Serious Sam 4 (Syyskuu 2020)

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 481
Legendaarisen Serious Sam -räiskintäsarjan uusin osa Serious Sam 4 julkaistiin syyskuussa 2020:




Pelin voi ostaa Steamista:
 
Viimeksi muokattu:
Serious Sam on ollut aina oma suosikkisarja vaikka tuo kolmonen ei enää hauskuudessa päässyt samalle viivalle. Videopätkissä näyttää ainakin ihan hauskalta ja tutulta menolta joten ehkä tätä kannattaa odotella.
 
Kerrankin lisää jatkoa originaalille Doomille. Tarkoitan siis, että on meiningiltään edelleen sitä samaa mitä Doom 2 community wadeista on saanut viimeiset pari vuosikymmentä, armotonta slaughteria. Varsinkin se Coop survival ollut parasta. Serious Sam oli sen takia se spiritual successor minusta jos ei muuta voisi pelistä sanoa. Tosin doomissa joku 2000 vihua on yleensä ollut se maksimi tietyissä mapeissa (ettei peli kyykkää) niin onhan tuo SS neloseen tuleva määrä nyt "vähän" enemmän, mutta onhan tuota juoksettavaa aluetta myös enemmän... :)

Kolmosen vika oli lähinnä konsolimaisuudet pelattavuudessa (kuten sprintaaminen omassa napissa ja asemodelli/FoV), jospa tämä olisi taas vähän enemmän vanhemman Sersious Samin tyylinen sen puolesta. Ainakaan ei näytä yhtään pahalta tosiaan videoclipeistä katsottuna.
 
Huomasin tämän helmen Steamissa kans, oli pakko käyttää 5e alennuskuponki ja ostaa valmiiksi. Ihanasti kesäloma on myös elokuussa, toivottavasti peli julkaistaisi heti alkukuusta niin tietää mitä tekee sisällä <3
 
Kyllähän se ykkönen on melko monta kertaa tullut pelattua, mutta SS2 ja SS3 jäi kyl molemmat yhteen pelikertaan ja sen jälkeen ei se ykkönenkään enää tuntunut niin kivalta. Sen kestohan oli jotain about 3-4h ja silti alko tuntumaan jo liian pitkältä. Tuskin kovin montaa euroa olen näillä kokemuksilla valmis maksamaan, vaikka toisaalta onhan se hauska nähdä vieläkö tätä kuollutta hevosta jotenki hakataan henkiin.

Ps. pojat vetänyt aika rajusti mustikkapiirakkaa ennen noita haastatteluiden lähiotoksia.
 
Täällä on hakattu SS1 (First & Second Encounter) ja näiden HD-versiot, SS2 ja SS3 kaikki useampaan kertaan co-oppina läpi. Ja lisää odotetaan. Eli ei todellakaan ole täältä katsottuna mikään "kuollut hevonen" vaan oman pienen genrensä ainoa/paras edustaja!

Jos pelin laitteistovaatimukset ovat kovat, tämä olisi 2. tai 3. kerta kun meidän perheessä päivitetään pelikone SS-sarjan pelien vuoksi.
 
Kerrankin lisää jatkoa originaalille Doomille. Tarkoitan siis, että on meiningiltään edelleen sitä samaa mitä Doom 2 community wadeista on saanut viimeiset pari vuosikymmentä, armotonta slaughteria.

Niin että miten oli. Jatkoa originaali doomille, mutta sitten puhutaankin community wadeista...

Serious Samilla ei ole alkuperäisen Doomin kanssa kyllä juuri yhteistä. Ihan eri alatyypin FPS peli kuitenkin kysessä. Modit/wadit on asia erikseen.
 
Niin että miten oli. Jatkoa originaali doomille, mutta sitten puhutaankin community wadeista...

Serious Samilla ei ole alkuperäisen Doomin kanssa kyllä juuri yhteistä. Ihan eri alatyypin FPS peli kuitenkin kysessä. Modit/wadit on asia erikseen.

Heh noh jos on pakko tarttua, niin samaa on pelattavuus ja saman henkinen kenttädesign. Eli ns. spiritual successor alkuperäisen meiningistä, vaikka hyppy on mukana ja aivan erilaisia aseita tarjoaakin...

Esim. Doom Eternal oli taas lähempänä Quakea ja Shadow warrior 2 (reboottia) kuin alkuperäistä doomia, vaikka missään niistä ei siis mitään vikaa omina peleinä ollutkaan ja kantaa doomin nimeä. :)
 
Pelin julkaisupäiväksi on nyt varmistunut 24. syyskuuta.

 
1-3 Tullut pelattua kaikki läpi ja pitänyt paljon. 1-2 pelannut usemmankin kerran läpi eri vaikeuksilla. Pakkohankinta siis itselleni.
 
DODIIIN BOIJJAAAT!!!!111 24PV eli ensi torstaina yhdeksän vuoden odotus tulee päätökseen ja peli julkaistaan! 23pv sitä pääsee muutamat valikoidut striimaajat pelaamaan ennakkoon ja näyttämään peliä muillekin.

Check list:

- Perjantai vapaa CHECK
- Vaimo heitetetään vittuhun vlopuksi CHECK
- Viskiä useampi pullo CHECK
- Serious Sam 4 ostettu valmiiksi CHECK
- Olutta CHECK
- ???? CHECK
- GAME ON! CHECK CHECK CHECK

tässä vielä Croteam discordin moderaattorin viesti

"After nearly 9 long years, Serious Sam 4 is finally upon us.

In just 2 days, on the 24th, the game will be out to the public. However, on the 23rd, at 9 AM PST / 6 PM CEST, the streaming embargo will be lifted, and a select few streamers will be able to showcase the game to the world.

Once the embargo is lifted, spoilers about Serious Sam 4 will be allowed, given of course that they are contained within #serious-sam-4. If you are looking to avoid spoilers and to experience the game for yourself, now would be a good time to mute the server, and come back once you've finished the game. You have been warned!

Serious Sam 4 drops September 24th, and we couldn't be more excited. On behalf of everyone at Croteam, we hope you enjoy the game!"
 
En ymmärrä logiikkaasi. Oma checklistini menee enemmän tähän malliin:

- SS4 ostettu itselle ja vaimolle
- Molempien koneet päivitetty pelin vaatimalle tasolle
- Isot pussit karkkia
Mulla ei vaimo pelaa, siksi. Eikä sen kasetti kestäis kun ruvetaan serious tasolla vetämään läpi.
 
Mulla ei vaimo pelaa, siksi. Eikä sen kasetti kestäis kun ruvetaan serious tasolla vetämään läpi.
Osanottoni.

Saa nähdä onko tässä yhtään konsolimaisuuksia kuten sprintti (missä ei voi ampua) ja pieni fov sekä ruudun kokoiset asemodellit. Toki jos muuten peli on rautaa niin meneehän se noillakin "ongelmilla".
 
Serious Sam 4 minimum system requirements


Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 64-bit
Processor: 4-core CPU @ 2.5 GHz
Memory: 8 GB RAM
Graphics: nVidia GeForce 780/970/1050 or AMD Radeon 7950/280/470 (3 GB VRAM)
DirectX: Version 11
Storage: 40 GB available space
Additional Notes: Requirements are based on 720p rendering resolution at 30 FPS

Serious Sam 4 recommended system requirements

Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 64-bit (1909)
Processor: 8-core CPU @ 3.3 GHz
Memory: 16 GB RAM
Graphics: nVidia GeForce 1080/2060 or AMD Radeon Vega64/5700 (8 GB VRAM)
DirectX: Version 12
Storage: 40 GB available space
Additional Notes: Recommended APIs include DX12 and Vulkan.
Yllättävän korkeat vaatimukset pelille. Hyvältähän se kyllä maistiaisissa näyttää joten odotukset ovat korkealla senkin suhteen. Yksikään Serious Sam peli ei ole pettänyt tähän asti vaikkakin kolmonen oli paikoin jo itseään toistava.
 
Kaveri tulee huomenna lanittamaan SS4:sta, ajattelin oman battlestationi lyyä telkkariin ja pelaa 65" 4k oledilla, katotaan saako 60fps mitenkään tolla...
 
Jep ei ole Serious Samia nähnytkään, kun otettu vaikutteita muista peleistä eikä ole sitä meininkiä mitä ekoissa.

Tuossa reviewissä erittäin hyvin osannut verrata vanhoihin mitkä jutut tuossa uudessa on ihan ekana pielessä. Odotin saumatonta coop pve mäiskettä haastavilla kentillä, mutta nuo CoD wibat vie kyllä pohjaa, etten varmaan jaksa edes kokeilla... Yleensäkin "cinematic experience" ei nyt ole ihan se mikä tulee Serious Samista mieleen. Eka oli enemmänkin 2000-luvun alun tech demo ja sen ajan räiskintä hienoilla heijastuksilla yms. kuten Crysis oli myöhemmin.
 
Vähän tuhnulta vaikuttaa:
 
Katastrofiltahan tuo vaikuttaa videon perusteella. NPC:tä.... ei edes vitsinä toimi näissä. Se kolmosen meno oli jo niin köykästä tähtäyksineen yms. että ei vaan toimi enää.
 
Pikaisella testillä vaikutti ihan Serious Samilta. Mutta täytyy tosiaan vähän päivitellä näitä pelikoneita ennenkuin päästään aloittamaan co-op -kampanja.
 
Jossain revikassa oli, että puolesta välistä eteenpäin rupee olee "tutumpaa" SS meininkiä, laajoilla kentillä ja järkyttävillä kasoilla mosia mitä lahdata.
 
Tuossa pelin alkumetreillä jo vilahtaa lyhyt pätkä "isoa taistelua". Kyllä, niitä vihollisia ON siellä. Paljon enemmän kuin missään aiemmassa SS-sarjan pelissä.

Itse en viitsi arvosteluja lukea kun en tahdo spoilautua.
 
Tuossa pelin alkumetreillä jo vilahtaa lyhyt pätkä "isoa taistelua". Kyllä, niitä vihollisia ON siellä. Paljon enemmän kuin missään aiemmassa SS-sarjan pelissä.

Itse en viitsi arvosteluja lukea kun en tahdo spoilautua.
Joo, älä lue. Itse luin just pari ja katsoin tuon yhden videon... olis ollu parempi jättää katsomatta ja lukematta niin saa tehdä omat johtopäätökset, nyt jäi jo vähän "meh" fiilis, mutta kyllähän tämä tästä. Olutta ja pyssyjä!

Eilen kattosin sen Launch Trailerin ja sieltä jäi tuben kommenteista tämmönen jemmaan:

"Boys room: Eww the graphics are so old and all you do is shoot stuff
Men's room: Haha chainsaw launcher go brrr"
 
En ole vielä missään pelissä aiemmin törmännyt näin pitkiin latausaikoihin. Peli on SATA SSD:lle asennettu, mutta kyllä noita "hauskoja" quoteja ehtii lukea yhden jos toisenkin mappia ladattaessa...

Tekisiköhän joku tästä SATA vs M.2 NVME -levyillä nopeusvertailun.
 
Ihan skämmi koko legion system.
Muutaman minutin alku mähinä lupaa ihan liikoja jos arvosteluihin uskominen.
 
Mä laitoin tämän refundiin. Ei vaan sytyttäny vajaan parin tunnin perusteella.
 
Ensimmäinen käynnistys ja Crash Reporter saman tien ruudulle (ei saanut edes alkudemoa käyntiin ennen kaatumista)... Toinen käynnistys, vähän asetusten muutoksia ja Apply. Crash reporter ruudulle...

Palataan kokeilun pariin jahka tämä saa muutaman patchin lisää. Tälläisenään täysin pelikelvoton.
 
Peliin valuu juuri 800 megan päivitys, vielä en löytänyt mistään tietoa, mitä tuo päivitys korjaa.

Edit: Tuolla tietoja: Serious Sam 4 Hotfix v1.01 is Live :: Serious Sam 4 General Discussions

The update takes care of some nagging crashes related to older drivers and hardware, as well as various stability issues we have encountered. Overall, this update will make the game much more stable. It even helps out those on older Windows versions, which are still not supported but should be a bit more stable now.

Changelog
  • The Laser weapon will no longer be stuck in recoil state if the player saves the game while using alternative fire
  • Resetting voice options to default values now works as intended.
  • The first-person sprint weapon animation will no longer play while riding enemies from the first-person perspective.
  • The Tommy Gun weapon skin will now get bloody! Because we all love blood, amirite.
  • Lowest GPU presets no longer use prebaked lighting.
  • Fixed various visibility issues throughout the game.
 
Tuntuu parantavan pelin vakautta ainakin reilusti. Nyt pääsee jo pelaamaan.

Ja vinkkinä päivittäkää uusimmat ajurit näytönohjaimeen. Ei tunnu toimivan vakaasti jos on vähänkään vanhemmat
 
Hyvin itselle on maistunut tämä peli ja vähän ihmetellyt arvioiden negatiivista sävyä. Toki tekniset ongelmat ymmärrän, mutta perus pelattavuus on kyllä ehtaa Samia. Alkukankeuksien jälkeen oikein mukavaa räimettä vaikka melko alussa olenkin. Kenttärakenne on mielestäni ollut ihan ok ja mukavaa vaihtelua aikaisempiin nähden. Räiskintä on mielestäni ottanut mukavan harppauksen eteenpäin ja lahtaaminen tuntuu hauskalle sekä aseissa on enemmän ehkä munaa. Eihän tämä erityisen näyttävä ole, mutta en sitä odottanutkaan. Päivityksen jälkeen tämä tuntuu nyt kuitenkin melko sulava jo olevan ilman suurempia stutterointeja.
 
Päivitys 1.02 / 1.03 (1,1 GB):

Changelog

Stability and performance
  • Various stability and performance improvements across GFX APIs.
  • Fixed an issue where the game would hang on a black screen and cause the system to reboot in rare cases.
  • Killing the Metal Snake boss should no longer cause the framerate to drop unexpectedly.


What's new?
  • The benchmark will no longer create auto-saves, so your progress is safe once again.
  • The benchmark will no longer leave the cheats turned on at the end of the run.
  • You can now disable all hints, as well as the headshot indicators in the game options menu.
  • Netricsa indicators can now be controlled through the game options menu.
  • Weapon slots are now bindable! Thanks for your feedback on this.
  • Toggle last weapon will now ignore gadgets.
  • Objective markers visibility can now be controlled through game options (auto, always, never).


Gameplay fixes and changes
  • Fixed an issue that would prevent the player from finishing the side mission on "Gates of Hell" in certain situations.
  • The Cluster Grenade attachment will now be awarded when the player starts the "Vive la Resistance" level from the menu.
  • The Zealot will no longer be catapulted into oblivion when killed by a double-barreled shotgun or a rocket launcher. It was fun while it lasted.
  • The Chainsaw Launcher alt-fire will now gib enemies as intended.
  • The player will now spawn in the Popemobile after loading an autosave during the Megalopolyp boss fight.
  • Fixed an issue where the players would sometimes get stuck near the first gated area in Viva La Resistance.
  • Fixed an issue where the players would be unable to remove a weapon from their hands while riding a Khnum.
  • Fixed an issue where some secrets would not be marked as such when the player discovered them.
  • Vehicles will no longer be able to kill enemies without any momentum
  • L.I.F.E gadget will no longer reset armor to 100 to players who have more than 100 armor at the time of activation.
  • Fixed an issue with the cutscene starting abruptly upon finishing the Viva la Resistance square fight
  • The mech "low battery" warning will no longer show for all players on the server, even if they are not in a mech.
  • Players will now select the last used weapon after using a gadget, instead of always autoselecting rifle.


Visual fixes and changes
  • Fixed an issue where Blue Biomech wouldn't gib on any blood setting but the default one.
  • Fixed an issue where the Time Warp effect would be visible during cutscenes.
  • Vehicle steering wheels and speedometers will now behave correctly in all situations.
  • Additional tweaks on the Processed melee kill.
 
Päivitys 1.04 (1,5 GB):

Hi everyone!
Just in time for your weekend Serious Sam 4 sessions, in comes a brand new exciting update. With this one, we're adding some cool new features like more battles on the vast countryside of France, as well as support for saving your coop progress. Finally, you may say. And you're right.

Other than that, we have a ton of fixes and tweaks. We're listing the most important ones below.

What's new?
  • By popular demand, and totally not because we messed up, the game will now save your inventory in your profile upon finishing a level. This means you can now continue your playthrough without losing all your stuff. Keep in mind that using cheats will prevent the inventory from saving.
  • The "show weapon wheel" and "select last weapon" functions can now be bound to the same button, with the weapon wheel being shown upon holding the button.
  • The vast emptiness of the France level has been filled up. Find the filling, and kill it. Let us know how you did.
  • You can now press the weapon wheel button shortly to switch to your last weapon. Holding it will still show the weapon wheel.
  • You can now customize your game difficulty by adjusting the enemy multiplier.


Stability and performance:
  • Fixed an issue where the game would sometimes crash during longer Netricsa browsing sessions.
  • Fixed a rare issue where some supported GPUs would be marked as unsupported by mistake.
  • Various smaller performance and stability tweaks and fixes across GPU APIs.


Gameplay fixes and changes:
  • Fixed an issue where specific Netricsa messages would not show up when intended.
  • Pyro now has fire coming out of his flamethrower. He sent his original one for replacing. It was obviously broken.
  • Piercing weapons will now actually pierce enemies when you shoot them from close range, and not fly out randomly.
  • We have bought a new Grenade launcher for Sam. This new model can shoot continuously if you keep the LMB pressed.
  • Enemies will no longer start to moonwalk after you shoot them from close range. They will die as all things should.
  • Do you remember how big enemies outside of the black hole don't explode when killed? Well, they do now.
  • You can now use your finishing moves on Harpies as well.


Visual fixes and changes:
  • The default color settings have been tweaked to liven things up. If you wish to adjust them further, please use the Color Options menu.
  • Sam's sprinting animation will no longer be activated randomly with the Born to Run skill unlocked.
  • The Volcano on Gates of Hell finally erupted. It has particles and all.
  • The ol' Tractor now has a moving wheel. It's crazy, I know.
  • Various tweaks of the third person melee attacks.
  • The laser now has a slightly improved secondary fire animation.
  • Fixed issues with some Processed, Gnaar, and Beheaded melee finishing animations.
  • Pyro will no longer do the Vogue T-Pose in the air when damaged. We don't like dancers.


Other changes:
  • Asian languages now have proper word wrapping.
  • Various localization fixes for all languages. This is still work in progress, so you are more than welcome to report remaining issues with subtitles and/or menu strings.
 
Edelleen varsin epävakaan oloinen ilmestys. Kaatuu helposti
 
Päivitys 1.05 (3,3 GB):

The 1.05 update features a Halloween special event. Find a special Jack-o'-Lantern on Death from Above, but beware. Many scary things await those who pick it up. This special event will be active through November 3, but if you miss it - shame on you - you'll be able to check it out next year, as it's not going away.

Serious Sam 4 - 1.05 Changelog:

What's new?
  • Halloween! Halloween! Halloween! Halloween! Pick up a special Jack 'o Lantern in Death from Below, and behold as everything goes dark and new forces prey upon you. Too scared? Turn off seasonal content in the Game Options menu.
  • You can now use 5 new multiplayer characters (Dancing Denzel, Groovy Gregory, Pirate Pete, Boxer Barry, and Meatless Mike) in your co-op adventures. AND THEY ALL HAVE THEIR OWN HANDS IN FIRST PERSON VIEW. Unexpected, right?
  • It's Halloween, after all, so go dress up as your favorite Multiplayer character IN SINGLEPLAYER!
  • You can now customize your games even further thanks to a new custom difficulty setting which balances the multiplier for higher health enemies.
  • The Enemy Multiplayer option can now be set "per-player" for those of you who find joy in being absolutely destroyed in-game.
  • We have updated the SS4 Soundtrack. Owners now get MP3, AAC, and FLAC versions.

Performance and stability:
  • Further optimizations on SSAO quality and performance.
  • Fixed a rare crash caused by an empty gadget slot in the weapon wheel.
  • Fixed a crash occurring when the player has the weapon bar active during level change.

Gameplay fixes:
  • Per request, ammo amounts are now multiplied for all game modes, not just Single Player.
  • Witch brides are no longer multiplied. Ever.
  • Lava elementals now have a name in damage dealt recap when they hurt the player.
  • Netricsa entries should now get removed when skipping Man vs Beast in co-op, as intended.
  • The "death screen" will now show the amount of damage Lord Achriman dealt to your now deceased body.
  • You will no longer be able to use weapons while parachuting during the Ugh-Zan battle by using your filthy quick save / quick load glitch. Naughty, naughty.
  • Enemy multiplier now works even after you complete the level. Go nuts!
  • The weapon wheel now shows the number of available uses for every available gadget.
  • Fixed a bug where the player would keep weapons taken away on chapter if the client joined after the chapter that took away weapons was started. You got to earn your stuff; nothing is free.
  • You can no longer mount combat drones. You've had your fun. It's time we put a stop to it. We hate fun.
  • Fixed a bug where the client wouldn't open Netricsa if picking up a gadget that host already had or opening Netricsa multiple times when picking the same gadget if the host didn't pick it before.
  • Fixed an issue where real-time clock would not show up when enabled (via cvar).
  • Fixed issue in TP where players projectiles would go in strange directions when enemies and NPCs are just in front of the player.
  • Fixed an issue with the unlockable door in Vive La Resistance. The door will now unlock even if you finish all side missions and find all secrets. On the positive side, we know what to put on our vault now. That door is impenetrable.

Visual fixes:
  • Clients should now see the Time Warp effect when playing co-op.
  • Muzzle flashes will now be visible when Deagles are dual-wielded.
  • Gadget targeting trajectory and highlighted area are no longer visible during a cutscene.
  • The notorious T-Pose Knight is a goner. All hail the new and sexy not t-posing Knight.
  • Fixed issues with the terrain disappearing on the Citadel level. It was a trap, but you didn't fall for it, so we had to fix it.
  • Various visual improvements on prebaked lighting. No levels will be pink from now on.
  • The Mummy will now die a more dramatic death when you kill it. Almost as if it went to acting school.
  • Fixed a bunch of visibility and visual issues reported by my man Harry Poster. Thanks, brother! You're a superstar.
  • Various improvements of animations across several cutscenes.
 
On kyllä räiskintä mun makuun. Tää on mulle enemmän Doom,kuin uusin epädoomi koskaan.
1.04 päivityksen jälkeen ei bugit haittaa. Varaa kauheen määrän keskusmuistia,vaikka ei esim. Afterburnerin mukaan ei vie kuin 8Gigaa. Mutta 12Gb vapaata muistia ei riitä,erroria heittää. Näyttikseltäkin melkeen saman verran (8Gb). Resona 3440x1440.
 
Ei taideta tätä peliä korjata kuntoon ikinä. Edelleen tekstuurit latautuu miten sattuu ja pelissä tulee raskaita stuttereita ilman mitään syytä.
 
Ei taideta tätä peliä korjata kuntoon ikinä. Edelleen tekstuurit latautuu miten sattuu ja pelissä tulee raskaita stuttereita ilman mitään syytä.

Joko kokeilit 1.08 -versiota? Itse en ole ehtinyt vielä testaamaan.
 
Stand-alone -lisäosa Siberian Mayhem tulossa:

 
Stand-alone -lisäosa Siberian Mayhem tulossa:

Ostoonhan se tämä menee ja yhdeltä kahdelta istumalta läpi pelattava. Ihan kivan näköistä meininkiä trailerin perusteella!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 513
Viestejä
4 538 767
Jäsenet
74 816
Uusin jäsen
zaku12

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom