Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
152
Luottotappiot ovat olleet hyvinkin maltillisia, eikä tässä nyt näytä siltä, että niitä olisi mitenkään hirveästi tulossa (esim. Nordean luottotappiot edellisten kolmen vuosineljänneksen aikana: "Q4/23: 83 miljoonaa, Q1/24: 33 miljoonaa ja Q2/24: 68 miljoonaa"). Nämä summat ovat hyvinkin kohtuullisia, ottaen huomioon, että pankki tekee liikevoittoa 1,4-1,8 miljardia per vuosineljännes ja puskurissa on vielä lähes 500 miljoonaa euroa ilman tulosvaikutusta. OmaSP sitten erikseen, mutta tämä johtuu ihan ko. pankin omista valinnosta ja riskienhallinnan puutteista. Kannattaa lukea vähemmän iltapäivälehtien klikkiuutisia ja tutustua oikeaan dataan.
Viikonloppuna keskustelin erään pankin luottoriskistä/luottotappioista vastaavan tiimin jäsenen kanssa. Hän kertoi, että datassa rivit lisääntyy ja keskimääräinen koko kasvaa. Trendi joka suunnassa huono. Asiakkailla vakuusvajaus kasvaa, luottolimiitit on käytetty ja tili on tyhjä. Sanotaanko näin, että henkilön ilme oli vakava ja lakanan valkoinen menemättä sen enempää yksityiskohtiin molemmin puolin. Luotan enemmän keskusteluun itse kyseistä työtä tekevien kanssa kuin iltapäivälehtiin.

Aikanaan itänaapurissa maksettiin palkkoja oman firman tuotteilla. Työntekijät myivät yhden koon rintaliivejä torilla jotta saivat rahaa ruokaan. Mietin tässä nyt jotta voiko rakennetusta asunnosta antaa yhden huoneen per työntekijä vuoden palkkana?
 
Liittynyt
20.09.2022
Viestejä
46
Viikonloppuna keskustelin erään pankin luottoriskistä/luottotappioista vastaavan tiimin jäsenen kanssa. Hän kertoi, että datassa rivit lisääntyy ja keskimääräinen koko kasvaa. Trendi joka suunnassa huono. Asiakkailla vakuusvajaus kasvaa, luottolimiitit on käytetty ja tili on tyhjä. Sanotaanko näin, että henkilön ilme oli vakava ja lakanan valkoinen menemättä sen enempää yksityiskohtiin molemmin puolin. Luotan enemmän keskusteluun itse kyseistä työtä tekevien kanssa kuin iltapäivälehtiin.

Aikanaan itänaapurissa maksettiin palkkoja oman firman tuotteilla. Työntekijät myivät yhden koon rintaliivejä torilla jotta saivat rahaa ruokaan. Mietin tässä nyt jotta voiko rakennetusta asunnosta antaa yhden huoneen per työntekijä vuoden palkkana?
Juu, täälläkin Raimo kertoi ABC:n kusilaarilla, että markkinat romahtavat ja päätin myydä kaikki sijoitukseni. Hän vaikutti naamasta kalpealta ja oli juonut pullon Leijonaa, koska totuus teki sen verran kipeää.

Molemmilla tarinoilla on yhtä paljon totuuspohjaa.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 715
Juu, täälläkin Raimo kertoi ABC:n kusilaarilla, että markkinat romahtavat ja päätin myydä kaikki sijoitukseni. Hän vaikutti naamasta kalpealta ja oli juonut pullon Leijonaa, koska totuus teki sen verran kipeää.

Molemmilla tarinoilla on yhtä paljon totuuspohjaa.
Ehkä kyseessä oli OmaSP:n työntekijä. Sen suhteen en yhtään epäilisi tarinaa, kun siellä on lähdetty faktoja perkaamaan lainapuolella - vakuusvajaudetkin sopii hyvin kuvaan ;)
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
86
Auttakeehan gurut kun olen jumissa päätösteni ja ajatusteni kanssa.
Päätin tuossa keväällä aloittaa sijoittamisen ekaa kertaa elämässäni ja Nordnetin kautta ostin kuutta eri perus osakerahastoa,maantieteellisesti hajautettuna.
Silloin nuo indeksirahastot oli täyttä hepreaa,ja nyttemmin olen niihin enemmän tutustunut ja kaikki niitä tuntuvat hehkuttavan.

Olen pohtinut pitäiskö ne sitten vaihtaa indeksirahastoihin,vai ottaa ne rinnalle vai miten kannattaisi toimia.

Voin laittaa sijoituksiin 150-200€ kuukaudessa.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
5 052
Auttakeehan gurut kun olen jumissa päätösteni ja ajatusteni kanssa.
Päätin tuossa keväällä aloittaa sijoittamisen ekaa kertaa elämässäni ja Nordnetin kautta ostin kuutta eri perus osakerahastoa,maantieteellisesti hajautettuna.
Silloin nuo indeksirahastot oli täyttä hepreaa,ja nyttemmin olen niihin enemmän tutustunut ja kaikki niitä tuntuvat hehkuttavan.

Olen pohtinut pitäiskö ne sitten vaihtaa indeksirahastoihin,vai ottaa ne rinnalle vai miten kannattaisi toimia.

Voin laittaa sijoituksiin 150-200€ kuukaudessa.
Tässä auttaa jos kerrot tarkemmin nykyisistä rahastoista ja niiden kuluista.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 751
Harmittavan hitaasti siirtyy Norwegianin säästötililtä raha takaisin omaan pankkiin. Saa nähdä ehtiiko tässä mennä jo ostopaikat kokonaan ohi, ennen kuin tuolta sotakassaa on pyörähtänyt Nordnettiin saakka käytettäväksi. Aiemmin täällä pyöriteltyjä ETFiä/kustannustehokkaita maailma-rahastoja ajattelin nyt ottaa portfolioon sopivilla alkuerillä. Ehkä noin 10k€ yhteensä.

Mitsellä siirtynyt Nordean pääosin saman päivän aikana, jos siirtopyynnön tekee myöhään niin saattaa mennä seuraavaan päivään. Koskaan ei ole kauempaa kestänyt.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
86
Tässä auttaa jos kerrot tarkemmin nykyisistä rahastoista ja niiden kuluista.
Templeton Asian Smlr Coms A(acc) Kulut 2,22%

Swedbank Robur Small Cap USA A 1,25%

Swedbank Robur Nordenfond 1,25%

Storebrand Europa A 0,21%

JPM India A (dist) 1,78%

Allspring (Lux) WW EM Eq Inc AUSD Acc 1,94%

Näillä menään nyt
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 311
Sama juttu.
Koronoitten ja sotien ja taantumien keskellä huomaa että pankit porskuttaa aina ja tahkoo tasaisia osinkoja.
Too big to fail tarkoittaa kyllä usein pankkien tapauksessa sitä, että pankin omistajat menettävät paljon tai melkein kaiken ja osingot maksetaan valtiolle / kilpailijalle joka ottaa pankin liki ilmaiseksi vaivoikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 311
Luottotappiot ovat olleet hyvinkin maltillisia, eikä tässä nyt näytä siltä, että niitä olisi mitenkään hirveästi tulossa (esim. Nordean luottotappiot edellisten kolmen vuosineljänneksen aikana: "Q4/23: 83 miljoonaa, Q1/24: 33 miljoonaa ja Q2/24: 68 miljoonaa"). Nämä summat ovat hyvinkin kohtuullisia, ottaen huomioon, että pankki tekee liikevoittoa 1,4-1,8 miljardia per vuosineljännes ja puskurissa on vielä lähes 500 miljoonaa euroa ilman tulosvaikutusta. OmaSP sitten erikseen, mutta tämä johtuu ihan ko. pankin omista valinnosta ja riskienhallinnan puutteista. Kannattaa lukea vähemmän iltapäivälehtien klikkiuutisia ja tutustua oikeaan dataan.
Puhumattakaan siitä, että markkinakorot ovat romahduksessa joka helpottaa velallisten asemaa.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
5 052
Templeton Asian Smlr Coms A(acc) Kulut 2,22%

Swedbank Robur Small Cap USA A 1,25%

Swedbank Robur Nordenfond 1,25%

Storebrand Europa A 0,21%

JPM India A (dist) 1,78%

Allspring (Lux) WW EM Eq Inc AUSD Acc 1,94%

Näillä menään nyt
Kaikissa muissa kuin Storebrand Europassa on aika karseat kulut, joten niiden tilalle kannattaa katsoa jotain muuta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 256
Templeton Asian Smlr Coms A(acc) Kulut 2,22%
Swedbank Robur Small Cap USA A 1,25%
Swedbank Robur Nordenfond 1,25%
Storebrand Europa A 0,21%
JPM India A (dist) 1,78%
Allspring (Lux) WW EM Eq Inc AUSD Acc 1,94%

Näillä menään nyt
Avaatko vähän, miten olet juuri näihin päätynyt? Miksi aktiivisia ja varsin/todella kalliita ja aika spesifisiä rahastoja? Ainakin osassa aika heikko tuotto kun vertaa johonkin passiiviseen maailmarahastoon.

Mä itse ajattelen, että sen oletuksen pitäisi olla aina halpa maailmarahasto. Ja jos siitä haluaa poiketa (ja maksaa kovaa kulua), niin sille pitäisi olla hyvät perusteet.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
249 182
Viestejä
4 349 298
Jäsenet
72 363
Uusin jäsen
akvavitix

Hinta.fi

Ylös Bottom