Sähkösavustimen tehonsäätö kunnolla

Liittynyt
11.03.2023
Viestejä
1
Moi. Ostin motonetin 1100w savustimen termostaatilla. Eli tehonsäätö löytyy mutta tuohan on ihan susi. Ihan minimi teholla pöntön lämpö nousee räväkästi 125C ja silloin termostaatti katkaisee virran. Sitten lämmöt tippuu aina tuonne noin 35C ennenkuin termostaatti taas lähtee päälle. Onko kenelläkään mitää ratkaisua tällaiseen ongelmaan?
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
881
Tehonsäätö toimii siten että asetat tietyn tehon ja pöntön lämpötila asettuu johonkin riippuen ulkolämpötilasta eli ei voi kirjoittaa yhtä pitävää asteikkoa lämpötilalle joten parempi olisi termostaatilla toimiva säätö kuten sähköuuneissa. En tiedä onko tuolla lopulta väliä savustimessa, kun en ole käytännössä kokeillut. Minulla on piirilevylle kasattu tehonsäätö (ei minun suunnittelema), mutta se pitäisi koteloida jotta saisi Muurikan sähkösavustimeen kiinni ja pääsisi kokeilemaan. Ollut jo 7 vuotta tuossa vaiheessa kun savustusinto lopahti aika nopeasti.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
106
PID säädin
Tuollaisella rakensin itse lämpötilansäädön ihan siihen perus Muurikan savustimeen. Laittelin nuo vain laitekoteloon sekä siihen pistorasian, jota tuo puolijohderele ohjaa. Porasin pönttöön reiän, johon tuli tuo k-tyypin anturi. Pystyy "asteen" tarkkuudella säätämään lämpötilaa pöntön sisällä.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Kannattaa huomioida, että jos tehoa yrittää "rajoittaa" ei vastus käy riittävän kuumana jotta purut savuaisi. Noista ongelmista saanut lukea kototekoisilla laitteilla.

Käsittääkseni @Sledgen laite on juuri oikea , jolloin vastus ainakin yrittää käydä kuumana jos uudelleenkytkentälämpö ei ole valittu liian ylös. Jollain oli vastukset hajonneet nopeasti tuollaisen useasti katkovan säätimen kanssa, joten voi olla syynä miksi motonetin laite antaa pöntön ensin jäähtyä.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
881
Eikös tyristorilla toteutettu vaiheleikkaussäädin rajoita huippuja eli tehoa. Silloin vastus on koko ajan päällä, mutta siinä saattaa tosiaan käydä niin että vastus ei käy kovin kuumana. Ehkä katkova säätö olisi parempi ja aina vastuksen ollessa päällä se olisi täysillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 398
Viestejä
4 197 346
Jäsenet
70 902
Uusin jäsen
kymera3534

Hinta.fi

Ylös Bottom