Sennheiser tarjoaa kuulokkeisiin kaksi erillistä tilaa, joista toinen vaimentaa ympäristön ääniä ja toinen päästää niitä enemmän läpi, mutta massasta erottuvana mielenkiintoisena lisänä valmistaja lupaa kuulokkeiden myös ympäristön ääniä läpi päästäessään vaimentavan kehon ääniä kuten hengitystä ja askelia.
Mun mielestä Sennheiserin sivujen mukaan tässä on enemmän kyse erilaisista korvasovittimista kuin tilasta:
Choose an Open ear adapter style to stay aware of your surroundings but at the same time minimize body-borne noise, like hearing your own breathing or footsteps. Or simply switch to an insulating Closed ear adapter that blocks outside sound for an immersive audio experience.
What's in the box?
- Closed and Open ear adapter sets (S/M/L)
Olen ehkä väärässä, mutta itse miellän tilan pikemmin softapuolen hommaksi.
On siellä toki mainittu myös se, että jotkut softapuolen EQ:t yms on tarjolla niille erilaisille sovittimille.
Ilmeisesti enimmäkseen tässä voi kuitenkin noilla avoimilla sovittimilla tehdä napeista vähemmän sulkevat, milloin toi askelten yms "
occulsion effect" (mikä lie suomeksi) vähenee.
Sinänsä hyvä idea sillä kaiken maailman narinat/thumpsahtelut/sydämenlyönnithän tosiaan umpinapeilla korostuvat ja monesti ihan häiritsevät. En varmaan ainoa jolla kävellessä korvissa kuuluu se tumps, tumps tumps. esim.
Et ole ainoa, itse kun aloin juoksemaan paloi tyystin käämit askelien kuminaan.
Juostessa efekti toki moninkertainen kävelyyn verrattuna.
Tämähän tosiaan koskee vain nappikuulokkeita, jotka taas omasta mielestä on muuten heittämällä mukavimmat kuulokkeet urheiluun. Ainakin kun itsellä napit myös pysyy kaikessa urheilussa.
Ihan pelkästään tuon takia tuli hankittua tommoset luujohdin kuulokkeet.
Onhan ne musiikin kuunteluun lähes surkeat, mutta podcasteille mainiot ja on melko veikeä kuunnella jotain niin että korvat on täysin auki.
Noh, joka tapauksessa heräsi kyllä mielenkiinto näihin kuulokkeisiin.
Olisi se kiva jos musiikkikin kuulostaisi hyvältä lenkillä, ilman että kuulee askelien kuminan.