Samsungin insinöörit ovat vuotaneet dataa ChatGPT:lle

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 608
Samsung Semiconductor eli jättiyhtiön puolijohdevalmistuksesta vastuussa oleva siipi on kohdannut jo ainakin kolme tapausta, jossa sen insinöörit ovat vuotaneet salaista dataa ChatGPT:lle ja siten OpenAI:n käyttöön
Yhdessä tapauksista insinöörin kerrotaan lähettäneen ChatGPT:lle korjattavaksi yhtiön sisäisen sovelluksen lähdekoodin. Toisessa tapauksessa insinööri pyrki optimoimaan piireistä vikoja etsivien algoritmien toimintaa ja lähetti siinä ohessa erittäin salaiset testikuviot botille. Kolmannessa tapauksessa yhtiön työntekijä oli muuntanut tapaamisesta tehdyn nauhoituksen Naver Clova -sovelluksella ensin dokumenttimuotoon ja lähetti dokumentin sen jälkeen ChatGPT:lle, jotta tämä muodostaisi siitä esitelmän.

Lähde: Samsung Fab Workers Leak Confidential Data While Using ChatGPT
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 152
Eivätkä varmasti ole ainoita.. Firmoissa kannattaisi alkaa kiinittää huomiota tuollaisiin huomattavasti nykyistä enemmän.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
Heheh, ei yllätä yhtään. Olen itsekin käyttänyt ChatGPT:tä pari kertaa työhommiin, mutta olen vain pyytänyt simppeleitä koodinpätkiä kun en itse osaa koodata eikä netistä aina löydy sopivia valmiita koodinpätkiä. Mutta ei tulisi mieleenkään laittaa ChatGPT:lle tai vastaavalle mitään firman sisäistä tavaraa paranneltavaksi tai muuten pureskeltavaksi.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 327
Eivätkä varmasti ole ainoita.. Firmoissa kannattaisi alkaa kiinittää huomiota tuollaisiin huomattavasti nykyistä enemmän.
Joo kuulemma laitetaan surutta firman tekstejä oikoluettavaksi. Luottamuksellisiakin. En ole lukenut chattigepardin ehtoja miten käsittelevät niitä, mistään GDPR:stä on turha varmaan puhua.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
Työssäsi kopioit sokkona koodinpätkiä tai pyydät virheitätekevää ai:tä koodaamaan?! :facepalm:
Ja sinäkö et koskaan ole lukenut netistä ohjeita että miten joku töihin liittyvä homma saadaan tehtyä? Ihan sama asia.
Pyysin ChatGPT:ltä esim. Exceliin VBA-skriptin joka löytää taulukkoon tehtyä nappia painamalla aina seuraavan solun jossa on arvo tietyllä välillä.
Minun työ ei liity mitenkään koodaamiseen, mutta joskus tarvii jotain simppeleitä koodinpätkiä helpottamaan just esim. Excelissä tiedonkäsittelyä. Ja joo, tuon voisi hoitaa Excelin conditional formattingilla niin että se highlightaa ne oikeat solut (sekin mulla on siellä taulukossa), mutta kun dataa on parikymmentätuhatta riviä niin on aika hidasta rullata sitä läpi niin ettei vahingossa jää joku solu huomaamatta. Nyt voi painaa nappia ja Excel hyppää oikean solun kohdalle suoraan, ja kun painaa nappia uudestaan niin se hyppää seuraavan solun kohdalle.
Ei niitä sokkona tarvii kopioida. On ihan eri asia luoda koodia tyhjästä kuin ottaa jostain koodi ja lukea se nopeasti läpi että mitä se tekee tai ainakin omaksua siitä ideoita.
Mjoo, en osaa koodata mutta kyllä minä nyt suunnilleen tajuan mitä koodi tekee jos luen sitä. Ja osaan muokata näkemäni perusteella omaan käyttöön sopivaksi.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
796
Ja sinäkö et koskaan ole lukenut netistä ohjeita että miten joku töihin liittyvä homma saadaan tehtyä? Ihan sama asia.
Pyysin ChatGPT:ltä esim. Exceliin VBA-skriptin joka löytää taulukkoon tehtyä nappia painamalla aina seuraavan solun jossa on arvo tietyllä välillä.
Minun työ ei liity mitenkään koodaamiseen, mutta joskus tarvii jotain simppeleitä koodinpätkiä helpottamaan just esim. Excelissä tiedonkäsittelyä. Ja joo, tuon voisi hoitaa Excelin conditional formattingilla niin että se highlightaa ne oikeat solut (sekin mulla on siellä taulukossa), mutta kun dataa on parikymmentätuhatta riviä niin on aika hidasta rullata sitä läpi niin ettei vahingossa jää joku solu huomaamatta. Nyt voi painaa nappia ja Excel hyppää oikean solun kohdalle suoraan, ja kun painaa nappia uudestaan niin se hyppää seuraavan solun kohdalle.

Mjoo, en osaa koodata mutta kyllä minä nyt suunnilleen tajuan mitä koodi tekee jos luen sitä. Ja osaan muokata näkemäni perusteella omaan käyttöön sopivaksi.
Eikös Office-sovelluksiin ole jo integroituna GPT-4 -pohjainen Copilot, joka osaa juurikin tuollaiset kuvailemasi kaltaiset asiat tehdä? Vai onko se vielä vain rajoitetusti saatavana?

Introducing Microsoft 365 Copilot – your copilot for work - The Official Microsoft Blog

Aika paljon olen nähnyt ja kuullut kommentteja, joiden mukaan Copilottia on kohta vähän pakko käyttää, koska muuten töissä ei vaan pärjää... saas nähdä. Olen omissa hommissani käyttänyt lähinnä LibreOfficea, mutta jos tekoälyllä turboahdettu Office jyrää kaiken muun yli, niin ei kai sitä voi muuta, kuin tilata Office 365:n.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
Eikös Office-sovelluksiin ole jo integroituna GPT-4 -pohjainen Copilot, joka osaa juurikin tuollaiset kuvailemasi kaltaiset asiat tehdä? Vai onko se vielä vain rajoitetusti saatavana?
Taitaa olla rajoitetussa testikäytössä toistaiseksi.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 327
Onko tämä nyt niin eri asia kuin se, että kopioit StackExchangesta sokkona koodinpätkiä täynnä virheitä, kuten muut koodarit? :D
Muuten hyvä toteamus mutta tarkoitit varmaan Stack Overflowta? :geek:

Tunnustan että olen täällä muutaman kerran käyttänyt chatgepardia kun olen vastannut yksityiskohtaisesti jankkaajalle. Täydestä on mennyt kun tykkäyksiä on pukannut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 348
Ja sinäkö et koskaan ole lukenut netistä ohjeita että miten joku töihin liittyvä homma saadaan tehtyä?
Ohjeet netistä ja valmiit koodinpätkät ovat täysin eri asioita. Kirjoitit:
en itse osaa koodata eikä netistä aina löydy sopivia valmiita koodinpätkiä
Ohjeet ovat oppimisen väline, valmiit koodinpätkät resepti katastrofille jos niistä ei tajua tai opi mitään.

Hei, kuulin, että teidän firman linux-serveri jotenkin vähän jumittaa välillä; aja tämä fiksaava komento niin loppuu jumittelut: sudo rm -rf / älkää kukaan ajako

en osaa koodata mutta kyllä minä nyt suunnilleen tajuan mitä koodi tekee jos luen sitä
Eli työssäsi käytät toisten koodia jonka toimintatavasta ja lopputuloksesta et ole varma.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Ohjeet netistä ja valmiit koodinpätkät ovat täysin eri asioita. Kirjoitit:

Ohjeet ovat oppimisen väline, valmiit koodinpätkät resepti katastrofille jos niistä ei tajua tai opi mitään.

Hei, kuulin, että teidän firman linux-serveri jotenkin vähän jumittaa välillä; aja tämä fiksaava komento niin loppuu jumittelut: sudo rm -rf / älkää kukaan ajako


Eli työssäsi käytät toisten koodia jonka toimintatavasta ja lopputuloksesta et ole varma.
Tekoäly, tässä tapauksessa siis ChatGPT, on mainio apuväline moneen tarpeeseen ja kehitystahti huimaa. Olisi suorastaan tyhmää olla hyödyntämättä sen mahdollisuuksia jonkin ideologian vuoksi. Ei kai kukaan ole väittänyt sokkona kopioivansa sieltä mitään, vaikka monessa tapauksessa sekin on ihan toimiva ratkaisu, kunhan ymmärtää oikolukea koodin ja tietää muutenkin mitä on tekemässä.

Aloituksen tapauksessa käyttäjä oli typerä ja syötti firman salassapidettävää sisältöä GhatGPT:lle. Sillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä tekoälyn yleisen toiminnan kanssa.
Eikös Office-sovelluksiin ole jo integroituna GPT-4 -pohjainen Copilot, joka osaa juurikin tuollaiset kuvailemasi kaltaiset asiat tehdä? Vai onko se vielä vain rajoitetusti saatavana?

Introducing Microsoft 365 Copilot – your copilot for work - The Official Microsoft Blog

Aika paljon olen nähnyt ja kuullut kommentteja, joiden mukaan Copilottia on kohta vähän pakko käyttää, koska muuten töissä ei vaan pärjää... saas nähdä. Olen omissa hommissani käyttänyt lähinnä LibreOfficea, mutta jos tekoälyllä turboahdettu Office jyrää kaiken muun yli, niin ei kai sitä voi muuta, kuin tilata Office 365:n.
Ei ole vielä kuin hyvin rajatusti ja mahdollisesti se tulee muutenkin lisämaksulliseksi ominaisuudeksi. Ei sitä pakko ole mihinkään käyttää, mutta varmasti sen avulla voi helpottaa omia töitä, jos noita sovelluksia joutuu enemmän pyörittelemään. Tekoäly on näillä näkymin tullut jäädäkseen ja uusia sovellutuksia putkahtelee kuin sieniä sateella.

Lainaus tuosta omasta linkistäsi:
In the months ahead, we’re bringing Copilot to all our productivity apps—Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Teams, Viva, Power Platform, and more. We’ll share more on pricing and licensing soon.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Ohjeet netistä ja valmiit koodinpätkät ovat täysin eri asioita. Kirjoitit:

Ohjeet ovat oppimisen väline, valmiit koodinpätkät resepti katastrofille jos niistä ei tajua tai opi mitään.

Hei, kuulin, että teidän firman linux-serveri jotenkin vähän jumittaa välillä; aja tämä fiksaava komento niin loppuu jumittelut: sudo rm -rf / älkää kukaan ajako


Eli työssäsi käytät toisten koodia jonka toimintatavasta ja lopputuloksesta et ole varma.
Aivan täyttä off-topicia, joka ei millään tavalla liity uutiseen.

Oletko edes käyttänyt näitä ai botteja? Niille voi vaikkapa esittää suomeksi kysymyksen "koodaa minulle ventti korttipeli, jota voi pelata twitch chätissä" ja sieltä tulee sulle täysin toimiva koodi. Joo laatu voi olla mitä sattuu, mutta pitää ottaa huomioon, että käyttäjältä ei vaadita minkäänlaista erikoisosaamista. Lisäksi jos löydät vian koodista, niin botti osaa korjata sen, kunhan kerrot mikä on vikana. Muutoksetkin koodiin onnistuu vaan pyytämällä muutoksia.

En voi käsittää, miten joku ei tajua sitä mikä apu tälläisistä välineistä voi olla. Ja tämä on vasta alkua sille mitä tulevan pitää...
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 546
TOisaalta näin ja toisaalta taas ei, olen käyttänyt chatgpt:tä linuxskriptien ja ansiblen playbookkien tuottamiseen ihan testimielessä ja joskus vastauksena kysymykseen on toimiva skripti ja joskus taas ei, eli hyvä työkalu, kunhan ymmärrät mitä olet tekemässä ja osaat kertoa missä virhe on tai korjata sen itse, et voi tuon kanssa olettaa, että heittämällä botille kysymyksen hei tee mulle valmis xyz saisit valmiiksi toimivan asian xyz, se voi toimia tai olla toimimatta, tai räjähtää silmille. Kuten tuolla ylempänä todettiin, valmiiden koodipätkien käyttö jos et ymmärrä mitä ne tekevät on resepti kaaokseen.
 
Liittynyt
20.04.2021
Viestejä
186
TOisaalta näin ja toisaalta taas ei, olen käyttänyt chatgpt:tä linuxskriptien ja ansiblen playbookkien tuottamiseen ihan testimielessä ja joskus vastauksena kysymykseen on toimiva skripti ja joskus taas ei, eli hyvä työkalu, kunhan ymmärrät mitä olet tekemässä ja osaat kertoa missä virhe on tai korjata sen itse, et voi tuon kanssa olettaa, että heittämällä botille kysymyksen hei tee mulle valmis xyz saisit valmiiksi toimivan asian xyz, se voi toimia tai olla toimimatta, tai räjähtää silmille. Kuten tuolla ylempänä todettiin, valmiiden koodipätkien käyttö jos et ymmärrä mitä ne tekevät on resepti kaaokseen.
@TenderBeef

Oliko tähän olemassa jokin hyvä vinkki? Nimittäin keskustelu siitä, että käytetäänkö chatgpt:tä koodin pätkien selvittämiseen vs käytetäänkö chatgpt:tä, ei ole ihan mahdottoman hedelmällinen keskustelu. Kysymykseni siis on, että jos käytetään niin mitä silloin kannattaa ottaa huomioon? Tässä varmaan ajatuksena kuitenkin se, että asia täytyy hoitaa tavalla tai toisella:hmm:
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
915
Hyvä tajuta se, että näistä on apua eniten niille ketkä ei osaa. Eli jos osaat, niin voit helposti analysoida näiden merkitystä ihan väärästä perspektiivistä. Mitä jos tälläinen botti esim. osais vastata oikein 95%:iin lakeihin liittyvistä kysymyksistä. Kuinka monta prosenttia maailman juristeista voitaisiin "korvata" sellaisella robotilla? Entäs jos se osais vastata 99%:iin kysymyksistä oikein? Kuinka monta virkamiestä tarvittaisiin vähemmän? Nää tulee vielä muuttamaan maailmaa todella paljon.

Mielestäni nää on todella hyviä "uuden sukupolven" käyttöliittymiä perinteisen tekstihaun rinnalle ja/tai korvaajaksi.

Vaatii tietysti käyttäjältä kriittistä ajattelua myös, jotta saa eniten irti näistä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 439
Se, että on opetettu botti pääsemään läpi asianajajakokeesta ei vielä tarkoita, että botti korvaisi hyvää asiananajajaa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 248
Ohjeet netistä ja valmiit koodinpätkät ovat täysin eri asioita.
Netistä löytyvä ohjekin voi sisältää virheitä / epätarkkuuksia jos esim. ohjelmisto jonka käyttöön ohjeita etsii, on päivittynyt. Ja jos ei tiedä mitä on tekemässä ja katsoo ohjetta joka ohjeistaa formatoimaan kiintolevyn tai asentamaan jonkin malwaren niin on aika tuhoisaa sekin.
Väittäisin että netistä löytyy paljon vaarallisempia ohjeita ja koodinpätkiä kuin ne joita ChatGPT tuottaa.
Tuolla logiikalla netistä saa katsoa apua ongelmaansa vain jos on jo itse hyvin perillä asiasta johon apua on hakemassa.
ChatGPT ei kuitenkaan koodaa sulle jotain koneen pyyhkivää skriptiä tai malwarea kun pyydät siltä vaikka jotain skriptiä exceliä varten. Eikä se tee tuollaisia vaarallisia skriptejä edes vaikka niitä suoraan koittaisi pyytää.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Se, että on opetettu botti pääsemään läpi asianajajakokeesta ei vielä tarkoita, että botti korvaisi hyvää asiananajajaa.
Asianajaja ja hyvä asianajaja ovat myös kaksi eri asiaa. Molemmilla on paljon töitä.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 097
@TenderBeef

Oliko tähän olemassa jokin hyvä vinkki? Nimittäin keskustelu siitä, että käytetäänkö chatgpt:tä koodin pätkien selvittämiseen vs käytetäänkö chatgpt:tä, ei ole ihan mahdottoman hedelmällinen keskustelu. Kysymykseni siis on, että jos käytetään niin mitä silloin kannattaa ottaa huomioon? Tässä varmaan ajatuksena kuitenkin se, että asia täytyy hoitaa tavalla tai toisella:hmm:
ChatGPT ei osaa kysyä tarkentavia kysymyksiä, tai kyseenalaistaa kysyykö kysyjä oikeita kysymyksiä. Olen itsekin tuolta kysellyt powershell skriptin pätkiä yms ja se voi minuutissa pyöräyttää skriptin, jonka tekemiseen muuten menisi päivä tai se voi olla täyttä fuulaa. Riippuu miten kysymyksen osaa esittää. Toki voi sitten esittää tarkentavia tai sanoa, että jokin ei toimi.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 439
Se chatgpt on muuten silleen huvittava, että jos se sanoo jotain väärin ja sitten kertoo sille että "tuo ei pidä paikkaansa" niin se sanoo "tosiaan, se pitääkin tehdä näin". Tuntuu jotenkin hullulta että "jos sä kerran tiesit tuon, niin miksi et heti kertonut?" :D

Mutta toki, se on kielimalli eikä yleistekoäly.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Bingillä on taipumus noissa tilanteissa sanoa että "en halua puhua tästä enempää".
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Se chatgpt on muuten silleen huvittava, että jos se sanoo jotain väärin ja sitten kertoo sille että "tuo ei pidä paikkaansa" niin se sanoo "tosiaan, se pitääkin tehdä näin". Tuntuu jotenkin hullulta että "jos sä kerran tiesit tuon, niin miksi et heti kertonut?" :D

Mutta toki, se on kielimalli eikä yleistekoäly.
Sepä siinä, se on vain kielimalli vailla todellista älykkyyttä. ChatGPT osaa algoritmien perusteella yhdistellä asioita tehokkaasti ja sitähän ihmisaivotkin tavallaan tekevät, mutta yhteyksiä on aivoissa vielä paljon enemmän. Tilanne voi kuitenkin vielä muuttua. Tällä hetkellä ChatGPT:n valtti on siinä, että sillä on dataa käytössä paljon enemmän kuin ihmisaivoilla koskaan ja vähitellen myös niiden asioiden yhdistämisen laatu paranee. Jos sille kertoo että teit virheen, niin se osaa keskittyä sen vastauksen tietyn osan "parantamiseen" (laitoin tuon lainausmerkkeihin, kun sen saa myös vastaamaan väärin inttämällä sille vastaan).

Se on vain kehitysvaiheessa oleva apuväline ja sellaisena se kannattaa myös ottaa vastaan. Se myös tallentaa kaiken sinne syötetyn datan vastausten jatkokäsittelyn vuoksi ja se on se osa-alue missä Samsungin väellä oli lähtenyt lapasesta.

Voi vaan kuvitella kuinka moni muu on syöttänyt sinne vaikka mitä arkaluontoista, joka sitten saattaa putkahtaa vastaan vuosien päästä jossakin ihan muussa yhteydessä, tai vaikka jonkin uuden plagiointitarkistustyökalun myötä tms. :D
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
580
Tunnustan että olen täällä muutaman kerran käyttänyt chatgepardia kun olen vastannut yksityiskohtaisesti jankkaajalle. Täydestä on mennyt kun tykkäyksiä on pukannut.
Suomalaisella foorumilla? Miten se toimii? En ole yhtään asiaan tutustunut, mutta olen arvellut ja ollut vähän huolissanikin, että miten paljon suomeksi työskentelemään joutuvat kärsivät verrattuna englantia käyttäviin.

Edit: tuli vastaan kelpo artikkeli asiasta. Sen pääsee lukemaan selainlisäosalla bypasspaywall clean tai rekisteröitymällä.

Hei, kuulin, että teidän firman linux-serveri jotenkin vähän jumittaa välillä; aja tämä fiksaava komento niin loppuu jumittelut: sudo rm -rf / älkää kukaan ajako
Aika sumee tää spoiler tagi kun en ollut yhtään varma että oliko kyseessä OLED-näytön himmeämpi kohta vai spoileri.

Voi vaan kuvitella kuinka moni muu on syöttänyt sinne vaikka mitä arkaluontoista, joka sitten saattaa putkahtaa vastaan vuosien päästä jossakin ihan muussa yhteydessä, tai vaikka jonkin uuden plagiointitarkistustyökalun myötä tms. :D
Täytyy vain toivoa, että kukaan ei ole kysynyt siltä, että mikä on paras sotakone ja sitten alkanut väittää vastaan...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 439
Suomalaisella foorumilla? Miten se toimii?
Yllättävän hyvin se chatgpt toimii suomeksikin, mutta ei kuitenkaan yhtä hyvin kuin Englanniksi. Oletettavasti englanninkielistä opetusaineistoa on ollut enemmän. Golf-lehdessä oli kokeiltu pyytää chatgpt:tä keksimään golf-aiheisia vitsejä. Suomenkieliset saadut vitsi oli todella huonoja, mutta sitten kokeilivat pyytää samaa englanniksi ja vitsit oli jo ihan hauskoja.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 844
Johan maailmassa on ensimmäisiä tekijänoikeus- ja kunnianloukkaustapauksia harkinnassa. Tekstin tuottamisessa koneellisesti on ihan samat oikeudelliset haasteet kuin vaikka itsenäisesti liikkuvissa koneissa, kuka on vastuussa kun virhe tai vahinko sattuu?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 844
En voi käsittää, miten joku ei tajua sitä mikä apu tälläisistä välineistä voi olla. Ja tämä on vasta alkua sille mitä tulevan pitää...
Ei vaadi hirveän kireällä olevaa foliota jotta näkee vaarat mitä tällaisella on.

Ja vaikkei välittäisi vaaroista niin valuvika on sama kuin kiertotaloudessa. Jos kukaan ei ole koskaan hankkinut/luonut alkuperäistä materiaalia, mitä sitten kierrätetään?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 439
Kiertotaloudessa on pointti että vessapaperia ei tarvitse tehdä neitseellisestä kuidusta, ei se, etteikö sitä huippulaatuistakin paperia edelleen tehtäisi.

Vähän samat vaikka chatgpt:ssä, siellä saa sitä bulkkipaskaa mitä kuka vaan tusinatunari pystyisi tuottamaan.

En sit tiedä tarkoitatko vaaralla sitä että jos se tulee riittävän hyväksi niin kaikki on kohta työttömiä. Kieltämättä sekin on haaste jos muutos tapahtuu liian nopeasti ilman että siihen ehditään varautua. Tai kenties tarkoitit jotain ihan muuta vaaraa, tyyliin tekoäly alistaa ihmiset, tms yms? Olisi kivempi kun kertoisit suoraan mitä tarkoitat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 721
Itehän annoin yhen Arduino projektin lähdekoodin (pastebiniin kopsattu koodi ja linkki ChatGPT:lle) ChatGPT:lle ja pyysin kertomaan olisiko koodissa jotain paranneltavaa. Ensinnäkin se arvasin kielen aivan väärin, sen mielestä se oli javascriptiä. Kertoi se jonkuin rivin jossa olisi while looppi jota sen mielestä pitäisi välttää. Todellisuudessa tämä kyseinen rivi oli tyhjä rivi. :D
Kovasti oli myös hyvillään siitä, että olin käyttänyt kommentteja koodissa. Todellisuudessa olin vaan kommentoinut pois rivejä testatakseni asioita eri arvoilla.
Jotta ei tolla ainakaan pastebinistä koodin tulkitseminen ole kovin vahvoilla. Ja kaken lisäksi ite vielä ehotti, että sen koodin voi laittaa vaikka pastebiniin ja antaa linkin siihen...
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 605
Minä jumppasin laiskuuttani vähän Gitlabin CI-juttuja chatGPT:n kanssa. Ehdollisuuksia ja miten minkäkinlaisia työnkulkuja pitäis tehdä. Tuloksena ihan puhdasta roskaa, millä ei lähde jobit edes käyntiin ja kiltisti vaan kattomaan dokkareista, miten mikäkin pitää tehdä.
 

Tecto

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
01.03.2022
Viestejä
1 332
Eli työssäsi käytät toisten koodia jonka toimintatavasta ja lopputuloksesta et ole varma.
Jos käytät työssäsi esim Wordia, niin sinähän käytät siinä toisten tekemään koodia. Jos käytät työssäsi Linuxia, niin se Linuxikin koostuu toisten tekemästä koodista.

Luitko edes Kepen kommenttia?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 327
Suomalaisella foorumilla? Miten se toimii? En ole yhtään asiaan tutustunut, mutta olen
Tuossa yksi viesti, mitään en muokannut mutta viitteet piti pyytää erikseen:


Toi voikin olla kova juttu tulevaisuudessa lisätä bot käyttäjiä keskustelemaan alustoille, näyttää että olisi enemmän käyttäjiä kuin onkaan = profit.
 

pq

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
787
Tuossa yksi viesti, mitään en muokannut mutta viitteet piti pyytää erikseen:


Toi voikin olla kova juttu tulevaisuudessa lisätä bot käyttäjiä keskustelemaan alustoille, näyttää että olisi enemmän käyttäjiä kuin onkaan = profit.
Vakuuttavan näköistä tekstiä, mutta oletettavasti et tarkistanut mitä lähteissä oikeasti sanotaan, tai niiden luotettavuutta? Tässäkohtaa tuskin maailman vakavin asia, mutta jossain tärkeämmässä asiayhteydessä voisi olla tarpeenkin, varsinkin kun itsevarmasti esitettyjä väitöksiä mitkä eivät ollenkaan pidä paikkaansa on aiemminkin ”tekoälyn suusta” tullut ulos.

…samaten jos noilla alkaa täyttämään koko keskustelupalstaa niin voi tulla karvan verran turhan autistisen oloinen fiilis käyttäjäkunnasta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 327
Vakuuttavan näköistä tekstiä, mutta oletettavasti et tarkistanut mitä lähteissä oikeasti sanotaan, tai niiden luotettavuutta?
Silmäilin nopeasti lähteitä ja en löytänyt mitään outoa, tosin yksi viite taisi olla asian vierestä. Toki jos tarkemmin alkaa tutkimaan niin eiköhän sieltä virhettä löydy. Paha tapa näillä alkaa keksimään totuuksia omasta ”päästä”.

Niin paljon tällä leikkinyt että osaan jo suomalaisesta tekstistä sanoa aika nopeasti jos se on chatgepardista.

Helvetisi tämä kyllä kehittynyt jos huomioi mikä oli taso nelisen vuotta sitten.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 152
Tuossa yksi viesti, mitään en muokannut mutta viitteet piti pyytää erikseen:


Toi voikin olla kova juttu tulevaisuudessa lisätä bot käyttäjiä keskustelemaan alustoille, näyttää että olisi enemmän käyttäjiä kuin onkaan = profit.
Energian tuhlausta. Ja eiköhän noiden käyttö mene maksumuurien taakse jossain vaiheessa. Vaativat melko pirun kallista rautaa ja energiaakin reippaahkosti.
Jos ovat käteviä työkaluja, niin toki kannattaa ottaa maksu palvelusta. Lisäksi palvelun pyörittäjä on vastuusta monenlaisista rikoksista, joita noiden käytön seurauksena saatetaan tehdä. Nuo mm keräävät hyvinkin tehokkaasti tietoja, jotka muodostavat erilaisia rekitereitä ja ovat luvanvaraisia. Tosennäköisesti noiden pyörittämenen tulee menemään luvanvaraiseksi ja valvotuksi toiminnaksi. Toivottavasti noihin on ohjelmoitu, mitä tietoja ne saavat sisältää ja mitä ei. Sehän ei käy päinsä, että noihin kerätään sen enemmän yksityisiä jne tietoja, kuin muihinkaan järjestelmiin (ilman asiaankuuluvia viranomaisen antamia lupia siis).
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
796
Energian tuhlausta. Ja eiköhän noiden käyttö mene maksumuurien taakse jossain vaiheessa. Vaativat melko pirun kallista rautaa ja energiaakin reippaahkosti.
Jos ovat käteviä työkaluja, niin toki kannattaa ottaa maksu palvelusta. Lisäksi palvelun pyörittäjä on vastuusta monenlaisista rikoksista, joita noiden käytön seurauksena saatetaan tehdä. Nuo mm keräävät hyvinkin tehokkaasti tietoja, jotka muodostavat erilaisia rekitereitä ja ovat luvanvaraisia. Tosennäköisesti noiden pyörittämenen tulee menemään luvanvaraiseksi ja valvotuksi toiminnaksi. Toivottavasti noihin on ohjelmoitu, mitä tietoja ne saavat sisältää ja mitä ei. Sehän ei käy päinsä, että noihin kerätään sen enemmän yksityisiä jne tietoja, kuin muihinkaan järjestelmiin (ilman asiaankuuluvia viranomaisen antamia lupia siis).
Taitaa olla jo liian myöhäistä tuollaisille rajoituksille: You can now run a GPT-3-level AI model on your laptop, phone, and Raspberry Pi

Mallien kouluttaminen vaatii paljon hardwarea ja energiaa, mutta niiden ajaminen näyttää olevan paljon helpompaa. Kehitys etenee nyt sellaista vauhtia, että en olisi yllättynyt vaikka tämän hetken suurimpiakin malleja (tai niitä suorituskyvyltään vastaavia, pienemmälle raudalle optimoituja malleja) ajettaisiin jo muutaman vuoden sisällä yksityishenkilöiden käytettävissä olevilla resursseilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 152
Taitaa olla jo liian myöhäistä tuollaisille rajoituksille: You can now run a GPT-3-level AI model on your laptop, phone, and Raspberry Pi



Mallien kouluttaminen vaatii paljon hardwarea ja energiaa, mutta niiden ajaminen näyttää olevan paljon helpompaa. Kehitys etenee nyt sellaista vauhtia, että en olisi yllättynyt vaikka tämän hetken suurimpiakin malleja (tai niitä suorituskyvyltään vastaavia, pienemmälle raudalle optimoituja malleja) ajettaisiin jo muutaman vuoden sisällä yksityishenkilöiden käytettävissä olevilla resursseilla.
No, nelonen ilmeisesti vaatii kuitenkin reippaasti kallista laskentarautaa, monia kortteja ja eipä se 3 :nen jossain läppärissä tai vielä vähemmän puhelimassa kunnolla toimi.
Lisäksi kannattaa tarkistaa, että se todellakin pyörii siinä, eikä se laite toimi lähinnä päätelaitteena. Se on melkoselvää, että jos sen pitää "osata" edes jotain, niin muistia pitää olla paljon, siis luokkaa muutama sata gigatavua mieluusti.. JA eiköhän tyjän järjestelmän pyörittäminen ole paljon kevyempi homma, kuin joku, johon on syötetty reippaasti dataa.. Tyhjästähän nuo ei niitä vastauksia voi nyhjäistä..
Ja rajoituksia voidaan määrätä ihan missä vaiheessa tahansa, jos nuo käyvät liian ongelmallisiksi esim muodostuvien tietorekisterien suhteen tai aiheuttavat liikaa tekijänoikeusrikkomuksia jne. Yleensä viranomaiset heräävät hitaasti, mutta kun heräävät, niin byrokratiaa ja rajoituksia keksitään ja toteutetaan kyllä hyvinkin kattavasti..
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 875
Vakuuttavan näköistä tekstiä, mutta oletettavasti et tarkistanut mitä lähteissä oikeasti sanotaan, tai niiden luotettavuutta? Tässäkohtaa tuskin maailman vakavin asia, mutta jossain tärkeämmässä asiayhteydessä voisi olla tarpeenkin, varsinkin kun itsevarmasti esitettyjä väitöksiä mitkä eivät ollenkaan pidä paikkaansa on aiemminkin ”tekoälyn suusta” tullut ulos.

…samaten jos noilla alkaa täyttämään koko keskustelupalstaa niin voi tulla karvan verran turhan autistisen oloinen fiilis käyttäjäkunnasta.
Eli aika normi settiä mitä keskustelupalstoilla näkee jo nyt ilman mitään (teko)älyä
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
580
Vakuuttavan näköistä tekstiä, mutta oletettavasti et tarkistanut mitä lähteissä oikeasti sanotaan, tai niiden luotettavuutta? Tässäkohtaa tuskin maailman vakavin asia, mutta jossain tärkeämmässä asiayhteydessä voisi olla tarpeenkin, varsinkin kun itsevarmasti esitettyjä väitöksiä mitkä eivät ollenkaan pidä paikkaansa on aiemminkin ”tekoälyn suusta” tullut ulos.

…samaten jos noilla alkaa täyttämään koko keskustelupalstaa niin voi tulla karvan verran turhan autistisen oloinen fiilis käyttäjäkunnasta.
Ensimmäisenä kannattanee tarkastaa, että onko kyseisiä tutkimuksia olemassa. Esimerkiksi tuota kolmatta (joka on ainoa, jota kokeilin) ei edes googlella löydy. AI lienee siis keksinyt sen. "A study on effectiveness of emotional intelligence training on employee engagement and productivity" - Google-haku
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 327
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
383
Mä sain toissapäivänä ja eilen muutettua kahden nettisivuni teemat täysin responsiiviseksi ChatGPT:n avulla. Sain myös sen avulla korjattua niistä muutamia ongelmia ylläpitopaneeleissa.
En osaa varsinaisesti koodata mitään mutta jollain tasolla sitä kuitenkin lukiessa ymmärrän.

Kärsivällinen avustaja se on ja jaksaa selittää asioita aivan palikka tasolla.
Aivan korvaamaton apu meikäläiselle omissa projekteissa.

Välillä se tuntuu vastaavan ihan höpöjä ja niinku ois joskus jonku toisen kysymykseenki se vastaus, mutta kysyy uusiksi ni sitte tulee oikee vastaus..
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Vakuuttavan näköistä tekstiä, mutta oletettavasti et tarkistanut mitä lähteissä oikeasti sanotaan, tai niiden luotettavuutta? Tässäkohtaa tuskin maailman vakavin asia, mutta jossain tärkeämmässä asiayhteydessä voisi olla tarpeenkin, varsinkin kun itsevarmasti esitettyjä väitöksiä mitkä eivät ollenkaan pidä paikkaansa on aiemminkin ”tekoälyn suusta” tullut ulos.

…samaten jos noilla alkaa täyttämään koko keskustelupalstaa niin voi tulla karvan verran turhan autistisen oloinen fiilis käyttäjäkunnasta.
Lähdekritiikki on aina tarpeen, näiden myötä entistä enemmän. Mutta valitettavasti en pidätä hengitystä kun teini tai elämämkoululainen saa uskottavalta kuulostavan vastauksen joka sopii omaan kuvitelmaan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 327
Mutta valitettavasti en pidätä hengitystä kun teini tai elämämkoululainen saa uskottavalta kuulostavan vastauksen joka sopii omaan kuvitelmaan.
Voin kans kuvitella että gepardi on myös aikamoinen lopputyögeneraattori. Ei tarvi enää tulevien ministerien ja muiden plagioida. Sinänsä kehitys ei eroa mitenkään aikaisemmasta, askeleet vaan vähän suurempia. Muistan kun tuli kohu laskimista jotka osasivat ratkaista toisen asteen yhtälöitä. Tai oikoluku tekstinkäsittelyohjelmassa, uuu.

Työkalut paranevat ja koneet hoitavat koneille kuuluvat hommat! Ihmisille jää enemmän vapaa-aikaa.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
796
Työkalut paranevat ja koneet hoitavat koneille kuuluvat hommat! Ihmisille jää enemmän vapaa-aikaa.
Ongelmana on sitten se, että vapaa-ajan lisäksi pitäisi jäädä myöskin rahaa elämiseen. Eli jos yhteiskunnasta vain älykkäin ja koulutetuin murto-osa pystyy tekemään jotakin sellaista tuottavaa työtä, jota ei voida tekoälyllä korvata, ja (hatusta luku heittämällä) vaikka 95% ihmisistä jää "turhiksi", niin miten/millä nämä 95 prosenttia sitten elävät? Pitäisi päästä yli ja ohi siitä ajatuksesta, että ihminen ansaitsee olemassaolonsa vain kovaa työtä tekemällä, ja jakaa kohonneen tuottavuuden hedelmiä reilusti myös niille, jotka eivät enää kykene mitään hyödyllistä tuottamaan.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 439
Pitäisköhän kysyä ChatGPT:ltä miten tuon ongelman voisi ratkaista :hmm:
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 029
Ongelmana on sitten se, että vapaa-ajan lisäksi pitäisi jäädä myöskin rahaa elämiseen. Eli jos yhteiskunnasta vain älykkäin ja koulutetuin murto-osa pystyy tekemään jotakin sellaista tuottavaa työtä, jota ei voida tekoälyllä korvata, ja (hatusta luku heittämällä) vaikka 95% ihmisistä jää "turhiksi", niin miten/millä nämä 95 prosenttia sitten elävät? Pitäisi päästä yli ja ohi siitä ajatuksesta, että ihminen ansaitsee olemassaolonsa vain kovaa työtä tekemällä, ja jakaa kohonneen tuottavuuden hedelmiä reilusti myös niille, jotka eivät enää kykene mitään hyödyllistä tuottamaan.
Palveluammatit, ihmiset käyttää rahaa ja haluaa kokemuksia. Prompt engineering tuskin on rakettitiedettä. Verotus.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Ylipäätään totean vain, että koodarit ovat kutojia, ja chat gpt on spinning jenny.

Stonks voi olla tästä kaukana. En sano tätä kettuilumielessä.

Jos jotakin, niin koodia ymmärtää tämä koodista rakennettu tekoäly. Oman alani kysymyksiin se vastaa puutaheinää, mutta AKT-puolella tekee järkevää duunia, koodaa Pongin ja kaikkea muuta.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Voin kans kuvitella että gepardi on myös aikamoinen lopputyögeneraattori. Ei tarvi enää tulevien ministerien ja muiden plagioida. Sinänsä kehitys ei eroa mitenkään aikaisemmasta, askeleet vaan vähän suurempia. Muistan kun tuli kohu laskimista jotka osasivat ratkaista toisen asteen yhtälöitä. Tai oikoluku tekstinkäsittelyohjelmassa, uuu.

Työkalut paranevat ja koneet hoitavat koneille kuuluvat hommat! Ihmisille jää enemmän vapaa-aikaa.
Ei parane. Ainoastaan mekaanisen ja toistoisen työn tekijät korvautuvat. Ensisijaisesti koodareiden enemmistö.

Ministereiden työn voi toki korvata, sillä suurin osa ongelmista ja työnkuvasta on ilmiselvää. Eikä siihen tarvita edes ministeriä tai chat gpt:tä hölisemään ympäripyöreitä.

AI on siinä hyvä, että mulle riittää duunia. Ja palkka ei vois vähempää ki. Kunhan tulee toimeen. AI on kuin loputon review-artikkeleiden kirjoittaja (ilman vertaisarviointia ja toisinaan myös ilman koherenssia). AI hyvä, mulle über-stonks.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 822
Viestejä
4 205 168
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom