Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
559
Pörssisähkölistausta päivitetty. Suurin osa on vienyt alv-korotuksen suoraan hintoihin, jokunen on muutenkin samalla nostanut hintojaan ja jotkut ovat pitäneet hinnan samana. Sitten on ainakin Aalto, jonka sivuilla lukee edelleen alv 24%.

porssisahkoa.jpg
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 107
Ja update Alajärven osalta, "purku" oli terminä ihan riittävä ja tänään tuli kuittaus, että sopimus päätetty. Eli tämän osasivat hoitaa juuri siten kuten kuuluikin. @varmaperquila tässä pitää nyt pohtia vaihtoehtoja. Mulla on käytännössä 14 päivää aikaa irtisanoa nykyinen Herrfors ja valita toinen toimija. Ehkä mä joudun taipumaan 12kk diiliin tai sitten joku toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Ja siellä se Alajärvi kuitenkin mahdollisena potentiaalisena kandidaattina mukana :)
Pörssiin mä en uskalla enkä halua.
 
Liittynyt
18.06.2024
Viestejä
40
Ja update Alajärven osalta, "purku" oli terminä ihan riittävä ja tänään tuli kuittaus, että sopimus päätetty. Eli tämän osasivat hoitaa juuri siten kuten kuuluikin. @varmaperquila tässä pitää nyt pohtia vaihtoehtoja. Mulla on käytännössä 14 päivää aikaa irtisanoa nykyinen Herrfors ja valita toinen toimija. Ehkä mä joudun taipumaan 12kk diiliin tai sitten joku toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Ja siellä se Alajärvi kuitenkin mahdollisena potentiaalisena kandidaattina mukana :)
Pörssiin mä en uskalla enkä halua.
Sehän kävi helposti, kuten kuuluukin. Alajärven sähkön korotukset näyttäneet tulleen joillekin yllätyksenä. Itse olen puhunut että korotukset olleet maltillisia ja odottelin vähän että joku tämän sorttinen korotus sieltä on tulossa.
Maltillisella tarkoitan sitä että isot ja tunnetut firmat nostaa talveksi nuo toistaiseksi voimassa olevat tuonne 13-15snt/kWh tasolle joten mielestäni tuollainen sentti on maltillinen. Toki tuossa mielestäni näkyy nyt myös se että ovat avanneet reilummin myyntiä ulos.
Tuolla aikasähkö tuotteella kuitenkin edelleen jos sitä yökäyttöä on niin noilla hinnoilla se "keskihinta" on jossain siellä 8,5snt/kWh tietämillä.
Kyllähän näitä nykysoppareita melkoisella riskikertoimella myydään..
 
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
484
[offtopic] Tähän päivään mennessä ei ole selvinnyt, miten tästä 550-sivuisesta threadista saisi etsittyä jotain tiettyä asiaa, ilman että hakutuloksia tulisi koko foorumista. [/offtopic]

Mutta kysymys on yksinkertainen: Oliko jostain ladattavissa vanhat spot hinnat niin kuin vaikka parin viime vuoden ajalta helposti? Soppari katkolla (onneksi) kohta, mutta oma kulutusprofiili on sellainen, että voisi tehdä tarkistuksen historiallisia hintoja vastaan, kunhan olisi hinnat saatavilla. Jonkin verran yritin hakea, mutta mitään mistä helposti lataa vaikka vuodenkin spottihinnat ei kyllä tullut vastaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 884
Oliko jostain ladattavissa vanhat spot hinnat niin kuin vaikka parin viime vuoden ajalta helposti?
Tämä oli jo tiedossa?

Voit sen kanssa tarkistaa omien tetojesi avulla paljonko olisi tullut mikäkin vaihtoehto maksamaan.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 149
Edit. Kuten Shiraus totesi, ei sovi pienelle kulutukselle isojen kuukausimaksujen vuoksi

Tällainen pörssisähkösopimus tuli mainonnassa vastaan. Ainakin järkihinta seuraavalle kvartaalille tarjolla, jos 3kk kiinnitys riittää
Screenshot_20240902-115932.png

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
616
Jos kesä ja talvikulutus on suunnilleen samaa luokkaa pörssi on aika hyvä valinta. Eli jos kesällä pääsee 2sentin hintoihin ei se oikeastaan haittaa jos talvella menee 14 sentin hintoihin, se vastaisi 8 sentin kiinteää sopimusta ympäri vuoden (otaksuen että "kesä" ja "talvi" tarkoittavat molemmat 6kk jaksoa, tai vastavuoroisesti molemmat 3kk ja sitten olisi välissä syksy sekä kevät joissa hinta olisi myös maltillisempaa).
Juuri näin. Laskin huvikseni auki viimevuoden vaihteen kulutushistorialta 6kk ajan jaksolle tunnin tarkkuudella pörssi vs kiinteä (ei kulutusvaikutusta sopimusta). Oma kulutus profiili on vakaa käytännössä ympäri vuoden. Talvella ehkä hieman enemmän valaistuksen johdosta. Yhtä kaikki pörssillä olisin säästänyt noin 5 euroa 6kk ajalta. Oma kulutus myös ylitti pörssin keskihinnan kyseiseltä ajalta/ kuukausi kohtaisesti. Tämän takia mm kiinteä kulutusvaikutus sopparitkaan ei todellakaan sovi todellakaan itselle. Kuten ne ei sovi suurelle osaa kuluttajia muutenkaan ihan tutkitusti (tästä oli muistaakseni viime kuussa iltalehdessä/iltasanomissa artikkeli). Ainoa heikko juttu pörssisähköllä talvea vasten on että kelien ollessa huono voi laskuihin muodostua koviakin piikkejä hinnassa jos sähkö on kallista. Jota on toki helppo tasata itsekin jos pitää puskuria valmiina (rahaa tilillä). Toki säästöjäkin voi saada jos on leuto talvi. (Sama pätee toki kiinteäänkin mutta pienemmällä vivulla).

Toistan edelleen että nuo kulutusvaikutus + kiinteät sopimukset ei sovi kuin rajatulle osalle kuluttajia (tietyt omakotiasujat jotka pystyvät säätämään käyttöään). Suurimmalle osalle esim kerrostaloissa asuvista kuluttajista joilla ei ole kyseistä säätömahdollisuutta isommille kuormille. Kyseinen sopimusmalli kääntyy aina tappiolliseksi. Kulutusvaikutuksella kilpailet aina pörssin keskiarvoa vastaan ja harva pystyy mukauttamaan omaa kulutustaan pörssin hintaprofiilia vastaavaksi/alemmaksi maksaen samalla kiinteää osuutta pohjalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
616
[offtopic] Tähän päivään mennessä ei ole selvinnyt, miten tästä 550-sivuisesta threadista saisi etsittyä jotain tiettyä asiaa, ilman että hakutuloksia tulisi koko foorumista. [/offtopic]

Mutta kysymys on yksinkertainen: Oliko jostain ladattavissa vanhat spot hinnat niin kuin vaikka parin viime vuoden ajalta helposti? Soppari katkolla (onneksi) kohta, mutta oma kulutusprofiili on sellainen, että voisi tehdä tarkistuksen historiallisia hintoja vastaan, kunhan olisi hinnat saatavilla. Jonkin verran yritin hakea, mutta mitään mistä helposti lataa vaikka vuodenkin spottihinnat ei kyllä tullut vastaan.
Tuolta saa excel yhteensopivan spotti historian 2021 asti

Hinta nyt | Porssisahko.net
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 577
Viestejä
4 377 979
Jäsenet
72 820
Uusin jäsen
shq

Hinta.fi

Ylös Bottom