Sähköpula uhkaa Suomea – tuotanto on jo riskirajoilla

Varavoimaa ei siis tarvittu koska kaikki toimi täydellisesti?
Tämä on vain aika pelottavaa, että mennään siihen pisteeseen missä "riittää vain koska kaikki toimii täydellisesti".

Kannattaisin myös sitä että ensimmäisenä katkaistaisiin sähköt niiltä jotka ovat ostaneet "vain" aurinkoenergiaa ja/tai tuulivoimaa. "Täällä ei nyt tuule, sori siitä." :D
 
Kyllä täälä susirajan takana on ollut pakko varautua. Muutamien tuntien mittaiset sähkökatkot ei ole mitenkään ihmeellisiä. Paskamaisin tilanne oli aikoinaan, kun oli sähköt poissa n. 3 päivää, ja silloin oli vielä elukoitakin huolehdittavana, ei paljon naurattanut. Siinä lypsettiin lehmät käsin taskulampun valossa. Nykyään onkin pahimman varalle traktorikäyttöinen agregaatti, josta piisaa virtaa koko kartanolle, pärjää pidemmänkin ajan ilman sähköjä, jos vaan polttoainetta piisaa. Lämmitys tapahtuu turpeella/puilla, mutta kiertovesipumpuille pitää kuitenkin saada virtaa.
 
Joo. Tuo koko teollisuuden alasajo on melkein mahdoton ajatus. Jostain sitä sähköä yritetään saada, eli että tuotantoa ei tarvitsisi katkaista. Nimittäin uudelleen käynnistyksessä voi mennä viikko tai pari? Lisäksi siinä sammutuksessakin menee samoin viikko tai pari? Esim ssab tai outokumpu tai vastaavat raskaan teollisuuden yritykset?

Tuskinpa sitä kokoteollisuutta tarvitsisi sammuttaa. Onhan noita aloja joissa tuotannon voi lopetta tunneissa tai lyhyemmissä ajossa ja sama tuotannon ylösajossa. Eri asia vain kuinka paljon noissa sitten voisi säästää sitä sähköä.

Lisäksi noissa sähkönjakelukatkoksissa voi tulla yllättäviä ongelmia kun laitosta käynnistetään uudelleen. Omalla työpaikalla oli jokunen aika sitten parin tunnin sähkökatkos. Kun sähköt tulivat takaisin meni sitten tuplasti aikaa saada laitos käyntiin, kun kaikki laitteet eivät käynnistyneetkään uudelleen. Siinä sitten tehdasta käynnisteltiin pikku hiljaa etsien mitkä laitteet eivät toimineet, ja ihmetellessä miksi ne eivät käynnistyneet.
 
Tämä on vain aika pelottavaa, että mennään siihen pisteeseen missä "riittää vain koska kaikki toimii täydellisesti".

Kannattaisin myös sitä että ensimmäisenä katkaistaisiin sähköt niiltä jotka ovat ostaneet "vain" aurinkoenergiaa ja/tai tuulivoimaa. "Täällä ei nyt tuule, sori siitä." :D
On pelottava. Nimittäin jos joku ydinvoimaloiden reaktoreista vikaantuu, niin siinä varmaan käynnistetään kaasuturbiinit, sekä ylimääräinen teollisuus alas. Jos sekään ei riitä niin sähköt katkotaan myös asiakkailtakin. Vaikka ydinvoima onkin luotettavaa ja huoltotauot ajoitetaan kesälle, niin silti voi joku polttoainesauva vikaantua tai jotain muuta pikkuvikaa.


Tuo olisikin hyvä keksintö :D
Sori, nyt ei tuule, vesivoima on käytetty tältä päivää, aurinko ei paista talvella.
 
Tuskinpa sitä kokoteollisuutta tarvitsisi sammuttaa. Onhan noita aloja joissa tuotannon voi lopetta tunneissa tai lyhyemmissä ajossa ja sama tuotannon ylösajossa. Eri asia vain kuinka paljon noissa sitten voisi säästää sitä sähköä.

Lisäksi noissa sähkönjakelukatkoksissa voi tulla yllättäviä ongelmia kun laitosta käynnistetään uudelleen. Omalla työpaikalla oli jokunen aika sitten parin tunnin sähkökatkos. Kun sähköt tulivat takaisin meni sitten tuplasti aikaa saada laitos käyntiin, kun kaikki laitteet eivät käynnistyneetkään uudelleen. Siinä sitten tehdasta käynnisteltiin pikku hiljaa etsien mitkä laitteet eivät toimineet, ja ihmetellessä miksi ne eivät käynnistyneet.
Samaten omalla työpaikkalla tuotannon saa ajettua alas suht nopeasti ainakin osasta laitteista. Osa sitten vaatii välttämättä akut ja varavoiman että "sula" raaka-aine ei pääse jähmettymään.

Tuollainen 2 tunnin sähkökatkos on sitten huono niille kolmelle laitteelle. Uuneissa pysyy kyllä lämpö, mutta kaikki laitteet ovat aivan jumissa kun sähköt tulee takaisin. Tuleekin useampia syöttölinjoja että sähköt ei pääsisi katkomaan tuotantoa. 2 tunnin sähkökatkosta tulee ainakin 4 tunnin seisokki sähkökatkon jälkeen. Jo ihan siitäkin syystä että uunit saadaan uudelleen oikeaan lämpötilaan. Sähköyhtiöllä on toki diesel varavoima ja sitä on tarvittukin silloin tällöin jos sähkö ei meinaa kunnolla riittää.
 
Onko tuolle lähdettä että katkominen aloitettaisiin teollisuudesta?

Itse näkisin että maaseutu ensin, koska siellä kukaan ei ylläty jos sähkö hetkeksi loppuu. Teollisuudelle toki annetaan käsky lopettaa/minimoida käyttö, mutta että ihan katkaistaisiin varoittamatta? Tuskinpa. Eiköhän teollisuus ole se jolle annetaan vain käsky rajoittaa, mutta kotitalouksilta voidaan vain nyppäistä irti.
Maaseutu ensin? Joku broilerifarmari esimerkiksi voi olla aikalailla tuosta eri mieltä. Niissä halleissa ilmanvaihto toimii täysin koneellisesti. Muistelen uutisissa olleen jossain välissä, että yhdellä tilalla oli muutaman tunnin katkos ja sen jälkeen kaikki kasvatuksessa olleet broilerit saatiinkin toimittaa suoraan hävitykseen kun olivat kuolleet sen seurauksena.
 
Ydinvoimasta vielä. Maaperässämme on sen verran uraania, että olisimme varmasti omavaraisia jos vaan valtio olisi fiksu.....
 
Ydinvoimasta vielä. Maaperässämme on sen verran uraania, että olisimme varmasti omavaraisia jos vaan valtio olisi fiksu.....
Tuossa on vaan se ongelma, että kys. uraani on pirun syvällä, eikä se ole missään yhdessä keskittymässä, vaan levittäytyneenä laajalle alalle. Muuten hyvä idea :tup:
 
Tuossa on vaan se ongelma, että kys. uraani on pirun syvällä, eikä se ole missään yhdessä keskittymässä, vaan levittäytyneenä laajalle alalle. Muuten hyvä idea :tup:

Ei saa unohtaa vihreitä. Vihreillä olisi useampi hernepelto sieraimessa jos joku saisi päähänsä alkaa louhimaan uraania suomessa, vaikka vain siinä muun tuotannon ohessa. On ilmeisesti parempi laittaa se uraani kiertoon sen muun jätteen mukana kuin ottaa se talteen.
 
Tuossa on vaan se ongelma, että kys. uraani on pirun syvällä, eikä se ole missään yhdessä keskittymässä, vaan levittäytyneenä laajalle alalle. Muuten hyvä idea :tup:
Nopeasti kaivoin uraaniesiintymistä tietoa, oli mainittu Vihannin suljettu kaivos. Siellä työskennellyt työkaverini kertoi, että eräs koeporausreikä oli tulpattu ja kaivoksen johtaja kieltänyt lisäkaivaukset kys.alueelta, oli kuulemma melkoinen määrä uraania koepalassa. En tiedä onko Vihannin kaivosta sen enempää tutkittu nyt kun se on suljettu, mutta kun tietää valtion tavat niin tuskin on.
Kait sen saa joku ulkomainen kaivosyhtiö jonka jäljet Suomen kansa maksaa.
 
On ilmeisesti parempi laittaa se uraani kiertoon sen muun jätteen mukana kuin ottaa se talteen.

Tätä olen itetti ihmetelly, jos se on jo kaivettu maanpinnalle niin miksei sitä voisi jalostaa loppuunasti? No eipä nuo "ympäristö" ihmisten teot tahdo muutenkaan aina olla niin ympäristöystävällisiä.

Edit
Talvivaaran uraanin talteenottolupa nyt olisi kohtuu järkevää, kun sitä kaivosta kuitenkin pidetään hengissä tavalla tai toisella.
 
Nopeasti kaivoin uraaniesiintymistä tietoa, oli mainittu Vihannin suljettu kaivos. Siellä työskennellyt työkaverini kertoi, että eräs koeporausreikä oli tulpattu ja kaivoksen johtaja kieltänyt lisäkaivaukset kys.alueelta, oli kuulemma melkoinen määrä uraania koepalassa. En tiedä onko Vihannin kaivosta sen enempää tutkittu nyt kun se on suljettu, mutta kun tietää valtion tavat niin tuskin on.
Kait sen saa joku ulkomainen kaivosyhtiö jonka jäljet Suomen kansa maksaa.
Tää oli kyllä aivan uus juttu ittelle. En oo aiemmin edes kuullutkaan tollasesta kaivoksesta. Aikamoista idioottiutta on kyllä valtiolta olla hyödyntämättä tollanen varanto, tuosta meinaan vois kääriä aikamoiset rahat. :tup:
 
Tätä olen itetti ihmetelly, jos se on jo kaivettu maanpinnalle niin miksei sitä voisi jalostaa loppuunasti? No eipä nuo "ympäristö" ihmisten teot tahdo muutenkaan aina olla niin ympäristöystävällisiä.

Tuota ei kait voi muuten perustella, kuin se uraani on rikastamattomana "jätekasassa" pienempi uhka ympäristölle kuin rikastettuna ydinvoimalassa. "Tosiasioiden" kanssa ei voi väitellä, tai ainakaan voittaa.
 
No joo. Onpas tosiaan tosi fiksua säilöä ydinjäte kallioluolaan. Kun toisena vaihtoehtona olisi kierrättää aine ja käyttää se uudelleen.
 
Tuskinpa sitä kokoteollisuutta tarvitsisi sammuttaa. Onhan noita aloja joissa tuotannon voi lopetta tunneissa tai lyhyemmissä ajossa ja sama tuotannon ylösajossa. Eri asia vain kuinka paljon noissa sitten voisi säästää sitä sähköä.

Lisäksi noissa sähkönjakelukatkoksissa voi tulla yllättäviä ongelmia kun laitosta käynnistetään uudelleen. Omalla työpaikalla oli jokunen aika sitten parin tunnin sähkökatkos. Kun sähköt tulivat takaisin meni sitten tuplasti aikaa saada laitos käyntiin, kun kaikki laitteet eivät käynnistyneetkään uudelleen. Siinä sitten tehdasta käynnisteltiin pikku hiljaa etsien mitkä laitteet eivät toimineet, ja ihmetellessä miksi ne eivät käynnistyneet.
Taitaisi riippua aika paljon siitäkin, että mistä skenaariosta nyt tarkkaan ottaen puhutaan. Siitä että esim. äkillisen vikatilanteen takia yllättäen tuotanto tippuu, ja tarvii heti nyt, sekunnin sisään tiputtaa kuormaa pois (eikä ennalta sovittu tiputettava kuorma riitä), jolloin on vaan pakko irroittaa joku alue verkosta, ja tosiaan eiköhän tuo olisi enemmänkin alueellinen juttu kuin tietyntyyppisiä sähkönkäyttäjiä valikoiva. Ja vastaavasti homma korjaantuisi kun varavoimaa saadaan verkkoon ja/tai vika korjattua.

Se on sitten eria asia jos syntyisi ihan krooninen sähköpula, jolloin jo pilvissä oleva hinta saisi varmasti osan käyttäjistä ihan vapaaehtoisesti vähentämään kulutustaan, ja sen päälle sitten viranomaiset karsisivat tarvittaesa turhimmasta päästä isompia kuluttajia pois yleisen sähkönsäästökampanjoinnin lisäksi. Teollisuutta tuskin käsiteltäisiin tälläisessä tilanteessa yhtenä könttänä, vaan suhteutettaisiin hyöty ja sähkönkulutus toisiinsa.
Plus sitten viimekädessä jakelurajoituksia vuorotelleen. Jos sähköt toimivat vaikka 6h päivässä niin sehän ei vielä mikään kriiisi olisi, vaikka ärsyttävää olisikin. Kämpät pysyisi lämpinä, vedet toimisi jne. kun taas pysyvä pitkä sähkökatko paukkupakkasilla voisi olla jo isokin kriisi nykyyhteiskunnassa.
 
Kaikken parasta olisi saada vesivoimaa lisää, mutta se on aika hankalaa Suomessa. Kollajan tekoallasta on suunniteltu, mutta sekin varmasti kaatuu luonnonsuojelijoiden vastustukseen. Vesivoiman erinomainen säädettävyys ja puhtaus tekee siitä lähes ylivoimaisen sähköntuotantomuodon. Ydinvoimaakaan ei voi olla liikaa, koska sitä on aika hankala säätää. Toki Suomeen sitä vielä mahtuisi reippaasti lisää.
Pakko rakentaa uutta kun vanhoja joudutaan kohta sulkemaan..

Uudet voisi olla tehokkaampia mallia 1600MW .. Vanhat olkiluodot 800MW .. joten saataisiin kapasiteettia tuplasti yhden vanhan tilalle.

Vanhat kun korvattaisiin uusilla tehokkaamilla niin alkaisi olemaan kapasiteettikin ihan hyvällä tasolla.
 
Johan se on nähty miten typerää on rakentaa tollainen hervoton megapytty. Useampi pienempi vaan tilalle.
Mutta kun! Mutta kun! Sittenhän olisi monta ydinvoimalaa ja sehän olisi paljon pahempi vihreiden mielestä. :facepalm:
 
Olisi hienoa jos saataisiin myös kaikki tulevat sähköautot mukaan "verkon vakauttamiseen" vaikka niin, että sähköyhtiöt voisivat ostaa autojen latauksesta 10% takaisin tarpeen vaatiessa. Toki kovemmalla hinnalla kuin ne olisi ladattu. Tällaisella hajautuksella saisi hyvin vakautettua verkkoja kovien kuormien aikaan. Laturille käyttäjä voisi vaikka ilmoittaa että "tarvitsen autoa huomenna aamulla klo 7" - jolloin lataus voitaisiin hoitaa joskus aamuyöllä.

Voisin väittää että riittävyyden osalta ongelmallisimpia ovat kulutuspiikit. Jos niitä saisi tasattua niin kaikki hyötyisivät.
 
Olisi hienoa jos saataisiin myös kaikki tulevat sähköautot mukaan "verkon vakauttamiseen" vaikka niin, että sähköyhtiöt voisivat ostaa autojen latauksesta 10% takaisin tarpeen vaatiessa. Toki kovemmalla hinnalla kuin ne olisi ladattu. Tällaisella hajautuksella saisi hyvin vakautettua verkkoja kovien kuormien aikaan. Laturille käyttäjä voisi vaikka ilmoittaa että "tarvitsen autoa huomenna aamulla klo 7" - jolloin lataus voitaisiin hoitaa joskus aamuyöllä.

Voisin väittää että riittävyyden osalta ongelmallisimpia ovat kulutuspiikit. Jos niitä saisi tasattua niin kaikki hyötyisivät.
Periaatteessa joo, mutta sähköauto vaatii niillä paukkupakkasilla normaalia pidemmän ajan latauksessa koska sähköauton sähkönkulutus on isompi. Lisäksi sähköauto tulee olla töpsölissä pakkasella että verkosta saa otettua sähköauton akkujen lämmittämiseen sähköä. Eli vaatii lämmityksen että akut ei menisi pilalle.

Eli ei ole siis yhtään järkevältä tuntuva idea. Lisäksi se akku tulee kumminkin taas ladata täyteen, eli ei auta mitään. Lisäksi akku kuluu kun sitä lataa ja tyhjentää. Eikä sähköyhtiö ainakaan maksa sähköstä markkinahintaa enempää, koska niiden tarkoitus on vain myydä sähköä. Toki jos myisi normaalihinnalla ja ostaisi tilalle johonkin eri aikaan (kesällä) niin säästäisi. Mutta sähköautolla joutuu ajaa talvellakin.

Joo. Kulutuspiikit on ongelma. Esim 7.1.16 oli kulutuspiikki. Eli silloin tulee kulutuspiikki kun on kaikkein kylmintä.
 
Periaatteessa joo, mutta sähköauto vaatii niillä paukkupakkasilla normaalia pidemmän ajan latauksessa koska sähköauton sähkönkulutus on isompi. Lisäksi sähköauto tulee olla töpsölissä pakkasella että verkosta saa otettua sähköauton akkujen lämmittämiseen sähköä. Eli vaatii lämmityksen että akut ei menisi pilalle.

Eli ei ole siis yhtään järkevältä tuntuva idea. Lisäksi se akku tulee kumminkin taas ladata täyteen, eli ei auta mitään. Lisäksi akku kuluu kun sitä lataa ja tyhjentää. Eikä sähköyhtiö ainakaan maksa sähköstä markkinahintaa enempää, koska niiden tarkoitus on vain myydä sähköä. Toki jos myisi normaalihinnalla ja ostaisi tilalle johonkin eri aikaan (kesällä) niin säästäisi. Mutta sähköautolla joutuu ajaa talvellakin.

Joo. Kulutuspiikit on ongelma. Esim 7.1.16 oli kulutuspiikki. Eli silloin tulee kulutuspiikki kun on kaikkein kylmintä.
Mietitäänpä uudelleen:

Suomessa on henkilöautoja autoalan tiedotuskeskusen mukaan 2.6 miljoonaa kappaletta "ajossa".

Jos oletetaan, että autokannasta jossain aikavälissä (15v?) korvautuu sähköautoilla, niin se tarkoittaisi pyöreästi 250 000 sähköautoa. Jos keskimääräisen sähköauton akku olisi kapasiteetiltaan vaikkapa 40kWh, niin tuo tarkoittaisi kokonaisakkukapasiteettina 250 000 x 40kWh = 10 000MWh akustoa.

Jos nyt vaikka oletetaan, että "kulutuspiikin" aikana (sanotaan vaikka 3 kertaa vuodessa, 4h kerrallaan) tarvitaan lisätehoa sähköverkon pystyssä pitämiseksi 250 MW, niin se tarkoittaisi, että jokaisesta Suomen sähköautosta otettaisiin keskimäärin 1kW teholla sähköä akusta. Jos autoista vaikkapa vain kolmannes olisi käytettävissä, niin kyseessä olisi about 3kW teho per verkkoon kytketty auto.

Yhteensä kulutusta tulisi 12 tuntia vuodessa 3kW teholla = ~36kWh kulutusta vuodessa. Eli niille onnettomille sähköautoilijoille, jotka olisivat koko vuoden tolpan nokassa, kertyisi yksi kokonainen akkusykli vuodessa. Ottaen että akut on taidettu speksata esim. sille tuhannelle syklille, niin auton oletetun eliniän (20v) aikana huono-onnisimmallekin sähköautoilijalle (joka kerta kulutuspiikin aikana kiinni laturissa) kertyisi korkeintaan se 20 sykliä siihen akkuun siitä hyvästä, että kantaverkkoa tuetaan 250MW teholla sen parin heikoimman hetken aikana. Eli joo, onhan sillä nyt joku vaikutus auton akkuun, mutta aika vähäinen jos akku on speksattu vaikka 1000 täyden kapasiteetin purku-lataus syklille.

(40kWh akulla ja 20kWh/100km kulutuksella 1000 sykliä 200tkm ajoa).

Paljonko autoverosta pitäisi saada alennusta, jotta suostuisit tuohon? Jos saat tonnin alennusta auton ostamisen yhteydessä, niin kelpaako? Vai laitetaanko kaksi tonnia?

Jos valtio säätää asetuksen, että sähköauton ostosta annetaan veroporkkanana 2000e veronalennus sillä ehdolla, että huoltovarmuuden varalta siitä voidaan tarvittaessa ottaa korkeintaan 12kWh energiaa pahimman tehopulan aikana ulos vuorokaudessa, niin oletko sähköautoilijana raivoissasi vai tyytyväinen ja hyväksytkö diilin, vai maksatko mielummin 2000e enemmän?
 
Valtiohan voisi määrätä tuon. Koska valtio saa nykyiselläänkin jo paljon vähemmän rahaa sähköautosta kuin bensa-autosta.

Mutta sähköauton laturilla ei varmaan voi ottaa akusta virtaa? Tai sitten vielä se että virta voitaisiin syöttää takaisin verkkoon jollain tietyllä jännitteellä? Luulisi että laturit olisi jotenkin yksisuuntaisia? Ja taitaa olla useita erilaisia ratkaisuja eri automerkeillä.

Ehkä varmempi kulutuspiikki voisi olla 24 tuntia? Sekin on vielä aika lyhyt aika.

Nuo 250 000 vaatii sähköä, eli sähköverkkoa täytyy ensin parantaa että autoille varmasti riittää sähkö. Nyt näytti olevan myynnissä 50 sähköautoa, eli määrä on vielä hyvin pieni.

Paljonko autoverosta pitäisi saada alennusta, jotta suostuisit tuohon? Jos saat tonnin alennusta auton ostamisen yhteydessä, niin kelpaako? Vai laitetaanko kaksi tonnia?
Autoverohan pitäisi poistua kaikista autoista, mutta katsotaan nyt.

edit:
No jos lasketaan keskustan Antti Kaikkosen lupaama 4000€ alennus ja 2000€ alennus, niin kyllä sitten menisi ostoon :)
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/425302-kaikkonen-sahkoauton-ostoon-4-000-euron-tuki
Silti sunt hintava. 33te, eli 27 tonnia alennuksen kanssa.
http://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/

e2:
Renault Zoe sähköauton toimintamatka vähän laski. 120 km/h, -15C, 17" vanteet. Pääsi ajamaan 121 km. Olisin halunnut laittaa -30 pakkasta, mutta se ei onnistunut. Tuo lämpötila lyhensi matkaa 46 km.

Lataus:
Kotipistokkeella 2.3kW (10A) tuon akun lataa tyhjästä täyteen 25 tunnissa.

Latauslaitteella kotona/julkinen. 7.4kW (32A) 7.5 tunnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Sen verran korjaan edellistä tekstiä, että kulutuspiikki ei kyllä ikinä kestä 24h putkeen. Päivän sisään on selvää vaihtelua kulutuksessa, vaikka pakkasta olisi -30C koko Suomessa. Muutamat tunnit aamupäivällä ja illalla on ne kriittisimmät, kun puhutaan sähkön riittävyydestä.
 
Sen verran korjaan edellistä tekstiä, että kulutuspiikki ei kyllä ikinä kestä 24h putkeen. Päivän sisään on selvää vaihtelua kulutuksessa, vaikka pakkasta olisi -30C koko Suomessa. Muutamat tunnit aamupäivällä ja illalla on ne kriittisimmät, kun puhutaan sähkön riittävyydestä.
Jotain tälläistä minäkin muistelen. Eli aamupäivällä on kulutuspiikki kun porukka lähtee töihin. Eli laitetaan ruokaa vaikka mikrossa, hellalla ja uunissa. Keitetään kahvit. Käydään suihkussa (kuluu kuumaa vettä) ja kuivataan tukka hiustenkuivaajalla. Tuosta taitaa tulla aamupäivän kulutuspiikki. Sitten taas iltapäivällä tulee samanlainen kulutuspiikki samasta syystä. Eli sähkö on kalleinta ainakin kaksi kertaa päivässä noiden kulutuspiikkien aikaan. Toki se on melko kallista 24h jos pakkasta on kokoajan paljon. Halvinta yöllä kun kaikki nukkuu.

edit:
Tuo edellinen isoin piikki osui iltaan. Tuolloinhan sähköauton akut olisi "tyhjät" ja verkko rasittuisi siis vain lisää. Ei ole varaa ottaa akuista koska akut vaatii vain lämmitystä ja lisää virtaa.

Suomessa on kulutettu tänään torstaina (7.1.) enimmillään 15 000 megawatin verran sähköä, mikä on kaikkien aikojen ennätys. Ennätys rikottiin klo 16–17.

Ruotsin ja etenkin Venäjän tuonnin takia sähköä on riittänyt kaikille. Kulutuksesta on katettu vajaa kolmannes tuonnilla, kun kotimaan voimaloissa sähköä on tuotettu 10 700 megawatin teholla. Tuontia on ollut myös jonkin verran Virosta. Sähköä on tuotu kaikkiaan 4 300 megawatin verran, kun koko tuontikapasiteetti on 5 000 megawattia

Koko Suomen sähkökapasitetti on käytössä lähes kokonaan. Naftaliinissa on kuitenkin vielä lähes 2 000 megawatin verran reserviä, joka saadaan käyttöön aamuun mennessä, jos tarve vaatii.

Hinnan nousu hyvin lähellä

Reserviä ei ole tarvittu päivän aikana. Varsinaisessa tehopulassa käytetetään kaikkia mahdollisia tuotantokeinoja.

Illaksi sähkön pörssihinta hipoo päivän ennätyslukemia. Hinta ei ole vielä niin korkealla, että teollisuus vähentää hinnan takia kulutustaan ja tuotantoaan.

On hyvin lähellä, että hinnat nousevat nyt pienestä muutoksesta selkeästi korkeammalle, suunnittelupäälikkö Timo Kaukonen arvioi.

http://yle.fi/uutiset/3-8576874
 
Viimeksi muokattu:
Johan se on nähty miten typerää on rakentaa tollainen hervoton megapytty. Useampi pienempi vaan tilalle.
Nojuu mutta esim. Hanhikivikin olisi 1200MW. Taitaa järestäen olla suurempia kaikki reaktorit nykyään. Esim turkissa 1 rakenteilla ja 7 suunnitteilla .. kaikki about 1100-1200.

Kiinassa todella paljon noita reilu 1000 toki muutama 600MW.. mutta niitä on sitten rakennettu 4 rinnakkain.
 
Sähköpula korjataan lisäämällä pistorasioita. Emme tarvitse ydinvoimaa koska sähkö tulee seinästä.
 
Isoin ongelma tuossa autojen akkujen käyttämisessä vakautukseen olisi juuri tuo laitteiston vaatimus. Akusta 1kW verkkoon -> tarvitaan 1kW inverteri. Toki moni inverteri on nykyään myös laturi, eikä niiden hinta nyt niin kova ole. Varsinkin jos valtio tukisi tuon niin käytännössä käyttäjälle ei jäisi mitään kuluja.

Tuollainen järjestelmä ei tosiaankaan kuluttaisi niitä auton akkuja nimeksikään. Muutama kerta vuodessa pientä purkausta. Paljon enemmän ne kuluu 200km matkalla. :)
 
Tulee oikein laadukasta sähköä verkkoon jollain kuluttajatason vaihtosuuntaajilla. :D
Kyllä tulee aivan riittävää. Sellainen vain joka synkkautuu oikein verkon taajuuteen. Käytännössähän tuo syötetty sähkö kulutettaisiin naapurissa, jolloin naapuri ei käyttäisi sitä voimalan sähköä.

Edit: niin puhutaan siis oikeista 1kW - 5kW laitteista, ei kiinanpaskoista.
 
Isoin ongelma tuossa autojen akkujen käyttämisessä vakautukseen olisi juuri tuo laitteiston vaatimus. Akusta 1kW verkkoon -> tarvitaan 1kW inverteri. Toki moni inverteri on nykyään myös laturi, eikä niiden hinta nyt niin kova ole. Varsinkin jos valtio tukisi tuon niin käytännössä käyttäjälle ei jäisi mitään kuluja.

Tuollainen järjestelmä ei tosiaankaan kuluttaisi niitä auton akkuja nimeksikään. Muutama kerta vuodessa pientä purkausta. Paljon enemmän ne kuluu 200km matkalla. :)
Kuluttaja kyllä hermostuisi jos se sähköauton akku ei olisikaan täynnä, kun pitää autolla lähteä liikkeelle.

Miedolla -15 pakkasella sähköauton kantama lyheni 167 km -> 121 km, eli 46 km. Akusta ei vain ole varaa ottaa yhtään sähköä? Lisäksi olisin yrittänyt laittaa -30 tai -35 pakkaset koska niitä on, mutta ohjelman raja oli vain tuo onneton -15 joka ei vielä riitä mihinkään. 7.1. oli pakkasta jotain -30 koko päivän (keskilämpötila) ja eteläsuomessa lämpötila ainakin oli hetkellisesti -20.

Usein esim helsingissä lämmitys toimii kaukolämmöllä, ei siis sähköllä. Eli ehkä sähköauton akuista ei ole tarvettä ottaa sähköä? En ole ainakaan kuullut että kukaan haluaisi käyttää sähköauton akkua "sähkön tuottamiseen". Koska akulla ei voi tuottaa sähköä.

Kannattaa myös huomioida että jos valtio tukee = valtio tarvitsee lisää verotuloja. Eli koskaan ei ole voittajaa tai jos on, niin se ei ole ainakaan kuluttaja.

Nykyisinkin sähköä voi kyllä myydä verkkoon jos haluaa, mutta tuossa ei ole mitään pienintäkään järkeä. Sähkö siis on niin halpaa, että ei sitä kannata myydä vaan käyttää itse. En nyt muista mitä sähkö maksaa, mutta oli varmaan jotain 4 centtiä kWh.

rellu
Latauskaapeli, Type 2
Huippuvarusteltu Intens sisältää lisäksi mm:
My Z.E. Inter@ctive: Latauksen ja esilämmityksen etäohjaus yhteensopivista älypuhelimista (vaatii tietoliikenneyhteyden)

Yksi laturi (lisävaruste): Latauslaite kotona/julkinen 11kW (3x16A)
 
Viimeksi muokattu:
Kuluttaja kyllä hermostuisi jos se sähköauton akku ei olisikaan täynnä, kun pitää autolla lähteä liikkeelle.
Lainaan itseäni:
Olisi hienoa jos saataisiin myös kaikki tulevat sähköautot mukaan "verkon vakauttamiseen" vaikka niin, että sähköyhtiöt voisivat ostaa autojen latauksesta 10% takaisin tarpeen vaatiessa. Toki kovemmalla hinnalla kuin ne olisi ladattu. Tällaisella hajautuksella saisi hyvin vakautettua verkkoja kovien kuormien aikaan. Laturille käyttäjä voisi vaikka ilmoittaa että "tarvitsen autoa huomenna aamulla klo 7" - jolloin lataus voitaisiin hoitaa joskus aamuyöllä.
 
Voi tulla ongelmaksi että riittääkö aika?

Lataus:
Kotipistokkeella 2.3kW (10A) tuon akun lataa tyhjästä täyteen 25 tunnissa.
 
Akun lataaminen tyhjästä täyteen peräkkäisinä päivinä tarvitsee kyllä jo huoltoaseman pikalaturin. Jos olettaa toimintamatkaksi yli 400km, niin se on jo lähellä normaalin auton tankkausväliä, suurin osa ei tankkaa joka päivä.

Piuhaan kytkeminen ja piuhasta irroittaminen joka kauppareissun takia kuulostaa kyllä ikävän hankalalta. Pitäisi olla joku joku magneettinen liitin, auto ajetaan lähelle laturia ja laturi kytkeytyy sähköisesti kiinni ja alkaa lataamaan. Parkista peruuttaminen ei revi puskuria irti, vaan liitin irtoaa nätisti kun virrat kytketään päälle. Tai sitten nuo langattomat laturit, joita saa jo useimmille automalleille, 16A ei ole enää iso juttu langattomalle laturillekkaan. Vähän vaan epäilyttää niiden aiheuttamat häiriöt elektroniikalle.

No joo. Onpas tosiaan tosi fiksua säilöä ydinjäte kallioluolaan. Kun toisena vaihtoehtona olisi kierrättää aine ja käyttää se uudelleen.
Tähän vielä pieni kommentti, nämä ei ole toista poissulkevia vaihtoehtoja. Tai sitten tarkoitit että sehän on fiksua, jättää polttoaine kotimaahan, eikä antaa Venäjälle ilmaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Tähän vielä pieni kommentti, nämä ei ole toista poissulkevia vaihtoehtoja. Tai sitten tarkoitit että sehän on fiksua, jättää polttoaine kotimaahan, eikä antaa Venäjälle ilmaiseksi.
Juu. Voihan sen ydinjätteen säilöä ja kierrättää aine vasta joskus myöhemmin vaikka. Ei sitä ainetta kyllä Venäjälle tohdi ilmaiseksi antaa.
 
Ydinvoimasta vielä. Maaperässämme on sen verran uraania, että olisimme varmasti omavaraisia jos vaan valtio olisi fiksu.....
Eikö tästä ole jo päätös että talvivaara alkaa tuottamaan uraania? Eri asia sitten toteutuuko koska tapaus PipoSipilä... :facepalm:

Rikastaminen taas mahtaa olla sen verran kallista ettei Suomessa kannata tehdä.
 
Tähän vielä pieni kommentti, nämä ei ole toista poissulkevia vaihtoehtoja. Tai sitten tarkoitit että sehän on fiksua, jättää polttoaine kotimaahan, eikä antaa Venäjälle ilmaiseksi.
Juu. Voihan sen ydinjätteen säilöä ja kierrättää aine vasta joskus myöhemmin vaikka. Ei sitä ainetta kyllä Venäjälle tohdi ilmaiseksi antaa.

Suomen loppusijoitusluolastoa tuskin on suunniteltu uudelleen avattavaksi, vaikka toki sekin on mahdollista jos tahtoa jostain syystä löytyy. Loppusijoittaminen lienee pitkälti poliittinen ratkaisu. Loviisasta vietiin jätettä Neuvostoliittoon/Venäjälle, mutta jossain vaiheessa se lopetetiin. Neuvostoliiton jälleenkäsittelylaitokset ovat kaikkea muuta kuin ympäristöystävällisiä, joten ihan ymmärrettävää siinä mielessä. Eivätkä länsimaisetkaan laitokset ihan puhtaasti kai ole toimineet. Jälleenkäsittely on monimutkainen prosessi eikä se ilmeisesti ole sen halvempaa kuin loppusijoittaminen.
 
Kuluttaja kyllä hermostuisi jos se sähköauton akku ei olisikaan täynnä, kun pitää autolla lähteä liikkeelle.
Miksi hermostuisi kun hän on itse siihen suostunut ja säästää sillä autoilun kuluissa. Markkinamekanismin annetaan toimia niin kenellekään ei tule paha mieli. Tietysti jos välttämättä haluaa pikaladata autoa juuri silloin kuin sähkö maksaa 1€/kWh niin mikäs siinä.

Jos se laturi olisi joka tapauksessa kauko-ohjattava niin eihän se olisi temppu eikä mikään tehdä vaika appia josta voi napata milloin akun pitää olla täynnä (ja kuinka täynnä) ja milloin ei. Eli jos on lähdössä pitkälle reissulle niin täppä että nyt pitää pitää täynnä. Paitsi tietysti hätätapauksissa moiset voitaisiin ohittaa ennemminkin kuin antaa koko verkon kipata (joka tuskin on yhtään mielyttävämpi tilanne autoilijalle).
Toki homma ylipäätään edellyttäisi sitä, että sähköautot (ml. kantama) kehittyy, niin että sähköautot yleistyvät. Jollain parilla koskalla ei mitään merkitystä varavoimana olisikaan. Ja tietysti light versio älyverkosta on se, että lataus vaan hetkellisesti lopetetaan pahimman piikin aikana, vaikka toiseen suuntaan ei sähköä liikuteltaisikaan.
Jos Suomen autokanta olisi joskus oikeasti sähköautoenemmistöistä, niin pelkkä latauksen lopetuskinhan tiputtaisi aika monta megawattia verkosta pois. Ja ylipäätään jos IoT lyö läpi, niin aika iso osa verkon kuormasta nyt olisi koska tahansa kytkettävissä hetkellisesti pois ilman, että siitä olisi oikeastaan mitään haittaa. Siis jos vaikka kaikki Suomen jääkaapit, tiskikoneet, pesukoneet, pakastimet, kiukaat, sähkölämmitukset jne. meinisivät 5 min säästömoodiin lopettaen kaiken lämmityksen/viilennyksen, niin käyttäjät tätä tuskin edes huomaisi, mutta aika monta megawattia saataisiin tarvittaessa pois. Ei toki pitkäaikainen ratkaisu, mutta tarpeeksi että ehditään käynnistellä varavoimaloita.
 
Tuli noista jääkkaappi, pakastin, sähkökiuas, sähkölämmitys mieleen että nehän ei ole muutenkaan jatkuvasti päällä. Varsinkin kiuas on hyvin harvoin päällä. Ja jos tekee 5 minuutin katkoksen, niin seuraava lämmitys tai kylmennys on sitten vastaavasti 5 minuuttia pidempi. Eli ei ainakaan säästä sähköä. Nuo laitteet vaan ei tykkää noin lyhyestä 5 minuutin sähkökatkosta. Paisti sähkövastus eli lämmitys ja kiuas ei pääse rikkoontumaan tai kulumaan. Mutta lämmitysvaje kurotaan kyllä kiinni, eli säästöä ei tule.
 
Varsinkin kiuas on hyvin harvoin päällä. Ja jos tekee 5 minuutin katkoksen, niin seuraava lämmitys tai kylmennys on sitten vastaavasti 5 minuuttia pidempi.

Tästä tulikin mieleeni, että meillä on kiukaassa digitaalinen ohjausyksikkö. En tiedä, miten se osaisi toipua sähkökatkosta. Veikkaan, että jäisi OFF-asentoon sähköjen palautuessa.
 
Tästä tulikin mieleeni, että meillä on kiukaassa digitaalinen ohjausyksikkö. En tiedä, miten se osaisi toipua sähkökatkosta. Veikkaan, että jäisi OFF-asentoon sähköjen palautuessa.

Nämä on aina niin mukavia hommia. Itellä on uuni missä on ajastusmahdollisuus. Siitä kun käy sähköt pois niin se pitää käsin kuitata takaisin toimintaan. Voin vain kuvitella tunteen kun heräät jouluaamuna ja kinkku on kylmässä uunissa... Turvallisuuden takiahan tuo ominaisuus on, mutta onhan tuo aika ikävää.
 
Kulutuspiikin välttämiseksi paljon sähköä syövät laitteet pitäisikin kytkeä pois päältä sähkökatkon aikana.
 
Kulutuspiikin välttämiseksi paljon sähköä syövät laitteet pitäisikin kytkeä pois päältä sähkökatkon aikana.
Jep. Harmi vaan jos ei ole mitään mitä sammuttaa :) Autossakin on vain se ajastimella toimiva webasto. Eli ei voi säästää auton lämmittämisestäkään.

Esim vihreä ajatus voisi olla energian säästö. Mutta kun sitä energiaa nyt säästetään. Niin piikin aikana ei voikkaan enää säästää enää yhtään mistään. Ennen säästyi jos sammutti 100W hehkulampun, mutta 5W ledin sammutus ei paljon auta mitään. Syömättäkään ei voi olla, eli pakko laittaa ruokaa jos on nälkä.

Esim sähköauto suurentaa "ongelmaa". Koska sähköauto kuluttaa talvella enemmän sähköä. Autoa siis täytyy ladata enemmän talvella ja lisäksi lämmittää myös akkuja kovalla pakkasella (sähköllä tietenkin). Että pääsee normaalisti töihin, niin on vain pakko kuluttaa sitä sähköä. Toinen vaihtoehto olisi mennä kävellen tai pyörällä, mutta sittenhän koko auto on ihan turha.
 
Esim sähköauto suurentaa "ongelmaa". Koska sähköauto kuluttaa talvella enemmän sähköä. Autoa siis täytyy ladata enemmän talvella ja lisäksi lämmittää myös akkuja kovalla pakkasella (sähköllä tietenkin). Että pääsee normaalisti töihin, niin on vain pakko kuluttaa sitä sähköä.
Se onkin vähän erikoista, kun samaan aikaan puhutaan uhkaavasta sähköpulasta ja autokannan vaihtamisesta sähköautoihin.
Runkoverkko kyllä kestää sähköautot, mutta kiinteistöliittymät ei. Onko taloyhtiössä kaikki halukkaita osallistumaan autopaikkojen ja kiinteistöliittymän päivitykseen, jos joku tai jotkut haluaa hankkia sähköauton.
Lisäksi ihmettelen ajoittain pinnalle nousevaa puheenaihetta laitteiden ja latureiden stand-by virrankulutuksesta, joka on kärpäsen paska valtameressä.
 
Kannattaa erottaa hetkellisten kulutuspiikkien tehopula ja energiapula, ne ovat kuitenkin eri asioita ja ne kannattaa ratkaista eri tavalla.
 
"Kaikki lataa" tarkoittaa siis sitä, ~15kWh kulutusta per kotitalous lisää keskimäärin, kun puhutaan vähänkään isommista keskiarvoista.

Kaikki ei aja samana päivänä akkua tyhjäksi, vaan mitä useammasta kotitaloudesta puhutaan, niin sitä lähempänä sitä keskimääräistä ~50km päiväajosuoritusta ollaan per auto.
 
Maakaapelointi parantaa asiaa jonkun verran kun jakokaapeille voidaan muuntajalta syöttää helposti ~400A lähdöstä sähköä, mutta perinteiset ilmakaapelit on vähän hassumpi homma kun käytännössä suurin mahdollinen lähtö muuntajalta on 125A ja sekin aika harvinainen.
Onko tämä syy siihen, että täällä päin sähköyhtiö urakoi viime kesän ilmakaapeleita maan alle. Siis ok-talojen syötöissä.
Kerrostalojen pihoilla se suurin ongelma tulee vastaan, kun pitää vaihtaa 50 tolppaa.
 
Valaistuksella voisi koittaa säästää energiaa, meillä se ei oikein enää onnistu kun led valaistus 21x5w, 18w loisteputkia 5kpl ja muutama olisko 3x25w hehkulamppua (ei kaikki samaan aikaan päällä). Loisteputkien vaihto led mallisiin toki vähentäisi kuormaa muutaman watin.

Mitenkäs verkko kuormittuu tuosta loistehosta jota led ja loisteputki valaistus tuottaa? On sen verran omista opinnoista aikaa etten enää muista.
Suuressa mittakaavassa valaistuksen säätely älykkäällä sähkökeskuksella voisi säästää energiaa kulutuspiikkien aikaan, mutta sellainen maksaisi hunajaa ja periaatteessa kylmäkoneet tarvitsisi oman sulakkeen jolloin niiden elektroniikka ei kärsisi sähkökatkoista ja ne voisivat olla päällä kokoajan.... Aiheuttaisi paljon ongelmia vanhoissa asunnoissa joissa on muutama sulake valaistukseen ja oma sulake uunille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 770
Viestejä
4 498 539
Jäsenet
74 281
Uusin jäsen
staffanjohansson34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom