Seagate julkisti maailman ensimmäisen Exos HAMR-kiintolevyn

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 615


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Kiintolevyt ovat siirtyneet viime vuosina yhä syvemmälle SSD-asemien varjoon useimpien kuluttajien näkökulmasta. Niiden kehitys ei ole kuitenkaan päättynyt missään vaiheessa ja nyt Seagate on julkaissut maailman ensimmäisen HAMR-teknologiaa (Heat-Assisted Media Recording) hyödyntävän kiintolevyalustan ja Exos-kiintolevyn.



Seagate Mozaic 3+ on maailman ensimmäinen HAMR-teknologiaa hyödyntävä kiintolevyalusta ja sen pitäisi mahdollistaa yli 30 teratavun kiintolevyt. Alustaan kuuluu myös uusi 12 nanometrin luokan prosessilla valmistettava ohjainpiiri, jonka se kehuu olevan jopa kolme kertaa aiempia ohjaimiaan tehokkaampi.

Seagaten HAMR-asemissa käytetään perinteisten metallikiekkojen sijasta kymmentä lasikiekkoa rautaplatinaseoksella varustetuilla superhilakerroksilla. Uusien ”plasmonisen kirjoituspään” edellä kulkee nanokokoluokan laser, joka kuumentaa kirjoitettavan pinnan hetkellisesti kirjoituksen helpottamiseksi. Data luetaan viilenneiltä, kutistuneilta pinnoilta 7. sukupolven Spintronic-lukijalla, joka on Seagaten mukaan sekä maailman pienin että tarkin magneettikentänlukija.



HAMR-asemien luvataan tarjoavan suuremman kapasiteetin ohella myös parempia perättäisluku- ja kirjoitusnopeuksia sekä pienempää tehonkulutusta, mutta toisaalta satunnaislukujen IOPS-suorituskyky tulee laskemaan jonkin verran.

Seagaten ensimmäinen Mozaic 3+ -asema on Exos-sarja, mutta yhtiö ei tässä vaiheessa ole vielä kertonut kaikista sen yksityiskohdista. Asemia on toimitettu asiakkaille testi- ja validointikäyttöön viime kesästä lähtien ja tiettävästi ensimmäisen erän asemat ovat kooltaan 32 teratavua. Lisää tietoa on luvassa, kunhan sen pääasiakkaat ovat validoineet asemat omalta osaltaan ja yhtiö pääsee aloittamaan asemien massatoimitukset, eli myöhemmin kuluvan vuosineljänneksen aikana.

Lähde: Tom's Hardware

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
989
Hyvä kun tälläkin saralla uutta tekniikkaa kehitetään. Mutta vaikkei ihan heti, niin lopulta taitaa tulla se päivä kun ei enää ole järkevään investoida uusien HDD tekniikoiden kehittämiseen. Kun jo pitkään on pohdittu ja analysoitu, että milloin SSD tulee HDD:tä edullisemmaksi ja toki trendi on ollut selvä jo pitkään, SSD:n hinta tulee nopeammin alas kuin HDD.
1705656868135.png
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
193
Kesän 23 jälkeen etenkin hinta.fi -seurannan mukaan mekaanisten kovojen hinta noussut reippaasti yli 10 % keskimäärin. Samansuuntaista, joskin loivempaa trendiä näyttää Disk prices ja Geizhals. Löytyy vain yksittäisiä malleja sisäisistä kovoista, joissa päästään tuohon graafin hintaan + alv per TB.

Sitä odotellessa, että käyttönas pyörisi ssd-lätyillä ja backupit hdd. Vielä ei riitä kapasiteetti (lompakko) siihen. :)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Onko mitää tietoa datan säilyvyydestä verrattuna normi kovalevyyn?
Kai niitä tilastointeja näkee sitten kun nämä ovat käytössä? Olihan täällä aikoinaan julkaistu HDD-lättyjen kestävyyksistä servereissä tilastoina, että mitkä merkit ja tyypit ovat eniten kosahtanut ja mitkä eivät. Viimeisin muistaakseni taisi olla aikoinaan Hitachin lätyt, mitkä eivät meinanneet hajota.

Kiva, kun on isoja varastokovoja tuotannossa. Säilyvyys kiinnostaa minua myös, että kestääkö 50-100 vuotta?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 838
Useampia sata/hdd-levyjä käytössä täälläkin edelleen koska arkistointi. Varsinkaan uusimpiin QLC-flasheihin ei ole vielä vähäisintäkään luottamusta. Säilyykö QLC-levyn tiedot hyllyssä montako vuotta on edelleen puhdasta arpapeliä. Mutta jos levy on EI-helium HDD niin väitän jotta 25-30v on helposti taattu ikä varastolevynä, siis jos levy toimii vain arkistona ja levy on muuten 99% offline eli ei siis petä mekaanisesti.
EI-helium siksi koska moisen kaasutiivistyksen pettäessä levykin pettää pikaisesti.
SSD tulee toki voittamaan aikanaan mutta vasta kunhan keksitään jokin kehittyneempi tekniikka jossa muisti ei kadota tietojaan "muuten vaan" ajan kuluessa kuten flash tekee :poop: :poop: :poop:
 
Liittynyt
18.01.2023
Viestejä
356
Hyvä kun tälläkin saralla uutta tekniikkaa kehitetään. Mutta vaikkei ihan heti, niin lopulta taitaa tulla se päivä kun ei enää ole järkevään investoida uusien HDD tekniikoiden kehittämiseen. Kun jo pitkään on pohdittu ja analysoitu, että milloin SSD tulee HDD:tä edullisemmaksi ja toki trendi on ollut selvä jo pitkään, SSD:n hinta tulee nopeammin alas kuin HDD.
Tästä graafista puuttuu SSD levyjen hintojen tuplaus joka tapahtui vuoden vaihteessa. 40€/tera SSD levyt eivät myöskään ole luotettavimmasta päästä käyttää datan säilömiseen.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 736
Samalla näytti tulevan maailman ensimmäinen juttu kiintolevyalustasta.


Hyvä kun tälläkin saralla uutta tekniikkaa kehitetään. Mutta vaikkei ihan heti, niin lopulta taitaa tulla se päivä kun ei enää ole järkevään investoida uusien HDD tekniikoiden kehittämiseen. Kun jo pitkään on pohdittu ja analysoitu, että milloin SSD tulee HDD:tä edullisemmaksi ja toki trendi on ollut selvä jo pitkään, SSD:n hinta tulee nopeammin alas kuin HDD.

Ihan mielenkiintoinen graafi, en tiennytkään että on jo nähtävissä milloin SSD tulisi halvemmaksi kuin HDD.

Onneksi nauha vielä porskuttaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 263
SSD tulee toki voittamaan aikanaan mutta vasta kunhan keksitään jokin kehittyneempi tekniikka jossa muisti ei kadota tietojaan "muuten vaan" ajan kuluessa kuten flash tekee :poop: :poop: :poop:
Ei tule ikinä "voittamaan", koska meillä on jo olemassa magneettiset mediat virratonta pitkäaikaisvarastointia varten.

Voittamisesta tässä kontekstissa puhuminen on kyllä kertakaikkisen typerää. Kirves ei ole vielä voittanut vesuria, vaikka molempia kehitetty tuhansia vuosia. Ja miksikö ei ole? Koska ei ole mitään kilpailu, vaan kyseessä on työkalut eri tarkoitukseen. Sähköinen tallennus on ihan luonnonlakien puolesta potenttiaalisesti ja käytännössäkin paljon nopeampi tapa varastoida tietoa kuin magneettinen tallennus, mutta se ei toimi ilman sähköä. Eri työkalut eri tarkoitukseen.
 
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 633
Kiintolevyltä on myös helppo hävittää dataa "bittiavaruuteen" tarvittaessa ilman tietokonettakin. Sähkömagneettisella pulssilla saa hävittyä datan itse kiekoilta salamannopeasti, ilman että tarvitsee edes avata itse kiintolevyä. Jossain välimuistissa saattaa jotain dataa olla, mutta piirilevyn voi rikkoa fyysisestikin. Jotkut sitten rikkoo itse kiekot fyysisestikin ja niin on tullut itsekin tehtyä. Nykyään yleensä vetäsen vaan sähkömagneettisen pulssin, niin että kiekot heilahtelevat itse kiintolevyn sisällä ja rikon itse piirilevyn. Toki en tee tätä millekään muulle kiintolevylle kuin sellaiselle missä on ollut sellaista dataa, joka ei saa päätyä vääriin käsiin. Joskus ollut ikäviä tilanteita kun kirjoitus/lukupää mennyt paskaksi ja pitänyt kuitenkin data saada hävitettyä, ennen kuin on pistänyt kiintolevyn kierrätykseen menemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 205
Nykyään yleensä vetäsen vaan sähkömagneettisen pulssin, niin että kiekot heilahtelevat itse kiintolevyn sisällä ja rikon itse piirilevyn.
Eroaako tuo jotenkin siitä että otat siitä SSD:stä ne neljä ruuvia auki ja näytät vasaraa niille piireille. Ja jos m.2/msata niin pelkkää vasaraa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 161
Kiintolevyltä on myös helppo hävittää dataa "bittiavaruuteen" tarvittaessa ilman tietokonettakin. Sähkömagneettisella pulssilla saa hävittyä datan itse kiekoilta salamannopeasti, ilman että tarvitsee edes avata itse kiintolevyä. Jossain välimuistissa saattaa jotain dataa olla, mutta piirilevyn voi rikkoa fyysisestikin. Jotkut sitten rikkoo itse kiekot fyysisestikin ja niin on tullut itsekin tehtyä. Nykyään yleensä vetäsen vaan sähkömagneettisen pulssin, niin että kiekot heilahtelevat itse kiintolevyn sisällä ja rikon itse piirilevyn. Toki en tee tätä millekään muulle kiintolevylle kuin sellaiselle missä on ollut sellaista dataa, joka ei saa päätyä vääriin käsiin. Joskus ollut ikäviä tilanteita kun kirjoitus/lukupää mennyt paskaksi ja pitänyt kuitenkin data saada hävitettyä, ennen kuin on pistänyt kiintolevyn kierrätykseen menemään.
Muutama asiavirhe tuossa tekstissäsi.
1. Näitä uusia kiintolevyjä on hyvin hankala pyyhkiä magneettisella pulssilla, koska levyn ollessa kylmä, levyn pinta ei reagoi läheskään niin herkästi magneettikenttiin.

2. Välimuistit tyhjenevät, kun virrat katkaistaan, ihan luotettavasti minuuteissa, normilämpötiloissa. Välimuistit ovat samaa drammia, kuin keskusmuistit. Flashi kestää ihan liianvähän kirjoituskertoja, jotta sitä kannattaisi käyttää välimuistina.

3. Kiekot eivät juurikaan "heilahda" demagnetointilaitteessa, vaan kirjoitetun datan määräävät magneettiset alueet sotkeutuvat liikaa, jotta lukeminen ei onnistu.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
874
3. Kiekot eivät juurikaan "heilahda" demagnetointilaitteessa, vaan kirjoitetun datan määräävät magneettiset alueet sotkeutuvat liikaa, jotta lukeminen ei onnistu.
Vaikka heilahtaisi niin merkityksetöntä. Esim Seagate Exos X18 datasheet lupaa 50G kiihtyvyyden keston levyn pyöriessä ja 200G:n keston sammuksissa. Vaikka laakerissa on inasen välystä niin sillä matkaa ei kyllä magneetilla saa mitenkään tuollaisia kiihtyvyyksiä. Täytyy paiskoa jo lattiaan.. tai no lattian vuoksi mielummin katuun sitä leyvä.
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Kai niitä tilastointeja näkee sitten kun nämä ovat käytössä? Olihan täällä aikoinaan julkaistu HDD-lättyjen kestävyyksistä servereissä tilastoina, että mitkä merkit ja tyypit ovat eniten kosahtanut ja mitkä eivät. Viimeisin muistaakseni taisi olla aikoinaan Hitachin lätyt, mitkä eivät meinanneet hajota.

Kiva, kun on isoja varastokovoja tuotannossa. Säilyvyys kiinnostaa minua myös, että kestääkö 50-100 vuotta?
En voi muiden puolesta ottaa kantaa, mutta eiköhän tuossa kirjoittaja hakenut sitä elinikää kun kirjoitetaan kerran, siirretään asema hyllyyn istumaan ja odotetaan X monta vuotta, että onko data enää tallella. Eikä sitä, että montako vuotta serverikäytössä tms. se kovalevy kestää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Ei sitä istumaan haluta laittaa vaan se, miten kauan se säilyvyys pysyy? Oli sitten kytkettynä tai sitten hyllyllä?

Esimerkiksi CD - DVD - BluRay-asemien kohdalla tämä kiintoisa tallennettava levy kestää elektromagneettisen pulssin (EMP), jos sinä ikinä sattuu tapahtumaan. Tämä tietääkseni data säilyy sen jälkeen mutta miten kauan? Kosteudet, kuivuudet, yms.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
874
Ei sitä istumaan haluta laittaa vaan se, miten kauan se säilyvyys pysyy? Oli sitten kytkettynä tai sitten hyllyllä?

Esimerkiksi CD - DVD - BluRay-asemien kohdalla tämä kiintoisa tallennettava levy kestää elektromagneettisen pulssin (EMP), jos sinä ikinä sattuu tapahtumaan. Tämä tietääkseni data säilyy sen jälkeen mutta miten kauan? Kosteudet, kuivuudet, yms.
Parhaiden CD-R - DVD-R levyjen lupaukset ovat 20-30v. Joillekkin BlueRay (-R?) levyille luvataan muka 100-150v. Vaatii tosin sitten erittäin tasaisen lämpötilan ja kosteuden tason säilytykseen. Tehdasprässätyt levyt kestää paremmin, mutta niitä ei pahemmin itse millään penni pudjetilla luoda, kun prässimuotti maksaa sen 5-10k ja mitään 1 levyn tuotantosarjoja ei mikään paja ota vastaan.

En kyllä luottaisi kumpiinkaan lupauksiin. Sillon kuin tuollaisten lasinalusten kanssa jaksoi pelleillä, niin mulla on pilaantunut 10-15v kotona sisällä säilytettyjä levyjä, koskaan ei ole lämmöt katkenneet ja talokin ollut kuiva. Sillon joskus kun automankaan tungettiin lasinalusia niin ne nyt meni pahimmillan vituksi homehtumisen takia jo 0,5-2 vuoden aikana.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
989
En kyllä luottaisi kumpiinkaan lupauksiin. Sillon kuin tuollaisten lasinalusten kanssa jaksoi pelleillä, niin mulla on pilaantunut 10-15v kotona sisällä säilytettyjä levyjä, koskaan ei ole lämmöt katkenneet ja talokin ollut kuiva. Sillon joskus kun automankaan tungettiin lasinalusia niin ne nyt meni pahimmillan vituksi homehtumisen takia jo 0,5-2 vuoden aikana.
Mitähän Lidlin halpalättyjä olet käyttänyt aihioina, jos noin huonot kokemukset? Itsellä on edelleen, ~30 vuoden jälkeen, lähes 100% säilyminen kotipoltoissa ja autokäytössäkin CD-R lätyt ovat toimineet tähän päivään asti. Vai miten säilytät autoa jos sisusta vetää parissa vuodessa homeeseen? Homeen voi tietääkseni pestän lasinalustan päältä pois ja taas rokki soi.
 

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 414
Käytetäänkö CD/DVD/Blu-RAy -levyissäkin HAMR-tekniikkaa, kun asia tuntuu harhautuvan sinne alueelle?
:confused:
Minusta niissä käytetään HALR-tekniikkaa (Heat-Assister Light Recording - termi itse keksitty).
:tup:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 178
Mitähän Lidlin halpalättyjä olet käyttänyt aihioina, jos noin huonot kokemukset? Itsellä on edelleen, ~30 vuoden jälkeen, lähes 100% säilyminen kotipoltoissa ja autokäytössäkin CD-R lätyt ovat toimineet tähän päivään asti. Vai miten säilytät autoa jos sisusta vetää parissa vuodessa homeeseen? Homeen voi tietääkseni pestän lasinalustan päältä pois ja taas rokki soi.
Vähän luulen, että ne halvat CD/DVD-levyt paskantavat itsensä muutamassa vuodessa, minulle on käynyt niin ja onneksi pelastin suuren osan niistä halpojen levyjen raidoista pois. Kannattaa vaan panostaa kunnollisiin ja laadukkaisiin levyihin.
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
874
Mitähän Lidlin halpalättyjä olet käyttänyt aihioina, jos noin huonot kokemukset? Itsellä on edelleen, ~30 vuoden jälkeen, lähes 100% säilyminen kotipoltoissa ja autokäytössäkin CD-R lätyt ovat toimineet tähän päivään asti. Vai miten säilytät autoa jos sisusta vetää parissa vuodessa homeeseen? Homeen voi tietääkseni pestän lasinalustan päältä pois ja taas rokki soi.
No jotain halpalättyjä nimenomaan varsinkin autoon. En mä koskaan ole tosissani arkistoinut tavaraa noille kiekoille, kun kapasiteetit on ihan naurettavia aina. Kunhan huomasin joskus kokeillessa, että risoja levyjä alkaa löytyä. Siitäkin on aikaa, nykyisin ne levyt on varmaan erinäköisinä palotuotteina tuolla taivaalla kun paiskasin roskiin kaikki viime muutossa.

Sieltähän suojakerrosten välistä peset homeet pois, kun se jostain välistä on sinne kosteutta vuotanut. :)

Mä olen päätynyt pitämään kylmä backupit kovalevyillä, ja tulen jatkossakin pitämään, kun ei kuluttaja hintaan ole oikeen mitään kilpailevaakaan tekniikkaa sille. Kerkeää ne levyt vaihtua ihan pieneksi jäämisen vuoksi ennekuin data haihtuu. Auttaa tietysti kun käyttää jotain checksummaavaa fs:ää kuten zfs tai btrfs, niin huomaa jos tulee luku/kirjoitus virheitä. Ei ole vielä tullut, kuin yhdellä Toshiban 3TB laikalla, jossa on jännä firmis bugi.

Levy osaa kyllä smart tauluun kirjata bad sectorin, mutta ei esim raportoida käyttikselle kirjoituksen epäonnistumista. Myöskään sector reallocation käsky ei tee mitään vaikka spareja on. Ei enää ikinä yhtään toshibaa kun firma ei edes vastannut 3 yritykseen raportoida bugista. :)
 
Liittynyt
08.12.2017
Viestejä
1 455
Mitähän Lidlin halpalättyjä olet käyttänyt aihioina, jos noin huonot kokemukset? Itsellä on edelleen, ~30 vuoden jälkeen, lähes 100% säilyminen kotipoltoissa ja autokäytössäkin CD-R lätyt ovat toimineet tähän päivään asti. Vai miten säilytät autoa jos sisusta vetää parissa vuodessa homeeseen? Homeen voi tietääkseni pestän lasinalustan päältä pois ja taas rokki soi.
CD-R:stä en tiedä, mutta ihan tehdaspoltetuissa CD/DVD-levyissä itsellä levyrutto söi levyn reunoista sitä heijastemateriaalia pois. Jäi vaan mustaa palaneen näköistä ja jostain kohtaa paistoi läpi. Levy ostamisen jälkeen kerran ripattu ja sen jälkeen takaisin säilöön. Oli vähän harmi kun jossain vaiheessa päätin myydä pois vanhat levyt, niin oli useita mennyt huonoksi. Olisi kumihanskojen kanssa saanut pidellä ripatessa varmaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 306
Viestejä
4 219 514
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom