Sähkömagneetin ohjaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Misi
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
169
Moi, koitetaas uudestaan, eli olisi tarve löytää komponentit joilla ohjata spinning-pyörän jarrumagneetin tehoa. Ilman virtaa pyörii siis ilman mitään vastusta.

Paras olisi joku katseen kestävä jonka saisi vietyä jonnekin ohjaustangon lähelle.

Google löytää paljon erilaisia säätimiä, mutta täytyykö tälläisessä jännite pysyä 24 voltissa vai voiko laittaa vaan jonkin halvimman pwm? Säätimen?

Kiitos jo etukäteen, tästä tarkoitus tehdä penkki etätyöpöytään jossa samalla voi polkea kun on teams-kokouksissa.

Täältä löytynee tietoa tälläiseen? Kolvi pysyy kädessä jne.

Tässä vielä kuvia jos näistä apua:
Magneetti

IMG_20201011_115826.jpg


Piirilevy josta lähtee piuhst magneetille:
IMG_20201011_115841.jpg


Muuntaja:
IMG_20201011_115849.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole kukaan tietäjä ottanut mitään kantaa, eli liirum-laarum -arvailijatkin kelpaa?

- Kun ei tuollaista ole koskaan nähnytkään, niin onko siellä siis kestomagneetit, jotka indusoivat tuota muuntajan näköistä käämiä?

- Onko alkuperäisestä jarruvastuksesta kuvaa, ohmiarvoa tai tehonkestoa?

- Onko vastus ehjä?

- Oletko yhtään kokeillut paljonko käämin yli tulee jännitettä ulos, kun polkee ilman kuormaa, ja kuormitettuna vaikka 12 55W H4 polttimolla?

Ensin pitää selvittää millä virta- ja jännitesuhteella tehoa halutaan ottaa ulos ja mitoitta säädin sen mukaan. Säädinkään ei yksinään riitä vaan tarvitaan myös vastus, joko alkuperäinen tai muu.
 
Kuvissa näkyy vain yksi käämille menevä johto. Onko toinen rungossa vai jossain piilossa?

Ja piirilevystä pitäisi olla hyvä kuva molemmilta puolilta, muuten voi vain arvailla.

Jos pyörässä on magneetit ja käämin päässä jarruvastus niin ohjaimen jännitteen/virrankesto riippuu täysin käämistä.
Jos käämi ohjaa jotain mekaanisempaa jarrua niin silloin nykyisen powerin arvot on hyvä ensimmäinen arvaus.
Molemmissa jarrutehoa todennäköisesti säädetään pwmllä...
 
Vai onko tuossa pyörrevirtajarru? Se olisi ensimmäinen vaihtoehto, jota veikkaisin. Varsinainen generaattori on kalliimpi ja monimutkaisempi, ja mekaanista jarrua voi säätää halvemmalla ilmankin sähköä kuten joissain vanhoissa kuntopyörissä. Jarrun toimintaperiaate pitäisi tosiaan selvittää ensimmäisenä.
 
Huh huh, ompa vehkeellä hintaa:

Kettler Racer S Spinningpyörä

"Uusimmissa kuntopyörissä käytetään pyörrevirtajarrua, jonka idea on melko yksinkertainen. Poljettaessa kuntopyörällä liike-energia pyörittää isoa metallilevyä, johon indusoituu pyörrevirtoja paikallaan olevan magneetin ansiosta. Usein magneetteja on kaksi, jolloin metallilevy pyörii näiden magneettien välissä. Levyyn indusoituneet pyörrevirrat pyrkivät vastustamaan sen pyörimistä, ja tämä tuntuu polkimissa vastuksena."

Toimiiko se näyttö ilman tuota virtalähdettä? Oletko mitannut, että virtalähde antaa sen 24v? Itse lähtisin siitä liikkeelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 402
Viestejä
4 534 352
Jäsenet
74 806
Uusin jäsen
Kalsutumpper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom