Sid Meier’s Civilization VII (11.2.2025) (PC, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rusna
  • Aloitettu Aloitettu

Rusna

Make ATK Great Again
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 373
Sid Meier’s Civilization VII on tulossa vuonna 2025!

1718111693281.png

Peli on jatkoa suositulle Sid Meier’s Civilization-pelisarjalle. Edellinen peli eli Sid Meier’s Civilization VI julkaistiin 2016 (TechBBS-ketju). Jos pelisarja on sinulle täysin vieras, suosittelen katsomaan esimerkiksi tämän Sid Meier's Civilization VI aloittelijan opastusvideon, joka mielestäni hyvin käy läpi pelin perusrakenteet. Kärsimättömimmät voivat suoraan aloittaa kohdasta 8.38 jossa on pelin aloitukseen ja käyttöliittymään ja pelimekaniikkaan liittyvät perusjutut jo käyty läpi.



Avaintiedot:

  • Gameplay showcase (20.8.2024):


Aiheesta muualla:

-

Vaikka innostunkin ajatuksesta uudesta Civistä, hiipii takaraivoon kuitenkin Civ VI ähkyn jälkeen pelko, että mitä peliin voi vielä tuoda sellaista että peli jaksaisi imaista mukaansa taas sadoiksi tunneiksi? Tämä hätäinen kesäkuun alun "esijulkaisu" haisee mielestäni hätäilylle ja on reaktio mokaan vain muutama päivä sitten, jolloin 2K Gamesin omilla sivuilla oli maininta Civ VII:stä.

Mitä ajatuksia muilla? Meneekö samantien ostoon kun voi ja olenko yksin Civ ähkyni kanssa?
 
Viimeksi muokattu:
Vajaa 2000h kutosta pelattu ja kun pitää aina taukoa nii eihän sitä kyllästy, luultavasti ei mitää isoa mullistusta ole tulossa mutta grafiikat ainakin paranee huomattavasti. Kait tän pelin suurin vahvuus et jokainen pelikerta "erinlainen" kiitos randomilla luodun kartan :geek:
 
Näin tekoälyn aikana odotan suuria ja petyn melkolailla varmasti. Kutosta kokeilin aikanaan "amerikan serkulta" ja jäi pariin matsiin, jotenkin ei innostanut muutokset vitoseen verrattuna, jota 500h steamin kellossa.

Hankintaan menee julkaisussa
 
Lapsena ja teininä koitin Civ1:stä pari kertaa, mutta vasta Civ4 aloin pelaamaan kunnolla kun joku oli suomentanut koko pelin. Civ5:n ostin sitten jo rahalla ja samalla jouduin asentamaan Steamin kun peli sitä vaati vaikka olikin DVD:llä. Pelikellossa 1700h joista 700h peliä laajentavien modien kanssa. Peli oli hyvä, mutta pelintekijöiden laiskuus esim. Civilopedian suhteen harmitti joka pelissä jossain vaiheessa. Ei hyperlinkkejä kuten Civ4:ssa joilla pystyi tarkastamaan nopeasti mihin mikäkin vaikuttaa, lisäksi lisäosissa tulleet taideteokset ja niiden rakennukset piti tarkastaa nettiwikistä! Sitten oli vielä se pelin lopussa tuleva uusinta joka on surkeudessaan maailmanennätys. Kansakunnan eeppinen nousu näytetään pikkuikkunassa eleettömästi ja väritkin on niin kaukana tai lähellä toisisiaan, ettei meinaa saada selvää mikä on vettä ja mikä Kreikkaa. Noh, itse gameplay oli lopulta hauskaa joten tuli pelattua aivan älyttömästi. Civ6:lle Steamin pelikello näyttää 27h enkä ole tainnut jaksaa yhtäkään peliä loppuun asti.

Tämä kyllä kiinnostaa, mutta vasta kun olen kuullut veteraanien ja kaltaisteni turhan valittajien mielipiteet. Civin sijasta pelaan nykyään Against the Stormia joka on vähän erilainen, mutta tekee saman mitä itse Civ.
 
Kyllähän tuo napostelisi. Toivon mukaan saa vain pelin loppuun jotain mielenkiintoista. Tämä on ongelmana vähän kaikissa vastaavisss, alkuun on todella mielenkiintoinen mutta pelin puolivälin jälkeen käy tylsäksi. Kuten esim millennia mitä on nyt viimeisen puolivuotta yrittänyt jaksaa pelata.
 
Tässä vaiheessa kiinnostaa kyllä kovasti, mutta mieli voi toki muuttuakin, kunhan saadaan pelattavuudesta lisätietoja. Todennäköisesti tässä ei tule mitään järisyttäviä uudistuksia, mikä on siinä mielessä hyvä, että 2K-tunnusvaatimuksen vuoksi tuskin kiinnostaa tällaisesta maksaakaan. Omalla kohdallani helpottaa sekin, että sarjan aiemmatkin pelit ovat jääneet vähemmän pelaamiselle kuin haluaisin.
 
Civ VI on ärsyttävä pelata kun tietokoneet ovat aivan lapasia. Vähän sama kuin ajaisi rata-autolla yksin keiloja kierrellen vs. kilpaa ajaminen.

ML / AI malleja vaan kehiin ja mahdollisuus vielä communitylle treenata malleja addoneina, niin sinne tulee tarjolle hyvät gandhit ja zulut.
 
Ei yllättäisi, jos (ainakin) Nintendo Switch versio vaatisi jatkuvan online-yhteyden ja iso osa vuoron tapahtumista laskettaisiin jossain AWS:ssä.
 
Itsellä tullut CivVi pelattua kyllä reilusti, niinkuin CiV sitä ennen, vaikka silloin ku VI tuli pidin V parempana. Nyt sitten lisäosien myötä kun tuli Districkit, kaupunkien lojaaliteetit, Erat ynnä muut, niin muuttui se paremmaksi ja toi lisäulottovuuksia kaupunkien rakentamiseen yms. kuin V (paitsi graafikoiden osalta tykkään enempi V "realistisuudesta" kuin VI karikaryyreistä).

Itsellä CiV oli ensimmäinen sarjan peli mitä pelannut, nuorempana tykkäsin lähinnä C&C, Age Of Empires, Settlers, reaaliaikastrategiapeleistä, mutta kyllä nyt vuoropohjaisuusmaistuu enemmän. Tosin nuo vanhat RTS-pelisarjat tainneet kuolla pois.
 
Civ5 pelannut reilusti ja varsinkin tykkäsin Venetsialla pelata jolla sai vain yhden kaupungin. Kuutosta tuli pelattua läpällä muutaman kerran läpi mutta ei jotenkin ollut samanlaista tatsia siihen. Seiskaa kuitenkin odotellaan että mitähän jännää sieltä tulee.
 
Ihtellä Civ historiaa ysäriltä lähtien, kakkosta pelattuna jostain 1998 vuodesta lähtien, varmaan tuntimääräisesti eniten näistä kaikista. Call to Powerille lämpesin oikeastaa vasta myöhemmin, kolmosesta en ihan hirveesti tykännyt. Nelonen oli huikea ilmestyessään, mut myöhemmin mielipide muuttunut, erityisesti doomstackit ärsyttävät. Vitosta ja kutosta tullut pelattua varmaan yhtä paljon molempia, reilu sata tuntia kumpaakin. Aikalailla kuvio tuntuu olevan se, että vanha Civ kiinnostaa vielä hetken uuden ilmestyttyä, mutta viimeistään lisärit sit vie vanhan hautaan ja uus voittaa.

Total Warit ja Paradoxin pelit vieneet iteltä paljon innostusta civiä kohtaan, eivät tarjoa niin muistettavia pelejä ja kampanjoita ku nuo. Tykkäsin että vitosessa ja kutosessa uskalletitin lähtä uudistaan peliä ja toivon, että tässäkin tehdää isoja muutoksia. Kuitenki pääasiallinen toive olis, että diplomatia olisi jotenkin ehkä himppasen loogisempaa ja AI saisi olla karvan verran viisaampi. Jotenki toivoisin myös että nää muut voitot kuten kulttuuri ja science olis jotain muuta ku vaan rakentelua ja toisaalta että conquest victory ei olis niin työläs. Taisihan se sen verran helpottua kutoseen, että riitti vaan pääkaupunkien valtaus?

NO COMPLAINTS SIRE!
 
Viimeksi muokattu:
Tykkäsin että vitosessa ja kutosessa uskalletitin lähtä uudistaan peliä ja toivon, että tässäkin tehdää isoja muutoksia. Kuitenki pääasiallinen toive olis, että diplomatia olisi jotenkin ehkä himppasen loogisempaa ja AI saisi olla karvan verran viisaampi. Jotenki toivoisin myös että nää muut voitot kuten kulttuuri ja science olis jotain muuta ku vaan rakentelua ja toisaalta että conquest victory ei olis niin työläs.
Samat toiveet. Vitosessa yksikkö/ruutu oli hyvä uudistus ja muutenkin pidin taktisesta taistelusta. Tekoälyn näkyvin vika oli että se usein hyökkäsi jousimiehet edellä ja miekkamiehet takana, se vei paljon tunnelmaa kun tajusi että pelaa täydellistä idioottia vastaan joka ei edes yritä. Tyhjästä AI:lle ilmestyvät yksiköt eivät häirinneet, kun olin hyväksynyt että niin se peli vain toimii.

Toivottavasti edes joku Civ7:n tekijöistä on pelannut vaikkapa Civ4:sta ja pystyy kertomaan käyttöliittymän heikot kohdat. Jollen täysin väärin muista, niin Civ5:ssa ei ollut yleistä diplomatiaruutua jota olisi voinut tarkastella kesken kaupan teon. Eli kesken vuoron vaihdon tulevassa kauppaehdotuksessa pitäisi jotenkin tietää mitkä ovat KAIKKIEN valtioiden suhteet, jottei mene suututtamaan parasta kauppakumppania. Modilla siihen kaupparuutuun taisi saada lisänapin joka aukaisi ikkunan josta nuo näki, muttei sekään ollut yhtä helppolukuinen kuin Civ4:ssa!
 
Viimeksi muokattu:
Pitkästä aika voisi kiinnostaa. Olen aikoinaan aloittanut ensimmäistä versiosta ja neloseen tuli eniten tunteja. Jokaista toistaiseksi pelaillut, tosin VI vain iPadilla.
 
Jokohan saavat tähän mukaan AI kk-maksupaketin. Todellinen rahasampo kun saisivat kuukausituloja siitä että voi pelata AI-tekoälyä vastaan.
 
Jokohan saavat tähän mukaan AI kk-maksupaketin. Todellinen rahasampo kun saisivat kuukausituloja siitä että voi pelata AI-tekoälyä vastaan.
AI-tekoäly. Tekoäly-tekoäly.

Noh, vittuilut sikseen. Onhan AI ollut mukana Civ1 lähtien. Mutta tässä varmaan tarkoitettiin että ChatGPT integraatio olisi että voisi tekoälyn kanssa puhua? Large Language Modelit ei vaan sovellu laskemiseen tai strategiseen suunnitteluun eli pellin alla toimisi se sama "tekoäly" mitä ennenkin eli -> if (playerUnit.isClose()) Attack() else MoveCloser()
 
Humankind peliä tullut innostuttua viime aikoina (hyvin samankaltaine kuin civ 6 kai), ja aiemmin civ 5 tuli tahkottua moninpeliä kaveriporukassa sen verta, että siihen kyllästyi (ts. jatkuviin yhteysongelmiin...). Onneksi HK toimii todella hyvintuon osalta.

Saa nähdä kiinnostuuko tästä, civ6 on Steamissa, mutta se näytti olevan liian Spyware ettei uskaltanut asentaa, eikä siihen ole kaikkia kalliita lisäosia hommattuna.
 
Kutonen jäi välistä, en kiinnostunut. Civejä on tullut pelattua vuodesta 1991 lähtien. Mielenkiinnolla odotan minkälainen sieltä tulee.
 
Kuutonen melkein jäi välistä, mutta kun on nyt 2,99€ steamissa niin pelataanpa sitä seiskaa odotellessa.
 
AI-tekoäly. Tekoäly-tekoäly.

Noh, vittuilut sikseen. Onhan AI ollut mukana Civ1 lähtien. Mutta tässä varmaan tarkoitettiin että ChatGPT integraatio olisi että voisi tekoälyn kanssa puhua? Large Language Modelit ei vaan sovellu laskemiseen tai strategiseen suunnitteluun eli pellin alla toimisi se sama "tekoäly" mitä ennenkin eli -> if (playerUnit.isClose()) Attack() else MoveCloser()

Kielimalleja tai transformereita ei ole käytetty pelien tekoälyssä mutta DeepMind on "yksinkertaisen" Go-pelin lisäksi kehittänyt kokeellisia neuroverkkopohjaista tekoälyä ainakin StarCraft 2:lle. AlphaStar: Mastering the real-time strategy game StarCraft II
 
Kielimalleja tai transformereita ei ole käytetty pelien tekoälyssä mutta DeepMind on "yksinkertaisen" Go-pelin lisäksi kehittänyt kokeellisia neuroverkkopohjaista tekoälyä ainakin StarCraft 2:lle. AlphaStar: Mastering the real-time strategy game StarCraft II
Nopeesti ajateltuna tehdään neuroverkko, koulutetaan se isolla määrällä voittaneiden pelaajien tekemiä tilannesidonnaisia valintoja, ja annetaan sen piestä 99% ihmispelaajista ilman mitään ylimääräisiä etuja. Eikö onnistu?

Parastahan tässä olisi se, että ilmaista koulutusdataa olisi paljon tarjolla, tai siis sitä tulisi koko ajan lisää.
 
Nopeesti ajateltuna tehdään neuroverkko, koulutetaan se isolla määrällä voittaneiden pelaajien tekemiä tilannesidonnaisia valintoja, ja annetaan sen piestä 99% ihmispelaajista ilman mitään ylimääräisiä etuja. Eikö onnistu?

Parastahan tässä olisi se, että ilmaista koulutusdataa olisi paljon tarjolla, tai siis sitä tulisi koko ajan lisää.
Käsittääkseni tällainen on strategiapeleissä ollut toimiva tekniikka jo pitkäänkin. En tosin tiedä, missä määrin pelifirmoja kiinnostaa tällaista tehdä, ja hyvä kysymys on varmaan sekin, saako sillä tavalla tehtyä kovinkaan helposti hauskaa vastustajaa. Lienee helpompaa tehdä voittaja kuin hauska tekoäly.
 
Gameplay showcase video tulossa tiistaina 20.8.2024 klo 23.30



Firaxis kehitystiimin virallinen tiedote: Sid Meier’s Civilization VII Gameplay Showcase
First, mark your calendars for August 20, 2024! We're excited to be part of Gamescom Opening Night Live with Geoff Keighley, where we'll debut our gameplay trailer for Civilization VII. This will be the first time the world sees Civilization VII in motion, and you won't want to miss it. Make sure you tune-in at Twitch.tv/gamescom at 11:00 AM PT / 8:00 PM CEST to watch Opening Night Live as it airs.

After Opening Night Live, visit Twitch.tv/FiraxisGames at 1:30 PM PT / 10:30 PM CEST to watch our official Civilization VII Gameplay Showcase! For more than 20 minutes, we'll be sharing exclusive insights from the development team about this revolutionary new chapter in the franchise, including our vision for the game as well as its innovative new features. For a one-stop shop on everything Civilization VII, you'll definitely want to catch this one live!

But that’s just the start! From August 21 to 25, attendees at gamescom should be sure to stop by the Civilization VII booth located in Hall 6.

Finally, we'll be heading over to PAX West in Seattle and hope to see you there! On August 31, Kinda Funny Games' Greg Miller will host our developer panel, where we'll share new insights and behind-the-scenes anecdotes from the creation of Civilization VII. For those attending in-person, we'll be located in the Main Theater on the 5th floor of the Summit Building. Viewers at home can watch live on Twitch.tv/PAX at 11:00 AM PT. Catch you in the Emerald City!

August is just the first step in our journey. Thank you for being the best fans in the world. We can't wait to show you Civilization VII and take one more turn together.

-The Firaxis Development Team

Hype nousee! Oma arvaukseni on, että peli pyritään saamaan ulos "Holidays 2025" eli vuoden päästä jouluna. Saa nähdä kuinka metsään arvaukseni menee.
 
Civ VI taidettiin julkistaa aikoinaan trailerilla toukokuussa 2019, kuukautta myöhemmin pelikuvaa E3-messuilla ja varsinainen pelin julkaisupäivä lokakuussa 2019. Epäilen, ettei tälläkään kertaa tarvitse vuotta odotella vaan 20. päivä nähdään jo aika viimeistelyvaiheessa oleva peli.
 
Kunhan nyt tulisi vuonna 2025 ensimmäinen tekoäly vastustajaksi joka ei olisi täydellinen idiootti mikä vain saa resurssiboosteja "vaikeaustasoa" lisäämällä. Tappaa mielenkiinnon aika nopeasti.

Varmaan hakkaan päätä seinään ja ostan kuitenkin tämän ja petyn ~100h jälkeen. Mutta on siinä yleensä mukavaakin peliaikaa alkuunsa.
 
Tämähän on Humankind 2.

Saa nähdä miten tuo civien vaihtaminen toimii tässä. Tässä on toki historiallinen reitti jokaiselle aloitus civille, mutta tässä saa vapaasti tehdä kyllä sillisalaattiakin jos haluaa. Sillisalaatti Humankindissa vei itseltä kaiken kiintymyksen omaan kansaan kyllä.

Tykkään siitä ajatuksen tasolla, mutta vielä ei ole peliä joka sen on toteuttanut hyvin.
 
Rakentajat ilmeisesti jätetty pois. En jää tosin kaipaamaankaan.

Johtajien vaihtelu ei kiinnosta pätkääkään mutta johtajan kehittäminen vaikuttaa mielenkiintoiselta.

Esittelyvideossa ei tainnut olla sanallakaan mainintaa tekoälystä. Taitaa olla liikaa vaadittu edes marginaalinen päivitys. Helpompaa pistää uudet grafiikat ja vähän hioa pelimekaniikkaa eri asentoon.

Sitten taidetaan vaatia 2k tunnus. Ei millään jaksaisi kerätä eri peleille eri alustoja. Voi olla että jää alkuunsa ostamatta näillä eväin.
 
jos taaas on piirroshahmomainen peli ni jää ostamatta. 6 oli jo niin karseeta että.
 
Kaupungit tuntus vievän helkutisti tilaa kartalta eli ilmeisesti tässä sitten pelataan tall empire pelejä joka kerta.
 
Mielenkiinnolla tätäkin odotellaan vaikka taitaa vanhemmat olla omia suosikkeja myös tulevaisuudessa, kokeiluun menee sitten aikanaan.
 
Sitten taidetaan vaatia 2k tunnus. Ei millään jaksaisi kerätä eri peleille eri alustoja. Voi olla että jää alkuunsa ostamatta näillä eväin.
Vaatii tunnuksen mutta ei käytä 2k launcheria.
Kauppasivulla lukee tätä nykyä näin:
Requires 3rd-Party Account: 2K Account for Online Interactions (Not Required for Offline Play) (Supports Linking to Steam Account)
Jos tässä ei tarkoituksella johdeta harhaan, sanoisin, että tunnusasia on ainakin yksinpelaajille OK.
 
Civ6:ssahan on ominaisuus jos on 2K account että tallennukset menevät pilveen ja voi pelata eri alustoilla samaa peliä. Se oli kyllä melko mukavaa kun pystyi pelaamaan Switchillä ja sitten jatkamaan PC:llä.
 
Kutonen tuli ostettua heti julkaisussa ja olihan se niin hirveää sontaa ettei sitä kyennyt pelaamaan ekaa peliä enempää, jätti sen verran scheißen makua suuhun että ei ole kyennyt vuosien jälkeenkään antamaan uutta mahdollisuutta. Pelkästä ajatuksestakin tulee oksua suuhun. Tietokonevastustajat olivat täysin tuulella käyviä irrationaalisia arpakoneita ja diplomatia täydellisesti vailla merkitystä. Tai järkeä. Ja satojen Civ5 tuntien jälkeen peli tuntui muutenkin yksinkertaistetulta mobiililelupeliltä.

Muutenkin tullut Civejä pelattua ekasta osasta lähtien sen verran että puhutaan yhteensä varmaankin nelinumeroisista pelitunneista. Kuitenkin sen verran perusteellisesti kutososa romutti uskon pelisarjan tulevaisuuteen että seiskaa kohtaan odotukset hyvin lähellä nollaa, pistetään harkintaan vasta kun peli on ulkona ja löytyy pelikokemuksia muutakin kuin puhuvien päiden kouhotusta.
 
Itsekään en jostain syystä alkuun kutosesta tykännyt, mutta jossain kohti tuli silti siihen siirryttyä ja kyllä sitä aika paljon tuli hakattua. Lopulta pidän sitä ihan hyvänä pelinä. Varmaan sama juttu tän VII kanssa.
 
Meikäläisenkin pakko todeta että kutonen jätti tosi kylmäksi, taasen nelonen ja vitonen viehättävät edelleen. Jotenkin ehkä jäi päälleliimatun monimutkainen vaikutelma kutosesta kaikkine kaupunginosineen, ja oikeastaan joka osa-alue tuntui jotenkin aiempaa kömpelömmältä. En tiedä olisiko pakottamalla auennut paremmin, pari pitkää peliä pelasin läpi, kourallinen jäi/loppui kesken. Kuitenkin jos nykyään alkaa civistää, niin kyllä se valinta tehdään nelosen ja vitosen välillä.
 
En tiedä olisiko pakottamalla auennut paremmin, pari pitkää peliä pelasin läpi, kourallinen jäi/loppui kesken.
Kyllähän se näissä aina sen vaatii, että tyrii ensin muutaman pelin ennenkuin täysin sisäistää miten homma toimii.
Hyvä puoli että ainakin itse tykkään näissä siitä alusta kaikkein eniten, ennen kuin valtakunta kasvaa liian suureksi ja alkaa se mikromanageeraus ja tulipalojen sammuttelu.

Aloitin tuossa taannoin pelaamaan Dune: Spice Wars kun sen sai GamePassista, sama juttu siinäkin että pari ekaa tehtävää (siinä on kampanja) meni aivan reisille, sen jälkeen vasta tajusi miten asiat kannattaa tehdä - ja tärkeämmin miten ei kannata tehdä. Huvitti hieman silloin kun ensimmäinen matsi kesti jonkun 6-7 TUNTIA, tuli tosissaan funtsittua ja hierottua. Seuraavat tainneet olla 1-2 tunnin välissä.
 
Itsekään en jostain syystä alkuun kutosesta tykännyt, mutta jossain kohti tuli silti siihen siirryttyä ja kyllä sitä aika paljon tuli hakattua. Lopulta pidän sitä ihan hyvänä pelinä. Varmaan sama juttu tän VII kanssa.

Onko mitään klassisempaa kuin vihata uutta Civ peliä pelaamatta sitä?

Sama on toistunut ainakin Civ4 julkaisusta lähtien. Varmasti myös kolmonen haukuttiin pystyyn, mutta en silloin vielä seurannut keskustelua Internetissä. Kummasti kuitenkin aina se uus Civ on uusi paras enemmistön mielestä.
 
Civ 3 aikaan muistan lukeneeni Civ 2 puristien kommentteja tyhmennyksestä siellä ja yksinkertaistuksesta täällä. Usein viimeistään lisäosien ja päivitysten myötä ero on ollut positiivinen. Mukavana seikkana usein vanhakin peli on oikein pelikelpoinen, nehän ovat aika eri pelejä.

Ite pidän äärimmäisen hyvänä, että rohkeasti uudistetaan sarjaa. Nytkin selkeitä, toivottavasti tasapainoisia uudistuksia läjäpäin. Hyvä!
 
Se täytyy kyllä sanoa että monesti vasta ensimmäinen tai toinen DLC uusimpaan painokseen tekee pelistä sen mitä sen pelin piti olla ja mistä ihmiset sitten loppujen lopuksi tykkää. Tämän kohdalla ei varmaan tapahdu poikkeusta eli pari vuotta jos jaksaa odottaa niin ekat DLC:t muokkaa peliä niin sitten on hyvä aloittaa.
 
Ite pidän äärimmäisen hyvänä, että rohkeasti uudistetaan sarjaa. Nytkin selkeitä, toivottavasti tasapainoisia uudistuksia läjäpäin. Hyvä!
Tjoo. Jos AIn kehittäminen on jotenki haastavaa ja ei onnistu niin eipä tää semmonen sarja ole mitä tarvis jotenkin graafisesti parantaa, mukava vaan että rohkeasti uudistetaan ja otetaan uusia näkökulmia, aina voi palata vanhan pariin jos ei miellytä eikä ne ole vanhentuneet kuin oikeastaan teknisesti niin ettei esim. täydet resot onnistu helposti.

Ois ihan hauska ottaa tästäkin semmonen series run Civ2 -> CTP -> Civ3 - Civ4 - Civ5 ja kattelis vähän mitä on tapahtunut vuosien varrella, mutta nuo toimivuudet ja saatavuudet on kyl vähän huono, ei taida enää oma CTP olla tallessa ja Civ3 oli muistaakseni melko suttua.
 
Vähän huolestuttavan, tai no, ainakin rahankulun ja ahneuden näkökulmasta huolestuttavia nuo 7:n pelipaketit. Ihan ekasta DLC:stä, tai varmaan kuudestakaan, ei kannata odotella pelin pelastajaa. Toivottavasti tulee myös yhtä hyviä merkittävämpiä laajennuspaketteja mitä Civ 4, Civ 5 ja Civ 6 tuli.

Vain Founders Editionissa, 130€, tulee esim. Right to Rule Collection DLC:stä.
*The Right To Rule Collection contains 6 DLCs, all of which will be available on or by September 2025 (subject to change). Each DLC will be delivered automatically in-game on release.

Deluxe Editionissa, 100€, ja Founders Editionissa tulee Crossroads of the World Collection, mitä se ikinä tarkoittaakaan. Varmaan muutama DLC, kuten tuo Right to Rule.

Peruspelissä, !70€!, ja tietenkin myös aiemmissa tulee pre-orderina sitten Tecumseh and Shawnee Pack.

Jännä nähdä myös miten ratkaisevat nuo moninpelissä. Toivottavasti taipuvat ja antavat pelata lisäosia, kunhan hostilla ne on, tjsp.
 
Jännä nähdä myös miten ratkaisevat nuo moninpelissä. Toivottavasti taipuvat ja antavat pelata lisäosia, kunhan hostilla ne on, tjsp.
Eikö tuo mene nykyäänkin niin että jos pelaat kaverin kanssa jolla ei ole DLC:tä niin sitten kellään ei ole DLC:tä multiplayer? Jännä muutenkin nähdä miten homma pelaa kun ilmeisesti crossplay on pelissä eli PC/Xbox/PS/Switch pelaajat voi pelata yhdessä mutta Xboxill ja PS:llä saa olla vain 6 pelaajaa max ja Switch rajoittaa kartan koon Standardiin koska isompiin ei riitä muisti.
 
Vähän vähemmän tulee katsottua puhuvia päitä, mutta Civ 7:n kanssa tuli poikkeus.

Paras ominaisuusesittelyvideosarja mielestäni, koska jaettu osa-alueisiin ja pohjalla b-roll jota pausettelee ja selittää asioita. Linkki osaan yksi:


Tässä "fiilisvideossa" jonka jaksoin katsoa kokonaan tulee myös muutama lisäinfo esim tradingista:


Enakkotilausta tulee laitettua vetämään. Vaikuttaa erinomaiselta eikä yksikään jonkun mielestä huono puoli ole tuntunut itselle huonolta puolelta ennakkoon.
 
CIV 6 oli aikoinaan pettymys. Erittäin konemainen ja yliaggressiivinen tekoäly, joka oli helppo kukistaa useammalla exploitilla, joihin riitti esimerkiksi yksipuolinen armeija saatuaan sopivan "super"-yksikön käyttöön tai pelkkä laivaston rakentaminen. Diplomatiaa ei ollut nimeksikään ja kaupankäynti oli liian yksinkertaistettua. Aloitusruutu vaikutti aivan liikaa omiin mahdollisuuksiin, joka johti restart spammaamiseen, kunnes olosuhteet olivat mahdollisimman optimaaliset.

Civilization on sarja, joka on huonontunut jokaisen päivityksen myötä. Minulle alkuperäinen CIV 2 on edelleen paras, CIV 3 niukasti perässä. Uudelta osalta en odota yhtään mitään, korkeintaan jotain somepaskaa, kryptovaluuttahuorausta ja mobiililaitteille tehtyä käyttöliittymää sisältäen isoja ja värikkäinä painonappeja ja yksinkertaistettua lastenohjelma-grafiikkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 754
Viestejä
4 494 975
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom