Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nyt kun Storytel Readeria ei enää saa niin onko olemassa joku muu e-readeri joka Storytelia voisi käyttää. Readeria käyttäneenä perus padit/tabletit eivät ole vaihtoehto.
Booxin tuotteet. Tai ainakin oletan, että toimii, ainakin puolison Poke 2:lla toimi Elisan tilaus, Bookbeat ja Nextory, en ole varma koittiko Storyteliä koskaan.
Kiitos. Pitää tutustua. Laitoin myös Storytelille kysymystä yhteensopivista laitteista. Saapa nähdä tuleeko sieltä ammattimainen lista vai joku "Android käyttöjärjestelmällä olevien laitteiden pitäisi toimia" heitto.
Kyllä tämä siltä näyttää, että ensi vuonna joutuu ostamaan uuden e-kirjalukijan. Luultavasti se on Android-pohjainen (Play-kaupalla), ollakseen tulevan E-kirjaston lukijaformaatin kanssa yhteensopiva.E-kirjojen lukeminen loppui omalla kohdalla kuin seinään kirjastouudistuksen jälkeen. Hyvin toteutettu sivistystoimi.
E-kirjasto ei ole julkaissut tukea vielä millekään lukijalaitteelle, tuki pitäisi tulla ensi vuonna.Kellään kokemusta uuden e-kirjaston kirjojen lukemisesta e-readerilla jossa on Android?
Esim. Onyx Boox Page näyttää kiinnostavalta sopivalta laitteelta, jossa siis Play, joten e-kirjaston voi asentaa.
Toisaalta e-kirjastoon on jo ilmaantunut ihan luettaviakin kirjoja, ja satasen Android-tabletilla lukeminen sujuu hyvin.Kyllä tämä siltä näyttää, että ensi vuonna joutuu ostamaan uuden e-kirjalukijan. Luultavasti se on Android-pohjainen (Play-kaupalla), ollakseen tulevan E-kirjaston lukijaformaatin kanssa yhteensopiva.
Mielenkiintoista. Helmet-kirjasto ei kuitenkaan ole mukana.Off-topic: Kannattaa tsekata cineast.fi- elokuvapalvelu, toimii kirjastokortilla. Saatavilla myös sovellukset. Laadukkaita elokuvia, hienosti kuratoitu valikoima.
Tämä on yksi syy, miksi minulla on viisi erilaista, suomalaista, kirjastokorttia. Mukana kotikaupunki, pari kesämökkipaikkakuntaa ja sitten jotain turistikaupunkeja.Mielenkiintoista. Helmet-kirjasto ei kuitenkaan ole mukana.
Elisa-kirja oli ihan hyvä palvelu, mutta eipä sitten vissiin ollut hyvä bisnes.Olisi kyllä bisnes jollekin tuo e-kirjojen myynti kun joka paikka tuntuu myyvän ei-oota. Eilen hain yhtä juuri julkaistua kirjaa ja ainut paikka ostaa se epub versiona oli Rakuten Books, joka ei kyllä ollut itselle mitenkään tuttu. Suomalaisen kirjakaupan kautta oli valikoimissa mutta ei saatavuutta. Jotenkin tuntuu että tuo e-kirja bisnes on ihan lapsen kengissä Suomessa mitä tulee muuhun kuin kuukausimaksulla saatavaan sisältöön jonka voisi ladata omalle laitteelle.
Olisi kyllä bisnes jollekin tuo e-kirjojen myynti kun joka paikka tuntuu myyvän ei-oota. Eilen hain yhtä juuri julkaistua kirjaa ja ainut paikka ostaa se epub versiona oli Rakuten Books, joka ei kyllä ollut itselle mitenkään tuttu.
Uusi E-kirjasto käyttää kirjojen kopiointisuojaukseen uutta Readium-salausta aiemmin käytössä olleen Adobe kopiointisuojauksen sijaan.Kova googlettaminenkaan ei auttanut ymmärtämään mikä tämä Readium on ja mitä sen tuen lisääminen Pocketbookin softaan tarkoittaisi e-jkååkirjaston käytön kannalta. Osaisiko joku selittää?
Mutta kun näillä nykyisillä lukulaitteilla ei voi toteuttaa sellaista kirjastojärjestelmää, jossa lainaajat oikeasti tunnistetaan ja lainat ovat oikeasti määräaikaisia, niinkuin lainakirjastossa pitäisi olla. Sitäpaitsi luulen, että nykyisinkin E-kirjoja luetaan tableteilla ja muilla tietokoneilla sekä kännyköillä jopa enemmän kuin lukulaitteilla. Niin että ainakin minä ymmärrän hyvin E-kirjaston ratkaisuja.Juuri näin. Tärkeintä olisi ollut tukea e-lukulaitteita. Niillähän kirjoja luetaan.
Tosin e-kirjastossa on myös kivasti lehtiä, joiden lukemiseen taas tabletti sopii paremmin. Ehkä e-kirjojen olisi kumminkin pitänyt olla prioriteetti.
Mistäs noita "tavallisia" kindlejä olette ostaneet? Amazon.de herjailee, että toimittavat vaan Saksaan, Scribe mallia on tarjolla myös tänne Pohjolaan, mutta se ei kiinnostele...
Oma Paperwhite on 10+ vuotta vanha ja toimii edelleen ilman ongelmia. Vähitellen voisi jo siirtyä USB-C versioon...Värimalli lähtisi tilaukseen jos tarvetta, muutaman vuoden vanha Paperwhite vaan ei osoita hajoamisen merkkejä.![]()
Mistäs noita "tavallisia" kindlejä olette ostaneet? Amazon.de herjailee, että toimittavat vaan Saksaan, Scribe mallia on tarjolla myös tänne Pohjolaan, mutta se ei kiinnostele...
Usbc versioon aikoinaan päivitin vanhemman. Ei ole taloudessa enää yhtään micro usb tarvetta.Oma Paperwhite on 10+ vuotta vanha ja toimii edelleen ilman ongelmia. Vähitellen voisi jo siirtyä USB-C versioon...
Siitä pitää olla ei-mainoksia versio. Amazonin loistava haku ei osannut tarjota minulle tätä paperwhiteakaan, mutta Googlen kautta pääsin edellisen version sivuille, josta kerrottiin, että tarjolla uudempi versio. Linkkaan alle, jos jollakin toimii yhtä hienosti. En jaksanut kirjautua ulos ja kokeilla hakua ilman kirjautumista, jos olisi toiminut.
On ollut myös puhetta että tuki olisi lyhyt (vieläkin näkyy olevan Android 12?)?Onyxia puoltaa Android käyttöjärjestelmä ja mahdollisuus käyttää suoraan appeja lukemiseen. Kuulostaa hyvältä sanomalehtien lukemiseen. Minulla on ollut koboja ja kindleja yli kymmenen vuotta. Kindle on ylivoimainen Amazonin käyttöön.
Jos nyt jätetään johtajiin/omistajiin perustuvat mielipiteet kuitenkin välistä niin onko sen jälkeen jotain mikä puolustaisi Koboa vs Kindle? Kindle kuitenkin käsittääkseni nykyään tukee hyvin ePubeja ja muita "Send to Kindlen" välityksellä niiden omien natiiviensa lisäksi?Ja Koboa puoltaa se että siinä ei ole Androidin raskasta kivirekeä. Eikä eInkillä mitään muutakaan tarvitse yrittää tehdä, niin äppzien puute on pelkkää plussaa. Kirjoihin niitä ei tarvitse.
Kobo vs Kindle taas, jos ei ole erityisen mieltynyt Bezoksen bisneksiin niin en ainakaan itse näe syytä valita Kindleä.
Kobo(i)lla mennyt tässä toista kymmentä vuotta. Pocketbookiin meinasin haksahtaa kollegan kehumisen tuloksena mutta ei se oikein lopulta tarjonnut mitään mitä Kobolla jo sai tehtyä.
Jos nyt jätetään johtajiin/omistajiin perustuvat mielipiteet kuitenkin välistä niin onko sen jälkeen jotain mikä puolustaisi Koboa vs Kindle?
Kuten totesit, Kindleen saa lähettyä luettavaa muualta ja Calibrea tottelee hyvin.
Kyllä ne Kindle-kirjat saa edelleenkin Calibren + NoDRM -pluginin avulla epubeiksi, kunhan lataa ne riittävän vanhalla Kindle for PC -ohjelmalla. Tämä oli ainakin tilanne kun viimeksi yritin, mistä on jo kotvanen. Englanninkielisiä E-kirjoja saa kyllä muualtakin kuin Amazonilta, jopa halvemmalla.Aiemmin Calibrella kääntyi Kindle sujuvasti epubiksi Koboon. Nyt taitaa olla DRM ongelmaa. Kuten totesit, Kindleen saa lähettyä luettavaa muualta ja Calibrea tottelee hyvin. Itse valitsisin seuraavaksi taas Kindlen näiden kahden välillä ja englanninkieliset kirjat on vaan kätevä ostaa suoraan Kindleen.
En olisi hirveän huolissani itse. Käytän Onyxin Poke2 joko offline lukemiseen tai Nextory apilla lukemiseen. Uhka pinta-ala aika pieni. Päivittää sovellukset Play-kaupasta niin se melkein tärkeämpää kuin itse taustajärjestelmä. Lisäksi jos joku nyt sattuisi minun Onyxin korkkaamaan niin mitäpä siitä hyötyisi? Joo, näkisi että luen Anthony Beevorin kirjojaOn ollut myös puhetta että tuki olisi lyhyt (vieläkin näkyy olevan Android 12?)
Jos nyt jätetään johtajiin/omistajiin perustuvat mielipiteet kuitenkin välistä niin onko sen jälkeen jotain mikä puolustaisi Koboa vs Kindle? Kindle kuitenkin käsittääkseni nykyään tukee hyvin ePubeja ja muita "Send to Kindlen" välityksellä niiden omien natiiviensa lisäksi?
Hyviä vastauksia monenlaisia. Itseä ei kuukausimaksupalvelu tässä kiinnosta, vaan haluan ostaa joitain kirjoja joita en välttämättä fyysisenä hyllyyn "tarvitse" sitten e-kirjoina..Monia vastauksia saitkin, tässä oma näkemys:
Pitkälti erot on makuasioita, molemmat ovat käyttäkelpoisia laitteita - ainakin niin kauan kun ne eivät rupea estämään muualta ostettujen kirjojen lataamista enempää.
- Itse pidän Kobon käyttöliittymästä enemmän - osin tämä on varmasti tottumiskysyms, mutta alkujaan harkitsin myös Kindleäkin, mutta se ei silloin (vuosia sitten) vakuuttanut kun testasin lainalaitetta.
- Kummallakin on omat kaupat - kannattaa tutustua valikoimaan ja katsoa kumpi sopii paremmin. Itse tykkään Kobon kaupasta siksi, koska se ilmoittaa selkeästi, että onko kirjassa DRM:ää vai ei.
- Aikaisemmin kirjastoissa käytetty Adoben DRM:n tuki suoraan laitteessa oli kätevä - ei tosin koske enää tätä uutta verkkokirjastoviritystä.
- Kummallakin on omat kuukausimaksulliset palvelut jotka toimivat omalla laitteella - Amazon on selvästi tässä edellä laajemman valikoiman vuoksi jota osin ei oel saatavilla muualla, koska Amazon vaatii useimmiten yksinoikeutta ekirjojen myyntiin mikäli kirja on osa kuukausimaksullista palvelua.
- Calibreen on saatavilla hyvä plugin Kobolle jonka avulla voi luoda kirjahyllyt automaattisesti esimerkiksi sarjoille ja pakottaaa Kobo renderöintimoottoria jota normaalisti käytetään vain niiden kaupasta ostetuille ja suoraan ladatuille kirjoille (ns. kepub joka tukee muutamia erikoisominaisuuksia ja on ainakin ennen ollut nopeampi kuin epub). Kindlen Calibre plugineista ja tuesta en tiedä - olisi mielenkiintoista kuulla siitä.
Molempiin myös saa Koreader nimisen softan jota voi käyttää vaihtoehtoisena lukuohjelmana: KOReader
En ole itse vieläkään selvinnyt kokeilemaan tuota...
Jos nyt jätetään johtajiin/omistajiin perustuvat mielipiteet kuitenkin välistä niin onko sen jälkeen jotain mikä puolustaisi Koboa vs Kindle?
Arvaisin, että Kindle-kirjastossasi ei oikeasti ole kirjatiedostoja, vaan linkkejä kirjatiedostoihin, ja joudut jakamaan Potterisi viiden miljoonan muun kanssa. Kun Potteristasi tulee uusi painos, jossa on uusi kansikuva, niin kaikki näkevät sen uuden version. Näin minä sen tekisin, jos olisin Amazon.Osa boikotoi nyt Kindleä vastaan siksi että se voi ns. koska tahansa muuttaa kirjaa jonka olet jo ostanut. Eli sanotaan nyt vaikka Harry Potter (näin hatusta) voi olla että kun haluat vuosien jälkeen lukea sen uusiksi ja lataat sen huomaatkin että siinä on uusi kansikuva. Vaikka ostaessa se EI käyttänyt filmien kuvaa vaan vanhempaa.
Arvaisin, että Kindle-kirjastossasi ei oikeasti ole kirjatiedostoja, vaan linkkejä kirjatiedostoihin, ja joudut jakamaan Potterisi viiden miljoonan muun kanssa. Kun Potteristasi tulee uusi painos, jossa on uusi kansikuva, niin kaikki näkevät sen uuden version. Näin minä sen tekisin, jos olisin Amazon.
Arvaisin, että Kindle-kirjastossasi ei oikeasti ole kirjatiedostoja, vaan linkkejä kirjatiedostoihin, ja joudut jakamaan Potterisi viiden miljoonan muun kanssa. Kun Potteristasi tulee uusi painos, jossa on uusi kansikuva, niin kaikki näkevät sen uuden version. Näin minä sen tekisin, jos olisin Amazon.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.