Saksalaiskehittäjät toivat The Settlers II:n Amigalle 29 vuoden odotuksen jälkeen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
23 925
Alkuperäinen The Settlers julkaistiin vuonna 1993 nimenomaan Amigalle ja PC-tietokoneet DOS-käyttöjärjestelmällä seurasivat perässä vasta seuraavana vuonna.

Jatko-osa The Settlers II: Veni, Vidi, Vici koki kuitenkin eri kohtalon ja se julkaistiin vuonna 1996 PC/DOS:lle, 1997 Macille ja heti perään 2007 Nintendo DS:lle.

Nyt pettyneet Amigistit voivat kuitenkin riemuita, sillä saksalainen Look Behind You on tuonut The Settlers II:n vihdoin myös Amigalle, kunhan konehuoneesta löytyy vähintään AGA-piirisarjallinen A1200 tai tehokkaampi ryyditettynä vähintään 40 MHz:n Motorola 68040 -kiihdyttimellä ja 32 Mt:n Fast RAM -muistilla sekä AmigaOS 3.1 -käyttöjärjestelmä ja 600 Mt tyhjää tilaa.

1755206673017.jpeg


Lähde: After nearly 30 years, Settlers II arrives on Amiga — classic RTS sequel finally gets the Commodore version it deserved
 
Viimeksi muokattu:
Toteutus itsessään mainio ja varmasti teknistäkin taituruutta vaatinut, mutta minun mielestä näissä nykyaikasissa Amiga-porttauksissa mennään aina metsään siinä miten ne vaativat melkein aina täysin pimpatun Amigan nopeine kiihdyttimineen, ison kasan lisämuistia sekä kovalevytilaa eikä ole väännetty toimimaan perusraudalla korppuasemasta tai maksimissaan hieman suuremmalla chip- tai FastRAMilla. Tämä siitäkin huolimatta että useemmat nykyiset Amigat taitavat olla täysin pimpattuja.

Vastapainoksi DOS-versio vaatii 66mhz 486, 8MB RAM sekä jonkunmoisen VLB tai PCI videokortin VESA-ajurilla. Perusrautaa siis vuonna 1996.
 
Toteutus itsessään mainio ja varmasti teknistäkin taituruutta vaatinut, mutta minun mielestä näissä nykyaikasissa Amiga-porttauksissa mennään aina metsään siinä miten ne vaativat melkein aina täysin pimpatun Amigan nopeine kiihdyttimineen, ison kasan lisämuistia sekä kovalevytilaa eikä ole väännetty toimimaan perusraudalla korppuasemasta tai maksimissaan hieman suuremmalla chip- tai FastRAMilla. Tämä siitäkin huolimatta että useemmat nykyiset Amigat taitavat olla täysin pimpattuja.

Vastapainoksi DOS-versio vaatii 66mhz 486, 8MB RAM sekä jonkunmoisen VLB tai PCI videokortin VESA-ajurilla. Perusrautaa siis vuonna 1996.
Se on varmaan ihan Amiga arkkitehtuurin syy että se oli aikamoista romurautaa. Vuonna -96 amiga1200 valmistus oli jo lopetettu ja turbokortteja sai naapureiden SER-roskiksista kun heittivät joutavan jätteen pois. Ei pitäisi olla enää ongelma pyörittää nuilla vaatimuksilla pelejä... edes amigalla. Minun mielestä Amigan korppuasemalla pelaaminen oli joutavaa jo silloin aikoinaan ja sitä keksittiin menetelmiä miten pelejä ajettiin kovalevyltä suoraan. Oliko lie WHDLoad saatavilla silloin aikoinaan ehkä se oli. isoveli ne osasi asentaa. Vuosi -96 oli kuitenkin jo Pentium aikaa kovasti. Ei edes meidän 060 turbokortti enää säväyttänyt ja katkerana katselin miten Pentium kaverilla pyöritti pelejä niin nopeasti ettei niitä voinut enää edes pelata.

Noniin, monta arpea aukesi taas.
 
Toteutus itsessään mainio ja varmasti teknistäkin taituruutta vaatinut, mutta minun mielestä näissä nykyaikasissa Amiga-porttauksissa mennään aina metsään siinä miten ne vaativat melkein aina täysin pimpatun Amigan nopeine kiihdyttimineen, ison kasan lisämuistia sekä kovalevytilaa eikä ole väännetty toimimaan perusraudalla korppuasemasta tai maksimissaan hieman suuremmalla chip- tai FastRAMilla. Tämä siitäkin huolimatta että useemmat nykyiset Amigat taitavat olla täysin pimpattuja.

Vastapainoksi DOS-versio vaatii 66mhz 486, 8MB RAM sekä jonkunmoisen VLB tai PCI videokortin VESA-ajurilla. Perusrautaa siis vuonna 1996.

66 MHz 486 8 megan muistilla tarkoittaa n. 30 kertaa suurempaa CPU-tehoa ja 8 kertaa suurempaa muistia kuin mitä lisämuistilla varustetussa perus-amigassa (500) oli.

Jos PC-puolella puhuttaisiin saman luokan tehosta kuin mitä perus-Amigassa oli, sitten pitäisi mennä johonkin 8 MHz 286een.

Tuo 68040 on nimenomaan saman luokan prossu kuin 80486, ja ilman AGA:a amigasta ei voi saada ulos lähellekäään saman luokan näyttötiloja kuin mitä se 1996-vuoden PC VESA-ajureilla mahdollisti.
 
Kyllä. Mutta jos huomioi Amigan apupiirit 286 jää heittämällä jalkoihin.

8 MHz:lla kyllä useimmissa tilanteissa (jos niitä päästään hyödyntämään kunnolla), mutta ne huomioonottaen PCn pitää olla tasolla 386SX/16 tai 286/20 niin sitten ollaan samalla tasolla vaikka niitä amigan apupiirejä pästään hyödyntämään.

Vaikka otetaan se amigan apupiirien hyöty huomioon, se 486/66-PC on silti yli kymmenisen kertaa nopeampi.

Itse vaihdoin lisämuistillisesta perus-Amigasta 80386DX-25:een ja ero oli todella merkittävä PC:n hyväksi.
 
En ymmärrä näin vanhoista laitteista mitään mutta onko tuo 600mt tilavaatimus ihan normaali amigalla ennen vanhaa? Kuulostaa jotenkin paljolta.
 
8 MHz:lla kyllä useimmissa tilanteissa (jos niitä päästään hyödyntämään kunnolla), mutta ne huomioonottaen PCn pitää olla tasolla 386SX/16 tai 286/20 niin sitten ollaan samalla tasolla vaikka niitä amigan apupiirejä pästään hyödyntämään.

Vaikka otetaan se amigan apupiirien hyöty huomioon, se 486/66-PC on silti yli kymmenisen kertaa nopeampi.
Tuon takia varmaan Settlers II ei alunperin julkaistu Amigalle.

Silti kyllä tavallaan olisi mielenkiintoisempaa, jos tälläinen julkaisu tehtäisiin toimimaan sellaisella Amigalla, mitä oli yleisesti käytössä tuohon aikaan. Vähän menee idea ohi, kun nämä tehdään ajatuksena että siinä koneessa on ne kaikkein kalleimmat ja erikoisimmat laajennukset mihin normaaleilla ihmisillä tuskin oli aikanaan varaa. Mahdollisesti vielä jos vaaditaan jotain moderneja modauksia, mitkä on kehitetty vuosikymmeniä myöhemmin. Toki siitä pelistä pitäisi sitten jotain karsia, että pyörisi kunnolla.
 
Viimeksi muokattu:
En ymmärrä näin vanhoista laitteista mitään mutta onko tuo 600mt tilavaatimus ihan normaali amigalla ennen vanhaa? Kuulostaa jotenkin paljolta.
600MB olisi ollut amiga1200:en julkaisu-aikaan todella iso kiintlevy amigistille saati sitten pelin koko. Jotain CD:lla olevia pelejä toki oli(cdtv, cd32) mutta ei niistäkään moni koko cd:ta tainnut viedä. Peli lienee tarkoitettu nykyisille retrokoneita harrastaville amiga-käyttäjille. Mulla on amiga1200:ssa ide-levyn tilalla 32GB cf-kortti mikä näkyy kiintolevynä.
 
Commodore ei satsannut alkuunkaan amigan kehittämiseen, niinkuin olisi pitänut, joten PC ajoi tehoissa ja ominaisuuksissa ohi, jotta heilahti ja se oli amigan ja commodoren tuho.
Tuolloin (amigan loppuaikoina) tuli mm 3D peleihin, ja siihen amigan rauta taipui erittäin huonosti.
 
En ymmärrä näin vanhoista laitteista mitään mutta onko tuo 600mt tilavaatimus ihan normaali amigalla ennen vanhaa? Kuulostaa jotenkin paljolta.
Jos en ihan väärin muista niin ysärin puolivälissä meillä oli Amigassa 400MB kovalevy. Tehtiin upgreidi 80MB levystä. 400MB oli tuolloin käsittämättömän paljon kun ynnättiin montako korppua voi heittää sisään eikä tila lopu vaikka yrittäisi.

E: Varmaan muistan väärin. 80MB taisi olla pitkään meillä ja 400Meganen tuli sitten joskus myöhemmin, kun amiga oli jo "kuollut".
 
Aika hintava pelkästään pimigassa kokeiltavaks, etenkin kun gogin libraryssä settlers II löytyy jo kahtena eri editiona. Silti aika mainio juttu.
 
Jos en ihan väärin muista niin ysärin puolivälissä meillä oli Amigassa 400MB kovalevy. Tehtiin upgreidi 80MB levystä. 400MB oli tuolloin käsittämättömän paljon kun ynnättiin montako korppua voi heittää sisään eikä tila lopu vaikka yrittäisi.

E: Varmaan muistan väärin. 80MB taisi olla pitkään meillä ja 400Meganen tuli sitten joskus myöhemmin, kun amiga oli jo "kuollut".
Mulle tuli 80MB kiintolevy a1200:en mukana

---

Worms:sta on tulossa ilmainen 30v versio loppuvuodesta. Alkuperäinen tekijä väsää, jotain demoscene yms. yhteistyötä mukana. Ei lupaa mitä tulee, mutta parhaansa mukaan yrittää lisätä uusia aseita yms. "ultimate" versio. Hyvä podcasti aiheesta missä wormsin tekijä porisee pelin historiasta ja tän vuoden suunnitelmista

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tuli 80MB kiintolevy a1200:en mukana

---

Worms:sta on tulossa ilmainen 30v versio loppuvuodesta. Alkuperäinen tekijä väsää, jotain demoscene yms. yhteistyötä mukana. Ei lupaa mitä tulee, mutta parhaansa mukaan yrittää lisätä uusia aseita yms. "ultimate" versio. Hyvä podcasti aiheesta missä wormsin tekijä porisee pelin historiasta ja tän vuoden suunnitelmista

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Piti tämä laittaa kuunteluun, sen verran kova Worms fani tuli pentuna oltuna. Ihan parhautta kavereiden kanssa pelattuna. :geek: Jäänpä odottamaan mitä jännää saattaisi tulla julkaisuun. Edit: Tosin tuli pelattua kaverin Pentiumilla (90MHz ehkä) tätä, enpä muista oliko kenelläkään Amigaa.

Settlers ainakin ensimmäinen oli kanssa hauska kun pysty pelaamaan kaverin kanssa jaetulla näytöllä, ei mitään muistikuvaa tuliko kakkosta pelattua silloin. Tämäkin tosin PC:llä. :D
 
Viimeksi muokattu:
Mua kyllä vähän hämmentää mikähän tekijöiden motivaatio julkaisulle voi olla. Kaupallisesti vaikea uskoa että tuota nyt julkaistua Amiga-versiota hirveän monia kappaleita myytäisiin ja sitä kautta ison työmäärän panostaminen tuntuisi oudolta.

Toki jos olen väärässä ja tuo on myyntihitti tai jos se on ollut pienen työn takana (suunnilleen "build -komentoa vaille valmiina" jossain levynkulmalla odottamassa), niin sittenhän hommassa on järkeä.

Tai kenties tekijöilläkin on jo tilit täynnä ja nostalgiahammasta kolottanut tehdä homma valmiiksi ilman kaupallista mielekkyyttä.
 
Mua kyllä vähän hämmentää mikähän tekijöiden motivaatio julkaisulle voi olla. Kaupallisesti vaikea uskoa että tuota nyt julkaistua Amiga-versiota hirveän monia kappaleita myytäisiin ja sitä kautta ison työmäärän panostaminen tuntuisi oudolta.

Toki jos olen väärässä ja tuo on myyntihitti tai jos se on ollut pienen työn takana (suunnilleen "build -komentoa vaille valmiina" jossain levynkulmalla odottamassa), niin sittenhän hommassa on järkeä.

Tai kenties tekijöilläkin on jo tilit täynnä ja nostalgiahammasta kolottanut tehdä homma valmiiksi ilman kaupallista mielekkyyttä.
Varmaan rakkaudesta lajiin, muita asioita tekemällä sais enempi rahaa. Amiga 40v tänä vuonna niin voinut myös aktivoida porukkaa harrastamaan.

Protoja ja porukkaa myös laitettu kiertään eri retromessuille amiga 40v teemalla tänä vuonna
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Se on varmaan ihan Amiga arkkitehtuurin syy että se oli aikamoista romurautaa. Vuonna -96 amiga1200 valmistus oli jo lopetettu ja turbokortteja sai naapureiden SER-roskiksista kun heittivät joutavan jätteen pois.
Kyllä noilla Amigan turbokorteilla myyntiarvoa on aina ollut, esim. Blizzard IV 68030 50MHz:sta mikä itselläkin on, on varmasti aina saanut vähintään 100€. Saa toki korjata jos olen väärässä.

Settlers II on kiva peli, mutta itselleni todella tärkeä asia eli proseduaalisesti luotu / randomgeneroitu maailma puuttuu. Settlers I on tämän takia edelleen omasta mielestäni parempi, mutta taistelumekaniikka (100 vs 1 sotilasta -> 100 duelia) on todella syvältä.

On pelejä jotka pelataan läpi (valmiit kartat) ja on pelejä joiden pelaamista opetellaan aloittamalla alusta ja joita pelataan uudestaan ja uudestaan. Olen kaiketi roguelike -fani, eli kuulun jälkimmäiseen porukkaan. Yleensä en jaksa pelata pelejä loppuun, vaan aloitan mieluummin uudelleen alusta. Tänään alkoi juuri Valheim immersivenä ties kuinka monetta kertaa...
 
Mua kyllä vähän hämmentää mikähän tekijöiden motivaatio julkaisulle voi olla. Kaupallisesti vaikea uskoa että tuota nyt julkaistua Amiga-versiota hirveän monia kappaleita myytäisiin ja sitä kautta ison työmäärän panostaminen tuntuisi oudolta.
Oletko koskaan kuullut esim. sellaisesta ilmiöstä, kuin harrastus?
 
En ymmärrä näin vanhoista laitteista mitään mutta onko tuo 600mt tilavaatimus ihan normaali amigalla ennen vanhaa? Kuulostaa jotenkin paljolta.

Minun ja veljen kavereilla ei ollut mitään kovalevyjä. Pelejä pelattiin levykkeiltä ja niissä oli 770 kilotavua / levyke. Monkey Island taisi viedä 12 levykettä (en tarkista). Meillä oli IBM PC. Jollain kavereille oli Amiga, joillain C64.

Kuitenkin suurimmat nostalgiat ovat siinä Amiga 500:ssa, jossa pelattiin näin.

Ja niitä pelejä ei välttämättä ostettu, vaan kopioitiin ja laatikot oli täynnä kopioituja pelejä. Ei ollut nettikiristysohjelmia eikä tiedonkalastelua, kun sillä Amigalla ei päässyt nettiin ilman modeemia.
 
Minun ja veljen kavereilla ei ollut mitään kovalevyjä. Pelejä pelattiin levykkeiltä ja niissä oli 770 kilotavua / levyke. Monkey Island taisi viedä 12 levykettä (en tarkista). Meillä oli IBM PC. Jollain kavereille oli Amiga, joillain C64.
Monkey Island meni muistaakseni 4 levykkeelle, Monkey Island 2 vei sen 12 (11 faktantarkistuksen jälkeen). Meillä oli Amiga 500:ssa 170Mt kovalevy, 1Mt chip muistia ja 8 fastramia... Ja olihan siinä myös lievästi ylikellotettu SupraTurbo 28 (16 tavun välimuistilla). Monkey Island 2 asentui mukavasti kovalevylle, ei tarvinnut diskejä vaihdella.

Settlers 1 oli ja on alkuperäisenä ja asentui myös kovalevylle. 7MHz 68000 prosessori jaksoi pyörittää ainoastaan joko karttakokoa 3 tai 5 (en muista) ja 512kt Chip-muistiin ei mahtunut kuin osa äänistä. Turbon ja 1Mt chip-modifikaation myötä Settlers olikin sitten jotain aika uskomatonta: Kuullosti ja näytti hienolta ja valtavan maailman jokainen ukkeli mallinnettiin erikseen. Animaatio ja pelimoottori oli kytketty niin tiiviisti toisiinsa, että syntyi illuusio siitä että animaatio pyörittää peliä eikä päinvastoin. Tietysti samaan aikaan PC-puolella Doom teki jo tuloaan. Siinä viehätti sama asia kuin Settlersissä: Se mitä näit ruudulla oli oikeasti se mitä tapahtui.

Jos Settlers 1 oli erittäin tarkasti optimoitu, niin se että Settlers 2 vie 600Mt kertoo että tässä välissä on pelikehityksessä siirrytty uuteen aikaan.
 
Minun ja veljen kavereilla ei ollut mitään kovalevyjä. Pelejä pelattiin levykkeiltä ja niissä oli 770 kilotavua / levyke.
Mulla oli vissiin vähän parempi, kun sekä 500:sa että 1200:ssa meni 880 kilotavua / levyke.

Mutta vakavasti ottaen niin omastakin mielestä outo tilavaatimus, kun Settlers II PC:llä silloin 1996 vaati 30-40 megaa kiintolevytilaa.

Kenties tämä julkaisu vastaa enemmän vuoden 2006 The Settlers II (10th Anniversary) julkaisua, joka vei 460 megaa.
 
settlers 1 tuli hakattua ja paljon aikanaan amigalla. Ennen nukkumaanmenoa laitoin täys hyökkäykset päälle ja aamulla kattelin miten oli käyny.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 457
Viestejä
4 889 367
Jäsenet
78 807
Uusin jäsen
Paukkulaakeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom