Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 494
kulutusta tuli vain kolmannes (80 kWh) kuukausimaksuun (0 e) sisältyvästä 250 kWh:sta. No, niin vain tänään tuli sähköpostiin 25,13 euron lasku vajaa kuukauden kuukausimaksusta.
Voihan tuossa olla ihan kämmi niitten puolesta että ovat ohjelmoineet laskutusjärjestelmän antamaan kk-maksun verran hyvitystä kun kuukausi on kulunut, eivätkä ole tajunneet huomioida että jollakin voi olla sopimus alle kuukauden. Veikkaan että hyvittävät jos reklamoit.

Itse tuotteesta - en mitenkään ymmärrä miksi kukaan haluaisi ottaa tuon paketin (muuta kuin hyötyäkseen ilmaisesta ekasta kuukaudesta). No ellei sitten halua nimenomaan maksaa sähköstä liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
340
Sellaista firmaa ei löydy jolla ei koskaan virheitä tapahdu.

Firmat punnitaan kun nähdään miten virheensä hoitavat.
 
Liittynyt
23.11.2023
Viestejä
241
Nappasin kans tuon Väreen vapputarjouksen pörssisähköstä 6kk 0e/kk ja 0,38 marginaali -> Vattenfallin 6kk 0e/kk ja 0,50 marginaalin tilalle.

Eikös tuo Väre hoida vanhan sopimuksen Vattenfallilta päättymään siihen päivään kun he alkavat olemaan sähkönmyyjä? Ei tuota valtuutuskohtaa ollut kysymyksenä siinä sopimusta tehdessä.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
518
Nappasin kans tuon Väreen vapputarjouksen pörssisähköstä 6kk 0e/kk ja 0,38 marginaali -> Vattenfallin 6kk 0e/kk ja 0,50 marginaalin tilalle.

Eikös tuo Väre hoida vanhan sopimuksen Vattenfallilta päättymään siihen päivään kun he alkavat olemaan sähkönmyyjä? Ei tuota valtuutuskohtaa ollut kysymyksenä siinä sopimusta tehdessä.
Mitenkäs muuten muutoissa tuo menee. Meinasin, että jos vaihtaisi Väreeseen, kun halvempi marginaali. Pitäisi kuun lopussa muuttaa ja pitää olla päällekkäin pari sopparia päivän tai kaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
340
Nappasin kans tuon Väreen vapputarjouksen pörssisähköstä 6kk 0e/kk ja 0,38 marginaali -> Vattenfallin 6kk 0e/kk ja 0,50 marginaalin tilalle.

Eikös tuo Väre hoida vanhan sopimuksen Vattenfallilta päättymään siihen päivään kun he alkavat olemaan sähkönmyyjä? Ei tuota valtuutuskohtaa ollut kysymyksenä siinä sopimusta tehdessä.
Fingrid DataHubissa näkyi ainakin itsellä olevan kaikki oikein eli vastaus on kyllä.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 494
Mitenkäs muuten muutoissa tuo menee. Meinasin, että jos vaihtaisi Väreeseen, kun halvempi marginaali. Pitäisi kuun lopussa muuttaa ja pitää olla päällekkäin pari sopparia päivän tai kaksi.
No otat uuteen osoitteeseen alkamaan päällekkäisen kauden ekana päivänä ja ilmoitat vanhaan osoitteeseen loppumisen sen vikana päivänä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Kovasti kirottu Hehku ja sen miltei 100% varmat huijausyritykset ja kauhea vaiva niiden kanssa tappelemisessa ja vieläpä lähes varma tammikuun aikana konkurssiin meno, ynnä muut marras-joulukuussa (2023) täällä kuulemamme manaukset.

Oli tosiaan joulukuun puolivälistä tammikuun loppuun Hehkun edullinen kiinteähintainen ja homma sujui kuin tanssi. Eivät kiusanneet edes soittelemalla, vaan sopimuksen loputtua asiallisesti mainitsivat sähköpostissa, että ota yhteyttä, jos haluat kuitenkin jatkaa meillä. Laskutus oli normaalia, asiallista, kulutuksen mukaan. Tosin sen verran oli ennustusta mukana, että 1,5 euron verran jäi heiltä saatavaa, johon pyysivät tilinumeroa.

Sen sijaan, en muista paljon lukeneeni täältä pahaa Lumme-energiasta, jonka kanssa minulla oli (vajaa) huhtikuun ajan sopimus, josta mainostetaan näyttävästi:

Harmikseni ei tullut oltua "kartanolla" (kesäpaikalla) huhtikuun aikana kuin muutama päivä, joten kulutusta tuli vain kolmannes (80 kWh) kuukausimaksuun (0 e) sisältyvästä 250 kWh:sta. No, niin vain tänään tuli sähköpostiin 25,13 euron lasku vajaa kuukauden kuukausimaksusta.

Oma pieni kokemukseni: Hehku 6 - Lumme 0
En nyt tiedä ottiko firmasta varoittelu niin koville vai haluatko jonkun mitalin kun selvisit ilman kusetusta mutta kun kyseisen firman taustahermannilla on viiden vuoden verran tota taustaa ja tuomioita kusetuksesta ettei sun muutaman kuukauden yksittäiset kokemukset nyt paljoa paina ja tämmöiset postaukset lähinnä edesauttavat kyseisen pellehermannin kusetuksia jatkossakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 588
Sen sijaan, en muista paljon lukeneeni täältä pahaa Lumme-energiasta, jonka kanssa minulla oli (vajaa) huhtikuun ajan sopimus, josta mainostetaan näyttävästi:

Harmikseni ei tullut oltua "kartanolla" (kesäpaikalla) huhtikuun aikana kuin muutama päivä, joten kulutusta tuli vain kolmannes (80 kWh) kuukausimaksuun (0 e) sisältyvästä 250 kWh:sta. No, niin vain tänään tuli sähköpostiin 25,13 euron lasku vajaa kuukauden kuukausimaksusta.

Oma pieni kokemukseni: Hehku 6 - Lumme 0
Ja se on Lumpeen vika että otit kesämökille pakettisähkön jonka hintaan kuuluvasta sähköstä käytit vain pienen osan ? Tiesit kuitenkin sopimusta tehdessäsi mitä ostit ? Mieleen ei tullut hankkia kohteeseen paremmin soveltuvaa sopimusta? Vai odotitko Lumpeelta hyvitystä kun kulutus olikin niin pientä..
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
171
Ja se on Lumpeen vika että otit kesämökille pakettisähkön jonka hintaan kuuluvasta sähköstä käytit vain pienen osan ? Tiesit kuitenkin sopimusta tehdessäsi mitä ostit ? Mieleen ei tullut hankkia kohteeseen paremmin soveltuvaa sopimusta? Vai odotitko Lumpeelta hyvitystä kun kulutus olikin niin pientä..
Vai olisiko tuossa ollut ongelma, että ilmaisesta kuukaudesta laskutettiin 25,13 euroa?
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 329
Ei sun tarvitse olla 0 sekuntia pidempään Vattenfallilla jos Lumpeen sopimus päättyy vasta kesäkuussa.

Se 2 viikkoa lasketaan irtisanomisesta. Eli tässä ja nyt sä voit "irtisanoa" sen Vattenfallin sopimuksen vaikkei se ole vielä astunut voimaan, ja se irtisanominen "astuisi voimaan" kahden viikon päästä. Tietysti sä vaan teet suoraan sen tulevan Vattenfallin päälle tuon uuden sopimuksen, jolloin se vaan "puff" katoaa, etkä mitään erikseen irtisano.
Jaa eipäs toiminutkaan noin. Väreeltä tuli sopparin peruutus: "Hei, olit tehnyt sähkösopimuksen osoitteeseen x alkaen 20.6.2024. Väreen sopimuksesi peruuntui koska tässä osoitteessa on alkamassa sähkösopimus toisella sähkönmyyjällä samalla aloituspäivällä. Jotta Väreen sopimus voi alkaa, tulisi toisen myyjän sopimus ensin peruuttaa." Olkoot, mennään Vattenfallin 0,5 c marginaalilla.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 751
^^^Tuossa samsungaajan tapauksessa sen sopimuksen saisi silti haluttaessa siirrettyä Väreelle. Kyse on siitä että tuo nykyinen systeemi ei ole suunniteltu tuollaiseen epätavalliseen "nopeaan" vaihtoon.

Kuitenkin se Vattenfallin sopmus ei ole vielä edes voimassa, ja sen voi irtisanoa koska tahansa 2 viikon irtisanomisajalla koska se on toistaiseksi voimassaoleva. Niin sen voi irtisanoa, tai yrittää "peruuttaa" mutta teknisesti kyse ei olisi peruuttamisesta jos sen solmimisesta on kulunut yli 2 viikkoa.

Kyse oli vain siitä että Väre ei halunnut tehdä sitä normaalina yhtiön vaihtona koska se sopimus ei vielä ollut varsinaisesti voimassa. Se kuitenkin oli jo siellä datahubissa valmiina joten Väre pystyi näkemään että se heidän sopimuksensa oli tehty myöhemmin ts. sen pitäisi silmää räpäyttämättä tulla tilalle, ja että kyse on saman henkilön kanssa tehdystä sopimuksesta.

Toi nyt on tuollaisia nyasseja, ongelma olisi että voisiko täysin ilmaiseksi sen sopimuksen irtisanoa Vattenfallilta. Itsekin törmäsin tähän joulukuussa koska Vattenfallin sopimuksen siirron(toiselta yritykseltä) voi vain peruuttaa netistä löytyvällä lomakkeella, selkeä irtisanominen voisi joutua tekemään asiakaspalvelun kautta soittamalla, se maksaa joten rajahyöty kahden eri yrityksen marginaalien erotusten suhteen on olematon.

Mun kohdalla mä olisin halunnut irtisanoa joulukuussa tehdyn sopimuksen normaalin 2 viikon irtisanomisajan puitteissa niin, että se sopimus päättyy vuoden(2023) lopussa. Tuo itseasiassa suoraan liittyi allaolevaan, koska Lumme Energian systeemi ei sallinut mun enää tehdä tammikuun ensimmäisestä päivästä alkavaa sopimusta, vaikka mä yritin tehdä sitä ennen joulukuun puoliväliä. Ilmeisesti Lumme laskee omalla tavallaan nää joulupyhät sun muut, mä sain sen alkamaan "sopimuksen siirtona" vasta tammikuun toisesta päivästä lähtien. Aikaisemmin ne oli hyväksynyt tammikuun ekan kun olin kokeillut sitä tilausprosessia harjoitteluna edellisenä päivänä. Itse sopimuksen siirto kuitenkin vaatii erilaisia kirjautumisia joten olin sen tehnyt vasta seuraavana päivänä.

Sen sijaan jos olisin helposti voinut irtisanoa sen Vattenfallin sopimuksen päättymään vuoden lopussa, niin olisinkin voinut tehdä kokonaan uuden sopimuksen Lumme Energialle, alkamaan tammikuun ekasta päivästä lähtien. En voinut peruuttaa sitä koska en halunnut mistään järkevästä tai järjettömästä syystä vaihtaa takaisin Enefitille, ja varmaankin se 2 viikon peruutusaika oli jo kulunut. Olisin halunnut nimenomaan irtisanoa sen loppumaan reilun parin viikon päästä, ja vain sen takia että Lumme Energian systeemi ei hyväksynyt sitä siirtoa alkamaan 1.1 vaikka siihen oli selvästi yli kaksi viikkoa vielä aikaa.

Lopulta annoin olla koska kyse oli vain yhdestä ylimääräisestä päivästä Vattenfallin pörssisopimuksella, ja tämän kuukausimaksusta.


Sen sijaan, en muista paljon lukeneeni täältä pahaa Lumme-energiasta, jonka kanssa minulla oli (vajaa) huhtikuun ajan sopimus, josta mainostetaan näyttävästi:

Harmikseni ei tullut oltua "kartanolla" (kesäpaikalla) huhtikuun aikana kuin muutama päivä, joten kulutusta tuli vain kolmannes (80 kWh) kuukausimaksuun (0 e) sisältyvästä 250 kWh:sta. No, niin vain tänään tuli sähköpostiin 25,13 euron lasku vajaa kuukauden kuukausimaksusta.

Oma pieni kokemukseni: Hehku 6 - Lumme 0
No mutta sä et kertonut tarpeeksi että me nähtäisiin kenen virheestä on kyse.

Oliko sun laskusi huhtikuulta, vai toukokuulta? Mistä mihin se sun sopimuksesi on? Mistä on mistä lähtien, mihin on mihin asti. Onko sulla edelleen kyseinen sopimus?

Mulla oli 2.1 alkaen tammikuun loppuun asti tuollainen 250 kWh S paketti, jonka jälkeen taas 1.2 palasin Vattenfallin kuukausimaksuttomaan pörssiin. Mun normaali kulutus pyörii aika tasaisesti 150 kWh kuukaudessa, tuolloinkin mulla oli tammikuussa mennyt vain 167 kWh. Eikä se ollut täysin ilmaista, jouduinhan tietysti maksamaan kuitenkin siirrosta sen noin 4,54 senttiä per kWh.

Joulukuussa tammikuun ekaan asti mulla oli Vattenfallin normaali pörssi(normaali=joutuu maksamaan kuukausimaksun), jonka siirron olin tehnyt Powerilla black friday viikon sunnuntaina, vaihtaen Enefitin normaalista pörssistä. Mä en ulkoa muista koska se BF täsmälleen oli mutta siis ehkä joskus joulukuun toisella viikolla tuohon tammikuun ekaan mulla oli se Vattenfallin normaali pörssisopimus, koska siinä oli kuitenkin se normaali 2 viikon vaihtoaika.

Maksoin 0 euroa tuosta tammikuusta Lummelle koska tosiaan kuten yllä lukee, XS ja S pakettien kuukausimaksut ovat ekalta kuukaudelta nolla. Mitään soittoa, sähköpostia tai nollalaskua en Lumme Energialta saanut. Koska se Vattenfallin pörssi jatkui kuukausimaksuttomana sitten helmikuun alusta lähtien.

Musta on vähän erityisen hassua että sittemmin jälkikäteen jokainen pörssisähköä käyttävä havaitsi ne ennätysmäiset yli 2 euroa kWh hinnat tammikuun muutaman tunnin ajan. Kyllä mäkin niistä kuulin tän ketjun jorinoiden kautta, mutta kun tammikuussa mä olisin saanut ilmaiseksi joka tapauksessa sen 250 kWh niin juuri se ei koskettanut mua. Kuitenkin tuota tammikuun rupeamaa lukuuottamatta mulla on ollut pörssisähkö jostain myöhäisestä syksystä lähtien. Ja mä olisi saanut sen vaihdettua jo paljon aikasemminkin, tuohon asti mulla oli se Enefitin 23 senttiä per kWh(plus joku kuukausimaksukin) mikä siis maksoi kivasti enemmän kuin pörssisähkö, mutta ei niin paljon että mä olisin ehtinyt kiireellä sitä vaihtaa pois.

Voihan tuossa olla ihan kämmi niitten puolesta että ovat ohjelmoineet laskutusjärjestelmän antamaan kk-maksun verran hyvitystä kun kuukausi on kulunut, eivätkä ole tajunneet huomioida että jollakin voi olla sopimus alle kuukauden. Veikkaan että hyvittävät jos reklamoit.

Itse tuotteesta - en mitenkään ymmärrä miksi kukaan haluaisi ottaa tuon paketin (muuta kuin hyötyäkseen ilmaisesta ekasta kuukaudesta). No ellei sitten halua nimenomaan maksaa sähköstä liikaa.
Ei, koska mullakin oli päivää alle kuukausi tammikuussa ja mitään laskua ei koskaan tullut, kuten ei määritelmällisesti olisi pitänyt tuolla. Ja tuolloin se S paketti maksoi 39 euroa kuussa. 1/31 * 39 olisi silti 1,26 euroa. Ne ei välttämättä haluaisi laskuttaa moista mutta siis selitys ei päde. Yksi päivä alle kalenterikuukausin on "alle kuukauden".


Parooni voi selventää sitä varsinaista sopimusta. Kannattaa muistaa että kun se paketti sisältää tietyn määrän todella vitun kiinteään hintaan laskutettua sähköä, niin se kuukausimaksu voidaan hyvin laskuttaa etukäteen. Kun se ei perustu kulutukseen, vaan pelkästään siihen sopimukseen. Mä en tiedä miten se laskutetaan koska multa ei ole koskaan laskutettu selllaista.

Tuo on vähän hölmö sopimus sähköyhtiölle, ainakin minusta siis, järkevämpi sisäänheittotarjous olisi antaa kaksi kuukautta puolella hinnalla. Tällöin paikalle ei pääse minun kaltaista "asiakasta" nappaamaan ilmaiseksi maksimissaan 250 kWh sähköä ja sitten siirtymään perään taas pois.

Niin mä veikkaisin logiikaksi sen että kaikki sopimuksen tekijät eivät tiedä että sen sopimuksen irtosanomisessa tai vaihtamisessa on 2 viikon viive. Paroonin luulisin hyvin tietävän, mutta siinä on tosiaan se että se siirto parempaan pitää tehdä tarpeeksi aikaisin, jottei joutuisi maksamaan seuraavalta kuulta sitä poskettoman kovaa hintaa.
 
Liittynyt
10.11.2021
Viestejä
260
Voihan tuossa olla ihan kämmi niitten puolesta että ovat ohjelmoineet laskutusjärjestelmän antamaan kk-maksun verran hyvitystä kun kuukausi on kulunut, eivätkä ole tajunneet huomioida että jollakin voi olla sopimus alle kuukauden. Veikkaan että hyvittävät jos reklamoit.

Itse tuotteesta - en mitenkään ymmärrä miksi kukaan haluaisi ottaa tuon paketin (muuta kuin hyötyäkseen ilmaisesta ekasta kuukaudesta). No ellei sitten halua nimenomaan maksaa sähköstä liikaa.
Juu, toistaiseksi oletan, että kyse on virheestä, joka oikaistaan. Tosiaan sopimus jäi alle kuukauteen, koska eihän tollasessa sopparissa tosiaan ole mitään järkeä tuon ilmasen (jos se nyt ilmaseksi osoittautuu) kuukauden jälkeen, eikä helpolla selvinnyt meneekö koko seuraavan kuukauden maksu, jos on päivänkin yli kuukauden, eikä Vattenfallin pörssiä saanut alkamaan vappuna.

En nyt tiedä ottiko firmasta varoittelu niin koville vai haluatko jonkun mitalin kun selvisit ilman kusetusta
Ei, en. Se, että väitettiin tosiasiana, että tulen huijatuksi ja yritys menee konkurssiin oli mielestäni asiatonta ja osoittautui vääräksi profetiaksi, ja siten ansaitsee tämmösen virtuaalisen avarin poskelle. Siinä kaikki.

No mutta sä et kertonut tarpeeksi että me nähtäisiin kenen virheestä on kyse.
1714769478246.png

Tuossa sun kommentissa olevassa lainauksessa minulta jo näkyy, että minulla oli Lumme-energian kanssa sopimus alle kuukauden ajan, "vajaa huhtikuun ajan", se oli siis 1.4. - 29.4. Lasku on kyseiseltä ajalta, "loppulasku". 30.4. alkaen on ollut Vattenfallin pörssi.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 751
Juu, toistaiseksi oletan, että kyse on virheestä, joka oikaistaan. Tosiaan sopimus jäi alle kuukauteen, koska eihän tollasessa sopparissa tosiaan ole mitään järkeä tuon ilmasen (jos se nyt ilmaseksi osoittautuu) kuukauden jälkeen, eikä helpolla selvinnyt meneekö koko seuraavan kuukauden maksu, jos on päivänkin yli kuukauden, eikä Vattenfallin pörssiä saanut alkamaan vappuna.



Tuossa sun kommentissa olevassa lainauksessa minulta jo näkyy, että minulla oli Lumme-energian kanssa sopimus alle kuukauden ajan, "vajaa huhtikuun ajan", se oli siis 1.4. - 29.4. Lasku on kyseiseltä ajalta, "loppulasku". 30.4. alkaen on ollut Vattenfallin pörssi.
No, tuolloin se tosiaan pitäisi olla virhe, ellei siihen ole kirjattu jotain ylimääräisiä ehtoja sen jälkeen kun mitä mulla on se sopimus tehty joulukuussa. Mä en tosiaan maksanut senttiäkään Lumme Energialle siitä tammikuusta. Olin jokin aika sitten huomannut että noiden pakettien kuukausimaksuja oli tiputettu. Voisikohan se olla jotenkin kytköksissä tuohon virheeseen?

Nyt kun itse kaivoin noita niin teknisesti mulle oli tullut normaalin näköinen pdf lasku helmikuun alussa. Mutta sen loppusumma oli 0 euroa ja sähköpostissa jossa se tuli liitteenä, oli erikseen vielä mainittu ettei ole maksettavaa. Samaten sopimusvahvistuksessa joka oli tullut pian sopimuksen tekemisestä joulukuun puolivälissä, oli mainittu se ekan kuukauden alennus. "Kuukausimaksualennus -36.00 €/kk (Alv 24%) 02.01.2024 - 01.02.2024 "

Itse sopimus päättyi siis jo 31.1 (lopussa) koska 1.2 tuli Vattenfallin pörssi takaisin kuukausimaksuttomana, joka tällä hetkellä jatkuu tammikuuhun kuukausimaksuttomana.
 
Liittynyt
24.07.2018
Viestejä
83
Vanhan määräaikaisen sopimukseni (Helen) päättymispäivä on 5.9.2024 ja olisin halunnut hyödyntää Väreen vapputarjouksen pörssisähköstä, mutta viimeinen valittava alkamispäivä on nyt tehtävälle sopimukselle 1.9.2024.

Onko uusi sopimus mahdollista tehdä niin, että asunnossa olisi pari päivää kahden eri sähköyhtiön sopimus samassa osoitteessa, vai meneekö vanha sopimus automaattisesti purkuun uutta tehtäessä? Jos lopettaisin Helen sopimuksen pari päivää ennen määräaikaisen sopimuksen umpeutumista, niin siitä varmaan peritään sopimuksen mukainen 50e sakko?
 

iPhonelover

Tukijäsen
Liittynyt
24.11.2021
Viestejä
82
Vanhan määräaikaisen sopimukseni (Helen) päättymispäivä on 5.9.2024 ja olisin halunnut hyödyntää Väreen vapputarjouksen pörssisähköstä, mutta viimeinen valittava alkamispäivä on nyt tehtävälle sopimukselle 1.9.2024.

Onko uusi sopimus mahdollista tehdä niin, että asunnossa olisi pari päivää kahden eri sähköyhtiön sopimus samassa osoitteessa, vai meneekö vanha sopimus automaattisesti purkuun uutta tehtäessä? Jos lopettaisin Helen sopimuksen pari päivää ennen määräaikaisen sopimuksen umpeutumista, niin siitä varmaan peritään sopimuksen mukainen 50e sakko?
Päällekkäin ei voi olla kahta soppari, ja kun Helenillä määräaikainen, niin sinun on itse huolehdittava irtisanominen jos niin haluat. Sakon summaa en tiedä.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
518
No otat uuteen osoitteeseen alkamaan päällekkäisen kauden ekana päivänä ja ilmoitat vanhaan osoitteeseen loppumisen sen vikana päivänä
Niin pörsillä menen siis, että ei ole mitään päivämääriä näissä soppareissa. Meinasin vaan, että pakko se on olla sähköt molemmissa kämpissä samaan aikaan, kun pakkasesta toiseen siirtelee tavaraa :)
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 494
Niin pörsillä menen siis, että ei ole mitään päivämääriä näissä soppareissa.
En nyt tiedä mitä sekoilet. Kaikissa sähkösopimuksissa on alkupäivä ja loppupäivä voidaan sopia jos ei ole jo määrätty, veloitusperuste ei liity asiaan mitenkään.

Kysymyksesi kuitenkin oli että miten toimia jos haluaa sopimuksen kahteen paikkaan yhtäaikaa. Vastaus oli että (et siirrä sopimusta yhdestä paikasta toiseen vaan) sovit paikan a sopimuksen päättymään esim. 27.5. ja sovit paikan b sopimuksen alkamaan esim. 24.5.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
518
En nyt tiedä mitä sekoilet. Kaikissa sähkösopimuksissa on alkupäivä ja loppupäivä, veloitusperuste ei liity asiaan mitenkään.

Kysymyksesi kuitenkin oli että miten toimia jos haluaa sopimuksen kahteen paikkaan yhtäaikaa. Vastaus oli että (et siirrä sopimusta yhdestä paikasta toiseen vaan) sovit paikan a sopimuksen päättymään esim. 27.5. ja sovit paikan b sopimuksen alkamaan esim. 24.5.
Ymmärsin viestisi väärin. Tosiaan ei ole ollut tilannetta, että tarvisi kahteen osoitteseen päällekkäiset sopparit, niin siksi kysyin. Kiitoksia vastauksesta.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
554
Aiheuttaa itsessä ainakin jonkintasoista huutonaurua nämä uutisoinnit. "Jysähtäneet" hinnat taitaa olla 3kk jämä sopimuksia jotka tyhmemmänkin penaalin osakkaan laskutaidolla rajoittuu sopivasti ja lähinnä tällä hetkellä yllättäen kesäkausien sähkölle. Jos katselet mitään 6kk-12kk sopimusta on hinnat valehtelematta lähempänä 10cent/kwh kun poistaa kaiken maailman "kulutuskusetukset"-hinta-arvonnoista eli ottaa sen sähkön todellisen hinnan.

Naurettavaa hommaa miten ei saada hintoja poljettua järkevimmiksi kirveelläkään. Jatkoikohan se olkiluoto 3 monta viikkoa vielä seisokissa.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
554
Ottaisin joulukuuhun, jos olisi jonkun toisen värinen.
Näissä taitaa järkiään olla se maininta että sopimus voidaan ottaa enintään 2kk päähän? Eli ts rajataan se että et voi ostaa kesäkuussa joulukuulle liittymää. Myöhäisin ajankohta jolloin voit teoriassa ottaa liittymän "joulun yli" syys/lokakuu. Mutta mitään takuuta ei ole siitä että sama tarjous on voimassa syys/lokakuussa 3kk samoilla hinnoilla. Selkeää kusetusta ts. Ainoa millä tuosta on toki iloa on jos kesäksi haluaa "halvemman" määräaikaisen mutta käytännössä pörssisähköllä kesällä ilmaista seisoit vaikka päälläsi.
 
Liittynyt
31.12.2021
Viestejä
253
Näissä taitaa järkiään olla se maininta että sopimus voidaan ottaa enintään 2kk päähän? Eli ts rajataan se että et voi ostaa kesäkuussa joulukuulle liittymää. Myöhäisin ajankohta jolloin voit teoriassa ottaa liittymän "joulun yli" syys/lokakuu. Mutta mitään takuuta ei ole siitä että sama tarjous on voimassa syys/lokakuussa 3kk samoilla hinnoilla. Selkeää kusetusta ts. Ainoa millä tuosta on toki iloa on jos kesäksi haluaa "halvemman" määräaikaisen mutta käytännössä pörssisähköllä kesällä ilmaista seisoit vaikka päälläsi.
Noissa kesällä alkavissa 6kk sopimuksissa ei kyllä tosiaan ole mitään järkeä. Kai noita joku ottaa, toivottavasti ei tarvitse taloa myydä jos ei talviajalle löydykään järkevää sopparia, mikä noissa hyvin pitkälti taitaa olla se "ansa" johon asiakas ajetaan.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
844
Kannatti tulla pitkästä aikaa lukemaan tätä lankaa, 6kk kk-maksuton Väreen pörssi tuli tilattua nykyise jatkoksi kun nykyinen kk-maksuton Lumme pörssi loppuu elokuun puolessavälissä. Marginaalikin tipahti 0,11 snt/kWh alaspäin samalla

41m2 kerrostalo kaksio ja kk kulutus ~90kWh/kk niin tuo kk maksu näyttelisi aika isoa osaa sähkölaskussa,
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 614
Täällä tehty 2000 kWh/vuosi kulutuksella sopimus 12kk Väreen 6kk ilman perusmaksua kiinteään sopimukseen 9,6snt/kWh. Vanha sopimus lumpeelta 6kk 10,79 snt ilman kuukausi maksua.

Jotenkin fiilis on ettei tuosta halvennu kesää/syksyä kohti, koska kuitenkin 6kk ilman perusmaksua. Niin kuin yllä pieni kulutus, niin kuukausimaksu näyttää isoa osaa sähkölaskussa. Itselle pörssi tuottaa vaan harmaita hiuksia vaikka talveen asti tuntuisi olevan nobrainer pitää pörssiä. Tuntuu vaan, että syksyn sopparit on sitten semmoisia, että niistä onkin sitten hankalaa ottaa parempi kuin tuo 12kk soppari. Toisaalta, jos silloin syksyllä saisi kuukausimaksuttoman 6kk sopparin black friday tarjouksesta, niin sekin voisi toimia.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 159
Mä olisin kanssa siirtänyt Lumpeen pörssisopparin Väreen vastaavaan mutta ikävä kyllä eivät suostu näin tekemään Väreellä, koska minulla on jo heiltä alkamassa Välkky sopimus syyskuun alkupuolella.

Eli vaikka kyseinen soppari ei datahubissa näykään niin samalta toimittajalta ei voi ottaa sopimusta tähän väliin kun tuleva sopimus on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 788
Tuli myös vaihdettua ksatin pörssi tohon väreen diiliin. Halvempi marginaali ja ei kk-maksua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 081
Näissä taitaa järkiään olla se maininta että sopimus voidaan ottaa enintään 2kk päähän? Eli ts rajataan se että et voi ostaa kesäkuussa joulukuulle liittymää. Myöhäisin ajankohta jolloin voit teoriassa ottaa liittymän "joulun yli" syys/lokakuu. Mutta mitään takuuta ei ole siitä että sama tarjous on voimassa syys/lokakuussa 3kk samoilla hinnoilla. Selkeää kusetusta ts. Ainoa millä tuosta on toki iloa on jos kesäksi haluaa "halvemman" määräaikaisen mutta käytännössä pörssisähköllä kesällä ilmaista seisoit vaikka päälläsi.
Elo - syys - loka, tuon nyt näemmä saisi. Ei välttämättä ihan huono sinnekkään jos vaikka syksy alkaa aikaisin?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
452
Lieneekö tähän fiksua tarttua, vaikka seuraavan sopimuksen tekohetki menisi marraskuulle? Oliko Turku Energiasta pahaa sanottavaa? Kulutus lienee 15-17 vuodessa.
 

Liitteet

Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 845
Lieneekö tähän fiksua tarttua, vaikka seuraavan sopimuksen tekohetki menisi marraskuulle? Oliko Turku Energiasta pahaa sanottavaa? Kulutus lienee 15-17 vuodessa.
Eiköhän tähän ole sama vastaus kun kaikille aiemmillekkin kyselijöille: Riippuu kulutusprofiilistasi sekä riskinsietokyvystä.

Se nyt on suht 100% varmaa, että seuraavan 18kk sähkön pörssikeskiarvo tulee olemaan alle tuon 7,85c/kwh (tämä ihan oma mutuiluni sitten) mutta tosiaan kun omaan kulutukseen vaikuttaa moni muukin asia, niin ihan itse joudut päätöksen tekemään.
 
Liittynyt
13.11.2021
Viestejä
1 329
Lieneekö tähän fiksua tarttua, vaikka seuraavan sopimuksen tekohetki menisi marraskuulle? Oliko Turku Energiasta pahaa sanottavaa? Kulutus lienee 15-17 vuodessa.
Tällä hetkellä tuo on varmaan ihan ok hinta kiinteästä määräaikaisesta. Marraskuu kyllä huono seuraavan sopimuksen tekoajankohdaksi, itse en sen takia ottaisi. Varmaankin hinnat vielä putoavat kesällä mutta tuskin kovin merkittävästi.. Oma veikkaus lähemmäs 7 c/kWh, ehkä johonkin 7,3-7,5. Jotenkin nihkeästi nyt tuntuu lähtevän hinnat laskuun, toisaalta ollaan vasta toukokuussa. Toivottavasti olen väärässä ja laskisi enemmän.. joku futuureja tutkaillut voi heittää paremman arvauksen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 844
Turku Energialla taitaa tätä nykyä olla aika tiukat ehdot soppareissa aiempien varsin hövelien sijaan eli ne kannattaa vilkaista jos on pienikin riski joutua sopimus päättämään ennen aikojaan. En onnistunut löytämään sivuilta, mutta mahtoikohan heillä olla se "sopimus seuraa mukana" ehto, josta joku aika sitten oli ketjussakin juttua. Saattaa olla, että muistan väärin firman. Sinällään ei ole pahaa sanottavaa Turku Energiasta, laskut yms. tuli ajallaan silloin kun olin asiakas. Netin omat sivut ei ehkä kaikkein moderneimmat.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 894
Turku Energialla taitaa tätä nykyä olla aika tiukat ehdot soppareissa aiempien varsin hövelien sijaan eli ne kannattaa vilkaista jos on pienikin riski joutua sopimus päättämään ennen aikojaan. En onnistunut löytämään sivuilta, mutta mahtoikohan heillä olla se "sopimus seuraa mukana" ehto, josta joku aika sitten oli ketjussakin juttua. Saattaa olla, että muistan väärin firman. Sinällään ei ole pahaa sanottavaa Turku Energiasta, laskut yms. tuli ajallaan silloin kun olin asiakas. Netin omat sivut ei ehkä kaikkein moderneimmat.
Muuttaa kirjat sähköliittymättömään asuntoon Suomessa tai ulkomaille, niin tuskin se Turku Energian sopimus mukana seuraa.
 
Liittynyt
07.10.2020
Viestejä
341
Lieneekö tähän fiksua tarttua, vaikka seuraavan sopimuksen tekohetki menisi marraskuulle? Oliko Turku Energiasta pahaa sanottavaa? Kulutus lienee 15-17 vuodessa.
17000kWh vuodessa / 1400 kWh kuukausi kulutuksella Porvoon Energian 8,5snt / 2,5€ kk 24kk määräaikaisella sopimuksella säästäisit vielä 15€ vuodessa.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
575
Turku Energialla taitaa tätä nykyä olla aika tiukat ehdot soppareissa aiempien varsin hövelien sijaan eli ne kannattaa vilkaista jos on pienikin riski joutua sopimus päättämään ennen aikojaan. En onnistunut löytämään sivuilta, mutta mahtoikohan heillä olla se "sopimus seuraa mukana" ehto, josta joku aika sitten oli ketjussakin juttua. Saattaa olla, että muistan väärin firman. Sinällään ei ole pahaa sanottavaa Turku Energiasta, laskut yms. tuli ajallaan silloin kun olin asiakas. Netin omat sivut ei ehkä kaikkein moderneimmat.
Ei koskaan Turku Energialle. Ko. laitos oli se joka levitti perätöntä *askaa ettei muka puoliso voi ottaa sopparia omiin nimiinsä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Ei koskaan Turku Energialle. Ko. laitos oli se joka levitti perätöntä *askaa ettei muka puoliso voi ottaa sopparia omiin nimiinsä.
Jaa miksei saanut? Oliko kyseessä määräaikainen sopimus josta yritit luistaa vaihtamalla toisen nimiin?
Eiköhän toi ole ihan sama joka firmalla jos ne saa selville että yrittää siirtää puolison nimiin.

Muutenhan sitä voisi pompotella sopimusta edestakaisin ja katkoa määräaikaisia soppareita.

Jos joku muu asia kyseessä niin lisäinfo ei olis pahitteeks.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 788
Turku Energian keississä tais olla monesti niin että asiakas oli veivannu ittesä irti kalliista sopparista "muuttamalla", mutta siirto soppari jäi vielä voimaan samaan osoitteeseen, joten aika helppo keissi firmalle. Tosin mediassa sitten väittivät kaikenlaista.
 
Liittynyt
01.11.2022
Viestejä
24
Itsellä 12kk määräaikainen katkolla nyt aika tarkalleen kuukauden päästä. Mietin, että kannattaisiko tuohon ottaa joku 3kk määräaikainen pätkä väliin, ja katsella kesän aikana jotain pidempää sopimusta alkamaan syyskuussa?

Sinänsä en näitä yleensä ole kauheammin jaksanut viilata, sillä kulutukset yksin asuvana ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän maltillisia, mutta nyt vähän tuntuu että tarjolla olevat vaihtoehdot ovat vähän siinä rajoilla, niin tuota kautta saisi ainakin liikkumavaraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Itsellä 12kk määräaikainen katkolla nyt aika tarkalleen kuukauden päästä. Mietin, että kannattaisiko tuohon ottaa joku 3kk määräaikainen pätkä väliin, ja katsella kesän aikana jotain pidempää sopimusta alkamaan syyskuussa?

Sinänsä en näitä yleensä ole kauheammin jaksanut viilata, sillä kulutukset yksin asuvana ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän maltillisia, mutta nyt vähän tuntuu että tarjolla olevat vaihtoehdot ovat vähän siinä rajoilla, niin tuota kautta saisi ainakin liikkumavaraa.
Suosittelen pörssiä väliajaksi varsinkin kun kulutus on maltilista.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 494
Nythän periaatteessa jos kulutus on kerran pientä niin kannattaisi pelata näillä ilmaisilla perusmaksuilla. Eli jos löydät hyvän 3kk sopparin ilman kuukausimaksua niin miksi ei, mutta jos siinä on kk-maksu niin itse ottaisin mieluummin pörssisopparin, joka olisi 6kk kuukausimaksuton. Niitä oli ainakin vähän aikaa sitten useammaltakin tarjolla. Olisi sitten maksimaalinen liikkumavara kun sen voi vaihtaa pois koska vaan.

Edit: No en nyt huomannut 6kk 0e tarjouksia, mutta Lumpeelta saisi 3kk 0e perusmaksu.
 
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
518
Nythän periaatteessa jos kulutus on kerran pientä niin kannattaisi pelata näillä ilmaisilla perusmaksuilla. Eli jos löydät hyvän 3kk sopparin ilman kuukausimaksua niin miksi ei, mutta jos siinä on kk-maksu niin itse ottaisin mieluummin pörssisopparin, joka olisi 6kk kuukausimaksuton. Niitä oli ainakin vähän aikaa sitten useammaltakin tarjolla. Olisi sitten maksimaalinen liikkumavara kun sen voi vaihtaa pois koska vaan.

Edit: No en nyt huomannut 6kk 0e tarjouksia, mutta Lumpeelta saisi 3kk 0e perusmaksu.

Tuo lidlin kamppis on vieläkin voimassa. Scrollaa alas, niin löytyy tuntisähkö mix.
 
Liittynyt
03.07.2023
Viestejä
14
Turku Energian keississä tais olla monesti niin että asiakas oli veivannu ittesä irti kalliista sopparista "muuttamalla", mutta siirto soppari jäi vielä voimaan samaan osoitteeseen, joten aika helppo keissi firmalle. Tosin mediassa sitten väittivät kaikenlaista.
Kyllähän se sähkön siirron soppari seuraa sitä uuden sähkösopimuksen ottajaa. Siirtosoppari "jää" samaan osoitteeseen, mutta se siirtyy uuden sähkösopimuksen ottaneelle. Näinhän siinä käy muutti siihen alivuokralainen tai ukko Kiinasta, joten mitä tuo nyt keissin helppoudesta firmalle kertoo? Vai enkö nyt huomannut jotain

Ja se on ihan varma, että jos kuka hyvänsä ottaa uuden sopimuksen vanhan päälle, niin vanha soppari katkeaa oli määräaikainen, tai ei. Ja mitä siitä seuraa.......ei mitään muuta, kun että liittymän haltija muuttuu. Ei sähköyhtiöillä ole resursseja eikä edes kykyä/valtuuksia penkoa ihmisten yksityselämää. Esm "meni lusikat jakoon ja eukko otti uuden sopparin. Nyt majailen toistaiseksi, ystävän nurkissa" tyyppinen selvitys on ihan riittävä, jos haluaa jotain selitellä.
 

Shiraus

Tukijäsen
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
464
Väre on tuonut takaisin kulutusvaikutuksellisen 6 kk sopimuksen. Ei ole tällä hetkellä missään huippuhinnassa (alkaen 7,56 snt/kWh), mutta tätä kannattaa seurailla jos vaikka putoaisi. Väreellä saa sopimuksen alkamaan lähes 4 kk päähän eli tänään jos ottaisi, niin myöhäisin alkamisaika olisi 5.9.2024.
 
Liittynyt
01.11.2022
Viestejä
24

Tuo lidlin kamppis on vieläkin voimassa. Scrollaa alas, niin löytyy tuntisähkö mix.
Tuo Vattenfallin tarjous varmaan lienee se järkevin vaihtoehto. Lumpeen pörssisähkö on 0.01 snt/kWh halvempi, mutta kuukausimaksun alennus tosiaan vain tuon 3kk, joten ehkäpä tuo jouston takia kannattaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
673
Eiköhän tähän ole sama vastaus kun kaikille aiemmillekkin kyselijöille: Riippuu kulutusprofiilistasi sekä riskinsietokyvystä.

Se nyt on suht 100% varmaa, että seuraavan 18kk sähkön pörssikeskiarvo tulee olemaan alle tuon 7,85c/kwh (tämä ihan oma mutuiluni sitten) mutta tosiaan kun omaan kulutukseen vaikuttaa moni muukin asia, niin ihan itse joudut päätöksen tekemään.
Moni vaan unohtaa, että harva pystyy keskittämään sähkönkäytön pelkästään niille halvoille tunneille. Todellisuudessa toteutunut keskihinta on monella paljon enemmän.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 268
Viestejä
4 231 378
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom