Samsung lipsautti 980 Pro PCIe 4.0 -SSD-asemien verkkosivut julki ennen aikojaan

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
samsung-980-pro-pcie-gen4-ssd-20200831.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Vaikka PCI Express 4.0 -SSD-asemia on ollut saatavilla jo yli vuoden päivät, on kenties suosituin valmistaja edelleen poissa joukosta. Samsung ei ole tiedottanut, milloin se tulee julkaisemaan PCIe 4.0 -standardia tukevat kuluttaja-asemansa, mutta viikonloppuna se lipsautti uusien asemien tuotesivut hetkellisesti julki.

Samsung lupaa uusille 980 Pro -sarjan SSD-asemilleen parhaimmillaan peräti 7000 Mt/s:n perättäisluku- ja 5000 Mt/s:n -kirjoitusnopeuksia. Satunnaisluku- ja -kirjoitusnopeuden luvataan puolestaan olevan parhaimmillaan jopa 1 000 000 IOPSia eli yksi MIOPS (4Kt, QD32). Asemissa tulee olemaan käytössä yhtiön omat Elpis-ohjainpiiri ja TLC V-NAND -muistipiirit. Ohjaimen ja NAND-muistien tukena on lisäksi gigatavu DDR4-muistia.

Teratavun kapasiteetin tarjoavan aseman tehonkulutuksen kerrotaan olevan rasituksessa keskimäärin 6,2 wattia ja maksimissaan Burst-tilassa 8,9 wattia. Asemalle myönnetään 5 vuoden tai 600 TBW:n (Terabytes Written, kirjoitetut teratavut) takuuaika. Palaamme asiaan tarkemmin, kun koko 980 Pro -sarja julkaistaan virallisesti.

Lähde: Samsung (Google Cache)

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi tuli päivitettyä X570 emoon prossu päivityksen yhteydessä. Pitänee varmaan mehustella tollanen 980 kortti omaan koneeseen kunhan nyt tulee ulos. Muodostuukohan DDR4 3600MHz muistit jo pullonkaulaksi tuollasen kanssa?
 
Huomioitavaa on se, että näissä Samsungin Pro-asemissakin siirrytään MLC-piireistä TLC-piireihin (Samsung puhuu EVO-mallien tapaan 3-bittisistä MLC-piireistä, joka on sama asia) ja sen myötä asemilla on puolet heikompi kirjoituskestävyys verrattuna 970 Pro -asemiin, joissa käytetään vielä 2-bittisiä MLC-piirejä. Teratavun 970 Pro -asemalle luvataan 1200 TBW.
 
Onneksi tuli päivitettyä X570 emoon prossu päivityksen yhteydessä. Pitänee varmaan mehustella tollanen 980 kortti omaan koneeseen kunhan nyt tulee ulos. Muodostuukohan DDR4 3600MHz muistit jo pullonkaulaksi tuollasen kanssa?
Ei.
Joku DDR2 muisti voisi muodostua.
 
Ihan hyvältä näyttää ainakin paperilla nopeudet. Jospa uuden konsolisukupolven myötä saataisiin pelejä jotka osaavat käyttää noin nopeaa kaistaa hyödyksi PC puolellakin.
 
Tuommoinen on kyllä pakko hommata. Nykyisellä 550MB/s SATA SSDllä menee joissain peleissä jopa 30 sekuntia ladata iso kenttä, latausaikoijen kymmenkertaistuminen 3 sekuntiin näkyy jo real life performancessa.
 
Jotenkin onnetonta vaan että lippulaivaa saa vain 1TB koossa.
 
Tuommoinen on kyllä pakko hommata. Nykyisellä 550MB/s SATA SSDllä menee joissain peleissä jopa 30 sekuntia ladata iso kenttä, latausaikoijen kymmenkertaistuminen 3 sekuntiin näkyy jo real life performancessa.

Käytännön nopeushyödyt pelien latausajoissa jäävät pääsääntöisesti PCI-E -asemalla pieniksi. Erot luokkaa muutamia sekunteja vs. SATA. Samanlaista boostia ei hetkeen nähdä, mitä HDD-SSD transitio aikoinaan oli. Ehkä tilanne kehittyy sitten joskus. Yhdelle yksittäiselle 2-4TB SATA SSD-levyille mahtuu sitten aika isokin pelikirjasto tai mitä tahansa muuta dataa, jos jotain etua niistä haluaa hakea. Toki suuri kapasiteettisia NVMe-asemiakin alkaa jo löytymään, mutta 2-bit MLC:tä ei tarvitse haikailla. Taitaa olla TLC-asematkin harvassa 4 TB tai suuremmassa luokassa.

Jotenkin onnetonta vaan että lippulaivaa saa vain 1TB koossa.

Onhan se vähän. Ymmärtäisin paremmin, jos kyseessä olisi MLC-asema, mutta TLC näyttää olevan, koska TBW on puolet pienempi mitä 970 Pro -asemalla. Aika jännä ratkaisu lippulaivatuotteeseen, jos pitää paikaansa. Saa nähdä onko Evoille sitten tarvetta laisinkaan.
 
Tuommoinen on kyllä pakko hommata. Nykyisellä 550MB/s SATA SSDllä menee joissain peleissä jopa 30 sekuntia ladata iso kenttä, latausaikoijen kymmenkertaistuminen 3 sekuntiin näkyy jo real life performancessa.

Et saa todellakaan juuri mitään hyötyä NVMe SSD:stä verrattuna SATA SSD pelien latauksessa. Tätä on testattu suht paljon ja jos viitsit yuotubesta hakea niin sieltä löytyy monia videoita.

Esimerkki


Normi käyttäjä ei huomaa juurikaan mitään eroa SATA SSD:n ja NVMe:n välillä. Tästä ihan omakohtaista kokemustakin kun tuli siirryttyä SATA SSD bootti asemasta NVMe. Ei tullut mitään samanlaista "WAU!" elämystä kuten tuli aikoinaan kun HDD:stä siirtyi SSD:n.
 
Et saa todellakaan juuri mitään hyötyä NVMe SSD:stä verrattuna SATA SSD pelien latauksessa. Tätä on testattu suht paljon ja jos viitsit yuotubesta hakea niin sieltä löytyy monia videoita.

Esimerkki


Normi käyttäjä ei huomaa juurikaan mitään eroa SATA SSD:n ja NVMe:n välillä. Tästä ihan omakohtaista kokemustakin kun tuli siirryttyä SATA SSD bootti asemasta NVMe. Ei tullut mitään samanlaista "WAU!" elämystä kuten tuli aikoinaan kun HDD:stä siirtyi SSD:n.

DirectStorage saattaa tosin muuttaa tätä merkittävästi
 
DirectStorage saattaa tosin muuttaa tätä merkittävästi

Totta. Lähinnä nyt on turha hötkyillä vaikka uutta "nopeaa" NVMe:tä puskee markkinoille jos jo omistaa riittävästi tallennustilaa. Jos kipeästi lisää tarttee niin sitten toki kannattaa hommata nopeinta jos hinta ei hirvitä.
 
Sabrentilta tuli kova vastaus Samsungille: Rocket 4 Plus
- Luku 7000 MB/s
- Kirjoitus 6850 MB/s
- 500GB, 1TB, 2TB
- TLC, kirjoituskestävyydestä ei löydy vielä tietoja

 
Niiden pelintekijöiden pitää PC:llä tukea niitä hitaimpiakin mekaanisia koviksia vielä vuosia, ellei vuosikymmeniä. Konsoleilla tilanne on eri, kun kaikissa sama rauta.

Tämä on ikuinen jarru...
 
Niiden pelintekijöiden pitää PC:llä tukea niitä hitaimpiakin mekaanisia koviksia vielä vuosia, ellei vuosikymmeniä. Konsoleilla tilanne on eri, kun kaikissa sama rauta.

Tämä on ikuinen jarru...
Ei ole PC pelit targetoineet mekaanisia levyjä enää vuosiin. Se että pelit pyörii mekaanisilta ei liity siihen että tuetaanko niitä.
 
Ei ole PC pelit targetoineet mekaanisia levyjä enää vuosiin. Se että pelit pyörii mekaanisilta ei liity siihen että tuetaanko niitä.
Jep, mutta nyt ollaan sitten jumissa tossa 500mbs niin kauan, kun täällä foorumilla ihmiset huutelee, että ihmissilmä ei näe yli 500mbs. Mua ainakin ärsyttää jo tietokoneen normikäyttö noilla 500mbs levyillä. Tyhmintä on näyttää videoita jostain vanhoista peleistä, jotka on tehty aikakaudella, kun konsolekssa oli kovalevyt.
 
Et saa todellakaan juuri mitään hyötyä NVMe SSD:stä verrattuna SATA SSD pelien latauksessa. Tätä on testattu suht paljon ja jos viitsit yuotubesta hakea niin sieltä löytyy monia videoita.

Esimerkki


Normi käyttäjä ei huomaa juurikaan mitään eroa SATA SSD:n ja NVMe:n välillä. Tästä ihan omakohtaista kokemustakin kun tuli siirryttyä SATA SSD bootti asemasta NVMe. Ei tullut mitään samanlaista "WAU!" elämystä kuten tuli aikoinaan kun HDD:stä siirtyi SSD:n.

Siis ei saa hyötyä nykyään, koska pelit lataavat tuhansia pieniä tiedostoja. Jos pelit lataisivat esim. alkuvalikkoon tarvittavat resurssit yhdestä tiedostosta lukien koko tiedoston yhdellä kerralla, olisi ero huomattava.

Juuri ketkään eivät vielä optimoi lataamista näin. Asiat voivat kuitenkin muuttua nopeasti, kun uudet konsolit julkaistaan.

Mitään teoreettista estettä ei ole sille, että 3000 MB/s NVMe kovalevy ei lataisi peliä 30 kertaa nopeammin kuin 100 MB/s kiintolevy.
 
Siis ei saa hyötyä nykyään, koska pelit lataavat tuhansia pieniä tiedostoja. Jos pelit lataisivat esim. alkuvalikkoon tarvittavat resurssit yhdestä tiedostosta lukien koko tiedoston yhdellä kerralla, olisi ero huomattava.

Juuri ketkään eivät vielä optimoi lataamista näin. Asiat voivat kuitenkin muuttua nopeasti, kun uudet konsolit julkaistaan.

Mitään teoreettista estettä ei ole sille, että 3000 MB/s NVMe kovalevy ei lataisi peliä 30 kertaa nopeammin kuin 100 MB/s kiintolevy.
Pullonkaulana ei varmaankaan ole raaka tiedonsiirtonopeus muistiin. Data pitää monesti vielä purkaa ja tuo ei tapahdu gigatavu/s vauhtia. Tuo onkin ollut uusien konsolien hardware suunnittelun teeseinä kummallakin tehokonsolivalmistajalla eli ovat lisänneet rankasti dedikoitua rautaa joka purkaa SSD:ltä tulevia datoja ns. "lennosta", koska Zen2 on verrattain hidas siinä.
 
Ei ole PC pelit targetoineet mekaanisia levyjä enää vuosiin. Se että pelit pyörii mekaanisilta ei liity siihen että tuetaanko niitä.
Nyt yliarvioit aika rankasti peliteollisuuden halun tehdä viimeisimmän kehityksen mahdollistamia harppauksia... Datan streamauksen pitää edelleen toimia sillä hitaimmallakin kiintolevyllä ja mitä heikommalla myllyllä se peli pyörii, sitä enemmän on myyntiä. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta mennään aina sen hitaimman mukaan... Onneksi on muutama, jotka sentään tekee jotain innovaatioita.

Uudet konsolit tulevat ehkä auttamaan tilanteeseen jonkin verran. Hyvä ettei kaikkea tehdä vieläkin dx9-pohjalta ja itse asiassa varmaan tehdäänkin ;)

Noin vähän kärjistetysti...
 
Viimeksi muokattu:
Totta. Lähinnä nyt on turha hötkyillä vaikka uutta "nopeaa" NVMe:tä puskee markkinoille jos jo omistaa riittävästi tallennustilaa. Jos kipeästi lisää tarttee niin sitten toki kannattaa hommata nopeinta jos hinta ei hirvitä.
Ensimmäiset ”next-gen” pelit tulee PC:lle varmaan alkuvuodesta ja sitten näkee paremmin että mikä se hyöty on. Next-gen peli = peli jota ei julkaista minään versiona legacy-konsoleille.
 
Sabrentilta tuli kova vastaus Samsungille: Rocket 4 Plus
- Luku 7000 MB/s
- Kirjoitus 6850 MB/s
- 500GB, 1TB, 2TB
- TLC, kirjoituskestävyydestä ei löydy vielä tietoja


Tätä Sabrentin Phison E18 korttia onkin jo pidempään odoteltu markkinoille. Menee 2TB ostoon heti kun näitä alkaa saada, jos vain hinta ja suorituskyky on kohdallaan. Sabrentin E16 on jo laatu peli mutta tämä näyttäisi ainakin paperilla kertaluokkaa paremmalta.
 
Ensimmäiset ”next-gen” pelit tulee PC:lle varmaan alkuvuodesta ja sitten näkee paremmin että mikä se hyöty on. Next-gen peli = peli jota ei julkaista minään versiona legacy-konsoleille.

Toisaalta edes ensimmäiset next-gen pelit ei tule ottamaan täysiä mittoja laitteista kun kaikki on uutta devaajillekin. Pari vuotta harjoittelua niin sitten alkaa rajat paukkua uusissakin konsoleissa. Melkosia sankarisuorituksiahan nämä viime vaiheen pelit noilla nykykonsoleillakin on ottaen huomioon raudan mitä on käytössä.
 
Toisaalta edes ensimmäiset next-gen pelit ei tule ottamaan täysiä mittoja laitteista kun kaikki on uutta devaajillekin. Pari vuotta harjoittelua niin sitten alkaa rajat paukkua uusissakin konsoleissa. Melkosia sankarisuorituksiahan nämä viime vaiheen pelit noilla nykykonsoleillakin on ottaen huomioon raudan mitä on käytössä.
Ihan hyvä vaan jos eivät ota kaikkea irti. Tulisi kovin kalliiksi ostella joku 9GBps nvme raid pakka.
 
Mielenkiintoseksi menee tää konsolien ja PC-koneitten rautavertaus, kun konsoliin verrattuna samantehonen NVME-asema maksaa PC:lle lähes saman verran mitä koko konsoli maksaa. Mikäli Xbox X tukee 1440p 120hz ja edes seuraavat COD:it tukee hiirellä pelaamista, niin ei tartte enää tietokonetta tänne ostaa.
 
Pullonkaulana ei varmaankaan ole raaka tiedonsiirtonopeus muistiin. Data pitää monesti vielä purkaa ja tuo ei tapahdu gigatavu/s vauhtia. Tuo onkin ollut uusien konsolien hardware suunnittelun teeseinä kummallakin tehokonsolivalmistajalla eli ovat lisänneet rankasti dedikoitua rautaa joka purkaa SSD:ltä tulevia datoja ns. "lennosta", koska Zen2 on verrattain hidas siinä.
Olet ihan oikeassa, että purkaminen hidastaa, mutta tuo on osa tuota koko yhtälöä - pelejä, ohjelmia ja niiden ominaisuuksia ei suunnitella nopeasti latautuviksi. Erillisellä raudalla toki voidaan purkkavirityksellä lievittää oireita.

Mitä taas tulee siihen, että mielestäsi erilliset tiedosto eivät ole ongelma, olen kyllä täysin toista mieltä. Kokeilin juuri äsken siirtää 2665 tiedostoa kahden NVMe aseman väliltä. Tiedostot siirtämisessä kesti melkein 10 sekuntia, vaikka kokoa tiedostoilla oli ainoastaan 35 megatavua. Testasin myös siirtää 9 gigatavun zipattua backup tiedostoa ja tiedosto siirtyi samassa ajassa. (en mitannut kellolla, kesto arviolta samaa kertaluokkaa)
 
Mitä taas tulee siihen, että mielestäsi erilliset tiedosto eivät ole ongelma, olen kyllä täysin toista mieltä. Kokeilin juuri äsken siirtää 2665 tiedostoa kahden NVMe aseman väliltä. Tiedostot siirtämisessä kesti melkein 10 sekuntia, vaikka kokoa tiedostoilla oli ainoastaan 35 megatavua. Testasin myös siirtää 9 gigatavun zipattua backup tiedostoa ja tiedosto siirtyi samassa ajassa. (en mitannut kellolla, kesto arviolta samaa kertaluokkaa)
Pienten tiedostojen kirjoittaminen on hidasta tiedosto- ja käyttöjärjestelmien kankeuden takia, lukemisessa ei käsittääkseni ole samalla tavalla ongelmia.
 
HW Unboxed pullautti kivan videon ulos, liittyen SSD:eihin ja peleihin puuceessa.
Vaikka moni miten kehuisi, sitä upouutta NVME/PCIE4-asemaansa, niin totuus on kuitenkin hieman toinen...
Microsoftilta DX:ään tuleva, oliko nyt DirectAccess tjsp, varmaan auttaa muihin pullonkauloihin pelien latailussa. Sitten kun joku oikeasti alkaa tukemaan sitä (kauanko on odoteltu kokonaan DX12:lla tehtyjä pelejä?), niin voidaan ehkä alkaa näkemään edes jotain eroa noilla nopeimmilla. Uusissa konsoleissa on ihan eri asia, koska niissä on suora rauta-arkkitehtuuri noihin ja devaajien ei käytännössä tarvitse ihmetellä sen suhteen.

PC:llä tulee luultavasti menemään tämän kanssa kauan (koska edelleen pelinjulkaisijoita kiinnostaa enemmän se, että peli pyörii mahdollisimman laajalla skaalalla...)

Eli, ei se raaka nopeus aina auta yhtään mitään, jos pullonkaula on muualla...
Tietenkin, jotkut ei varmaan usko, vaikka lätkäisisi totuuden kampelalla vasten kasvoja! ;p

 
HW Unboxed pullautti kivan videon ulos, liittyen SSD:eihin ja peleihin puuceessa.
Vaikka moni miten kehuisi, sitä upouutta NVME/PCIE4-asemaansa, niin totuus on kuitenkin hieman toinen...
Microsoftilta DX:ään tuleva, oliko nyt DirectAccess tjsp, varmaan auttaa muihin pullonkauloihin pelien latailussa. Sitten kun joku oikeasti alkaa tukemaan sitä (kauanko on odoteltu kokonaan DX12:lla tehtyjä pelejä?), niin voidaan ehkä alkaa näkemään edes jotain eroa noilla nopeimmilla. Uusissa konsoleissa on ihan eri asia, koska niissä on suora rauta-arkkitehtuuri noihin ja devaajien ei käytännössä tarvitse ihmetellä sen suhteen.

PC:llä tulee luultavasti menemään tämän kanssa kauan (koska edelleen pelinjulkaisijoita kiinnostaa enemmän se, että peli pyörii mahdollisimman laajalla skaalalla...)

Eli, ei se raaka nopeus aina auta yhtään mitään, jos pullonkaula on muualla...
Tietenkin, jotkut ei varmaan usko, vaikka lätkäisisi totuuden kampelalla vasten kasvoja! ;p


Vähemmän yllättäen ei ole nykypeleillä merkitystä kun ne on kaikki suunniteltu latautumaan 5400rpm läppärikovalevyltä.
Katotaan vuoden päästä uudestaan kun ekat uuden sukupolven pelit on saatu PC:lle asti.
 
Vähemmän yllättäen ei ole nykypeleillä merkitystä kun ne on kaikki suunniteltu latautumaan 5400rpm läppärikovalevyltä.
Katotaan vuoden päästä uudestaan kun ekat uuden sukupolven pelit on saatu PC:lle asti.
Olen huomattavasti skeptisempi tuon suhteen. Saako sitä edes nopeutettua samaan tasoon kuin konsoleilla, joilla on suora rautatuki kaikelle tarvittavalle? Tuo microsoftin tuleva "kiihdytys" DX:ssä voi auttaa JOS devaajat tukee ja heillekin tuo muistaakseni annetaan vasta ensi vuoden puolella... Silti devaajat tulevat tähtäämään siihen mekaaniseen kiintikseen, kunnes niitä ei enää ole.
 
Olen huomattavasti skeptisempi tuon suhteen. Saako sitä edes nopeutettua samaan tasoon kuin konsoleilla, joilla on suora rautatuki kaikelle tarvittavalle? Tuo microsoftin tuleva "kiihdytys" DX:ssä voi auttaa JOS devaajat tukee ja heillekin tuo muistaakseni annetaan vasta ensi vuoden puolella... Silti devaajat tulevat tähtäämään siihen mekaaniseen kiintikseen, kunnes niitä ei enää ole.
Kiekkolevyn rajoitusten mukaan suunniteltu peli ei ole uuden sukupolven peli.
 
Eli, ei se raaka nopeus aina auta yhtään mitään, jos pullonkaula on muualla...
Tietenkin, jotkut ei varmaan usko, vaikka lätkäisisi totuuden kampelalla vasten kasvoja! ;p
Raaka nopeus ratkaisee ongelmat jotka ovat riippuvaisia raa’asta nopeudesta. Ei muuta. Tiedonsiirto jos vie pelin kentän latauksessa vaikka 2% ajasta niin tuplaamalla nopeuden saadaan 1% kurottua kokonaisaikaa.
Kuten jo tiedettyä niin ongelmat on Microsoftin DOS aikaisessa filesysteemin käsittelyssä muun muassa. Täyttä ripulia. Päälle yhdessä threadissa tapahtuva assettien lataus/purku/kopiointi niin soppa on aika selvä.
Konsoleilla ei tarvi tuommoisesta välittää niin niillä on etulyöntiasema.
 
Kiekkolevyn rajoitusten mukaan suunniteltu peli ei ole uuden sukupolven peli.
Siinä tapauksessa saattaa mennä 5 vuotta, ennen kuin saat "seuraavan sukupolven pelin". Joku Star Citizen saattaa olla poikkeus, joka käytännössä vaatii SSD:n, mutta se ei valmistukaan ennen vuotta 2050 ;) Eikä se itse asiassa käytä edes niitä tulevia parannuksia siinä Mikkisoftan Direct Access (vai mikänytolikaan) lisäyksessä DX:ään. Toivottavasti implementoivat sen heti kuin mahdollista. He ehkä jopa tekevät sen.
Näitä pelkästään tähän vahvuuteen liittyviä pelejä tuskin tullaan kunnolla saamaan muualle, kuin Pleikka 5:lle. Koska siellä on pelejä, jotka tehdään pelkästään sille.
Raaka nopeus ratkaisee ongelmat jotka ovat riippuvaisia raa’asta nopeudesta. Ei muuta. Tiedonsiirto jos vie pelin kentän latauksessa vaikka 2% ajasta niin tuplaamalla nopeuden saadaan 1% kurottua kokonaisaikaa.
Kuten jo tiedettyä niin ongelmat on Microsoftin DOS aikaisessa filesysteemin käsittelyssä muun muassa. Täyttä ripulia. Päälle yhdessä threadissa tapahtuva assettien lataus/purku/kopiointi niin soppa on aika selvä.
Konsoleilla ei tarvi tuommoisesta välittää niin niillä on etulyöntiasema.
Juuri näin. Ja lisänä se, että julkaisijat haluavat rahaa. Jos rajoitat PC:llä ostokunnan vaikka siihen, joilla on nopea NVME-SSD pelin asennukseen, niin rajaat ostokunnan johonkin 1-2 prosenttiin koko määrästä (tämä täysin hatusta).
Kuka julkaisija tulee näin tekemään?
Siksi esim DX12 ei ole vieläkään normi...
Toivoisin kovasti, että tämä tapahtuisi nopeammin, mutta kuten sanoin. Olen hyvin skeptinen sen suhteen...
 
Näitä pelkästään tähän vahvuuteen liittyviä pelejä tuskin tullaan kunnolla saamaan muualle, kuin Pleikka 5:lle. Koska siellä on pelejä, jotka tehdään pelkästään sille.
Sony on maininnut tuovansa ps5 exclusiivit myös PC:lle jollain viiveellä. On syytä olettaa että tuo viive on alle sinun viisi vuotta.
 
Sony on maininnut tuovansa ps5 exclusiivit myös PC:lle jollain viiveellä. On syytä olettaa että tuo viive on alle sinun viisi vuotta.
No, tuovat jotkut. Mitään lupausta siitä, missä laajuudessa, ei ole kuulunut mistään.
Ja kuka sanoo, etteivät tuo versiota, jossa sen saumattoman latauksen sijaan on latausruutu?
 
No, tuovat jotkut. Mitään lupausta siitä, missä laajuudessa, ei ole kuulunut mistään.
Ja kuka sanoo, etteivät tuo versiota, jossa sen saumattoman latauksen sijaan on latausruutu?
Silloin kyseessä ei ole ollut seuraavan sukupolven peli edes pleikalla. Jos sitä nopeampaa levyä ei käytetä mihinkään millä olisi pelimekaniikan tai tarinankerronan kannalta merkitystä ei kyseessä ole seuraavan sukupolven peli.

edit: tarkennuksena vielä, jos peli pyörii mummon vanhalla läppärillä kunhan resoluutiota laskee tarpeaksi alas, niin se tarkoittaa että kyseessä ei ole seuraavan sukupolven peli, sillä se ei hyödynnä seuraavan sukupolven tekniikkaa itse pelissä. Kiiltävät metallipinnat ja 8k tekstuurit eivät ole mikään "next gen" juttu pelisuunnittelun kannalta.
 
Silloin kyseessä ei ole ollut seuraavan sukupolven peli edes pleikalla. Jos sitä nopeampaa levyä ei käytetä mihinkään millä olisi pelimekaniikan tai tarinankerronan kannalta merkitystä ei kyseessä ole seuraavan sukupolven peli.

"This process has already begun for DirectStorage and we’re working with our industry partners right now to finish designing/building the API and its supporting components. We’re targeting getting a development preview of DirectStorage into the hands of game developers next year."

Devaajat saavat ennakon ensi vuonna... Ei kerrota, milloin ensi vuonna (Tammi- tai Joulukuussa?). Nykyaikaiset pelit (AAA) vievät varmaan 3 -5 vuotta alusta loppuun kehitysaikaa.
Milloin meinaat, että tuota herkkua päästään käytännössä maistamaan?
Ja jätit edelleen huomioon ottamatta kokonaan sen tosiasian, että edes SSD:n omaavia on PC-pelaajista varmaan aika minimimäärä...
Kaikki me "valveutuneemmat" olemme toki enemmän tai vähemmän niihin siirtyneet. Suurin osa vaan ei ole.
Ja siitä tullaan edelleen siihen, että miksi kukaan voiton maksimointia haluava (eli kaikki), julkaisija rajoittaisi ostokunnan siihen 1 prosenttiin? Vaikka sinä ja me kaikki "valveutuneemmat" PC-pelaajat sitä haluaisimme?
Toivon olevani väärässä, siltikin nämä asiat ovat menneet samalla kaavalla koko PC:n historian.

Mutta turha kai sitä on enempää vääntää. Annetaan ajan näyttää ja jos sinun skenaariosi toteutuu jo ensi jouluna, niin ollaan hemmetin onnellisia! :tup:
 

"This process has already begun for DirectStorage and we’re working with our industry partners right now to finish designing/building the API and its supporting components. We’re targeting getting a development preview of DirectStorage into the hands of game developers next year."

Devaajat saavat ennakon ensi vuonna... Ei kerrota, milloin ensi vuonna (Tammi- tai Joulukuussa?). Nykyaikaiset pelit (AAA) vievät varmaan 3 -5 vuotta alusta loppuun kehitysaikaa.
Milloin meinaat, että tuota herkkua päästään käytännössä maistamaan?
Ja jätit edelleen huomioon ottamatta kokonaan sen tosiasian, että edes SSD:n omaavia on PC-pelaajista varmaan aika minimimäärä...
Kaikki me "valveutuneemmat" olemme toki enemmän tai vähemmän niihin siirtyneet. Suurin osa vaan ei ole.
Ja siitä tullaan edelleen siihen, että miksi kukaan voiton maksimointia haluava (eli kaikki), julkaisija rajoittaisi ostokunnan siihen 1 prosenttiin? Vaikka sinä ja me kaikki "valveutuneemmat" PC-pelaajat sitä haluaisimme?
Toivon olevani väärässä, siltikin nämä asiat ovat menneet samalla kaavalla koko PC:n historian.

Mutta turha kai sitä on enempää vääntää. Annetaan ajan näyttää ja jos sinun skenaariosi toteutuu jo ensi jouluna, niin ollaan hemmetin onnellisia! :tup:
Unohdat sen että kaikki Xbox Series X/S:lle optimoidut pelit käyttää ihan samaan DirectStorageen perustuvaa järjestelmää, ei siihen PC-puolella tyhjästä lähdetä.
 
Unohdat sen että kaikki Xbox Series X/S:lle optimoidut pelit käyttää ihan samaan DirectStorageen perustuvaa järjestelmää, ei siihen PC-puolella tyhjästä lähdetä.
Ei lähdetä, ei. Mutta silti tuosta saadaan devaajillekin vasta "Development Preview", ensi vuonna...
Ja noissa puhutaan nopeista NVME-asemista, mikäs niiden käyttöaste on tällä hetkellä PC-pelaajien keskuudessa?
Minä en käytä NVME:tä peliasennuksiin. Tällä hetkellä on yksi terainen SSD, johon heitän pelit jotka haluan olla SSD:llä (NVME on toki käyttislevynä)...

Konsoleissa on eri asia, koska siellä kaikilla on sama (silti, melkein kaikkien SX/SS-pelien pitää tukea myös vanhempia versioita, mikä tarkoittaa tukea sille 5400rpm-mekaaniselle) rauta.
 
Ei lähdetä, ei. Mutta silti tuosta saadaan devaajillekin vasta "Development Preview", ensi vuonna...
Asiat tapahtuvat pikkuhiljaa. Toki tuo API on käytössä jo xbox development tooleissa jo nyt eli parhaillaan kovasti työn alla olevat pelit varmasti voivat jo abstraktoida filesysteemi koodinsa niin, että kun tuo API tulee julkiseksi PC:llä niin feature on valmiina Day1. Tuo kun on käytännössä OS ja DX12 feature ja PC koodissa tuo API on varmasti vain mock joka delegoi toiminnallisuuden vanhalle uskolliselle ripulikoodille kunnes tuo on tuotantovalmis DX12 feature. Tai näin ainakin uskon että iso softatalo kuten Microsoft tuon toteuttaisi köykäisesti.
 
Vaikka moni miten kehuisi, sitä upouutta NVME/PCIE4-asemaansa, niin totuus on kuitenkin hieman toinen...

Totuus pelien latausajoissa on tosiaan että SATA-SSD on ihan riittävä syöttämään nykypeleille sen mitä ehtivät käsitellä. Toisaalta sitten jos alat siirtelemään asennuksia tai tarkistamaan asennuksen eheyttä tms tiedosto-operaatioita niin kyllä se NVMe PCIe 4.0 sitten maistuu ihan eri tavalla. Boottiajatkin hiukan nopeutuu käsittääkseni mutta koska sielläkin SATA-SSD on jo melko nopea niin parannus ei ole mitenkään tajuntaa räjäyttävä.

Mutta pointtina siis että kyllä sillä siirtonopeudella voi syyllä kehuskella, mutta pelien latausaikoja on kyllä turha sotkea siihen keskusteluun.
 
Mutta pointtina siis että kyllä sillä siirtonopeudella voi syyllä kehuskella, mutta pelien latausaikoja on kyllä turha sotkea siihen keskusteluun.
Kyllä ja on mielenkiintoista nähdä, voidaanko Direct Access implementoida peleihin helposti ja miten pelit toteutetaan niille, joilla ei ole ssd-asemaa.

Mutta eiköhän tätä ole vatvottu tarpeeksi. Jäädään odottelemaan ja katsomaan mitä tapahtuu ja milloin...
 
miten pelit toteutetaan niille, joilla ei ole ssd-asemaa.
Joko jätetään toteuttamatta, tai sitten skaalataan tekstuurien ja mallien kokoa alaspäin kunnes tarvittavat resurssit saadaan siirrettyä pelimoottorin vaatimassa ajassa.

Jos vain lisätään latausruutuja, niin se tarkoittaa että itse peli ei varsinaisesti edes tarvinnut koko direct storagea.

Edit: jos peli vaikkapa high tekstuureilla ja malleilla streamaa n. 2Gt/s resursseja joissain kohtaa peliä, niin tekstuurien vaaka ja pystyresoluutio jos tiputetaan kolmannekseen niin samat matskut saa ulos samassa ajassa myös SATA levyltä.
 
Viimeksi muokattu:
Peleissä on aina mipmapit olemassa, joten on suht helppo ladata huonomman laadun tekstuureita ensin ja sitten parempia kun ehtii.
 
Peleissä on aina mipmapit olemassa, joten on suht helppo ladata huonomman laadun tekstuureita ensin ja sitten parempia kun ehtii.
Jep, mutta jos peli on suunniteltu käyttämään vaikka sitä 2Gt/s kaistaa, niin pop-in kestää aika pitkään mopolevyllä. Nopeatempoisissa peleissä et ehdi koskaan edes näkemään niitä korkean laadun tekstuureita.
 
Kyllä ja on mielenkiintoista nähdä, voidaanko Direct Access implementoida peleihin helposti ja miten pelit toteutetaan niille, joilla ei ole ssd-asemaa.

Unrealin tapauksessa vaikuttaa siltä, että unreal5 vaatii ssd:n ja ne pelit jotka eivät halua tuota riippuvuutta tullaan edelleen tekemään unreal4 enginellä. Unreal5:ssa vaikuttaa myös siltä, että tarvittavan striimauksen määrä on melko suoraan sidottu resoluutioon. Unreal5 pyrkii siihen, että näytöllä olevat kolmiot olisivat pikselin kokoisia. Ts. 1080p:sta 4k:hon hyppääminen saattaisi vaatia pahimmillaan 4x enemmän nopeutta striimaamiselta sekä geometrian että tekstuurien vuoksi. Jos miettisi, että 1080p olisi toteutettu vaikka perus sata ssd:ta minimissään tarvivaksi niin 4k toimisi hitaammallakin nvme ssd:lla. Päästään myös siihen, että pelkkä gpu ja cpu ei määrittele grafiikan hyvyyttä vaan myös sillä ssd:lla voi olla merkittävä panos siihen mikä on käyttäjäkokemus.

Unreal5 tulee betaan 2021 aikana. Sitä voi sitten arvuutella millon pc:lla nähdään unreal5 pohjaisia pelejä, ehkä 2022?

Kovia väitteitä kyllä epic:n suunnalta

 
Viimeksi muokattu:
Unrealin tapauksessa vaikuttaa siltä, että unreal5 vaatii ssd:n ja ne pelit jotka eivät halua tuota riippuvuutta tullaan edelleen tekemään unreal4 enginellä. Unreal5:ssa vaikuttaa myös siltä, että tarvittavan striimauksen määrä on melko suoraan sidottu resoluutioon. Unreal5 pyrkii siihen, että näytöllä olevat kolmiot olisivat pikselin kokoisia. Ts. 1080p:sta 4k:hon hyppääminen saattaisi vaatia pahimmillaan 4x enemmän nopeutta striimaamiselta sekä geometrian että tekstuurien vuoksi. Jos miettisi, että 1080p olisi toteutettu vaikka perus sata ssd:ta minimissään tarvivaksi niin 4k toimisi hitaammallakin nvme ssd:lla. Päästään myös siihen, että pelkkä gpu ja cpu ei määrittele grafiikan hyvyyttä vaan myös sillä ssd:lla voi olla merkittävä panos siihen mikä on käyttäjäkokemus.

Unreal5 tulee betaan 2021 aikana. Sitä voi sitten arvuutell millon pc:lla nähdään unreal5 pohjaisia pelejä, ehkä 2022?

Kovia väitteitä kyllä epic:n suunnalta


Jotain varmaan vuodessa, mutta ei ainuttakaan AAA-peliä. Eiköhän joku 3 vuotta ole aika minimi isolle projektille nykyään?
 
Jotain varmaan vuodessa, mutta ei ainuttakaan AAA-peliä. Eiköhän joku 3 vuotta ole aika minimi isolle projektille nykyään?

Arvelisin, että fortnite voisi olla ensimmäisiä unreal5 pelejä. Epic voisi hyvin käyttää fortnitea tai sitten kyhätä jonkin muun pelin unreal5:en päälle. Olettaisin, että epic on jo pitempään rakentanut jotain peliä unreal5:en päälle, että voivat varmistaa teknologian oikeasti toimivan muutenkin kuin demoissa. Olettaen, että unreal5 mahdollistaa jotain uutta niin epic:lla olisi oiva sauma generoida rahaa ja hypeä tekemällä pelin, joka on graafisesti parempi kuin mikään mitä kilpailijoilla on tarjolla.
 
Arvelisin, että fortnite voisi olla ensimmäisiä unreal5 pelejä. Epic voisi hyvin käyttää fortnitea tai sitten kyhätä jonkin muun pelin unreal5:en päälle. Olettaisin, että epic on jo pitempään rakentanut jotain peliä unreal5:en päälle, että voivat varmistaa teknologian oikeasti toimivan muutenkin kuin demoissa. Olettaen, että unreal5 mahdollistaa jotain uutta niin epic:lla olisi oiva sauma generoida rahaa ja hypeä tekemällä pelin, joka on graafisesti parempi kuin mikään mitä kilpailijoilla on tarjolla.
Ei vain voisi vaan on. Epic kertoi samalla kun esittelivät koko Unreal Engine 5:n että Fortnite tulee olemaan heidän ensimmäinen Unreal Engine 5 peli, päivittyy uuteen moottoriin 2021 puolivälin paikkeilla. Ulkopuoliset studiot saa UE5-esiversion 2021 alkupuolella ja täyden julkaisun loppuvuodesta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei vain voisi vaan on. Epic kertoi samalla kun esittelivät koko Unreal Engine 5:n että Fortnite tulee olemaan heidän ensimmäinen Unreal Engine 5 peli, päivittyy uuteen moottoriin 2021 puolivälin paikkeilla. Ulkopuoliset studiot saa UE5-esiversion 2021 alkupuolella ja täyden julkaisun loppuvuodesta.
Mitkä moottorit? :lol: Jaha, korjaantui sillä välillä ;)
Juu, tuosta oli tosiaan ilmoitusta silloin (siis Fortnitestä). Ja tuon suhteen se tietenkin onkin selvää, että Epiciltä tulee ensimmäinen UE5-peli...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 751
Viestejä
4 545 864
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom