Sähkömoottorit ja rakentelu

Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 329
En halunnut sotkea tuota sähköavusteisten kulkuneuvojen yleisketjua, koska omat projektini ja kysymykseni eivät varsinaisesti siihen kategoriaan putoa. Ja porukka rakentelee sähkömoottoreita vaikka mihin muihinkin käyttökohteisiin kuin ajoneuvoihin, niin tälläinen yleisthreadi niiden kanssa pelaamisesta voisi olla paikallaan. Sähkömoottoreita löytyy paljonkin halvalla tai ilmaiseksi ja niistä voi värkätä vaikka mitä kivaa. (pesukoneen moottorit, tuulettimen moottorit, autosta pyyhkijän moottorit, jäähdyttimen puhaltimen moottorit ym. ym.)

Tuolla muron puolella kyselinkin jo aikanaan auton laturin moottorikäytöstä ja nyt on oma ohjain matkalla kiinasta niin pääsee sen kanssa pelailemaan kun se aikanaan saapuu.

Löysin kuitenkin netistä videon missä harjallinen pesukoneen moottori kytketään toimimaan akulla. Kaveri yhdistää toisen harjan yhteen käämiin ja yhdistää toisen harjan ja yhden vapaan käämin akkuun ja voila, se pyörii (kytketty ns. sarjamoottoriksi?). Videolta puuttui kuitenkin tarkempi kuvaus kytkennästä, niin osaakos täältä joku paremmmin kertoa, miten hyvin tuommoista perinteistä "1-vaihe" moottoria pystyisi käyttämään tasavirralla?

Tuossa se video:


Vai onko tuossa peräti 3vaihe moottori kyseessä kun ei näy konkkaa jolla vaihesiirto tehdään? Vai onko konkka poistettu tarkoituksella?

Itsellä olisi pari tuommoista 700W 1-vaihemoottoriakin ylimääräisenä, pystyisikö niistä tekemään akkukäyttöisen moottorin, jota pystyisi ohjaamaan tasavirtanoparilla? Ja pitääkö silloin konkka poistaa vai jättää välistä, kun sille tarjotaan tasavirtaa, eikä vaihtovirtaa.

Ja pystyykö tuota auton laturia kytkemään samalla tavalla toimimaan suoraan tasavirralla ilman noparia?

Myös isompia 3-vaihe moottoreita lojuu paikallisen romunkerääjän nurkissa joista olisi kiva rakentaa esim. Sähkömikroauto tms.

Nyt alkuun olisi tarkoitus rakentaa tyttärille sähkömopo, käyttäen joko auton laturia tai tuollaista 1-vaihemoottoria, sopivaa nopeudensäädintä ja kahta Makitan 18v akkua sarjassa (36v).
 
Viimeksi muokattu:
Hmm.. En erikseen kyllä valinnut tekstille mitään väriä. Varmaan tuli tekstiä kopioidessa. Yritän muokata.

edit: Ei tunnu onnistuvan, mikä väri pitäisi valita että toimisi oikein, nyt yritin laittaa väriksi -> ei

edit2: jostain syystä piti pienissä osissa vaihtaa väri ja osa tekstistä vaati monta yritystä ennenkuin vaihtui o_O nyt pitäs toimii.
 
Viimeksi muokattu:
Hö, en kai sitten tähän ketjuun vastannut, mutta kolmivaiheiselle akkuhärpättimelle DC:tä ottamaan kykenevä tamu ja sitten se kolmivaihemotti perään. Toki DC tulee nostaa tarvittavalle tasolle, joko älyttömällä sarjapaketilla, tai järkevämmin esim. romuläjästä poimitusta hirviöautoampin piirilevynpalasesta tehdystä DC-DC -muuntimesta.

Valmiitakin muunninkortteja löytyy toki ebaysta ja 12VDC -> 220VAC -inverttereitä kilowattisenakin oli ainakin DX:ssä (en tiedä että vieläkö on, ei ollut jossain välissä enää ainakaan, mutta Senpower on "merkki").

Toki suosittelen 12V tai 24V akustoa ja muunninta kantti"230V" -tavaraksi. Turvallisempaa ja toimivampaa, kuin järjetön sarja-akkukenno 300 voltille...
 
Ei ole tarkoitus lähteä leikkimään satojen volttien jännitteillä. Tuo 36v on helppo toteuttaa, joko 3 perinteisellä 12v lyijyakulla tai mitä itse ajattelin koittaa niin kahdella 18v akkuporakoneen akulla niitä molempia kun on valmiiksi nurkissa lojumassa. Myöhemmin varmaan tulee hankittua / rakenneltua parempia akustoja. Invertteri on mielestäni vähän väärä laite tuohon hommaan. Noita latureista muutettuja moottoreita on porukka onnistuneesti ohjannut harjattomilla RC-nopeudensäätimillä, mutta kestävämpiä valmiita ohjaimia löytyy noihin kiinalaisiin sähköpyöriin ja autoihin eBaysta vaikka kuinka paljon. (esim. 36V/48V 800W/1000W Dual-mode Brushless Motor Controller for Electric Scooter Bik | eBay)

Et varsinaisesti vastannut yhteenkään kysymykseeni. Lähinnä tuo, että miten tuollainen 1-vaihe moottori kytkekään tasavirtaan ja pystyykö sitä ohjaamaan silloin tavallisella harjallisella DC nopeudensäätimellä? (esim. 36V 1000W Electric Scooter Motor Brush Speed Controller For Vehicle Bicycle Bike | eBay)
 
Noniin, eBaysta tuli moottorinohjain ja kaasukahva niin pääsin kokeileen tätäkin hommaa. Purin laturin osiin, poistin säätimet, erotin käämien päät ja kolvasin harjoille lähdöt. Harjoille, eli kenttäkäämiin annoin virtaa yhdellä 3,7V 18650 akulla ja moottorinohjaimelle kahdella Makitan 18V akulla sarjassa eli 36V.

Hyvin tuntuis toimivan. Seuraavaksi tää paketti tarvii istuttaa tyttöjen kolmipyörään :)

 
Noniin, nyt se toimii. Pienien alkuvaikeuksien jälkeen moottori toimii sangen hyvin. Vaihdoin kenttäkäämille 7,4V LiPon (vaihdan tilalle varmaankin vielä 2 x 18650 sarjaan), niin moottori alkoi kestämään kuormaa nykimättä. V-hihnaveto. Täytyy vielä tilata oikean mittainen hihna, niin ei tarvi erillistä kiristintä rakentaa, tuossa on kuitenkin pieni kiristysvara moottorilla ja taka-akselilla.



Ainiin, ja jarrut rakentaa :D
 
Noniin, nyt se toimii. Pienien alkuvaikeuksien jälkeen moottori toimii sangen hyvin. Vaihdoin kenttäkäämille 7,4V LiPon (vaihdan tilalle varmaankin vielä 2 x 18650 sarjaan), niin moottori alkoi kestämään kuormaa nykimättä. V-hihnaveto. Täytyy vielä tilata oikean mittainen hihna, niin ei tarvi erillistä kiristintä rakentaa, tuossa on kuitenkin pieni kiristysvara moottorilla ja taka-akselilla.



Ainiin, ja jarrut rakentaa :D


Ei vaikuta kovin turvalliselta peliltä tuon ikäiselle.
 
Ei kai tuo nyt niin turvatonkaan ole? Käytöstä se paljon on kiinni ja kypärä se oleellisin turvavaruste kai on? Tosi nätisti tyttö on sillä ajellut. Polkee kuitenkin pyörällä ilman apupyöriä vaikka kaatuileekin välillä ja tänään pannutti vaikka kuinka monta kertaa hymyssä suin kun harjoitteli rullaluistimilla menemistä, pulkkamäen vaaroista ja puissa kiipeilystä puhumattakaan.

Ei niitä lapsia voi elämäkseen pumpuliin kääriä...
 
Makee setti! Vois melekeen värkätä pojan risaan pikkumopoon vähän vastaavan setin. Puuttuu vain laturi, akut jaja... kaikki :P
 
Jos kuski putoaa istuimelta, pysähtyykö vehje automatic? Vai pitääkö tehdä ns. dead mans switch?
 
Jos kuski putoaa istuimelta, pysähtyykö vehje automatic? Vai pitääkö tehdä ns. dead mans switch?

Jos laite pysähtyy automaattisesti kuskin pudottua/herpaannuttua, niin silloin siinä on kuolleen miehen kytkin. Kyllähän sellainen pitäisi olla vai onko niin, että lasten on syytä oppia kovaan maailmaan: meno ei pysähdy jos tiput mopon kyydistä. Kovaa yliajoa vaan, niin oppii p...kele.
 
Kyllähän vehje pysähtyy, jos ei ole ketään kääntämässä kaasua.

Trike on tällä hetkellä telakalla. Vaihdoin siihen oikeanmittaisen hihnan, joka ei enää luistanut, niin vehkeestä tuli vähän liian hätäinen. Päätin sitten alkaa muokata sitä semmoiseksi drift trikeks, mutta sitä hommaa en ole edes aloittanut vielä. Sen verran kokeilin, että kyllä se aikuista miestäkin kuljetti. Renkaat vaan hajosivat kappaleiksi muutaman kierroksen jälkeen. :D
 
Kaivetaas tämä ylös kun tuli vihdoin kaivettua trikekin ylös. Rakentelin trikeen parin vuoden tauon jälkeen uuden kestävämmän taka-akselin paremmilla laakereilla ja laitoin renkaiksi kottikärryn renkaat. Ei tällä vieläkään driftata, mutta ulkomuoto on nyt vähän sinnepäin isommalla eturenkaalla ja matalammalla korkeudella. Nyt vehkeessä on myös jarrut.



Voisi kokeilla heittää tuohon kumien päälle esim. viemärinpätkät jos sattuu löytyyn sopivan kokoista, niin voisi koittaa luisutellakin. Hauska vehje se noinkin on :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 700
Viestejä
4 544 589
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom