Sähkönmyyntisopimukset ja niiden hinnat (EI yleistä sähkökeskustelua!)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 988
Alkaa olla sopimusten hinnat jo ihan siedettävällä tasolla. Sähkölämmitteiseen taloon voisin harkita 6 kk kiinteää soppari, ettei pääse sähkölasku yllättämään vaikka pörssihinta piikkaisi.

Löytyykö muita 6 kk määräaikaisia kiinteähintaisia sopimuksia?


Valitse sopimustyyppi ja vihreä tuotantotapa
Tää taitaa olla yks parhaita tarjouksia tällä hetkellä? Naisystävällä loppu Helenin sopimus ja uusi hinta 34c/kWh ja pitäis nyt joku edullisempi löytää.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 326
Samaa mieltä. Syö varmasti miestä maksaa 17 sentin hintoja viimeistään toukokuusta eteenpäin jos ottaa tuon kiinteän.

edit: Toki jos osaa laskea niin toukokuusta ei nyt ole ihan ikuisuus tuon 6kk sopparin loppumiseen :) Mutta joo, en hankkisi tota.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 988
Tässä on nyt kuitenkin naisystävä kyseessä, joten on mahdollisuus menettää muutakin kuin rahaa. Tämä varmasti vähentää halukkuutta suositella pörssisähkösopimusta, vaikka ainakin minun mielestäni kalliin sähkön riski on olematon. Johdannaismarkkinat ovat samaa mieltä.
:beye::rofl2:

No tuo pörssisähkö toki vois olla vaihtoehto ja oikeastaan ainoa järkevä sellainen. Tuossa ku katoin tuolta Pörssisähkön spot-hinta Suomessa niin ei tässä kuukauden aikana kertaakaan hinta ole käyny yli 20c/kWh. Näkyy olevan tuo 28vrk keskihintakin erittäin edullinen 8,56c/kWh. Ei kait noissa pörssisähkön hinnoissa ihan jäätäviä eroja ole myyjien välillä? Jotenki aina tuota vältelly, mutta nyt tosiaan näyttäis olevan se edullisin vaihtoehto.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 326
:beye::rofl2:

No tuo pörssisähkö toki vois olla vaihtoehto ja oikeastaan ainoa järkevä sellainen. Tuossa ku katoin tuolta Pörssisähkön spot-hinta Suomessa niin ei tässä kuukauden aikana kertaakaan hinta ole käyny yli 20c/kWh. Näkyy olevan tuo 28vrk keskihintakin erittäin edullinen 8,56c/kWh. Ei kait noissa pörssisähkön hinnoissa ihan jäätäviä eroja ole myyjien välillä? Jotenki aina tuota vältelly, mutta nyt tosiaan näyttäis olevan se edullisin vaihtoehto.
Ellen ole ihan väärässä niin eikö ossobucco ole juuri normaalisti täällä se joka kertoo kaikille että vain pörssisähkö on järkevää?

Jos nainen jättää sinut sähkösopimuksen suosittelun takia niin ehkä parisuhde ei ollut kovinkaan terve.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
219
Mitäs suosittelisitte henkilölle kellä menee max 250kwh kuukaudessa? Tällä hetkellä Helen 0.24/kWh jonka voin irtisanoa 50€ sakkoa vastaan? Oon miettinyt pörssisähköä mutta haluisin kuulla mielipiteitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 988
Tuossa edellä jo itsekin kysyin samaa. Kenelle olis tulossa kulutus on about sama ku sulla ja tuo pörssisähkön keskihinta viimeisen kuukauden osalta 8,56c/kWh. Luultavasti siihen päädytään.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 734
Mitäs suosittelisitte henkilölle kellä menee max 250kwh kuukaudessa? Tällä hetkellä Helen 0.24/kWh jonka voin irtisanoa 50€ sakkoa vastaan? Oon miettinyt pörssisähköä mutta haluisin kuulla mielipiteitä.
Itse odottelisin kesää ja ottaisin sitten halvan 24kk sopimuksen. Nyt voit aika varmasti sanoa että maksimissaan sinulla menee 60€ kuukaudessa sähköön mikä ei ole niin paha raha, varsinkin kun tiedät että vaikka mitä tapahtuu tuo 60€/kk on se maksimi mitä laskua tulee.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
746
Itse odottelisin kesää ja ottaisin sitten halvan 24kk sopimuksen. Nyt voit aika varmasti sanoa että maksimissaan sinulla menee 60€ kuukaudessa sähköön mikä ei ole niin paha raha, varsinkin kun tiedät että vaikka mitä tapahtuu tuo 60€/kk on se maksimi mitä laskua tulee.
Miksi?
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
746
Koska nyt ei saa niin halpaa 24kk sopimusta kuin kesä-elokuussa? Toki tämä on vain arvausta mutta voin kertoa sitten kesä-heinäkuussa olenko oikeassa vai enkö.
Eikö järkevintä näin talven selän jo katkenneen olisi ottaa pörssisähkö ja jatkaa sillä ikuisesti?
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
812
Itseä kiinnostaa myös se, koska sähköyhtiöt reagoi näihin hinnanmuutoksiin alaspäin... Ylöspäin kun muuttui, niin useampiakin kirjeitä tuli hyvinkin nopeasti.

Toki on aina se vaihtoehto haistattaa paskat ja ottaa muualta soppari, kun ei ole estettä vaihtaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 879
Eikö järkevintä näin talven selän jo katkenneen olisi ottaa pörssisähkö ja jatkaa sillä ikuisesti?
Järkevintä varmaan on ottaa alle 4c/kWh pitkä määräaikainen jos sellaisen saa? Tuskin pörssissä paljoa tuota halvempaa ja koskaan ei tiedä mitä kriisejä tulee jotka nostaa hinnan korkealle. Mutta vaikka kuinka tippuisi tuosta 4c/kWh niin säästö ei ole kummoinen.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 734
Eikö järkevintä näin talven selän jo katkenneen olisi ottaa pörssisähkö ja jatkaa sillä ikuisesti?
Mitä nyt sivusilmällä pari talvea on lukenut ja seuraillut tuota pörssisähköä niin kuten ylläkin todettiin itse ottaisin (ja olen ottanut jo useita vuosia) sen alle 5senttiä/kWh ja 0€/kk sopimuksen kahdeksi vuodeksi. Mikä takaa sen että ei tarvitse miettiä uskaltaako saunoa joka toinen ilta tai muutenkaan viettää normaalia elämää. Eikä katsoa kellosta koska voi tehdä sitä ruokaa saati lämmittää jos sekin toimii sähköllä.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
287
Onko saman yhtiön sisällä tapahtuviin sopimustyypin vaihtoihin kahden viikon "irtisanomisaika" kuten sähkönmyyjää vaihtaessa?
On.
Itse otin jo ton fiksusähkön kanssa ton elokuussa tarjotun 28c tilalle, mutta peruutinkin sit kuitenkin fiksusähkön, ja sitten irtisanoin ton 28c sopparin (maksoi 50e vaikka viime vuosi vähän yli 10k menikin) ja otin pörssin tilalle.
PKS:llä vaihdoin firman sisällä toistaiseksi voimmassa olevasta pörssiin. Tuossa tapauksessa "irtisanomisaika" oli 5 päivää. Tulee tiistaina voimaan. Luojan kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 630
Mitä nyt sivusilmällä pari talvea on lukenut ja seuraillut tuota pörssisähköä niin kuten ylläkin todettiin itse ottaisin (ja olen ottanut jo useita vuosia) sen alle 5senttiä/kWh ja 0€/kk sopimuksen kahdeksi vuodeksi. Mikä takaa sen että ei tarvitse miettiä uskaltaako saunoa joka toinen ilta tai muutenkaan viettää normaalia elämää. Eikä katsoa kellosta koska voi tehdä sitä ruokaa saati lämmittää jos sekin toimii sähköllä.
Eipä nämä pörssihinnat tainnut ennen putinin ristiretkiä ihan näin heilua.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Järkevintä varmaan on ottaa alle 4c/kWh pitkä määräaikainen jos sellaisen saa? Tuskin pörssissä paljoa tuota halvempaa ja koskaan ei tiedä mitä kriisejä tulee jotka nostaa hinnan korkealle. Mutta vaikka kuinka tippuisi tuosta 4c/kWh niin säästö ei ole kummoinen.
En usko, että ihan lähivuosina tuollaisia sopimuksia on tarjolla, mutta jos olisi, niin ilman muuta se olisi järkevintä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 415
PKS:llä vaihdoin firman sisällä toistaiseksi voimmassa olevasta pörssiin. Tuossa tapauksessa "irtisanomisaika" oli 5 päivää. Tulee tiistaina voimaan. Luojan kiitos.
Fortumilla vaihto toistaiseksi voimassa olevasta Fortum Vakio -sopimuksesta Fortum Tarkkaan tapahtui välittömästi, kun sieltä Fortumin sovelluksesta kliksutti sopimuksen vaihdon. Eli ainakin kiinteähintaisesta vaihto pörssisopimukseen oli välitön, liekö myös toisinpäin, en osaa sanoa. Sopimuksen alkamispäivän voi tietty valita, mutta sen voi asettaa kuluvalle päivälle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
679
En usko, että ihan lähivuosina tuollaisia sopimuksia on tarjolla, mutta jos olisi, niin ilman muuta se olisi järkevintä.
Jep, jossain artikkelissa ovat povanneet, että 5c/kwh määräaikaiset voisi olla mahdollisia taas 2024 kesästä alkaen jos sähköntuotantoon ja tuontiin liittyvät hankkeet etenevät kuten suunniteltu. 2023 kesällä samaisen artikkelin mukaan voitaisiin nähdä jotain vähän alle 10c/kwh hintoja määräaikaisissa. En pikaisella haulla tosin löytänyt tätä artikkelia tähän linkattavaksi, hukkuu lukemattomien sähkönhintaan liittyvien artikkeleiden joukkoon.. :)
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Jep, jossain artikkelissa ovat povanneet, että 5c/kwh määräaikaiset voisi olla mahdollisia taas 2024 kesästä alkaen jos sähköntuotantoon ja tuontiin liittyvät hankkeet etenevät kuten suunniteltu. 2023 kesällä samaisen artikkelin mukaan voitaisiin nähdä jotain vähän alle 10c/kwh hintoja määräaikaisissa. En pikaisella haulla tosin löytänyt tätä artikkelia tähän linkattavaksi, hukkuu lukemattomien sähkönhintaan liittyvien artikkeleiden joukkoon.. :)
Sentin ero kWh-hinnassa tarkoittaa 20 000 kWh:n vuosikulutuksella 200€ vuodessa, joten kymmenen ja viiden sentin sopimusten välillä on tuhannen euron kuilu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 879
En usko, että ihan lähivuosina tuollaisia sopimuksia on tarjolla, mutta jos olisi, niin ilman muuta se olisi järkevintä.
Ei ehkä tänä vuonna, mutta ennen 3,99c/kWh oli aika perus. Ainakin itse menin tuollaisella vuosikausia. 24 maaliskuun lopussa loppuu nykyinen 9c/kWh, täytyy toivoa että siihen mennessä taas tippuisi.

Tosin oma kulutus 100-150kWh/kk niin lopulta aika sama onko 0 vai 10 c/kWh. Tai siis toki mielellään mahdollisimman halpa, mutta 15€/kk nyt ei taloutta kaada.

Pienellä kulutuksella määräaikainen on hyvä vaikka ei olisi ihan halvimmasta päästä koska mahdollinen säästö lasketaan kuitenkin euroissa tai maks pari kymppiä/kk, mutta mahdollisessa tappiossa vain taivas on rajana pörssisähkön kanssa jos joku kriisi nostaa hinnat 10€/kWh tasolle tms.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Ei ehkä tänä vuonna, mutta ennen 3,99c/kWh oli aika perus. Ainakin itse menin tuollaisella vuosikausia. 24 maaliskuun lopussa loppuu nykyinen 9c/kWh, täytyy toivoa että siihen mennessä taas tippuisi.

Tosin oma kulutus 100-150kWh/kk niin lopulta aika sama onko 0 vai 10 c/kWh. Tai siis toki mielellään mahdollisimman halpa, mutta 15€/kk nyt ei taloutta kaada.

Pienellä kulutuksella määräaikainen on hyvä vaikka ei olisi ihan halvimmasta päästä koska mahdollinen säästö lasketaan kuitenkin euroissa tai maks pari kymppiä/kk, mutta mahdollisessa tappiossa vain taivas on rajana pörssisähkön kanssa jos joku kriisi nostaa hinnat 10€/kWh tasolle tms.
10€/kWh keskihinta ei tule toteutumaan, mutta jos toteutuisi, niin sähkön hinta olisi varmasti yksi pienimmistä huolenaiheista.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Mitä nyt sivusilmällä pari talvea on lukenut ja seuraillut tuota pörssisähköä niin kuten ylläkin todettiin itse ottaisin (ja olen ottanut jo useita vuosia) sen alle 5senttiä/kWh ja 0€/kk sopimuksen kahdeksi vuodeksi. Mikä takaa sen että ei tarvitse miettiä uskaltaako saunoa joka toinen ilta tai muutenkaan viettää normaalia elämää. Eikä katsoa kellosta koska voi tehdä sitä ruokaa saati lämmittää jos sekin toimii sähköllä.
Kokonaisuuden kannalta olisi parasta, jos kaikilla olisi pörssisähkö.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 734
Kokonaisuuden kannalta olisi parasta, jos kaikilla olisi pörssisähkö.
Toki, kokonaisuuden kannalta olisi parasta jos yleiset välttämättömät jutut kuten vesi, sähkö, ruoka olisivat 100% Suomen valtion omistuksessa mutta tämä ei ole oikea ketju tästä puhumiseen. Siksi sanoinkin nyt vain mitä minusta olisi yksilön tasolla järkevintä tehdä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
101
Laskutukseen liittyen. Lumme energian pörssisähkö ollut muutaman kuukauden.

Onko muilla ollut lumme energialla viivettä että laskut näkyvät sovelluksessa/sivuilla edelleen avoimina vaikka lasku maksettu noin 2viikkoa sitten? Normaalia?

Lasku tuli 5.1, e-lasku op:lle 9.1 ja maksoin samana päivänä muuttaen eräpäivän 9.1.
Lumme energian sivuilla/sovelluksessa lasku näkyy edelleen avoimena. Eräpäivä meni muutamia päiviä sitten.

Asiakaspalveluun laitoin viestiä, kehottivat ottamaan yhteyttä robocapitaliin. Robocapitaliin soittelin aamulla ja automaatti puskee ruuhka ilmoitusta 180kpl/min, laittelin sitten sähköpostia.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 415
Ei ehkä tänä vuonna, mutta ennen 3,99c/kWh oli aika perus. Ainakin itse menin tuollaisella vuosikausia. 24 maaliskuun lopussa loppuu nykyinen 9c/kWh, täytyy toivoa että siihen mennessä taas tippuisi.

Tosin oma kulutus 100-150kWh/kk niin lopulta aika sama onko 0 vai 10 c/kWh. Tai siis toki mielellään mahdollisimman halpa, mutta 15€/kk nyt ei taloutta kaada.

Pienellä kulutuksella määräaikainen on hyvä vaikka ei olisi ihan halvimmasta päästä koska mahdollinen säästö lasketaan kuitenkin euroissa tai maks pari kymppiä/kk, mutta mahdollisessa tappiossa vain taivas on rajana pörssisähkön kanssa jos joku kriisi nostaa hinnat 10€/kWh tasolle tms.
Noi alle 4 c/kWh hinnat ovat kyllä supertarjouksia, koronapandemia pisti hinnat alas ja vuonna 2020 sai kahden vuoden määräaikaisia sopimuksia alle 4 sentin hinnalla, mutta ei välttämättä ihan peruskauraa kyllä.

Alla esimerkiksi omat 24 kk määräaikaiset sopimukset viimeiseltä kahdeksalta vuodelta. Eivät varmasti kaikkein edullisimpia, mutta luultavasti halvimmasta päästä, koska yleensä tapana kilpailuttaa kaikki ja seurata hintoja, vaikka esim. oma sähkönkulutus vähäistä.

2014-2016: 5,18 c/kWh + 1 e/kk (Lahti Energia)
2016-2018: 4,38 c/kWh + 0,5 e/kk (Lahti Energia)
2018-2020: 5,49 c/kWh + 0 e/kk (Helen)
2020-2022: 4,54 c/kWh + 0 e/kk (Helen)

Näistä löysin sopimusvahvistukset sähköpostista, joten eivät ole muistin varassa.

Edit. Pieni disclaimer siitä, että koska oma kulutus tyyliin 250 kWh/kk, niin omissa soppareissa kuukausimaksun osuus on merkittävä ja olen tietysti optimoinut sitä, joten ehkäpä alle 4 sentin soppareita on ollut tarjolla suuremmilla kk-maksuilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 879
10€/kWh keskihinta ei tule toteutumaan, mutta jos toteutuisi, niin sähkön hinta olisi varmasti yksi pienimmistä huolenaiheista.
No joo ei varmasti ja tosiaan sitten tuskin on enää väliä mitä maksaa jos noin paljon maksaa. Pointtini vaan oli, että pienellä kulutuksella voitettavaa ei pörssisähkön kanssa ole kuin muutamia euroja, mutta tappiota voi tulla kuitenkin paljon.

Eli pörssisähkö ei omasta mielestäni "normaali tilanteessa" (eli samanlaisena aikana kun ennen sotaa) ole kovin järkevä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 839
Kokonaisuuden kannalta olisi parasta, jos kaikilla olisi pörssisähkö.
Kummallinen fantasia. Kyllä suurin oaa varmasti mieluummin maksaisi edullista kiinteää hintaa, kuin olisi alttiina pörssisähkön ailahtelulle. Muutenkin kilpailu on vain hyvä asia, eikä pörssisähkön marginaalien vertailu ole sitä. Sopivasti ajoitelulla määräaikaisella voi säästää pitkän pennin pörssiin verrattuna, VAIKKA jaksat jankuttaa jostain pitkästä tähtäimestä ja keskiarvojen keskiarvoista. Ei se käytäntö vain mene niin, vaan on täysin mahdollista tehdä se hyvä diili 2-3v välein uudestaan ja uudestaan. Tämän pointin tunnut aina unohtavan. Kunhan markkinat tästä tasoittuvat, tulemme toivottavasti (ja varmasti) näkemään taas tarjolle hyvin kilpailukykyisiä määräaikaissopimuksia.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Kummallinen fantasia. Kyllä suurin oaa varmasti mieluummin maksaisi edullista kiinteää hintaa, kuin olisi alttiina pörssisähkön ailahtelulle. Muutenkin kilpailu on vain hyvä asia, eikä pörssisähkön marginaalien vertailu ole sitä. Sopivasti ajoitelulla määräaikaisella voi säästää pitkän pennin pörssiin verrattuna, VAIKKA jaksat jankuttaa jostain pitkästä tähtäimestä ja keskiarvojen keskiarvoista. Ei se käytäntö vain mene niin, vaan on täysin mahdollista tehdä se hyvä diili 2-3v välein uudestaan ja uudestaan. Tämän pointin tunnut aina unohtavan. Kunhan markkinat tästä tasoittuvat, tulemme toivottavasti (ja varmasti) näkemään taas tarjolle hyvin kilpailukykyisiä määräaikaissopimuksia.
Minua kiinnostaa ainoastaan, paljonko maksan sähköstä vuositasolla. Yksittäisten kuukausien, päivien tai tuntien hinnat ovat yhdentekeviä. Tällä hetkellä kuluttajan kannalta järkevästi hinnoiteltuja määräaikaisia sopimuksia ei mielestäni ole saatavilla ja voi kulua jonkin aikaa, ennen kuin tuleekaan, sillä epävarmuus energiamarkkinoilla jatkuu. Kovin suuren riskipreemion maksaminen on harvoin järkevää, jos vaihtoehtoja on.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 839
Minua kiinnostaa ainoastaan, paljonko maksan sähköstä vuositasolla. Yksittäisten kuukausien, päivien tai tuntien hinnat ovat yhdentekeviä. Tällä hetkellä kuluttajan kannalta järkevästi hinnoiteltuja määräaikaisia sopimuksia ei mielestäni ole saatavilla ja voi kulua jonkin aikaa, ennen kuin tuleekaan, sillä epävarmuus energiamarkkinoilla jatkuu. Kovin suuren riskipreemion maksaminen on harvoin järkevää, jos vaihtoehtoja on.
Ei ehkä tällä hetkellä eikä varsinkaan tässä sitä edeltävän 6kk aikana, tästä olen samaa mieltä. Mutta olet kuitenkin puhunut määräaikaiseista aikaisemmin paljon yleisemmällä tasolla, ikään kuin ne olisivat aina/automaattisesti huonompia vaihtoehtoja vrt. pörssi.
 
Liittynyt
29.06.2017
Viestejä
897
Ei ehkä tällä hetkellä eikä varsinkaan tässä sitä edeltävän 6kk aikana, tästä olen samaa mieltä. Mutta olet kuitenkin puhunut määräaikaiseista aikaisemmin paljon yleisemmällä tasolla, ikään kuin ne olisivat aina/automaattisesti huonompia vaihtoehtoja vrt. pörssi.
Paremmuuden kriteerit ovat hieman epämääräisiä, mutta pörssisähkö tulee todennäköisesti kuluttajalle edullisemmaksi kuin määräaikainen. Jos ottaisit nyt asuntolainen, valitsisitko Euriboriin sidotun vai kiinteäkorkoisen? Suurin osa taitaa valita Euriboriin sidotun samasta syystä kuin minulla on pörssisähkösopimus: se tulee todennäköisesti halvemmaksi.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 839
Paremmuuden kriteerit ovat hieman epämääräisiä, mutta pörssisähkö tulee todennäköisesti kuluttajalle edullisemmaksi kuin määräaikainen. Jos ottaisit nyt asuntolainen, valitsisitko Euriboriin sidotun vai kiinteäkorkoisen? Suurin osa taitaa valita Euriboriin sidotun samasta syystä kuin minulla on pörssisähkösopimus: se tulee todennäköisesti halvemmaksi.
Tuo asuntolainavertaus nyt ei liity tähän mitenkään, ja on sikälikin huono, että asuntolainat tuppaavat olemaan paljon pidempiaikaisia kuin 1-3v, ja eikä euribor ailahtele läheskään yhtä voimakkaasti kuin sähkön pörssihinta. Ja sivuutat edelleen sen pointin, määräaikaisia soppareita voidaan tosiaan solmia perä perään aina uudella hinnalla, ja aikaikkuna näiden tekemiseenkin voi olla useamman kuukauden mittainen, sillä sopimuksenhan voi ajastaa alkamaan seuraavan perään. Täten on täysin mahdollista tehdä pörssiä edullisempia sopimuksia, ja säästää pitkässäkin juoksussa. Ei tämä tietenkään välttämättä toteudu, mutta se ei olekaan pointtini. En jaksa tästä aiheesta nyt enempää vääntää, on sen verran itsestään selvä juttu.
 
Liittynyt
13.10.2018
Viestejä
81
Onko muilla Carunan nyljettävänä asiakkaana olevilla ongelmia kulutustietojen välittymisessä Datahubiin? Minulla ongelmia on ollut lähes koko ajan, vain kesällä/alkusyksystä sain koko käyttöpaikan kulutustiedot ladattua Datahubista. Ainakin joulukuusta alkaen Datahubissa on saatavilla vain viimeisen kuuden vuorokauden kulutus, ja kaikki vanhemmat pyyhkiytyvät pois. Olen ollut kahdesti yhteydessä Carunaan. Sieltä väitetään että tiedot lähtevät heiltä Datahubiin oikein, vika on Datahubissa ja kehottavat olemaan yhteydessä sinne. Olen laittanut viestiä Datahubin asiakaspalveuun, enkä ole saanut mitään vastausta.

Kulusta pystyy seuraamaan Carunan palvelusta, mutta Liukuri.fi laskuri toimii vain Datahubin datalla. Huomattavasti käsipeliä kätevämpi tapa vertailla kiinteiden sopimuksen ja pörssisähkön hintaa, kun näkee omaan kulutukseen perustuvan tarkan hinnan.
 
Liittynyt
28.05.2019
Viestejä
16
Parikkalan Valon tarjouslaskuri taas kunnossa. Täsmä+ maaliskuusta v.2024 loppuun 12c/kWh perusmaksu jos kiinnostaa.
Miten tään hinta muodostuu? Tein laskurilla tarjouspyynnön, muttei siitä selvinnyt paljon hinta voi muuttua suuntaansa (tai ei sit näytä kännykällä)?
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
842
Miten tään hinta muodostuu? Tein laskurilla tarjouspyynnön, muttei siitä selvinnyt paljon hinta voi muuttua suuntaansa (tai ei sit näytä kännykällä)?
Ei voi mennä miinukselle, yläpäässä ei ole rajaa. Laske arvio vaikka tuolla Liukurilla.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 731
Eipä nämä pörssihinnat tainnut ennen putinin ristiretkiä ihan näin heilua.
Kyllä tää just viime talvena, jostain myöhäissyksystä alkaen alkoi. Toki voi olla että Venäjän sotavalmistelut näkyivät jo tuolloin hinnassa, mutta ainakaan sitä ei nimetty tuolloin.


Kummallinen fantasia. Kyllä suurin oaa varmasti mieluummin maksaisi edullista kiinteää hintaa, kuin olisi alttiina pörssisähkön ailahtelulle. Muutenkin kilpailu on vain hyvä asia
Siellä sähköpörssissä sitä kilpailua harjoitetaan päivittäin. Niitä hinnanvaihteluita kummasti tasottaisi jos suurempi osa maksaisi pörssihintoja.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
174
Tällä hetkellä pidän itse järkevänä vaihtoehtona spot-hintoja. Vaikka tulisi viikko tai kaksikin, kun hinnat nousevat 40snt/kWh, niin silti säästö on isompi, kuin että ottaisi nyt kiinteän.

Kesällä tai keväällä voi sitten taas katsoa, että minkä hintaisia kiinteitä on tarjolla.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Paremmuuden kriteerit ovat hieman epämääräisiä, mutta pörssisähkö tulee todennäköisesti kuluttajalle edullisemmaksi kuin määräaikainen. Jos ottaisit nyt asuntolainen, valitsisitko Euriboriin sidotun vai kiinteäkorkoisen? Suurin osa taitaa valita Euriboriin sidotun samasta syystä kuin minulla on pörssisähkösopimus: se tulee todennäköisesti halvemmaksi.
Syksyllä tuota tutkin ja omalta osalta vain vuonna 2020 pörssisähkö olisi ollut halvempi. Ei kyllä mitään mahdottomia hintaeroja ole ollut silloin ns. normiaikana, eli vuodet 2019-2020. Tietysti optimoimalla sähkönkäyttöä halvemmille tunneille olisi varmaan pörssisähkö tullut halvemmaksi.
Mutta sitten nämä 2021 ja 2022 pörssisähkön älyttömät hinnat kyllä olisi syönyt kaikki säästetyt eurot ja paaaljon enemmän.

"Elokuun 2022 loppuun mennessä tuntipörssisähkö olisi maksanut n. 10 000kwh kulutuksella 1360€. Kiinteällä määräaikaisella 406€.

3 aiempaa vuotta:
2021, pörssisähkö olisi ollut 1260€, määräaikaisella maksoi 660€.
2020, pörssisähkö olisi ollut 460€, määräaikaisella maksoi 633€.
2019, pörssisähkö olisi ollut 698€, määräaikaisella maksoi 603€

Eli ainoastaan 2020 pörssisähkö olisi ollut edukkaampi, ja sekin vuositasolla vain roposia. Kiinteän määräaikasen sähkön hinta ollut 3.9 - 4.06c/kWh"

Edit. nyt kuitenkin pitkän määräaikaisen päättyessä ja kun epävarmuutta hinnoissa, niin toistaiseksi voimassaoleva pörssisähkösopimus vaikuttaa parhaimmalta vaihtoehdolta.
 
Liittynyt
15.02.2021
Viestejä
1 139
Olisi mielenkiintoisenpi jos satunnaisotannan sijasta voisi verrata määräaikaisten hinta kuukausittain viimeisten 10 vuoden ajasta niin "lotto vaikutus" häviäisi vertailusta.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 326
3 aiempaa vuotta:
2021, pörssisähkö olisi ollut 1260€, määräaikaisella maksoi 660€.
2020, pörssisähkö olisi ollut 460€, määräaikaisella maksoi 633€.
2019, pörssisähkö olisi ollut 698€, määräaikaisella maksoi 603€
Miten toi on mahdollista sähköfirman hinnoittelun toimesta ja/tai ketkä kaikki muut kuin kuluttaja on tehnyt noilla soppareilla tappiota? Varsinkin joskus 2019 kun tuskin oli mitään suurempia tragedioita niin kuinka sähköfirmojen voitto/tappio yhtälö toimi että määräaikainen soppari oli halvempaa?
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Olisi mielenkiintoisenpi jos satunnaisotannan sijasta voisi verrata määräaikaisten hinta kuukausittain viimeisten 10 vuoden ajasta niin "lotto vaikutus" häviäisi vertailusta.
Totta, olisin ottanut aiemmatkin vuodet , mutta dataa omasta sähkönkulutuksesta en saanut ulos kuin vuodesta 2019 lähtien. Kiinteä sopimus ollut aina, yleensä hinta noin 4c/kWh, joskus hetken aikaa toistaiseksi voimassaolevaa lähes tuplahinnalla.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Miten toi on mahdollista sähköfirman hinnoittelun toimesta ja/tai ketkä kaikki muut kuin kuluttaja on tehnyt noilla soppareilla tappiota? Varsinkin joskus 2019 kun tuskin oli mitään suurempia tragedioita niin kuinka sähköfirmojen voitto/tappio yhtälö toimi että määräaikainen soppari oli halvempaa?
Jaa-a, vaikea sanoa. Tuo 2019 omalla kohdalla oli peruja vuonna 2017 tehtyyn määräaikaseen kiinteähintaiseen sopimukseen.
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
Toukokuulle 2023 on hinta 5,4c/kWh ja sen jälkeen en tiedä. Nyt ei taida alle 20c hintoja olla. Tarkoittaisi 4x hintaa lisää. Elenia sanoi myös nostavan siirtohintoja. Kalliiksi tulee.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
1 451
Miten tään hinta muodostuu? Tein laskurilla tarjouspyynnön, muttei siitä selvinnyt paljon hinta voi muuttua suuntaansa (tai ei sit näytä kännykällä)?
Ai Täsmä Valo+ hinta? Jotenkin niin että jos kuukauden aikana käytät sähkön silloin kun hinta on suurempi kuin hinnan kuukausikeskiarvo, perushintaan tulee sen erotuksen määrän lisähintaa. Ja vastaavasti toisinpäin jos käytät vähemmän. Oma arveluni on että se tulee halvemmaksi kuin tuo Täsmä Valo ilman plus-merkkiä.

"Profiilikustannus lasketaan seuraavasti: (A-B) / E = e/MWh, jossa A = Käyttöpaikan tunneittaisten sähkön käyttöjen(MWh) ja tunneittaisten Suomen hinta - alueen spot - hintojen(e / MWh) tulojen summa B = Kuukauden sähkön käyttö (MWh) x Suomen hinta - alueen spot - hinnan kuukausikeskiarvo (e / MWh) E = Kuukauden sähkön käyttö (MWh)

Kuukauden lopullinen sähkönhinta tiedetään tarkasti käyttökuukauden jälkeen. Tyypillinen asumiskäytössä muodostuva profiilikustannus on 0,2 – 3,0 snt/kWh välillä. Laskulla esitämme sähkön kokonaishinnan. Halutessanne tietää tarkasti hinnan muodostumisen tunneittain, niin se onnistuu erillisessä extranet palvelussamme. "





edit.

Oletetaan että käytät 1000kWh/kk eli 1.366 kWh/h keskimäärin aikana jolloin sähkön hinta on 12c/kWh, ja että kuukauden spot hinnan keskiarvo on 10c/kWh.
Kaavasta tulee:

[(1.366 kWh * 12c/kWh * 24h * 30.5 pv) - (1000kWh * 10c/kWh)] / 1000kWh = 2c/kWh perusmaksun lisäksi. Eli juuri sen verran lisää kuin ylität kuukausikeskiarvo-hinnan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
255
Toukokuulle 2023 on hinta 5,4c/kWh ja sen jälkeen en tiedä. Nyt ei taida alle 20c hintoja olla. Tarkoittaisi 4x hintaa lisää. Elenia sanoi myös nostavan siirtohintoja. Kalliiksi tulee.
Toukokuuhun on vielä paljon aikaa ja eiköhän sähkömarkkinoille tule joku tolkku siihen mennessä, jolloin hinnatkin laskevat. 24 kk ja 12 kk sopimuksia saa kyllä jo esim. Heleniltä alle 20 snt/kWh, mutta en menisi niillä vaan joko pörssisähköllä tai jos "ballsit" ei riitä pörssisähköön, niin 6 kk soppari Heleniltä, Parikkalalta tai Vihreältä älyenergialta.

EDIT: Nuo sopimukset ovat saatavilla tällä hetkellä ja varmasti toukokuussa on jo parempia vaihtoehtoja tarjolla.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 326
Toukokuulle 2023 on hinta 5,4c/kWh ja sen jälkeen en tiedä. Nyt ei taida alle 20c hintoja olla. Tarkoittaisi 4x hintaa lisää. Elenia sanoi myös nostavan siirtohintoja. Kalliiksi tulee.
En ole ihan varma trollaatko mutta pari sivua taaksepäin löytää jo alle noita hintoja. Jotenkin voisi kuvitella että jos hinnannousulla olisi merkitystä sinulle niin kiinnostaisi käyttää se pari minuuttia asian selvittämiseen?

edit: Duty Calls
 
Liittynyt
30.04.2017
Viestejä
146
En ole ihan varma trollaatko mutta pari sivua taaksepäin löytää jo alle noita hintoja. Jotenkin voisi kuvitella että jos hinnannousulla olisi merkitystä sinulle niin kiinnostaisi käyttää se pari minuuttia asian selvittämiseen?
edit: Duty Calls
En tiedä 2023 toukokuun hintoja. Otsikossa oli hintakeskustelua. Nyt kuitenkin on tuo soppari 24kk joka päättyy siis nyt toukokuussa. Vattenfall myy ja Elenian verkko ja se nostaa hintoja myös. Nyt ei tarvetta vielä vaihtoon, mutta varautua pitää. Jo 10c/kWh tarkoittaa, että pitää laittaa sähköt poikki. Ei kestä lompakko.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
En tiedä 2023 toukokuun hintoja. Otsikossa oli hintakeskustelua. Nyt kuitenkin on tuo soppari 24kk joka päättyy siis nyt toukokuussa. Vattenfall myy ja Elenian verkko ja se nostaa hintoja myös. Nyt ei tarvetta vielä vaihtoon, mutta varautua pitää. Jo 10c/kWh tarkoittaa, että pitää laittaa sähköt poikki. Ei kestä lompakko.
Siis mitä? Mitä sulla on tapahtunu että tommoseen tilanteeseen oot päätynyt? :o
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 065
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom