@kuoris kyseli ukrainaketjussa sähkökatkoihin varautumisesta. Itse ajattelen, että olisi järkevää varautua jopa viikojen mittaisiin sähkökatkoihin talvella, jos naapuri vittumaisuuttaan saisi kaadettua sähköverkon oikein kunnolla vaikkapa kyberhyökkäyksellä.
Itse olen varautunut muutamalla isolla kanisterilla pienkonebensaa ja veneen tankki täynnä samaa ainetta. Sekä aggregaatti tietenkin. Bensaa siksi, että se kuluu veneessä kesäisin, eikä jää itsellä happanemaan, kuten diesel jäisi. Pienkonebensa kestää hyvin talven yli ja sitä saa pumpustakin isoista kaupungeista puolet halvemmalla mitä kanisterit marketista. Näillä pitäisi pystyä pyörittelemään vesipumppua ja kodin kylmälaitteita pidemmänkin katkon yli.
Polttopuita tein normaalia enemmän varastot täyteen, että saa kokkailtua ruokaa hellalla ja talvella lämmitettyä taloa. Sekä tietenkin saunottua. Pitäisi kyllä tilata muurari muuraamaan kunnon leivinuuni varaavan takan tilalle, että palaisi metriset halot, nyt pitää lämmittää monta kertaa päivässä jos sähkölämmitys katkeaa.
Kaikki työkalut on itsellä akkutyökaluja ml. moottorisaha. Lisäsin akkukapasiteettia ja hankin suoraan akkuihin käyviä usb latureita / valaisimia, että saa tabletit ja puhelimet ladattua (tosin tukiasemathan kyykkää jossain vaiheessa) ja työvalaistusta jos tarvitsee. Voihan katko tulla vaikka myrskyn takia ja pakko lähteä yöllä raivaamaan kaatunutta puuta tms. Hankin 12V tupakinsytytinlaturin akuille, että saa ladattua suoraan sähköautosta, kapasiteettia piisaa ja tietty tabletti latautuu suoraan autostakin. Aloin pitämään sähköautoa aina täydessä latingissa kotitallissa ollessaan ym. syystä .
Hankin AA-paristoilla toimivia iskunkestäviä IP67 taskulamppuja. Eivät ole yhtä tehokkaita kuin li-ion akuilla toimivat, mutta AA paristot on käytännössä ilmaisia ja kestävät hyllyssä 10V kun katsoo vähän mitä ostaa. Samoin hankin ladattavia AA-akkuja, jotka voi ladata laturilla vaikka siitä sähköautosta tai sähkötyökalujen akuista. Sähköautolla saa pyöritettyä myös invertteriä, jos tarvitsee, eikä viitsi aggregaattia käyttää. Aggregaatilla voi ladata myös sähköautoa. Samoin hankin AA-paristoilla toimivan FM-radion, nettiradio kun ei välttämättä toimi.
Eli ajatuksena on, että sähköä ja lämpöä riittää ja sähköjen osalta on paljon eri selkeitä komboja, miten sähköä kuluttavia laitteita voi käyttää ja akkuja ladata. Pitäisi joskus ottaa vielä kenraaliharjoitus ja vääntää sähköt pois päältä ja katsoa, miten toimii oikeassa tilanteessa.
Jos tämä ei riitä niin sitten on varmaankin sota ja joku minua viisaampi funtsii asioita.
Edit: Myös hiiligrilli on, sekä trangia ja sinolia ja kaasupoltin ja monta kymmentä kiloa kaasua varastossa (nää kuluu mosquito magnetissa normisti, lisäsin vain kapasiteettia), eli tältäkin osin eri komboja on tarjolla sapuskan tekoon. Akut ja trangiat jne. saa myös mukaan jos tarvitsee lähteä syystä tai toisesta. Sapuskaakin on tietty varastossa vaikeiden aikojen yli.
Edit2: Aurinkosähköjärjestelmä ois kyllä jees ihan jo tulevia sähkönhintoja pohdiskeltaessa... Tulee vain hintoihinsa...