Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
138
Toki marraskuussa ja maalis-huhtikuussakin voi pörssi olla kallista, joten tuo 3kk suoja on aika rajallinen.
Viime talvi oli energiamarkkinoiden suhteen poikkeuksellinen Putinin aloittaman sodan takia ja maaliskuu oli paljon keskimääräistä kylmempi, mutta silti pörssisähkön keskihinta oli "vain" 9,2 snt/kWh (alv 24). Itsellä sähkölämmitteisessä talossa (varaaja yösähköllä ilman kummempaa älyä) Liukurin mukaan kulutusvaikutus oli maaliskuussa +0,19 snt/kWh ilman tuntihintojen stalkkaamista (eikä takkaa käytetty). Kuukausitasolla sähkölämmityksen tasainen iso kuorma vetää (etenkin talvella) kulutusvaikutusta nollaa kohti, koska muu kulutus on suhteessa niin pientä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
15
Ensi kuun lopussa pitäisi viimeistään tehdä uusi sopimus. Tällä hetkellä harkinnassa on Herrforssin pörssisähkö. 2.03€/kk kuukausimaksu ja 0.40 snt/kWh vaikuttaa edullisimmalta. Lumpeella säästäisi ehkä 10 euroa jos ottaisi ensin heidän sopimustaan 6 kk jotka saa ilman kuukausimaksua mutta en taida jaksaa nähdä ylimääräistä vaivaa.

Herrfors on kai ihan hyvä ja luotettava firma ilman mitään ongelmia?
Herrforsilta tuli juuri postissa kirje, että nostavat pörssisähkön kuukausimaksua 2,03 €/kk -> 3,00 €/kk 1.9. lähtien. Samalla pörssisähkö jaetaan kahteen eri tuotteeseen - perus ja 100% uusiutuva. Uusiutuvan marginaali nousee 1,00 c/kWh, tavallinen pysyy 0,40 c/kWh.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 289
Pitää varmaan odottaa ensikuun alkuun ja katsoa mitä pörssisopimuksia silloin tarjotaan.

Muistanko oikein että 2 viikkoa ennen määräaikaisen loppumista pitää tehdä uusi sopimus?
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
149
Muistanko oikein että 2 viikkoa ennen määräaikaisen loppumista pitää tehdä uusi sopimus?
Noin se taisi olla, jos haluaa, että se uusi jatkuu heti määräaikaisen perään. Muutenhan se määräaikainen vaihtuu joksikin miksi sattuu toistaiseksi-tuotteeksi.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 289
Noin se taisi olla, jos haluaa, että se uusi jatkuu heti määräaikaisen perään. Muutenhan se määräaikainen vaihtuu joksikin miksi sattuu toistaiseksi-tuotteeksi.
Täytyy olla tarkkana. Ei viitsi maksaa 17.90snt/kWh joksi Vattenfallin määräaikainen muuttuu ensi kuun lopussa jos ei tee mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
719
Täytyy olla tarkkana. Ei viitsi maksaa 17.90snt/kWh joksi Vattenfallin määräaikainen muuttuu ensi kuun lopussa jos ei tee mitään.
Mulla meni yli reilusti, mutta antoivat pörssisähkön takautuvasti. Siinä on se 14 päivää aikaa sen viimisen päivän jälkeen vielä.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 188
>Kulutusvaikutus lasketaan vähentämällä asiakaskohtaisesta pörssisähkön hankintahinnasta (snt/kWh) kunkin kuukauden pörssisähkön painottamaton keskihinta (snt/kWh).

Ymmärränkö oikein miten tämä Välkky toimii?

Jos olen käyttänyt sähköä sellaisina aikoina kun se on maksanut 3snt/kWh ja kuukauden keskihinta on ollut 5snt/KWh saan 2 snt/KWh alennusta eli maksan 6.94snt/KWh.

Jos olen käyttänyt sähköä sellainina aikoina kun se on maksanut 20snt/kWh mutta kuukauden keskihinta on ollut 30snt/KWh saan alennusta 10 snt/KWh eli sähköyhtiö maksaa minulle 1.06 ssnt/kWh.
Ymmärsit oikein. Jos ei nyt jossain ehdoissa lukee että hinta ei voi mennä miinukselle, en ole tarkistanut.
 
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
105
Hei, kiitos sille, joka kertoi, että LUMME sopparit saattaa näkyä omalumme sovelluksessa aikaisemmin, sieltä löytyi soppari ja mielenrauha. Itse lumpeelta kesti 9 päivää lähettää sähköpostia sopparista, vaikka kovasti luvattii paria arkipäivää. Mutta joo, nyt on sit 6kk pörssisähkö ilman kk maksua ja keväällä ihmetellään sit taas lisää
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
522
PKS tarjoaa nyt 8,79snt/kk ilman kulutusvaikutusta ja ilman määräaikaisuutta. Kiinteä hinta on voimassa 3kk kerrallaan. Syyskuun alussa päivittyy seuraavan jakson hinta eli lokakuu-joulukuu.
Tähän voisi ehkä tarttua joulu-helmikuu jaksolle.

selvennyksenä tähän varmuuden vuoksi, tuo ei siis ole 3kk määräaikainen sopimuksen tekohetkestä vaan toistaiseksi voimassa oleva soppari ja hinta on vakio tuona kvartaalina (nyt heinä-syys ja seuraava loka-joulu), eli jos esim marras-joulukuussa teet sopparin 10c/kwh niin tammikuussa se hinta päivittyy tammi-maalis hinnaksi automaattisesti 15c/kwh (luvut hatusta). näin ollen jos meinasit joulu-helmi jaksolle tuota niin joulukuussa on yksi hinta ja tammi-helmi jotain muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 462
selvennyksenä tähän varmuuden vuoksi, tuo ei siis ole 3kk määräaikainen sopimuksen tekohetkestä vaan toistaiseksi voimassa oleva soppari ja hinta on vakio tuona kvartaalina (nyt heinä-syys ja seuraava loka-joulu), eli jos esim marras-joulukuussa teet sopparin 10c/kwh niin tammikuussa se hinta päivittyy tammi-maalis hinnaksi automaattisesti 15c/kwh (luvut hatusta). näin ollen jos meinasit joulu-helmi jaksolle tuota niin joulukuussa on yksi hinta ja tammi-helmi jotain muuta.
Niin, hinta päivittyy 3kk:n välein ja voit lopettaa sopimuksen koska vain. Mikä tässä nyt oli epäselvää..?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
245
Hei, kiitos sille, joka kertoi, että LUMME sopparit saattaa näkyä omalumme sovelluksessa aikaisemmin, sieltä löytyi soppari ja mielenrauha. Itse lumpeelta kesti 9 päivää lähettää sähköpostia sopparista, vaikka kovasti luvattii paria arkipäivää. Mutta joo, nyt on sit 6kk pörssisähkö ilman kk maksua ja keväällä ihmetellään sit taas lisää
Itsellä myös meni 5 vuorokautta että tuli vahvistus mailiin, vaikka piti olla pari päivää. Soittelinkin jo sinne perään kun muutto viikon päästä että onko homma ok vai ei..
 

tumbes

Tukijäsen
Liittynyt
01.03.2018
Viestejä
145
KSS tarjoaa standilla 7.98snt/kwh (+-1snt kulutuksen mukaan...) vajaa 5e kuukausimaksu 12kk määräaikainen. Oma soppari vaan loppuu vasta tammikuussa ja pitäs 3kk ennen vaihtoa lyödä heidän kanssaan lukkoon.14000kwh vuodessa kulutus niin pistää miettimmään
 
Liittynyt
27.02.2022
Viestejä
799
KSS tarjoaa standilla 7.98snt/kwh (+-1snt kulutuksen mukaan...) vajaa 5e kuukausimaksu 12kk määräaikainen. Oma soppari vaan loppuu vasta tammikuussa ja pitäs 3kk ennen vaihtoa lyödä heidän kanssaan lukkoon.14000kwh vuodessa kulutus niin pistää miettimmään
Futuuritkin tullu taas mukavasti alaspäin. Kyllä se alkaa kovasti näyttää siltä, että itse otan riskin ja menen talven pörssisähköllä, ellei jotain 6kk määräaikaista saa 7 sentillä. Kulutus minulla ~11 000 kWh vuodessa + nyt lämmitys ohjautuu pörssihinnan mukaan ja käyttöveden lämmitys ajastettu keskimääräisesti halvimmille tunneille + ehkä takkaa voisi lämmittää enemmän kuin kymmenisen kertaa talvessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 372
Lähden kohta ulkomaille pariks viikoks jossa kohtaa aion irtisanoa (eli muuttaa pois asunnostani) mun nykyisen lähes 30snt/kwh sähkösopimuksen.
Palattuani teen uuden sopparin.

Ei oo mitää järkee maksaa tuota hintaa enää kun saa alle 10snt/kwh kiinteitä soppareita.

Tarviiko tuossa huomioida mitää erityistä? Irtisanoo sopimuksen muuton takia ja pistää vaikka porukoiden osoitteen muuttoilmotukseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 462
Futuurit tulleet edelleen alas. Näyttää ihan hyvältä ensi talvea ajatellen. Marraskuussa voisi kiinnittää Helenin pörssisähkön kolmeksi kuukaudeksi näillä näkymin.

Futuurit.png
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 421
Futuurit tulleet edelleen alas. Näyttää ihan hyvältä ensi talvea ajatellen. Marraskuussa voisi kiinnittää Helenin pörssisähkön kolmeksi kuukaudeksi näillä näkymin.

Mitä futuurit olivat viime vuonna, että miten hyvin voi luottaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 462
Mitä futuurit olivat viime vuonna, että miten hyvin voi luottaa?
Lokakuu 2022- helmikuu 2023 futuurit taisi pyöriä 20snt-50snt hujakoilla. Toteutuneet sähköhinnat oli aika lailla samassa haarukassa.
Saa korjata jos muistan väärin.
 
Liittynyt
21.07.2020
Viestejä
464
Lähden kohta ulkomaille pariks viikoks jossa kohtaa aion irtisanoa (eli muuttaa pois asunnostani) mun nykyisen lähes 30snt/kwh sähkösopimuksen.
Palattuani teen uuden sopparin.

Ei oo mitää järkee maksaa tuota hintaa enää kun saa alle 10snt/kwh kiinteitä soppareita.

Tarviiko tuossa huomioida mitää erityistä? Irtisanoo sopimuksen muuton takia ja pistää vaikka porukoiden osoitteen muuttoilmotukseen?
Ei tarvi muutells mihinkään. Joku toinen ottaa sun osoitteeseen vaikka pörssisähkö ja kun se on siirtynyt toiselle siirrät sen takaisin itsellesi. Tuolla tyylillä useampi vaihdellu monet kerrat
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 289
Ei tarvi muutells mihinkään. Joku toinen ottaa sun osoitteeseen vaikka pörssisähkö ja kun se on siirtynyt toiselle siirrät sen takaisin itsellesi. Tuolla tyylillä useampi vaihdellu monet kerrat
Eikö tähän kikkailuun ole sähköyhtiöt alkaneet puuttua tänä vuonna?

>Sopimuksista on yritetty päästä eroon tekemällä uusi sähkösopimus samaan talouteen esimerkiksi puolison nimissä. Myyntijohtaja Harri Salon mukaan Turku Energia on yhteydessä näihin asiakkaisiin.

>– Seuraamme näitä tapauksia ja olemme lähettämässä sopimusrikkomuksen tehneille asiakkaille kirjeen asiasta, Salo sanoi Turun Sanomille. Hänen mukaansa kirje sisältää laskun sopimusrikkomuksesta tai mahdollisuuden palata määräaikaiseen sopimukseen. Laskussa veloitetaan tappiot, jotka yhtiölle sopimuksen keskeyttämisestä aiheutuvat.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 372
Niin. No siis, voin iha hyvin pistää muuttoilmotuksen porukoille, ja olla porukoiden kirjoilla vaikka seuraavat 2kk. Etähommia ja ei himassa tarvii välttis lymytä ;) Sähköä ei sinänsä tarvii ku jääkaappi/pakastin jotka on tyhjillään x aikaa. Joten sinänsä en tällä ketään ole huijaamassa tai sopimusrikkomusta tekemässä, turhaa sähköyhtiö kitisis perään.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 289
Niin. No siis, voin iha hyvin pistää muuttoilmotuksen porukoille, ja olla porukoiden kirjoilla vaikka seuraavat 2kk. Etähommia ja ei himassa tarvii välttis lymytä ;) Sähköä ei sinänsä tarvii ku jääkaappi/pakastin jotka on tyhjillään x aikaa. Joten sinänsä en tällä ketään ole huijaamassa tai sopimusrikkomusta tekemässä, turhaa sähköyhtiö kitisis perään.
Jos oikeasti pitää sähköt poikki pari kuukautta silloin tuskin tulee ongelmia.

Sen sijaan sähkösopimuksen tekeminen välittömästi toisen nimiin on aika riskialtista. Joku yhtiö voi haluta tehdä varoittavan esimerkin ja oikeasti vievät oikeuteen.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 583
Eikös ne jääkaappi ja pakastinkin kannata sammuttaa jos ovat 2kk tyhjillään. Tai vaikka pääkytkimestä sähköt pois jos talotekniikka ei tykkää siitä huonoa.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
615
Eikö tähän kikkailuun ole sähköyhtiöt alkaneet puuttua tänä vuonna?

>Sopimuksista on yritetty päästä eroon tekemällä uusi sähkösopimus samaan talouteen esimerkiksi puolison nimissä. Myyntijohtaja Harri Salon mukaan Turku Energia on yhteydessä näihin asiakkaisiin.

>– Seuraamme näitä tapauksia ja olemme lähettämässä sopimusrikkomuksen tehneille asiakkaille kirjeen asiasta, Salo sanoi Turun Sanomille. Hänen mukaansa kirje sisältää laskun sopimusrikkomuksesta tai mahdollisuuden palata määräaikaiseen sopimukseen. Laskussa veloitetaan tappiot, jotka yhtiölle sopimuksen keskeyttämisestä aiheutuvat.

En usko näihin ennen kuin itse näen. Uutisella pelotellaan ihmisiä. Ja ihmiset nyt uskoo mitä vain kun kerran oikein netissä/lehdessä sanotaan.

Jos henkilö muuttaa pois toiseen osoitteeseen ja jäljelle jäävä asukki tekee sopimuksen nimiinsä, niin wanhan sopimuksen sähköyhtiön mahdollisuudet urputtaa asiasta on tasan nolla.
 
Liittynyt
21.07.2020
Viestejä
464
Eikö tähän kikkailuun ole sähköyhtiöt alkaneet puuttua tänä vuonna?

>Sopimuksista on yritetty päästä eroon tekemällä uusi sähkösopimus samaan talouteen esimerkiksi puolison nimissä. Myyntijohtaja Harri Salon mukaan Turku Energia on yhteydessä näihin asiakkaisiin.

>– Seuraamme näitä tapauksia ja olemme lähettämässä sopimusrikkomuksen tehneille asiakkaille kirjeen asiasta, Salo sanoi Turun Sanomille. Hänen mukaansa kirje sisältää laskun sopimusrikkomuksesta tai mahdollisuuden palata määräaikaiseen sopimukseen. Laskussa veloitetaan tappiot, jotka yhtiölle sopimuksen keskeyttämisestä aiheutuvat.

Ei ainakaan juuri Turku energia ole reagoinut mitenkään vaikka tässä tuttava piirissä useampi leikkinyt sopimusten kanssa jo. Yrityksiähän ne tais tutkia tarkemmin
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 838
Jossain Turku Energian tapauksissa on saattanut olla siirto sopimus samassa paikkaa ja ovat huomanneet että miksei siirto muutu mihkään tms.

Jos on pelkkä energia niin tuskin ihmettelevät kauheesti
 
Liittynyt
26.11.2021
Viestejä
6
Eikö tähän kikkailuun ole sähköyhtiöt alkaneet puuttua tänä vuonna?

>Sopimuksista on yritetty päästä eroon tekemällä uusi sähkösopimus samaan talouteen esimerkiksi puolison nimissä. Myyntijohtaja Harri Salon mukaan Turku Energia on yhteydessä näihin asiakkaisiin.

>– Seuraamme näitä tapauksia ja olemme lähettämässä sopimusrikkomuksen tehneille asiakkaille kirjeen asiasta, Salo sanoi Turun Sanomille. Hänen mukaansa kirje sisältää laskun sopimusrikkomuksesta tai mahdollisuuden palata määräaikaiseen sopimukseen. Laskussa veloitetaan tappiot, jotka yhtiölle sopimuksen keskeyttämisestä aiheutuvat.

Minulla oli Turku Energian määräaikainen, jossa piti olla 50€:n sopimussakko. Otin toukokuussa vaimon nimiin Herrforssin pörssisähkön, eikä Turku Energian loppulaskussa ollut mitään sopimussakkoa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 867
Niin. No siis, voin iha hyvin pistää muuttoilmotuksen porukoille, ja olla porukoiden kirjoilla vaikka seuraavat 2kk. Etähommia ja ei himassa tarvii välttis lymytä ;) Sähköä ei sinänsä tarvii ku jääkaappi/pakastin jotka on tyhjillään x aikaa. Joten sinänsä en tällä ketään ole huijaamassa tai sopimusrikkomusta tekemässä, turhaa sähköyhtiö kitisis perään.
Muuta paperilla kuukaudeksi pois josta olet puolet sen lomalla, ja annat asunnon kokonaan olla sähköttömänä, niin mitään mussutusta ei voi tulla keneltäkään asiasta.


Itselläkin alkoi tällä viikolla vasta tuo enefinit pörssisopimus, kun en ollut jaksanut sitä määräaikaista 23 sentin sopimusta irtisanoa.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 300
Itsellä on tässä vähän pohdinnassa että irtisanoisin oman määräaikaisen sopparin. Tämä tuli tyhmästi tehtyä 24kk pituisena vuosi sitten. Se tietysti silloin säästi viime talven järkyttäviltä hinnoilta.

soppari on siis 13c+siirto+vero ja nyt kun katsellut tätä pörssisähkön hintaa ja futuurienkin hintoja niin voisi olla ihan kannattavaa vaihtaa.

Helen veloittaisi 50e sopimussakon joka nyt olis ainakin itselle ihan yks hailee. Tietysti talvella hinnat tuskin on ihan tätä tasoa mitä tällä hetkellä ollut, mutta ainakin kun futuurien hintoja ja "veikkauksia" talven hinnoista niin saattaisi siltikin tulla halvemmaksi. Etenkin kun syksyllä tulee vielä sähköauton lataustakin vielä nykykulutuksen päälle. Kämpässä ei ole sähköllä lämmitystä vaan kaukolämpo, joten siltäkään osalta kulutusta pystyisi aika hyvin säännellä, eikä meillä kulutus muutenkaan mitenkään isoa ole.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 131
Nyt Heleniltä saisi esim. 12kk sopimusta: Helen Fiksu -sähkö (12 kk)
"
Tuotteen hintatiedot (sis. alv)
Energiamaksu

8.46 snt/kWh
Kuukausimaksu

3.99 €/kk


Sopimuksen kuvaus
Sopimustyyppi

(1 vuotinen)Määräaikainen
Mahdollisuus muuttaa hintaa

Hinta ei muutu sopimuskauden aikana
Sopimuksen päättymispäivä

Sopimuskauden keston mukaan
Laskutusvaihtoehdot

Asiakkaan valinnan mukaan 4, 6 tai 12 kertaa vuodessa
Myös nykyisille asiakkaille
"

Eli alle 8½ sentin kWh päästään jo. En epäile etteikö tuonne 7-8 sentin hintaan päästä tässä kesän aikana vielä.. ei enää paljoa tarvitse tippua...
sahkonhinta.fi löytyy tuokin tarjous..
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 583
Toihan on kai käyttövaikutuksella, jossa tapauksessa en ihan sanoisi että "alle 8½ sentin kWh päästään jo", paitsi jos on valmis ajallisesti optimoimaan omaa sähkönkäyttöä. Ilman optimointia vaikutus tyypillisesi suurempi kuin +0,04 snt/kWh.

Sinänsä ärsyttävää että sahkonhinta.fi -palvelussa ei ole tukea (eli ei voi rajata sen mukaan eikä näy helposti tuloksissa) tuolle käyttövaikutusasialle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
757
Toihan on kai käyttövaikutuksella, jossa tapauksessa en ihan sanoisi että "alle 8½ sentin kWh päästään jo", paitsi jos on valmis ajallisesti optimoimaan omaa sähkönkäyttöä. Ilman optimointia vaikutus tyypillisesi suurempi kuin +0,04 snt/kWh.

Sinänsä ärsyttävää että sahkonhinta.fi -palvelussa ei ole tukea (eli ei voi rajata sen mukaan eikä näy helposti tuloksissa) tuolle käyttövaikutusasialle.
Joo, lukee siellä sopimustyyppinä Helen Fiksu, eli käyttövaikutus soppari tuo on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 178
Oonko mie ainut jolle tuo kulutusvaikutus on joku peikko? Mie yritin tuota liukuri.fi käyttää, jotta osais menneen vuoden perusteella about arvioida mikä se lopullinen hinta olis tuolla kulutusvaikutuksulle, mutta ei oikein auennu mulle :x3:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
757
Oonko mie ainut jolle tuo kulutusvaikutus on joku peikko? Mie yritin tuota liukuri.fi käyttää, jotta osais menneen vuoden perusteella about arvioida mikä se lopullinen hinta olis tuolla kulutusvaikutuksulle, mutta ei oikein auennu mulle :x3:
Et ole ainoa. meillä kun ei sähkölämmityksen vuoksi voi hirveitä optimointeja tehdä, niin toi tuntien kikkaileminen ei kyllä oikein maistu.
Ja muutenkin, itse en halua lotota tulojen tai menojen kanssa muutenkaan, niin etenkään tällaisen perustavanlaatuisen asian kuin sähkön kanssa se ressaa aika hyvin....
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 583
Tuskin olet ainoa, mutta et toisaalta myöskään ehkä enemmistössä. Jossain lehdessähän oli ollut artikkelikin siitä paljonko se kulutusvaikutus keskimäärin on ollut erityyppisillä käyttäjillä. Muistelen että hyvin pieni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 178
Näköjään olin ladannu tuonne ainoastaan kuukauden tiedot... nyt on vuoden ajalta, mutta viitsiikö joku selittää mulle parit kohdat?

  • Average spot price (incl. margin)13.000547 c/kWh , eli?
  • Spot average14.57 c/kWh , eli käytännössä pörssisähkön hintaan verrattuna olisin maksanu tuon verran per kWh?
  • Spot difference %-10.77%, mun käytöllä olen säästäny 10% ?
  • Spot difference-1.57 c/kWh, raaka luku hintana mitä olen säästäny?
Elikkä noilla tiedoilla voinko jotenkin laskea, että paljonko mun sähkön hinta olis vaikka tuolla Helenin tarjouksella?

E: Jos siis katon nyt tuota "Spot difference -1.57c/Kwh" kohtaa niin olisko esim tuolla Helenin 8.46c/Kwh + kulutusvaikutus mun todellinen hinta vuoden ajalta tuo 8.46c - 1.57c = 6,89c?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
757
Tuskin olet ainoa, mutta et toisaalta myöskään ehkä enemmistössä. Jossain lehdessähän oli ollut artikkelikin siitä paljonko se kulutusvaikutus keskimäärin on ollut erityyppisillä käyttäjillä. Muistelen että hyvin pieni.
Näin katsellut itsekin.
Sinänsä koominen tilanne että esim. Lumme tarjoaa 24kk 9.25snt/kWh, ei vaikutusta sillä milloin sähköä käytät.
Treen Sähkölaitoksen vesisähkö taas on kustannusvaikutteinen siinä mielessä että yötunnit on halvempia. Silti näissäkin hinta 17.75snt pv ja 16.25snt yö.....
Eli käytännössä kuluttajaa ohjataa kalliimmille tunneille ihan väkisinkin...... puhumattakaan että halunnevat näköjään pitkäaikaisista asiakkaistaan lopullisesti eroon.....
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
860
Näköjään olin ladannu tuonne ainoastaan kuukauden tiedot... nyt on vuoden ajalta, mutta viitsiikö joku selittää mulle parit kohdat?

  • Average spot price (incl. margin)13.000547 c/kWh , eli?
  • Spot average14.57 c/kWh , eli käytännössä pörssisähkön hintaan verrattuna olisin maksanu tuon verran per kWh?
  • Spot difference %-10.77%, mun käytöllä olen säästäny 10% ?
  • Spot difference-1.57 c/kWh, raaka luku hintana mitä olen säästäny?
Elikkä noilla tiedoilla voinko jotenkin laskea, että paljonko mun sähkön hinta olis vaikka tuolla Helenin tarjouksella?
Kulutusvaikutus pitää laskea kuukausittain.

Tuskin olet ainoa, mutta et toisaalta myöskään ehkä enemmistössä. Jossain lehdessähän oli ollut artikkelikin siitä paljonko se kulutusvaikutus keskimäärin on ollut erityyppisillä käyttäjillä. Muistelen että hyvin pieni.
Kulutusvaikutuksen ongelma on, ettei hinta ole ennustettavissa.
Vaikka ajoittaisit alkukuusta "halpoihin" tunteihin, nämä halvat tunnit voivat muuttua kalleiksi tunneiksi myöhemmin.

Itse kulutusvaikutus skaalautuu pörssisähkönhinnan mukaan, nykyhinnoilla tuskin isoa tulee suuntaan tai toiseen, mutta tilanne voi muuttua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 178
Joo, no mie odotan jonku tarjouksen kiinteälle hinnalle ja tartun kiinni siihen.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 583
Kulutusvaikutuksen ongelma on, ettei hinta ole ennustettavissa.
Vaikka ajoittaisit alkukuusta "halpoihin" tunteihin, nämä halvat tunnit voivat muuttua kalleiksi tunneiksi myöhemmin.
Toki siinä on riskinsä ja itsekin olen valinnut pörssisähkön mieluummin kuin tuollaisen kulutusvakutuksellisen "kiinteän" sopimuksen. Siis "kulutusvaikutus" on aivan sama mutta perushinta (pörssin keskihinta kullekin kuukaudelle) on ollut reilusti halvempi kuin 8.5 snt/kWh.

Suurin ongelmahan tuo varmasti on sähkölämmittäjille talvella, koska on helppo ennustaa että heillä sähkönkulutuksen vaihtelukin on suurinta. Eli siis todennäköisesti kuluttavat selkeästi enemmän kalliina tunteina kuin halpoina. Joku sähkölämmittäjä voisi varmaan laskea paljonko kulutusvaikutus juuri heidän sähkönkäytöllä olisi ollut viime talvena. Ennustan, että kulutusvaikutus tulee ensi talvena olemaan pienempi.

Toinen ääripää olisi joku, jolla olisi täysin tasainen kulutus koko kuukauden. Silloinhan kulutusvaikutus olisi tasan 0.

Sinänsä en näe alkukuusta "halpoihin" tunteihin ajoittamista minään ongelmana, koska ei kukaan kuitenkaan polta sähköä normaalia enempää vain sen takia että se on "halpaa". Eli jos saa parin vuorokauden halvimmille tunneille ajoitettua jotain mitä joka tapauksessa käyttäisi parin vuorokauden sisään, niin siinä ei voi hävitä. Jos taas puhutaan vaikka lämmityksestä, niin jos alkukuussa on kylmää, niin joudut joka tapauksessa jossain kohti alkukuuta lämmittämään, oli silloin halpaa tai ei. Eli sikäli se jos alkukuu muuttuu "kalliimmaksi" loppukuusta on ihan samantekevää päätöksen kannalta.

Ja jos taas miettii sellaista kulutusta jonka voi säätää kuukauden sisällä mihin vain, niin kannattaa katsoa absoluuttisesti halpoja tunteja, ei sellaisia jotka on 30päivän rullaavan keskiarvon mukaan edullisia (esim. Helenin appi). Mutta tämän suhteen toki pörssisähkö on selkeämpi, kun se absoluuttinen hinta on se minkä oikeasti maksat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
830
Herrforsilta tuli kirje että hinta nousee .. vaikka sähkön toimitus ei ole edes vielä alkanut. Kirjeestä on lisäksi hieman hankala tajuta, että mikä nousee nykyiseen verrattuna. Soitan sinne huomenna ja voi olla että firma vaihtuu ennenkuin sieltä on tullutkaan sähköä. Ja heidän sivuillaan lukee edelleen vanhat hinnat, joilla minäkin ostin. Ilmeisesti houkutellaan edelleen asiakkaita joille tulee heti kirje hinnan nousista.
 

Liitteet

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 583
Kirjeestä on lisäksi hieman hankala tajuta, että mikä nousee nykyiseen verrattuna.
No eikös Alke viime perjantaina juuri tiivistänyt mikä muuttuu:
Herrforsilta tuli juuri postissa kirje, että nostavat pörssisähkön kuukausimaksua 2,03 €/kk -> 3,00 €/kk 1.9. lähtien. Samalla pörssisähkö jaetaan kahteen eri tuotteeseen - perus ja 100% uusiutuva. Uusiutuvan marginaali nousee 1,00 c/kWh, tavallinen pysyy 0,40 c/kWh.
Ilmeisesti houkutellaan edelleen asiakkaita joille tulee heti kirje hinnan nousista.
No sinälläänhän nuo sivuilla olevat hinnat on nykyiset hinnat ja voimassa vielä yli kuukauden. Mutta joo, olisihan siinä hyvä lukea jo nyt että 1.9. alkaen 3,00€/kk
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
2 136
Kaippa tämä tänne sopii laittaa kun kulutusvaikutuksesta keskustellaan.
Katsoin huvin vuoksi mitä tuo liukuri.fi laskuri antaa kulutusvaikutukseksi omalla kulutuksella.
1690209182592.png
Asunto 56m2 neukkukuutio kaukolämmöllä. Eli ei oikein mitään säännöllistä, ajoitettavaa kuormaa.
(Edit: 2021-2022 noin 3700kWh/vuosi, tälle vuodelle arvioisin noin 3000kWh)

Ja 1.6. alkaen vaihdoin Seinäjoen Energian toistaiseksi voimassa olevasta sopimuksesta heidän pörssisopimukseen.
Prosentuaalisesti ihan kiva säästö kun kesällä pitää huudattaa pingviiniä.
SE toistaiseksi voimassa oleva oli 30.6 asti 12,9snt ja 1.7 alkaen 8,9snt.
Kesäkuun laskussa veloitus 6,52snt/kWh ja SE:n webbikikkareen ennuste näyttää 4,3snt/kWh tähän mennessä.
Saattaa olla että myöhemmin syksyllä vaihdan takaisin tuohon edelliseen sopimukseen, pitää vähän seurata markkinoita.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Et ole ainoa. meillä kun ei sähkölämmityksen vuoksi voi hirveitä optimointeja tehdä, niin toi tuntien kikkaileminen ei kyllä oikein maistu.
Ja muutenkin, itse en halua lotota tulojen tai menojen kanssa muutenkaan, niin etenkään tällaisen perustavanlaatuisen asian kuin sähkön kanssa se ressaa aika hyvin....
Kuten täällä on aikaisemminkin todettu, niin sähkölämmitys vie niin suuren osan sähkönkulutuksesta, että pörssisähköstä maksettava hinta on melko automaattisesti suurin piirtein sama kuin pörssin keskihinta. Optimoimattakin pörssisähkö tulee silloin todennäköisesti halvemmaksi kuin mikään muu vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 178
Kuten täällä on aikaisemminkin todettu, niin sähkölämmitys vie niin suuren osan sähkönkulutuksesta, että pörssisähköstä maksettava hinta on melko automaattisesti suurin piirtein sama kuin pörssin keskihinta. Optimoimattakin pörssisähkö tulee silloin todennäköisesti halvemmaksi kuin mikään muu vaihtoehto.
No varmaan joo näin nykyisiin hintoihin verrattuna. Nopealla googlella keskihinnat 2019 5,46c/kWh, 2020 3,47c/kWh, 2021 8,95c/kWh ja 2022 ei tartte edes mainita.

Mulle on periaatteessa ihan sama mitä se sähkö maksaa vuodessa, mutta pörssissä pelottaa ne talvikuukaudet. Ei perse kestä maksaa pörssisähköstä jos kuukauden keskihinta on 17c/kWh(tämä on siis ihan hihasta vedetty luku, tod.näk. se on jotain muuta suuntaan tai toiseen) ihan suoraan sanottuna vaikka se pörssisähkön hinta oliskin kesäkuukausina 1c/kWh. Mie ja varmaan aika moni muukin haluaa sitä ettei tartte kytätä sahko.tk niitä halpoja hetkiä vaan elää "huoletta" kulutuksen kanssa.

OKT ja sähkölämmitys. Talossa toki varaava takka ja leivinuuni, puusauna ja lämpiää kesät/talvet viitenä(ka.) päivänä viikossa. + ILP toki nykyään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 785
Viestejä
4 351 474
Jäsenet
72 495
Uusin jäsen
LPH

Hinta.fi

Ylös Bottom