Olen itse testannut lukuisia Android, Windows ja iOs laitteita ja niiden soveltuvuutta erilaisiin käyttötarkoituksiin...
Android on ihan oiva puhelinkäytössä, mutta ei sillä oikeasti ole ollut jakoa tablettipuolella edes silloin, kun Android rauta vielä oli lähellä iOs rautaa joskus galagy tab s2 ja s3 aikoihin. Sen jälkeen tosiaan jäivät jälkeen raudassakin.
En nyt puhu mistään makuasioista. Kotoakin löytyy sekä Android, iOs että winkkalaitekkin kosketusnäytöllä. Ja niiden lisäksi näppien läpi on kulkenut siis lukuisia testilaitteita.
Toki jos ei ole koskaan tottunut kuin yhteen käyttikseen, on helpoin ottaa laite siltä puolelta. Ei siinä mitää, silloin puhutaan mieltymyksistä. Mutta jos päivittäin käyttää kaikkia kolmea käyttistä, niin sanoisin että kaikkien hyvät ja huonot puolet tulevat kyllä esiin. Ja sanoisin, että kaikilla kolmella käyttiksellä on osansa sekä niissä hyvissä, että huonoissa puolissa.
Jostain syistä päivittäin käytän eniten puhelinta, jossa on Android, eniten pöytökonella jossa on Windows, eniten tablettia jossa on iOs, ja läppäripuolella aika tasan Windows ja iOs laitteita, Pieni etu winkkaläppärillä, johtuen varmaan siitä, että työpöytäkäyttö on sitä winkkapuolta, mutta Applen läppärit ovat kyllä hyviä vehkeitä, eli jos puhtaasti parempaa laitetta sinne pitäisi suositella, se saattaisi olla karvan verran Applen puolella, mutta ero on sen verta pieni, että voisi minun puolesta heittää noppaa.
En väittäisi itse minkään noista olevan ”kuraa”. Ainoastaan erilaisia, niin hyvässä kuin pahassakin. Android tabletillakin tulee toimeen ja silloin kun rautapuoli oli sielläkin kunnossa ihan kohtuudella. IMHO iOs puolella vain oli ja edelleen on vähemmän niitä heikkouksia ja enemmän etuja tablet käytössä.
On tässä itselläkin nyt sattuneesta syystä ipadin pro uusin, sekä samsungin tab s3 josta s4 on varsin mitätön päivitys. Samoin windows tabletit on nähty, joskin ne eivät kauheasti eroa nykyään normaalista windowsista, joten ne tuntee melkein kaikki.
Ja fakta on, että eniten harmaita hiuksia on aiheuttanut iOS. Voin luetella milloin vain ongelmia siitä jos kiinnostaa, mutta samaan en ainakaan perustavanlaatuisissa asioissa kykene androidin osalta.
Yksi pieni esimerkku iOS:n ärsyttävyydestä: eleet. Joissain paikoissa pääsee takaisinpäin hiplaamalla näytön vasemmalta reunalta keskelle. Joissain taas ei. Omituisinta tämä logiikka oli, kun keksin vetäistä ylhäältä yleensä hyvin tyhjän, mutta koko ruudun täyttävän, ilmoitusalueen auki. Siitä ensin vasemmalle jolloin tuli joku ruuutu täynnä aikaisempia ohjelmia jne. Sitten vedin oikealta keskelle, jolloin pääsin takaisin edelliseen ruutuun. Tämä oli aika loogista. Vastaavasti vedin uudelleen oikelta keskelle, jolloin käynnistyi kamera. Mutta kas kummaa, tästä ei sitten takaisin päässytkään enää vasemmalta keskelle vetämällä, vaan nyt piti sitten vetää alhaalta ylös.
Ja miten vastaava androidissa olisi toiminut? Takaisin back-napilla.