Ajattelin raportoida tänne viime kesänä alottamastani projektista jossa oli tarkoitus katsoa kuinka vaikea on rakentaa sähköauto naperolle. Eli viime kesänä aikaa riitti kesälomalla parin päivän autoprojektille jonka pohjaksi ostin Verkkokauppa.com:sta tarjouksessa olleen polkuauton (4-10 vuotiaalle tarkoitettu, ~80-100€).
Naperon ikä oli viime vuonna 2,5 vuotta, joten rälläkällä polkimet pois ja vanha ruuvinkäännin sisään näillä spekseillä (huom, ruuvinvääntimestä oli rajoitettu kierokset niin että muksu eteni max 5-6 km/h):
Tänä vuonna on tarkoitus palata apajille tuolla MY1016Z3-350W moottorilla ja ainakin nyt kotona voimansiirtoa testattuna kaikki näyttäisi tosi lupaavalta. Budjetti tosin räjähti käsiin, koska melkein kaikki osat on pitänyt kaapia kasaan netistä ja erinäisitä kaupoista.
Nyt moottorin lisäksi on ohjausyksikkö ja kaasupoljin hommattu (plus muut kilkkeet). Jos homma toimii niin seuraavaksi pääsee sitten leikkaamaan katteet yms. autoon ja vähän kaunistelemaan sitä
Akkuina päädyin käyttämään huoltovapaita MBTX12U Motobatt AGM akkuja ja ne on vaikuttaneet tosi hyviltä. Syy tähän oli puhtaasti budjetti, eli vastaavaa ampperitehoa ei olisi ollut LiFE akkuna saatavilla 2 x 14Ah tehoilla (käytössä siis vain 14Ah, koska volttimäärä on nostettu 12 => 24V liittämällä akut sarjaan).
Ja vaikka noi numerot näyttääkin pieneltä tossa taulussa rpm:n ja vääntöjen suhteen, niin tuolla ruuvin vääntimellä tuli viimeeksi sen verta höpöä takarenkaille että auton sai pyörimään vesitonkan kanssa vielä ympäri (simuloi 2,5 vuotiaan painoa). Nyt on tarkoitus tehdä vähän "turvallisempi" vekotin vuodeksi pariksi.
Plussana on että tämä on prototyyppi seuraavalle naperolle ja siihen projektiin on tarkoitus todennäköisesti viimein hommata myös aurinkokenno katoksi jota suunnittelin jo tähän projektiin...
Naperon ikä oli viime vuonna 2,5 vuotta, joten rälläkällä polkimet pois ja vanha ruuvinkäännin sisään näillä spekseillä (huom, ruuvinvääntimestä oli rajoitettu kierokset niin että muksu eteni max 5-6 km/h):
Moottori | Volttimäärä | Amperia | Moottorin (n/m) | Moottorin (rpm) | Moottorin ratas | Taka-akselin ratas | Välitys | Takarenkaan halkaisija | Takarenkaan kehä | Takarenkaan (n/m) | Takarenkaan (rpm) | km/h |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MY1016Z-350W | 24 | 18,7 | 10,76 | 307 | 9 | 12 | 3/9 | 19 | 59,66 | 14,3 | 230 | 8,2 |
CO-TEC 35NM ruuvinväännin | 18 | - | 35 | 400 | 20 | 12 | 1 2/3 | 19 | 59,66 | 19,2 | 667 | 23,9 |
Tänä vuonna on tarkoitus palata apajille tuolla MY1016Z3-350W moottorilla ja ainakin nyt kotona voimansiirtoa testattuna kaikki näyttäisi tosi lupaavalta. Budjetti tosin räjähti käsiin, koska melkein kaikki osat on pitänyt kaapia kasaan netistä ja erinäisitä kaupoista.
Nyt moottorin lisäksi on ohjausyksikkö ja kaasupoljin hommattu (plus muut kilkkeet). Jos homma toimii niin seuraavaksi pääsee sitten leikkaamaan katteet yms. autoon ja vähän kaunistelemaan sitä
Akkuina päädyin käyttämään huoltovapaita MBTX12U Motobatt AGM akkuja ja ne on vaikuttaneet tosi hyviltä. Syy tähän oli puhtaasti budjetti, eli vastaavaa ampperitehoa ei olisi ollut LiFE akkuna saatavilla 2 x 14Ah tehoilla (käytössä siis vain 14Ah, koska volttimäärä on nostettu 12 => 24V liittämällä akut sarjaan).
Ja vaikka noi numerot näyttääkin pieneltä tossa taulussa rpm:n ja vääntöjen suhteen, niin tuolla ruuvin vääntimellä tuli viimeeksi sen verta höpöä takarenkaille että auton sai pyörimään vesitonkan kanssa vielä ympäri (simuloi 2,5 vuotiaan painoa). Nyt on tarkoitus tehdä vähän "turvallisempi" vekotin vuodeksi pariksi.
Plussana on että tämä on prototyyppi seuraavalle naperolle ja siihen projektiin on tarkoitus todennäköisesti viimein hommata myös aurinkokenno katoksi jota suunnittelin jo tähän projektiin...
Viimeksi muokattu: