Signal - pikaviestittelysovellus älypuhelimille

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Hei!

Tässä olen pitkään jo pohtinut että niin lukuisten ihmisten käyttämä Whatsapp ilmeisesti kerää tietoa käyttäjistään, siis toisin sanoen vakoilee käyttäjiänsä kaupallisen hyödyn saavuttamiseksi muun muassa tehostaen markkinointia keräämänsä tiedon avulla.

Whatsapp-sovelluksen alkuperäinen kehittäjäyritys oli ja on edelleen nimeltään WhatsApp Inc; joka myi sovelluksensa oikeudet ja kehityksen Facebook Inc:lle vuonna 2014. Facebook on siis omistanut Whatsappin jo pidempään ja matkan varrella alkuperäiset kehittäjät, tai ainakin osa heistä, erosivat Whatsappin kehitystiimistä periaatteiden vuoksi liittyen käyttäjien yksityisyyteen.

Toinen Whatsapp Inc:in alkuperäisistä perustajista Brian Acton on nykyään huippurikas Whatsappin myymisen jälkeen. Hän halusi luoda uuden Whatsappia vastaavan sovelluksen joka takaisi käyttäjän yksityisyyden ja turvallisuuden. Hän on sijoittanut 50 miljoonaa dollaria Signal-sovelluksen kehitykseen, joka on nykyään jo täysin valmis kaikkien käytettäväksi ja saatavilla Androidille ja iOS:lle.

Lue koko tarina tästä uutisesta: WhatsApp co-founder shows remorse for selling out his users' privacy

Oletko sinä kiinnostunut yksityisyyden turvaamisesta? Tuntuuko sinusta hurjalta että monet ihmiset kuten pariskunnat, harrastusryhmät, sukulaiset ja perheet, lapset, aikuiset ja ystävykset viestittelevät viestejään sovelluksella mitä käytetään vakoilun välineenä? Ei hätää, voit ladata sovelluksen Signal ja alkaa käyttämään sitä.

Signal >> Home
Signal >> Download Signal

...

Minulla ei ole tässä mitään henkilökohtaista pelissä, mutta vakoilusta en pidä. Tiedän hyvin että on todella vaikeaa, ellei jopa mahdotonta korvata suosittu sosiaalinen alusta kuten Whatsapp toisella, koska et voi käyttää toista vastaavan laista sovellusta ilman kontaktejasi, siis muita ihmisiä.

Tästä syystä en kehoitakaan luopumaan Whatsappista, koska tarkoituksenani ei ole luoda vastakkain asettelua Whatsappin ja Signalin välille, mutta kehoitan sinua, ehkäpä hieman nörtähtävänä asioihin perehtyneenä individuaalina, käyttämään tätä sovellusta keiden kanssa mahdollista yksityisyytenne takaamiseksi. Sinullahan saattaa jo olla saman henkisiä ihmisiä lähipiirissäsi.

Joka tapauksessa, käytit sovellusta tai et, tässä ketjussa voit ainakin keskustella siitä, myös siitä suhteessa Whatsappiin, Telegramiin, Viberiin ja tietysti vakoiluun liittyvistä asioista, kun viestittelemme ja käytämme älylaitteitamme.

Vielä on lisättävä että tiedän minkä tahansa kilpailevan tuotteen tai palvelun myynnin olevan lähes mahdotonta ja jopa hölmöä, jos se ei ominaisuuksiltaan tai toimivuudeltaan tarjoa yksinkertaisesti mitään käyttäjälleen näkyvää kilpailijansa yli, mutta tässä onkin enempi kyse puhtaasta periaatteesta. Periaate siis edellä, mutta voiko periaatteella myydä yhtään mitään (tai saada käyttäjiä)?

- Pitäkää yhteyttä läheisiinne!
 
Viimeksi muokattu:

bamboozle

Tukijäsen
Liittynyt
03.07.2017
Viestejä
75
Vielä on lisättävä että tiedän minkä tahansa kilpailevan tuotteen tai palvelun myynnin olevan lähes mahdotonta ja jopa hölmöä, jos se ei ominaisuuksiltaan tai toimivuudeltaan tarjoa yksinkertaisesti mitään käyttäjälleen näkyvää kilpailijansa yli, mutta tässä onkin enempi kyse puhtaasta periaatteesta. Periaate siis edellä, mutta voiko periaatteella myydä yhtään mitään (tai saada käyttäjiä)?
Valitettavasti Signal ei ole ominaisuuksiltaan samalla tasolla. iOS puolella työpöytäsovellus on lapsenkengissä, vaakatasossa ei voi kirjoittaa ja ryhmästä ei voi poistaa jäseniä. Tossa muutama mikä tuli mieleen, kun olen käyttänyt Signaalia.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 176
Olen pyrkinyt saamaan porukkaa käyttämään Signalia. Pitää usein perustella kauheasti ja vastahankaan ollaan, kyllä vaan monien ohjelmien kohdalla massa vie mukanaan. Vanhemmat ja veljen olen saanut käyttämään.

Välillä puheluiden kanssa on ongelma, ettei saa yhteyttä tai ei ilmoita puhelusta, yleensä vikana on virransäästöasetukset.
Signalissa epäilyttää tuo USA-yhteys tietäen jenkkien lait.
FBI:han jo penäsi tietoja, mutta ei ollut ilmeisesti oikein mitään tarjota.

FBI demands Signal user data, but there’s not much to hand over
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
591
Hyvä, jos on noin. Siis JOS? Kaikki tiedot, joita Signalilla oli, kuitenkin annettiin, vaikkakin kuinka vähäiset.
Olen kuitenkin käsittänyt, ehkäpä väärin, että Usassa toimivien yhtiöiden pitää aina jättää jonkinlainen takaportti viranomaisille.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Toivotaan ettei ala nyt USA:n hallitus hätäpäissään puuttumaan mihinkä tahansa sovelluksiin, kun pelkäävät terrorismia ja erinäisten aatteiden leviämistä sen verta paljon. Ei siinä, olen täysin samaa mieltä noiden haitallisuudesta, mutta keinot niiden ehkäisemiseksi ovat mielestäni väärät. Miten on ensinnäkään mahdollista kunnolla poimia valtavasta massasta käyttäjien sisältöä sellainen media, joka on haitallista tai vaaraksi yhteiskunnalle. Toiseksi ei minkään maan turvaaminen muuten kuin äärimmäisessä hätätilanteessa tulisi tapahtua asukkaidensa tai varsinkaan ulkopuolisten maiden asukkaiden yksityisyyden kustannuksella. On varmasti parempia keinoja olemassa turvallisuuden takaamiseksi ja ne eivät liity tavallisten tallaajien vakoilemiseen.

...

Tein tässä hetki sitten radikaalin päätöksen luopua Whatsappista kokonaan, mutta tämä ei toki ole kaikille edes vaihtoehto. Minulla on sellainen tilanne että laitan pääasiassa viestejä näinä päivinä viiden eri henkilön kanssa ja näille usein soitan ensin. On toki muitakin henkilöitä, mutta yhteydenpito ei ole yhtä tiivistä ja näin ollen ei vaadi varsinkaan pikaviestitintä väliin kuten Whatsapp. Yhdellä näistä läheisimmistä ystävistä ei ole edes älypuhelinta ja kaikki velvoittavat ja viralliset viestit olen tähänkin mennessä laittanut SMS:llä.

Ainoa seikka mikä mietitytti ensin oli pari ryhmää, jotka informoivat asioitaan Whatsappin sisällä, mutta yhdessä näistäkin on useampi jäsen ilman Whatsappia, tai ainakaan he eivät ole liittyneet kyseiseen ryhmään. Tulin tulokseen että minä itse soittelen sitten kun tarvitsen jotain tietoa ja olen muutenkin ollut useimmiten se aloitteen tekjiä ympäristössäni, niin lopulta koko Whatsapp ei ole edes niin tarpeellinen.

Mitä taas Whatsapp, Facebookin viestitin ja vastaavat ruokkivat joissakin ihmisissä on turhien viestien lähettely, mistä en vain luonteeni puolesta kauheammin pidä, joten on mukava ettei nyt ainakaan vähään aikaan puhelimeen paukahda muuta kuin ne oikeasti tähdelliset asiat, yksittäisen henkilön tai varsinkaan ryhmien joutavien jorinoiden sijaan. Nauttii noista ken tahtoo. Näistä parista ryhmästä eroon pääseminen on kyllä tässä mielessä vapauttavaakin.

Eli tällainen ratkaisu ja pohdintaa. Jätin Whatsapp-profiiliini viestin että minuun ei saa sillä enää yhteyttä, mutta aina voi soittaa, tekstata ja Signal on myös vaihtoehto. En todellakaan lähde sille linjalle että vääntäisin ihmisten kanssa jostain tällaisesta, mutta tiedän ketkä ovat saman henkisiä ja näille (kahdelle) laitoin jo lyhyen viestin josko Signalin käyttö kiinnostaisi.

Hienoa että laitoitte noita Signalia koskevia yksityisyyten liittyviä uutisia. Toivotaan todella ettei tämä sovellus joudu organisaatioiden kynsiin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Signal on selkeästi parempi vaihtoehto kuin WhatsApp, vaikka Jenkkilän kautta toimiikin. Pikkuhiljaa muutkin ovat alkaneet sitä käyttämään, kun on vain vihjaissut moisen olemassaolosta.

Myös oman Signal-serverin voi halutessaan pystyttää. Vaatii toki hieman teknistä osaamista.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 176
Myös oman Signal-serverin voi halutessaan pystyttää. Vaatii toki hieman teknistä osaamista.
Eikö sitten pidä kääntää clientikin käyttämään sitä? Eihän asetuksissa pystynyt määrittelemään palvelinta. Tekee vielä vaikeammaksi koko homman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Olen pyrkinyt saamaan porukkaa käyttämään Signalia. Pitää usein perustella kauheasti ja vastahankaan ollaan, kyllä vaan monien ohjelmien kohdalla massa vie mukanaan. Vanhemmat ja veljen olen saanut käyttämään.

Välillä puheluiden kanssa on ongelma, ettei saa yhteyttä tai ei ilmoita puhelusta, yleensä vikana on virransäästöasetukset.
FBI:han jo penäsi tietoja, mutta ei ollut ilmeisesti oikein mitään tarjota.

FBI demands Signal user data, but there’s not much to hand over
Signalin ensimmäinen ongelma on se, että harva käyttää sitä ja moni käyttää Whatsappia.

Ehdoton hyvä puoli on toiminnan avoimuus, mikä ei viimeisen päälle kaupallisilla toimijoilla kuten Facebookilla tule kyseeseen. Vahva salaus on myös nykyaikaa.

Metadataa Signal ei kaiketi itse kerää, eikä Yhdysvalloissa kai tarvitsekaan. Mutta koska kyseessä on keskitetty palvelu, metadatan kerääminen onnistuu kyllä, jos palvelimille päästään häärimään. Tarkkoja pykäliä en tunne, mutta Yhdysvalloissa tiedusteluviranomaisilla (NSA, CIA) on laajat oikeudet. Jokainen arvioikoon itse, tarvitseeko sitä pelätä.

Whatsappin ongelmia ovat tiedonkeruu sekä jonkinasteinen avoimuuden puute. Mutta ei se silti huonoimmasta päästä ole, koska viestintä salataan pätevällä tekniikalla ja jotain avoimuuttakin yritetään harjoittaa.

Jos jostain pitäisi eroon päästä, niin Skypestä.


Tox on tällaisella teknisellä foorumilla ihan muistuttamisen arvoinen myös. Ongelmana on toki se, että hajautetusta luonteesta johtuen käyttäjätunnus on pelkkä julkinen salausavain, jonka muistaminen ja näppäileminen mihinkään on ihan liian kankeaa.
Tox (protocol) - Wikipedia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 866
Mikä tuossa mahtaa olla, kun pöytäkoneella Signal ei tunnu asentuvan koneelle pysyvästi, vaan joka kerta kun suljen sen siitä ei jää jälkeäkään ja joudun käynnistämään sen asennustiedoston kautta uudelleen asentaen? Läppärillä toimii toisin. Molemmat Win 10 Pro x64 koneita.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 404
Viestejä
4 194 405
Jäsenet
70 727
Uusin jäsen
pvarjone

Hinta.fi

Ylös Bottom