Sid Meier’s Civilization VII (2025) (PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch)

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 296
Sid Meier’s Civilization VII on tulossa vuonna 2025!

1718111693281.png

Peli on jatkoa suositulle Sid Meier’s Civilization-pelisarjalle. Edellinen peli eli Sid Meier’s Civilization VI julkaistiin 2016 (TechBBS-ketju). Jos pelisarja on sinulle täysin vieras, suosittelen katsomaan esimerkiksi tämän Sid Meier's Civilization VI aloittelijan opastusvideon, joka mielestäni hyvin käy läpi pelin perusrakenteet. Kärsimättömimmät voivat suoraan aloittaa kohdasta 8.38 jossa on pelin aloitukseen ja käyttöliittymään ja pelimekaniikkaan liittyvät perusjutut jo käyty läpi.

Tähän mennessä 2K Games kiirehti julkaisemaan vain teaserin ilman oikeaa gameplay-videota, virallinen julkistus on tulossa elokuussa 2024.

Avaintiedot:


Aiheesta muualla:

-

Vaikka innostunkin ajatuksesta uudesta Civistä, hiipii takaraivoon kuitenkin Civ VI ähkyn jälkeen pelko, että mitä peliin voi vielä tuoda sellaista että peli jaksaisi imaista mukaansa taas sadoiksi tunneiksi? Tämä hätäinen kesäkuun alun "esijulkaisu" haisee mielestäni hätäilylle ja on reaktio mokaan vain muutama päivä sitten, jolloin 2K Gamesin omilla sivuilla oli maininta Civ VII:stä.

Mitä ajatuksia muilla? Meneekö samantien ostoon kun voi ja olenko yksin Civ ähkyni kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 831
Vajaa 2000h kutosta pelattu ja kun pitää aina taukoa nii eihän sitä kyllästy, luultavasti ei mitää isoa mullistusta ole tulossa mutta grafiikat ainakin paranee huomattavasti. Kait tän pelin suurin vahvuus et jokainen pelikerta "erinlainen" kiitos randomilla luodun kartan :geek:
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 285
Näin tekoälyn aikana odotan suuria ja petyn melkolailla varmasti. Kutosta kokeilin aikanaan "amerikan serkulta" ja jäi pariin matsiin, jotenkin ei innostanut muutokset vitoseen verrattuna, jota 500h steamin kellossa.

Hankintaan menee julkaisussa
 
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 791
Lapsena ja teininä koitin Civ1:stä pari kertaa, mutta vasta Civ4 aloin pelaamaan kunnolla kun joku oli suomentanut koko pelin. Civ5:n ostin sitten jo rahalla ja samalla jouduin asentamaan Steamin kun peli sitä vaati vaikka olikin DVD:llä. Pelikellossa 1700h joista 700h peliä laajentavien modien kanssa. Peli oli hyvä, mutta pelintekijöiden laiskuus esim. Civilopedian suhteen harmitti joka pelissä jossain vaiheessa. Ei hyperlinkkejä kuten Civ4:ssa joilla pystyi tarkastamaan nopeasti mihin mikäkin vaikuttaa, lisäksi lisäosissa tulleet taideteokset ja niiden rakennukset piti tarkastaa nettiwikistä! Sitten oli vielä se pelin lopussa tuleva uusinta joka on surkeudessaan maailmanennätys. Kansakunnan eeppinen nousu näytetään pikkuikkunassa eleettömästi ja väritkin on niin kaukana tai lähellä toisisiaan, ettei meinaa saada selvää mikä on vettä ja mikä Kreikkaa. Noh, itse gameplay oli lopulta hauskaa joten tuli pelattua aivan älyttömästi. Civ6:lle Steamin pelikello näyttää 27h enkä ole tainnut jaksaa yhtäkään peliä loppuun asti.

Tämä kyllä kiinnostaa, mutta vasta kun olen kuullut veteraanien ja kaltaisteni turhan valittajien mielipiteet. Civin sijasta pelaan nykyään Against the Stormia joka on vähän erilainen, mutta tekee saman mitä itse Civ.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
693
Kyllähän tuo napostelisi. Toivon mukaan saa vain pelin loppuun jotain mielenkiintoista. Tämä on ongelmana vähän kaikissa vastaavisss, alkuun on todella mielenkiintoinen mutta pelin puolivälin jälkeen käy tylsäksi. Kuten esim millennia mitä on nyt viimeisen puolivuotta yrittänyt jaksaa pelata.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 572
Tässä vaiheessa kiinnostaa kyllä kovasti, mutta mieli voi toki muuttuakin, kunhan saadaan pelattavuudesta lisätietoja. Todennäköisesti tässä ei tule mitään järisyttäviä uudistuksia, mikä on siinä mielessä hyvä, että 2K-tunnusvaatimuksen vuoksi tuskin kiinnostaa tällaisesta maksaakaan. Omalla kohdallani helpottaa sekin, että sarjan aiemmatkin pelit ovat jääneet vähemmän pelaamiselle kuin haluaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 160
Civ VI on ärsyttävä pelata kun tietokoneet ovat aivan lapasia. Vähän sama kuin ajaisi rata-autolla yksin keiloja kierrellen vs. kilpaa ajaminen.

ML / AI malleja vaan kehiin ja mahdollisuus vielä communitylle treenata malleja addoneina, niin sinne tulee tarjolle hyvät gandhit ja zulut.
 

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 296
Ei yllättäisi, jos (ainakin) Nintendo Switch versio vaatisi jatkuvan online-yhteyden ja iso osa vuoron tapahtumista laskettaisiin jossain AWS:ssä.
 

hazaski

Merssu und och Saab
Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
261
Itsellä tullut CivVi pelattua kyllä reilusti, niinkuin CiV sitä ennen, vaikka silloin ku VI tuli pidin V parempana. Nyt sitten lisäosien myötä kun tuli Districkit, kaupunkien lojaaliteetit, Erat ynnä muut, niin muuttui se paremmaksi ja toi lisäulottovuuksia kaupunkien rakentamiseen yms. kuin V (paitsi graafikoiden osalta tykkään enempi V "realistisuudesta" kuin VI karikaryyreistä).

Itsellä CiV oli ensimmäinen sarjan peli mitä pelannut, nuorempana tykkäsin lähinnä C&C, Age Of Empires, Settlers, reaaliaikastrategiapeleistä, mutta kyllä nyt vuoropohjaisuusmaistuu enemmän. Tosin nuo vanhat RTS-pelisarjat tainneet kuolla pois.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 257
Civ5 pelannut reilusti ja varsinkin tykkäsin Venetsialla pelata jolla sai vain yhden kaupungin. Kuutosta tuli pelattua läpällä muutaman kerran läpi mutta ei jotenkin ollut samanlaista tatsia siihen. Seiskaa kuitenkin odotellaan että mitähän jännää sieltä tulee.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 639
Ihtellä Civ historiaa ysäriltä lähtien, kakkosta pelattuna jostain 1998 vuodesta lähtien, varmaan tuntimääräisesti eniten näistä kaikista. Call to Powerille lämpesin oikeastaa vasta myöhemmin, kolmosesta en ihan hirveesti tykännyt. Nelonen oli huikea ilmestyessään, mut myöhemmin mielipide muuttunut, erityisesti doomstackit ärsyttävät. Vitosta ja kutosta tullut pelattua varmaan yhtä paljon molempia, reilu sata tuntia kumpaakin. Aikalailla kuvio tuntuu olevan se, että vanha Civ kiinnostaa vielä hetken uuden ilmestyttyä, mutta viimeistään lisärit sit vie vanhan hautaan ja uus voittaa.

Total Warit ja Paradoxin pelit vieneet iteltä paljon innostusta civiä kohtaan, eivät tarjoa niin muistettavia pelejä ja kampanjoita ku nuo. Tykkäsin että vitosessa ja kutosessa uskalletitin lähtä uudistaan peliä ja toivon, että tässäkin tehdää isoja muutoksia. Kuitenki pääasiallinen toive olis, että diplomatia olisi jotenkin ehkä himppasen loogisempaa ja AI saisi olla karvan verran viisaampi. Jotenki toivoisin myös että nää muut voitot kuten kulttuuri ja science olis jotain muuta ku vaan rakentelua ja toisaalta että conquest victory ei olis niin työläs. Taisihan se sen verran helpottua kutoseen, että riitti vaan pääkaupunkien valtaus?

NO COMPLAINTS SIRE!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2017
Viestejä
2 791
Tykkäsin että vitosessa ja kutosessa uskalletitin lähtä uudistaan peliä ja toivon, että tässäkin tehdää isoja muutoksia. Kuitenki pääasiallinen toive olis, että diplomatia olisi jotenkin ehkä himppasen loogisempaa ja AI saisi olla karvan verran viisaampi. Jotenki toivoisin myös että nää muut voitot kuten kulttuuri ja science olis jotain muuta ku vaan rakentelua ja toisaalta että conquest victory ei olis niin työläs.
Samat toiveet. Vitosessa yksikkö/ruutu oli hyvä uudistus ja muutenkin pidin taktisesta taistelusta. Tekoälyn näkyvin vika oli että se usein hyökkäsi jousimiehet edellä ja miekkamiehet takana, se vei paljon tunnelmaa kun tajusi että pelaa täydellistä idioottia vastaan joka ei edes yritä. Tyhjästä AI:lle ilmestyvät yksiköt eivät häirinneet, kun olin hyväksynyt että niin se peli vain toimii.

Toivottavasti edes joku Civ7:n tekijöistä on pelannut vaikkapa Civ4:sta ja pystyy kertomaan käyttöliittymän heikot kohdat. Jollen täysin väärin muista, niin Civ5:ssa ei ollut yleistä diplomatiaruutua jota olisi voinut tarkastella kesken kaupan teon. Eli kesken vuoron vaihdon tulevassa kauppaehdotuksessa pitäisi jotenkin tietää mitkä ovat KAIKKIEN valtioiden suhteet, jottei mene suututtamaan parasta kauppakumppania. Modilla siihen kaupparuutuun taisi saada lisänapin joka aukaisi ikkunan josta nuo näki, muttei sekään ollut yhtä helppolukuinen kuin Civ4:ssa!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 934
Pitkästä aika voisi kiinnostaa. Olen aikoinaan aloittanut ensimmäistä versiosta ja neloseen tuli eniten tunteja. Jokaista toistaiseksi pelaillut, tosin VI vain iPadilla.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 818
Jokohan saavat tähän mukaan AI kk-maksupaketin. Todellinen rahasampo kun saisivat kuukausituloja siitä että voi pelata AI-tekoälyä vastaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 257
Jokohan saavat tähän mukaan AI kk-maksupaketin. Todellinen rahasampo kun saisivat kuukausituloja siitä että voi pelata AI-tekoälyä vastaan.
AI-tekoäly. Tekoäly-tekoäly.

Noh, vittuilut sikseen. Onhan AI ollut mukana Civ1 lähtien. Mutta tässä varmaan tarkoitettiin että ChatGPT integraatio olisi että voisi tekoälyn kanssa puhua? Large Language Modelit ei vaan sovellu laskemiseen tai strategiseen suunnitteluun eli pellin alla toimisi se sama "tekoäly" mitä ennenkin eli -> if (playerUnit.isClose()) Attack() else MoveCloser()
 
Liittynyt
01.10.2019
Viestejä
299
Humankind peliä tullut innostuttua viime aikoina (hyvin samankaltaine kuin civ 6 kai), ja aiemmin civ 5 tuli tahkottua moninpeliä kaveriporukassa sen verta, että siihen kyllästyi (ts. jatkuviin yhteysongelmiin...). Onneksi HK toimii todella hyvintuon osalta.

Saa nähdä kiinnostuuko tästä, civ6 on Steamissa, mutta se näytti olevan liian Spyware ettei uskaltanut asentaa, eikä siihen ole kaikkia kalliita lisäosia hommattuna.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
496
Kutonen jäi välistä, en kiinnostunut. Civejä on tullut pelattua vuodesta 1991 lähtien. Mielenkiinnolla odotan minkälainen sieltä tulee.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
180
AI-tekoäly. Tekoäly-tekoäly.

Noh, vittuilut sikseen. Onhan AI ollut mukana Civ1 lähtien. Mutta tässä varmaan tarkoitettiin että ChatGPT integraatio olisi että voisi tekoälyn kanssa puhua? Large Language Modelit ei vaan sovellu laskemiseen tai strategiseen suunnitteluun eli pellin alla toimisi se sama "tekoäly" mitä ennenkin eli -> if (playerUnit.isClose()) Attack() else MoveCloser()
Kielimalleja tai transformereita ei ole käytetty pelien tekoälyssä mutta DeepMind on "yksinkertaisen" Go-pelin lisäksi kehittänyt kokeellisia neuroverkkopohjaista tekoälyä ainakin StarCraft 2:lle. AlphaStar: Mastering the real-time strategy game StarCraft II
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 264
Kielimalleja tai transformereita ei ole käytetty pelien tekoälyssä mutta DeepMind on "yksinkertaisen" Go-pelin lisäksi kehittänyt kokeellisia neuroverkkopohjaista tekoälyä ainakin StarCraft 2:lle. AlphaStar: Mastering the real-time strategy game StarCraft II
Nopeesti ajateltuna tehdään neuroverkko, koulutetaan se isolla määrällä voittaneiden pelaajien tekemiä tilannesidonnaisia valintoja, ja annetaan sen piestä 99% ihmispelaajista ilman mitään ylimääräisiä etuja. Eikö onnistu?

Parastahan tässä olisi se, että ilmaista koulutusdataa olisi paljon tarjolla, tai siis sitä tulisi koko ajan lisää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 572
Nopeesti ajateltuna tehdään neuroverkko, koulutetaan se isolla määrällä voittaneiden pelaajien tekemiä tilannesidonnaisia valintoja, ja annetaan sen piestä 99% ihmispelaajista ilman mitään ylimääräisiä etuja. Eikö onnistu?

Parastahan tässä olisi se, että ilmaista koulutusdataa olisi paljon tarjolla, tai siis sitä tulisi koko ajan lisää.
Käsittääkseni tällainen on strategiapeleissä ollut toimiva tekniikka jo pitkäänkin. En tosin tiedä, missä määrin pelifirmoja kiinnostaa tällaista tehdä, ja hyvä kysymys on varmaan sekin, saako sillä tavalla tehtyä kovinkaan helposti hauskaa vastustajaa. Lienee helpompaa tehdä voittaja kuin hauska tekoäly.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
244 815
Viestejä
4 272 125
Jäsenet
71 562
Uusin jäsen
lissaw96

Hinta.fi

Ylös Bottom