Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En ole sopimusta vielä tehnyt, mutta toisaalla joku oli löytänyt roskaposteista ksat sopparin. Kannattaa tarkastaa.Onko muille tullut ksat sopparivahvistusta spostiin kuinka pian sopimuksen teon jälkeen?
Itsellä meni kaksi päivää.Onko muille tullut ksat sopparivahvistusta spostiin kuinka pian sopimuksen teon jälkeen?
Ai perhana niillä oli tuokin vaihtoehto.
Energia päivä
10,04 c/kwh
Energia yö
8,56 c/kwh
Ite otin siis tuon 9,30snt yleissähkön vaikka mulla on aina ollut päivä/yösähkösopimus aiemmin.
Jaksaisikohan vaihtaa. Ei taida olla suurta eroa. Kattelin viime talven kuukausia niin suurin osa energiasta on mennyt päiväsaikaan vaikka lämminvesivaraaja lämpeää klo 23 yösähköllä.
Viime talvena tosin poltin aivan helvetisti puuta.
Hmm en tiedä, ei taida olla suurta merkitystä. Vai mitä mieltä olette?
Kulutus sellainen 10 000 kWh/vuosi. Viime vuonna meni vain 8400 kWh. ILP+varaava leivinuuni.
Itellä vuodessa about 17 000kWh/vuosi ja LVV sekä lattiat(kylppäri, keittiö ja vessa) lämpeää yösähköllä. Onko jotenki mahdollista saada tarkempia tietoja esim vuoden ajalta, tai vaikka talvikuukausilta, minkä verran esim yöllä kuluu sähköä?
Kyllähän tiedot saa yleensä kaikista sähköyhtiöstä. Itsellä kulutus n. 15 000kWh/vuosi ja joulukuussa 2022 yösähkön osuus oli 52 %, just suurin osa tulee LVV:sta. Lämmitysmuotona suora sähkölämmitys ja yksi ilmalämpöpumppu.Itellä vuodessa about 17 000kWh/vuosi ja LVV sekä lattiat(kylppäri, keittiö ja vessa) lämpeää yösähköllä. Onko jotenki mahdollista saada tarkempia tietoja esim vuoden ajalta, tai vaikka talvikuukausilta, minkä verran esim yöllä kuluu sähköä?
Onko muille tullut ksat sopparivahvistusta spostiin kuinka pian sopimuksen teon jälkeen?
Sama täällä. Tuli sitten tartuttua myös tuohon tarjoukseen talveksi, kun ei nuo futuurit hirveän lupaavalta näytä eikä tämä viimeaikainen hintojen käyttäytyminen. Todennäköisesti nyt sitten tulee heti 14 päivän irtisanomisajan jälkeen kovia tarjouksiaMinulle kilahti välittömästi.
Pitää tuo tsekata vielä myöhemmin, ei näkynyt roskapostissakaan. Kiitos.Itsellä meni kaksi päivää.
Vahvistus löytyi roskapostista, johon täällä foorumilla on jo aiemmin viitattu.
Edit: Voit myös tarkistaa ksat Online palvelusta sopimustilanteesi jos se on jo käsitelty.
Oletko hiljattain irtisanonut määräaikaisen? Itsellä kävi niin että määräaikaisen päättymistiedot eivät valuneet datahubiin ja tuli kieltävä vastaus. Piti soittaa nykyiselle sähköyhtiölle, niin toisella yrittämällä tuli saman tien tilausvahvistus.Pitää tuo tsekata vielä myöhemmin, ei näkynyt roskapostissakaan. Kiitos.
itse tein lumme energian kanssa 24 kk sopparin mutta 3 arkipäivää ventannut ei oo vielä sähköpostiin tullut sopimusta.Pitää tuo tsekata vielä myöhemmin, ei näkynyt roskapostissakaan. Kiitos.
Tänne tuli heti.Minulle kilahti välittömästi.
Millä hinnalla teit sopparin? Kohtalaisen pitkä aika 24kk.itse tein lumme energian kanssa 24 kk sopparin mutta 3 arkipäivää ventannut ei oo vielä sähköpostiin tullut sopimusta.
3.99e kk maksu ja kiinteä 9.98c/kwMillä hinnalla teit sopparin? Kohtalaisen pitkä aika 24kk.
3.99e kk maksu ja kiinteä 9.98c/kw
Fingridin Datahubista saa oman käyttöpaikkansa tuntikohtaisen kulutusdatan haettua CSV-tiedostona sähköyhtiöstä riippumatta. Se avautuu Excelissä ihan siististi ilman ylimääräisiä jumppia (tai no, kellonaika on siinä UTC-aikaa, eli Suomen aikaan pitää lisätä kaksi tuntia tai kolme kesäaikana).Itellä vuodessa about 17 000kWh/vuosi ja LVV sekä lattiat(kylppäri, keittiö ja vessa) lämpeää yösähköllä. Onko jotenki mahdollista saada tarkempia tietoja esim vuoden ajalta, tai vaikka talvikuukausilta, minkä verran esim yöllä kuluu sähköä?
Ainakin tuulituotanto on aikalailla nollissa ja se selittää osittain hintaa tällä hetkellä. Ei näitä kannata ihan päivätasolla ihmetellä. 28 vrk keskihinta on tällä hetkellä 5.29 c/kWh ja ennemmin seuraisin sitä.Jos näin hyvällä säällä on pörssisähkön hinnat kohtuullisen korkealla, niin mahtaako pörssisähkön edulliset hinnat olla tältä vuodelta ohi?
Mitä arvelette, nouseeko myös määräaikaisten hinnat ensi kuun alusta, eli pitäisikö pitää jo kiirettä luoda talvelle sopimus?
Pahoittelut jos on ihan perusasiaa, olen itse vasta alkanut perehtyä asiaan*. Jos joku silti jaksaa ystävällisesti antaa näkemyksensä/neuvonsa, arvostan kovasti.
* Tämän vuoksi ei kannata suutahtaa, jos tässä olen täysin väärillä jäljillä asioista.
Jos näin hyvällä säällä on pörssisähkön hinnat kohtuullisen korkealla, niin mahtaako pörssisähkön edulliset hinnat olla tältä vuodelta ohi?
Mitä arvelette, nouseeko myös määräaikaisten hinnat ensi kuun alusta, eli pitäisikö pitää jo kiirettä luoda talvelle sopimus?
Pahoittelut jos on ihan perusasiaa, olen itse vasta alkanut perehtyä asiaan*. Jos joku silti jaksaa ystävällisesti antaa näkemyksensä/neuvonsa, arvostan kovasti.
* Tämän vuoksi ei kannata suutahtaa, jos tässä olen täysin väärillä jäljillä asioista.
Onko noita 6kk määräaikaisia millään toimijalla mahdollista saada alkamaan 5-6kk päästä? Itselläni kiintelä loppuu joulukuun alusta vasta, joten ei tuossa 3kk rajoissa sitä saa.
Huomenna loppuu 5,18c diili Helenin kanssa ja tuli sitten otettua tuo Ksat tiili 27.9.-> 6kk.
Pidemmälle ei antanut viedä sopparin tekoa.
Tää väli sit mennään vissiin Pörssisähköllä.
Anteeksi aloittelijamaisuuteni, mutta pientä jeesiä kaipaisin fiksuilta oletuksiini:
- mulla loppuu Helenin määräaikainen sopimus 5.7.
- otan pörssisähkön (toistaiseksi voimassaoleva soppari, 14vrk irtisanominen) sen jatkoksi vaikka tänään
- otan määräaikaisen 6/12/24kk sopparin alkamaan joskus syyskuussa tällä tai ensi viikolla kunhan tarjouksia perkaan läpi
Onko tässä joku looginen ongelma mitä en hoksaa? Ei pitäisi olla?
Ei. Paitsi se että tuo KSAT diilAnteeksi aloittelijamaisuuteni, mutta pientä jeesiä kaipaisin fiksuilta oletuksiini:
- mulla loppuu Helenin määräaikainen sopimus 5.7.
- otan pörssisähkön (toistaiseksi voimassaoleva soppari, 14vrk irtisanominen) sen jatkoksi vaikka tänään
- otan määräaikaisen 6/12/24kk sopparin alkamaan joskus syyskuussa tällä tai ensi viikolla kunhan tarjouksia perkaan läpi
Onko tässä joku looginen ongelma mitä en hoksaa? Ei pitäisi olla?
Tehdessäsi VakaaWirta -sähkösopimuksen Online -palvelussa kampanja-aikana 2.5.2023-30.6.2023 osallistut Viikonloppu Kuortaneella -matkapaketin arvontaan.
Itse tilasin just tänään ksat:ila ton 9.30€/6kk sopimuksen. Ei onnistunut osoitteella, mutta kaivoin sähkölaskusta käyttöpaikan jolla onnistui. Vahvistus tuli sähköpostilla samantein.
Nyt on tosiaan ollut lähes tuuletonta reilun viikon koko maassa ja osa uusista pörssisähkön käyttäjistä näyttää jo pikkaisen panikoituneen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että keskiarvot näissä ratkaisee. Lehtien otsikoissa nuo korkeimmat hintapiikit toki vilisevät, mutta eivät ne ole ratkaisevia kokonaishinnassa mitä siihen lopulliseen laskuun tulee.
7 vrk keskihinta nyt 9.08 snt/kWh ja 28 vrk keskihinta 5.54 snt/kWh. Nämäkin ovat kuitenkin alempana kuin ne määräaikaiset 6kk tarjoukset. Itsellä oma keskihinta ollut max sentin enemmän kuin tuo 28vrk keskihinta samalta ajalta. Käytön optimoinnit olen lopettanut joulukuun jälkeen muuten kuin saunan lämmityksen osalta ja siinäkin aika harvoin saunapäivää on tarvinnut vaihtaa.
Totta turiset, itsekin pahimpina pörssisähköaikoina jaksoin optimoida kaiken astian ja pyykinpesusta, nyt en jaksa kuin sähköauton latauksen. Tosiaan nyt on menossa tyynein viikko miesmuistiin ja loppuviikosta näyttää helpottavan. Ensviikko näyttää jo paremmalta tuulten suhteen.Nyt on tosiaan ollut lähes tuuletonta reilun viikon koko maassa ja osa uusista pörssisähkön käyttäjistä näyttää jo pikkaisen panikoituneen. Kannattaa kuitenkin muistaa, että keskiarvot näissä ratkaisee. Lehtien otsikoissa nuo korkeimmat hintapiikit toki vilisevät, mutta eivät ne ole ratkaisevia kokonaishinnassa mitä siihen lopulliseen laskuun tulee.
7 vrk keskihinta nyt 9.08 snt/kWh ja 28 vrk keskihinta 5.54 snt/kWh. Nämäkin ovat kuitenkin alempana kuin ne määräaikaiset 6kk tarjoukset. Itsellä oma keskihinta ollut max sentin enemmän kuin tuo 28vrk keskihinta samalta ajalta. Käytön optimoinnit olen lopettanut joulukuun jälkeen muuten kuin saunan lämmityksen osalta ja siinäkin aika harvoin saunapäivää on tarvinnut vaihtaa.
Sähkön spot- keskihinta heinäkuussa vuosina 2019-2022.
2018 6,696
2019 5,693
2020 2,502
2021 9,764
2022 22,857
ja elokuussa
2018 6,88
2019 6,047
2020 5,028
2021 8,459
2022 32,426
Voiko näistä päätellä tulevaa hintatasoa, en osaa sanoa. Ainoastaan se on huomattavaa että viime vuosi poikkesi aikaisemmista viime vuoden tapahtumien vuoksi, kaasuputki yms.
Halvimmillaan hinta kyseisinä vuosina oli
2018 tammikuu
2019 kesäkuu
2020 toukokuu
2021 huhtikuu
2022 maaliskuu
Pörssisähkön eli spot-sähkön hinta kuukausittain ✔️
Pörssisähkön hinta kuukausittain vuoden 2018 alusta alkaen. Kuukausilaskutushinta eroaa keskihinnasta asiakkaan kulutuksen ajoituksen mukaisesti (kulutusvaikutus) ✅omavoima.fi
Nyt kun kerran sait kaivettua heinä- ja elokuun spot-keskihinnat, niin laittaisitko vaikka joulu-, tammi- ja helmikuun spot-keskihinnat? Lähinnä meinaan sitä että jos kerran nyt porukka on ottanut ns. varman päälle tuon vajaan 10snt talvikaudeksi niin paljon se pörssisähkö on keskimääräisesti ollut talven kylmempinä aikoina?Sähkön spot- keskihinta heinäkuussa vuosina 2019-2022.
2018 6,696
2019 5,693
2020 2,502
2021 9,764
2022 22,857
ja elokuussa
2018 6,88
2019 6,047
2020 5,028
2021 8,459
2022 32,426
Voiko näistä päätellä tulevaa hintatasoa, en osaa sanoa. Ainoastaan se on huomattavaa että viime vuosi poikkesi aikaisemmista viime vuoden tapahtumien vuoksi, kaasuputki yms.
Halvimmillaan hinta kyseisinä vuosina oli
2018 tammikuu
2019 kesäkuu
2020 toukokuu
2021 huhtikuu
2022 maaliskuu
Vuosikohtaiset spot-sähkön keskihinnat ovat olleet seuraavat:
- 2018 spot-keskihinta 5,80 snt/kWh
- 2019 keskihinta 5,46 snt/ kWh
- 2020 keskihinta 3,47 snt/kWh
- 2021 spot-keskihinta 8,95 snt/kWh
Pörssisähkön eli spot-sähkön hinta kuukausittain ✔️
Pörssisähkön hinta kuukausittain vuoden 2018 alusta alkaen. Kuukausilaskutushinta eroaa keskihinnasta asiakkaan kulutuksen ajoituksen mukaisesti (kulutusvaikutus) ✅omavoima.fi
Nyt kun kerran sait kaivettua heinä- ja elokuun spot-keskihinnat, niin laittaisitko vaikka joulu-, tammi- ja helmikuun spot-keskihinnat? Lähinnä meinaan sitä että jos kerran nyt porukka on ottanut ns. varman päälle tuon vajaan 10snt talvikaudeksi niin paljon se pörssisähkö on keskimääräisesti ollut talven kylmempinä aikoina?
KylläOlikos niin, että näihin määräaikaisiin sähkösopimuksiin, esim ksat 6kk tarjous, sovelletaan 14 vrk peruutusoikeutta eli tänään/huomenna tilatessa voi vielä kaksi viikkoa seurata jos tulisi parempia tarjouksia vastaan?
Mulla kävi sama moka. Maililla laitoin aspaan ja eivät pystyneet muuttamaan päivää, vaan peruivat sopparin. Tein sitten uuden oikeilla pävillä ja se meni ok.Ei oikein toimi toi kovin hyvin noi ksat-sivut. Menin tekemään sopparia alkamaan 90 päivän päähän. Eka valitti, että en ole täysi ikäinen, vaikka sos-tunnus oli oikein ja syntymävuosi on 84. Painoin uudestaan ja sitten se hyväksyi sopparin. Sähköpostin vahvistuksessa alkamispäivä olikin sitten 14.7, eikä syyskuun lopussa. Huomenna sitten jonottamaan asiakaspalveluun.