viestejä
45
Mulle on tehty reilu 2v sitten linssileikkaus ja olen suhteellisen tyytyväinen siihen. Tehtiin Monovisio ja ainakin itselle oikein hyvä. Toinen silmä tukee lukemista hyvin ja toinen tarkentaa paremmin kauas. Itsellä erot melko pienet, mutta tärkeä lukemisen avuksi. Laseja en tarvi käytännössä ollenkaan. Kosteustippoja tarvii vieläkin päivittäin, varsinkin toiseen silmään ja toisen silmän värikalvo koitti puskeutua operointia varten tehtyyn reikään ja siinä on pieni rikkein. Vaikuttaa hiukan sen valon säätöön. Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen ja voitelun tarvekin on pari tippaa päivässä nykyään. Alkuun muutama kuukausi oli melkoista voitelua, ilman tippoja oli valtava roskan tunne varsinkin toisessa silmässä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 377
Viestejä
4 146 453
Jäsenet
70 245
Uusin jäsen
arkistoilija

Hinta.fi

Ylös Bottom