Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Mitenköhän toi menee, että alkaako se 14pv tosta kun sopimusvahvistus tulee vai alkoiko se heti tilauksesta? On toi vähän hämärä kun sitä hintaa ei lue tossa ekassa viestissä.
Tämä on kyllä kiintoisa kysymys, koska oma käsitykseni tosiaan on että se lasketaan sopimusvahvistuksen päivämäärästä. Jos se toimii niin, niin onhan se hupsua tällaisessa tapauksessa, jossa tilaus on oikeastaan tehty jopa kuukausia aiemmin.

Jep ja sanoit myös virheellisesti, että se sopimuksen hinta voisi yksipuolisesti muuttua sähkönmyyjän toimesta.

Tarkoitin kylläkin että hinta voi muuttua ennen sopimuksen voimaantuloa mutta sinun ei ole tietenkään pakko hyväksyä uutta hintaa. En usko että se hinta ihan sattumalta puuttuu tuosta ekasta tilausvahvistuksesta vaan siihen on jätetty aukko jotta sitä voidaan ennen syksyä muuttaa. Se on sitten tilaajan asia hyväksyykö muutoksen vai ei. Olen tilannut niin jää nähtäväksi miten käy syyskuussa.

Tarkoitin kylläkin että hinta voi muuttua ennen sopimuksen voimaantuloa mutta sinun ei ole tietenkään pakko hyväksyä uutta hintaa. En usko että se hinta ihan sattumalta puuttuu tuosta ekasta tilausvahvistuksesta vaan siihen on jätetty aukko jotta sitä voidaan ennen syksyä muuttaa. Se on sitten tilaajan asia hyväksyykö muutoksen vai ei. Olen tilannut niin jää nähtäväksi miten käy syyskuussa.
Ei muutu. Olet tehnyt sopimuksen ja sillä hyvä. Samaa spekulointia oli vuosi takaperin ja hyvin meni kaikilla vaikka olikin bugi tilausjärjestelmässä.

Niin mutta ei se voi muuttua. Se hinta on se mikä oli tilaushetkellä. Kun tilasit, teit sopimuksen.

Eilen oli erääseen toiseen ryhmään postattu että Värellä ois kooditarjous -- en tiedä onko näin mutta vieä pari päivä tuo tarjous voi olla voimassa jos on.
1773409144701.png
Otin tämän sopimuksen äksen vaikka olisi tarjouksen pitänyt loppua. Kiitos postaajalle

Yritin peruuttaa tuota Helenin 6kk 7,79 snt/kWh sopimusta, minkä otin alkamaan 9. syyskuuta, mutta eihän heiltä löytynyt siitä mitään merkintää, vaikka tilausvahvistus toki tuli heti sähköpostiin. Suunnitelmat muuttui ja nappasin talveksi Väreen 6kk kv-sopimuksen 6,73 snt/kWh ilman kk-maksuja. Sen olisi saanut alkamaan niinkin myöhään kuin lokakuun puolivälistä, olisiko käynyt laskuvirhe laskettaessa puoli vuotta eteenpäin.

Yritin peruuttaa tuota Helenin 6kk 7,79 snt/kWh sopimusta, minkä otin alkamaan 9. syyskuuta, mutta eihän heiltä löytynyt siitä mitään merkintää, vaikka tilausvahvistus toki tuli heti sähköpostiin. Suunnitelmat muuttui ja nappasin talveksi Väreen 6kk kv-sopimuksen 6,73 snt/kWh ilman kk-maksuja. Sen olisi saanut alkamaan niinkin myöhään kuin lokakuun puolivälistä, olisiko käynyt laskuvirhe laskettaessa puoli vuotta eteenpäin.
Helenin asiakaspalvelu ei löytänyt merkintää?

Mitä kautta Väreen aloituksen sai näin myöhään? Nettilomake sanoo 14.6 viimeisin aloituspäivä

Tein mi
Taas kerran. Heleniltä tulee hinnaton tilaysvahvistus ja varsinainen sopimus tulee 3kk ennenkuin sopimus astuu voimaan.
jeps,

Just tein helenin 7,79:n alkamaan 1.10.2026. Alunperin tein sopparin netissä eilen mutta siirtona toiselta yhtiöltä 6kk päähän. Vaikka siis Helenin asiakas olen. Otin puhelimen käteen, soitto myyntiaspaan, sopparin varmistus sekä siirto alkamaan 1.10.2026.

Myyntineidon kanssa oli puhetta, että itse varsinainen soppari tulee n. 3kk ennen sopparin alkua. Eli ekaa kertaa Heleniltä tilaavien ei tartte hyperventiloida koko kesää soppariliparetta ootellessaan.

Helenin asiakaspalvelu ei löytänyt merkintää?
Juuri näin. Hieman kummallista minusta, mutta olihan tässä välissä toki viikonloppu…
Mitä kautta Väreen aloituksen sai näin myöhään? Nettilomake sanoo 14.6 viimeisin aloituspäivä
Soittamalla asiakaspalveluun. Olin myös hoitamassa asiaa nettilomakkeella, mutta ajattelin hoitaa asian puhelimitse kun tässä on nyt useampia sopimusveivauksia päällä, että menee varmasti maaliin.

Onko näkynyt hyviä KV-sopimuksia, joita voisi tehdä syyskuulle?

Itsellä sama kysymys, eli tarve 6 kk KV-sopimukselle syyskuusta lähtien.
OKT ILP + suorasähkö (varaava lattialämmitys, termostaateilla ajastukset laitettu pääasiassa yölle + päivälle jokunen tunti) ja sähköauto ollut taloudessa 1,5 vuotta, niin tuolla kombolla on saatu joka kuukausi 7/2024 lähtien kulutusvaikutus miinukselle keskimäärin reilun sentin verran , vaihteluvälin ollessa 0,8 - 3 c riippuen kuukaudesta.

Tällä hetkellä Oomilla olisi 6 kk määräaikainen KV-soppari 6,9c/kWh, mutta senkin saa alkamaan max. 3 kk päähän. Sama tilanne Väreen 6,73 snt/kWh.
Nuo hinnat onkin tietty laskettu kesän/syksyn mukaan. Joten kesällä hinnat luultavasti nousevat ja pitää arpoa ottaako nyt esim. Helenin kiinteän talveksi vai odottaako kesäkuulle KV-sopimuksia, jotka voisivat kuitenkin tulla edullisemmiksi oma miinusmerkkinen KV huomioiden...

Muoks: ilmeisesti siis soittamalla Väreen asiakaspalveluun saisi sopimuksen alkamaan jopa lokakuusta. -> Itselläni ei toiminut, en saanut tehty sopimusta

Muoks#2: chatin kautta onnistui, vasta huomenna saa vahvistuksen emailiin

Viimeksi muokattu:
Soittamalla asiakaspalveluun. Olin myös hoitamassa asiaa nettilomakkeella, mutta ajattelin hoitaa asian puhelimitse kun tässä on nyt useampia sopimusveivauksia päällä, että menee varmasti maaliin.

Soitin Väreen asiakaspalveluun, mutta eipä myyneet mulle 6 kk KV-sopimusta alkamaan syyskuusta. Ei millään onnistunut. Kuulemma toimittu väärin sinun tapauksessa.

Päivitys: Chatin kautta onnistui :D Eli riippuu asiakaspalvelijasta.
Ei kk-maksutonta saanut, mutta silti...

Viimeksi muokattu:
Soitin Väreen asiakaspalveluun, mutta eipä myyneet mulle 6 kk KV-sopimusta alkamaan syyskuusta. Ei millään onnistunut. Kuulemma toimittu väärin sinun tapauksessa.

Sama homma, ei onnistunut. kesäkuun lopussa (en muista tarkkaa päivää) olisi pitänyt viimeistään aloittaa.

Kiitos Helenin vinkkaajalle, se on nyt otettu talveksi vanhemmille, muuten menevät pörssillä. Vielä pitäisi keksiä 24kk kiinteä soppari mökille ja itselle. On tässä onneksi vielä muutama kuukausi aikaa ennen kuin entiset loppuvat.

Päivitys: Chatin kautta onnistui :D Eli riippuu asiakaspalvelijasta.
Ei kk-maksutonta saanut, mutta silti...
Kiitos vinkistä! Minäkin kokeilin nyt chatin kautta ja onnistui - laitoin alkamaan 10.9. koska OL3 huolto alkaa silloin. :)

Tein mi

jeps,

Just tein helenin 7,79:n alkamaan 1.10.2026. Alunperin tein sopparin netissä eilen mutta siirtona toiselta yhtiöltä 6kk päähän. Vaikka siis Helenin asiakas olen. Otin puhelimen käteen, soitto myyntiaspaan, sopparin varmistus sekä siirto alkamaan 1.10.2026.

Myyntineidon kanssa oli puhetta, että itse varsinainen soppari tulee n. 3kk ennen sopparin alkua. Eli ekaa kertaa Heleniltä tilaavien ei tartte hyperventiloida koko kesää soppariliparetta ootellessaan.
Tein itse samoin mutta aspa sanoi, että ei voi enää siirtää vaan se on tämä mikä netissä.

Helenin toiminta kieltämättä hieman eroaa muusta. Otin joskus hyvin pitkälle alkamaan tässä kuussa (11.3) sopparin ja mitään siitä ei kuulunut, kuin vasta 11.3 jolloin tuli sähköpostilla sopimus ja ilmoitus. Toisaalta eipä se nyt hirveästi haittaa, vaikka olisihan se soppari ollut kiva saada aiemmin. Datahubissa ym. näkyi kyllä kaikki sopparit ja muut 3kk ennen voimaantuloa oikein.

Minulle tuli vastaus, että 6kk koskisi vain olemassa olevia asiakkaita. Eli uusille asiakkaille vain 3kk päähän voisi tehdä. Tiedä näistä sitten, taitaa olla ihan tuurista kiinni suostuuko myyjä sallimaan tämän vai ei

Ei antanut Siiri kuin 3kk päähän aloitusta. Kuulemma kaikki muut (12/24kk) sopimukset saisi alkamaan myöhemmin, mutta ei 6kk. Aika huimaa, että noiden asiakaspalvelijoiden toiminta on noin vaihtelevaa ja erikoista, ettei tuota "porsaanreikää" vieläkään oltu tukittu. Sillä onhan se selvä, että tuota 6kk sopimusta ei ole tarkoitettu otettavaksi talveksi.

Jeps.. Mikaelilta ja Tuomakselta sain vain risuja.

Ketäköhän Väreen chätistä kannattaisi tavoittaa, jotta tuon 6kk saisi syksylle alkavaksi

Eiköhän siellä viesti ole kulkenut jo aspan sisällä, kun chätin kautta sopimuksien teko kasvoi yllättäen 1000% tavallisesta :D Jos pitäisi veikata niin kaikki muut olivat jo linjassa, ja nyt sattui vaan löytymään asiakaspalvelija joka ei tiennyt tästä.

Statistiikka

Viestiketjuista
302 816
Jäsenet
82 239
Uusin jäsen
Taitotaisto12

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom