Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 904
Venäjän riskejähän tuokin on, hyvin kaikki realisoituu kerralla. Muistelen, että joku mainitsi tuostakin täällä jo kuukausia sitten, fiksumpi olis varmaan myynyt silloin. :)
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Semmosella lähdin vaan muistuttelemqqn että "Verovapaan eli alle 5 000 euron arvoisen lahjoituksen voi tehdä samalle henkilölle 3 vuoden välein. "

Toisinsanoen, laita enintään 4999e. Ja tuon jälkeen et voi sitten kolmeen vuoteen tuonne tilille verovapaasti laitellakaan.
Tämä on ihan totta. Vaan onkohan kenellekään koskaan tullut mitään seuraamuksia vaikka olisi siirtänyt rahaa lapselleen enemmänkin, jos ei puhuta kuin korkeintaan satasen tai muutamien tuhansien ylityksestä?

Ihan vaan mielenkiinnosta tätä pohdin, kun ei taida olla verottajalla resursseja, eikä varsinkaan mielenkiintoa noita kytätä.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
285
Tämä on ihan totta. Vaan onkohan kenellekään koskaan tullut mitään seuraamuksia vaikka olisi siirtänyt rahaa lapselleen enemmänkin, jos ei puhuta kuin korkeintaan satasen tai muutamien tuhansien ylityksestä?

Ihan vaan mielenkiinnosta tätä pohdin, kun ei taida olla verottajalla resursseja, eikä varsinkaan mielenkiintoa noita kytätä.
Sukulaiseni ei tätä muistanut ja laittoi tilisiirtona 6000e minulle, jolloin verottaja puuttui siihen heti. Menisikö noista siis pankin toimesta ilmoitus verottajalle jos tekee >5000e siirtoja? Pienemmissä erissä kolmenkin vuoden sisällä siirretyistä summista ei ole tullut mitään sanomista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 895
Sukulaiseni ei tätä muistanut ja laittoi tilisiirtona 6000e minulle, jolloin verottaja puuttui siihen heti. Menisikö noista siis pankin toimesta ilmoitus verottajalle jos tekee >5000e siirtoja? Pienemmissä erissä kolmenkin vuoden sisällä siirretyistä summista ei ole tullut mitään sanomista.
No aivan varmasti menee. Johan siitäkin kun viet säästöpossun kolikot talletusautomaattin saattaa pankki ottaa yhteyttä ja kysyä selvitystä rahoista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Sukulaiseni ei tätä muistanut ja laittoi tilisiirtona 6000e minulle, jolloin verottaja puuttui siihen heti. Menisikö noista siis pankin toimesta ilmoitus verottajalle jos tekee >5000e siirtoja? Pienemmissä erissä kolmenkin vuoden sisällä siirretyistä summista ei ole tullut mitään sanomista.
Poikkeus vahvistaa säännön jne. Useamman kerran olen myynyt auton/moottoripyörän ja yli 10k€ maksu on hoidettu tilisiirtona ongelmitta ilman kenenkään kyselyitä. En usko että noita kukaan seuraa aktiivisesti.

Jossakin oli maininta, että verottajalla ei ole kiinnostusta puuttua pieniin veroseuraamuuksiin, kun niistä tulee enemmän kuluja kuin hyötyä. En muista rajaa, mutta se oli aika korkea kuitenkin. Luottavat pääosin pelotteeseen.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
469
Kyllä pysyisin noissa verottajan ilmoittamissa rajoissa, ettei tule ikävää muikkaria verottajalta. Molemmat vanhemmathan voivat toki lahjoittaa rahaa erikseen eli 2 x 4999 kolmen vuoden välein saisi tuonne lapsen sijoitustilille tungettua ilman veroseuraamuksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 108
Hieman offtopic, mutta muakin on vähän mietityttänyt, kun serkun kaverin veljen tuttava sai joskus 2019 vanhemmaltaan lahjana tuon 4999 euroa ja sitten tuli korona, niin hoiti tälle riskiryhmään kuuluvalle vanhemmalle ruokaostoksia ym. asioita ja tämä siirteli ostosten summat vielä erikseen. Tuostakin varmaan voisi verottajalta tulla sanomista? Tosin alkaa olla jo aikaa kulunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Sukulaiseni ei tätä muistanut ja laittoi tilisiirtona 6000e minulle, jolloin verottaja puuttui siihen heti. Menisikö noista siis pankin toimesta ilmoitus verottajalle jos tekee >5000e siirtoja? Pienemmissä erissä kolmenkin vuoden sisällä siirretyistä summista ei ole tullut mitään sanomista.
Toi on kyllä varmaan aika harvinaista/poikkeus. Summa oli ensinnäkin tosi pieni. Ja toisaalta mä olen ollut käsityksessä, että mitään automaattiseurantaa ei verottajalla tileihin ole. Miten verottaja tuosta ilmoitti? Kertoiko että oli kurkkinut tilitapahtumia? Ihan kiinnostava keissi jos tilisiirto triggeröi jonkun veroseuraamuksen tuosta vain.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 724
Hieman offtopic, mutta muakin on vähän mietityttänyt, kun serkun kaverin veljen tuttava sai joskus 2019 vanhemmaltaan lahjana tuon 4999 euroa ja sitten tuli korona, niin hoiti tälle riskiryhmään kuuluvalle vanhemmalle ruokaostoksia ym. asioita ja tämä siirteli ostosten summat vielä erikseen. Tuostakin varmaan voisi verottajalta tulla sanomista? Tosin alkaa olla jo aikaa kulunut.
Minäkin olen käynyt viimeiset 2,5 vuotta kaupassa vanhemmille ja yhdelle toiselle sukulaiselle ja nämä ovat sitten maksaneet ostokset kuluineen tilille 1-2 kertaa kuussa. En ole laskenut, mutta eiköhän noissakin rajat pauku. Ei jaksa kiinnostaa, tuskin verottajaakaan.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
469
Sukulaiseni ei tätä muistanut ja laittoi tilisiirtona 6000e minulle, jolloin verottaja puuttui siihen heti. Menisikö noista siis pankin toimesta ilmoitus verottajalle jos tekee >5000e siirtoja? Pienemmissä erissä kolmenkin vuoden sisällä siirretyistä summista ei ole tullut mitään sanomista.
Verottajahan on tietty voinut ottaa verotuksesi alunperin tarkempaan syyniin ihan jostain muustakin syystä. Satunnaisotannalla valkattu tai verovuonna isoja muutoksia tuloissa tai verovähennyksissä. Eivät kai koskaan ilmoitella miksi verotusta on lähdetty tarkistamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Ei kyllä mene.
Niinkuin joku jo mainitsi, verottajaa ei muutamat tuhannet kiinnosta paskan vertaa. Ellet nyt vahingossa johonkin verotarkastukseen joudu.
Siinähän sanottiin että ilmoitus verottajalle menee pankilta. Mitä varmaankin menee. Eri asia sitten reagoiko verottaja niihin.

e: Ei kannata editoida niitä viestejä mitä lainaa noin muutenkaan...
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
285
Verottajahan on tietty voinut ottaa verotuksesi alunperin tarkempaan syyniin ihan jostain muustakin syystä. Satunnaisotannalla valkattu tai verovuonna isoja muutoksia tuloissa tai verovähennyksissä. Eivät kai koskaan ilmoitella miksi verotusta on lähdetty tarkistamaan.
En kyllä muista mitään poikkeavaa tai suurempaa muutosta kuin muutto eri paikkakunnalle. Voi olla vain huonoa tuuria, että joutui verottajan kynsiin. Tämä kuitenkin hyvänä esimerkkinä, että näin voi todellakin käydä jos varoja siirtelee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Siinähän sanottiin että ilmoitus verottajalle menee pankilta.
Tietääkseni verottaja ei saa tietoja jokaisesta tilisiirrosta. Mä olen ollut käsityksessä, että verottaja saa tietoja jos se pyytää niitä. Katsotaan Finanssialan pankkisalaisuusohjeet:

Veroviranomaisella on oikeus saada tietoja yksilöidyn pankkitiedustelun perusteella. Tiedot annetaan vain kysytyistä asioista. Lähtökohtana on, että kyselyn kohteena oleva asiakas nimetään tiedustelussa.
Ja ennen kaikkea:

Massaluonteisia tietoja ei voida lainkohtien nojalla antaa. Massaluonteinen kysely olisi esimerkiksi sellainen, jossa pyydettäisiin listoja tietyn rahamäärän ylittävistä tai tietyn tiliehdon täyttävistä talletuksista.

Eli en usko että @Pollos joutui syyniin tehdyn tilisiirron takia, vaan se vain näkyi jonkun muun tarkastuksen takia. Muistatko Pollos, miten verottaja asian ilmoitti?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Tietääkseni verottaja ei saa tietoja jokaisesta tilisiirrosta. Mä olen ollut käsityksessä, että verottaja saa tietoja jos se pyytää niitä. Katsotaan Finanssialan pankkisalaisuusohjeet:



Ja ennen kaikkea:




Eli en usko että @Pollos joutui syyniin tehdyn tilisiirron takia, vaan se vain näkyi jonkun muun tarkastuksen takia. Muistatko Pollos, miten verottaja asian ilmoitti?
Rahanpesulainsäädäntö velvoittaa nuo rahatoimijat ilmoittamaan isojen summien transaktiot-> erittäin helppo verottajan puuttua. Yhtä kaikki, puhtaat jauhot pussissa ei tarvitse jännittää. Toimittaa sitten vain selvitykset, jos niitä erikseen pyydetään :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Rahanpesulainsäädäntö velvoittaa nuo rahatoimijat ilmoittamaan isojen summien transaktiot-> erittäin helppo verottajan puuttua. Yhtä kaikki, puhtaat jauhot pussissa ei tarvitse jännittää. Toimittaa sitten vain selvitykset, jos niitä erikseen pyydetään :tup:
Hmm, tuossa ohjeessa ei asiasta kummemmin mainittu. Onko sulla linkkiä johonkin, jossa tuo asia kuvaillaan? Jotain kättä pidempää.

Ja eihän tuo noin toimi, vaan jos sun tilille tupsahtaa miljoona yllättäen ja se näyttää poikkeavalta, tulee pankin kysyä SULTA, mistä olet saanut rahat. Ei tuokaan siis oikein liity siihen että se tieto automaattisesti lähtisi verottajalle.

Mutta joka tapauksessa todella vaikea kuvitella että 6000e olisi tällainen summa. Tietty jos tilille muutoin tupsahtelee vain kymppejä tai satasia, niin onhan tuo siinä mielessä "poikkeava" summa.

Ja ehdottomasti samaa mieltä, että kun noudattaa sääntöjä, niin sitten on ihan sama tulee kyselyitä vai ei. Mua lähinnä kiinnostaa, mitä verottaja + pankki tekee lupia kysymättä ja mitä ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 895
Hmm, tuossa ohjeessa ei asiasta kummemmin mainittu. Onko sulla linkkiä johonkin, jossa tuo asia kuvaillaan? Jotain kättä pidempää.

Ja eihän tuo noin toimi, vaan jos sun tilille tupsahtaa miljoona yllättäen ja se näyttää poikkeavalta, tulee pankin kysyä SULTA, mistä olet saanut rahat. Ei tuokaan siis oikein liity siihen että se tieto automaattisesti lähtisi verottajalle.

Mutta joka tapauksessa todella vaikea kuvitella että 6000e olisi tällainen summa. Tietty jos tilille muutoin tupsahtelee vain kymppejä tai satasia, niin onhan tuo siinä mielessä "poikkeava" summa.

Ja ehdottomasti samaa mieltä, että kun noudattaa sääntöjä, niin sitten on ihan sama tulee kyselyitä vai ei. Mua lähinnä kiinnostaa, mitä verottaja + pankki tekee lupia kysymättä ja mitä ei.
Kyllä se menee. Pankin pitää kysellä rahojen alkuperää. Joissain tapauksissa näin on pitänyt tehdä jo säästöpossun tyhjentämisen jälkeen. Puhumattakaan kun olet myynyt tavaraa torissa tai autosi jne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 038
Venäjän riskejähän tuokin on, hyvin kaikki realisoituu kerralla. Muistelen, että joku mainitsi tuostakin täällä jo kuukausia sitten, fiksumpi olis varmaan myynyt silloin. :)
Itse pistin laput laitaan toukokuun lopussa. Se oli selvästi 4kk myöhässä, mutta säästyi sentään vähän rahaa.

Tällä(kin) kertaa markkinat ennustivat hämmästyttävästi sekoilun vakavuutta. Fortumin kurssi alkoi romahtaa 2vk ennen hyökkäystä helmikuun puolivälissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Kyllä se menee. Pankin pitää kysellä rahojen alkuperää. Joissain tapauksissa näin on pitänyt tehdä jo säästöpossun tyhjentämisen jälkeen. Puhumattakaan kun olet myynyt tavaraa torissa tai autosi jne.
Nyt varmaan puhutaan ihan eri asioista. Alkuperäinen väite oli se, että pankki lähettää verottajalle automaattisesti tiedon isosta tilisiirrosta. Tästä en ole nähnyt vielä yhtään todistetta. Ja tuo antamani pankkisalaisuusohje tukee samaa. Eli automaattisesti tiedot eivät lähde satunnaisesta tilisiirrosta minnekään.

Rahanpesussa taas asiakkaalta ensin kysytään rahojen alkuperästä, ennen kuin viranomaiselle ilmoitetaan mitään. Se on taas ihan eri asia kuin mistä nyt oli puhe. Jos sulla on alkuperäiseen asiaan (eli automaattinen ilmoitus verottajalle tilisiirrosta) joku lähde, niin laita ihmeessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 895
Nyt varmaan puhutaan ihan eri asioista. Alkuperäinen väite oli se, että pankki lähettää verottajalle automaattisesti tiedon isosta tilisiirrosta. Tästä en ole nähnyt vielä yhtään todistetta. Ja tuo antamani pankkisalaisuusohje tukee samaa. Eli automaattisesti tiedot eivät lähde satunnaisesta tilisiirrosta minnekään.

Rahanpesussa taas asiakkaalta ensin kysytään rahojen alkuperästä, ennen kuin viranomaiselle ilmoitetaan mitään. Se on taas ihan eri asia kuin mistä nyt oli puhe. Jos sulla on alkuperäiseen asiaan (eli automaattinen ilmoitus verottajalle tilisiirrosta) joku lähde, niin laita ihmeessä.
Ok, voi olla. Kiireessä luettu.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
285
Tietääkseni verottaja ei saa tietoja jokaisesta tilisiirrosta. Mä olen ollut käsityksessä, että verottaja saa tietoja jos se pyytää niitä. Katsotaan Finanssialan pankkisalaisuusohjeet:
Ja ennen kaikkea:
Eli en usko että @Pollos joutui syyniin tehdyn tilisiirron takia, vaan se vain näkyi jonkun muun tarkastuksen takia. Muistatko Pollos, miten verottaja asian ilmoitti?
Tästä on jo lähes 10 vuotta aikaa, joten en ihan tarkkaa muista. Ilmoitus taisi tulla ensin omaveron kautta ja vielä kirjeitse postissa. Määrättiin maksamaan lahjavero lahjoitetusta summasta tms.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Hmm, tuossa ohjeessa ei asiasta kummemmin mainittu. Onko sulla linkkiä johonkin, jossa tuo asia kuvaillaan? Jotain kättä pidempää.

Ja eihän tuo noin toimi, vaan jos sun tilille tupsahtaa miljoona yllättäen ja se näyttää poikkeavalta, tulee pankin kysyä SULTA, mistä olet saanut rahat. Ei tuokaan siis oikein liity siihen että se tieto automaattisesti lähtisi verottajalle.

Mutta joka tapauksessa todella vaikea kuvitella että 6000e olisi tällainen summa. Tietty jos tilille muutoin tupsahtelee vain kymppejä tai satasia, niin onhan tuo siinä mielessä "poikkeava" summa.

Ja ehdottomasti samaa mieltä, että kun noudattaa sääntöjä, niin sitten on ihan sama tulee kyselyitä vai ei. Mua lähinnä kiinnostaa, mitä verottaja + pankki tekee lupia kysymättä ja mitä ei.
Pahoittelut, sotkin asian. Taitaa rahanpesuvalvontaa tehdä eri taho kuin veroja perii, joten rahanpesuilmoitukset ei taidakaan mennä verottajalle. En ole edelleenkään kovin perillä asiasta, kun ei niin valtavasti ole jaksanut käyttää aikaa. Rahanpesulainsäädäntöä tutkiessa nuo massailmoitukset tulivat kuitenkin vastaan. Samoin tuli vastaan, että 2*vuodessa torista lähtee ilmoitus, verottajalle ehkä?

Pointtina vain, että kyllä meitä valvotaan tarkalla kädellä ja seurantaan voi päästä pienelläkin epämääräisellä toiminnalla. Puuttumiskynnys on sitten vain viranomaisilla korkeampi kuin tarkkailuun vaadittu ja viranomaiset tekevät yhteistyötä myös keskenään
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
969
Joitain vuosia sitten ei tarvinnut kuin hävitä veikkauksen pelisalissa illassa 3K€ niin henkilökunta toi kaavakkeen jossa kysyttiin mistä rahat peräisin. Ei niitä itseään se kiinnosta, mutta jokin taho heitä velvoittaa siihen.

Samoin pankitkin randomisti kyselee jos tuhansien tilisiirtoja yksityishenkilöiden välillä. Niihin on sitten ilmeisesti lähes yhdentekevää mitä vastaa, mutta velvoitteitaan hoitavat.

Se etteikö joltakin ole pankki kysellyt ei poista sitä et joiltakin kysytään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Se etteikö joltakin ole pankki kysellyt ei poista sitä et joiltakin kysytään.
Kannattaa myös lukea, mistä keskusteltiin. Tuosta ei ollut kyse, eikä tuosta kai kukaan ole eri mieltä. Vaan kyse oli siitä, saako verottaja automaattisesti tietoja tilisiirroista. Puhuttiin verotuksesta, ei rahanpesusta ja sen valvonnasta.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 917
Tästä on jo lähes 10 vuotta aikaa, joten en ihan tarkkaa muista. Ilmoitus taisi tulla ensin omaveron kautta ja vielä kirjeitse postissa. Määrättiin maksamaan lahjavero lahjoitetusta summasta tms.
OmaVero tosin aukesi vasta vuonna 2016? Toki 6 v. voi pyöristää 10 vuoteen, mutta epäilyttävältä tuo koko tarinakin kuulostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
OmaVero tosin aukesi vasta vuonna 2016? Toki 6 v. voi pyöristää 10 vuoteen, mutta epäilyttävältä tuo koko tarinakin kuulostaa.
Joo, kyllä tossa tarinassa haiskahtaa vähän kaikki. Ensimmäinen mahdottomuus on se että ylimääräistä/lisäveroa ei voida määrätä kuulematta verovelvollista (kuten on väitetty tapahtuneen). Toisin sanoen verottaja ei vaan voi lähettää sulle laskuja ”oot saanut kynädonan lahjan ranelta, maksappa puolet meille”. Sieltä tulee ensin selvityspyyntö tyyliin ”rane on pistänyt sulle kybädonan rahaa, onks jotain asiaa selittävää vai laitetaanko lahjaverolle”.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Voisiko olla niin, että tuon 6000e maksaja on ilmoittanut verottajalle lahjasta ja tällöin verottaja on osannut kohdistaa veron oikein. Lahjaveroilmoitus on joka tapauksessa tehtävä.
 
Liittynyt
22.11.2017
Viestejä
285
Joo, kyllä tossa tarinassa haiskahtaa vähän kaikki. Ensimmäinen mahdottomuus on se että ylimääräistä/lisäveroa ei voida määrätä kuulematta verovelvollista (kuten on väitetty tapahtuneen). Toisin sanoen verottaja ei vaan voi lähettää sulle laskuja ”oot saanut kynädonan lahjan ranelta, maksappa puolet meille”. Sieltä tulee ensin selvityspyyntö tyyliin ”rane on pistänyt sulle kybädonan rahaa, onks jotain asiaa selittävää vai laitetaanko lahjaverolle”.
Niin kuin sanoin, että tapahtuneesta on pitkä aika ja en muista kaikkia yksityiskohtia ja sitä miten tarkalleen ilmoitus tuli maksettavasta verosta. Sen verran tongin asiaa niin tämä tapahtui 2015 marraskuussa.
En ole kyllä missään vaiheessa väittänyt, että kuulematta olisi mitään määrätty. Verottaja puuttui lahjaan siirron jälkeen ja lahjavero maksettu sen jälkeen ilmoituksen mukaisesti.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
106
Vaihtoehto 1 kuulostaa hyvältä aloitukselta. Vaihtoehdossa 2 tuo eurooppa on omaan silmään turhaa painotusta maailman ja alojen lisäksi, laittaisin nekin maailmaan.

Vaihtoehtoisesti voit Nordnetissä harkita myös säästäväsi ETF-rahastoihin. Maailmaindeksiä saisi hieman pienemmällä hallinnointikululla, mutta hankintakulu olisi sen 2,5€/kk. Pitkän ajan sijoituksissa tuo hallinnointikulu kannattaa minimoida. Esimerkiksi ETF:t:
IUSQ koko maailmaan myös kehittyvät tai
EUNL+IS3N eunl kehittyneet, is3n kehittyvät jollain noin 90/10 suhteella
Yritin nyt perehtyä lisää aiheeseen ja nettiä selatessa tuli useasti vastaan nämä samat suositukset, eli eiköhän niillä päästä alkuun.

Rahastoon sijoittaminen:
Storebrand Global All Countries A EUR 100%

TAI

ETF rahastoon sijoittaminen:
IUSQ 100%

TAI

ETF rahastoihin sijoittaminen:
EUNL 90%
IS3N 10%

Näiden osalta tein pitkälti nyt päätöksen että aloitan kuukausisäästämisen Nordnetissä (~400€/kk) tuohon "Storebrand Global All Countries A EUR".
Se vaikuttaa hieman selkeämmältä verrattuna ETF rahastoihin säästämiseen. Myöskin nuo ETF kuukausisäästämisen kulujen mahdollinen muutos tulevaisuudessa arveluttaa.

Sitä vielä mietin, että kannattaisiko jostain syystä ottaa jotain muuta erityistä rahastoa tuon "Storebrand Global" rinnalle? Arvelisin että kannattaisi, mutta en osaa perustella itse mitään valintaa tuohon.

Olisko myös mitään järkeä jakaa tuo 400€ niin että puolet menisikin vaikka "Nordnet Indeksirahasto Maailma ESG" rahastoon? Käsittääkseni tuossa rahastossa ei ole kehittyviä markkinoita ja painotus on vastuullisuudessa, kulut ovat vastaavat.
Toisiko tämä jako siis jotain erityistä turvaa kun rahastosijoitus on hajautettu kahteen lähes samanlaiseen rahastoon? Vai tulisiko tuossa jotain erityisiä negatiivisia vaikutuksia mitkä pitäisi huomioida? Vai olisiko tuo jako ihan turha ajatus?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Ottaako tuo Nordnetin YTD siis vaan tämän 2022 vuoden tuloksen?
Ja mitkä kaikki tuohon vaikuttaa?

Onko oma kirjanpito parempi näissä? Miten tuo laskee sisään tungettua rahaa yms. muita asioita siihen liittyen?

Nordnet esim. näyttää, että tappiota esim. 1500e YTD, mutta sitten kun itse lasken manuaalisesti 9A raportilla myynti-voito ja tappiot (tappiollisia) + osingot, niin pääsen tulokseen että olen esim. 350e tappiolla.
Eli mulla on esim. 1000e osinkoja bruttona, ja 1350e myyntitappiota, niin saan tulokseksi -350e. Nordnetti laskee mulle isommat tappiot, kuin itse lasken.
Yritän miettiä, että oonko sitten tyhjentänyt salkusta "omaan käyttöön" rahaa jossain välissä, mitä en muista? Mutta luulisi että kirjanpidossa näkyisi.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Ottaako tuo Nordnetin YTD siis vaan tämän 2022 vuoden tuloksen?
Ja mitkä kaikki tuohon vaikuttaa?

Onko oma kirjanpito parempi näissä? Miten tuo laskee sisään tungettua rahaa yms. muita asioita siihen liittyen?

Nordnet esim. näyttää, että tappiota esim. 1500e YTD, mutta sitten kun itse lasken manuaalisesti 9A raportilla myynti-voito ja tappiot (tappiollisia) + osingot, niin pääsen tulokseen että olen esim. 350e tappiolla.
Eli mulla on esim. 1000e osinkoja bruttona, ja 1350e myyntitappiota, niin saan tulokseksi -350e. Nordnetti laskee mulle isommat tappiot, kuin itse lasken.
Yritän miettiä, että oonko sitten tyhjentänyt salkusta "omaan käyttöön" rahaa jossain välissä, mitä en muista? Mutta luulisi että kirjanpidossa näkyisi.
YTD = Year To Date

Totta kai kuvaajassa näkyy omistuksiesi arvonmuutokset...

 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
YTD = Year To Date

Totta kai kuvaajassa näkyy omistuksiesi arvonmuutokset...

Joo siis olinkin laskenut että toteutuneet myyntivoitot - tappiot + osingot - laskennallinen realisoimaton tappio.

Eli esimerkiksi näin: myyntivoitot negatiivisia, esimerkissä -1350e.
Osingot esim. 1000e.
Realisoimaton tappio, esim. -300e

Yhteensä -650e. Nordnet näyttäisi omalla kohtaa esim. -1200e.

Tuosta lukemasta saan 1000 euroa erilaisen luvun itse laskien, kuin mitä Nordnet näyttää.
Eli olen huomioinut realisoimattomat tappiot, mutta silti saan eri lukeman..
Luotettavammalta tuo oma laskutapa vaikuttaa... mutta mietin miksi kuvaaja eri. Että onko jokin nosto tililtä tms. mikä ei näy laskelmissa tai jotain kaupankäyntikuluja tuohon piilotettu.
 
Viimeksi muokattu:

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 095
Pitäisikö OmaVerossa näkyä jossain erittely arvopaperikaupoista?
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
626
Joo siis olinkin laskenut että toteutuneet myyntivoitot - tappiot + osingot - laskennallinen realisoimaton tappio.
...
Ja laskitko vastaavasti vertailuluvuksi tilanteen 31.12.2021?
Entä kulut? Entä verot - kuten ennakonpidätykset osingoista (huomioikohan edes Nordnet niitä ja jos niin miten)?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Ja laskitko vastaavasti vertailuluvuksi tilanteen 31.12.2021?
Entä kulut? Entä verot - kuten ennakonpidätykset osingoista (huomioikohan edes Nordnet niitä ja jos niin miten)?
Kieltämättä tuli brutto-osinkotuloja käytettyä. Tosiaan, verot jos ottaa niin päästään n. 100e-200e tarkkuuteen... Oisko se riittämiin sitten, ehkä kaupankäyntikuluja tms. muut erot? Voi olla että tuo toimii. En tiedää viitsinkö laskea vertailulukua, mutta pitää katsoa jos kerkeää..
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Pitäisikö OmaVerossa näkyä jossain erittely arvopaperikaupoista?
Veroilmoitusten tiedoissa menneiden vuosien osalta. Mitään about reaaliaikaista seurantaa siellä ei ole, jos siis haluaisit kuluvan vuoden kauppoja katsella.

Ja automaattisesti tuonne tulevat verovuoden päätteeksi vain Suomessa toimivien välittäjien tiedot esitäytettynä veroilmoitukseen.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 095
Veroilmoitusten tiedoissa menneiden vuosien osalta. Mitään about reaaliaikaista seurantaa siellä ei ole, jos siis haluaisit kuluvan vuoden kauppoja katsella.

Ja automaattisesti tuonne tulevat verovuoden päätteeksi vain Suomessa toimivien välittäjien tiedot esitäytettynä veroilmoitukseen.
Verotuspäätöksessä luki vaan luovutusvoittojen kohdalla: "Näet erittelyn arvopaperikaupoista OmaVerossa. Tarvittaessa voit pyytää erittelyn Verohallinnon palvelunumerosta". Mutta näköjään saa CSV erittelyn kun meni Verovuosi 2021 -> tarkasta esitäytetty veroilmoitus ja seuraavalla sivulla "Avaa tiedot arvopaperikaupoista csv-tiedostona". Lähemmäs sata riviä exceliä kun möin jonkun vanhan OP rahaston pois. OP oli jotenkin sössinyt tiedot Alhström ostotarjouksen kanssa, olivat ilmoitttaneet myyntihinnan oikein, mutta hankintahinnaksi nolla ja meinas mennä verot koko kauppahinnasta.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
469
YTD = Year To Date

Totta kai kuvaajassa näkyy omistuksiesi arvonmuutokset...

Kuvaajassa ehkä huomioidaan arvonmuutokset ja osingot, mutta eri osakkeiden "Tuotto EUR" kohdassa osinkoja ei jostain syystä huomioida. Minulla on 30 000 kpl Cityconin osakkeita, keskihinta 6,92 € ja viimeisin kurssi 6,66 €. Tuosta saadaan laskennallista tappiota 7 800 €. Nordnet näyttääkin tuotoksi -7 763 €. Olen kuitenkin saanut viimeisen kahden vuoden aikana Cityconilta osinkoja 15 625 €, näitä ei siis oteta huomioon tuottosarakkeessa. Lisäksi olen ostellut ja myynyt kyseistä lappua edestakaisin, en tiedä huomioidaanko veivauksesta aiheutuneita voittaja/tappioita tässä näkymässä.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Verotuspäätöksessä luki vaan luovutusvoittojen kohdalla: "Näet erittelyn arvopaperikaupoista OmaVerossa. Tarvittaessa voit pyytää erittelyn Verohallinnon palvelunumerosta". Mutta näköjään saa CSV erittelyn kun meni Verovuosi 2021 -> tarkasta esitäytetty veroilmoitus ja seuraavalla sivulla "Avaa tiedot arvopaperikaupoista csv-tiedostona". Lähemmäs sata riviä exceliä kun möin jonkun vanhan OP rahaston pois. OP oli jotenkin sössinyt tiedot Alhström ostotarjouksen kanssa, olivat ilmoitttaneet myyntihinnan oikein, mutta hankintahinnaksi nolla ja meinas mennä verot koko kauppahinnasta.
Jep, nuo esitäytetyt tiedot on hyvä tarkistaa veroilmoitusta tehdessä. Ei ne aina nappiin mene kotimaisilla välittäjilläkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 038
Kuvaajassa ehkä huomioidaan arvonmuutokset ja osingot, mutta eri osakkeiden "Tuotto EUR" kohdassa osinkoja ei jostain syystä huomioida. Minulla on 30 000 kpl Cityconin osakkeita, keskihinta 6,92 € ja viimeisin kurssi 6,66 €. Tuosta saadaan laskennallista tappiota 7 800 €. Nordnet näyttääkin tuotoksi -7 763 €. Olen kuitenkin saanut viimeisen kahden vuoden aikana Cityconilta osinkoja 15 625 €, näitä ei siis oteta huomioon tuottosarakkeessa. Lisäksi olen ostellut ja myynyt kyseistä lappua edestakaisin, en tiedä huomioidaanko veivauksesta aiheutuneita voittaja/tappioita tässä näkymässä.
Ostot ja myynnit kaiken järjen mukaan vaikuttavat keskihintaan, joka vaikuttaa sitten laskennalliseen voittoon / tappioon. Keskihintasi voi olla vaikka 6.9187666€ joka pyöristyy kyllä 6.92:seen ja antaa -7 763€ tuotoksi.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Kuvaajassa ehkä huomioidaan arvonmuutokset ja osingot, mutta eri osakkeiden "Tuotto EUR" kohdassa osinkoja ei jostain syystä huomioida. Minulla on 30 000 kpl Cityconin osakkeita, keskihinta 6,92 € ja viimeisin kurssi 6,66 €. Tuosta saadaan laskennallista tappiota 7 800 €. Nordnet näyttääkin tuotoksi -7 763 €. Olen kuitenkin saanut viimeisen kahden vuoden aikana Cityconilta osinkoja 15 625 €, näitä ei siis oteta huomioon tuottosarakkeessa. Lisäksi olen ostellut ja myynyt kyseistä lappua edestakaisin, en tiedä huomioidaanko veivauksesta aiheutuneita voittaja/tappioita tässä näkymässä.
Yksittäisille osakkeille se Tuotto EUR kertoo vain tämän hetkisen realisoimattoman voiton tai tappion eli siis jos nyt myisit kaikki niin kuinka paljon voittoa tai tappiota siitä syntyisi. Yksittäisen osakkeen kohdalla tuo on se olennainen tieto. Koko salkun osalta sitten on hyödyllistä ottaa myös osingot käppyröissä huomioon kuten Nordnet tekeekin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 320
Nyt on euro halpaa kun maksaa enää dollarin. Mielenkiintoista nähdä jatkuuko trendi.
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
361
Olisikohan nyt hyvä aika maksaa takaisin opintolaina kun korot nousevat ja mikään sijoituskohde ei näytä olevan tällä hetkellä positiivisella kannalla. Siihen on kuitenkin varaa

Ainahan voisi miettiä pitkällä pelillä. Nyt kun osakkeet on alhaalla niin ostan pitkä peli mielessä. Mitä mieltä muut ovat?
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
469
Olisikohan nyt hyvä aika maksaa takaisin opintolaina kun korot nousevat ja mikään sijoituskohde ei näytä olevan tällä hetkellä positiivisella kannalla. Siihen on kuitenkin varaa

Ainahan voisi miettiä pitkällä pelillä. Nyt kun osakkeet on alhaalla niin ostan pitkä peli mielessä. Mitä mieltä muut ovat?
Nythän on paljon parempi hetki sijoittaa kuin kertaakaan viimeisen kuluneen vuoden aikana. Ei halpoja lainoja kannata pois maksaa, parempi ennemmin ottaa lisää lainaa ja sijoittaa sekin. Itsellänikin on autolainaa reilun 2% korolla, en edes harkitse sen pois maksamista :cigarbeye:
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Nythän on paljon parempi hetki sijoittaa kuin kertaakaan viimeisen kuluneen vuoden aikana. Ei halpoja lainoja kannata pois maksaa, parempi ennemmin ottaa lisää lainaa ja sijoittaa sekin. Itsellänikin on autolainaa reilun 2% korolla, en edes harkitse sen pois maksamista :cigarbeye:
Tätä itsekin mietin, mutta kun autolainarahoja ei ole tarkoitus kuitenkaan sijoittaa (vaan pitää käteispuskurina), niin maksamatta jättämisen järkevyys laskee radikaalisti :D
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
Osaisiko joku selittää miksi nämä indeksirahastot näyttävät minusta aivan samalta, vaikka sijoituskohteissa pitäisi olla eroa ja myös käsittääkseni eur/usd muutoksien pitäisi vaikuttaa ainakin amerikka rahaston arvoon. Vai ajattelenko asiaa nyt jotenkin väärin? Eli nyt on ainakin aivan mahdoton pienentää alueriskiä ja hajauttaa varoja näillä kahdella indeksirahastoja hommaamalla?
 

Liitteet

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 367
Osaisiko joku selittää miksi nämä indeksirahastot näyttävät minusta aivan samalta, vaikka sijoituskohteissa pitäisi olla eroa ja myös käsittääkseni eur/usd muutoksien pitäisi vaikuttaa ainakin amerikka rahaston arvoon. Vai ajattelenko asiaa nyt jotenkin väärin? Eli nyt on ainakin aivan mahdoton pienentää alueriskiä ja hajauttaa varoja näillä kahdella indeksirahastoja hommaamalla?
Taitaa vaan olla jenkkiosakkeiden edustus maailmaindeksissä niin iso, että seuraa aika vahvasti jenkki-indeksiä. OP-Maailman isoimmat omistukset morningstarista:
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Osaisiko joku selittää miksi nämä indeksirahastot näyttävät minusta aivan samalta, vaikka sijoituskohteissa pitäisi olla eroa ja myös käsittääkseni eur/usd muutoksien pitäisi vaikuttaa ainakin amerikka rahaston arvoon.
No siis maailmarahaston ja jenkkirahaston välillä tuskin on mitään massiivista eroa. Maailma-rahastossa jenkkipaino on noin 2/3, joten isoa eroa ei oikein pääse syntymään. Ja valuuttakurssikaan ei kauheasti vaikuta koska jenkkipaino on kummassakin suurehko.

Vai ajattelenko asiaa nyt jotenkin väärin? Eli nyt on ainakin aivan mahdoton pienentää alueriskiä ja hajauttaa varoja näillä kahdella indeksirahastoja hommaamalla?
Tätä en tajua. Siis mitä sä nyt omistat? Eli mistä lähtötilanteesta sä haluat pienentää sitä riskiä? Kyllä noilla kummallakin onnistuu mainosti riskin laskeminen, jos salkussa on tällä hetkellä vain suomalaisia osakkeita. Vai onko sulla noista toista ja haluat toisella parantaa hajautusta? Se tuskin onnistuu ison jenkkipainon takia.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 873
No siis maailmarahaston ja jenkkirahaston välillä tuskin on mitään massiivista eroa. Maailma-rahastossa jenkkipaino on noin 2/3, joten isoa eroa ei oikein pääse syntymään. Ja valuuttakurssikaan ei kauheasti vaikuta koska jenkkipaino on kummassakin suurehko.



Tätä en tajua. Siis mitä sä nyt omistat? Eli mistä lähtötilanteesta sä haluat pienentää sitä riskiä? Kyllä noilla kummallakin onnistuu mainosti riskin laskeminen, jos salkussa on tällä hetkellä vain suomalaisia osakkeita. Vai onko sulla noista toista ja haluat toisella parantaa hajautusta? Se tuskin onnistuu ison jenkkipainon takia.
Salkussa on molempia, kun en tajunnut että tosiaan maailma seuraa noin vahvasti jenkkejä. Pitää tehdä hieman noihin sijoituksiin muutoksia, kiitos paljon!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Salkussa on molempia, kun en tajunnut että tosiaan maailma seuraa noin vahvasti jenkkejä. Pitää tehdä hieman noihin sijoituksiin muutoksia, kiitos paljon!
Jos salkussa on koko maailma, niin eipä siitä enää kauheasti voi parantaa hajautusta millään muulla kohdistetummalla rahastolla, kuten jenkkirahastolla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 840
Viestejä
4 210 583
Jäsenet
70 968
Uusin jäsen
Sinivuokko-85

Hinta.fi

Ylös Bottom