Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mitäköhän tuolla nyt pitäisi pelata, ei taida olla yhtään järkevää mobiilipeliä jolle GPU suorituskyky olisi ongelma ihan adrenoilla jne.
Ensimmäsenä tulee mieleen että sille voisi olla helpompaa ja halvempaa portata pelejä kun grafiikka-arkkitehtuuri on samaa kuin pc/konsoleilla eikä tarvita erillisiä optimointeja, vaan pelimoottorissa on jo valmiiksi hyväksi hiottu tuki rdna2:lle mikä skaalautuu noinkin vähävirtaiselle raudalle. Esimerkiksi uuteen Switch-käsikonsoliin voisi olla potentiaalinen SoC-ehdokas.Mitäköhän tuolla nyt pitäisi pelata, ei taida olla yhtään järkevää mobiilipeliä jolle GPU suorituskyky olisi ongelma ihan adrenoilla jne.
Tuskin nyt Switchiin mitään Exynos-piiriä laitetaan. Onhan se selvä, että AMD:n IP myös ARM-arkkitehtuurilla on kova sana, mutta nyt taisi olla enemmän kyse siitä, mitä kukaan jollain Android-luurilla pelaa.Ensimmäsenä tulee mieleen että sille voisi olla helpompaa ja halvempaa portata pelejä kun grafiikka-arkkitehtuuri on samaa kuin pc/konsoleilla eikä tarvita erillisiä optimointeja, vaan pelimoottorissa on jo valmiiksi hyväksi hiottu tuki rdna2:lle mikä skaalautuu noinkin vähävirtaiselle raudalle. Esimerkiksi uuteen Switch-käsikonsoliin voisi olla potentiaalinen SoC-ehdokas.
Ei varmasti sovi noin 30v+ suomalaisen ajatusmaailmaan, että puhelimella mitään pelailtaisiin, mutta koko maailman mittakaavassa ja nuoremmissa ikäryhmissä mobiilipelaaminen on varsin suosittua.nyt taisi olla enemmän kyse siitä, mitä kukaan jollain Android-luurilla pelaa.
Jos nykylaitteita korkeammasta suorituskyvystä ei ole iloa (jota en ihan usko), niin onhan se on mahdollista että tämä tarjoaa parempaa suorituskykyä per watti kuin kilpailijat. Hyötysuhde on erittäin tärkeää mobiililaitteissa. Pidempi akkukesto ja vähemmän (yli)kuumenemista kelpaa aina
No ainakin LifeAfter (2019) ja Geshin Impact (2020) pelit kyykkää parhaimmilla grafiikka-asetuksilla edellisen sukupolven Snapdragon 888 lippulaivapiirillä. Sinällään suorituskyky riittäisi mutta puhelimia ei saada jäähdytettyä riittävästi, joten laite throttlaa.Mitäköhän tuolla nyt pitäisi pelata, ei taida olla yhtään järkevää mobiilipeliä jolle GPU suorituskyky olisi ongelma ihan adrenoilla jne.
Millonkohan joku keksii tehdä Reverse wireless chargingia käyttävät pikkuisen tuularin puhelimen taa. Nythän noita on, mutta kaikki johdollisia. Olisi kätevä jos reverse chargingin kautta saisi syötettyä virran ja laite olisi pieni ja kevyt.No ainakin LifeAfter (2019) ja Geshin Impact (2020) pelit kyykkää parhaimmilla grafiikka-asetuksilla edellisen sukupolven Snapdragon 888 lippulaivapiirillä. Sinällään suorituskyky riittäisi mutta puhelimia ei saada jäähdytettyä riittävästi, joten laite throttlaa.
Olisi kyllä äärimmäisen energiatehoton ratkaisu! Ja se puhelimen laturissa pitäminen pistää luuria kuumaksi entisestään niin siinä heti toinen haaste.Millonkohan joku keksii tehdä Reverse wireless chargingia käyttävät pikkuisen tuularin puhelimen taa. Nythän noita on, mutta kaikki johdollisia. Olisi kätevä jos reverse chargingin kautta saisi syötettyä virran ja laite olisi pieni ja kevyt.
Toki pidemmässä pelaamisessa myös itse puhelin pitää olla laturissa.
Energiatehoton joo, mutta jos halutaan että se puhelimen suorituskyky ei tipu niin tuuletin tarvitaan. Ei siihen oikein muu auta. Toki jos laitetaan metallinen takakuori ja lämmöt siihen niin sitten voi sormilla "verijäähdyttää" sen.Olisi kyllä äärimmäisen energiatehoton ratkaisu! Ja se puhelimen laturissa pitäminen pistää luuria kuumaksi entisestään niin siinä heti toinen haaste.
Mitäköhän tuolla nyt pitäisi pelata, ei taida olla yhtään järkevää mobiilipeliä jolle GPU suorituskyky olisi ongelma ihan adrenoilla jne.
Kyllähän tuo nyt on tiedossa, ei ollut pointti. Nimenomaan jos teet peliä niin sellainen joka pyörii mahdollisimman monella laitteella. Eli mitä tällä piirillä tekee, ei hirveästi.Sitä sopii miettiä samalla kun laskee tästä paljonko tuossa pisneksessä liikkuu rahaa...
Saadaan enemmän pelejä pyörimään mahdollisimman monella laitteella? Ei kaikesta kuitenkaan ole vielä Android-vastinetta. Kilpailua Shieldillekin?Eli mitä tällä piirillä tekee, ei hirveästi.
Niin mitäpä sitä mitään uutta tekemään kun kaikki olemassaolevat toimii jo nykyisillä laitteilla?Kyllähän tuo nyt on tiedossa, ei ollut pointti. Nimenomaan jos teet peliä niin sellainen joka pyörii mahdollisimman monella laitteella. Eli mitä tällä piirillä tekee, ei hirveästi.
Enemmän tuo oli piikki tuota mobiilipelialaa kohtaan, ei rautaa vastaan. Hienoa jos näiden takia alkaa tulla kunnollisia AA pelejä jotka ei ole tehty maksimaalinen rahantuotto ensimmäisenä prioriteettina, toisena maksimi ajankäyttö ja sen jälkeen se pelin mielekkyys. Vähän vaan epäilen. Mutta se siitä offtopicista.Niin mitäpä sitä mitään uutta tekemään kun kaikki olemassaolevat toimii jo nykyisillä laitteilla?
En usko sen olevan niin yksinkertaista, eikä mobiilipelialan syyttäminen hirveästi auta. Puhelimella kuitenkin tehdään kaikkea mahdollista muutakin, jopa niin, ettei "puhelin" enää kuvaa parhaiten itse laitetta.Enemmän tuo oli piikki tuota mobiilipelialaa kohtaan, ei rautaa vastaan. Hienoa jos näiden takia alkaa tulla kunnollisia AA pelejä jotka ei ole tehty maksimaalinen rahantuotto ensimmäisenä prioriteettina, toisena maksimi ajankäyttö ja sen jälkeen se pelin mielekkyys. Vähän vaan epäilen. Mutta se siitä offtopicista.
Sitä sopii miettiä samalla kun laskee tästä paljonko tuossa pisneksessä liikkuu rahaa...
Ainoastaan se ohjain on paikallisesti tuotettua. Muuten se on vain striimausta.Xbox Ultimaten Beta jossa ohjain on kerrostettu pelin päälle oli suht toimiva ratkaisu mitä nopeasti kokeilin Cities Skyline pelillä. En tiedä mitkä osat näkymästä tuotetaan laitteessa ja mitkä palveluna. Jos tämä alkaa yleistymään niin jotakin RPG tai taktikointeja voisi harkita näppäilevänsä myös reissussa puhelimella.
Sinällään siirtyminen kokonaan Snapdragon piirin selittäisi S22 mallin myöhästymiset ja toimitusongelmat.With no official word on what is going on, we can only turn to the rumor mill for answers, which is currently on fire. You should take this next bit with a grain of salt, but on January 10—before it was clear there would be no Exynos event—plugged-in Samsung leaker Ice Universe tweeted that "Samsung postponed the release of Exynos2200." Another leaker, Dohyun Kim claims Exynos 2200 will be removed from the Galaxy S22 lineup entirely. Rather than the usual split of Exynos for some regions and a Qualcomm Snapdragon chip for other regions, every Galaxy S22 would use a Snapdragon chip. How Samsung could ever do this a month before launch is unclear, but we'll have to see what the actual S22 ship date is.
Olihan tuosta huhuttu jo jonkin aikaa: Report: Samsung will ditch Exynos 2200 processor for Samsung Galaxy S22 range - MSPoweruser
Näytti olevan korealaisella vuotajalla oikeat sulat päässään. Itse nimittäin yllätyin, kun Samsung alkoi puhumaan Exynos 2200 -piirin saapumisesta. Olin jo alitajuisestikin käsittänyt, että vasta seuraavalla kierroksella!
En ole varma olisinko silti mieluummin ottanut tuon kaikkialle Qualcommin piiri kuin Exynoksen todennäköisesti huonommalla energiatehokkuudella. Toivotaan että energiatehokkuus on parantunut, vaikka valmistusprosessi ei ole niin hyvä kuin kilpailijan.Samsung viivästytti täydessä hiljaisuudessa RDNA2-grafiikkapiirin sisältävän Exynos 2200 -järjestelmäpiirin julkaisua - io-tech.fi
Samsungin piti julkistaa piirinsä 11. tammikuuta, mutta julkaisu peruuntuikin ilman selvää ilmoitusta, kunnes päivää myöhemmin yritys kertoi taas piirin olevan edelleen tulossa.www.io-tech.fi
Esitellään S22 julkaisussa,
Ensimmäisissä huhuissa toukokuussa 2020 RDNA2 GPU:lla varustettu piiri sai GFXBench Aztec High testissä tulokseksi 58FPS. Viime kesänä 1,31Ghz taajuudella ja beta-ajureilla tulos oli 51,5 FPS. Näistä ei tosin tiedetä, minkälainen järjestelmäpiiri on ollut käytössä. 2020 vuoden puolella Exynos 2200:n ominaisuudet tuskin ovat olleet vielä selvillä. Joka tapauksessa Samsungilla on jopa hieman varaa pudottaa tehoja, kun Snapdragon 8 gen1 ja Dimensity 9000 näyttävät pyörivän jossain +40FPS samassa testissä (lähde 1, lähde 2)Exynos 2200’s AMD RDNA2 GPU Reaching High Temperatures - Samsung Rumored to Make Adjustments, Then Launch It
Samsung is rumored to be making tweaks to the AMD RDNA2 GPU of the Exynos 2200 to prevent it from overheatingwccftech.com
Tämän huhuilun mukaan ongelma on GPU:n lämmöt.
Exynos 2200’s AMD RDNA2 GPU Reaching High Temperatures - Samsung Rumored to Make Adjustments, Then Launch It
Samsung is rumored to be making tweaks to the AMD RDNA2 GPU of the Exynos 2200 to prevent it from overheatingwccftech.com
Tämän huhuilun mukaan ongelma on GPU:n lämmöt.
Ensimmäisissä huhuissa toukokuussa 2020 RDNA2 GPU:lla varustettu piiri sai GFXBench Aztec High testissä tulokseksi 58FPS. Viime kesänä 1,31Ghz taajuudella ja beta-ajureilla tulos oli 51,5 FPS. Näistä ei tosin tiedetä, minkälainen järjestelmäpiiri on ollut käytössä. 2020 vuoden puolella Exynos 2200:n ominaisuudet tuskin ovat olleet vielä selvillä. Joka tapauksessa Samsungilla on jopa hieman varaa pudottaa tehoja, kun Snapdragon 8 gen1 ja Dimensity 9000 näyttävät pyörivän jossain +40FPS samassa testissä (lähde 1, lähde 2)
Kiuasta pukkaa, mutta jos se on nopeampi "alikellotettuna" kuin mikään android kilpailija niin mitä väliä?Itse epäilin jo koko Samsung - AMD RDNA yhteistyön julkistuksessa, että kiuasta pukkaa.
Kaiken huippuna on, kun valmistajat sitten säätävät suorituskykyä alemmas jälkeenpäin, kun julkaisussa oli vähän liikaa tehoa.Kiuasta pukkaa, mutta jos se on nopeampi "alikellotettuna" kuin mikään android kilpailija niin mitä väliä?
Puhelinten pelisuorituskykyä pitäisi mitata jollain 15min testillä jossa vain viimeisen 5min tulos laskettaisiin.
Huomasin aiemmin, että Asus on rajoittanut ZenFone 8:n suorituskykyä dynaamisessa virranhallintatilassa. Ensin tehtiin pieni pudotus kesäkuussa ja myöhemmin isompi pudotus joulukuussa. Muutokset näkyvät melko selvästi ZenFone 8:n kaikkien tulosten keskiarvosta kuukausittain Geekbench 5 -tietokannasta. (Sama tapahtui aiemmin myös Xiaomi Mi 11 mallilla)
Testasin ZenFone 8:n suorituskykyä uudelleen LifeAfter pelissä dynaaminen tilassa ja huomasin, että tehokkaammat Kryo 680 ytimet (1x2.84 GHz Kryo 680 & 3x2.42 GHz Kryo 680) pyörivät alle 1,2Ghz:n kellotaajuudella. Ennen suorituskyvyn rajoitusta tehokkaammat ytimet toimivat tarvittaessa täydellä teholla
Keskimääräisessä ruudunpäivitysnopeudessa ei ole iso ero (43->40FPS) mutta pelikokemuksessa on. Aiemmin peli pyöri paikoitellen 60FPS noin 10min ennen kuin thorttlaus iski päälle. Nyt peli toimii vain pari minuuttia 60FPS ja loppuaika pyöritään 40FPS:n molemmin puolin. 30FPS:n yläpuolella tosin pysytään nyt paremmin, kun puhelin ei hirtä missään vaiheessa niin pahasti kiinni lämpöjen kanssa.
Ennen rajoituksia (dynaaminen)
Rajoitusten jälkeen (dynaaminen):
Kun siirrytään performance tilaan, niin kaikki suorituskyky on käytössä mutta vain hetken liian korkeiden lämpöjen vuoksi. Lopputuloksena pelikokemus on heikompi (ka 35FPS) kuin dynaaminen tilassa lämpökuorman kasvaessa välittömästi liian suureksi, ettei jäähdytys enää toivu siitä. Kuvaajassa näkyvistä 60FPS:n "piikeistä" päätellen GPU yrittää tehdä rajusti töitä mutta thorttlaus lopettaa sen heti alkuunsa.
Rajoitusten jälkeen (performance):
Ja sitten uusien puhelinten testituloksia verrataan aina vanhojen puhelinten testituloksiin julkaisussa. Kertoo todellisesta nopeudesta oikein hyvin.Kaiken huippuna on, kun valmistajat sitten säätävät suorituskykyä alemmas jälkeenpäin, kun julkaisussa oli vähän liikaa tehoa.