Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Kerrotaan nyt vastapainoksi yksi kokemus miksi EI kannata poistaa rajoitinta.

Sähkötäpäriin kun laittaa nopeudenrajoittimen ohittajan niin ei siitä ole iloa kuin max 20km edestakaiselle työmatkalle asfaltilla. Pyörä kyllä liikkuu siinä 40km/h kun kadenssi 90 ja suurin vaihde päällä. Vastaavasti akun varaustaso laskee ihan silmissä kasvaneen ilmanvastuksen seurauksena. 32kmh tuntuisi kesällä olevan aika hyvä mutta sekin vie jo akkua ihan kiitettävästi.

Nykyisessä sähkötäpärissä ei ole enää ohitinta koska olen ihan käytännön elämässä huomannut, että kun siirtymät poluille ovat pitkiä niin akku on jo puolessavälissä kun saavut sinne maastoon. Sitten ajat maastossa ECO:lla ja huomaat että kotiinpaluu aikaistuu kun pitäisi jaksaa vielä polkea kotiinkin. Sitkuttelen siirtymät tuolla alhaisella nopeudella ihan käytännön pakosta ja hetken se kyllä kesti henkisesti siihen sopeutua mutta ihan järkevä kompromissi ollut, varsinkin keväisin ja syksyisin kun akku ei kestä muutenkaan kauaa viileän ilman takia.

Aika monta kertaa joutunut sanomaan ajokavereille että sori nyt joutuu jättämään leikin kesken kun akku ei riitä muuten kotimatkaan. Kerran vedin reidet ihan piippuun maastossa ja tyhjällä akulla siirtymä kotiin ei ollut mitään herkkua.

Katupyörissä tuo 25kmh raja on kyllä turhan alhainen ja sweet spot tuntuisi olevan siinä 32kmh paikkeilla. Mutta kuten sanottu EU direktiivistä se on kiinni.
No jaa. Pakkoko sitä on jollain boostilla ajaa. Mulla eco säädetty aika pienelle ja silti sillä menee yli 30kmh helposti. Eikä kulu akkua mitenkään ihmeellisesti. Mulla kyllä maastossakin nousee nopeudet tonne 25kmh yläpuolelle ajoittain .
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Eli eli.... Ideoita mitäs pirua sitä tekisisi. KTM Lycan maasturi Boschin moottorilla (se tehokkaampi alkupään moottori) ja oli kk ajamattomuuden jäljiltä moottori/polkimet jumissa ja jouduin kohtuu voimalla polkaisemaan ja napsahti vapaaksi ja pyörii fine. Ajelin talvella varsin suolaisista paikoista ja rasvailin kyllä sen jälkeen aika isosti mutta mitähän tuolle nyt tekisi. En ole sähköllä vielä uskaltanut kokeilla mutta pyöri kyllä ja pystyi ajamaan manuaalisesti nyt kun vaihdoin nastat veke. En muista oliko äänekkäämpi vai ei mutta tuntuisi vähän sille että saattaa olla enemmän ääntä (voi toki olla varsin paskaisista ketjuista). Rasvausta/purkua/huoltoa/ensiapua ja jos moottori paskoontuu mitkä ovat järkevimmät optioni? Moottori on saanut ekalla omistajalla rajua käsittelyä jo ja itsellä sitten enemmän kevyttä polkua ja työmatkaa yms mutta kilometrejä on toki kertynyt.

EDIT: Rasvailin tuossa nuo ketjut yms ja kokeilin hiukan ajaa sähköllä niin en tiedä. Muistelisin että ääntä tuo olisi pitänyt ennenkin muttei lisääntynyt mutta voi tosiaan olla että mieli tekee kepposia heti kun "tietää jotain olevan pielessä ja toivoo parasta". Hyvin/täysin normaalisti tuo kulki ja jarrupalatkin sai taas hiukan aukeamaan ja alkoi perä taas nousta kuten nelimäntäjarruilla ja isolla levyllä kuuluu. Pitää vaan näköjään ilmata tuo takajarru. On kerännyt hiukan ilmaan itseensä koska jarruvipu on vähän turhan pehmeä omaan makuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
Osui silmään ajankohtainen juttu / tutkimus kun viime viikolla, viimeksi, oli puhetta 25km/h rajoituksesta puolesta ja vastaan.

Tuo kuolleiden määrän kasvu, varsinkin, on huolestuttava trendi.

Sähköpyöräily voi olla tavallista pyöräilyä turvattomampaa – suurempi ajonopeus lisää onnettomuusriskiä
Ari-Matti Ruuska
Sähköpyöräily on pidentänyt pyöräilymatkoja ja lisännyt ihmisten liikkumismahdollisuuksia. Vs. ylilääkäri Juha Peltonen Tyks Akuutista pitää sähköpyöräilyn hyötyjä mahdollisia vahinkoriskejä merkittävämpinä.

Sähköpyöräily on pidentänyt pyöräilymatkoja ja lisännyt ihmisten liikkumismahdollisuuksia. Vs. ylilääkäri Juha Peltonen Tyks Akuutista pitää sähköpyöräilyn hyötyjä mahdollisia vahinkoriskejä merkittävämpinä.

ELINA MALKAMÄKI
Turun Sanomat

Sähköpyörien paikka olisi asuinkaduilla autojen rinnalla ajoradalla eikä kapealla kävely- ja pyörätiellä jalankulkijoiden kanssa, näkee tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta. Ensimmäiset kansainväliset tutkimukset sähköpyöristä kertovat, että niillä keskimääräinen ajonopeus on korkeampi, onnettomuudet todennäköisempiä ja vammat tapaturmissa vakavampia kuin tavallisilla pyörillä.

Valtosen mukaan tämä perustuu siihen, että kovemmilla ajonopeuksilla riski pyörän hallinnan menettämisestä kasvaa ja esimerkiksi kaatuessa maahan tömähtää voimakkaammin. Sähköpyörällä vauhti voi olla jopa puolet suurempi tavalliseen pyöräilyyn verrattuna, joten ahdas kulkuväylä lisää liikenneriskejä.

– Suomessa pyöräväylät ovat usein entisiä jalkakäytäviä eli kapeita ja vieressä jalankulkijat saavat valita missä kohtaa kulkevat. Jos sähköpyörällä siinä ympäristössä ajaa maksiminopeutta eli 25 kilometrin tuntinopeutta, se ei ole turvallista kenellekään osapuolelle, Valtonen painottaa.


Hänen mukaansa sähköpyöräilyn yleistyminen tulisi huomioida uusien pyöräväylien suunnittelussa siten, että ne erotettaisiin omiksi reiteikseen.



Suomessa ei tilastoidasähköpyöräonnettomuuksia erikseen muista pyöräturmista. Valtonen tietää liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan selvittäneen ainakin muutamia kuolemaan johtaneita sähköpyöräilyyn liittyviä tapauksia, joissa kyse on ollut pyörän hallinnan menetyksestä.

Liikenneturvan mukaan viime vuosina on kuollut vuosittain keskimäärin 25 ja loukkaantunut 620 pyöräilijää. Kuolleiden määrä on noussut liki 50 prosentilla kymmenessä vuodessa ja vastaavasti loukkaantuneiden määrä on liki puolittunut. Kaikista kuolleista pyöräilijöistä puolet on yli 65 -vuotiaita.

– Kuolemaan johtaneissa turmissa on usein kyse vakavasta pään vammasta, pyöräilijöiden lievemmät vammat ovat tyypillisesti kaatumisista tulevia raajamurtumia, Valtonen kertoo.

Liikenneturva on arvioinut, että joka kolmas pyöräilykuolema voitaisiin välttää käyttämällä kypärää. Valtosen mukaan turvavarusteiden merkitys samoin kuin pyöräilijän yleinen näkyvyys korostuu sähköpyöräilyssä juuri vauhdin takia.



Turussa sähköpyöräturmat eivät toistaiseksi näy päivystyksessä erityisen runsaina, kertoo vs. ylilääkäri Juha Peltonen Tyks Akuutista.

– Meillä ei tilastoida niitä erikseen muista polkupyöräonnettomuuksista, mutta näppituntutuma on, etteivät sähköpyörät olisi sen vaarallisempia kuin muutkaan polkupyörät, arvioi Peltonen.

Hänen mukaansa ainakin ikäihmisten osalta sähköpyörien positiiviset puolet, kuten mahdollisuus omatoimiseen liikkumiseen, voittavat mahdolliset vahinkoriskit.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Miten sähköpyöräily voi olla vaarallisempaa kun normaalilla maastopyörällä pääsee jo 40km/h, senkus polkee vain?

En usko että niinkään se nopeus vaan se että ihmisiä alkaa enemmän pyöräilemään = enemmän onnettomuuksia...
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Osui silmään ajankohtainen juttu / tutkimus kun viime viikolla, viimeksi, oli puhetta 25km/h rajoituksesta puolesta ja vastaan.

Tuo kuolleiden määrän kasvu, varsinkin, on huolestuttava trendi.
Tanskassa tätä on tutkittu ja ei ole mitään merkittävää piikkiä aiheuttanut edes siellä sallitut 45km/h kulkevat sähköpyörät. Ongelmana lähinnä vanhukset, joilla ei riitä motoriikka hallitsemaan enää noita nopeampia laitteita. Aiemmasta postauksestani:

Eipä noi tehokkaammat sähköpolkupyörät ole muuallakaan aiheuttanut mitään härdelliä. Jos jotain tapahtuu, niin kaatumisia, joissa tulee vain itselle aiheutettua vahinkoa. Tanskassa noita on tutkittu jonkin verran ja +65v vanhukset ovat tilastoissa aika yliedustettuja: Danish report on e-bike incidents concludes that age and age-related disabilities were often contributing factors

Lisäksi ei olla löydetty mitään vahvaa linkkiä että onnettomuudet olisi sattuneet sähköpyörien tehojen takia:
Interestingly, there was no link found between the power of the e-bike and incident rates (in Denmark, speed-pedelecs that can go up to 45km/h assisted are legal): "Most cyclists were either traveling at low speeds while turning across traffic, or at a speed similar to that of a regular bicycle", said the report.
Lisäksi aika raflaava otsikko tuossa sinun uutisjutussasi, kun lopussa todetaan näin:
– Meillä ei tilastoida niitä erikseen muista polkupyöräonnettomuuksista, mutta näppituntutuma on, etteivät sähköpyörät olisi sen vaarallisempia kuin muutkaan polkupyörät, arvioi Peltonen.

Hänen mukaansa ainakin ikäihmisten osalta sähköpyörien positiiviset puolet, kuten mahdollisuus omatoimiseen liikkumiseen, voittavat mahdolliset vahinkoriskit.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Tanskassa tätä on tutkittu ja ei ole mitään merkittävää piikkiä aiheuttanut edes siellä sallitut 45km/h kulkevat sähköpyörät. Ongelmana lähinnä vanhukset, joilla ei riitä motoriikka hallitsemaan enää noita nopeampia laitteita. Aiemmasta postauksestani:
Ei koske suomea! :hammer:
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Tuossahan se syykin on jo kerrottu:
Kaikista kuolleista pyöräilijöistä puolet on yli 65 -vuotiaita.
Ongelmana lähinnä vanhukset, joilla ei riitä motoriikka hallitsemaan enää noita nopeampia laitteita.
Tämä. Jos 70v papparaiselle laitetaan 25km/h kulkeva pyörä ja päästetään ahtaisiin väyliin säheltämään niin kyllähän sitä ruumiita tulee. Itse toivon vain että vanhus ajaa puuta/tolppaa/yms päin kuin esim pientä lasta päin.

Sähköpyörällä olen itse huomannut sellaisen että hidastan vauhtia todella paljon lasten/yms vaaranpaikkojen kohdalla. Normi-fillaristit vetää täysiä ohi kun eivät halua jarruttaa. Minulle sähköpyörällä se jarrutus kävelyvauhtiin ja taas kiihdytys täyteen vauhtiin ei maksa juuri energiaa, joten teen sen ihan mielelläni. Katso vain kun joku spandex vetää sykkeet tapissa ja kaikki keskittyminen itsessä. Ei paljoa lapset kiinnosta vaan täysiä ohi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Osui silmään ajankohtainen juttu / tutkimus kun viime viikolla, viimeksi, oli puhetta 25km/h rajoituksesta puolesta ja vastaan.

Tuo kuolleiden määrän kasvu, varsinkin, on huolestuttava trendi.
"...vieressä jalankulkijat saavat valita missä kohtaa kulkevat", terveisin Liikenneturvan tutkimuspiällikkö.

Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä olisi vaarallinen kummallekin ryhmälle, mutta turvallisuutta ei ainakaan lisää se, että jalankulkijat palloilevat missä sattuu. Jalankulkijan paikka pyörätiellä on kuitenkin sama kuin ajoradalla: reunassa ja ajoneuvoliikennettä väistetään tietä ylittäessä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
"...vieressä jalankulkijat saavat valita missä kohtaa kulkevat", terveisin Liikenneturvan tutkimuspiällikkö.

Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä olisi vaarallinen kummallekin ryhmälle, mutta turvallisuutta ei ainakaan lisää se, että jalankulkijat palloilevat missä sattuu. Jalankulkijan paikka pyörätiellä on kuitenkin sama kuin ajoradalla: reunassa ja ajoneuvoliikennettä väistetään tietä ylittäessä.
Mutta liikenne on yhteispeliä. Jos liikenteessä on lapsia niin oletus on aina että aikuinen varoo, riippumatta millä on liikenteessä ja kumman kuuluisi väistää.

Itse olen todennut että pahimpia idiootteja on kapeilla väylillä kävelevät kuulokepäät. Kävellään keskellä väylää vähän sinne ja tänne horjahdellen eikä kuulla mitään muuta kuin musiikki kuulokkeista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mutta liikenne on yhteispeliä. Jos liikenteessä on lapsia niin oletus on aina että aikuinen varoo, riippumatta millä on liikenteessä ja kumman kuuluisi väistää.

Itse olen todennut että pahimpia idiootteja on kapeilla väylillä kävelevät kuulokepäät. Kävellään keskellä väylää vähän sinne ja tänne horjahdellen eikä kuulla mitään muuta kuin musiikki kuulokkeista.
Totta kai. Kommentoin vain sitä, että Liikenneturvakin kokee tarpeelliseksi levittää empiriisten havaintojeni perusteella varsin laajalle levinnyttä kuvitelmaa siitä, että jalankulkija saisi kävellä pyörätiellä vapaasti missä kohdassa vain.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Miten sähköpyöräily voi olla vaarallisempaa kun normaalilla maastopyörällä pääsee jo 40km/h, senkus polkee vain?
En usko että niinkään se nopeus vaan se että ihmisiä alkaa enemmän pyöräilemään = enemmän onnettomuuksia...
Ei se nopeus vaan se äkkipysäys? :)

Ehkä pointti on siinä että peruspyöräilijä ei luomupyörällä pääse 40km/h muuten kuin lentokoneesta pudottamalla, mutta 45km/h pedelecillä kenen tahansa pulleron normaali matkavauhti tasaisella on neljäkymppiä. Epäilemättä kuka tahansa harrastaja pystyy kiskaisemaan 40 spurtin ja seikkailuhenkisemmillä saattaa neula vilahtaa neljänkympin paremmalle puolelle jossain mukavassa mäessä, mutta mitä tuossa tuli 25km/h sähkärillä ennen koronaa puskettua työmatkoja, niin kuukaudessa mut ohitettiin keskimäärin ehkä kerran, kehä 1 sisäpuolella siis.

Sitten taas väljemmillä vesillä ja pidemmillä klv / pyörätiepätkillä liikkuu reippaastikin sellaista henkilöstöä ja kalustoa jotka pystyvät pitämään keskarit tuolla 25 paikkeilla, mikä taas tarkoittaa että osan matkaa vauhdit pyörii hyvinkin tuolla reilusti kolmenkympin paremmalla puolella. Silloin saattaa jo 25km/h avustuksen katoaminen jurppia, kun lisäpaino ja moottorin häviöt tekevät sähkäristä käytännössä luomua hitaamman (joskin hiettömämmän).

Tuo on oikeasti hankala keissi, jos polkee jossain väljässä esikaupungissa pitkiä hyviä pyöräteitä, 45 sähkäri olis ihan loistava (ja useimmiten ihan laillinenkin peli, nuo kun yleensä on mopokilvitettyjä väyliä), mutta sitten kun tulee ytimeen, se muuttuu hengenvaaralliseksi kun pitäisi siirtyä ajoradalle ja joka toinen autoilija yrittää murhata sut kun tonttu ajat pyörällä tiellä vaikka ihan hyvä KLV:kin kulkis vieressä. Ja toisaalta jos joka paikassa sais ajaa KLV: illä ja pyöräteillä 45: lla, niin voi mikä riemu siitä repeäisi kun joka ikinen mummeli, teini ja ties mikä vetäisi samaa vauhtia mitä nyt pääsevät vain kovimmat kokovartalokondomit, sopivassa myötätuulessa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Ei se nopeus vaan se äkkipysäys? :)

Ehkä pointti on siinä että peruspyöräilijä ei luomupyörällä pääse 40km/h muuten kuin lentokoneesta pudottamalla, mutta 45km/h pedelecillä kenen tahansa pulleron normaali matkavauhti tasaisella on neljäkymppiä. Epäilemättä kuka tahansa harrastaja pystyy kiskaisemaan 40 spurtin ja seikkailuhenkisemmillä saattaa neula vilahtaa neljänkympin paremmalle puolelle jossain mukavassa mäessä, mutta mitä tuossa tuli 25km/h sähkärillä ennen koronaa puskettua työmatkoja, niin kuukaudessa mut ohitettiin keskimäärin ehkä kerran, kehä 1 sisäpuolella siis.

Sitten taas väljemmillä vesillä ja pidemmillä klv / pyörätiepätkillä liikkuu reippaastikin sellaista henkilöstöä ja kalustoa jotka pystyvät pitämään keskarit tuolla 25 paikkeilla, mikä taas tarkoittaa että osan matkaa vauhdit pyörii hyvinkin tuolla reilusti kolmenkympin paremmalla puolella. Silloin saattaa jo 25km/h avustuksen katoaminen jurppia, kun lisäpaino ja moottorin häviöt tekevät sähkäristä käytännössä luomua hitaamman (joskin hiettömämmän).
Tuota tuota. En todellakaan ole mikään lihaskimppu, mutta tänään tein kevään ensimmäisen kunnon lenkin raskaalla "ylivarustetulla ja rajumpaa käyttöä kestämään tehdyllä" täysjousto sähköllä jossa nappularenkaat alla (ei rajuimmat maastonappulat mutta selkeät nappularenkaat kuitenkin)... Keskinopeus oli 25kmh+ painava reppu selässä 20km matkalla jossa mäkiä ja keskisyke 155bpm. Akkua ei kulunut muissa kuin ylämäissä avustuksella. Muuten puskettiin luomuna sähköavun yläpuolella. Tuntuu kovin että aliarvioit miten kovaa ihmiset voivat ajaa niin luomuna kuin sähköillä. Eli en oikein tiedä mitä reittejä ajelet koska kyllä itse tulen ohitetuksi normi kuukaudessa huomattavasti useammin. Tänään oli kuitenkin kauden ensimmäinen lenkki niin eivät jalat oikein tienneet mitä tehdä ja yleensä seuraava on huomattavasti helpompi. Ei mulla mitään mahdollisuutta ole pysyä 2km pidempään kapearenkaisen munamankelin perässä. Ja ajelen siis itse päääasiassa Kehä1 sisällä ja satunnaisesti Kehä 3 sisäpuolella jos ei niin tuttuja reittejä etsii.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Tuota tuota. En todellakaan ole mikään lihaskimppu, mutta tänään tein kevään ensimmäisen kunnon lenkin raskaalla "ylivarustetulla ja rajumpaa käyttöä kestämään tehdyllä" täysjousto sähköllä jossa nappularenkaat alla (ei rajuimmat maastonappulat mutta selkeät nappularenkaat kuitenkin)... Keskinopeus oli 25kmh+ painava reppu selässä 20km matkalla jossa mäkiä ja keskisyke 155bpm. Akkua ei kulunut muissa kuin ylämäissä avustuksella. Muuten puskettiin luomuna sähköavun yläpuolella. Tuntuu kovin että aliarvioit miten kovaa ihmiset voivat ajaa niin luomuna kuin sähköillä. Eli en oikein tiedä mitä reittejä ajelet koska kyllä itse tulen ohitetuksi normi kuukaudessa huomattavasti useammin. Tänään oli kuitenkin kauden ensimmäinen lenkki niin eivät jalat oikein tienneet mitä tehdä ja yleensä seuraava on huomattavasti helpompi. Ei mulla mitään mahdollisuutta ole pysyä 2km pidempään kapearenkaisen munamankelin perässä. Ja ajelen siis itse päääasiassa Kehä1 sisällä ja satunnaisesti Kehä 3 sisäpuolella jos ei niin tuttuja reittejä etsii.
Luulen että sä kuulut tuossa mun taksonomiassa enemmän tuohon sektoriin "harrastaja" :)

Ajoin monta vuotta luomuna 7-10km työmatkoja Helsingin keskustan tienoilla, kaivarin ympäri vievää reittiä ja ratavartta, sitten myöhemmin sähkärillä enemmän poikittaisliikennettä Kumpulan mestoilta ratavarteen ja poikittain itä-länsi -suunnassa ykköskehän sisäpuolta. Keskinopeudet oli luomuna 21-24 -välillä, sisältäen tietenkin kaikki pysähdykset, liikennevalot sun muut, mitkä tietenkin reittisuunnittelulla koitin minimoida. Sähkärillä sitten yleensä 23-24. Enkä muista että sen jälkeen kun oon siirtynyt sähköön mua olis kertaakaan ohitettu luomumaasturilla mistään hybrideistä puhumattakaan, harvoin edes crossarilla. Kerran joku 2,20 pitkä jättiläinen veti tasaisella mun ohi jollain intin vanhalla mankelilla :rofl:

Katson siis keskinopeudet matka / aika, en niinkuin urheilusovellukset monesti että katkaisevat aina kun pysähtyy.

Kyllä mun oma kokemus Helsingin pyöräteiltä on sellainen, että suurimman osan matkavauhti on jossain 20-22km/h paikkeilla, mistä jää yleensä tuollaisella 5-10km matkalla kaupunkialueella keskariksi se ehkä 17. Sen huomaa aika helposti kun sähkärillä joka kulkee sen 26km/h joutuu vähän hidastelemaan muiden pyöräilijöiden takia, mutta tulee itse ohitetuksi aika harvoin, ja kun tulee niin ohittajalla ei ole alla "Insera" tai "Corratec" tai "Jopo". Vantaalle päin mennessä tilanne vähän muuttuu, siellä on selvästi kovemmat vauhdit.

Osa maantiepyörällä vetävistä menee tietenkin ihan omaa tahtiaan, ja varsinkin porukkana ajavat voi pitää keskinopeudet ihan älyttöminä. Mut ei kaikkien MAMIL:eidenkaan vauhti ole mitenkään kummoista, yllättävän monille tekee tiukkaa vetää jollain crossarilla 26km/h vetävästä sähkäristä tasaisella ohi, ja sitten hetken päästä ylämäessä tullaankin perä edellä vastaan. Olosuhteet vaikuttaa muutenkin ihan älyttömästi luomuiluun, napakassa vastatuulessa vähänkin pidemmällä matkalla otetaan aika äkkiä ukosta mittaa, kun taas sähköllä vastatuuli tarkoittaa vaan parempaa ilmastointia.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Miten sähköpyöräily voi olla vaarallisempaa kun normaalilla maastopyörällä pääsee jo 40km/h, senkus polkee vain?

En usko että niinkään se nopeus vaan se että ihmisiä alkaa enemmän pyöräilemään = enemmän onnettomuuksia...
Ihan helppo kuvitella muutama syy, miksi vaaranpaikkoja on potentiaalisesti enemmän:

- Valtaosa ihmisistä julkisillä väylillä liikkunee jossain 15-25 nopeuksien välissä. Kiireiset ja hyväkuntoiset sitten kovempaa ja vanhukset ehkä hitaampaa. Neljäkymppiä ei siis kovinkaan monelle ole "senkus polkee vaan"-asia. Keskinopeus siis varmasti valtaosalla nousee, mikä hyvin helposti lisännee myös todennäköisyyttä korkeampiin tilannenopeuksiin vaaranpaikoissa.
- Avustuksen käyttäytyminen voi hankalammassa paikassa yllättää heikosti rakkineensa hallitsevan kuskin
- Sähköpyörän "totutusta poikkeava" tilannenopeus voi yllättää muun ajoneuvon kuljettajan

Se että onko nämä sitten tilastollisesti kovin merkitseviä ja miten painottuvat ja kehittyvät, nähdään varmaan vasta monien vuosien kuluessa kun touhu yleistyy ja normalisoituu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Luulen että sä kuulut tuossa mun taksonomiassa enemmän tuohon sektoriin "harrastaja" :)

Ajoin monta vuotta luomuna 7-10km työmatkoja Helsingin keskustan tienoilla, kaivarin ympäri vievää reittiä ja ratavartta, sitten myöhemmin sähkärillä enemmän poikittaisliikennettä Kumpulan mestoilta ratavarteen ja poikittain itä-länsi -suunnassa ykköskehän sisäpuolta. Keskinopeudet oli luomuna 21-24 -välillä, sisältäen tietenkin kaikki pysähdykset, liikennevalot sun muut, mitkä tietenkin reittisuunnittelulla koitin minimoida. Sähkärillä sitten yleensä 23-24. Enkä muista että sen jälkeen kun oon siirtynyt sähköön mua olis kertaakaan ohitettu luomumaasturilla mistään hybrideistä puhumattakaan, harvoin edes crossarilla. Kerran joku 2,20 pitkä jättiläinen veti tasaisella mun ohi jollain intin vanhalla mankelilla :rofl:

Katson siis keskinopeudet matka / aika, en niinkuin urheilusovellukset monesti että katkaisevat aina kun pysähtyy.

Kyllä mun oma kokemus Helsingin pyöräteiltä on sellainen, että suurimman osan matkavauhti on jossain 20-22km/h paikkeilla, mistä jää yleensä tuollaisella 5-10km matkalla kaupunkialueella keskariksi se ehkä 17. Sen huomaa aika helposti kun sähkärillä joka kulkee sen 26km/h joutuu vähän hidastelemaan muiden pyöräilijöiden takia, mutta tulee itse ohitetuksi aika harvoin, ja kun tulee niin ohittajalla ei ole alla "Insera" tai "Corratec" tai "Jopo". Vantaalle päin mennessä tilanne vähän muuttuu, siellä on selvästi kovemmat vauhdit.

Osa maantiepyörällä vetävistä menee tietenkin ihan omaa tahtiaan, ja varsinkin porukkana ajavat voi pitää keskinopeudet ihan älyttöminä. Mut ei kaikkien MAMIL:eidenkaan vauhti ole mitenkään kummoista, yllättävän monille tekee tiukkaa vetää jollain crossarilla 26km/h vetävästä sähkäristä tasaisella ohi, ja sitten hetken päästä ylämäessä tullaankin perä edellä vastaan. Olosuhteet vaikuttaa muutenkin ihan älyttömästi luomuiluun, napakassa vastatuulessa vähänkin pidemmällä matkalla otetaan aika äkkiä ukosta mittaa, kun taas sähköllä vastatuuli tarkoittaa vaan parempaa ilmastointia.
No juu ja ei. Oma ajaminen on nykyään hyvin kausiluontoista ja välillä pari kertaa viikossa lenkki, välillä ei kuukausiin. Aka en siksi laske itseäni "harrastajiin". Lihaksetkin poltin kaikki veke typeryyttäni huonolla ruokavaliolla. Luomulla oli paremmassa kunnossa 17km työmatkalla hardtail maasturilla keskinopeus 27kmh+ ja keskisyke 175bpm. Ja tuo oma nopeuteni molemmissa oli siis juurikin total average. Moving average oli kovempi luonnollisesti.

En tiedä olisiko sitten reittivalinnat ja kellonajat syynä. Työmatkalla joko itä-länsi väliä kehä 1:stä seuraillen tai läpi kaupungin lähiöiden isompia pyöräteitä mennen. Hyvin pysyy vauhti yllä ilman vaaroja ja vastaavasti noita itseä paljon nopeampiakin tulee tuolla paljon. Ei toki ole juu jopokuskeja siis missään nimessä. Työmatkakulkijoita ja harrastajia about kaikki jotka ohi tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 731
No juu ja ei. Oma ajaminen on nykyään hyvin kausiluontoista ja välillä pari kertaa viikossa lenkki, välillä ei kuukausiin. Aka en siksi laske itseäni "harrastajiin". Lihaksetkin poltin kaikki veke typeryyttäni huonolla ruokavaliolla. Luomulla oli paremmassa kunnossa 17km työmatkalla hardtail maasturilla keskinopeus 27kmh+ ja keskisyke 175bpm. Ja tuo oma nopeuteni molemmissa oli siis juurikin total average. Moving average oli kovempi luonnollisesti.
27km/h ei voi mitenkään sanoa "peruspyöräilijäksi", ilmeisesti muutakin kuntoilua taustalla?

Itse vetelin ennen koronaa 15km päivässä työmatkaa (yhteensä) ja omat keskarit mittarin ja GPS:n mukaan siellä 22-24. Matkalla melkein reitistä riippumatta kolme liikennevaloa joiden kanssa huono tuuri pudotti tuota jo jonkin verran, aamuliikenne pyöräteillä lisää. Jos Hesassa vetelee 27km/h todellista keskinopeutta, niin menee jo todella lujaa (verrokiksi maantiepyöräilijät ajelee porukassa 25-32km/h *maantiepyörillä* ja pienennetyllä ilmanvastuksella koska ryhmässä).

Tässä gradussa joku tutkii pyöräilynopeuksia Helsingissä ja toteaa:
lähes joka viikonpäivä pyöräilevien mediaaninopeus on 24 km/h, 3-5 päivänä viikossa pyöräilevien 22 km/h ja muutaman kerran viikossa pyöräilevien 18 km/h.
(Mediaanit ovat m.- 15-20% kovempia kuin keskinopeudet, arviolta.)

Omat kokemukset vielä puoltavat sitä että maasturilla on sen toiset 10% hitaampaa vedellä, koska yleensä pienemmät rattaat sekä puolet leveämmät renkaat, kuin esim. maantie- tai hybridipyörillä. Itseäni ohittelivat niin perusjantterit kuin mummot vielä helpommin kun olin maasturilla liikenteessä vs pari pykälää isommilla rattailla + puolet ohuemmilla ja kovemmilla renkailla olevalla hybridillä.

Eli jos 27km/h on todellinen keskinnopeutesi kaupunkialueella, niin nostan hattua...
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Joo reppu oli tänään selässä, mutta riippuu vähän päivästä tarviiko jotain kuljetella. Se toki osaltaan lisää sehin määrää.

Joo mulla on nyt tuo SKS:n pienempi blade ollut ja oon ollut siihen tyytyväinen. Samasta konseptista jos sais isomman niin olis bueno.

Tämmöisestä olen itse tuunannut irroitettavan etulokarin. Noiden nippusiteiden reikien sijasta tein dremelillä pienet viirut ja siihen tarranauhalla kiinnitykset haarukan siltaan ja alajalkoihin. Toimii hyvin, ei heilu ja on helppo irrottaa.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 407

Tämmöisestä olen itse tuunannut irroitettavan etulokarin. Noiden nippusiteiden reikien sijasta tein dremelillä pienet viirut ja siihen tarranauhalla kiinnitykset haarukan siltaan ja alajalkoihin. Toimii hyvin, ei heilu ja on helppo irrottaa.
Itseasiassa ehdin jo hommaamaan SKS:n Shockbladen eteen ja X-bladen taakse ja asentelin ne juuri tänään paikalleen. Näppärän oloiset sen suhteen, että saa tarvittaessa muutamassa sekunnissa irti, ja silmämääräisesti vaikuttaisivat suojaavankin aika hyvin.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Itseasiassa ehdin jo hommaamaan SKS:n Shockbladen eteen ja X-bladen taakse ja asentelin ne juuri tänään paikalleen. Näppärän oloiset sen suhteen, että saa tarvittaessa muutamassa sekunnissa irti, ja silmämääräisesti vaikuttaisivat suojaavankin aika hyvin.
On tuo klipsikiinnitys toki nopeampi. Itsellä vain varsinkin talvisin niin läski rengas että ei paljoa valinnanvaraa ollut.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
27km/h ei voi mitenkään sanoa "peruspyöräilijäksi", ilmeisesti muutakin kuntoilua taustalla?

Itse vetelin ennen koronaa 15km päivässä työmatkaa (yhteensä) ja omat keskarit mittarin ja GPS:n mukaan siellä 22-24. Matkalla melkein reitistä riippumatta kolme liikennevaloa joiden kanssa huono tuuri pudotti tuota jo jonkin verran, aamuliikenne pyöräteillä lisää. Jos Hesassa vetelee 27km/h todellista keskinopeutta, niin menee jo todella lujaa (verrokiksi maantiepyöräilijät ajelee porukassa 25-32km/h *maantiepyörillä* ja pienennetyllä ilmanvastuksella koska ryhmässä).

Tässä gradussa joku tutkii pyöräilynopeuksia Helsingissä ja toteaa:

(Mediaanit ovat m.- 15-20% kovempia kuin keskinopeudet, arviolta.)

Omat kokemukset vielä puoltavat sitä että maasturilla on sen toiset 10% hitaampaa vedellä, koska yleensä pienemmät rattaat sekä puolet leveämmät renkaat, kuin esim. maantie- tai hybridipyörillä. Itseäni ohittelivat niin perusjantterit kuin mummot vielä helpommin kun olin maasturilla liikenteessä vs pari pykälää isommilla rattailla + puolet ohuemmilla ja kovemmilla renkailla olevalla hybridillä.

Eli jos 27km/h on todellinen keskinnopeutesi kaupunkialueella, niin nostan hattua...
Nope, perus it-kaveri ilman mitään rajua kuntoa tms. :D. Ei ole taustaa urheilusta harrastuksena sitten teinivuosien joista niistäkin se 10-15v kun oli ns kunnossa. Toki parempi kunto oli silloin kun tuo 27kmh keskinopeus onnistui. Nykyään jää se kilsa poies keskinopeuksista plus tuo mittausreitti oli täynnä valoja ja risteyksiä vs nykyinen. Se toki on sanottava että nuo nopeudet toteutuvat reiteillä missä pääasiassa voi ajaa ns parin pysähdyksen taktiikalla eli vain pari hassut valot ja risteykset.

EDIT: Se toki on myönnettävä että olen aina ollut pyöräillessä se joka jaksaa pisimmälle kohtuu kovaa kaveriporukassa että en sitten tiedä onko tuo jokin ns oma spesialiteetti mutta se ei selitä että kaveri joka on 2m mutta hmmmm.... isompi muutenkin nakuttaa samaa tahtia kuin itse. Se toki sähköfillarissa on ettet polta itseä hapoille ylämäissä. Putosi se omakin nopeus heti kilometrejä tunnissa kun 15km matkalla katosi 15km kohdalla pyörästä sähköt ja loppumatka oli isoja ylämäkiä sisältävä joten vika mäki noustiin hitaasti ja hapoilla kun normisti tuo tultaisiin 25kmh sähkön rajamailla ja energiaa ei tulisi hukattua mäkeen.

EDIT2: Tänään viimeksi tuli edelle sähköpotkulaudalla 25kmh GPS nopeutta ajaessa ihan perus ok kuntoisen muttei minkään urheilijan näköinen keski-ikäinen mies perus keskihintaisen näköisen maastopyöränsä kanssa joka ajoi varusteista päätellen pidempää työmatkaa ja en saanut laudalla kiinni vaan karkasi hitaasti ja varmasti horisonttiin tasamaalla. Ainoa missä sain kiinni oli ylämäet ja niiden jälkeen taas otti tutun etäisyyden alamäessa kunnes pitkällä tasaisella suoralla vain polki näkyvistä. Toinen oli sitten vähän jo sporttisempi kaveri spandekseissa ja sehän nyt pyyhälsi ohi lentäen, ei mitään jakoa pysyä perässä. Pyörällä ehkä tovi, laudalla 25kmh GPS nopeudella ei mitään mahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
80
Onko kellään kokemuksia, millä tavalla olette kuljettaneet useampaa sähköpyörää henkilöautolla? Tällä hetkellä ei ole vetokoukkua omassa autossa, ja monet takaluukkuun kiinnitettävät kahden pyörän telineet on max 30kg. Toiveena olis saada kesällä kaksi pyörää kulkemaan auton kyydissä, toisen kokonaispaino 26kg (läskipyörä) ja toinen 21kg maastopyörä.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 143
Onko kellään kokemuksia, millä tavalla olette kuljettaneet useampaa sähköpyörää henkilöautolla?
Katolla. Kolme Thulen prorideä joista keskimmäinen väärin päin. Maksimikattokuorma 75kg (sisältäen telineet).

Vaihtoehtoisesti upride jos runko ei sovi kiinnitysmekanismiin.
 
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
31
Tänään tuli heitettyä ensimmäinen metsälenkki uudella Canyon Neuron: ON 8:lla. Onhan tuo aika mahtava laite luomuun verrattuna, hienosti kiipeää mäet ylös ja on samalla yllättävänkin ketterä poluilla. Hieman vielä pitää tutustua pyörän ominaisuuksiin, mutta hyvältä vaikuttaa ekan lenkin jälkeen.

Millaisia kuraläppiä suosittelette sähkötäpäriin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
260
Tänään tuli heitettyä ensimmäinen metsälenkki uudella Canyon Neuron: ON 8:lla. Onhan tuo aika mahtava laite luomuun verrattuna, hienosti kiipeää mäet ylös ja on samalla yllättävänkin ketterä poluilla. Hieman vielä pitää tutustua pyörän ominaisuuksiin, mutta hyvältä vaikuttaa ekan lenkin jälkeen.

Millaisia kuraläppiä suosittelette sähkötäpäriin?
Mucky Nutzin lokareille suositus. Käy hyvin taaksekin linkkujen suojaksi ja on melko hillityn näköiset. Tuosta arvostelusta taisin itse aikoinaan noihin päätyä:
The Best MTB Mudguard 2020 – 7 Fenders In Review | ENDURO Mountainbike Magazine
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Onko kellään kokemuksia, millä tavalla olette kuljettaneet useampaa sähköpyörää henkilöautolla? Tällä hetkellä ei ole vetokoukkua omassa autossa, ja monet takaluukkuun kiinnitettävät kahden pyörän telineet on max 30kg. Toiveena olis saada kesällä kaksi pyörää kulkemaan auton kyydissä, toisen kokonaispaino 26kg (läskipyörä) ja toinen 21kg maastopyörä.
Tommonen riittäisi juuri sinun pyöräsi yhteismassalle (46kg):

Itsellä tuollainen ja aivan älyttömän hyvä sijoitus oli. Ei tarvitse katolle nostella painavaa/kuraista pyörää. Itsellä kun on niin korkea auto, ettei omilla mitoilla onnistuisi helposti. Taittuu peräluukun edestä myös pois vaikka pyörä päällä. Löytyy myös 13pin versio jos autossa uudempi sähkösarja. Pyörätuet myös tarpeeksi leveitä vaikka läskikumeille, mutta pidemmät remmit joutunee hankkimaan. Telineen kiinnitys ja pyörän kiinnitys on ihan minuutin homma.

Löytyy myös 3 pyörän versio 60kg yhteis massalle. Saattaa olla myös paremmin tilaa jos on massiiviset pyörät.

Edit: eiku sulla ei nimenomaan ollut peräkoukkua.. jätän nyt kuitenkin nämä tähän.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
Turvallisuuskeskustelusta:

Rannikkokaupungeissa on niin tasaista, että ei varmaan tämä tule monelle mieleen:

Esim. Kuopiossa, jossa on älyttömästi isoja&pieniä mäkiä joka puolella, tuo sähköpyörät semmoisenkin riskin että:

Peruspyörällä pääsee esim 5-10km/h ylös mäkeä x, niin sähköllä vetävät voi kulkea sem 5-10x kovempaa ylös mitä muut

Tästä seuraa ilmiö, että pyöriä voi tulla yllättäen kulmista, joista normaalisti ei odota ketään. Tai ylämäessä joku ohittaa helvetinkyytiä takaa miten sattuu

Autoilleissa on paljon risteyksiä joissa normipyörällä tuleva suunnasta x(mäestä tms) kestää vaikka 5s että pyörä ilmestyy eteen, mutta sähköllä puskevat voi pamahtaa sekunnissa katveesta eteen = katot ettei vasemmalta tule ketään eikä oikealta = joku kaheli tunkee sähköllä vasemmalta oikealle vilkaisun aikana jo tielle.

Eli sähköllä pääsee epäinhimillistä vauhtia mäkisissä kohdissa vaarallisiin tilanteisiin joita on hankala ottaa ennalta huomioon.

Ja iso osa sähköllä alkavista ajaa ihan liian kovaa tilanteeseen/kuntoonsa nähden. Esim joku joka pääsee normipyörällä 10-15km/h paahtaakin täysiä joka paikassa, eihän siinä taidot riitä

Mielestäni sähköpyörät pitäisi joko kieltää kokonaan, tai rajoittaa nopeus 15km/h tai kieltää muualla kuin ajoradalla ajo.

Helsingin päättäjät ei varmaan ymmärrä miten iso ero on ajaa tasaisella(jolloin isompi osa pääsee sitä 25km/h) vs mäkisessä maastossa jossa ehkä 1% pääsee nopeutta +25km/h mäkiä ylös
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
Turvallisuuskeskustelusta:

Rannikkokaupungeissa on niin tasaista, että ei varmaan tämä tule monelle mieleen:

Esim. Kuopiossa, jossa on älyttömästi isoja&pieniä mäkiä joka puolella, tuo sähköpyörät semmoisenkin riskin että:

Peruspyörällä pääsee esim 5-10km/h ylös mäkeä x, niin sähköllä vetävät voi kulkea sem 5-10x kovempaa ylös mitä muut

Tästä seuraa ilmiö, että pyöriä voi tulla yllättäen kulmista, joista normaalisti ei odota ketään. Tai ylämäessä joku ohittaa helvetinkyytiä takaa miten sattuu

Autoilleissa on paljon risteyksiä joissa normipyörällä tuleva suunnasta x(mäestä tms) kestää vaikka 5s että pyörä ilmestyy eteen, mutta sähköllä puskevat voi pamahtaa sekunnissa katveesta eteen = katot ettei vasemmalta tule ketään eikä oikealta = joku kaheli tunkee sähköllä vasemmalta oikealle vilkaisun aikana jo tielle.

Eli sähköllä pääsee epäinhimillistä vauhtia mäkisissä kohdissa vaarallisiin tilanteisiin joita on hankala ottaa ennalta huomioon.

Ja iso osa sähköllä alkavista ajaa ihan liian kovaa tilanteeseen/kuntoonsa nähden. Esim joku joka pääsee normipyörällä 10-15km/h paahtaakin täysiä joka paikassa, eihän siinä taidot riitä

Mielestäni sähköpyörät pitäisi joko kieltää kokonaan, tai rajoittaa nopeus 15km/h tai kieltää muualla kuin ajoradalla ajo.

Helsingin päättäjät ei varmaan ymmärrä miten iso ero on ajaa tasaisella(jolloin isompi osa pääsee sitä 25km/h) vs mäkisessä maastossa jossa ehkä 1% pääsee nopeutta +25km/h mäkiä ylös
Aahhahahhahahhaha.... PAKKO olla provo :D. Paikoin hyviä pointteja kyllä (esim jyrkähköt/pitkät ylämäet painetaan tottakai 20kmh+ yhdellä kädellä jos siltä tuntuu jne) mutta että näin 25kmh kulkevien sähköpotkulautojen aikaan meinasit sitten kieltää/rajoittaa 15kmh. Ja mitä ylämäkien nousunopeuteen tulee niin että oikein 5-10x nopeampaa. Aika hurjia nopeuksia ottaen huomioon "säälittävät" 250w (omassa täysin laillisessa sähköpotkulaudassa 800w jatkuvaa ja reilusti yli 1000w piikktehoa ja nousee mäet paremmin kuin nykyinen sähköfillari kaikkein jyrkimpiä mäkiä lukuunottamatta) moottoritehot. Oletko milloin viimeksi ajanut 15kmh? Kävelen prkl 8kmh jos mennään ns täysiä. Jos ei taidot riitä 25kmh nopeuteen niin pliis. Älä osta polkupyörää.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
...Helsingin päättäjät ei varmaan ymmärrä miten iso ero on ajaa tasaisella(jolloin isompi osa pääsee sitä 25km/h) vs mäkisessä maastossa jossa ehkä 1% pääsee nopeutta +25km/h mäkiä ylös...
...Tai sitten rajoittaa se autojen nopeus 15km/h tai vaihtoehtoisesti kieltää autolla ajo?

No, trollifaktori ohittaen niin kyllä sähkö tosiaan nostaa peruspyöräilijöiden nopeuksia melkoisesti, ja pyörällä liikkujien asenteissa olisi monesti korjattavaa. Suurinta ärsytystä tietenkin herättää MAMIL:it mutta sähkön kannalta ehkä olennaisempi ryhmä on perusjopoilijat jotka ei näe itseään pyörän selässä osaksi liikennettä ollenkaan, vaan vähän niinkuin jalankulkijana että vaan sompailee siellä täällä ja liikennesäännöt koskevat vain ajoneuvoja, eihän tää pyörä sellainen ole... Ja jos se vauhti on 10km/h niin sillä voi vielä jotenkin selvitä mutta 25km/h se alkaa olla oikeasti hasardia.

Yksi juttu joka olennaisesti kuitenkin itsellä, ja olen mielestäni huomannut samaa muissakin sähköpyöräilijöissä, kompensoi tuota on se ettei sähköllä tarvitse suhtautua menetettyyn liike-energiaan niin mustasukkaisesti - tavallisella pyörällä varsinkin ylämäessä ja vastatuulessa hidastelu ja pysähtely jurppii ihan eri tavalla kun vauhti pitää hankkia takaisin omista vaivalla hankituista kaloreista.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 532
...Tai sitten rajoittaa se autojen nopeus 15km/h tai vaihtoehtoisesti kieltää autolla ajo?

No, trollifaktori ohittaen niin kyllä sähkö tosiaan nostaa peruspyöräilijöiden nopeuksia melkoisesti, ja pyörällä liikkujien asenteissa olisi monesti korjattavaa. Suurinta ärsytystä tietenkin herättää MAMIL:it mutta sähkön kannalta ehkä olennaisempi ryhmä on perusjopoilijat jotka ei näe itseään pyörän selässä osaksi liikennettä ollenkaan, vaan vähän niinkuin jalankulkijana että vaan sompailee siellä täällä ja liikennesäännöt koskevat vain ajoneuvoja, eihän tää pyörä sellainen ole... Ja jos se vauhti on 10km/h niin sillä voi vielä jotenkin selvitä mutta 25km/h se alkaa olla oikeasti hasardia.

Yksi juttu joka olennaisesti kuitenkin itsellä, ja olen mielestäni huomannut samaa muissakin sähköpyöräilijöissä, kompensoi tuota on se ettei sähköllä tarvitse suhtautua menetettyyn liike-energiaan niin mustasukkaisesti - tavallisella pyörällä varsinkin ylämäessä ja vastatuulessa hidastelu ja pysähtely jurppii ihan eri tavalla kun vauhti pitää hankkia takaisin omista vaivalla hankituista kaloreista.
Juu nuo "jopoillijat" kyllä ovat paikoin olleet aika hazardeja ja joutuu kyllä ottamaan etäisyyttä koska mennään poukkoillen pyörätien leveydeltä ja/tai suojatiet, sokeat mutkat, väistämisvelvollisuudet miettimättä läpi vaan.

Ja juu luonnollisesti sähköpyörällä et polta jalkoja loppuun ylämäissä niin on kummasti energiaa polkea tasaisella kovempaa. Sähkö antaa niiin paljon enemmän joustavuutta kun se kiihdytys nollasta ei vituta niin paljoa joten viitsii jarrutella jos yhtään oudompi tilanne ja sanoisin että siltä osin huomattavasti turvallisempi lähestymistapa ajoon on selkeästi helpompi ottaa. Itse ainakin tulen huomattavasti hitaammin tiukkiin mutkiin koska ei tarvitse ylläpitää momenttia tietäen että se pitää saada lihasvoimin taas otettua takaisin. Huomasi tuossa kummasti sähköjen petettyä että vastatuuli tuntuu aika mukavasti etenkin ylämäessä kun selässä painava reppu ja alla painava täysjousto sähköfillari. Kevyissä varusteissa ja hard tail luomu alla ero ei ole toisaalta ole niin raju ja kyllä tuolla noilla luomu maastureilla kovaa mennään. Ylämäisä hiukan hitaammin mutta kyllä noillakin 20kmh+ mäet mennään kunhan vaivautuu nousemaan hiukan satulasta.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Turvallisuuskeskustelusta:

Rannikkokaupungeissa on niin tasaista, että ei varmaan tämä tule monelle mieleen:

Esim. Kuopiossa, jossa on älyttömästi isoja&pieniä mäkiä joka puolella, tuo sähköpyörät semmoisenkin riskin että:

Peruspyörällä pääsee esim 5-10km/h ylös mäkeä x, niin sähköllä vetävät voi kulkea sem 5-10x kovempaa ylös mitä muut

Tästä seuraa ilmiö, että pyöriä voi tulla yllättäen kulmista, joista normaalisti ei odota ketään. Tai ylämäessä joku ohittaa helvetinkyytiä takaa miten sattuu

Autoilleissa on paljon risteyksiä joissa normipyörällä tuleva suunnasta x(mäestä tms) kestää vaikka 5s että pyörä ilmestyy eteen, mutta sähköllä puskevat voi pamahtaa sekunnissa katveesta eteen = katot ettei vasemmalta tule ketään eikä oikealta = joku kaheli tunkee sähköllä vasemmalta oikealle vilkaisun aikana jo tielle.

Eli sähköllä pääsee epäinhimillistä vauhtia mäkisissä kohdissa vaarallisiin tilanteisiin joita on hankala ottaa ennalta huomioon.

Ja iso osa sähköllä alkavista ajaa ihan liian kovaa tilanteeseen/kuntoonsa nähden. Esim joku joka pääsee normipyörällä 10-15km/h paahtaakin täysiä joka paikassa, eihän siinä taidot riitä

Mielestäni sähköpyörät pitäisi joko kieltää kokonaan, tai rajoittaa nopeus 15km/h tai kieltää muualla kuin ajoradalla ajo.

Helsingin päättäjät ei varmaan ymmärrä miten iso ero on ajaa tasaisella(jolloin isompi osa pääsee sitä 25km/h) vs mäkisessä maastossa jossa ehkä 1% pääsee nopeutta +25km/h mäkiä ylös
Tämä kuulostaa lähinnä itkupotku yhyhyy, miksi minun pitää ottaa muut huomioon -kirjoitukselta.

Kyllä, sähköpyörillä ajetaan ylämäkeen huomattavasti kovempaa kuin luomulla. Täällä Jyväskylässä on myös paljon mäkeä ja tiedän kyllä mistä puhut. Ongelma ei ole niinkään se että pyöräilijät ajaisivat nyt liian nopeasti, vaan se että autoilijat ovat oppineet luottamaan siihen ettei sieltä kuitenkaan ketään tule. Eiköhän tässä parissa vuodessa autoilijat ala oppia että pyörätkin kulkee ylämäkeen ja että niitä pitää kolmion takaa tullessa väistää.

Toki myös liikennesuunnittelulla on iso merkitys tähän ongelmaan. Pyöräilijöille tulisi tehdä kunnollisia pyöräväyliä, jolloin varsinkin nopeammat kuskit ajaisivat mielellään niitä pitkin. Näin täällä Jyväskylässäkin on nyt tehty ja keskustan suuntaan pääsee useasta paikasta isoja väyliä pitkin jouhevasti. Pyöräilijöiden pitäisi kuitenkin paremmin noudattaa sitä että kävelyväylillä ei pyöräillä. Jyväskylässäkin näkee tuon tuosta alamäkeen 30km/h rullaavia pyöräiliöitä ajamassa jalkakäytävää. Jalkakäytävää, jonka yli kulkee pihateitä. Monessa paikassa näkyvyys jalkakäytävälle on se 5m, jolloin jos sieltä tulee pyörä 30km/h niin onhan se mahdoton tilanne. Ongelma ei silloin ole (sähkö)pyörä vaan kuljettaja.

Toinen huomoitava asia on se että sähköpyöristä suurin osa on hyviä pyöriä, noin lähtökohtaisesti. On kunnon jarrut ja muutenkin toimivia. Paljon suuremman riskin aiheuttaa ne alamäkeen 30-40km/h laskettelevat jarruttomat mummopyörät, joita ei taitavakaan kuski saisi pysähtymään.

Ja iso osa sähköllä alkavista ajaa ihan liian kovaa tilanteeseen/kuntoonsa nähden. Esim joku joka pääsee normipyörällä 10-15km/h paahtaakin täysiä joka paikassa, eihän siinä taidot riitä
En tiedä miten kunto ja taidot liittyvät toisiinsa. Hyväkuntoisella ei ole pakosti mitään taitoja, mutta heikossa kunnossa (esim sairauden takia) oleva saattaa olla hyvinkin taitava käsittelemään laitettaan. Sen toki myönnän että nyt myös 70v mummelit/papat voivat ajella sitä 25km/h vaikka aistien puolesta olisi turvallisinta ottaa taksi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että kaikkien pitäisi kärsiä. Ei autojakaan rajoiteta 50km/h motarilla siksi että mummelit ei osaa ajaa kovempaa.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 369
Tuo pyöräilykäytöksen riskialttius ei muutenkaan ole ihan itsestäänselvä juttu, esimerkiksi MAMIL:ien kohdalla voi olla että niistä aiheutuvan ärsytyksen määrä ei ihan suoraan korreloi aiheutuvaan riskiin.

Oon tuskaillut itsekin joskus sitä että kun vedät KLV: llä niin joskus se kaikkein selkein tapa ajaa olis vaan vetää täysiä ja varoittamatta välistä - vähän niinkuin ydinfysiikassa, että saadaan fuusio aikaan pitää neutronia hidastaa, koska muuten todennäköisyys että se sujahtaa ytimen läpi törmäämättä mihinkään on liian iso - samalla tavalla kun kiskaisee randomisti poukkoilevien jalankulkijoiden välistä tarpeeksi kovaa, niin voi ottaa linjan jolle yksikään jalankulkija ei yksinkertaisesti ehdi astua. Tietenkin olen kuitenkin ihan liian mukava mies että viitsisin mulkkuilla tuolla tyylillä, ja sitten puikkelehdin siellä kävelyvauhtia kun pokemoninpelaajat ja koiranulkoiluttajat yrittää parhaansa mukaan hyppiä alle.

Ja sitten taas tätipyöräilijät voivat vetää hyvin turvallisuushakuisesti kävelyvauhdilla, ja kuitenkin mikä tahansa yllättävä tilanne voi aiheuttaa ihan ennalta-arvaamattoman disasterin kun paniikki iskee ja reaktio on jotain aivan käsittämätöntä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Ja sitten taas tätipyöräilijät voivat vetää hyvin turvallisuushakuisesti kävelyvauhdilla, ja kuitenkin mikä tahansa yllättävä tilanne voi aiheuttaa ihan ennalta-arvaamattoman disasterin kun paniikki iskee ja reaktio on jotain aivan käsittämätöntä.
Tästä tuli mieleen kun kerran (luomu)pyörällä ajoin paikallisen matkakeskuksen edestä/ohi missä on paljon käytetty tienylityspaikka suojatievaloilla. En siis ollut menossa valoihin ja ne olivat juuri vaihtuneet vihreiksi jalankulkijoille. Kaikki olivat siis poistuneet ylittämään tietä, paitsi yksi vanhempi rouva joka oli sijoittuneena kauas liikennevaloista eikä osoittanut mitään kiinnostusta tien ylittämiseen vaan päin vastoin vaikutti liikkuvan hitaasti pois päin.

Noh juuri kun olen ajamassa (tyhjää väylää) pitkin vauhdilla ohi niin tämä täti-ihminen keksiikin tehdä yli 90 asteen käännöksen paikaltaan ja samalla syöksyvän niihin liikennevaloihin, suoraan minun eteen. Siinä sai kyllä tehdä kunnon paniikkijarrutuksen molemmilla jarruilla, jotta tämä lähes parin metrin päästä syöksähtänyt täti ei jäisi alle. Tajusi kohdalla sitten mitä oli tekemässä ja ilme näytti siltä että sydäri ei varmaan ollut kaukana. En jäänyt tuolloin selvittelemään tilannetta koska mitään osumaa ei kummallekkaan tullut. Tämä siis aikanaan ilman sähköjä. Kyllä siinä muutama ärräpää meinasi tulla.

Se että ajoin tuosta kohtaa kohtalaisen kovalla vauhdilla ei siis liittynyt mitenkään sähköihin. Keskivertopyöräilijä samassa tilanteessa samalla vauhdilla olisi lähes varmasti aiheuttanut törmäyksen. Se että sähkö mahdollistaa lähes tuollaisen vauhdin kaikille, jopa niille heikoimmilla reaktioajoilla varustetuille vanhuksille, aiheuttaa todellakin vaaratilanteita. En silti syyttäisi sähköjä vaaran aiheuttamisesta vaan enemmänkin kyse on siitä miten ajetaan. Ajonopeus pitäisi sovittaa omiin taitoihin sopivaksi. Motoristille laadukkailla jarruilla varustetun kaksipyöräisen äkkijarrutus onnistuu paljon turvallisemmin ja nopeammin kuin monelle muulle. Se ei silti estä niitä järjettömästi käyttäytyviä kanssakulkijoita hyppäämästä suoraan alle ilman pienintäkään varoitusta.

Eli olen samaa mieltä. Lapset ja vanhukset pitää kiertää todella kaukaa ja olla jatkuvasti valmiina siihen että ne keksivät hypätä alle. Mitä pienempi lapsi liikkeellä, sitä enemmän itse hidastan. Sähköpyörällä se hidastaminen ja uudelleen vauhdin hakeminen ei ole työ eikä mikään. Toista se olisi luomuna. Kerran saavutettua vauhtia ei mielellään turhan päiten lasketa vaan sitten yritettäisiin vain tuurilla.

ps. sähköläskistä tulee paljon rengasmelua, mutta siitä on myös hyötyä muiden tielläliikkujien osalta. :tup:
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Mittarissa n. 5tkm ja akku voi ihan hyvin. 93%
Itsellä mittarissa 900km ja Battery health 87% (22 sykliä). (BT-E8010)

En tiedä söikö talven pakkasajot akkua kun näin nopeasti alkanut laskea. Aina siis lämpimällä akulla liikkeelle ja alle 10km matkoja. Pahimmillaan oli reilu -27°C mittarissa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 867
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tuo Bosch Performance CX on paras moottori sähköajeluun/maastoon? Ja sitä ei saa jälkiasenteisena, eli sen halutakseen on ostettava sillä valmiiksi oleva pyörä? Shimano E8000 on ilmeisesti jotakuinkin yhtä hyvä?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tuo Bosch Performance CX on paras moottori sähköajeluun/maastoon? Ja sitä ei saa jälkiasenteisena, eli sen halutakseen on ostettava sillä valmiiksi oleva pyörä? Shimano E8000 on ilmeisesti jotakuinkin yhtä hyvä?
Shimanolla on myös EP8, joka on uudempi ja vielä parempi. Tosin E8000 pärjää kyllä hienosti.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 867
Shimanolla on myös EP8, joka on uudempi ja vielä parempi. Tosin E8000 pärjää kyllä hienosti.
Tuo EP8 vaikuttaa miellyttävämmältä, sillä tarkoitus olisi opetella maastoajoa rauhalliseen tahtiin. Toinen tarkoitus on ajella matkaa, joten tuo "sujuva" avustuksen päättyminen 25kmh kohdalla olisi tärkeää. Olisiko suosituksia, mikähän näistä moottoreista sopisi parhaiten näihin toiveisiin?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Toinen tarkoitus on ajella matkaa, joten tuo "sujuva" avustuksen päättyminen 25kmh kohdalla olisi tärkeää. Olisiko suosituksia, mikähän näistä moottoreista sopisi parhaiten näihin toiveisiin?
Jos alamäkeen kiihdyttää vauhdilla niin about kaikilla se veto katkeaa aika yht'äkkisesti. Nopeus nousee niin nopeasti 25 että sen katkon kyllä tulee huomaamaan riippumatta moottorista. E8000 kanssa katko voi olla hieman häiritsevä isommilla avustustasoilla, mutta eco/trail loppuu ihan ok. EP8 tietenkin vielä parempi. Tuo ei ole erityisen iso asia jos käyttää erilaisia avustustasoja eikä tarkoitus ole vain ajaa boostilla "rajoitinta vasten" mahdollisimman pienellä polkemisella.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 867
Jos alamäkeen kiihdyttää vauhdilla niin about kaikilla se veto katkeaa aika yht'äkkisesti. Nopeus nousee niin nopeasti 25 että sen katkon kyllä tulee huomaamaan riippumatta moottorista. E8000 kanssa katko voi olla hieman häiritsevä isommilla avustustasoilla, mutta eco/trail loppuu ihan ok. EP8 tietenkin vielä parempi. Tuo ei ole erityisen iso asia jos käyttää erilaisia avustustasoja eikä tarkoitus ole vain ajaa boostilla "rajoitinta vasten" mahdollisimman pienellä polkemisella.
Ainiin. Tosiaan matka-ajossa ajan yleensä kokoajan 20-30 välillä (koska asfalttiajoa), joten tuo pienempi avustus siis käynee siihen mainiosti, jolloin ei jää pohdittavaksi kuin tuo maastoajovaatimus. Nykyisessä pyörässä avustus kun on napamoottorilla on/off, niin vaikea tajuta tuollaisen avustustason vaikutusta :D

Eli ilmeisesti siis Bosch CX tai performance line on way to go. En vaan ymmärrä vielä, mitä eroa niillä on vai onko ero lähinnä vain CX:n isommassa maksimiavustuksessa?

Edit. Siis koska että: rauhallinen maastoajo -> Bosch kaiketi silloin avustaa halutessani enemmän
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Ainiin. Tosiaan matka-ajossa ajan yleensä kokoajan 20-30 välillä (koska asfalttiajoa), joten tuo pienempi avustus siis käynee siihen mainiosti, jolloin ei jää pohdittavaksi kuin tuo maastoajovaatimus. Nykyisessä pyörässä avustus kun on napamoottorilla on/off, niin vaikea tajuta tuollaisen avustustason vaikutusta :D

Eli ilmeisesti siis Bosch CX tai performance line on way to go. En vaan ymmärrä vielä, mitä eroa niillä on vai onko ero lähinnä vain CX:n isommassa maksimiavustuksessa?

Edit. Siis koska että: rauhallinen maastoajo -> Bosch kaiketi silloin avustaa halutessani enemmän
Shimanot on täysin itse säädettävissä. Moottorissa on siis momentintunnistus ja voit säätää kolmea avustustasoa eco, trail ja boost. Jokaiselle voit laitta avustus % ja max väännön.
Mulla esim.eco55% ja 25nm, trail 70% ja 70nm ja boost 200% ja nm. Prosentit kertoo paljonko polkijan oman voiman päälle tulee apua. 100% siis tuplaa polkijan voiman 200% kolminkertaistaa. Sitten noita asetuksia voi vielä tallentaa profiileiksi. Tämä siis Stunlockerilla ja bluetoothilla.

Mulla e8000.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Tämä siis Stunlockerilla ja bluetoothilla.
Ja ihan valmistajan omallakin softalla saa muokattua low/medium/high kaikkiin kolmeen modeen oman mieltymyksen mukaiseksi. Stunlockerilla sitten paremmat ja tarkemmat säädöt.
 
Liittynyt
11.07.2018
Viestejä
89
Tuo EP8 vaikuttaa miellyttävämmältä, sillä tarkoitus olisi opetella maastoajoa rauhalliseen tahtiin. Toinen tarkoitus on ajella matkaa, joten tuo "sujuva" avustuksen päättyminen 25kmh kohdalla olisi tärkeää. Olisiko suosituksia, mikähän näistä moottoreista sopisi parhaiten näihin toiveisiin?
Kannattaa vilkaista myös Fazua. Tosin enpä ole tutkinut löytyykö hirveästi sillä toteutettuja maastoversioita, tuo painottuu enemmän tiekäyttöön. Kevyt ratkaisu ja yli 25 vauhdissa avustus liukuu hyvin pehmeästi pois eikä polkimille jää lainkaan moottorin vastusta. Tuossa suhteessa pesee raskaat tankkerit, mutta toki jos prioriteettina on voima ja suorituskyky jossain kivenkolossa, ei ole paras ratkaisu.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Neuron:ON kotiutui kanssa eilen ja pienellä testilenkillä huomasin, ettei satula pysy kunnolla ylhäällä. Laitettu ohjeen mukaiseen momenttiin. Mukana tullut kitkatahna ehti mennä jo ohjaustangon liitokseen niin onko muuta mitä tuohon voisi koittaa vai onko haettava vain uutta tahnaa? Vähän huono saatavuus näyttäisi Jkl olevan noille tahnoille.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Neuron:ON kotiutui kanssa eilen ja pienellä testilenkillä huomasin, ettei satula pysy kunnolla ylhäällä. Laitettu ohjeen mukaiseen momenttiin. Mukana tullut kitkatahna ehti mennä jo ohjaustangon liitokseen niin onko muuta mitä tuohon voisi koittaa vai onko haettava vain uutta tahnaa? Vähän huono saatavuus näyttäisi Jkl olevan noille tahnoille.
Putsaa se ja tarkista ettei siellä putkessa ole rasvaa tms ja sen voi kiristää hieman kovempaa kuin momentti sanoo, eiköhän se sillä tokene.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
886
Hommasin työmatka kulkineeksi Rock machine E60-29, pyörässä on hieman tuntemattomampi moottori : SPORT DRIVE : MD250S , Kun en ole päässyt muilla ajamaan niin kuinka tämä vertautuu muihin vastaaviin ? Bosch, Shimano....
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Onko kenelläkään otettuna sähköpyörään mitään erillistä vakuutusta kaatumisien/rikkojen varalle? Ainakin Lähitapiola ei näyttäisi korvaavaan kuin varkaudet, mutta OP:n kotivakuutuksen ehdoista voisi tulkita, että myös kaatumiset/osumat korvattaisiin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
481
Onko kenelläkään otettuna sähköpyörään mitään erillistä vakuutusta kaatumisien/rikkojen varalle? Ainakin Lähitapiola ei näyttäisi korvaavaan kuin varkaudet, mutta OP:n kotivakuutuksen ehdoista voisi tulkita, että myös kaatumiset/osumat korvattaisiin.
En ole tutkinut ehtoja, mutta eikö kotivakuutus yleensä korjaa rikkoutuneet esineet, meni ne rikki itsestään tai vaikka oman vahingon takia, eli tiputtamalla lattialle? Luulisi tällöin, että rikkoutunut pyöräkin korvataan. Ehkä tulee mieleen että pyörällä kaatuminen olisikin joku tapaturma eikä siksi korvata, mutta voihan se pyörä kaatua itsestään...
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Onko kenelläkään otettuna sähköpyörään mitään erillistä vakuutusta kaatumisien/rikkojen varalle? Ainakin Lähitapiola ei näyttäisi korvaavaan kuin varkaudet, mutta OP:n kotivakuutuksen ehdoista voisi tulkita, että myös kaatumiset/osumat korvattaisiin.
Kysyin tätä asiaa vakuutusyhtiöltäni, kyseessä If LaajaPlus-kotivakuutus, jossa pyörän varkauskorvaus max. 5000 €.

Polkupyörä luetaan urheiluvälineiksi, kun sitä käytetään liikunta- (esim. pyörälenkki), urheilu- ja kilpailukäyttöön tai -harjoituksiin. Tällöin on voimassa Kotivakuutuksessa rajoitusehto, jonka mukaan ei korvata rikkoutumisvahinkoa urheiluvälineelle urheilu- tai liikuntasuorituksen aikana.

Sitä en älynnyt kysyä, että korvataanko, jos kuljetuksen aikana pyörä vahingoittuu. Entä jos olisin ollut esim. baarissa, ja joku olisi sillä aikaa sen ulkopuolella harrastanut ilkivaltaa ja monottanut pyöräni ajokunnottomaksi? Lisäksi sellainenkin tuntuu olevan yleistä, että kiusaajanuoriso särkee kiusattavansa pyörän totaalisesti!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 444
Viestejä
4 199 615
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom