Jokaisen järjellä ajattelevan olettaisin ymmärtävän, ettei tuollainen hintataso pysyvä tilanne voi olla, vaan johtui sodan aiheuttamasta alku shokista. Tuollaisella 27snt/kWh hintatasolla olisi koko Suomi Oy Ab konkassa. Itselläkin yksi kaveri teki tuollaisen yli 20snt/kWh sopparin, mutta sain puhuttua järkeä ja perui sen sopparin. En oikein usko, että yhtiöt tarjoaisi edes niitä määräaikaisia soppareita, jos todettaisiin ettei niitä määräaikaisia tarvitse noudattaa. Heitä sitoo kuitenkin kuluttajansuoja, joten olisivat kyllä hyvin nopeasti oikeudessa, jos eivät niistä pitäisi kiinni. Toki pahempi vaihtoehto toki olisi se, että tämä pandoran lipas oikeasti aukaistaisiin jolloin koko tämä meidän sopimuksille perustuva yhteiskunta olisi melkoisessa murroksessa. Itsellä oli 6snt/kWh 24kk soppari -21 alkutalvesta . Ennen tuota ja sen jälkeen olen ollut pörssissä.Tuolloin oli aika maailmanlopun meininki sähkömarkkinoilla ja siten ymmärrän, että ihmiset ottivat paniikissa kalliita sopimuksia, kun 50-60c päiväpiikkaukset olivat aika normaaleja pörssisähkössä. Silti määräaikainen sopimus on määräaikainen sopimus ja pyristely siitä irti on minusta väärin. Tällöin nimittäin avataan pandoran lipas myös toiseen suuntaan eli yhtiöt voisivat ihan hyvin kiistää halvat määräaikaiset energiakriisin iskiessä päälle. Kyllähän muutamilla täälläkin oli 5c sopimuksia päällä koko energiakriisin ajan.
Itse en taas sille lämpene, että hakisivat kulutuksen datahubista. Nythän hinta osalla toimijoista riippuu kulutuksesta, nyt voi OKT:ssa asuvana valita sen kerrostalon ja saada halvemman hinnan. Jokainen saa itse sen oman kulutusdatansa datahubista ja liukurilla sitten laskeskella mikä olisi se paras itselle.Minusta sähkösopimuksien tarjoaminen pitäisi tehdä niin, että tarjouksen tai sopimuksen tarjoajan on haettava aito kulutus Datahubista (valtuutuksella) ja siten kerrottava koko sopimuskauden arvioitu hinta, mieluiten myös keskimääräisen kesä/talvikuukauden hinta. Toki tämä perustuu historiatietoon. Jos tätä ei ole tarjolla, niin ~viidellä kysymyksellä (lämmitys, sähkösauna, sähköauto, neliöt, henkilömäärä) arvioitava sama asia.
Saa muuten nähdä, mitä ovat tämän vuoden BF-tarjoukset. Tätä ketjua selaamalla viime vuonna tarjoukset olivat luokkaa 9-11c/kWh pl. muutama pienen vuosikulutuksen rajoitettu tarjous.
Viime BF oli Eletralla nolla marginaali pörssisoppari, jonka itse otin (12kk voimassa toistaiseksi). Joku vastaava kelpaisi tänäkin vuonna. Määräaikaisten hinnat on IMHO niin kalliit ettei ole itselle tulossa (en usko mihinkään ihmeellisiin BF tarjouksiin määräaikaisissa).