Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Veikkaus on et saldona on ainoastaan paha mieli jos tolle palstalle eksyy.
Mielestäni ei ole enää mikään elitistien forumi kuten oli aikaisemmin. Käyttäjiä on tullut nyt niin paljon Coronan takia että eivät jaksa enää nauraa aloittelijoille. Ilmeisesti nämä pahimmat änkyrät siirtyivät facebookkiin jossa kaikki skeida ja provot ovat ok. Ja pahimmat kait siirtyivät yksivaihde.net forumille.

En muuten pysty ymmärtämään tuota facebookissa pyöräilyaiheesta vänkäämistä. Tuo alusta ei vain mitenkään sovi keskusteluun. Samoja aloituksia tulee vähän väliä samoista aiheista ja samat naamat latoo samat vastaukset. Syksyllä "mikä on paras nastarengas" ja vastauksena ISP. Sitten näitä "onko kokemuksia tästä ja tästä pyörästä". Forumilla tällaiset kyselyt jäävät muidenkin katsottavaksi eikä tarvi kokoajan aloittaa uutta keskustelua.

No, ehkä en muutenkaan ymmärrä noita facebook-tyyppejä. Tuntuu että siellä kokoontuu kaikki maailman vajarit.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Olisiko tuossa 2-4 tonnin hintaluokassa ehdottaa hyvää e-fattia lihavalle? :p
Tunturi Emax tai Helkama FE10/FE11 luulisi olevan melkoisen varmoja valintoja. Yritä päästä koeajolle jossain. Joko pyöräliikkeeseen tai johonkin vuokraamoon. Usein vuokraamoissa on juuri noita malleja.
Emaxin vuosimalli 2021 on vielä uudella ep8 moottorilla. Ei pitäisi väännön loppua kesken.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Paljos suomessa ihan kokonaisuudessaan tulee kuluja jos ostaa esim 500w tai 1000w moottorilla olevan pyörän sen 250w sijaan?
Siis vakuutuksesta/rekisteröinnistä tms...
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Paljos suomessa ihan kokonaisuudessaan tulee kuluja jos ostaa esim 500w tai 1000w moottorilla olevan pyörän sen 250w sijaan?
Siis vakuutuksesta/rekisteröinnistä tms...
Kannattaa muistaa että sillä (45km/h) et sitten saa ajaa pyörätiellä, vaan autojen seassa. Näin mä olen käsittänyt.
Varsin talvella aika kylmäävää hommaa.
Vai ajattelitko vain pelkkään metsäajoon?
45km/h kulkevan 250w pyörän vakuutus on Pohjolan mukaan 200e/vuosi. Rekisteröidä sitä ei tarvitse.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Työmatkakäyttöön olisi fillari etsinnässä. Tarkoitus ajella ympäri vuoden ja ainakin pari vuotta vedellä myös pyöräkärryä niin lokasuojat on melkoisen must.
Tällä hetkellä kiikarissa Pathlite:ON 7, FOCUS AVENTURA2 6.7, Merida eBig Nine 500 EQ (uusi 600 on liian kallis) tai SUPERIOR ERX 630 TOUR. Tai ehkä HAIBIKE SDURO TREKKING 4.0

Superioria olen päässyt ajamaan eikä siinä nyt mitään vikaa oikein ollut. Focus pitäisi tulla kauppaa tässä lähiviikkoina Merida ja Pathlite pitäisi sitten ostaa sokkona.
Tulee kahden henkikön käyttöön toisella mittaa 184cm ja toisella 173cm. Tämä hieman hankaloittaa rungon koon valintaa.
Mihin näistä lähtisitte vai olisiko jotain muuta vastaavaa tarjolla?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Paljos suomessa ihan kokonaisuudessaan tulee kuluja jos ostaa esim 500w tai 1000w moottorilla olevan pyörän sen 250w sijaan?
Siis vakuutuksesta/rekisteröinnistä tms...
Jos pyörä avustaa max 25 km/h asti, niin korkeintaan 1000w pyörään riittää liikennevakuutus, joka maksaa esim. IF:ssä noin 90e vuodessa.

Jos pyörä avustaa yli 25 km/h nopeudessa, niin se tulisi rekisteröidä mopoksi. Sen hintaa en tiedä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Paljos suomessa ihan kokonaisuudessaan tulee kuluja jos ostaa esim 500w tai 1000w moottorilla olevan pyörän sen 250w sijaan?
Siis vakuutuksesta/rekisteröinnistä tms...
Näille yli 250W vehkeille on myös oma ketju:

Itse halusin juuri 250W rajoittimella olevan vehkeen, jotta saa päästellä myös metsäpoluilla ilman maanomistajan lupaa. 250W/25km/h pyörät kun rinnastetaan polkupyöriksi ja L1e-A (1000W/25km/h) rinnastetaan "moottorittomaksi ajoneuvoksi".

Todellisuudessahan nuo "250W" rajoittimelliset pyörät ovat lähes järjestään yli 250W tehoilla. Hetkellisissä nykäisyissä ne antaa jopa yli 500W tehoja, vaikka pidemmän päälle ovatkin "250W" rajoittimella ja sen takia laillisesti polkupyöriä. Ero halvimman "250W" pyörän ja parhaimman "250W" pyörän välillä on aikamoinen. Samalla akulla toiselle luvataan "jopa 185km" toimintamatka, kun toiselle "jopa 80km" matka. Kumpihan näistä avustaa enemmän? :)

Lisää luettavaa vääntö vs. teho: Torque rating on E-bikes - marketing gimmick?

Todellisuudessa "jopa 250W teho" on aivan yhtä tyhjän kanssa oleva markkinointitermi. Minua ei yhtään haittaa että pyörä "vähän" ylittää tuon ihan vakiona tehtaalta tullessaankin. Valmistaja sanoo että 250W, joten lain mukaan se on 250W. :D

1614587680414.png

1614587692350.png


 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
398
Näille yli 250W vehkeille on myös oma ketju:

Itse halusin juuri 250W rajoittimella olevan vehkeen, jotta saa päästellä myös metsäpoluilla ilman maanomistajan lupaa. 250W/25km/h pyörät kun rinnastetaan polkupyöriksi ja L1e-A (1000W/25km/h) rinnastetaan "moottorittomaksi ajoneuvoksi".

Todellisuudessahan nuo "250W" rajoittimelliset pyörät ovat lähes järjestään yli 250W tehoilla. Hetkellisissä nykäisyissä ne antaa jopa yli 500W tehoja, vaikka pidemmän päälle ovatkin "250W" rajoittimella ja sen takia laillisesti polkupyöriä. Ero halvimman "250W" pyörän ja parhaimman "250W" pyörän välillä on aikamoinen. Samalla akulla toiselle luvataan "jopa 185km" toimintamatka, kun toiselle "jopa 80km" matka. Kumpihan näistä avustaa enemmän? :)

Lisää luettavaa vääntö vs. teho: Torque rating on E-bikes - marketing gimmick?

Todellisuudessa "jopa 250W teho" on aivan yhtä tyhjän kanssa oleva markkinointitermi. Minua ei yhtään haittaa että pyörä "vähän" ylittää tuon ihan vakiona tehtaalta tullessaankin. Valmistaja sanoo että 250W, joten lain mukaan se on 250W. :D




Ymparisto > Usein kysytyt kysymykset jokamiehenoikeuksista Tämän mukaan L1e-A olisi jokamiehen oikeuksien piirissä?
 
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
121
Kiitos paljon! Varauslista on ollut tuossa tabissa auki, mutta taidanpa näillä puheilla sulkea. Nyt vaan pitäisi jo pikkuhiljaa saada joku vehje tilaukseen kevään ajelua varten. Olisiko tuossa 2-4 tonnin hintaluokassa ehdottaa hyvää e-fattia lihavalle? :p

Esim. FitNord Rumble 300 sähköfatbike (690Wh tehoakku) - Kuntokauppa.fi löytyisi 20% alesta ja vaikuttaisi hyvältä kun takamoottori momentintunnistimella, mutta onko sitten liiankin halpa?
Älä nyt ole liian innokas. Olet tekemässä useimmille suhteellisen arvokasta hankintaa, joten sitä kannattaa pohtia. Kuten Tellervo mainitsi, pyörän vuokraus on erinomainen tapa tutustua pyöriin. Toinen tapa - tietenkin, on koeajaa pyöriä. En tiedä missä päin asut, mutta tuskin noita varten koutii kuitenkaan kovin monen sadan kilometrin päähän matkustamaan. Jos olet varma, että sähköpyöräily miellyttää (se on hauskaa ja sitä on mahdollista harrastaa huonokuntoisempanakin!), niin sitten laitat suoraan pätäkkää useamman tonnin ja ostat suoraan merkkipyörän. Itse en fättipyöriin ole niin innostunut, ovat hieman kankeita ajella polulla, mutta yksi vaihtoehto olisi sähkötäysjousto, mutta niissä taitaa olla jonkinlaiset painorajat, mitä ne on, en ole varma.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Sähköfatit taitaa olla vähän menneen talven lumia? Ennemmin kääntäisin katseen vaikka 27.5 plussaan päin. 3" rengas on yllättävän monikäyttöinen.
Ja kyllä hyvä pyörä maksaa useamman tonnin. Halvalla nyt vaan ei saa hyvää, ikävä kyllä.
Ja huonoilla vehkeillä ei kannata harrastaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
32
Näistä "250W 25kmh" sähköpyöristähän ei kirjaimellisesti rajoiteta huipputehoa vaan yritetään lopettaa avustaminen 25kmh ajovauhtiin mennessä.

En ole vielä löytänyt, että joku olisi oikeasti mitannut eri moottoreiden todelliset huipputehot. Nuo arviokäyrät antavat varmaan silti viitteitä järjestyksestä ja tuovat hyvin esille sen, että teho on riippuvainen kadenssista.

h)apumoottoreilla varustetut polkupyörät, joissa on suurimmalta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 W:n sähkömoottori, jonka tehonsyöttö katkeaa, kun pyöräilijä lopettaa polkemisen, ja vähenee muutoin asteittain ja lopulta katkeaa ennen kuin ajoneuvo saavuttaa nopeuden 25 km/h;

’suurimmalla jatkuvalla nimellisteholla’ tarkoitetaan E-säännössä nro 85 vahvistettua kolmenkymmenen minuutin enimmäistehoa sähkömoottorin ulostuloakselissa;
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Näistä "250W 25kmh" sähköpyöristähän ei kirjaimellisesti rajoiteta huipputehoa vaan yritetään lopettaa avustaminen 25kmh ajovauhtiin mennessä.

En ole vielä löytänyt, että joku olisi oikeasti mitannut eri moottoreiden todelliset huipputehot. Nuo arviokäyrät antavat varmaan silti viitteitä järjestyksestä ja tuovat hyvin esille sen, että teho on riippuvainen kadenssista.

h)apumoottoreilla varustetut polkupyörät, joissa on suurimmalta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 W:n sähkömoottori, jonka tehonsyöttö katkeaa, kun pyöräilijä lopettaa polkemisen, ja vähenee muutoin asteittain ja lopulta katkeaa ennen kuin ajoneuvo saavuttaa nopeuden 25 km/h;

’suurimmalla jatkuvalla nimellisteholla’ tarkoitetaan E-säännössä nro 85 vahvistettua kolmenkymmenen minuutin enimmäistehoa sähkömoottorin ulostuloakselissa;
Mistä tämä lainaus on?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Sähköfatit taitaa olla vähän menneen talven lumia? Ennemmin kääntäisin katseen vaikka 27.5 plussaan päin. 3" rengas on yllättävän monikäyttöinen.
Ja kyllä hyvä pyörä maksaa useamman tonnin. Halvalla nyt vaan ei saa hyvää, ikävä kyllä.
Ja huonoilla vehkeillä ei kannata harrastaa.
Halvallakin voi saada hyvää, mutta silloin pitää kasata itse sopivaan fillariin tai ostaa rungosta lähtien kaikki.
Kiitos paljon! Varauslista on ollut tuossa tabissa auki, mutta taidanpa näillä puheilla sulkea. Nyt vaan pitäisi jo pikkuhiljaa saada joku vehje tilaukseen kevään ajelua varten. Olisiko tuossa 2-4 tonnin hintaluokassa ehdottaa hyvää e-fattia lihavalle? :p

Esim. FitNord Rumble 300 sähköfatbike (690Wh tehoakku) - Kuntokauppa.fi löytyisi 20% alesta ja vaikuttaisi hyvältä kun takamoottori momentintunnistimella, mutta onko sitten liiankin halpa?
Kannattaa tutustua frey.bike muutamilla kokemusta tässä toisessa ketjussa: Tehokkaat sähköpolkupyörät (yli 250W)
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Kiitos paljon! Varauslista on ollut tuossa tabissa auki, mutta taidanpa näillä puheilla sulkea. Nyt vaan pitäisi jo pikkuhiljaa saada joku vehje tilaukseen kevään ajelua varten. Olisiko tuossa 2-4 tonnin hintaluokassa ehdottaa hyvää e-fattia lihavalle? :p

Esim. FitNord Rumble 300 sähköfatbike (690Wh tehoakku) - Kuntokauppa.fi löytyisi 20% alesta ja vaikuttaisi hyvältä kun takamoottori momentintunnistimella, mutta onko sitten liiankin halpa?
Sahkofatti on vahan valiinputoaja. fattiahan hommataan sen vuoksi, kun se menee lumessa hyvin. Toisaalta tavallinen nakkikumisahkomaastopyora menee kanssa hyvin lumessa, kun se on painava eli oma paino tuo saman efektin kuin normifatissa renkaat. Muutamia sahkofatteja nakee, mutta kun ne on hintavia ne ei oikein kaupaksi mene.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Mitäs muuten jos pyörä liikkuu moottorilla ilman avustusta ja ei ole hommannut sitä liikennevakuutusta ja siitä jollain tavalla (miten?) jää kiinni niin mitä tosta seuraamuksia on?
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Mitäs muuten jos pyörä liikkuu moottorilla ilman avustusta ja ei ole hommannut sitä liikennevakuutusta ja siitä jollain tavalla (miten?) jää kiinni niin mitä tosta seuraamuksia on?
Kiinni nyt voi jäädä varmaan vain siten, että poliisi ajelee vaikka vieressä ja huomaa, että et polje yhtään. Vaan tuskinpa nuo siltikään pysäyttäisivät, jos ei ajele miten sattuu. Ei niitä kiinnosta jos polkupyörällä ajellaan 25 km/h.

Yleisesti ottaen, jos ajaa vakuuttamattomalla ajoneuvolla, niin siitä voi joutua maksamaan vakuutusmaksua vastaavan maksun, sekä laiminlyöntimaksun, jonka suuruus voi olla korkeintaan kolme kertaa vakuutusmaksun suuruus.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Mitäs muuten jos pyörä liikkuu moottorilla ilman avustusta ja ei ole hommannut sitä liikennevakuutusta ja siitä jollain tavalla (miten?) jää kiinni niin mitä tosta seuraamuksia on?
Kai siita sakot saa ja riippuu kuinka tietoinen tai aktiivinen poliisi on niin vakuutusmaksuja joutuu maksamaan. Poliisin jarjestelma on vahan tyhma se pitaa erikseen ilmoittaa vakuutusyhtiolle etta nain paassyt kaymaan. Kaikki poliisivirkailijat eivat sita tieda tai ei ole aikaa ja halua ilmoitella erikseen niin jotkut sitten valttyy silta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 288
Itselläni on sähkömaasturi jokapäiväisenä kulkuvälineenä kesät talvet ja kyllä kaipaan auraamattomaan lumeen leveämpää rengasta, ei kunnon sohjossa yms meinaa tulla ohjaamisesta mitään kun eturengas möyryää milloin mihinkin vaikka sähkömoottorin avulla etenemiskykyä riittääkin.

Ensi talveksi joku sähköläski tulee talliin, ihan jo huoltovarmuuden vuoksi että pääsee duuniin kelillä kun kelillä. Bonuksena voi sitten rällätä lumessa muutenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Kai siita sakot saa ja riippuu kuinka tietoinen tai aktiivinen poliisi on niin vakuutusmaksuja joutuu maksamaan. Poliisin jarjestelma on vahan tyhma se pitaa erikseen ilmoittaa vakuutusyhtiolle etta nain paassyt kaymaan. Kaikki poliisivirkailijat eivat sita tieda tai ei ole aikaa ja halua ilmoitella erikseen niin jotkut sitten valttyy silta.
Ihan vaan näin mielenkiinnosta, niin mikäs vakuutusyhtiö on tehnyt diiliin poliisin kanssa, että pääsee laskuttamaan vakuuttamattomia?
Nyt ei ole kyse kuitenkaan autosta tms. missä on yleensä pohjalla joku sopimus.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Mitenköhän LVK on hinnoitellut sähköpyörän vakuutuksen. Lienee joka tapauksessa yli sata euroa vuodessa, ja ainakin minun kohdallani toimisi hyvin pelotteena, mikäli joutuisi esimerkiksi vuoden vakuuttamattomuusjaksolta maksamaan vakuutus-/rangaistusmaksuna nelinkertaista vakuutusmaksua vastaavan summan.

Sahkofatti on vahan valiinputoaja. fattiahan hommataan sen vuoksi, kun se menee lumessa hyvin. Toisaalta tavallinen nakkikumisahkomaastopyora menee kanssa hyvin lumessa, kun se on painava eli oma paino tuo saman efektin kuin normifatissa renkaat. Muutamia sahkofatteja nakee, mutta kun ne on hintavia ne ei oikein kaupaksi mene.
Minun mielestä se nimenomaan ei ole väliinputoaja. Fätti on raskas, mutta hauska ajaa ja tähän raskauteen sähköt auttaa. Ja hintavuutta voidaan selittää sillä, että kysyntää riittää, vaikka hinta olisi korkeahko.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Minun mielestä se nimenomaan ei ole väliinputoaja. Fätti on raskas, mutta hauska ajaa ja tähän raskauteen sähköt auttaa. Ja hintavuutta voidaan selittää sillä, että kysyntää riittää, vaikka hinta olisi korkeahko.
Joo itse myös ihmettelen tuota väitettä. Fätin isoin ongelma kun on sen raskaus vs muut. Sähköä mukaan ja se ongelma ratkeaa heti. Kyllä on ollut mukava päästellä työmatkalla muista ohi kun voi sohjoon ja lumeen painaa vain reippaasti. Siinä missä maasturi vinkuroi urissa oikein kunnolla, pääsee fatilla läpi pienellä tasapainoilulla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Ei taida suomessa olla myynnissä mitään fattia 20 tuumasilla renkailla mikä ei olis ihan samaa/huonompaa kamaa ku halvimmat kiinan pyörät?
Tarviin jopon ajoasennon, levyjarrut eteen ja taakse ja noi 20 tuumaiset pyörät, eikä sais olla edes kauhean kallis, ei taida sellaista löytyä?

Itse nyt ellen jotain unohda niin ainoot mitä oon löytänyt on verkkiksen ja bilteman pyörät mitkä sopii tohon, niin ja kone glanssin RKS pyörät jotka näyttää aivan kiinan tusinalta, niin ilmeisesti vaan pakko tilaa jotain suoraan ns kiinasta (eu varastosta)...:(
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 017
Ihan vaan näin mielenkiinnosta, niin mikäs vakuutusyhtiö on tehnyt diiliin poliisin kanssa, että pääsee laskuttamaan vakuuttamattomia?
Nyt ei ole kyse kuitenkaan autosta tms. missä on yleensä pohjalla joku sopimus.
En tiedä. Mutta jos on joku niin tuskin se menee pyörien kohdalla automaatisestä kun ei se mene autojenkaan kohdalla. Viranomaisethan ei niitä vakuutusmaksuja peri.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Joo itse myös ihmettelen tuota väitettä. Fätin isoin ongelma kun on sen raskaus vs muut. Sähköä mukaan ja se ongelma ratkeaa heti. Kyllä on ollut mukava päästellä työmatkalla muista ohi kun voi sohjoon ja lumeen painaa vain reippaasti. Siinä missä maasturi vinkuroi urissa oikein kunnolla, pääsee fatilla läpi pienellä tasapainoilulla.
2.35 29 tuumasella renkaalla voi painaa sohjoon ihan reippaasti. Ihan hyvin on selvitty. Toki meneehän läski eri malliin kyllä.
On mulla kaks luomuläskiä ollu ja onhan niissä etunsa. Tykkäsin niistä kyllä.
Mutta etu 3" plussapyörään on kohtuu pieni.

Voisin mä täysjoustoläskinkin ottaa, Huradax vaan maksaa liikaa.
Yks jäykkäperä sähköpyörä on ollu ja enää en kelpuuta kuin täpärin. Se 25km/h juurakkokivikkohelvetissä ei jäykkäperällä oikein naurata. Tai sit pitää vetää putkelta kokoajan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Onko joku testaillut eroa läskipyörän ja 27.5x3.0 täpärin välillä talvikelissä? Tai vielä tarkemmin läskin ja Fat Freddie-renkailla olevan täpärin? Nuo FF:t taitaa olla isoimpia kumeja, joita normimaastureihin saa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Shimanon ketjuista huonoja kokemuksia sähkärissä. KMC on hyvä ja halpa. Tätä ketjua käyttänyt kymppilehtisessä KMC X10 X10.93 MTB Road Bike Chain 116L 10 Speed for Shimano SRAM Campagnolo | eBay

Ihan oikeasti halvempaa laatuketjua saa hakea kissojen ja koirien kanssa. 14 Euroa posteineen. Ihmetyttää se nykytrendi kun sähköpyöriin laitetaan jopa 12s pakkoja joihin sitten saa ostaa moninkertaisesti maksavia osia. Ei sähköpyörässä tee yhtään mitään 12s pakalla. Vielä vähemmän tarvetta jollekin 50-lehtiselle takarattaalle joita noissa näkee.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Shimanon ketjuista huonoja kokemuksia sähkärissä. KMC on hyvä ja halpa. Tätä ketjua käyttänyt kymppilehtisessä KMC X10 X10.93 MTB Road Bike Chain 116L 10 Speed for Shimano SRAM Campagnolo | eBay

Ihan oikeasti halvempaa laatuketjua saa hakea kissojen ja koirien kanssa. 14 Euroa posteineen. Ihmetyttää se nykytrendi kun sähköpyöriin laitetaan jopa 12s pakkoja joihin sitten saa ostaa moninkertaisesti maksavia osia. Ei sähköpyörässä tee yhtään mitään 12s pakalla. Vielä vähemmän tarvetta jollekin 50-lehtiselle takarattaalle joita noissa näkee.
Itsellä 46 takaratas ja kyllä sille käyttöä on ollut. Toisinaan kiivetty pienimmällä vaihteella ja max boostilla kun riittävän kokoista mäkeä lähtee nousemaan. Perusmaasturi vain sutisi tuossa, mutta fatti tyhjillä renkailla menee aikamoisia mäkiä ylös.

Itsellä 11 vaihdetta ja lähes aina "normaalissa" ajossa vaihdan 2 tai jopa 4 vaihdetta kerralla. XT vaihtajalla kun saa kivasti hypittyä pari vaihdetta kerralla isommalle ja vaikka 4 kerrallaan alaspäin. Jos pitäisi jokainen naksutella yksitellen niin 8 olisi varmaan sopivin vaihdemäärä. Maastossa noista 11 vaihteesta kyllä nauttii kun saa sopivan aina käyttöön. :)
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Omassa pyörässä 12spd voimansiirto, Sramin triggeri joka sallii vain yhden naksun kerrallaan. Pitäydyn varmaan tuossa, oletan et säästää ketjua.
Mut joo 10-pakalla pärjäis varmaan hyvin silläkin.

Katsotaan nyt mikä on ketjujen kestoikä, en ole edes katsonu paljon on mittarissa. Garminin mukaan 245km, siihen sit työmatkat päälle.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 253
Itsellä on käytössä ollut KMC E11 E-Bike ketju. Mittarissa nyt noin 800 kilometriä ja ketjumittarin mukaan ei ole kulunut vielä edes 0.5% (joka on mittarin ensimmäinen mitta). Ja vääntöä on ollut ihan riittävästi (1000w keskiömoottori). Tuntuu vain kestävän ja kestävän. Toki hintaakin on yli 30e vaikka tilaisi Saksasta ja tuplat jos Suomesta.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Shimanon ketjuista huonoja kokemuksia sähkärissä. KMC on hyvä ja halpa. Tätä ketjua käyttänyt kymppilehtisessä KMC X10 X10.93 MTB Road Bike Chain 116L 10 Speed for Shimano SRAM Campagnolo | eBay

Ihan oikeasti halvempaa laatuketjua saa hakea kissojen ja koirien kanssa. 14 Euroa posteineen. Ihmetyttää se nykytrendi kun sähköpyöriin laitetaan jopa 12s pakkoja joihin sitten saa ostaa moninkertaisesti maksavia osia. Ei sähköpyörässä tee yhtään mitään 12s pakalla. Vielä vähemmän tarvetta jollekin 50-lehtiselle takarattaalle joita noissa näkee.
12-lehtisissä pakoissa Sramin X01 on ymmärtääkseni kestävän ketjun maineessa, kun taas KMC ei, vertailutesti vaikka täältä. Tilanne taitaa olla eri 10s ja 11s vaihteistoilla.

Olen samaa mieltä, että 12s järjestelmä on turhan monimutkainen verrattuna tarpeeseen, luotettavuuteen ja hintaan sähköpyörässä. Kymppi tai 11s riittäisi, koska moottorin vääntö auttaa ja helpottaa kadenssin hakemisessa. Samoin 10s/11s kestänee voimaa paremmin ja on edullisempi uusia, mikä väistämättä sähköpyörällä tapahtuu nopeammin.

Eri mieltä olen 50-piikkisen rattaan järkevyydestä. Sähkömaastopyörällä jaksaa ja voi mennä paikoista, joista luomulla sama kaveri ei mene. Tarpeita matalille välityksille tulee mm. sohjossa hitaasti ajaessa tai härskin jyrkässä ylämäessä, johon ei ole saanut kelattua vauhtia. Toki 50-piikkinen ei ole itselläni niin paljon käytössä kuin luomulla oli, silti on jonkin verran kuitenkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
En sitä kiellä etteikö jollain olisi tarvetta myös sähkärissä jättirieskalle takana. Oma kokemukseni on että 34 edessä ja 11-36 takana ei ole kertaakaan jättänyt mäkeen. Jos ylämäki on liian jyrkkä tuolle yhdistelmälle niin siinä nousee jo keula siihenmalliin että tunkkaamiseksi menee.

Luomulla sama periaate ja samat kiekot siinä myös kierrossa. Jos paukut ei riitä tuolle pakalle niin lähden kotiin. Ei oikein into enää tällä ikää riitä vispaamaan satasen kadenssilla kävelyvauhtia jotain ylämäkeä. Mutta kukin tavallaan, kunhan ajaa ja nauttii.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Omassa pyörässä 12spd voimansiirto, Sramin triggeri joka sallii vain yhden naksun kerrallaan. Pitäydyn varmaan tuossa, oletan et säästää ketjua.
Mut joo 10-pakalla pärjäis varmaan hyvin silläkin.

Katsotaan nyt mikä on ketjujen kestoikä, en ole edes katsonu paljon on mittarissa. Garminin mukaan 245km, siihen sit työmatkat päälle.
Sramin uusissa ebike vaihtajissa onkin lukittuna tuo 1 vaihde kerrallaan, säästää ketjua pahimmalta rutinalta.

Sramin 12 olis kyllä aika painajainen, ketjut ja pakat maksaa omaisuuden. 11 tuntuu nykyään olevan mainstreamia ja hinnat järkeviä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 781
Sramin uusissa ebike vaihtajissa onkin lukittuna tuo 1 vaihde kerrallaan, säästää ketjua pahimmalta rutinalta.

Sramin 12 olis kyllä aika painajainen, ketjut ja pakat maksaa omaisuuden. 11 tuntuu nykyään olevan mainstreamia ja hinnat järkeviä.
Teräksinen NX-pakka PG1230 Shimanon HG-vapariin alta 90 euroa, X01 todella kestävä ketju 46 euroa. Jos haluaa säästää, niin GX ketju 25 euroa. Ei niin mahdottoman kallista. Sitten, jos alkaa X01 tai XX1 kutkuttelemaan, niin lompakko pääsee ylipainosta kerralla.

Kai se yleinen konsensus on, että simpan XT:ssä saa rahalleen vastinetta aika hyvin. Uusi Deorekaan ei kuulemma ole huono hintalaatusuhteessa. Sramilta sellainen on tiukemmassa, vaikka itselläni on hyviä kokemuksia NX single-clickistä sähkötäpärissä. NX vastaa kai Deorea.

1x12 (tai 1x12 halvemmissa) on mainstreamia maastureissa tällä hetkellä. Cycloissa ja maantievehkeissä taitaa 1x11 olla yleinen?
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Mitähän helvettiä mun pyörässä nyt taas mättää, jos polkee voimakkaasti oikealla jalalla niin kuuluu ihmeellistä rohinaa, vähän kuin ottaisi rengas kiinni peltiseen lokariin, mutta ei ota...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
122
Vakioketju valmistajan mukaan Sram SX Eagle 12s. Ketju kesti reilu 700km Rocky Mountainissa. Pelkästään maastoajoa, jotkut ehkä sanoisi vaativaksi, pääasiassa syksyn kurakeleissä ja aina täysavustuksella(vääntöä 108Nm). Nyt meni NX Eagle ketju, jos menee loppuun samoissa kilsoissa, niin pitää kokeilla vaikka tuota X01 seuraavaksi.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Vakioketju valmistajan mukaan Sram SX Eagle 12s. Ketju kesti reilu 700km Rocky Mountainissa. Pelkästään maastoajoa, jotkut ehkä sanoisi vaativaksi, pääasiassa syksyn kurakeleissä ja aina täysavustuksella(vääntöä 108Nm). Nyt meni NX Eagle ketju, jos menee loppuun samoissa kilsoissa, niin pitää kokeilla vaikka tuota X01 seuraavaksi.
Sanoisin melkein että pirun hyvin on kestäny.
Mulla on hinnat-alkaen SX Eaglen voimansiirto, jännä nähdä pitkällekö tolla pärjää. Toimii ainakin vielä pirun nätisti ja luotettavan oloisesti. Päivitetään tarpeen mukaan paremmaks. Esim se yhdestä möhkäleestä koneistettu Sramin 11spd pakka, sitä ei ainakaan luomulla saanu ajamalla kulumaan! :D
Jos päivitystarve laadun takia tulee eteen laitan kyllä paremman pään 11spd Sramia.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 094
Mitäs noin tonnin hintaisia perussähköpyöriä löytyy nykyään? Mummomalli paras vaihtoehto. Romutuspalkkioille pitäisi löytää käyttöä 80v kuskille kun ajokortti meni.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Mitäs noin tonnin hintaisia perussähköpyöriä löytyy nykyään? Mummomalli paras vaihtoehto. Romutuspalkkioille pitäisi löytää käyttöä 80v kuskille kun ajokortti meni.

Biltemassa useampi vaihtoehto napavaihteilla, niin vaatii todella vähän huoltoa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Vaihdoin uuteen sähköpyörään heti aluksi alemman hintapään ketjun tilalle SRAM Eagle X01 12s -ketjun, jolle lupaillaan moninkertaista kestoa halpisketjuihin verrattuna. Toisen ketjun laitoin huoltolaukkuun varaketjuksi. Molemmat ketjut putsasin tehdasöljyistä ja käsittelin ne Squirt E-bike -vahalla tippa kerrallaan ketjun rullille. Ainakin minulla tällä Squirtillä vahatut ketjut ovat toimineet hyvin vielä 16 asteen pakkasessa. En kyllä koskaan tule palaamaan ketjuöljyihin, niin paljon siistimpää kaikki huolto- ja asennustyöt ovat, kun ei yhtään tarvitse pelätä sormien tai muiden paikkojen sotkeentumista. Ketjun ja vahan tilasin Saksan Amazonilta muiden tavaroiden mukana, olivat veroineen jotain 46 € ja 12 €.

Vaihteisto on SRAM SX Eagle 12s ja pakka PG1230 11-50T, johon saa maantieajossa eniten kuluvat kolme pienintä ratasta 30 eurolla. Ainakin tähän asti vaihteet ovat toimineet oikein mainiosti kovalla pakkasellakin.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Mulla on paikallaan tohon SX-settiin kuuluva halpisketju edelleen, nyt ajettu 550km about. Vielä ei ole tarvinnut tehdasrasvojen jäljiltä ketjuja voidella laisin. Ajan aina tehdasrasvat "loppuun" ja sen jälkeen REXiä pintaan.
Ei ole vielä halpisketju venynyt edes 0.5:n rajaan. Mielenkiinnolla odotan kauan noi kestää ajoa. GX-ketjut on jo hankittu valmiiksi, niissä hinta/laatu melko hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Mulla on paikallaan tohon SX-settiin kuuluva halpisketju edelleen, nyt ajettu 550km about. Vielä ei ole tarvinnut tehdasrasvojen jäljiltä ketjuja voidella laisin. Ajan aina tehdasrasvat "loppuun" ja sen jälkeen REXiä pintaan.
Ei ole vielä halpisketju venynyt edes 0.5:n rajaan. Mielenkiinnolla odotan kauan noi kestää ajoa. GX-ketjut on jo hankittu valmiiksi, niissä hinta/laatu melko hyvä.
Kulumiseen vaikuttaa ajotyyli valtavasti. Poika ajoi n.500km/pakka ja oli kaksi pienintä ratasta loppu. 3-4 pakkaa tais mennä noin. Kouluun 10km/suuntaansa ja aina pelkällä boostilla. Ja usein taisi vielä lähteä paikaltaankin isolla vaihteella...

Poika sai ajokortin ja ei ole pyörään koskenut. Itse ajanut samaisella pyörällä nyt maastoajoa joku 1300km samalla pakalla+ketjulla ja hyvin toimii. Boostilla tosta ehkä max. 5km. Yli 70% ecolla ja loput traililla.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
306
Vaihdoin uuteen sähköpyörään heti aluksi alemman hintapään ketjun tilalle SRAM Eagle X01 12s -ketjun, jolle lupaillaan moninkertaista kestoa halpisketjuihin verrattuna. Toisen ketjun laitoin huoltolaukkuun varaketjuksi. Molemmat ketjut putsasin tehdasöljyistä ja käsittelin ne Squirt E-bike -vahalla tippa kerrallaan ketjun rullille. Ainakin minulla tällä Squirtillä vahatut ketjut ovat toimineet hyvin vielä 16 asteen pakkasessa. En kyllä koskaan tule palaamaan ketjuöljyihin, niin paljon siistimpää kaikki huolto- ja asennustyöt ovat, kun ei yhtään tarvitse pelätä sormien tai muiden paikkojen sotkeentumista. Ketjun ja vahan tilasin Saksan Amazonilta muiden tavaroiden mukana, olivat veroineen jotain 46 € ja 12 €.

Vaihteisto on SRAM SX Eagle 12s ja pakka PG1230 11-50T, johon saa maantieajossa eniten kuluvat kolme pienintä ratasta 30 eurolla. Ainakin tähän asti vaihteet ovat toimineet oikein mainiosti kovalla pakkasellakin.
Itsellä on juuri noi samat osat odottamassa asennusta. Pyörässä SX-osat ja nyt uutena X01-ketjut ja Squirt E-bike-vaha. Tilasin R2-bikestä, koska se oli tällä hetkellä ainut kauppa missä noita ketjuja oli edes saatavilla.
Tällä hetkellä pyörällä ajettu karvan vajaa 1000km alkuperäisillä ketjuilla. Ajattelin että kierrätän tuhannen kilometrin välein kolmea ketjua. Tilasin siis kaksi X01-ketjua. Samalla lähti mukaan nippu työkalua, mm. Pedro's chain checker plus II, jolla mitatessa vanhat ketjut eivät ole kuluneet vielä ensimmäiseenkään merkkiin asti (0,5%).

X01 ketjuihin päädyin tämän testin perusteella. Varsinkin tämä kuvaaja sinetöi päätöksen:

Eli käyttökulut/10000km.

Ketjuöljyn valitsin suunnilleen tuurilla. Tossa luki taikasanat "e-bike" ja ajattelin että pari euroa enemmän ei varmaan haittaakkaan.
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
94
Mielessä on pyörinyt nykyisen fitnesshybridin sähköistys itse kaupunkiajoa jouduttaakseen, keskimoottorilla ja runkoakulla ehdottomasti. Ketjussa on vähemmän keskustelua noista Bafangeista ja muista, eikä oikeen maallikolle selviä mistä näitä kannattaisi tilata. Onko esimerkiksi Aliexpressin tai Amazonin myyjillä mitään muuta eroa, kuin hinta? Kaikki väittävät mahdolliseksi toimittaa EU sisällä ilman ylimääräisiä kuluja. Muutama sivu taaksepäin jollain oli kokemuksia ilmeisesti tuolta samaiselta Aliexpressin myyjältä, joten kai sieltä jotain tavaraa tulee ihan ovelle asti. Tuon ensimmäisen linkin kohdalta suunnittelin pyörääni 250W moottoria 17,4Ah akulla, jossa olisi väitetysti Samsungin kennot (?). Kiinnitysmekanismi näyttää huomattavasti paremmalta, jos akun saa todellakin lukittua runkoon näiden valmispyörien valmistajien tavoin (?)

Onko kokemuksia näistä köyhien miesten sähköpyöristä, eli itsekasatuista vaihtoehdoista, joilla kuitenkin tavoitellaan samanlaista keskimoottori/runkoakku-konfiguraatiota mitä valmiissa paketeissa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 377
Noissa linkeissäsi on bbs01 moottori, saatavilla on myös uudempi? Ja parempi? Bbs02 samaan hintaan.

Itse tilasin alista ebike motor&battery myyjältä espanjan varastolta, tuli suunnilleen viikossa perille.

Tämä paketti siis kyseessä, moottori 750w koska(aavistus enemmän puhtia ja 48v järjestelmä ei lämpene ihan niin paljoa)


Tuon paketin mukana tulleessa 17ah akussa ainakin oli samsungin kennot sisällä.

Jos haet polkupyörämäisempää kokemusta niin kannattaa katsoa tsdz2 moottoria, niissä on momentintunnistus, bafang on melko kulmikas ajettava koska avustus on aina sama, vain sitä saa säädettyä mihin nopeuteen saakka se avustaa.
 
Liittynyt
15.10.2017
Viestejä
94
Hyvä pointti, että muitakin vaihtoehtoja on valittavana. Katsoin videon jossa on jokseenkin kuvattu noita moottorien eroja. Ilmeisesti Tongsheng asennus ei ole yhtä kivuton keskiön osalta, ja videolla sanoo käyttäneensä liimaa väljän kiinnityksen vuoksi :confused:. Meneekö tuollaisella tehokkaammalla setillä herkästi haamupolkemiseen, eli jalkojen liike on muodollisuus vain antaa moottorille kaasua? Videolla mainitsi Bafangin heikkoutena tuntumaeron, minkä perusteella Tongsheng kuulostaisi kieltämättä paremmalta ja luonnollisemmalta kun pyörä nykyiselläänkin kulkee ihan kiitettävää vauhtia tarvittaessa. Kiinnityksen osalta tärkeää on kuitenkin se mahdollisuus myös irroittaa tarvittaessa jos pyörä vaihtuu maastoisempaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 446
Viestejä
4 199 732
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom