Setämiehelle pelejä

Nyt kaipaisin tekkiläisten apua. Nyt 40v Setämies, jolla mielenkiintoa ois vähän aloitella pelailua vuosikymmenten jälkeen. Viimeksi parikymppisenä tuli kavereiden kans pelailua Pro Evoluution Socceria, änäriä yms urheilupelejä vastakkain. Sitä nuorempana age of empires tyyppiset pelit kiinnostellut, mutta niihin ei taida nyt näin perheellisellä aika riittää.

Viime aikoina oon n. 10v pojan kans pelannut Minecraft Dungeonsia cooppina, joka ollut huikean hauskaa isä-poika -aikaa. Välillä tekis mieli pelata itsekseen ja tuota Dungeonsia tullut pelailtua. Oisko pelisosituksia? Epicistä latailin Hogwarts Legacyn, kun ilmatteeks sai, mutta ei kyllä noi harrypotter tarinat naposta yhtään. Eli pelejä, jotka on tarvittaessa nopeasti keskeytettävissä ja ehkä myös vähän rauhallisempaa tempoa, joka poistaa nää fortnitet yms pois. Onko mahdoton yhtälö? 🫣 Myöskään säikyttelystä en varsinaisesti tykkää, mutta muuten saa olla synkkäkin tunnelma.
Pelikoneena suht nuhainen PC: Ryzen 5 5600g + GTX 1070 TI, 16gt RAM.

Valinnan varaa on niin pilvin pimein, että on vaikeaa kahlata tuota läpi.

Nyt kaipaisin tekkiläisten apua. Nyt 40v Setämies, jolla mielenkiintoa ois vähän aloitella pelailua vuosikymmenten jälkeen. Viimeksi parikymppisenä tuli kavereiden kans pelailua Pro Evoluution Socceria, änäriä yms urheilupelejä vastakkain. Sitä nuorempana age of empires tyyppiset pelit kiinnostellut, mutta niihin ei taida nyt näin perheellisellä aika riittää.

Viime aikoina oon n. 10v pojan kans pelannut Minecraft Dungeonsia cooppina, joka ollut huikean hauskaa isä-poika -aikaa. Välillä tekis mieli pelata itsekseen ja tuota Dungeonsia tullut pelailtua. Oisko pelisosituksia? Epicistä latailin Hogwarts Legacyn, kun ilmatteeks sai, mutta ei kyllä noi harrypotter tarinat naposta yhtään. Eli pelejä, jotka on tarvittaessa nopeasti keskeytettävissä ja ehkä myös vähän rauhallisempaa tempoa, joka poistaa nää fortnitet yms pois. Onko mahdoton yhtälö? 🫣 Myöskään säikyttelystä en varsinaisesti tykkää, mutta muuten saa olla synkkäkin tunnelma.

Indiana Jones The Great Circle ainakin alkuun...

Mafia pelisarja, muutenkin keskittyisin peleihin missä tarinaa reilummin niin yleensä rauhallisempi tahti.

Sonylla on kovia pelejä PC:lle

The Last Of Us

Days Gone

Horizon

Uncharted

Itse suosin Steamia, siellä pelin saa palautettua ja rahat takaisin jos pelattu alle 2h.

Sitten jos haluaa jotain hieman avoimman maailman peliä, mutta kuitenkin rauhallisella tempolla missä se taistelu ole se pääpointti, niin The Last Caretaker

Viimeksi muokattu:
En lähtisi Indiana Jonesia suosittelemaan, koska kysyjän PC ei tätä kykenisi pyörittämään. Peli vaatii ray tracing tuetun näytönohjamen eli vähintään RTX 2060 Super/RX 6600/Arc A580.

Omalle kohdalle yksi lähihistorian paras "leppoisaa" ajanvietettä peli ollut Dave the Diver. Voi pelata aina pienen hetken kerrallaan, pääasiassa todella rauhallista pelattavaa, kaunis maailma ja pyörii vähän heikommallakin koneella.

Toisena suosituksena hieman synkempi, mutta edelleen rauhallista pelattavaa, Dredge. Tämäkin helppo keskeyttää nopeastikin ja voi pelata aina pienen hetken kerralllaan.

Viimeksi muokattu:
Oijoi, vaikka mitä hauskaa pelattavaa...

Suosittelen koittamaan uudenlaisia suosittuja indie-pelejä kuten:
Vampire Survivors 5€, erittäin yksinkertainen jossa vain liikutaan, mutta hauskuuden tuo n. 30 sekunnin välien tuleva tason nousu. Näköjään local-coop myös nykyään niin pystyy lapsen kanssa pelaamaan.
Balatro 15€, pokeria muuttuvilla säännöillä.

Oikeita AAA-pelejä:
Elden Ring 60€, uskomattoman hyvä avoimen maailman souls-like(=kyseisen pelifirman kehittämä uusi genre), mutta melkeinpä vaatii gamepadin. Tutkimusmatkailu ja taistelu erittäin hauskaa, ihan omanlaisensa peli niin juonen kuljetukseltaan kuin tunnelmaltaan. Tuntuu alussa vaikealta, koska viholliset ovat oikeasti vaarallisia. Ehkä maailman paras peli.
The Witcher 3 30€, viime vuosikymmenen paraspeli. Avoimen maailman toimintapeli hyvällä juonella, aikuisten satuja. Taistelu suht hyvää, mutta ei niin napakkaa kuin souls-likeissä.

Niin ja keski-iässä tuollaset viihdepelit ei ehkä enää niin sytytä, niin kävi minulle pariksi vuodeksi. Silloin löysin erilaiset simulaattorit joissa on VR-tuki. DCS:ssä tai FS2020 oppii oikeasti lentämään helikopteria tai lentokonettam ja VR:nä kun pelaa niin sillä istutaan oikeasti ohjaamossa. Ei tarvi muistaa edes ctrl+k näppäinkomentoija kun nappeja voi painee eritavoin suoraan siellä ohjaamossa. Vaatii tosin uuden näytönohjaimen (500€) ja VR-lasit (350€). Sitte on vielä autosimut...

En lähtisi Indiana Jonesia suosittelemaan, koska kysyjän PC ei tätä kykenisi pyörittämään. Peli vaatii ray tracing tuetun näytönohjamen eli vähintään RTX 2060 Super/RX 6600/Arc A580.
En muuten tuota edes tajunnut, noh, voihan se päivittää, käytettynä ei nyt maltaita maksa.

The Witcher 3 peruspeli maksaa tällä hetkellä Good Old Gamesissa (www.gog.com) 3 euroa. Tuo kannattaa kyllä tuolla hinnalla ostaa talteen ja ottaa kokeiluun. Alku voi tuntua vähän kankealta (itselläkin jäi moneksi vuodeksi pelikirjastoon odottelemaan), mutta jos/kun tuo iskee niin ei ole montaa parempaa peliä. Muutenkin GoG on Steamin ohella suositeltava pelikauppa.

Kannattaa tosiaan miettiä mitä oikeasti jaksaa pelata ja, jos ei jo löydy, niin ostaa joku käteensopiva ohjain. Itse olen siirtynyt rauhallisiin kliksutteluihin koneella ja jonkun pidemmän räiskeen jaksaa vetää konsolilla. Sohvalta pelaaminen hetivalmiiseen save stateen on yllättävän paljon pienempi kynnys, kuin koneelle istumaan. Koneella esim. FTL, Into The Breach, Ori 1&2, Civit (6), Monster Trainit, Skyvaders, Red Alert 2&3 (ylipäätään vanhojen RTS:ssien kampanjat ovat erinomaista nostalgiaa! Jos haluaa AoE2 nostalgiaa niin Youtubesta T90 kommentoija ja joku "tarina" video pyörimään taustalle) ja pakko tuo Witcher 3:kin on mainita. Pieniä tunnin/parin istuntoon tarkoitettuja pelejä kuten Skyvaders on loputtomasti. Muutama vuosi sitten googlasin PS3:selle top10 listoja ja vedin Unchartedit ja sekalaiset suositukset läpi. Nyt PS4 ja sillä meni juuri loistava Horizon Zero Dawn. Välissä oli myös uusin Xbox ja täytyy myöntää että se vei voiton Xbox-jäsenyyden kanssa: vanhoja klassikkoja ja uusia neverhördejä oli liikaa kuukausimaksulla. Myin konsolin viime vuonna kesäksi pois "oikean" tekemisen vuoksi.

Itsellä ikää jo reilu 50v ja peli mistä olen aikoihin eniten nauttinut oli Baldur's Gate 3.
Eihän se tietty kaikille uppoa, mutta suositus ainakin testaamiseen.
Muistaakseni siitä löytyy myös quick save tarvittaessa.

Näitä uudempia indie survival coop pelejä voin helposti suositella, ovat myös halpoja
Valheim, Palworld, Enshrouded vaikka.
Halpoja ja pitäs toimia tuolla konella, vaikka kyllä ainakin GPU päivittäisin tai koko koneen.

Mutta nämä on aika grindaamispelejä, mutta osin samankaltaisia kuin minecraft.

Joo tuo hogfarts legacy on ilmainen epicissä, ei tuo itellekkään oikein maistu, mutta en tiiä kokeilisko uudestaan, sitten on clair obscur expedition 33, itelläkin kokeilematta.

No mans sky , Baldurs Gate 3

Steam kannattaa laittaa ja epic ilmaset pelit tietysti ja kattoa josko jotain kiinnostavaa ois alennuksessa (googlee vaan steam sale)
itelläkin 50v ikää ja pelit kuin pelit maistuu.

bethesdan pelit maistuu mulle kans, mutta näissä ei ole co-op, jos sellaista etsii. Fallout 76 on tosin tavallaan coop MMO, mutta itse pidin peliä vähän tylsänä. Ja miksei joku GTA5, vaikka itse en tästä pitänyt.

Viimeksi muokattu:
Plague Talet, Senuat, Alan Wake 2 ja Death Stranding.

Xbox Game Passista saa 15€/kk aika halvalla testattua, ja pitää erikseen tajuta ostaa pc-versio passista.

Pax Dei on kiva peli mitä voi pelata vähän tai paljon sillon kun ehtii. Vähän kuin Valheim tai Enshrouded eli grindaamista, rakentamista yms, mutta ei ehkä niin paljoa taisteluja.

Paljon muita pelaajia maailmassa harhailemassa välillä. Ajoittain melko tylsäkin mutta aina tulee palattua louhimaan vähän lisää mineraaleja yms.

Gamepassista löytyy.

The battle of polytopia, civilization tapaa age of empires tms. kondensoitu 30 vuoroon niin peli kestää 30-60min. Erittäin hyvä sekä yksin että moninpelinä. Löytyy myös luuriin ja tablettiin

Itsellä ikää jo reilu 50v ja peli mistä olen aikoihin eniten nauttinut oli Baldur's Gate 3.
Eihän se tietty kaikille uppoa, mutta suositus ainakin testaamiseen.
Muistaakseni siitä löytyy myös quick save tarvittaessa.
Samaa mieltä, en ollut ikinä aikasemmin vastaavan genren pelejä edes pelannut ja 200h tuli mittariin hetkessä :tup:

Sekin piti sanoa, että itsekkään en ole mikään säikyttelypelien ystävä, mutta sain Resident evil 4 ilmaiseksi ja se imaisi täysillä mukaan, että pelasin heti perään Resident evil Villagen ja aivan parasta viihdettä, innolla odotan uutta Resident evil requiem!

Brothers remake ja It takes two. Jos vielä 10v on kova kaveri, niin Way Out myös. Tosin se on oikeasti tyyliin 16v+, mutta kannattaa ostaa varastoon, jos moninpelit miellyttää. Ja näille kaksi ohjainta.

Snowrunner, autoilla möyrimistä. joku siinä vaan koukuttaa vaikka aika yksinkertanen ajatus kokopelissä. Ei vaadi refleksejä.
Tämä. Itselläni mittarissa jotain 600h ja pelattu jo kolmisen vuotta. Aina vaan jaksaa. Välillä 2h, välillä 30min jos kiireistä. Todella rentouttavaa pelaamista eikä ole koskaan kiire minnekään. Erinomainen peli jos vain aihepiiri nappaa.

Borderlandsit tulee ekana mieleen mitä itse olen samassa elämäntilanteessa ja näin nelikymppisenä jaksanut tahkoa hyvin säännöllisesti. Helppo jatkaa pidemmänkin tauon jälkeen ja ei vaadi kiireisen elämän ohessa muuta kun loottimista ja räiskimistä. Idealtaan siis samankaltainen kuin Minecraft Dungeons, mutta aseilla ja FPS periaatteella. Joulualennuksesta saa todennäköisesti 1-3 osat hyvinkin edukkaasti.

Myös uudemmat Doomit 2016 eteenpäin ovat olleet kovassa kulutuksessa. Eternalin hyppelykohtaukset toki jakavat mielipiteitä.

Tarinavetoisten ja pitkien pelien ongelmana on ainakin itsellä kova ajanpuute. Peli jää helposti kesken ja sit ei pahimmassa tapauksessa muista ollenkaan mitä oli tekemässä ja miten peliä ylipäätään pelataan. Lopulta pelin joutuu aloittamaan jopa alusta. Mutta tilanteita on erilaisia ja pelimakuja myös.

Sitä nuorempana age of empires tyyppiset pelit kiinnostellut, mutta niihin ei taida nyt näin perheellisellä aika riittää.
Tähän kommenttina vaan, että jos sitä aikaa yhtäkkiä löytyisikin niin AoE II elää ja hengittää! Steamiin julkaistu HD versio muistaakseni 2007 ja vielä uusin Definitive Edition 2019. Pro skeneä en oo nyt ehtinyt vuoteen-pariin juuri seuraamaan mutta käsittääkseni sekin on voimissaan ja voi hyvin. Peli on paisunut kuin pullataikina lisäosien myötä ja jos esim. kaikki nykyisen sivilisaatiot haluaa niin kuvettakin joutuu kaivamaan syvemmältä kuin silloin Millenniumin taitteessa, kun peli on alun perin julkaistu.
Eihän siinä mee kuin vartti, kun käy yhden matsin netissä ottamassa turpaan mutta saa tuohon uppoamaan vaikka kaikenkin ajan jos haluaa, itsestä kiinni. :) Omasta mielestä kuitenkin ihan yksi kaikkien aikojen pelejä ja tuskin suotta kestänyt aikaa yli neljännesvuosisadan.

Viime aikoina oon n. 10v pojan kans pelannut Minecraft Dungeonsia cooppina, joka ollut huikean hauskaa isä-poika -aikaa.
Heitetään tähän Valheim. En oo kyllä sitäkään hetkeen pelannut mutta aikoinaan tuli rakenneltua yökaudet yksinkin, joskin vielä kivempaa oli kavereiden kanssa. Miksei menisi pojan kanssa siinä missä kavereiden tai yksin. Rentoa ja helppoa survival -keräily/rakentelua.

Ei nyt äkkiseltään tuu muuta mieleen. Mä en pelaa enää käytännössä muuta kuin Old School Runescapea mutta olisi varmaan vastuutonta suositella moista "työttömien peliä" perheelliselle vastuulliselle aikuiselle. Se vie sielun ja loppuelämän.

Maltillinen suositus LOTROlle (Lord of The Rings Online), 2007. On rauhallinen, halutessaan liiankin helppo ja suht helppo keskeyttää milloin vaan. Olen seikkaillut on/off tahdilla lvl50 saakka. Varovainen suositus siksi, että peli ei ole vanhentunut kovin arvokkaasti ja kokemus on väliin aika töksähtelevä, ja questit alkavat toistaa itseään nopeasti. Itse pelaan tuota siksi kun Tolkienin maailma jaksaa kiinnostaa. Minään muuna tusinapelinä tuskin jaksaisin. Ilmainen pelata.

Ensimmäistä Cities:Skylinesia voinen myös suositella, jos kaupunginrakentelu kiinnostaa. Sarjan toiseen osaan ei kannata koskea.

Statistiikka

Viestiketjuista
295 331
Jäsenet
80 864
Uusin jäsen
Sandelssi23

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom