Säästäminen ja sijoittaminen

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 364
Mites muilla on hoidossa säästöjen kerryttäminen? Löytyykö osakkeita tai rahastoja, tai ihan vaan säästötiliä? Itse yritän hiljalleen kerryttää molempia ja pidemmälle ajalle tulevaisuuteen väsätyt excel-kaavat luo uskoa siihen, että pienistä puroista voi muodostua vielä iso virta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5
Mites muilla on hoidossa säästöjen kerryttäminen? Löytyykö osakkeita tai rahastoja, tai ihan vaan säästötiliä? Itse yritän hiljalleen kerryttää molempia ja pidemmälle ajalle tulevaisuuteen väsätyt excel-kaavat luo uskoa siihen, että pienistä puroista voi muodostua vielä iso virta.
Itellä vähän kaikkea tuota, eli rahastoja, osakkeita ja säästötiliä. Rahastoissa paino tällä hetkellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
29
Ostaminen on hauskaa ja itselläni ei ole koskaan pysynyt rahat taskussa. Kun palkka tulee tai tilille kertyy tonni "ylimääräistä" niin helposti tulee tarve ostaa uudet kaiuttimet, joku tekninen vimpain, moottoripyörän raato tai vähintään alkaa orastaa autokuume.

29.1. kuluvaa vuotta kuitenkin ostin ekat osakkeet OP:n kamppiksen yhteydessä kaverin suosituksella. Ilmaiset välitykset mahdollisti pienet satasen-kolmen per yhtiö, sijoitukset ja sai parin tonnin salkun hyvin hajautettua kerrasta. Sen jälkeen olenkin työntänyt "ylimääräiset" osakkeisiin. Tänään viimeksi sata kpl juuri listautunutta vincittiä. Salkussa suurimmat on Nokia, Sampo, Telia, Atria, Alma media, Teleste ja Nordea. Sen lisäksi olen laittanut pientä pesämunaa ja kuukausittaisen siirron rahastoihin Ruotsiin ja tanskaan.

N. 8% voitolla ollaan ja parasta on se, että tuota rahaa ei olisi tilillä jollen olisi osakkeita ostanut. Eli olen asennoitunut että vaikka jäisin tonnin tappiolle niin olen useamman tonnin saanut säästöön.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
147
Ostaminen on hauskaa ja itselläni ei ole koskaan pysynyt rahat taskussa. Kun palkka tulee tai tilille kertyy tonni "ylimääräistä" niin helposti tulee tarve ostaa uudet kaiuttimet, joku tekninen vimpain, moottoripyörän raato tai vähintään alkaa orastaa autokuume.
Vähän sama vika, nyt tosin alkanut sijoittaminen ja säästäminen hieman kiinnostamaan. Opiskelut vielä kesken niin varmaan varmaan on ihan hyväkin kiinnostua noista nyt ennen kuin syöksyy kokonaan sinne työelämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Ennen meni itselläni kaikki rahat saman tien kun ne tulivat. Nykyään tutustunut rahastoihin ja tavallaan jopa hieman koukuttunut seuraamaan niiden kehitystä.

Aluksi kokeilin ihan Dansketädin suosittelemaa rahastoa. Noh, se oli helppo pystyttää ja sen seuraaminen omassa verkkopankissa tai mobiilisovelluksella oli hleppoa. Kuitenkin hieman asiaa tutkiessani tämä Dansken rahasto oli aivan paska. Esim hoitokulut yli kaksi prosenttia.

Suosittelen tutustumaan Seligsonin rahastoihin. Heillä hyvä asiakaspalvelu ja oikeasti paljon fiksummat rahastot kuin pääpankeilla.

Osakkeet ovat itselläni seuraava tutustumisen kohde. Toisaalta olen nyt ihan tyytyväinen rahastoihiini tällä säästökapasiteetilla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
85
Olen ajatellut aloittaa rahastosäästämisen, tosin tässä viimeiset 2-vuotta on ollut asunnon osto edessä "ihan kohta", joten vielä en ole saanut aikaiseksi :smoke: Kokemuksia nordnetin superrahastoista?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5
Täällä vedetään "tylsästi" etf:llä. Joka palkasta reilu siivu (~50%) muutamaan etf:än ympäri palloa. Säästäminen aloitettu reilu vuosi sitten ja sijoitushorisontti on jossain kaukana. Suorat osakesijoitukset saattaisivat tuoda mielenkiintoa, mutta tästä mielenkiinnosta maksettava premio ei viehätä - en todellakaan usko olevani viisaampi kuin markkinat, saati omaavani jotain (oikeasti hyödyllisiä) näkemyksiä yrityksistä. Eli tällä yksinkertaisella sijoitusstrategialla on tarkoitus porskuttaa pitkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
344
Superrahastot on halpoja (duh), mutta hajautus on aika vaatimaton. Itse punttaan vajaan puolet tuloistani S&P/DAX/FTSE ETF:iin, joissa TER <0.1%, tarkoitus olis pumpata pari vuotta sinne ja jättää sinne muhimaan eläkeikään saakka. Siihen mennessä pitäisi kehitellä jokin vähän kevyempi ja hajautetumpi strategia (esim. value averaging) ja rakennuttaa velkavivulla hirsitalo jonnekkin joen rantaan.

Mielestäni Nordnetin kk säästö ETF:t ovat hieman parempi valinta superrahastoille https://www.nordnet.fi/palvelut-ja-tuotteet/sijoitukset/etf.html#kketf
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Testataas mobiili postausta tänne...

Suoraa osakesijoittamista on tullut harrastettua muutama vuosi. Tänä vuonna sain vähän kierroksia touhuun ja summaa ei ihan suurennuslasilla tarvitse etsiä mutta pikkurahoja vielä... Tähän asti indeksit on voitettu hyvin. Varmaan tuurilla pääosin :smoke:

Yleisestä mantrasta poiketen en hirveästi hajauta vaan hyväksyn enemmän riskiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
10
Tämän suuntaista kulutonta kuukausisäästämistä Nordnetiin suunnitellut. Sijoitushorisontti pitkä eikä itsellä riitä toistaiseksi inspiraatiota aktiiviseen osakekauppaan.

Nordnet.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4
Tullut taas säästettyä kun jäänyt kuukauspalkasta löysää ylimääräistä. Tai oikeestaan se raha ei jää tilille vaan palkkapäivänä samantien lähtee puolet brokerille, että pääsee taas ostoksille, loppukuusta saakin sit syödä makaronilaatikkoa ja kaikki suuremmat hankinnat (esim. viimeisimpänä syystakki) on tullu lykättyä hamaan tulevaisuuteen.

Degiron kautta sijoitellut, ja tällä hetkellä salkussa Nokiaa, PSEC:iä (osinkolappu), Daimleria, Deutsche Bankkia ja Teslaa. Järkevää olisi laittaa osa rahoista ETF:iin, mutta kun kutkuttaa säännölliset kuukausittaiset osinkotulot. Sitä kautta pysyy paremmin kontrollissa oman talouden menot ja tulot, sen sijaan että kerran vuodessa napsahtaa koko vuoden potti tilille.
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Säästän suoriin osakkeisiin, sekä rahastoihin. Tavoitteena on pääoman kartuttaminen aikavälillä x, sekä ihan mukava harrastus, jossa on keskivertokansalaista paremmin perehtynyt monien yritysten toimintaan. Olen mukana korkealla riskillä, mutta kaikki raha on sellaista, joka ei vaikuta arkielämääni millään tavalla - sijoituksiin menee nettotuloista n. 45%.
 

Jack Bauer

Merten Jack Bauer
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
219
Nordnetilla superrahastoon nyt jonku verran aikaa laittanu rahaa, sen verran mitä ny on palkasta sattunu jäämään aina vähä ennen uutta palkkapäivää. Tämän lisäksi sitte ASP-tilille menee se 560e/kk.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 117
Viestejä
4 192 020
Jäsenet
70 866
Uusin jäsen
Konetaituri11

Hinta.fi

Ylös Bottom