Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 122
Olisiko suosituksia 1.5k€ paikkeilla olevista sähköpyöristä? Noin 25km tulisi päivittäin ajoa (myös talvella jos mahdollista) lähinnä asfaltilla ja hiekkatiellä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
379
Onko täällä ihmisiä jotka on sähköistänyt pyöränsä halvalla jollain etunapamoottorisarjalla? Kiinnostaisi kokemukset mistä saisi halvalla sarjan ja akut yms
Amazon.de hakusanalla e-bike conversion kit saa alle 200 euroon muunnossarjan, ja toiset 200 euroa kohtuullisen kokoiseen akkuun. Vahva suositus takanapamoottoriin, yhtä tuollaista etunapamoottorillista kokeillut ja oli niin vammainen ajaa että vaihdoin sen pyörään taakse ja ketjut veks (tämä oma mielipide).
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Amazon.de hakusanalla e-bike conversion kit saa alle 200 euroon muunnossarjan, ja toiset 200 euroa kohtuullisen kokoiseen akkuun. Vahva suositus takanapamoottoriin, yhtä tuollaista etunapamoottorillista kokeillut ja oli niin vammainen ajaa että vaihdoin sen pyörään taakse ja ketjut veks (tämä oma mielipide).
Mikä siitä vammaisen teki?

Itse ajelin yhdellä etuvetoisella monta vuotta, ei toki optimi mihinkään maastoon, mutta työmatkapyörään helpoin ja nopein oli asentaa.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Mikä siitä vammaisen teki?

Itse ajelin yhdellä etuvetoisella monta vuotta, ei toki optimi mihinkään maastoon, mutta työmatkapyörään helpoin ja nopein oli asentaa.
Riippuen tehosta ja ajotavasta varsin erikoinen ajettava. Takuulla isolla osalla ei ongelmaa mutta takavetoisen ajotapaan tottuneena varsin erikoinen kokemus. Sama sähköpotkulaudoissa, joutuu opettelemaan erilaisen ajotavan tiettyihin tilanteisiin kun tietää eturengas on se joka vetää. Yhtä etumoottorista fillaria kokeilin joskus ja ajotavallani tuli heti ajatus että rengas vetäisi mutkassa alta koska tuppaa kanttailtua aika hyvissa kulmissa myös hiekalla yms. Plus esim valoista paikoiltaan lähtiessä kovempaa polkaistessa raskas täysjoustokin tykkää nostaa keulaa 250w moottorin kanssa joten voi olla aika liukas esim lähteä paikoiltaan. Etenkin jos ei ole poljinvoiman tunnistusta vaan on/off tyyppinen avustus.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
379
Riippuen tehosta ja ajotavasta varsin erikoinen ajettava. Takuulla isolla osalla ei ongelmaa mutta takavetoisen ajotapaan tottuneena varsin erikoinen kokemus. Sama sähköpotkulaudoissa, joutuu opettelemaan erilaisen ajotavan tiettyihin tilanteisiin kun tietää eturengas on se joka vetää. Yhtä etumoottorista fillaria kokeilin joskus ja ajotavallani tuli heti ajatus että rengas vetäisi mutkassa alta koska tuppaa kanttailtua aika hyvissa kulmissa myös hiekalla yms. Plus esim valoista paikoiltaan lähtiessä kovempaa polkaistessa raskas täysjoustokin tykkää nostaa keulaa 250w moottorin kanssa joten voi olla aika liukas esim lähteä paikoiltaan. Etenkin jos ei ole poljinvoiman tunnistusta vaan on/off tyyppinen avustus.
Sama työ asentaa se taakse ellei nyt satu olemaan thru-axle takapää, mutta tälläisessä tapauksessa todennäköisesti et kuitenkaan ole asentamassa hub-mallista moottoria. Huomattavasti luonnollisempi ajotuntuma. Koetapa hyppäytää etupäätä kanttarin yli kun 10kiloa ylimääräistä massaa edessä. Takapää tehty kestämään paremmin vääntöä ja voimia. Hinta ero pari kymppiä. Pyörien paino jakauma helposti sellainen että etupyörä sutii(ei hyvä scenaario talvella tai soratiellä). En keksi mitään syytä mikä puoltaisi etumoottoria. Ihan sama vaikka sulla olis pyörässä takana vaihteeton, kappavaihteellinen tai väärä määrä rattaita pakassa, suosittelen tuota halpaa takamoottorillista missä tulee mukana 7 rattainen pakka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Mitä sitten tehdään, kun takanapamoottorin vapaarattaasta aika jättää? Saa niihin varaosia?

Ja eikö nuo useimmiten ole vielä antiikkisille kierrepaikoille tarkoitettuja?
 

BHN

Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
242
Amazon.de hakusanalla e-bike conversion kit saa alle 200 euroon muunnossarjan, ja toiset 200 euroa kohtuullisen kokoiseen akkuun. Vahva suositus takanapamoottoriin, yhtä tuollaista etunapamoottorillista kokeillut ja oli niin vammainen ajaa että vaihdoin sen pyörään taakse ja ketjut veks (tämä oma mielipide).
Se on jo aika lähellä valmiin biltema pyörän hintaa
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
1
Ois sähköpyörä etsinnässä 168cm pitkälle ajajalle, budjettina 2600e
Onko porukalla heittää suosituksia hyvistä pyöristä?
Suurin osa matkasta asfaltilla ajoa ja jonnin verran maastossakin olis tarkoitus päästä.
Verkkokaupan outletista löytyis tällästä suoraan varastosta, käsittääkseni moottori ja akku on tossa ihan pätevät, entäs muut osat?
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
379
Se on jo aika lähellä valmiin biltema pyörän hintaa
Sfeomi Electric Bicycle Conversion Kit, 26 Inch 36V 500W E-Bike Conversion Kit, Electric Bike Kit, Ebike Electric Bike Conversion Kit, Brushless Motor Hub : Amazon.de: Sports & Outdoors
YOSE POWER E-Bike Battery 36 V 12.5 Ah Hailong Bicycle Battery 250 W / 350 W / 500 W Down Tube for Mifa Vaun Prophete Black : Amazon.de: Sports & Outdoors
Esimerkkinä Amazon.de akku 220 + muunnossarja 180 = 400 euroa + omanpyörän arvo?
vs
Sähköpolkupyörä City 26" 7 vaihdetta
Biltema pyörä 600euroa

Elikä järkevää jos jo omistat tai saat pyörän halvalla/ilmaiseksi. Ota huomioon akun kapasiteetti, ja mahdollisuus ostaa paremmin vääntävä muunnossarja samaan hintaan. Myös pitemmän päälle napamoottorillinen tulee halvemmaksi kun voimansiirron osat eivät kulu yhtä nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Sfeomi Electric Bicycle Conversion Kit, 26 Inch 36V 500W E-Bike Conversion Kit, Electric Bike Kit, Ebike Electric Bike Conversion Kit, Brushless Motor Hub : Amazon.de: Sports & Outdoors
YOSE POWER E-Bike Battery 36 V 12.5 Ah Hailong Bicycle Battery 250 W / 350 W / 500 W Down Tube for Mifa Vaun Prophete Black : Amazon.de: Sports & Outdoors
Esimerkkinä Amazon.de akku 220 + muunnossarja 180 = 400 euroa + omanpyörän arvo?
vs
Sähköpolkupyörä City 26" 7 vaihdetta
Biltema pyörä 600euroa

Elikä järkevää jos jo omistat tai saat pyörän halvalla/ilmaiseksi. Ota huomioon akun kapasiteetti, ja mahdollisuus ostaa paremmin vääntävä muunnossarja samaan hintaan. Myös pitemmän päälle napamoottorillinen tulee halvemmaksi kun voimansiirron osat eivät kulu yhtä nopeasti.
Bilteman pyörässä on aivan onneton 24v ja 200w moottori, sekä vielä onnettomampi 7,8ah akku. Ehdottomasti ennemmin diy setti, sillä saa paljon pidemmän käyttöiän ja mukavampaa käyttöä. Tietty sillä erotuksella, että takuuta ei varsinaisesti ja joutuu/saa itse kasata.

Itselläni on nyt toinen yosepowerin setti ja tuntuisi olevan laadukkaita osia ja akulla ajelee todella pitkiä matkoja (ilman polkemistakin) :D ensimmäinen oli 350w, jonka rajoitin 250w ja tämä toinen 1kw sarja
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Kiitokset ensimmäisestä asiallisesta vastauksesta kysymykseeni.
Onko vielä parempia ideoita? Onko jotain hyötyä LCD8:sta verrattuna LCD3:een?

Nämä lienevät oikeat valinnat:
1. Motor: a. Front motor / b. Rear motor(default)/ c. Freehub motor(add extra 20 USD)
a

2. Wheel size: 16" / 18" / 20" / 22" / 24" / 26"(default)/ 27.5"/ 700C
700C

3.Brake: a.Lever(default)/ b.Sensor
a

4.Throttle: a.Thumb(default)/ b.Twist
a

5.LCD: a.3/ b.8
a

6. PAS: a.V12L(default)/ B.BZ-10C/ c.D12L
a
Setti tuli kotiovelle asti, eikä edes tullaamaan joutunut. Vaikuttaa toistaiseksi oikein asialliselta sarjalta. Ohjeessa varoitetaan asentamasta vetävää etupyörää alumiiniseen etuhaarukkaan, koska korvakkeet niissä ovat ohjeen mukaan valua, joka ei tule kestämään. En huomannut kokeilla magneetilla, mutta epäilen pyöräni haarukan olevan terästä. Meinasin aloittaa asennuksen polkemisanturista, mutta se leikki loppui lyhyeen, koska poljinvarren irroitukseen tarvitaan siihen tarkoitettu ulosvetäjä. Polkupyörät ovat nykyään Volkswagen-tasoisia virityksiä, eli joka hommaan tarvitaan oma erikoistyökalu. Leikki jatkuu, kun saan hankittua tai lainattua ulosvetäjän.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
379
Montako tuntia tuommosen sarjan asentamiseen menee?
Pyörä irti, uusi muunnosnapa tilalle 5min. Käsigrippi irti, kaasukahvan asennus, grippi takaisin 5 min. Akun asennus, kaksi pulttia muutoma minuutti. Ohjainboksin kiinnitys, johtojen kiinnitys, johtojen niputtaminen 10 minuuttia. Renkaan täyttö pari minuuttia.

..Ja sitten aikaa vievin homma; poljintunnistimen asennus, työkalulla oikean puolen kampi-irti, jos hyvä tuuri aukeaa parissa minuutissa, huonolla tuurilla joudut rälläköimään kammen palasiksi, aika arvio tunti. Poljin keskiön avaus tunnistinta varten, hyvällä tuurilla parin minuutin homma, huonolla tuurilla rikot poljin keskiön kierteet tai erikoisavaimen jos ylipäätään saat keskiön auki, aikaarvio tunti. Eli laiska mies jättää helposti viimeisen vaiheen tekemättä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Setti on muuten asennettu, mutta jätin kaasun asentamatta, koska luulin, että ilmankin pärjää. Ohjain antaa kuitenkin virheilmoituksen kaasuvivun puuttumisesta. Pitäisikö ohjaimesta saada disabloitua kaasuvivun kokonaan pois käytöstä? En itse löytänyt sellaista asetusta. Näyttö on KT LCD3 v3.0
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Setti on muuten asennettu, mutta jätin kaasun asentamatta, koska luulin, että ilmankin pärjää. Ohjain antaa kuitenkin virheilmoituksen kaasuvivun puuttumisesta. Pitäisikö ohjaimesta saada disabloitua kaasuvivun kokonaan pois käytöstä? En itse löytänyt sellaista asetusta. Näyttö on KT LCD3 v3.0
Itsellä ei kyllä ole missään vaiheessa vaatinut kaasukahvaa, mutta asetuksista kyllä piti muuttaa P4 0:ksi, jotta paikaltaan pääsee kaasulla liikkeelle. Kannattaa googlettaa vielä lcd3 manuaali ja lukea läpi, mutta en tosiaam tiedä että olisi asetusta joka vaatisi kaasukahvan olemassaoloa.

Toimiiko sarjasi kaasukahvalla kuitenkin?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Olin arponut PAS-anturin piuhan kaasukahvan piuhaan. Siksi herjasi. Netistä tosiaan löysin ohjeet, joilla sain parametrit kuntoon. Nyt toimii hienosti.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Olin arponut PAS-anturin piuhan kaasukahvan piuhaan. Siksi herjasi. Netistä tosiaan löysin ohjeet, joilla sain parametrit kuntoon. Nyt toimii hienosti.
Itsellä toimi myös pas sensori kaasukahvan paikalla, kun sitä sormin pyörittelin siinä testatakseni, ainakin nykien pääsi liikkeelle. Hyvä tietää että liittimissä onkin eroa
 
Liittynyt
30.03.2019
Viestejä
252
Kokemuksia Cubesta? Saa ehdottaa myös vastaavia, maasto-ominaisuudet plussaa koska olisi myös talviajoa. Max budjetti sen ~3000€. Ensimmäistä sähköpyörää siis etsinnässä, 185cm 85kg kuljettajalle.

1629999388294.png
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 217
Kokemuksia Cubesta? Saa ehdottaa myös vastaavia, maasto-ominaisuudet plussaa koska olisi myös talviajoa. Max budjetti sen ~3000€. Ensimmäistä sähköpyörää siis etsinnässä, 185cm 85kg kuljettajalle.

Aika budjettipyörä tuoho hintaan. Itse ajan Cubella ja en ole valittamista keksinyt. Kysyisin Fun Cornerista tarjouksen maililla. Näin tein itse ja sain useamman satasen alennusta ja ilmaisen rahdin.

Cube Reaction Hybrid Race 625 grey´n´metal 2022 - Fun Corner
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Kokemuksia Cubesta? Saa ehdottaa myös vastaavia, maasto-ominaisuudet plussaa koska olisi myös talviajoa. Max budjetti sen ~3000€. Ensimmäistä sähköpyörää siis etsinnässä, 185cm 85kg kuljettajalle.

oon jonkun 1500km rullannut kyseisellä pyörällä 625w akulla kylläkin, keula nyt ei parasta laatua ole mutta muuta moittimista en ole löytänyt. kyllä sillä mehtä polkujakin ajelee. bikesterissä oli ainakin aikaisemmin malli jossa oli lokarit ja valot yms. mukana valmiina.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
59
oon jonkun 1500km rullannut kyseisellä pyörällä 625w akulla kylläkin, keula nyt ei parasta laatua ole mutta muuta moittimista en ole löytänyt. kyllä sillä mehtä polkujakin ajelee. bikesterissä oli ainakin aikaisemmin malli jossa oli lokarit ja valot yms. mukana valmiina.
Itse olen nyt vuoden aikana lähes 4000 km ajellut samanlaisella Cuben 625w pyörällä ja eipä ole mitään isompaa valittamista. Keula vois olla parempikin mutta työmatkat ja satunnaiset maastoajelut on hoituneet ihan hyvin.

Talvella saattoi olla pari päivää että olis kaivannu ihan läskirenkaita mutta muuten pärjännyt ihan ISP nastarenkailla.
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Paljonko sähköpolkupyörän akku pitää olla kun tulisi tarkoituksena talviajoon. Siis että avustavana vetäisi mutta itse kuitenkin polkisin. Matkaa tulisi päivässä 30 kilometriä.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Paljonko sähköpolkupyörän akku pitää olla kun tulisi tarkoituksena talviajoon. Siis että avustavana vetäisi mutta itse kuitenkin polkisin. Matkaa tulisi päivässä 30 kilometriä.
5kwh tuntia riittänee. Tarkemman arvion antamiseksi pitäisi tietää enemmän kuljetettavasta massasta, pyörätyypistä, paikasta, maastosta, keskilämpötilasta ja renkaista. Sekä paljon kaikesta muustakin, mutta jos nyt edes noista olisi antaa arviota
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
5kwh tuntia riittänee. Tarkemman arvion antamiseksi pitäisi tietää enemmän kuljetettavasta massasta, pyörätyypistä, paikasta, maastosta, keskilämpötilasta ja renkaista. Sekä paljon kaikesta muustakin, mutta jos nyt edes noista olisi antaa arviota
80 kiloa, tasaista, 15c-25c pakkasta. nastarenkaat, pyörän ulkonäkönä joku tämmönen:
1630750835718.png
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
5kwh tuntia riittänee. Tarkemman arvion antamiseksi pitäisi tietää enemmän kuljetettavasta massasta, pyörätyypistä, paikasta, maastosta, keskilämpötilasta ja renkaista. Sekä paljon kaikesta muustakin, mutta jos nyt edes noista olisi antaa arviota
5kWh on ihan älytön kapasiteetti. Sillä lämmittäisi pienen saunan sähkökiukaan ja ottaisi yhdet löylyt. Oman pyöräni akkukapasiteetti on teoreettisesti 48V*19,2Ah=0,921,6kWh. Sen uskoisin riittävän kapasiteetin puolesta helposti kysyjän tarpeeseen, jos omiakin jalkoja heiluttaa. Ajan itse tuolla akulla noin viisi kertaa 24km:n työmatkan (24km edestakaisin). Sen sijaan pelkään, että kovassa pakkasessa akku ei anna virtaa. Se olisi siis säilytettävä sisällä ja toivottava, että ei jäähdy matkan aikana.

Tuosta tulikin mieleeni LCD3 asetusten kohta: "C12 Controller Minimal Voltage Setting"
Onko akun käyttöiän suhteen turvallista käyttää 48V akulle oletusta?
Default value 40V

Jatkan vielä tähän saman toosan (KT LCD3 v3.0 ) parametreista. Onko kokemusta tämän käytöstä?
C13 ABS Brakes and Anti-Charge Control Setting

C13 Value ABS Braking Strength Energy Recovery Efficiency
0 None None
1 Class 1 Braking Strength Best energy recovery
2 Class 2 Braking Strength General energy recovery
3 Class 3 Braking Strength Weaker energy recovery
4 Class 4 Braking Strength Poor energy recovery
5 Class 5 Braking Strength Bad energy recovery

Taulukko on mielestäni epälooginen. Luulisi suuremmalla jarrutusvoimalla saatavan enemmän energiaa talteen. 0 oli oletusasetus. Testasin 1, 3 ja 5, mutta en huomannut eroa. Näyttöön tulee yli 20km/h vauhdissa latauksen symboli hetkeksi, mutta en huomaa, että moottori hidastaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.06.2020
Viestejä
1 299
Onko pyöristä mitään tietämättömille millanen homma asentaa bafangin keskimoottorisarja maastopyörään ja tarviiko erikoistyökaluja useampia? Videoiden perusteella muutaman erikoisemman tarvii kampien kanssa. Onko täällä bafangin moottoreita asentaneita vai kannattaako suunnata fillarifoorumille kyselemään? Tarkoitua olisi myydä nykyinen sähköpyörä jolla kuljen kaupungissa ja sähköistää perus whiten maastopyörä ns tein itse ja säästin menttaliteetillä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 257
Onko pyöristä mitään tietämättömille millanen homma asentaa bafangin keskimoottorisarja maastopyörään ja tarviiko erikoistyökaluja useampia? Videoiden perusteella muutaman erikoisemman tarvii kampien kanssa. Onko täällä bafangin moottoreita asentaneita vai kannattaako suunnata fillarifoorumille kyselemään? Tarkoitua olisi myydä nykyinen sähköpyörä jolla kuljen kaupungissa ja sähköistää perus whiten maastopyörä ns tein itse ja säästin menttaliteetillä.
Erikoistyökaluista ei tarvita kuin kampien irroitustyökalu, että saa vanhat kammet irti. Keskiötyökalu vanhan keskiön irroittamiseen. Haka-avain bafangin mutterin kiristämiseen.

Kammet irti, vanha keskiö irti. Bafangi paikoilleen. Akku paikoilleen. Johtojen virittely mieleisekseen.

Keskiöavain riippuu mikä keskiö pyörässä on.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Kuvittelen, että tuollainen keskiömoottori on konseptina susi. Pyörien ketjut eivät tahdo kestää ihmisenkään voimia, eli varaa ei ole yhtään lisävoimalle. Entä mitä tapahtuu vaihteita vaihtaessa? Osaako keskiömoottori silloin keventää vetoa vai rikkooko ketjujen lisäksi rattaat? Oikaiskaa, jos vain kuvittelen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 838
Kuvittelen, että tuollainen keskiömoottori on konseptina susi. Pyörien ketjut eivät tahdo kestää ihmisenkään voimia, eli varaa ei ole yhtään lisävoimalle. Entä mitä tapahtuu vaihteita vaihtaessa? Osaako keskiömoottori silloin keventää vetoa vai rikkooko ketjujen lisäksi rattaat? Oikaiskaa, jos vain kuvittelen.
Ketjuja on kaikenlaisia, myös suht kestäviä. Tollanen Bafang on vielä aika pienitehoinen, ei mitään ongelmaa. Ongelmat tulee vasta kun tehoa on monta kilowattia tai ketju on jotai biltemakuraa.

Kyllä, vedon saa pois vaihteenvaihdon ajaksi.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Kuvittelen, että tuollainen keskiömoottori on konseptina susi. Pyörien ketjut eivät tahdo kestää ihmisenkään voimia, eli varaa ei ole yhtään lisävoimalle. Entä mitä tapahtuu vaihteita vaihtaessa? Osaako keskiömoottori silloin keventää vetoa vai rikkooko ketjujen lisäksi rattaat? Oikaiskaa, jos vain kuvittelen.
Ketjut kestävät keskimoottoreidenkin kanssa 500-1000km. Kehitystä on niissäkin tapahtunut aikojen saatossa. Moottorit myös yleensä keventävät automaattisesti kun pyöräilijä keventää (paitsi tehokkaimmalla asetuksella). Keskimoottorin hyvä puoli on välityksen hyödyntäminen.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 257
Kuvittelen, että tuollainen keskiömoottori on konseptina susi. Pyörien ketjut eivät tahdo kestää ihmisenkään voimia, eli varaa ei ole yhtään lisävoimalle. Entä mitä tapahtuu vaihteita vaihtaessa? Osaako keskiömoottori silloin keventää vetoa vai rikkooko ketjujen lisäksi rattaat? Oikaiskaa, jos vain kuvittelen.
Kuvitelmasi on väärä.

Ketjut kannattaa tietysti olla e-bike ketjut. Kestävät kyllä hyvin. Vaihtajaan laitetaan anturi, joka katkaisee moottorin syötön heti kun vaihdetta vaihdetaan.

Hyvin kesti 1000w bafangissa ketjut viime syksystä kevääseen. Reilu 1000km tuli ajettua ja ovat vieläkin ihan hyvässä kunnossa. Nyt tosin pyörä vaihtui, niin samaa ketjua ei voi hyödyntää.

KMC:n e sarjan ketjut kestävät.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
KMC:n e sarjan ketjut kestävät.
Meneekö sitten yli 50tkm, jos säännöllisesti öljytään ja jopa joskus puhdistetaan?

Miksi se olisi ok, että kerran vuodessa vaihdetaan ketjut? Kerran vuodessa tuli siitä oletuksesta, että vuodessa perus pyöräilijä pyöräilisi 1000km. Olisiko ok, että moottoripyörän ketjut vaihdettaisiin 5000km:n välein tai auton vetonivelet 10 000km:n välein?
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Meneekö sitten yli 50tkm, jos säännöllisesti öljytään ja jopa joskus puhdistetaan?

Miksi se olisi ok, että kerran vuodessa vaihdetaan ketjut? Kerran vuodessa tuli siitä oletuksesta, että vuodessa perus pyöräilijä pyöräilisi 1000km. Olisiko ok, että moottoripyörän ketjut vaihdettaisiin 5000km:n välein tai auton vetonivelet 10 000km:n välein?
Näytä mulle ihminen joka ajaa samoilla ketjuilla 50tkm :rofl: :facepalm:

Edes moottoripyörän ketjut ei kestä tuollaisia matkoja...
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
657
Mulla menisi ketjut vaihtoon tuolla 1000km vaihtovälillä 13 melkein 14 kertaa vuodessa. Ja kun nuo ketjut ei ihan ilmaisia ole niin äkkiä tulisi iso kulu siitä. Mutta nyt napamotilla sama ketju kesti hyvin 14 000 km, jonka jälkeen vaihdoin (sama takapakka edelleen jne), ja olisi kestänyt vielä pidempäänkin.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Näytä mulle ihminen joka ajaa samoilla ketjuilla 50tkm :rofl: :facepalm:

Edes moottoripyörän ketjut ei kestä tuollaisia matkoja...
Kestää ne kunhan asentaa pro-oilerin. Eli ketjuille syötetään jatkuvalla syötöllä moottoriöljyä, joka voitelee, puhdistaa ja sitten lentää hittoon.

E-bike käytössä normaalilla rataspakka-vaihteistolla ja keskimoottorilla ne e-bike ketjut tosiaan kestää sellaisen 1000km jonka jälkeen kannattaa vaihtaa. Jos oikeasti ajaa 15tkm vuodessa niin silloin kyllä kannattaa katsoa hubivaihteita. Niiden kanssa ketjuilla pääsee tietenkin paljon pidempään kun ketjun ei tarvitse koskaan siirtyä sivusuunnassa. Tuollaiset single-speed ketjut voi tehdä paljon vahvemmiksi kuin pakalla hyppivät ketjut.

Mutta jos meinaat ajaa 40km jokaisena vuoden päivänä niin voin kertoa että et kyllä pääse samalla akullakaan kovin montaa vuotta. Tai sitten ajat pääasiassa yli 25km/h ja avustuksen tarkoitus on auttaa vain isoimmissa mäissä.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
900
Näytä mulle ihminen joka ajaa samoilla ketjuilla 50tkm :rofl: :facepalm:

Edes moottoripyörän ketjut ei kestä tuollaisia matkoja...
Niinpä, miksi moottoripyörän ketjut on saatu kestämään eli puolen tunnin? Niissä on kuitenkin 100Nm kampiakselilla, jonka jälkeen on alennusvaihde, eli momenttia on paljon enemmän eturattaalla. Eturatas on hyvin pieni verrattuna polkupyörän eturaattaaseen, ja voima on kääntäen verrannollinen ketjupyörän halkaisijan kanssa. Lisäksi monesti moottoripyörillä keskinopeudet ovat suurempia.

Jos on vara ostaa se 4k sähköfillari ni ehkä on varaa ostaa myös ne 40euron ketjut vaikka kerran vuodessa.
Tuohon hintaan saa moottoripyörän O-rengasketjut, joilla tosiaan ajaa sen 40tkm. Ei kai polkupyörän ketjut voi maksaa yli 4€?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Mulla menisi ketjut vaihtoon tuolla 1000km vaihtovälillä 13 melkein 14 kertaa vuodessa. Ja kun nuo ketjut ei ihan ilmaisia ole niin äkkiä tulisi iso kulu siitä. Mutta nyt napamotilla sama ketju kesti hyvin 14 000 km, jonka jälkeen vaihdoin (sama takapakka edelleen jne), ja olisi kestänyt vielä pidempäänkin.
Napamoottori säästää ketjuja. Keskimoottori kuluttaa ketjuja normaalia paljon nopeammin.
 
Liittynyt
17.03.2019
Viestejä
1 217
Tuohon hintaan saa moottoripyörän O-rengasketjut, joilla tosiaan ajaa sen 40tkm. Ei kai polkupyörän ketjut voi maksaa yli 4€?

Tossa varmaa se yks syy miks sulla ei ketjut kestä jos Puuilosta ostaa ketjut 4 eurolla. Mutta esim sramin gx tai xx1 ketjut jotka maksavat sen 20-50e niin kestävät kyllä toistatuhatta rusautella sähköpyörällä. Ja toki riippuu paljon ajajastakin, niinkuin muissakin ketjuvetoisissa vehkeissä.

Ja ei se auton jakoketjukaan ikuinen ole vaikka on "suunniteltu" kestämään koko auton ikä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 723
Niinpä, miksi moottoripyörän ketjut on saatu kestämään eli puolen tunnin? Niissä on kuitenkin 100Nm kampiakselilla, jonka jälkeen on alennusvaihde, eli momenttia on paljon enemmän eturattaalla. Eturatas on hyvin pieni verrattuna polkupyörän eturaattaaseen, ja voima on kääntäen verrannollinen ketjupyörän halkaisijan kanssa. Lisäksi monesti moottoripyörillä keskinopeudet ovat suurempia.
Ja moninko kertaisesti se moottoripyörän ketju painaa vs. polkupyörän ketju? Jos sinulla on noin kauhea hinku kestävään ketjuun niin siitä vain asentamaan mopon ketju polkupyörään. Voin luvata että kestää sen 30tkm jos puhdistat ja rasvaat niitä säännöllisesti. Niin ja tietenkään ei mitään avonaisia vaihdepakkoja vaan huoltovapaampi keskiövaihteisto. Ei ne ketjut moottoripyörissäkään kestäisi jos ne pitäisi tehdä hyppimään rattaalta toiselle ja kestämään rasitusta huomattavan vinossa kulmassakin.

Tuntuu että tässä tahallaan trollataan. "Miksi rekka-autolla ei kulje 300km/h kun kyllähän mun moottoripyörälläkin kulkee". "Miksi tojotaan ei voi muka lastata 10 tonnin kuormaa kun kyllähän rekatkin kestää helposti sellaista kuormaa ja enemmänkin" :facepalm:
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Itse vaihdoin heti uutena sähkömaasturiini SRAM Eagle X01 12s -ketjun ja alkuperäisen GX-mallisen jätin varaketjuksi. Tällä X01-ketjulla on ajeltu jopa 7000 km sähkömaasturikäytössä. Ohessa linkki perusteellisia testejä tekevän kaverin tuloksiin, netissä myös laajempi versio. Oma 2000 km ajeltu ketju ei näytä mitään venymisen merkkejä, voitelena ollut Squirt Ebike -vaha.

Testitulokset
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Mä oon nykyään käyttänyt SRAMin halvemmasta päästä olevia ketjuja ja kierrättänyt kahta ketjua muutaman sadan kilometrin välein. Saa paremmin puhdistettua kun on uittanut sitä jossain suossa ja rataspakka kuluu tasaisemmin.

Ongelmahan tuossa on se että jos käyttää ketjut loppuun niin sitten rataspakan saa vaihtaa samalla ja siitä tulee paljon kalliimpaa.

Itse heitän ketjut kierrätykseen 0.7% venymän kieppeillä. Tai venymäähän tuo ei oikeasti ole vaan kulumaa.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Mulla on tilauksessa toinen SRAM Eagle X01 12s -ketju, ja aion myös näitä kierrättää, kunhan se saapuu Saksasta. Itse laskin niin, että tulee paljon vaivattomammaksi ja halvemmaksi näitä 50 euron X01-ketjuja kierrättää 2000 km:n sykleissä verrattuna SRAM:n halpisketjuihin.

Kun ketjujen voitelussa olen nykyään käyttänyt vahaa, niin ihan hyvin voin ryvettyneen pyörän putsata kylppärissä lämpimässä suihkussa itseni kaverina:)
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
298
Aika huonolta näyttää Shimanon moottorilla saatavuus pyörissä. Onko joku seurannut enemmän markkinoita ja osaisi arvioida milloin EP8 moottorilla olisi etu- tai täysjousitettuja maastopyöriä taas tulossa?

Ymmärtääkseni tuo Ep8 on hyvä moottori. Vai kannattaako vilkuilla myös muilla moottoreilla varustettuja?

Aatellut jos sen 2-4k laittaisi pyörään ja ostaisi kerralla kunnollisen.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Aika huonolta näyttää Shimanon moottorilla saatavuus pyörissä. Onko joku seurannut enemmän markkinoita ja osaisi arvioida milloin EP8 moottorilla olisi etu- tai täysjousitettuja maastopyöriä taas tulossa?

Ymmärtääkseni tuo Ep8 on hyvä moottori. Vai kannattaako vilkuilla myös muilla moottoreilla varustettuja?

Aatellut jos sen 2-4k laittaisi pyörään ja ostaisi kerralla kunnollisen.
Shimano EP8 vs. Bosch Gen 4.

Erot hyvin pieniä. Boschissa oli mielestäni matalampi ääni, eli miellyttävämpi matala murina. Boschissa oli myös enemmän vääntöä matalilla kampikierroksilla. Shimanossa hienoisen pehmeämpi avustus kovilla tehoilla. Erot joka tapauksessa todella pieniä. Sokkona ilman ääntä ei pystyisi edes sanomaan kumpaa ajaa.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 257
Aika huonolta näyttää Shimanon moottorilla saatavuus pyörissä. Onko joku seurannut enemmän markkinoita ja osaisi arvioida milloin EP8 moottorilla olisi etu- tai täysjousitettuja maastopyöriä taas tulossa?

Ymmärtääkseni tuo Ep8 on hyvä moottori. Vai kannattaako vilkuilla myös muilla moottoreilla varustettuja?

Aatellut jos sen 2-4k laittaisi pyörään ja ostaisi kerralla kunnollisen.
Eikös Bosch gen 4, eli performance line cx ole vähintään yhtä hyvä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 847
Viestejä
4 211 177
Jäsenet
70 968
Uusin jäsen
Sinivuokko-85

Hinta.fi

Ylös Bottom