Sähköiset kirjanlukijat

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 767
Mulla oli aiemmin vastaavia ongelmia suojattujen PDF tiedostojen kanssa Calibre 5:ssa. Kokeilin asentaa Calibre 4:n ja sille tarkoitetun dedrm pluginin, niin johan aukesi. Nyt mulla on Calibre 4 portable säädettynä näitä yksittäisiä tapauksia varten.
No tämä sen ratkaisi. Suurkiitos!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 164
Otin tuon kuukausimaksullisen Elisa Kirjan ja siinä ei ole optiota ladata kirjaa nettisivulta. Saako tuon tiedoston jotenkin pullautettua ulos kun sovelluksessa lataa offline-tilaan.


Tuskin, kun sen jälkeen voisit lukea kirjoja vaikka olisit lopettanut kuukausitilauksen. Itse tarkoitin ostettuja kirjoja.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Tuskin, kun sen jälkeen voisit lukea kirjoja vaikka olisit lopettanut kuukausitilauksen. Itse tarkoitin ostettuja kirjoja.
Joo, ostetut kirjat saa ladattua lukulaitteeseen Elisa Kirjasta. Lähinnä olisin halunnut lukea ilmaiseksi käyttämällä tuon 2 viikon ilmaisen Elisa Kirjan kokeilujakson. Luulisi että tuossakin voisi toteuttaa, että kirja on luettavissa määrätyn ajan kuten Ellibsin lainoissa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Ostetut kirjat voi ladata Elisalta koneelle ja lukulaite USB-piuhalla kiinni, jolloin laite näkyy massamuistina. Siitä vaan raahaamaan Digital Editions -kansioon, ei tarvita mitään ohjelmistoa.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Ostetut kirjat voi ladata Elisalta koneelle ja lukulaite USB-piuhalla kiinni, jolloin laite näkyy massamuistina. Siitä vaan raahaamaan Digital Editions -kansioon, ei tarvita mitään ohjelmistoa.
Joo, saman voi tehdä Ellibsistä lainatuille kirjoille. Pitää vaan rekisteröidä Adobe Digital Editionsilla ennen siirtoa. Mutta tosiaan Elisa Kirjan kuukausitilauksella ei pysty ellei tähän ole jotain vippaskonstia.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Joo, saman voi tehdä Ellibsistä lainatuille kirjoille. Pitää vaan rekisteröidä Adobe Digital Editionsilla ennen siirtoa. Mutta tosiaan Elisa Kirjan kuukausitilauksella ei pysty ellei tähän ole jotain vippaskonstia.
Joo, mä en käytä kk-tilausta vaan ihan ostelen noita. Tuskin on helppoa vippaskonstia lainattujen offline-siirtoon. Taloudessa on kaksi ePub-laitetta ja yksi Kindle. Kindleä varten tarttee Calibren, joka on helppokäyttöinen. Kaikille kolmelle on yhteistä se, että kun kirjan formaatti on oikea, ei tarvita kuin piuha siirtoa varten koneen downloads-kansiosta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 164
Joo, ostetut kirjat saa ladattua lukulaitteeseen Elisa Kirjasta. Lähinnä olisin halunnut lukea ilmaiseksi käyttämällä tuon 2 viikon ilmaisen Elisa Kirjan kokeilujakson. Luulisi että tuossakin voisi toteuttaa, että kirja on luettavissa määrätyn ajan kuten Ellibsin lainoissa.
Elisalla (tai Kobolla) on tuskin hirveää intressiä saada kilpailijoiden systeemeitä toimimaan toisten laitteissa tai järjestelmissä. Elisa myy myös jotain lukulaitteita, mutta nekään ei taida tuota kuukausimaksullista palvelua tukea. En tosin tuosta mene vannomaan joten kannattaa tarkistaa Elisalta suoraan jos aikoo sellaisen hankkia jossain vaiheessa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Joo, ostetut kirjat saa ladattua lukulaitteeseen Elisa Kirjasta. Lähinnä olisin halunnut lukea ilmaiseksi käyttämällä tuon 2 viikon ilmaisen Elisa Kirjan kokeilujakson. Luulisi että tuossakin voisi toteuttaa, että kirja on luettavissa määrätyn ajan kuten Ellibsin lainoissa.
Tuli mieleen, että jos haluaa vain käyttää jonkun kokeilujakson hyväkseen, eikös kännyköihin ja tabletteihin saa sen Elisan kikkareen asennettua, ja sitä kautta luettua?
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Tuli mieleen, että jos haluaa vain käyttää jonkun kokeilujakson hyväkseen, eikös kännyköihin ja tabletteihin saa sen Elisan kikkareen asennettua, ja sitä kautta luettua?
Joo sen appin kautta nyt sitten varmaan luenkin. Toki kun tuo Kobo tuli tätä varten ostettua niin sitä käyttäisi mielummin mutta käytän sitä sitten Ellibsin lainoihin.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Ostetut kirjat voi ladata Elisalta koneelle ja lukulaite USB-piuhalla kiinni, jolloin laite näkyy massamuistina. Siitä vaan raahaamaan Digital Editions -kansioon, ei tarvita mitään ohjelmistoa.
Elisalta ostetut kirjat ovat aivan selväkielisiä epubeja, ADE-ohjelmaa ei tarvita. Mutta toki ADE toimii myös lukuohjelmana paremman (esim. Calibren) puutteessa.

Joo, saman voi tehdä Ellibsistä lainatuille kirjoille. Pitää vaan rekisteröidä Adobe Digital Editionsilla ennen siirtoa. Mutta tosiaan Elisa Kirjan kuukausitilauksella ei pysty ellei tähän ole jotain vippaskonstia.
Ne lainakirjat tallettuvat ADE:n My Digital Editions -kansioon. Mutta ne ovat kryptattuja, eikä niitä voi sellaisenaan lukea muulla laiteella. Vaan ne pitää kierrättää Calibren (ja dedrm-pluginin) kautta.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Kun en ole PDF-muotoisia kirjoja harrastanut, niin piti ihan kokeilla. Helmet-kirjastosta latasin "Laskentatoimi päätöksenteon apuna" -nimisen opuksen, ja raahasin sen kryptatun PDF-tiedoston ADE-kansiosta Calibreen. Ja ihan hyvin se aukesi. Joten reseptissä ei ole vikaa.
Unohtui sanoa, että DeDRM-pluginin kehittäjä Alf on lopettanut, ja työtä jatkaa toinen miesoletettu:

GitHub - noDRM/DeDRM_tools: DeDRM tools for ebooks

Minulla on käytössä versio 10.0.2. Ja vaikka hetken jo luulin että kaikki on hyvin, niin eipä se pdf-tiedosto tälläkään aukea. Mutta kannattaa siis siirtyä tuon uuden pluginin käyttäjäksi, vanha ei enää kehity.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
708
Linkataas tänne kans jos porukalla seurannassa, uusin paperwhite alennuksessa.
 
Liittynyt
04.02.2022
Viestejä
1
Kindle on kyllä todella loistava keksintö ja sopisi jokaisen lukijan välineistöön. Kindlellä lukiessa ei kohtaa samoja ongelmia, kuin vaikka puhelimella tai tietokoneen näytöllä e-kirjaa lukiessa. Kindlen sivut on luotu sellaisella tekniikalla, että ne muistuttavat oikeaa paperia eikä niistä tuleva valo aiheuta mitään perinteisiä oireita, kuten rasituspäänsärkyä. Olen Kindlen lisäksi pitänyt todella paljon äänikirjoista. Oman äänikirjapalveluni löysin Storytel vai Bookbeat? Vertailussa Storytel vs Bookbeat kautta. Olen nyt Storytelin kautta kuunnellut paljonkin kirjoja - vaikka kokemus ei ole täysin sama kuin lukemisessa, pääsee tarinaan silti eläytymään hyvin. Ero on vain, että joku toinen lukee sen puolestasi. Ihan kuin satutunnilla olisi.
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 750
Äänikirjat tuntuu olevan kyllä nouseva trendi. Ehkä niille voisi avata oma ketjun vai jokos on? Minulle ne ei tosin sovi yhtään. Alkaa hyvin äkkiä ajatus harhailemaan tai iskee unetus. Lukeminen sopii huomattavasti paremmin minulle.
 
Liittynyt
17.11.2018
Viestejä
37
Tällainen valitettava viesti e-lehtien lukijoille Helsingin seudulla kirjastoilta: "OverDriven digilehdet poistuvat 4.3.2022 ja Flipster 1.7.2022. OverDriven digilehdet poistuvat Helmetin valikoimista 4.3.2022 ja Flipster-palvelu 1.7.2022. Ulkomaisia digilehtiä voi lukea edelleen PressReader-palvelusta. "

Itse luin tuolta The Economistin joka viikko. Olisiko jollain tietoa löytyykö vielä jostain muusta Suomen kirjastosta Economistia tai ylipäänsä OverDrive-lehtiä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Tulipa nyt viimein pitkän jahkailun päätteeksi päivitettyä lukija ja hommattua Kobo Libra 2. 8 vuotta käytössä ollut Kobo Touch pääsee viimein eläkkeelle.

kt_stats.jpg

Eiköhän tuo ole jo hintansa haukkunut? Toimii kyllä edelleen täysin ja ajaisi asiansa yhtä hyvin kuin tähänkin asti, mutta lukuvalollista lukijaa olen himoinnut jo jonkun vuoden. Sitä vaan visuna miehenä yrittänyt käyttää ensin tämän loppuun mutta se vaan toimii ja toimii, itse lopulta taivuin.
Saa nähdä kestääkö uusi yhtä pitkään.. :tongue:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Kyllähän nuo pitkään kestävät jos huolella pitää eikä vie uimarannalle tms. Itsellänikin olisi muuten vielä käytössä Kindle Keyboard 3G mutta annoin kaverille lahjaksi ja uudempaa alla nyt.

Nyt muuten kickstartissa on Brandon Sandersonin 4 "salaista novellia" jotka julkaistaan vuoden 2023 aikana sähköisesti hinta on 40$ mikä ei ole paha 4x ~400 sivuisesta kirjasta. Eli 10 dollaria per kirja ja sähköisessä muodossa (toki saa jos halua myös äänikirjana tai tulostettuna mutta miettien postikuluja jne. olen ihan tyytyväinen sähköiseen versioon mikä on noin 37€).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Tällainen valitettava viesti e-lehtien lukijoille Helsingin seudulla kirjastoilta: "OverDriven digilehdet poistuvat 4.3.2022 ja Flipster 1.7.2022. OverDriven digilehdet poistuvat Helmetin valikoimista 4.3.2022 ja Flipster-palvelu 1.7.2022. Ulkomaisia digilehtiä voi lukea edelleen PressReader-palvelusta. "

Itse luin tuolta The Economistin joka viikko. Olisiko jollain tietoa löytyykö vielä jostain muusta Suomen kirjastosta Economistia tai ylipäänsä OverDrive-lehtiä?
Hyvä viesti, samoja pohdintoja itselläkin
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Onko muuten miten tavallinen ilmiö, että lukulaitteen fontin vaihto tai muu säätö ei juurikaan vaikuta luettavuuteen? Fontin koko kyllä vaihtuu, mutta sellasta hädin tuskin erottuvaa rihmaa ja fontti ei vaihdu, vaikka ottaisi minkä ja vääntäisi paksuuden maksimiin. Vai onko mulla vain niin vanha laite, ettei se osaa? Kobo Aura palvellut muuten hyvin jo vuosikausia.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Onko muuten miten tavallinen ilmiö, että lukulaitteen fontin vaihto tai muu säätö ei juurikaan vaikuta luettavuuteen? Fontin koko kyllä vaihtuu, mutta sellasta hädin tuskin erottuvaa rihmaa ja fontti ei vaihdu, vaikka ottaisi minkä ja vääntäisi paksuuden maksimiin. Vai onko mulla vain niin vanha laite, ettei se osaa? Kobo Aura palvellut muuten hyvin jo vuosikausia.
Se vaikuttaa ihan selkeästi. Itsellä on fontin koko 4 ja jos pistän sen vaikka täysille niin aika sokea täytyy olla ettei tuota näkisi lukea (tosin se näyttää todella hirveältä. 2 ensimmäistä riviä fonttikoolla 14 on: "could and bit down with" kun se koolla 4 on: "could and bit down with those palm-jaws like lampreys, uncaring if it was cloth or raw meat")

Edit: kyseessä siis Amazon kindle paperwhite Manga model versio japanista. 32Gb muistia ja nopeampi sivunvaihto (verrattuna tavalliseen Kindle 3 paperwhite versioon).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Unohdin sanoa, että toisilla kirjoilla se toimii ihan moitteitta. Mutta joidenkin kirjojen kohdalla on ihan sama, minkä fontin valitsee.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Tarkoittaa mitä?

Lainatun kirjan voi noihin siirtää ja sitä lukea, koska laitteissa on Adobe Digital Editions -tuki, mutta sen suorempaa tukea ei ole.
Taitaa onnistua englanninkielisten e-kirjojen lainaus suoraan Kobosta Overdrivella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 164
Joidenkin kirjojen mukana voi ymmärtääkseni tulla omia fontteja janiihin liittyviä asetuksia. Itse kierrätän kaikki kirjat calibren kautta josta löytyy asetuksia esim fonttien poistamiseen tai pakottamiseen tiettyyn fontin käyttöön. Kannattaa kokeilla useammalla kirjalla, että toimiiko fontin vaihto niissä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Unohdin sanoa, että toisilla kirjoilla se toimii ihan moitteitta. Mutta joidenkin kirjojen kohdalla on ihan sama, minkä fontin valitsee.
Sen olen huomannut että jos kirja on pdf tiedosto tai esim. kuva niin se säilyy sellaisena eikä sitä suoraan voi mukata pelkästään suurentamalla fontin kokoa.

Samaten kirjassa olevat kuvat niin niitä voi kyllä suurentaa ja tarkastella (tarttuu reunoihin ja vetää ulospäin jolloin se zoomaa isommaksi kuvan). Mutta nuo eivät valitettavasti toimi niin hyvin kuin voisi toivoa (esim. laite ei sisällä acrobat readeria).

Epub, mobi, azw3 toimii ainakin oikein hyvin. Itse pyrin välttämään kindlellä pdf ja txt tiedostoja. Lähinnä siksi jos kirja on vaikka useampia tuhansia sivuja niin jatkuva PDF tiedoston koon muuttaminen voi käydä työlääksi ja txt fileellä taas.. ..no, mieluummin jätän sitten lukematta tai luen tietokoneelta sen.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 943
Sen olen huomannut että jos kirja on pdf tiedosto tai esim. kuva niin se säilyy sellaisena eikä sitä suoraan voi mukata pelkästään suurentamalla fontin kokoa.
Mulla ei taida olla kuin yksi pdf koneessa. Kaikki muut epubeja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Sen olen huomannut että jos kirja on pdf tiedosto tai esim. kuva niin se säilyy sellaisena eikä sitä suoraan voi mukata pelkästään suurentamalla fontin kokoa.

Samaten kirjassa olevat kuvat niin niitä voi kyllä suurentaa ja tarkastella (tarttuu reunoihin ja vetää ulospäin jolloin se zoomaa isommaksi kuvan). Mutta nuo eivät valitettavasti toimi niin hyvin kuin voisi toivoa (esim. laite ei sisällä acrobat readeria).

Epub, mobi, azw3 toimii ainakin oikein hyvin. Itse pyrin välttämään kindlellä pdf ja txt tiedostoja. Lähinnä siksi jos kirja on vaikka useampia tuhansia sivuja niin jatkuva PDF tiedoston koon muuttaminen voi käydä työlääksi ja txt fileellä taas.. ..no, mieluummin jätän sitten lukematta tai luen tietokoneelta sen.
Tuollaisten pitkien pdf:fien tapauksessa olen muuntanut ne mobiksi Calibrella ja lähettänyt sen jälkeen kindlesähköpostiini.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Jos olisi joku megapitkä txt-tekstitiedosto, niin muuntaisin senkin Calibrella mobiksi. Jos joku omituinen tekstitiedostoviritelmä, niin ensin Libreofficella ODT:ksi, sitten ODT Calibrella mobiksi.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Joidenkin kirjojen mukana voi ymmärtääkseni tulla omia fontteja janiihin liittyviä asetuksia. Itse kierrätän kaikki kirjat calibren kautta josta löytyy asetuksia esim fonttien poistamiseen tai pakottamiseen tiettyyn fontin käyttöön. Kannattaa kokeilla useammalla kirjalla, että toimiiko fontin vaihto niissä.
Epub-tiedosto on uudelleennimetty zipattu kansiollinen xhtml-tiedostoja, css-tyylitiedostoja ja kuvia. Usein tyylitiedostoissa on myös fonttimäärityksiä, jotka ajavat yli lukulaitteen/ohjelman oletuksista. Fontin (font-family) voi kuitenkin muuttaa kirjakohtaisesti lukulaitteessa, Kindlessä ainakin, ja Calibrella (Convert books / Look and feel).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Joidenkin kirjojen mukana voi ymmärtääkseni tulla omia fontteja janiihin liittyviä asetuksia. Itse kierrätän kaikki kirjat calibren kautta josta löytyy asetuksia esim fonttien poistamiseen tai pakottamiseen tiettyyn fontin käyttöön. Kannattaa kokeilla useammalla kirjalla, että toimiiko fontin vaihto niissä.
Tämä tässä. Käytän myös Calibrea kirjojen hallintaan, ja aina Calibren kirjastoon lisätessä syynään kirjan ja tarvittaessa siivoan pois bundlatut fontit muun töryn, mainosten ym, mukana.

Parhaimmillaan ollut yli 10MB EPUB josta jää jäljelle <1MB pelkästään fontit ja mainokset poistamalla. Joskus on itse kirjan sisältöä enemmän tilaa vievää fonttia käytetty ainoastaan yhdellä sivulla joka on sitten geneerinen julkaisijan "kiitos kun ostit tämän ebookin"-paskamainos.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Parhaimmillaan ollut yli 10MB EPUB josta jää jäljelle <1MB pelkästään fontit ja mainokset poistamalla. Joskus on itse kirjan sisältöä enemmän tilaa vievää fonttia käytetty ainoastaan yhdellä sivulla joka on sitten geneerinen julkaisijan "kiitos kun ostit tämän ebookin"-paskamainos.
Ehkä luen erilaista kirjallisuutta, mutta en ole kokenut mainosroskan määrää suureksi ongelmaksi e-kirjoissa. Toki paksunkin romaanin teksti mahtuu muutamaan sataan kilotavuun. Mutta jos kirjassa on kuvitusta, niin megatavuja kuluu. Hiukan kyllä ärsyttävät sellaiset kolmen megan epubit, joissa tekstiä on enintään puoli megaa ja ainoa kuva on hi-res kansikuva.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 164
En itsekään ole tuollaisia mainoksia huomannut, tai ainakaan en ole kiinnittänyt niihin hirveämmin huomiota. Joskus saattaa olla (usemmiten lopussa) "tässä kirjailijan/julkaisijan muita kirjoja" pätkiä. Kansikuvat on yleisemmiten eniten tilaa vievä osa. Fantasiakirjallisuudessa joskus kartat tai muut kuvitukset (esim. Sandersonin Stormlight archivessä on aika paljon kuvia/karttoja). Fontit toki vievät tilaa mutta itseäni ei itse fonttien tila häiritse vaan se, että ne aika usein ajavat lukijan asetukset koska ainakaan Kobon vakiosoftassa ei tunnu olevan optiota joka pakottaisi omat fontit käyttöön - sen takia itsekin poistan fontit ja muokkaan CSS:ää Calibren avulla.

Vaikka ei suoranaisesti liity fontteihin niin Kobon kanssa itselläni on käytössä KoboTouchExtended plugin jonka avulla saa kirjat tiettyihin Kobo-laitteen hyllyihin (esim. sarjojen tai tagien perusteella) ja muuttaa kirjojen titlen (jos ovat osa sarjaa) sisältämään sarjan lyhennöksen ja osan numeron. En kyllä muista tarkkaan miten tässä onnistuin, MobileReadin wikissä löytyy jotain ohjeita MobileRead Wiki - Kobo Shelves and Collections jotka vaikuttivat aika tutuilta mutta en mene vannomaan varmaksi noiden toimivuutta. Normaali KoboTouch plugin pitäisi toimia kai, KoboTouchExtended muuttaa epubit Kobon omaan "formaattiiN" kepub joissa on joihin Koboissa on muutamia extrafeatureja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Ehkä luen erilaista kirjallisuutta, mutta en ole kokenut mainosroskan määrää suureksi ongelmaksi e-kirjoissa. Toki paksunkin romaanin teksti mahtuu muutamaan sataan kilotavuun. Mutta jos kirjassa on kuvitusta, niin megatavuja kuluu. Hiukan kyllä ärsyttävät sellaiset kolmen megan epubit, joissa tekstiä on enintään puoli megaa ja ainoa kuva on hi-res kansikuva.
Samalla rahalla ne sieltä poistaa kun siivoa muutenkin. Ei minulla tila niin kortilla ole että muutaman megatavun absoluuttisen säästön takia niitä poistan. Periaatetasolla vituttaa a) ylipäätään turhaa roskaa enemmän kun substanssia, erityisesti kun b) mainostetaan kirjailijan tai kustantajan muita kirjoja; luen kirjaa enkä katalogia ja/tai c) sotketaan omat fonttiasetukset jollakin tyhjänpäiväisellä geneerisellä (sans-)serif fontilla joka on suurempi kuin koko sisältö itse.

Mutta jokainen tavallaan, jos ei haittaa niin älä koske niihin.
 
Liittynyt
05.04.2020
Viestejä
63
Latasin Calibren ensimmäistä kertaa, jonka johdosta ensimmäinen ihmettelyn aihe. Siirsin kirjastoon PDF:än, jonka konvertoin EPUB. Näyttää sekä softassa, että tiedostojärjestelmässä että molemmista kirjoista on omat kopiot eri formaateilla. Yritän avaa kirjaa PDF:nä, eli olen näkymässä formats:"=PDF", niin avaa silti EPUB:ina. Miksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Latasin Calibren ensimmäistä kertaa, jonka johdosta ensimmäinen ihmettelyn aihe. Siirsin kirjastoon PDF:än, jonka konvertoin EPUB. Näyttää sekä softassa, että tiedostojärjestelmässä että molemmista kirjoista on omat kopiot eri formaateilla. Yritän avaa kirjaa PDF:nä, eli olen näkymässä formats:"=PDF", niin avaa silti EPUB:ina. Miksi?
Kirja valittuna View -> View specific format?

Oletan että Calibre avaa oletuksena jonkun oikean ebook-formaatin jos sellainen on saatavilla koska PDF on aina paskaa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
418
Minkälaista laitetta suosittelisitte sellaiseen peruskäyttöön? En ole lukenut kirjoja viiteen vuoteen ja uskoisin, että dedikoitu elektroninen lukija siihen olisi hyvä ratkaisu. Lainaisin kirjastosta, jos se on mahdollista. Jonkin verran olen yrittänyt lukea kännykällä kirjoja, mutta se on vähän meh. Kindlen uusin? Saako tuota Suomesta tilattua? Budjetti about 200 euroa.
 

leripe

Ehdotuksia otetaan vastaan
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 395
Minkälaista laitetta suosittelisitte sellaiseen peruskäyttöön? En ole lukenut kirjoja viiteen vuoteen ja uskoisin, että dedikoitu elektroninen lukija siihen olisi hyvä ratkaisu. Lainaisin kirjastosta, jos se on mahdollista. Jonkin verran olen yrittänyt lukea kännykällä kirjoja, mutta se on vähän meh. Kindlen uusin? Saako tuota Suomesta tilattua? Budjetti about 200 euroa.
Kindlen uusin kyllä vahva suositus, amazonista suoraan voi tilailin itse jo ennakkoon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 205
Minkälaista laitetta suosittelisitte sellaiseen peruskäyttöön? En ole lukenut kirjoja viiteen vuoteen ja uskoisin, että dedikoitu elektroninen lukija siihen olisi hyvä ratkaisu. Lainaisin kirjastosta, jos se on mahdollista. Jonkin verran olen yrittänyt lukea kännykällä kirjoja, mutta se on vähän meh. Kindlen uusin? Saako tuota Suomesta tilattua? Budjetti about 200 euroa.
Kindlen uusi Paperwhite on kyllä hyvä, mutta kirjastojen kirjat joutuu kierrättämään Calibren kautta (itselleni ei ole ollut ongelma)
 

Zat

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 054
Minkälaista laitetta suosittelisitte sellaiseen peruskäyttöön? En ole lukenut kirjoja viiteen vuoteen ja uskoisin, että dedikoitu elektroninen lukija siihen olisi hyvä ratkaisu. Lainaisin kirjastosta, jos se on mahdollista. Jonkin verran olen yrittänyt lukea kännykällä kirjoja, mutta se on vähän meh. Kindlen uusin? Saako tuota Suomesta tilattua? Budjetti about 200 euroa.
Mulla on Koboista pelkkiä hyviä kokemuksia, ja nettipuheiden perusteella laatu on hyvää edelleen. Oma viimeisin Koboni (Kobo Aura vm. 2013) toimii jo yhdeksättä vuotta ilman ongelmia tai edes akun kummempaa hyytymistä. Arvostan myös Kobon (ja epub-laitteiden yleensä) avoimempaa ympäristöä kuin Kindlen, mutta se ei ole kovin iso asia, kun kaiken voi muuntaa kaikeksi Calibrella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 115
Minkälaista laitetta suosittelisitte sellaiseen peruskäyttöön? En ole lukenut kirjoja viiteen vuoteen ja uskoisin, että dedikoitu elektroninen lukija siihen olisi hyvä ratkaisu. Lainaisin kirjastosta, jos se on mahdollista. Jonkin verran olen yrittänyt lukea kännykällä kirjoja, mutta se on vähän meh. Kindlen uusin? Saako tuota Suomesta tilattua? Budjetti about 200 euroa.
Lainaebookkeja ei ole tullut harrastettua joten siltä osin en osaa ottaa kantaa mutta muutoin kyllä Kobon laitteille puolto täältäkin. Kobo Touch 2.0 oli käytössä ~8 vuotta kunnes pari kuukautta sitten lukuvaloa kaivaten päivitin Libra 2:een. Oikein hyvä päivitys, ei valittamista. Vanhakin kyllä toimii edelleen.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Minkälaista laitetta suosittelisitte sellaiseen peruskäyttöön? En ole lukenut kirjoja viiteen vuoteen ja uskoisin, että dedikoitu elektroninen lukija siihen olisi hyvä ratkaisu. Lainaisin kirjastosta, jos se on mahdollista. Jonkin verran olen yrittänyt lukea kännykällä kirjoja, mutta se on vähän meh. Kindlen uusin? Saako tuota Suomesta tilattua? Budjetti about 200 euroa.
Jos pystyt niin katso jollain kaverilla laitetta ensin, Paperwhite (Kindle) vs "perus" karvalakkimalli ilman valoa (tosin taitaa nykyisin jo olla valo sisäänrakennettuna) eli tuo noin 90€ vs Paperwhite (150€) vs Paperwhite Signature Edition (32Gb tilaa vs "perus" mallien 8Gb, molempiin saa enemmän kirjoja kuin esim. 2kk ehtii lukea) (190€) on kuitenkin hieman hintaeroa. Ei muuten mutta jos huomaat että et haluakaan enää lukea kirjoja voi tulla hieman kalliimpi testi.

Mikäli käyttää suunnilleen varovasti nuo kyllä kestävät käyttöä oikeasti todella hyvin (edelleen Kindle Keyboard 3G toimisi 10 vuoden käytön jälkeen). Hinnat katsoin Saksan Amazonin mukaan ja juuri nyt ei ole mitään erityistä tarjousta (mitä kannattaa ehkä myös kärkkyä, hinta voi tippua ihan mukavasti).

Edit: saa myös Suomesta tilattua, nopeasti katsoen esim. Gigantti, Power myyvät tuotetta. Myös hinta.fi löytää paperwhiten, ja jos etsii 2021 mallia sitäkin löytyy hintaopas.fi sivuilta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 164
Joillakin Kobon laitteilla pitäisi toimia Overdrive (Helmet- ja PIKI-kirjastoilla on ainakin näitä) kirjojen lainaus suoraan laitteesta myös Suomessa, kannattaa toki varmistaa (esim. omassa Kobo Aura One 2nd Edition laitteessa tuo ei onnistu). Overdriven kirjat on pääasiassa englanniksi. Käyttöönotto voi vaatia vähän säätöä enkä itse ole sitä koskaan päässyt kokeilemaan.

Ellibsin kautta voi lainaa kirjoja suomeksi (tai ruotsiksi) mutta sitä ei saa suoraan mihinkään lukulaitteeseen vaan joutuu kierrättämään Adobe Digital Editionsin kautta tai poistaa DRM:n Calibrella. Kindleä varten nuo pitää aina kierrättää Calibren kautta.
 

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
678
PocketBook Touch HD 3 on ollut nyt pari vuotta käytössä. Ostin Elisan verkkokaupasta + erilliset kannet. Tuli muutama kirjakin kaupanpäälle silloin, mutta valikoima josta noita voi valita on tosi rajatttu. Ostanut kaikki kirjani tuosta kaupasta, ei jaksa vertailla, kun niin muutamia ostanut, enemmän kirjastosta lainattuja.

+ Toimii, vesitiivis, uima-altaan reunalla tai rannalla ei tarvitse varoa, luen eniten lomilla
+ Hyvä koko, sain mukavan fontin ja fonttikoon helposti säädettyä
+ Onnistui liittymään hotellin langattomaan, johon piti kirjautua erikseen (kirjan latausta varten piti liittyä)
+ kirja.elisa.fi sivulta ostetut helppo ladata webbiselaimella
+ kirjaston kirjat calibren kautta toimi hyvin
+ calibresta send as email heittää kirjan näppärästi laitteelle
+ Akku kestää vaikka kuinka kauan
- Kirjan osto Elisan kaupasta ei onnistunut, kaatui maksuun, eli selain ei ymmärtänyt sitä. No ostin kännykällä ja sitten latasin ja ongelma on teoreettinen, koska paljon kätevämpi tehdä kännyllä
+/- Selaimella kyllä googlaa jne
- Käynnistys kestää melkein 10 sekuntia
+ Mutta käynnistyy siihen mihin jäit
- Käynnistysnappi ei ole ihan helpoin painaa, mutta ehkä tarkoituksella, vahingossa ei mene päälle
+ Erilliset sivunvaihtonappulat toimii loistavasti, swipe vasen-oikea tai ylös-alas vaihtaa sivuja, vaihtuu nopeasti.
+ Erilliskannet ostettuna, joten menee kannen sulkemalla nukkumaan
- Ko kannet on kuluneet, muovit jotka napsahtaa laitteen ympäri ovat monesta kohtaa murtuneet. Laite itse on kuin uusi, joten tehtävänsä on hoitanut.
 

hrk

Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
1 730
Latasin Calibren ensimmäistä kertaa, jonka johdosta ensimmäinen ihmettelyn aihe. Siirsin kirjastoon PDF:än, jonka konvertoin EPUB. Näyttää sekä softassa, että tiedostojärjestelmässä että molemmista kirjoista on omat kopiot eri formaateilla. Yritän avaa kirjaa PDF:nä, eli olen näkymässä formats:"=PDF", niin avaa silti EPUB:ina. Miksi?
Calibre valitsee näytettävän formaatin järjestyksessä, joka määritellään kohdassa Preferences / Behavior / Preferred input format order. Oletuksena epub on listan ykkösenä.

Voit myös ao. dokumentin kohdalla valita näytettävän formaatin joko View / View specific format -komennolla, tai klikkaamalla haluttua formaattia oikealla palstalla.

Pdf-tiedoston konvertointiin epubiksi täytyy olla joku hyvä syy.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 446
Viestejä
4 162 164
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom