Selviytymis-genren (survival) pelit

Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 634
Survival on vaikuttanut jo jonkin aikaa kiinnostavalta genreltä ja kyseisiä pelejä on julkaistu parin viime vuoden ajan yhä enemmän ja enemmän. Valitettavasti suurin osa kyseisistä peleistä on Early Access + Zombies kikkareita, jotka eivät ole pelilliseltä tasoltaan kovinkaan laadukkaita.

Tämän ketjun tarkoituksena on keskustella kyseisen genren peleistä, sisältäköön zombeja tai ei. Olisi myös mukava kuulla suosituksia kyseisistä peleistä.

----------

Aloitetaan omalla "suosituksella", kyseinen peli on tällä hetkellä kokeilussa:

header.jpg


http://store.steampowered.com/app/305620/ 9,99€ (-50%)

The Long Dark on survival-peli, joka sijoittuu hyiseen Kanadaan. Pelissä ei ole zombeja, vaan ainoastaan agressiivista villielämää joka suhtautuu pelaajaan eri tavoin vaikeusasteesta riippuen. Pelissä on tällä hetkellä Sandbox-mode, missä on tarkoituksena selviytyä mahdollisimman pitkään. Story-mode pitäisi tulla ensi vuoden puolella.

Peli pyörii neljän selviytymisen peruselementin ympärillä: kylmyys, energia, jano sekä nälkä. Tämän lisäksi pelissä on mallinnettu loukkaantumiset yms. Mahdollisia alueita millä pelaaja voi liikkua on tällä hetkellä viisi erilaista, joista jokaisessa on kuitenkin ihmisen rakentamia rakennuksia. Pelaajan tulee etsiä/metsästää/hankkia selviytymistään varten tarvittavia välineitä rakennuksista sekä luonnosta.

Grafiikoiltaan peli on melko lähellä Firewatchia, toki talvimaisemilla sekä lumimyrskyillä höystettynä. Itselleni tämä ainakin iskee. Peli on ollut Early Access -muodossa jo pari vuotta ja Story-moden saapuminen on hieman hidastellut. Meno näyttää muuten aika ammattimaiselta, joten kymmenen euron hintaan peli ei ole mikään huono hankinta.
 
Annan peukut myös tuolle The Long Dark -pelille. Ja hyvää siinä on myös ne 3 eri vaikeustasoa, joista jokaiselle varmasti löytyy se oma taso.
Itse pelaan sillä "helpoimmalla" tasolla ja olen nyt 61 päivää selvinnyt. Ja paljon on vielä tutkittavaa niissä pelissä olevissa "kartoissa".
Olen kokeillut myös astetta haastavampaa tasoa, siinä taisi noutaja tulla viikon jälkeen. Taisi karhu syödä, kun tyhmyyksissäni menin sitä ampumaan :D

Viime aikoina olen enemmänkin suuntautunut näihin survival-peleihin. Välttämättä zombie-survivalit ei niin kiinnosta, mutta nämä The Long Dark:n tapaiset "selviä itsesi ja luonnon -kanssa" pelit viihdyttää. Tässä pelin jännitys tulee siitä, kuinka itse selviät kun käytössä on rajalliset resurssit.
 
Kuinkas heleppo tuo The Long Dark on jos pelaa helpoimmalla, tai siis, mitkä on silloin ns. pahimmat viholliset?
 
Pahin vihollinen olet sinä itse. Miten saat resurssit riittämään? Vaatteet pysymään ehjinä jne.
Ja varmaan karhusta ja sudesta on vaaraa, jos niitä alkaa ampumaan. En ole tällä helpoimalla tasolla vielä niitä ammuskellut, jänöjä ja peuroja vasta saalistanut.
Helpoimmalla tasolla eläimet ensisijaisesti lähtee karkuun, ennen kuin hyökkäävät.
 
Alien: Isolation oli kyllä niitä harvoja survival-pelejä jotka itteä on kiinnostaneet ja sehän onnistu sit olemaan yks parhaimmista tänä vuonna pelaamistani peleistä. Lähtökohtasesti survival vois kiinnostaa enemmänki, mutta en oo vielä törmännyt peleihin, jossa se toteutettaisiin niin, että se jaksais myös kiinnostaa ekan tunnin jälkeen, ja joka ei olis Early Access/multiplayer/crafting kikkare.

Dying Light voitaneen laskea tähän kategoriaan myös erityisesti vaikeammilla vaikeusasteilla. Siinäkin kieltämättä toinen mielenkiintoinen ja loppuun asti hiottu kokonaisuus.
 
Dead Space pelit. Siinä on niin hyytäviä tilanteita, kun paikatkin hajoaa lopullisesti. Mielestäni parempi kuin Alien: Isolation, kun siinä pystyy ennakoimaan alienin liikkeet tai sitten se normivaikeus ei ollut niin haastava.

Left 4 Deadin ne lopetus selviämismatsit nelistään expertti tasolla.
 
Joskus puolisen vuotta sitten kokeilin tuota Long Darkkia. Päädyin toisena päivänä samoilemaan metsiin etsimään ruokaa tai jotain, lumimyrsky kävi koko ajan pahemmaksi, en löytänyt enää mitään suojaa ja lopulta kaaduin rotkosta alas kuolemaan.
:think:
Oli sen verran ahdistava kokemus, että en ole uskaltanut kokeilla uudestaan :D Vähän voisi rajoittaa tuota snickers- patukoiden etsimistä, jos mä menen oikeassa elämässä jonnekin eräkämppään selviytymään niin ei siinä heti kuole nälkään. Ehkä myös jäin vähän odottelemaan jonkinlaista tarinaa, ilmeisesti sitä ei ole koskaan tulossa kun kaikki ovat jo ostaneet kympillä sen pelin.
 
Long darkkia pelaillut nyt. mukavaa hommaa. ja kylla toi story moodi on tulossa. Mutta pelkka sandboxissa pelailukin on koukuttavaa.
 
Long dark tuli juur investoitua.. Aivan mahtava peli näin alkuunsa.

Tuossa tullu lähiaikoina pelattua myös the forestia. Melko jännittävä peli öisin kun tulee örvelöt varsinkin yksin pelatessa kun base on vielä heikko.
 
Survive The Nightsiä odottelen kovasti.



Triidin melkein ansaitsisi, mutta odotellaan kunhan pääsisi ensin testaamaan alphaa.. :think:

EDIT: Hupsis, väärä video, olkoot ny tuokin mutta tämä piti laittamani:

 
Survive The Nightsiä odottelen kovasti.



Triidin melkein ansaitsisi, mutta odotellaan kunhan pääsisi ensin testaamaan alphaa.. :think:

EDIT: Hupsis, väärä video, olkoot ny tuokin mutta tämä piti laittamani:




Tämä vaikuttaa oikein hyvältä. Ilmeisesti peli kuitenkin on vielä tulossa, vaikka ilmeisen hitaasti valmistuukin. Itsehän olen pre-orderin joskus tilannutkin.. Ei vielä tosin ole avainta tullu. :beye:
 
Tämä vaikuttaa oikein hyvältä. Ilmeisesti peli kuitenkin on vielä tulossa, vaikka ilmeisen hitaasti valmistuukin. Itsehän olen pre-orderin joskus tilannutkin.. Ei vielä tosin ole avainta tullu. :beye:

Juu, pre-ordattu on täälläkin ja mitä olen forkkaa käyny välillä vilkuilemassa niin pelin pitäisi tulla liveen ihan tässä lähiaikoina.
Ovat tosin sanoneet samaa pitkin kevättä, joulukuusta asti itseasiassa... :D
 
Alien: Isolation oli kyllä niitä harvoja survival-pelejä jotka itteä on kiinnostaneet ja sehän onnistu sit olemaan yks parhaimmista tänä vuonna pelaamistani peleistä. Lähtökohtasesti survival vois kiinnostaa enemmänki, mutta en oo vielä törmännyt peleihin, jossa se toteutettaisiin niin, että se jaksais myös kiinnostaa ekan tunnin jälkeen, ja joka ei olis Early Access/multiplayer/crafting kikkare.

Dying Light voitaneen laskea tähän kategoriaan myös erityisesti vaikeammilla vaikeusasteilla. Siinäkin kieltämättä toinen mielenkiintoinen ja loppuun asti hiottu kokonaisuus.

Omasta mielestä alien isolation on taas täysi paskakikkare ja yliarvostettu.

Alkoi ihan lupaavissa tunnelmissa, sitten sain revolverin käpäliini. Hetken päästä alien marssi nurkan takaa kohti käytävällä -> 6 luotia suoraan aivokoppaan = ei mitään vaikutusta vaan alien tappoi -> uninstall.

En ymmärrä miten kukaan voi pitää tuota hyvänä pelinä tuon niin teennäisen pelotevaikutuksen takia, siis että alienistä on tehty kuolematon = pitäisi olla pelottavaa.

Kyllä ne leffoissakin kuolee jos aivot pistää paskaksi jne.

Paljon pelottavampaa olisi tapella niiden kanssa kuten leffoissa, eli joko ei ole kunnon aseita tai sitten on liikaa alienejä. Eikä mitään immortal alienia jota pitää väistellä sen takia kun se xiittaa.
 
Juu, pre-ordattu on täälläkin ja mitä olen forkkaa käyny välillä vilkuilemassa niin pelin pitäisi tulla liveen ihan tässä lähiaikoina.
Ovat tosin sanoneet samaa pitkin kevättä, joulukuusta asti itseasiassa... :D

Onhan tuosta pari alpha testiä ollut ja itsekkin tuota jo "pelaillut". Kauankos tuo on jo ollut tekeillä? Ainakin pari vuotta sitten tuon ostin.
 
Onhan tuosta pari alpha testiä ollut ja itsekkin tuota jo "pelaillut". Kauankos tuo on jo ollut tekeillä? Ainakin pari vuotta sitten tuon ostin.

Steamissa oli 2014.. Ilmeisesti julkaisunkin piti olla tuolloin. Vähän lykkääntynyt :vihellys:
 
Omasta mielestä alien isolation on taas täysi paskakikkare ja yliarvostettu.

Alkoi ihan lupaavissa tunnelmissa, sitten sain revolverin käpäliini. Hetken päästä alien marssi nurkan takaa kohti käytävällä -> 6 luotia suoraan aivokoppaan = ei mitään vaikutusta vaan alien tappoi -> uninstall.

En ymmärrä miten kukaan voi pitää tuota hyvänä pelinä tuon niin teennäisen pelotevaikutuksen takia, siis että alienistä on tehty kuolematon = pitäisi olla pelottavaa.

Kyllä ne leffoissakin kuolee jos aivot pistää paskaksi jne.
Montakos Alienia ykkösessä kuoli luoteihin. Aivan, tämä ei perustu Aliensiin vaan Alieniin. Kertaakaan en oo pelänny pelissä jossa vihut voi tappaa, mitä pelottavaa niissä sillon on?
 
Taitaa tosiaan tän genren pelit olla vielä vähän hakusessa. Itsellä tuo The long dark on ja se on kyllä hyvä mutta kaikki alueet kun on läpi käynyt niin ei siin si enää mitään ookkaan, story modea täs odotellessa. The Forest kans on yks mikä vähä kiinostais mut ei oikeen ne zombiet nappaa. Kaipais vähä noiden kahden risteytystä missä pitäis koittaa selviytyy ja ja samalla rakennella asioita ja rakennuksia joissa meinaa elää ja olla. Myös Stranded Deep:iä on tullut pelailtua joka sekin käy aika äkkiä tylsäksi ilman mitään määränpäätä :D
 
Täytyy sanoa että ainakin itse olen heittänyt kirveen kaivoon tämän genren suhteen ja se harmittaa suuresti.
Lähes jokainen tämän genren peli noudattaa sitä täysin samaa kaavaa kun DayZ joka nämä laittoi liikkeelle... Early acces/alfa/beta ja vuosia mennään samalla statuksella, varmaan 85% kaikista näistä ei koskaan tule edes näkemään "julkaisuversiota". Itse näen tämän niin, että tuo kehityksessä oleva status on vain "vastuuvapautus" kortti pelintekiälle "is only beta" on helppo vastaus jos pelissä on mitä tahansa vikaa, harmittavasti vain kai lähes kaikki näistä early acceseista ovat tavalla tai toisella maksullisia, eli suoria Cash grab pelejä...
Ehkä naurettavin esimerkki ikinä täytyy olla tuo h1z1, peli joka on Early Acces Alfa, peli joka "on" free2play, mutta tuo ea alfa maksaa ja se kaiken päällä oleva kirsikka . . . Pelillä on erillinen "testiserveri" :rofl:

Kaikki nämä yhteenlaskettuna tekee lähes takuuvarmasti sen, että kunnollista AAA tason peliä ei tulla ikinä julkaisemaan =/
 
Aika nopeasti pojat 20v sitten pelejä vääntäneet. Kun muistaakseni tuon 1.5 version hyllyttäminen tehtiin puolessa välissä 97 vuotta ja RE2 kehitys aloitettiin samantien ja peli tuli ulos kuitenkin 98 toukokuussa.

Toki eivät kaikkia heittäneet roskakansioon mutta kehitys tahti oli sen maailman vehkeillä/grafoilla aika nopeata.
Final Fantasyitakin ilmestyi kuin codeja nykypäivänä(no ei kuitenkaan)

Noista ressoista, itse olen ollut kova pelaa niitä vuodesta 98(yllätys koska kakkonen se potin räjäytti ainakin meidän piireissä) ja sen jälkeen ykkösen kimppuun.

Vaikka molemat oli saman tyylisiä pelejä niin silti kakkonen tuli pelattua monesti monesti lävitse kun itse pelasin ressa kerran ja DC version kerran ja molemmat Jillillä. Ei koskaan riittänyt motivaatiota alkaa chrisillä pelaa juuri sen tavara slottien takia.

Tuli pelattua tuo remake tänä kesänä lävitse ja itse viihdyin sen parissa ja nytten pitäisi jatkaa Zeroa(pelanut kyllä Cubella lävitse ja oli ainut peli jonka takia koko konsolin edes ostin)

Pahimmat/naurettavimmat muistot on kuitenkin Ressa survoirista PS1:llä, pelihän pääsi lähes kokonaan lävitse siten että peruutit koska jostian syystä zombiet eivät voineet hyökätä takaanpäin ja kun tajuttiin toi glitchi(?) niin pelihän olikin yllättävän helppo koska parhammissa aseissa panokset säästyi bosseja vastaan.

ja pelin alusta jostain syystä muistan ikuisesti "ark thompson huh?"

Remakea kakkosestakin odotellaan ja näillä näppäimin ehkä jo ensivuonna(ei ole mitään virallista)
 
Lainataampa tätä tänne:
Se alun action-filmi on kyl ihan ok tietyllätapaa ku vertaa muihin dialogikohtiin, mutta se ''juustoisuus'' tulee heti selväksi, ku alkaa se hahmoesittely. Ainakin ne yrittivät kovasti tehdä aikuisten peliä, siitä ei ole epäilystäkään, mutta se tietynlainen japanilainen tyyli naurattaa meitä länsimaalaisia.

Itsellä ensikosketus oli päinvastoin, luokkakaveri pelas ja ite seurasin vierestä jännittyneenä. :D En muista lainasinko peliä pelatakseni sitä ekan kerran vai pelasinko vasta silloin, kun sain eräältä vanhalta kaverilta ostettua RE1-3 kokoelman, joka löytyy edelleen. Director's Cutin hankin tuossa alkuvuodesta Huuto.netistä, kun joku myi sitä priimakuntoisena, alkuperäisenä ei-Platinum versiona. Ja sen kylkiäisenä tuli RE2 Demo, joka sekin on harvinainen.

DC:n ero alkuperäiseen on tuo automaattitähtäys, joka toimii samaan malliin kuin muissa, R1 tähtää automaattisesti lähimpään viholliseen ja L1 vaihtaa kohdetta. Lisäksi mukaan on ängetty uusia vaikeustasoja, Beginner ja Arranged. Normal on se pelin perusversio, ei mitään muutoksia, Beginner on helpoitettu monella tapaa (viholliset heikompia, enemmän ammuksia, enemmän ink ribboneita, enemmän ensiapuvälineitä, jne, jne). Arranged modella pelasin ite lävitte, koska se on ikäänkuin eräänlainen Hard-mode, jossa viholliset ovat kestävämpiä ja joidenkin tavaroiden paikkoja on vaihdeltu, mutta ammuksia on normaalimäärä (eräällä pienellä kikalla saa tosin kytkettyä huijauksen päälle, jolloin ammuksia saa aina tuplamäärän niitä poimittaessa, painat vain oikealle-näppäintä siinä Arrange-kohdalla sen 5-sekuntia, ni se Arrange-teksti muuttuu vihreäksi). Sen lisäksi siinä taitaa olla ensiapuvälineitä vähän enemmän ja joitain kamerakulmia on vaihdeltu erinlaisiin. Sekä tiettyjä vihollissijainteja ja määriä on muuteltu haastavammaksi, kellarissa ku tuli kolme hunteria vastaan kertaheitolla, ni siinä tuli kuoltua pariin otteeseen heti kättelyssä.





Se on kyllä, silloin aikoinaan moni pelaaja ei ollut enää entisensä sen tapauksen jälkeen. Koko kohtaus on tehty erittäin voimakkaaksi ja tehokkaaksi, jossa varmasti moni pelaaja lopetti pelaamisen kertaheitolla. Oikeestaan missään pelissä ei ollut mitään vastaavaa nähty ensiminuuttien aikana.
Tuo DC versiokin aika tyhmä koska uncut versiokin ollut saatavilla:


Oisko tuossa ollut että toi uncut versio olisi ollut sitten jo K-18(rajanut pelaaja kuntaa) peli kun muut ressat tai kaikki taitavat olla K-16 tagilla höystettynä.
 
Noniih, löysihän sen oikean topikin vaikka muron puolella onkin oma yleis ressa theardi niin laitettaan tänne:

Huhumylly pyörii: Resident Evil 2 Remake paljastuu trailerinsa kanssa tässä kuussa? | Livegamers -uutisia

Resident Evil 2:n fanit ovat kuumeisesti odottaneet jotakin uutta tietoa pelin uusioversiosta, varsinkin kun virallinen "Remake on tulossa, me teemme sen!"-julkistus kerrottiin vuonna 2015. Mitään muuta infoa pelistä ei sitten olekaan vielä tuotu julkisuuteen.

Nyt kuitenkin Resident Evil-pelien sometilit (esim. Twitter ja Facebook) ovat päivittyneet uuteen kuvaan, jossa pelisarjan punaisella väritetty teksti vaikuttaa olevan kunnianosoitus ensimmäisiä pelejä kohtaan. Myös pelisarjan virallinen nettisivu, RE.Net, on päivittynyt ja pelien seassa näkyy yksi tyhjä kohta, jossa ei tällä hetkellä kuitenkaan näy mitään. Kaikenlisäksi pelin 20-vuotista juhlapäivää vietetään ensi sunnuntaina, tammikuun 21. päivä.

Ja mikäli heitetään vielä lisää vettä myllyyn, myös pelisarjan tapahtumissa vuosi 2018 on "juhlapäivä", sillä Raccoon Cityn tuho tapahtui toukokuun ja lokakuun välillä vuonna 1998, kun taas Resident Evil 2:n yksi merkkihahmo, William Birkin, sai G-viruksensa valmiiksi vuoden 1998 syyskuussa, samoihin aikoihin kuin Umbrellan sotilaat kutsuttiin apuun. Lokakuussa Raccoon City tuhottiin kokonaan.

Tämä kaikkihan on kuitenkin vain spekulointia, joten nyt vain odotellaan tulevaa.
 
Muutamaa tullut kokeiltua:
7 Days to Die: Luokattoman buginen jopa early access-raakileeksi. Oli tämä ihan viihdyttävä silloin kun toimi edes pelattavasti, yleensä ei toiminut.
The Long Dark: Tunnelmallinen, ei bugeja eikä zombeja. Suositus.
Don't Starve: Omaperäinen ja zombivapaa, suositus.
ARK: Survival Evolved: Rakenna viikko taloa, herää seuraavana aamuna raunoihin ja dinosaurusten ruhoihin kun kiinalaiset valtasivat serverin.
 
Vihdoinkin alkaa huhumylly käynnistymään kunnolla. 3 vuotta projektin aloittamisen julkistamisesta, siinä ajassa kyllä pitäisi pystyä tekemään remake ihan helposti, koska pohjatyö on jo valmiina. Ja tosiaan, tälle vuodelle se julkaisu on parasta tehdäkkkin, 20 vuotta alkuperäisen jälkeen. Trailerissa toivottavasti näkyy sitte pelikuvaa myöskin, josta voi antaa tuomion, että tajusivatko pitää homman klassisena kunnioittaen alkuperäistä, vai päättivätkö tuoda sen nykyaikaan kokonaan, jolloin vastaanotto tulee olemaan ristiriitainen. Itsehän en sitä osta, jos ei ole kiinteitä kuvakulmia, piste. :D
Se riippuu minkälaisen tekevät, jos tekevät että hahmot liikkuvat maalatteujen taustojen päällä niin sitten ei kuvitteliis oikeasti kestävän ja sitten että onko tuo 100% kopio entiseestä vai tehdääkö 3rd näkökulmasta toi vai ehkä ressa7 style 1rd?

Kyllähän se ekojen ressaojen taika oli ne tankkiohjaukset ja vlamiiksi tehdyt kuvakulmat ja siitä kohdistuva "kauhu"
Sama kuin konsolirajoituksien takia kehitettiin ekaan silent hilliin se helvetti sakea sumu ettei paljoa piirtoetäisyyttä ollut ja siitä tulikin melkein pelin tavaramerkki.
Koska mahdollisesti se mitä et näe mutta kuulet, voit pelata paljon ennakkoon, ekat ressat juuri kuvakulmat kun et näe eteesi ja silent hillit koska sumu.
 
Subnautica

Tämä on ulostautumassa Early Accessista tiistaina. Aivan törkeän hyvä peli. Saman tapainen kuin No Man's Sky, mutta enimmäkseen veden alla, ja sisältöä on noin 26 kertaisesti NMS verrattuna. Hintaakin vaan 23 €. On myös graafisesti upea.
 
Itsellä lähti Game Passilla The Long Dark kokeiluun. Periaatteessa post-apokalyptinen teema ja vapaasti seikkailu kiinnostaa, mutta en ole aiemmin ollut mikään survival-pelien ylin ystävä.

Alku tuntuu todella vaikealta ja hidastempoiselta. Tuleeko jossain vaiheessa helpotusta, vai jatkuuko peli samanlaisena? Pelasin reilu pari tuntia ja ei oikein tunnu omaan makuun mieleiseltä peliltä. Ilmeisesti vielä aika pitkä, eli reilu 40 tuntia.
 
Itsellä lähti Game Passilla The Long Dark kokeiluun. Periaatteessa post-apokalyptinen teema ja vapaasti seikkailu kiinnostaa, mutta en ole aiemmin ollut mikään survival-pelien ylin ystävä.

Alku tuntuu todella vaikealta ja hidastempoiselta. Tuleeko jossain vaiheessa helpotusta, vai jatkuuko peli samanlaisena? Pelasin reilu pari tuntia ja ei oikein tunnu omaan makuun mieleiseltä peliltä. Ilmeisesti vielä aika pitkä, eli reilu 40 tuntia.

Alussa se kynnys saattaa tuntua melkoiselta. Aloititko tarinan vai survival-moodin? Kun jutuista pääsee jyvälle, se muuttuu helpommaksi ja sujuvammaksi kyllä, mutta ei varsinaisesti helpoksi missää vaiheessa :)
 
Alussa se kynnys saattaa tuntua melkoiselta. Aloititko tarinan vai survival-moodin? Kun jutuista pääsee jyvälle, se muuttuu helpommaksi ja sujuvammaksi kyllä, mutta ei varsinaisesti helpoksi missää vaiheessa :)
Tarinaa pelaan. Tarina oikeastaan kiinnostaa sen verran, että tekisi mieli jatkaa. Mutta voi olla vähän ehkä nihkeää, jos peli on 40 tuntia pitkä. Täytyy vielä pelata vähän ja fiilistellä. Melkein olisi pitänyt valita helpompi vaikeustaso :D
 
Itsellä lähti Game Passilla The Long Dark kokeiluun. Periaatteessa post-apokalyptinen teema ja vapaasti seikkailu kiinnostaa, mutta en ole aiemmin ollut mikään survival-pelien ylin ystävä.

Alku tuntuu todella vaikealta ja hidastempoiselta. Tuleeko jossain vaiheessa helpotusta, vai jatkuuko peli samanlaisena? Pelasin reilu pari tuntia ja ei oikein tunnu omaan makuun mieleiseltä peliltä. Ilmeisesti vielä aika pitkä, eli reilu 40 tuntia.
Ite tarinaa ei ollut silloin aikanaan auki ku se eka pätkä, nii en osaa sitä kommentoida hirveesti, tuli sit kuitenki pelattua joku 60 tuntia sitä survival puolta ja tämä oli semmonen peli mikä ei hirveenä sit kuitenkaan "helpottunut". Pelasin jollain toiseksi vaikeimmalla, ja pelin vaikeusaste oli alussa hyvin jyrkkä ja sen jälkeen pysyi haastavana riippuen mitä tekee. Pelissä liikkuminen on hyvin haastavaa ja erityisesti paikasta toiseen lähteminen vaati aina valmistautumista ja johti lähes aina tilanteeseen jossa saattoi kuolla. Semmosia "aivan hiuskarvan varassa"* hetkiä oli useita senkin jälkeen ku oli tullut saavutettua lähes kaikki tavaroiden ja ns. "basen" puolesta. Aina uudelle alueelle eksyminen oli riski, että henki lähtee, koska piti matkustaa kevyesti ja silti mukana kaikki mitä uuden basen rakentamiseen vaadittiin. Peluukerrasta on itellä jo reipas neljä vuotta ja silti siitä yhdestä ainoasta kerrasta on painunut mieleen monia kokemuksia, mitä ei tarinavetoisesta pelistä saa*. En sit tiiä miten paljon tuo survival on muuttunut tarinatilan kehitysten myötä, mutta silloin näin. Tavallaan survivalissa sopivassa paikassa oli mahollista selviytyä pitemmänkin aikaa, mutta lopulta kait se olis aina joutunut vaihtamaan paikkaa jonku tavaran alkaessa loppumaan.

*Pikakelauksella mitä muistelee:
Eksyin lumimyrskyn vuoksi ja upposin lampeen, meinasi kuolla kylmyyteen
Eksyin sumun vuoksi ja tulentekovälineet oli unohtunut matkasta
Karhu ajoi umpikujaan, hyökkäsi kerran, jouduin jättää suurimman osan tavaroista maahan ja pakenemaan kiipeilemällä, meinasin kuolla karhuun ja sen jälkeen kylmyyteen
Hirvi kävi päälle
Tipuin jostakin
 
Tarinaa pelaan. Tarina oikeastaan kiinnostaa sen verran, että tekisi mieli jatkaa. Mutta voi olla vähän ehkä nihkeää, jos peli on 40 tuntia pitkä. Täytyy vielä pelata vähän ja fiilistellä. Melkein olisi pitänyt valita helpompi vaikeustaso :D

Aloitin itse tuon ihan sillä Survival Modella enkä pelannut tarinaa lainkaan moneen vuoteen :) Sillä sai vaikeustasoa viilattua vähän paremmin, ja sai vapaammin tutkia kaikkea.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 834
Viestejä
4 548 622
Jäsenet
74 850
Uusin jäsen
Max-fix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom