Miten tää toimii esimerkiksi varkauden/jäljityksen varalta käytössä. Esim. piilottamalla rakenteisiin pyörään/autoon/kalliisiin tuotteisiin/lapsen haalareihin jne.
Mulla samsung kelloa/puhelinta käytössä joten sen puoleen ei ongelmia.
Perus idea näissä tageissa on se että käyttäjän laite "kuuntelee" tagien huutelua, ja tallentaa sijainnit muistiin, ja esim varaoittaa jos tagi ei kuulu, tai sen etäisyys kasvaa, eri parametrien mukaan.
Eli matkalla voi käyttää siihen että jos pyrä kantaman päässä ja tagi ei enään kuulu, niin hälytys.
Tagia voi myös etsiä, jos se tullaan kantamanpäähän niin voidaan sitten liikuskella ja arvoidan tullaanko lähemmäksi, vai kauemmaksi.
On lisäksi se toiminnallisuus, yhteisöllisyys, missä kimpassa seurataan tageja, eli jos yhteisön jäsenen puhelin "Kuullut" tagin, niin se tieto jaetaan. Eli ei tarvitse pelkästään itse olla vieressä. Yhteisön voima riippuu siitä kuinkapaljon tagin ympäristössä on potenttiaalisia jäseniä seuraamassa ja miten tehokkaasti palvelu toimii. Paikannus tarkkuuteen taasen vaikuttaa itse seuraavanlaitteen(puhelimen) sijaintitarkuus, puhelinen tekniset kyvyt, eli kuinka tarkkaan etäisyys tagiin voidaan arvioida (UWB, BT), ja sovelluksen/palvelun algoritmit.
Nämä tagit eivät siis itsenäisesti muodosta verkkoa ja yhteyttä pilveen, vaan seurantaan/etsintään tarvitaan se jokin "isäntä" laite, käytännössä yhteenospiva puhelin ohjelmistoineen.
Nykyään mm Googlen Androidissa on ominaisuus joka varoittaa mukanakulkevista/seuraavista tuntemattomista tageista. Jos joku varastaa sen pyörän, auton, niin varas voi saada varoituksen. (En tiedä mitä Google Android varoitus tänään tukee, mutta tuki alkoi Applen tageista)
"käsin" voi toki etsiä, mutta sitten mennään jo vähän ammattimaisempaan, jossa varauduttu erilaisiin tageihin.
Mulla samsung kelloa/puhelinta käytössä joten sen puoleen ei ongelmia.
Samsungin puhelimilla toimii Samsungin palvelut ja Android puolella Suomessa ehkä toistaiseksi paras kattavuus, ja jos jotain tuoretta Galalxy Ultramallia, niin tukee UWBtä. Auto, polkypyörä sen verran isoja että UWB puute tuskin ongelma, mutta jokin pieni esine jota pitäisi tarkkaan paikantaa, niin lisäarvoa. Noilla voi myös tehdä automaatioita, niin silloin "senttimetri" etäisyys voi olla se juttu.