- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 823
Samsung on jäänyt uudelleen kiinni testitulosten vääristelystä tilanteessa, joka alkaa tuntua ärsyttävän tavanomaiselta. Vain joitakin kuukausia sitten korealaisvalmistaja jäi kiinni Galaxy S22 -puhelinten osalta testitulosten vääristelystä, kun se rajoitti puhelinten suorituskykyä miltei kaikissa sovelluksissa, jotka eivät olleet suorituskykytestejä. Nyt se vaikuttaisi jääneen kiinni tulosten peukaloinnista TV-testeissä, kun se oli ohjelmoinut TV:idensä parantavan suorituskykyä, kun TV havaitsi tiettyjä testikuvioita.
Samsung on ilmeisesti ohjelmoinut ainakin kaksi mallia, erityisesti S95B ja QN95B, tunnistamaan tilanteen, jossa arvostelija ajaa testikuvioita näillä tuotteilla. Televisiot tyypillisesti testataan, kalibroidaan ja arvostellaan siten, että testikuviot kattavat 10 % ruudun pinta-alasta. Sattumalta Samsung on väitetysti ohjelmoinut ruutunsa käyttäytymään täyin eri tavalla, kun vain 10 % ruudusta on käytössä. FlatPanelsHD havaitsi tämän käyttäytymisen, kun he alkoivat testata 9 % osuudella näytön pinta-alasta ja tekivät havaintoja täysin erilaisesta kirkkaudesta ja väritarkkuudesta tismalleen samalta televisiolta.
Voit alapuolen kuvista vertailla saman TV:n HDR-suorituskykyä, kun testi-ikkuna oli 10 % kokoinen versus 9 % kokoinen:
Data ja graafi on peräisin FlatPanelsHD-sivustolta. Graafi esittää näyttöä alhaisemmalla Delta E:llä ja huomattavasti erilaisella EOTF:llä.
Tämäkin data ja graafi on peräisin FlatPanelsHD-sivustolta. Tälllä TV:llä on paljon huonompi Delta E ja matalampi huippukirkkaus kuin yläpuolella olevalla TV:llä - paitsi että kyseessä on sama TV. Tämä graafi reflektoi TV:n suorituskykyä tavanomaisissa tilanteissa.
Kymmenen prosentin TV näyttää paljon paremmalta kuin 9 % malli. Delta E on metriikka, joka ottaa selvää ulostulovärin, siten kun se näytetään ruudulla, ja alkuperäisen lähteen väristandardin eroista. QN95B 10 % testissä Delta E oli 6,1 ja 9 % kokoisessa testissä 26,8. Delta E -arvoa lukemalla 6,1 pidetään yleisesti "havaittavana silmäyksellä", kun taas 26,8-arvon voidaan sanoa olevan "värit ovat enemmän samanlaisia kuin erilaisia". Voidaan siis sanoa, että QN95B on paljon vähemmän väritarkka kuin esittää olevansa samalla kun sen kirkkauden huippulukema on 80 % pienempi kuin mainostetaan.
FlatPanelsHD:n mukaan, QN95B buustaa sen huippukirkkautta 1 300 nitistä (normaali) 2 300 nitiin (10 % moodi). Tämä käyttäytyminen havaittiin vain kun paneelia testattiin siten, että testikuvio vei näytöltä 10 % tilaa. Kun testikuvio asetettiin 9 % näytön pinta-alasta, näytön kirkkaus ei ylittänyt 1 300 nitiä. Se ei myöskään koskaan ylittänyt 1 300 nitin kirkkautta, kun näytettiin normaalia sisältöä, mistä tahansa lähteestä, sisältäen HDR-videot, YouTube-videot ja pelaamisen.
Samsung luultavasti uskoo selviävänsä tästä, koska hyvin harvat ihmiset kalibroivat näyttönsä aftermarket-laitteilla. Vaikka joku niin tekisikin, Samsung sanoisi ettei se takaa kalibrointia out-of-the-box ja että jokainen TV näyttää hieman erilaiselta kuin verrokkikappale. Useimmat ihmiset eivät osta kymmentä televisiota todetakseen, että väritarkkuus ja kirkkaus ovat huomattavasti heikommalla tolalla kuin mitä arvostelut väittävät. Samsung tietää tämän ja käyttää sitä hyväkseen.
Tämä 10 % testi-ikkunan tunnistaminen voi ilmeisesti vaikuttaa sisällön toistamiseen. Tässä on kuva, joka vertailee Samsungin QN95B:tä Sony X95K:hon. Arvostelun mukaan, molemmat TV:t asetettiin niiden tarkimpaan HDR-moodiin, mutta Samsungin TV on selvästi kirkkaampi kuin Sonyn:
Samsung vasemmalla, Sony oikealla. Kaikki kuvanparannustekniikat oli poistettuna. Samsung saa kuvan näyttämään siltä, kuin kohtaus olisi kuvattu päivänvalossa.
FPHD:n arvostelu loppuu yhteenvetoon: "kuten viime vuoden QN95A, QN95B:llä on selvästi ylikirkastettu kuva kaikissa sen HDR-moodeissa. Samsungin tekoäly-videoprosessori yrittää piilottaa tämän tunnistamalla arvostelijan/kalibroijan testikuvion ja muuttamalla kuvaulostuloa mittauksien yhteydessä vain palauttaakseen sen toisiin arvoihin, kun mittaukset on suoritettu - se on harhaanjohtamista ja huijausta."
FlatPanelsHD on jo ottanut yhteyttä Samsungiin, joka antoi seuraavan vastauksen: "tarjotakseen dynaamisemman katselukokemuksen kuluttajille, Samsung tarjoaa ohjelmistopäivityksen, joka takaa johdonmukaisen HDR-sisällön kirkkauden läpi suuremman skaalan ikkunakokoja, ylitse sen mikä on alan standardi." Tämän voi tulkita tarkoittavan, että Samsung säätää huijausohjelmistoaan olemaan vielä tehokkaampi, sen sijaan että sen vaikutus vähenisi. Viittaus johdonmukaisen kirkkausskaalan takaamiseen sen yli mikä on "industry standard" kuulostaa siltä, että tåmä on jonkinlainen palvelu, jota yritys tarjoaa.
Samsungin vastaus on täysin epäpätevä käsillä olevaan tilanteeseen. Tämä on jo kolmas kerta (ks. SSD:t, älypuhelimet) vuoden sisällä, kun yritys on jäänyt kiinni tuotetietojen väärentämisestä tai sellaisten järjestelmien suunnittelusta, joiden tarkoitus on hämärtää tuotteiden todellista suorituskykyä. Tämä on pohjimmiltaan vihamielistä käytöstä kuluttajia kohtaan ja tekee puolueettomista arvosteluista pilkkaa.
Kun yritykset tekevät tällaisia temppuja, arvostelijoilla ei ole muita vaihtoehtoja kuin olettaa että yritykseen ei voi luottaa. Se ei tarkoita, että niiden tuotteita ei enää arvostella, mutta se tarkoittaa että paljon aikaa ja energiaa täytyy kuluttaa sen tarkistamiseen, että yritys ei huijaa kuluttajia.
Lähde: ExtremeTech
Samsung on ilmeisesti ohjelmoinut ainakin kaksi mallia, erityisesti S95B ja QN95B, tunnistamaan tilanteen, jossa arvostelija ajaa testikuvioita näillä tuotteilla. Televisiot tyypillisesti testataan, kalibroidaan ja arvostellaan siten, että testikuviot kattavat 10 % ruudun pinta-alasta. Sattumalta Samsung on väitetysti ohjelmoinut ruutunsa käyttäytymään täyin eri tavalla, kun vain 10 % ruudusta on käytössä. FlatPanelsHD havaitsi tämän käyttäytymisen, kun he alkoivat testata 9 % osuudella näytön pinta-alasta ja tekivät havaintoja täysin erilaisesta kirkkaudesta ja väritarkkuudesta tismalleen samalta televisiolta.
Voit alapuolen kuvista vertailla saman TV:n HDR-suorituskykyä, kun testi-ikkuna oli 10 % kokoinen versus 9 % kokoinen:
Data ja graafi on peräisin FlatPanelsHD-sivustolta. Graafi esittää näyttöä alhaisemmalla Delta E:llä ja huomattavasti erilaisella EOTF:llä.
Tämäkin data ja graafi on peräisin FlatPanelsHD-sivustolta. Tälllä TV:llä on paljon huonompi Delta E ja matalampi huippukirkkaus kuin yläpuolella olevalla TV:llä - paitsi että kyseessä on sama TV. Tämä graafi reflektoi TV:n suorituskykyä tavanomaisissa tilanteissa.
Kymmenen prosentin TV näyttää paljon paremmalta kuin 9 % malli. Delta E on metriikka, joka ottaa selvää ulostulovärin, siten kun se näytetään ruudulla, ja alkuperäisen lähteen väristandardin eroista. QN95B 10 % testissä Delta E oli 6,1 ja 9 % kokoisessa testissä 26,8. Delta E -arvoa lukemalla 6,1 pidetään yleisesti "havaittavana silmäyksellä", kun taas 26,8-arvon voidaan sanoa olevan "värit ovat enemmän samanlaisia kuin erilaisia". Voidaan siis sanoa, että QN95B on paljon vähemmän väritarkka kuin esittää olevansa samalla kun sen kirkkauden huippulukema on 80 % pienempi kuin mainostetaan.
FlatPanelsHD:n mukaan, QN95B buustaa sen huippukirkkautta 1 300 nitistä (normaali) 2 300 nitiin (10 % moodi). Tämä käyttäytyminen havaittiin vain kun paneelia testattiin siten, että testikuvio vei näytöltä 10 % tilaa. Kun testikuvio asetettiin 9 % näytön pinta-alasta, näytön kirkkaus ei ylittänyt 1 300 nitiä. Se ei myöskään koskaan ylittänyt 1 300 nitin kirkkautta, kun näytettiin normaalia sisältöä, mistä tahansa lähteestä, sisältäen HDR-videot, YouTube-videot ja pelaamisen.
Samsung luultavasti uskoo selviävänsä tästä, koska hyvin harvat ihmiset kalibroivat näyttönsä aftermarket-laitteilla. Vaikka joku niin tekisikin, Samsung sanoisi ettei se takaa kalibrointia out-of-the-box ja että jokainen TV näyttää hieman erilaiselta kuin verrokkikappale. Useimmat ihmiset eivät osta kymmentä televisiota todetakseen, että väritarkkuus ja kirkkaus ovat huomattavasti heikommalla tolalla kuin mitä arvostelut väittävät. Samsung tietää tämän ja käyttää sitä hyväkseen.
Tämä 10 % testi-ikkunan tunnistaminen voi ilmeisesti vaikuttaa sisällön toistamiseen. Tässä on kuva, joka vertailee Samsungin QN95B:tä Sony X95K:hon. Arvostelun mukaan, molemmat TV:t asetettiin niiden tarkimpaan HDR-moodiin, mutta Samsungin TV on selvästi kirkkaampi kuin Sonyn:
Samsung vasemmalla, Sony oikealla. Kaikki kuvanparannustekniikat oli poistettuna. Samsung saa kuvan näyttämään siltä, kuin kohtaus olisi kuvattu päivänvalossa.
FPHD:n arvostelu loppuu yhteenvetoon: "kuten viime vuoden QN95A, QN95B:llä on selvästi ylikirkastettu kuva kaikissa sen HDR-moodeissa. Samsungin tekoäly-videoprosessori yrittää piilottaa tämän tunnistamalla arvostelijan/kalibroijan testikuvion ja muuttamalla kuvaulostuloa mittauksien yhteydessä vain palauttaakseen sen toisiin arvoihin, kun mittaukset on suoritettu - se on harhaanjohtamista ja huijausta."
FlatPanelsHD on jo ottanut yhteyttä Samsungiin, joka antoi seuraavan vastauksen: "tarjotakseen dynaamisemman katselukokemuksen kuluttajille, Samsung tarjoaa ohjelmistopäivityksen, joka takaa johdonmukaisen HDR-sisällön kirkkauden läpi suuremman skaalan ikkunakokoja, ylitse sen mikä on alan standardi." Tämän voi tulkita tarkoittavan, että Samsung säätää huijausohjelmistoaan olemaan vielä tehokkaampi, sen sijaan että sen vaikutus vähenisi. Viittaus johdonmukaisen kirkkausskaalan takaamiseen sen yli mikä on "industry standard" kuulostaa siltä, että tåmä on jonkinlainen palvelu, jota yritys tarjoaa.
Samsungin vastaus on täysin epäpätevä käsillä olevaan tilanteeseen. Tämä on jo kolmas kerta (ks. SSD:t, älypuhelimet) vuoden sisällä, kun yritys on jäänyt kiinni tuotetietojen väärentämisestä tai sellaisten järjestelmien suunnittelusta, joiden tarkoitus on hämärtää tuotteiden todellista suorituskykyä. Tämä on pohjimmiltaan vihamielistä käytöstä kuluttajia kohtaan ja tekee puolueettomista arvosteluista pilkkaa.
Kun yritykset tekevät tällaisia temppuja, arvostelijoilla ei ole muita vaihtoehtoja kuin olettaa että yritykseen ei voi luottaa. Se ei tarkoita, että niiden tuotteita ei enää arvostella, mutta se tarkoittaa että paljon aikaa ja energiaa täytyy kuluttaa sen tarkistamiseen, että yritys ei huijaa kuluttajia.
Lähde: ExtremeTech
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: