Samsung esitteli uudet Odyssey-pelinäytöt erittäin kaarevilla paneeleilla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
samsung-odyssey-g9-desk-20200106.jpg



Suuret valmistajat tulevat sankoin joukoin esittelemään tällä viikolla virallisesti käynnistyvillä CES 2020 -messuilla omia uutuustuotteitaan. Useat tuotteista julkistetaan kuitenkin jo ennen messujen virallista lähtölaukausta, kuten Samsung teki uusien pelinäyttösarjansa kanssa.

Samsungin uusi pelinäyttösarja on nimeltään Odyssey ja se uudistaa yhtiön pelinäyttöjen nimeämiskäytäntöä radikaalisti. Odyssey-sarjaan julkaistaan aluksi kaksi mallia, G7 ja G9, joista ensimmäinen tulee saataville 27- ja 32-tuumaisina malleina ja jälkimmäinen 49-tuumaisena.

Samsungin vastaavan luokan näytöt ovat olleet jo pitkään kaarevia, mutta Odyssey-sarja vie kaarevuuden aivan uusiin ulottuvuuksiin 1000R:n kaarevuudella, kun aiemmin näyttöjen kaarevuus on ollut yleensä 1800R. R-lukema (radius) tarkoittaa kuvitellun kaaren muodostaman ympyrän sädettä millimetreinä. Aiempaa selvästi terävämmin kaareutuva näyttö on varustettu QLED-tekniikkaa hyödyntävällä VA-paneelilla, jonka luvataan kykenevän yltävän HDR 1000 -sertifiointiin, 1 millisekunnin vasteaikaan ja 240 hertsin virkistystaajuuteen. Näytöt tukevat FreeSync/Adaptive-sync-teknologiaa ja niille ollaan hakemassa G-Sync Compatible -sertifiointia.



G9 on varustettu erittäin leveällä 32:9-kuvasuhteella ja 5120x1440-resoluutiolla, jota Samsung kutsuu nimellä DQHD eli Dual Quad High-Definition. Samsungin aiemmista näytöistä tuttu valaistus näytön takapuolella on edelleen tutulla paikallaan ja siihen voi nyt valita viisi erilaista valaistusefektiä ja 52 eri väriä. Näyttö eroaa massasta muutoinkin kuin erittäin kaarevalla paneelillaan, sillä sen kuoret ovat kiiltävän valkoiset.



G7-malleissa on puolestaan käytössä 2560x1440-resoluutio ja paneelille luvataan vain HDR 600 -sertifikaatti. Näytön takapuolen valaistus on sekin vaatimattomampi, sillä valaistusvaihtoehtoina on vain kaksi kirkkausasetusta ja eri värejä. Uutuutena näytön etupaneelin alareunoille on lisätty uudet kulmikkaat valaistusalueet. G7-mallien kuoret ovat teksturoidut ja väritykseltään mattamustat.

Samsung tuo uudet Odyssey G7- ja G9-näytöt myyntiin maailmanlaajuisesti toisen vuosineljänneksen aikana.

Lähde: Samsung

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sen verran on noita kaarevia näyttöjä kokeillut enkä ymmärrä edes niiden hyöty muuten että vievät leveysuunnassa jokunen millimetri vähemmän tilaa ja ehkä jotain heijastuksia saa vähennetty.
 
Sen verran on noita kaarevia näyttöjä kokeillut enkä ymmärrä edes niiden hyöty muuten että vievät leveysuunnassa jokunen millimetri vähemmän tilaa ja ehkä jotain heijastuksia saa vähennetty.
Vähentää tarvetta katseen kääntelylle ja näkee "suorempaan" kaikki osat ruudusta (leveyssuunnassa, pitäisi olla kovera että kaikissa suunnissa)
 
Voi olla jos käyttäisi sellaista vähän pidempään tottuisi siihen kaarevuuteen.
 
Voi olla jos käyttäisi sellaista vähän pidempään tottuisi siihen kaarevuuteen.
Itsellä on ollut vajaan vuoden käytössä, mutta kyllä siihen nopeasti tottuu (molempiin suuntiin, sekä kaarevasta suoraan että suorasta kaarevaan). Kun tässä koneella istuu ei edes näe sitä kaarevuutta vaan aivot tulkkaa sen suoraksi, kun iskee läppärin tohon näytön ja naaman väliin niin sen näyttö näyttää itseasiassa hetkellisesti kaarevalta väärään suuntaan :D
 
Uutisessa voisi kertoa sen oikean kaarevuuden milleinä tai sentteinä. 1000R tai 1800R ei ainakaan minulle kerro mitään.
 
1000R kuulostaa aika radikaalilta kaarevuudelta. Tuo 49" ultrawide on paneeliltaan vissiinkin noin 1.2 metriä leveä suorana. 1m säteen ympyrän kehä on noin 6.3 metriä. Näyttö on siis noin 23.4% ympyrän kehästä. Jos pyöristetään tuo 25% tasolle, on näyttöpaneelin leveys kaarella 0.71m ja ero syvyydessä laidan ja keskiosan välillä 0.5m. Ei ainakaan kovin lähellä näyttöä saa istua jos haluaa nähdä koko näytön kerralla järkevästi.

Vertauksen vuoksi, 1500R ja 1800R olisivat vain 15.6% ja 13.0% ympyrän kehästä. Ero kaaressa on siis hyvinkin selkeä. Tiedä sitten, voihan tuo olla hyväkin kaarevuus isolle ultrawidelle.
 
Vähentää tarvetta katseen kääntelylle ja näkee "suorempaan" kaikki osat ruudusta (leveyssuunnassa, pitäisi olla kovera että kaikissa suunnissa)
Ihan sama minkä muotoinen näyttö on, tietyn leveyden jälkeen saa silmiä muljautella kerrakseen/käännellä päätä nähdäkseen reunoille.
Hypermatalakuvaisena tuo kun on alle 34cm kuvan pystykoolla, niin katseluetäisyyden on oltava lyhyehkö että se täyttäisi kunnolla näkökenttää pystysuunnassakin.
Screen Size Calculator
 
Ihan sama minkä muotoinen näyttö on, tietyn leveyden jälkeen saa silmiä muljautella kerrakseen/käännellä päätä nähdäkseen reunoille.
Hypermatalakuvaisena tuo kun on alle 34cm kuvan pystykoolla, niin katseluetäisyyden on oltava lyhyehkö että se täyttäisi kunnolla näkökenttää pystysuunnassakin.
Screen Size Calculator
Tietyn leveyden jälkeen kyllä, mutta kaarevalla siihen tiettyyn leveyteen mahtuu enemmän ruutua. Jos näkökenttä haluttaisiin täyttää kokonaan niin näissä ultralaajakuvaisissa toki olisi varaa parantaa korkeutta, ihan niin kuin niissä hyperkapeakuvaisissa on varaa parantaa leveyttä ;) (käytetään ihan oikeasti mieluummin niitä alan yleisesti käyttämiä termejä eli puhutaan laajakuvasta, ei matalakuvasta tai kapeakuvasta tai muista vastaavista)
 
Tietyn leveyden jälkeen kyllä, mutta kaarevalla siihen tiettyyn leveyteen mahtuu enemmän ruutua.
Kasvavan kaarevuuden myötä vain tulevat reunat lähemmäksi, jolloin helposti näkyy suhteellisesti suuremmassa kulmassa pahentaen ongelmaa.

Markkinointihan on laillistettua valehtelua ja termit sen mukaisia.
Stereonäkökenttäkin on käytännössä kulmallaan seisova neliö eikä pannukakku sivulta.
Ja vaikka ääriylös katsominen on yhtä (epä)mukavaa kuin silmien muljauttelu sivuille, niin kyllä siitä pystysuunnasta nyt saisi se puolet peittyä neljänneksen sijaan.
Ei IMAXkaan sattuman takia käytä normaalimpaa kuvasuhdetta pannukakun sijaan.
Taisi olla tämä mikä tuli aikanaan nähtyä Heurekassa ja siinä oli immersio kohdallaan:
Everestin valloittajat (1998) - IMDb
 
Kasvavan kaarevuuden myötä vain tulevat reunat lähemmäksi, jolloin helposti näkyy suhteellisesti suuremmassa kulmassa pahentaen ongelmaa.

Markkinointihan on laillistettua valehtelua ja termit sen mukaisia.
Stereonäkökenttäkin on käytännössä kulmallaan seisova neliö eikä pannukakku sivulta.
Ja vaikka ääriylös katsominen on yhtä (epä)mukavaa kuin silmien muljauttelu sivuille, niin kyllä siitä pystysuunnasta nyt saisi se puolet peittyä neljänneksen sijaan.
Ei IMAXkaan sattuman takia käytä normaalimpaa kuvasuhdetta pannukakun sijaan.
Taisi olla tämä mikä tuli aikanaan nähtyä Heurekassa ja siinä oli immersio kohdallaan:
Everestin valloittajat (1998) - IMDb

Ihmisen silmä ei taida kuitenkaan olla mistään kohtaa suora, eikä se linssikään taida piirtää suoraa kuvaa sinne soluille aistittavaksi ja kun silmä on sen verran pieni mitä se on, nuo kaarevimmatkin näytöt vain pienentävät kulmaa missä se silmälle näkyy. Myös tuo mainittsemasi IMAX heijastetaan kaarevalle kankaalle.

Mutta kaikissa tilanteissa se koko näkökentän tai edes suurimman osan täyttö ei ole tarkoituksenmukaista tai paras ratkaisu. Huomaahan sen jo useamman näytön konfiguraatioistakin lähes kaikki pistävät ensin vähintään kaksi rinnakkain ennen kuin edes miettivät päällekäisiä.
Eiköhän noita ole aika moni muu kuin markkinointiosasto miettinyt monelta kantilta kun on päädytty niihin kuvasuhteisiin mihin on päädytty.
 
Millonkohan saadaan ensimmäinen kalottinäyttö, voisi olla kova sana immersiiviseen pelaamiseen. :) Tarpeeksi iso niin sehän menisi jo köyhän miehen virtuaalitodellisuudesta ilman headsettejä :rofl:
 
Itsellä on ollut vajaan vuoden käytössä, mutta kyllä siihen nopeasti tottuu (molempiin suuntiin, sekä kaarevasta suoraan että suorasta kaarevaan). Kun tässä koneella istuu ei edes näe sitä kaarevuutta vaan aivot tulkkaa sen suoraksi, kun iskee läppärin tohon näytön ja naaman väliin niin sen näyttö näyttää itseasiassa hetkellisesti kaarevalta väärään suuntaan :D

Kysytään nyt tässä siinä kuin jossain muualla. Miten tuollainen kaareva näyttö pidemmän päälle tuntuu hyötysoftissa, etenkin tekstinkäsittelyssä? Tuntuu olevan vaikea löytää näyttöä, joka olisi suora, mutta muuten pelikäyttöön sopiva. Itse kun ottaisi mielellään peleille paremmin sopivan suuren QHD näytön kuin 4K näytön, mutta noita ei juurikaan taas saa suoralla paneelilla. Suorissa malleissa taas on väärät resoluutiot tai ei löydy edes perustason free sync tukea.
 
Kasvavan kaarevuuden myötä vain tulevat reunat lähemmäksi, jolloin helposti näkyy suhteellisesti suuremmassa kulmassa pahentaen ongelmaa.

Markkinointihan on laillistettua valehtelua ja termit sen mukaisia.
Stereonäkökenttäkin on käytännössä kulmallaan seisova neliö eikä pannukakku sivulta.
Ja vaikka ääriylös katsominen on yhtä (epä)mukavaa kuin silmien muljauttelu sivuille, niin kyllä siitä pystysuunnasta nyt saisi se puolet peittyä neljänneksen sijaan.
Ei IMAXkaan sattuman takia käytä normaalimpaa kuvasuhdetta pannukakun sijaan.
Taisi olla tämä mikä tuli aikanaan nähtyä Heurekassa ja siinä oli immersio kohdallaan:
Everestin valloittajat (1998) - IMDb

Jotenkin kyllä kuvittelisi, että tälläinen kaarevuus tulisi huomioida jo renderöinnissä. Nythän kuvan perspektiivi piirretään oletukella, että käyttäjä katsoo edessäpäin olevaa tasoa, ei näytön taakse muodostuvaa kolmiulotteista tilaa.

Vrt. tilannetta kun katsot ulos tasoikkunan tai ympärillä olevan kaarevan ikkunan läpi.
 
Kysytään nyt tässä siinä kuin jossain muualla. Miten tuollainen kaareva näyttö pidemmän päälle tuntuu hyötysoftissa, etenkin tekstinkäsittelyssä? Tuntuu olevan vaikea löytää näyttöä, joka olisi suora, mutta muuten pelikäyttöön sopiva. Itse kun ottaisi mielellään peleille paremmin sopivan suuren QHD näytön kuin 4K näytön, mutta noita ei juurikaan taas saa suoralla paneelilla. Suorissa malleissa taas on väärät resoluutiot tai ei löydy edes perustason free sync tukea.
Aivot näkevät sen pinnan käytännössä ihan suorana (ainakin ellei erikseen keskity katsomaan onko se nyt oikeasti suora). Itse käytän Wordia yleensä puolikkaassa ruudussa (2560x1440)
 
Tuo on simulaattorikäyttöön aivan helmi! Saa laittaa enemmän fovia. Muutenkin noissa leveissä näytöissä on etua tuosta kaarevuudesta varsinkin näin leveässä. Itsellä on tuo edeltävä malli ja siinäkin reunoilla kuva vähän vääristyy värien ja kuvan osalta kun kaarevuus ei riitä.
 
1000R kuulostaa aika radikaalilta kaarevuudelta. Tuo 49" ultrawide on paneeliltaan vissiinkin noin 1.2 metriä leveä suorana. 1m säteen ympyrän kehä on noin 6.3 metriä. Näyttö on siis noin 23.4% ympyrän kehästä. Jos pyöristetään tuo 25% tasolle, on näyttöpaneelin leveys kaarella 0.71m ja ero syvyydessä laidan ja keskiosan välillä 0.5m. Ei ainakaan kovin lähellä näyttöä saa istua jos haluaa nähdä koko näytön kerralla järkevästi.

Vertauksen vuoksi, 1500R ja 1800R olisivat vain 15.6% ja 13.0% ympyrän kehästä. Ero kaaressa on siis hyvinkin selkeä. Tiedä sitten, voihan tuo olla hyväkin kaarevuus isolle ultrawidelle.
1,2/6,4x100%=19%
 
1,2/6,4x100%=19%

Kappas, mistähän tuo aivopieru syntyi. Oli muitakin aivopieruja nyt kun katsoin.

Näyttö on siis 360*~0.19 = 68.65 asteen kulman määrittämä siivu 360 asteen ympyrästä, tai radiaaneissa ~0.19*2*pi = ~1.20. Trigonometriani on hieman ruosteessa, mutta näyttöpaneelin syvyys reunoilta on kai sitten 1 - cos(~1.20/2) = 17.4cm. Kuulostaakin ihmeesti järkevämmältä nyt kun mietin tuloksia huolella. Leveys on 2 * sin(~1.20/2) = ~1.13m.

Melkoisen syvä näyttö tuo on silti, vaikkei noin absurdin syvä olekaan. Toisaalta itselläni on kaksi 24" näyttöä vierekkäin ja toinen vinossa, eikä tämän ratkaisun syvyys ulkoreunat yhdistävästä viivasta laskettuna varmaan nyt kauheasti tuota vähäisempi ole. Toisaalta käytän vasemmanpuoleista näyttöä pelinäyttönä ja oikeanpuoleista muuhun, joten eipä tuo edes ole sama asia.
 
Tosta 49" super ultrawidestä sais näppärästi jaettua ohjelmalla 3 näyttötilaa: 2x 1280 leveää ohjelmille kumpaakin sivulle, sekä 2560 leveä video/pelinäyttö keskelle. Harmi vaan, että itellä ei oo fyrkkaa tollaseen luksukseen, eli sitä odotellessa, että näiden hinnat valuu samaan kategoriaan per cm2 kuin pienemmätkin, eli 2x hinta vs. normi 1440p näyttö samoilla spekseillä. Nykyisellään 144Hz 1440p VA-näytöt maksaa sen noin 400 euroa eli niitä sais kolme ja vähän jäis rahaa säästöönkin 1500 eurosta.
 
Mikähän taustavalosysteemi tuossa G9:ssä on. CRG9 on ainakin edge-led. 1000 nitsin kanssa tarvittaisiin jo laadukkaampaa taustavaloa paneelille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 543
Viestejä
4 539 847
Jäsenet
74 820
Uusin jäsen
Niemi_81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom