• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Sähköenergian tuotanto, taustatekijät, hintatason määräytyminen, yms yleinen keskustelu aiheesta

Ensimmäiset day-ahead-hinnat varttitasolla on julkaistu. Jos tämä on yhtään indikaatti tulevasta, niin pörssisähköautomaatiolla on entistäkin enemmän käyttöä. Esimerkiksi 16:45 - 17:00 välisenä aikana on piikki
Itse epäilen että noi piikit tasoittuu ajan myötä kun suurempi osa tuotannosta ja kulutuksesta alkaa olla 100% systeemeiltään varttiymmärryksessä. Osalla pienasiakkaista taitaa olla vielä tuntimittarointi, jolloin ohjauksen joutuu tekemään tunnin keskiarvon mukaan (tai ainakaan varttiohjauksesta ei hyödy rahallisesti, jos ei ole varttimittaus)

Edit: Löytyykhän jostain tietoa tuosta, että kuinka suuri osa ihmisistä on varttimittauksen piirissä. Itsellä ainakin näyttää löytyvän kulutustiedot vartin tarkkuudella.

Viimeksi muokattu:
Saa varmaan nyt aamuisin venailla sormi mokkamasterin virtanapilla että joku eurojen 15 min piikki on ohi.. :kahvi: Saako tuon Nordpoolin näyttämään hinnan kWh:na? Ylen teksti-tv-sivu 189 näyttää ilmeisesti vain tunnin ka-hinnan ja porssisahko.fi ei myöskään näytä 15 min hintoja.

Mistähän voisi johtua, että huomenna on iltapäivällä-alkuillasta kolme piikkiä juuri ennen tasatuntia?
Olen melko varma, että se johtuu siitä että osalla toimijoista prosessi toimii osittain vielä kokotunteina ja tämäntyyppinen tasoittuu kun asiat edistyy. Tai siis, kunhan kaikki on 100% varttisysteemissä niin piikit ei enää kohdistu tuollaisella "juuri ennen tasatuntia" logiikalla.

Jos oikein ymmärsin, niin Datahubista pystyy tarkastamaan, että tukeeko oma sähkömittari varttimittausta. Punaisella korostetussa kohdassa lukee joko PT1H = tuntimittaus tai PT15M = varttimittaus. 2019 rakennettu paritalo ja näyttäisi olevan tuntimittari.

1759232797482.png

Jos oikein ymmärsin, niin Datahubista pystyy tarkastamaan, että tukeeko oma sähkömittari varttimittausta. Punaisella korostetussa kohdassa lukee joko PT1H = tuntimittaus tai PT15M = varttimittaus. 2019 rakennettu paritalo ja näyttäisi olevan tuntimittari.
Kyllä juuri tuosta sen näkee.

Sinänsä talon rakennusvuosi ei hirveän paljon kerro siitä onko tunti- vai varttimittari.

Edit: Ihmettelin aiemmin tuota "aktiivinen alkaen" merkintää, että mitä se tarkoittaa. Veikkaan sen perusteella mitä omia tietojani selaisin datahubissa, että (myyntisopimuksen käyttöpaikkaa katsottaessa) se on se päivä, jolloin nykyinen sähkömyyjä on joskus omaan järjestelmäänsä kirjannut käyttöpaikan. Eli ei välttämättä sähkösopimuksen alkupäivä tai jos on niin ei välttämättä tällä hetkellä voimassa olevan sopimuksen alkupäivä.

Viimeksi muokattu:

Sinänsä talon rakennusvuosi ei hirveän paljon kerro siitä onko tunti- vai varttimittari. Mutta se mitä ihmettelen on tuo "aktiivinen alkaen 23.7.2024" että mitä se tarkoittaa. Itsellä kymmeniä vuosia sitten rakennettu talo ja minulla on "aktiivinen alkaen 21.11.2023" ja varttimittaus. Eli kun minulla ei mitään muutoksia ole käyttöpaikalle tehty, niin tulisi mieleen että silloin olisi vaihdettu mittari. Toisaalta sitten taas ei tuntuisi loogiselta että sinulla olisi vaihdettu mittaria 23.7.2024 eikä se tukisi varttimittausta.
Minulla lukee "aktiivinen alkaen 18.09.2025" (varttimittaus). Ei ole ainakaan mitään tietoa, että olisi mittaria vaihdettu hiljattain.

Olen melko varma, että se johtuu siitä että osalla toimijoista prosessi toimii osittain vielä kokotunteina ja tämäntyyppinen tasoittuu kun asiat edistyy. Tai siis, kunhan kaikki on 100% varttisysteemissä niin piikit ei enää kohdistu tuollaisella "juuri ennen tasatuntia" logiikalla.

Voin kertoa että osa tuottajista (lähinnä perusvoima) ei pysty tai edes vaivaudu (tuulivoima) mitenkään erityisesti vielä ottamaan vartteja huomioon. Tuulivoimalla on paljon isompi juttu saada tuuliennusteet paremmalle tolalle kuin yrittää maksimoida varttien väliset erot. Vesivoiman tuottajille tämä varttihomma on eniten tuottanut jumppaa ja tulee tuottamaan vielä vastaisuudessakin töitä ja sitä myötä ansaintamahdollisuuksia. Kannattaa myös huomata että itse taseselvitys on tehty varttitasolla jo pitkään joten taustajärjestelmät ovat olleet kunnossa jo hyvän aikaa.

Sinänsä talon rakennusvuosi ei hirveän paljon kerro siitä onko tunti- vai varttimittari.

Edit: Ihmettelin aiemmin tuota "aktiivinen alkaen" merkintää, että mitä se tarkoittaa. Veikkaan omien tietojen pohjalta, että se on myyntisopimuksen käyttöpaikkaa katsottaessa se päivä, jolloin nykyinen sähkömyyjä on joskus omaan järjestelmäänsä kirjannut käyttöpaikan. Eli ei välttämättä sähkösopimuksen alkupäivä tai jos on niin ei välttämättä tällä hetkellä voimassa olevan sopimuksen alkupäivä.
Omalta kohdalta pystyn tuosta toteamaan, että se on sama päivä, kun sain sopimuksen kuntoon pientuotannosta. Tuon jälkeen olen kyllä vaihtanut pariin kertaan sähkönmyyjää, joten ainakaan niistä vaihdoista ei tuo "aktiivinen alkaen" ole muuttunut.

Kannattaa myös huomata että itse taseselvitys on tehty varttitasolla jo pitkään joten taustajärjestelmät ovat olleet kunnossa jo hyvän aikaa.
Sitä juuri tarkoitinkin tuolla "ei vielä 100% varttisysteemissä" että vaikka siellä olisi taustajärjestelmät kunnossa, niin ne varsinaiset "tuotantolaitokset" ei välttämättä ole

Minulla lukee "aktiivinen alkaen 18.09.2025" (varttimittaus). Ei ole ainakaan mitään tietoa, että olisi mittaria vaihdettu hiljattain.
Eikös tuo ole yleensä softapäivitys? Ellei ole vanha mittari.

Edit: Ihmettelin aiemmin tuota "aktiivinen alkaen" merkintää, että mitä se tarkoittaa. Veikkaan sen perusteella mitä omia tietojani selaisin datahubissa, että (myyntisopimuksen käyttöpaikkaa katsottaessa) se on se päivä, jolloin nykyinen sähkömyyjä on joskus omaan järjestelmäänsä kirjannut käyttöpaikan. Eli ei välttämättä sähkösopimuksen alkupäivä tai jos on niin ei välttämättä tällä hetkellä voimassa olevan sopimuksen alkupäivä.
Varmaankin mikä tahansa muutos. Mulla näyttäisi olevan sama päivän kun varttimittaus on tullut käyttöön (2.10.2023), koska tuon jälkeen datassa on 15min välein mittaustieto.

Sähkömittarissa vuosiluku 2012 ja datahubissa PT15M. Mittari vaikutti saaneen joskus kesällä OTA päivityksen, mikä ilmeisesti lisäsi tai enabloi 15min tuen. Mielenkiintoista jos jotkut verkkoyhtiöt joutuvat ihan fyysisesti vaihtamaan uudempia mittareita?

Sähkömittarissa vuosiluku 2012 ja datahubissa PT15M. Mittari vaikutti saaneen joskus kesällä OTA päivityksen, mikä ilmeisesti lisäsi tai enabloi 15min tuen. Mielenkiintoista jos jotkut verkkoyhtiöt joutuvat ihan fyysisesti vaihtamaan uudempia mittareita?
Vantaalla ainakin noita mittareita vaihdettiin 2023 tai 2024 tyyliin "kaikki". Toki taisi muistaakseni liittyä tuohon HAN-porttiin.

1759232797482.png
Mikä tuonne on osoite? oma.datahub.fi ei itsellä näytä tuollaisia tietoja.

"Sähkönseuranta" sovellus on päivitetty. Mutta käyttöliittymä ei vielä salli näyttää tarkkaan varttihintoja. Suurin varttiheitto, siis kahden vartin välinen hintaero, olisi jotain 12 senttiä, vähän neljän jälkeen iltapäivällä. Tuo siis näyttää hinnat mutta käyttöliittymä ei salli yksittäisen vartin valitsemisen, että näkisi tarkkaan sen arvon. Pelkästä graafista täytyy silmäillä niin palkin korkeus kuin sijaintikin.

Turussa ainakin vaihdetaan ympäriinsä mittareita, ja siitä on erikseen tullut tiedoitteita ja ennakkoja millä alueella mennään milloin.

porssisahkoa.fi ei näytä vielä päivittyneen.
Nyt on näköjään päivittynyt. Itse asiassa aika kätevää, että palvelu näyttää sekä tuntihinnan että varttihinnan (tosin näköjään pitää olla tuntihinnoittelu valittuna). Näkee suoraan, että minkä verran kalliimmat vartit nostavat keskiarvoa.

"Sähkönseuranta" sovellus on päivitetty. Mutta käyttöliittymä ei vielä salli näyttää tarkkaan varttihintoja. Suurin varttiheitto, siis kahden vartin välinen hintaero, olisi jotain 12 senttiä, vähän neljän jälkeen iltapäivällä. Tuo siis näyttää hinnat mutta käyttöliittymä ei salli yksittäisen vartin valitsemisen, että näkisi tarkkaan sen arvon. Pelkästä graafista täytyy silmäillä niin palkin korkeus kuin sijaintikin.
Minulla ainakin pelaa (jos siis kyseessä sähköseuranta-sovellus). Kun klikkaa 15 min palkkia, niin hinta tulee näkyviin.

Minulla ainakin pelaa (jos siis kyseessä sähköseuranta-sovellus). Kun klikkaa 15 min palkkia, niin hinta tulee näkyviin.

Ei tosiaan mulla toimi. Koska niitä palkkeja yrittäessä klikata, se vain skrollaa sivusuunnassa sitä ikkunaa missä ne varttipalkit ovat, koska ne eivät mahdu koko näkymään. Ei edes jos kääntää puhelimen kyljelleen.

Statistiikka

Viestiketjuista
288 521
Jäsenet
79 491
Uusin jäsen
luotomies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom