Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 617
Kannattaa varmaan componentankin kohdalla miettiä arvostustasoja ja ottaa exitti mahdollisesti sopivaan aikaan. Liikevaihdon perusteellakin tuo alkaa tällä rajulla nousulla mennä sen verran yliarvostetuksi, että aallonharjaan ei pitkää matkaa ole. Melko hullua menoa kyllä pörssissä muutenkin nykyään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 925
Ite otin 0,16e kappale ja nyt näyttäis olevan 0,32e kappale. Pikkusen himottais nappaa pois kun rahat tuplaantunu. Mutta saa nähä. Olishan se tietysti hyvä pitää ohjenuorana että heti kun arvi tuplaantunu ni pois vaan. Säästyy ainakin jonkinlaiselta vitukselta :D
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Ollaa mukana sen verran pienellä summalla, että aion pitää vielä pitkään. Jos olisin ostanut suuremmalla summalla, olisin jo myynyt. Tässä vaiheessa jossittelu on kuitenkin turhaa, koska eihän tulevaa osaa kukaan ennustaa. Henk. koht. uskon componentan selviävän tuosta saneerauksesta, jonka jälkeen kurssi tulee olemaan jotain aivan muuta kuin tuo nykyinen 0,32€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
27
Jos ei osaa stockpickata(99% ei osaa), niin kannattaa hajauttaa(käytännössä osakeindeksirahasto on kustannus- ja verotehokkain). Jos taas osaa valita hyvän odotusarvon osakkeita(99% tuntee osaavansa), kannattaa hajauttaa kaikkiin maailman hyviin osakkeisiin.
Tässä on aika hyvä kiteytys. Kannattaa kuitenkin huomioida, että suhteellisen moni ymmärtää häviävänsä suurella todennäköisyydellä rahaa, mitä "aktiivisemmin" toimii arvopaperimarkkinoille. Tässä tapauksessa en tarkoita esimerkiksi päiväkauppaa tekeviä, vaan kaltaisiani osakepoimintaa harrastavia piensijoittajia.

Itselläni osa varallisuudesta kiinni etf-rahastoissa, osa kansainvälisissä (pääasiassa USA) "osinkoaristokraateissa" (P&G, Wal-Mart, J&J, Kokis, jne.) ja osa pohjoismaisten suuryritysten (Nordea, Telia, Kone, H&M, yms.) osakkeissa. Kahden jälkimmäisenä mainitun kohdalla harrastan voimakastakin osakepoimintaa perustuen nykyiseen arvostukseen ja vahvaan mutu-tuntumaan. Olen täysin tietoinen siitä, että tämä ei varmasti johda parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen. Olen kuitenkin valmis sen maksamaan mukavasta harrastuksesta, enkä näe tätä suurenakaan typeryytenä.

Eri asia on sitten se, jos maallikkona luulee olevansa Warren Buffetin seuraava tuleminen, jonka jokainen sijoitus (oli se sitten raaka-aineita, bitcoineja, Talvivaaraa, ...) osuu ennemmin tai myöhemmin kultasuoneen. Silloin olisi ehkä syytä painaa hieman jarrua. :psmoke:
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
iShares Core on blackrockin rahastoryhmä, joka on suunniteltu salkun perustaksi (core), joka käytännössä tarkoittaa, että kulut ovat alhaiset ja valikoima koostuu melko laajoista indekseistä.

MSCI on indeksejä kokoava yhtiö, jonka indeksejä World ja EM IMI ovat, eli he ovat kehittäneet säännöt, mitä indeksiin otetaan mukaan. Tuo MSCI world on hyvin laajalti käytetty kuvaamaan koko maailman osakekehitystä, joten lienee monen mielestä pätevä tehtävässään. Investable Market Indexes(IMI) on joku heidän käsite, joka ilmeisesti tarkoittaa sitä, että indeksi sisältää mahdollisimman laajalti kaikenlaisia yrityksiä eli myös kattavasti small cappeja.

UCITS on EU- säännöstöä ja tarkoittaa käytännössä, että rahasto sijaitsee EU:ssa ja noudattaa EU-sääntöjä.

USD tarkoittaa tässä ilman mitään lisäliitteitä sitä, että rahasto on dollarimääräinen, eikä sitä ole suojattu mitään muuta valuuttaa vasten, joten "jos sinne sijoittaa euroja", ottaa samalla valuuttariskin.

(Acc) tarkoittaa akkumuloituvaa eli sitä, että osingot yms kasvattavat sijoitusta, eikä tuottoja makseta ulos, eli kasvuosuus.

Viimeinen rimpsu on rahaston tunnus.
Vaikka osakemiehiä olenkin niin pitää antaa peukku nimenomaan Blackrockin iShareille :tup:


In other news Kiinassa alkaa toi korruptio olemaan huikeaa. Pientä riskiä sijoittajillekin jos suurennuslasilla.
Kiinassa vääristellään taas talouslukuja – Jo kolme maakuntaa vuoden sisään peukaloinut dataansa
Julia Ylä-Outinen12.6. 11:47

JAA ARTIKKELI
Jo kolme kiinalaista maakuntaa on väärentänyt talouslukujaan. Mitä useampi maakunta peukaloi talouslaskelmiaan, sitä enemmän koko Kiinan talous vääristyy.

Uutistoimisto Reuters ja Bloomberg kertovat, että Kiinassa on talouslukujen tarkistuskierroksella selvinnyt, että Sisä-Mongolian ja Jilinin maakunnissa on vääristelty muun muassa tietoja verotuksesta. Kiinan kommunistisen puolueen kurinpitokomissio CCDI julkaisi sunnuntaina yhteenvedon kahdeksassa maakunnassa ja hallintolaitoksessa tekemästään tarkistuskierroksesta. Yhteenveto paljasti, että "jotkin paikat" Sisä-Mongolian alueella ja jotkin alueet ja yritykset Jilinissä olivat vääristelleet dataa. Vääristelijöitä ei eritelty yhteenvedossa tarkemmin.

Bloomberg uutisoi tammikuussa, että Liaoningin maakunta oli väärennellyt talousdataansa vuodesta 2011 vuoteen 2014. Maakunta oli itse myöntänyt vääristelyn hallituksensa vuosiraportissa.

Löydökset heikentävät koko Kiinan talousdatan luotettavuutta. Kiinan talouslukujen vääristeleminen on haitallista koko maailmantalouden kannalta
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 413
Ajatus (miksi päädyin etf suorien sijaan) oli päästä helpolla, ettei tarvitse itse valita yhtiöitä vaan käyttää indeksiä, joka seuraa hyviä osingonmaksajia ja saada yhdellä kaupankäyntikululla hajautus niissäkin sen sijaan, että itse valitsee ja maksaa vaikkapa 3x 15e (nordnetin kulut USA osakkeille) kolmesta osinkolapusta tankatessa ja rahasto hoitaa tasapainotukset indeksiin nähden, jos syytä tehdä muutoksia omistuksissa.
Toki noilla muun maailman markkinoilla etf varmasti mainitsemistasi syistä on parempi vaihtoehto ainakin tavalliselle piensijoittajalle. Itse aattelin lähinnä Suomen pörssiä ja näitä lähipörssejä, joissa voi kauppaa käydä edullisemmin. Täytyy itsekkin aatella tuollaisia Ameriikan hajautuksekseksi, mikäli osingoille sieltä tunnen tarvetta :)
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
64
Onko eussa tai suomessa myytävänä jotain sp500 tyylistä pakettia missä seurataan suomen tai eu isoimpia firmoja? Kysymykset voi olla tyhmiä mutta jostain se on alotettava...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Onko eussa tai suomessa myytävänä jotain sp500 tyylistä pakettia missä seurataan suomen tai eu isoimpia firmoja? Kysymykset voi olla tyhmiä mutta jostain se on alotettava...
Huomenta

Onhan noita, Helsingin pörssissä mm. OMX Helsinki 25 ETF. Euroopassa sitten toki monia muitakin indeksejä seuraavia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
679
Onko eussa tai suomessa myytävänä jotain sp500 tyylistä pakettia missä seurataan suomen tai eu isoimpia firmoja? Kysymykset voi olla tyhmiä mutta jostain se on alotettava...
Täälläkin moneen otteeseen mainitut Nordnetin tarjoamat superrahastot. Suomen superrahasto seuraa 25 vaihdetuinta osaketta Helsingin pörssissä ja täysin kuluton rahasto kyseessä.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
64
Mitä sivustoja seuraatte jotta hommassa pysyy jotenkin kärryllä? Tarkoitan tyyliin kauppalehteä ja tämän tyylisiä hommia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Mitä sivustoja seuraatte jotta hommassa pysyy jotenkin kärryllä? Tarkoitan tyyliin kauppalehteä ja tämän tyylisiä hommia
Itse olen seurannut lähinnä tätä ketjua :D Yleensä joku kopioi kaikkein merkittävimmät uutiset (IPO:t ja muut) tänne ja piensijoittajana en koe että markkinoita pitäisi seurata päivittäisellä tahdilla. Kun nyt kerran pari kuukaudessa käy upottamassa rahaa rahastoihin, IPOihin, ETFiin tai "varmoihin" suoriin osakkeisiin niin pääsee jo pitkälle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
543
Silmäasemalla ollut tänään hyvä päivä, yli 7% plussalla. Outotecistä tuli myös ostosuositus Danskelta joka myös plussalla tänään 5,5%.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Silmäasema laittaa kyllä hymyilyttämään, ostohintaan verrattuna jo yli 22% tuottoa. Harmi ettei enempää irronnut noita osakkeita, mutta toisaalta sijoitettuun rahasummaan suhteutettuna ihan hyvää katetta. Ihan hyvät kaljarahat voisi korjata vaikka heti talteen, mutta katsotaan nyt josko juna puksuttaisi vieläkin ylemmäs :D
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 413
Silmäasema laittaa kyllä hymyilyttämään, ostohintaan verrattuna jo yli 22% tuottoa. Harmi ettei enempää irronnut noita osakkeita, mutta toisaalta sijoitettuun rahasummaan suhteutettuna ihan hyvää katetta. Ihan hyvät kaljarahat voisi korjata vaikka heti talteen, mutta katsotaan nyt josko juna puksuttaisi vieläkin ylemmäs :D
Ite laitoin 7,95-8.50€ välillä lihoiksi. Saapa nähdä olinko hätäinen, mutta en odota ainakaan osinkoina lähiaikoina tuottavan hirveästi. Saattaa palata salkkuun, mikäli putoaa tuosta, mutta näillä hinnoilla en raaskinut pitää :)
Paljon on ladattu hintaa tulevaisuudenodotuksille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Aina harmittaa jälkikäteen, kun ei lähtenyt listautumisanteihin mukaan... Ehkä ensi kerralla :facepalm:
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 413
Outotec vaikuttaisi lupaavalta. Näkemyksiä jos noita lappuja ostaisi?
Se juna saattoi mennä jo, kun on melko kovasti noussut, mutta mistä sen tietää, jos alkaa nyt tosiaan positiivista tulosta tahkota (tainneet viime vuodet olla lievästi tappiollista).
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
751
Jahas. Nyt illalla on hyvä tutkia mitä sitä on tullut ostettua kiireisen työpäivän lomassa...
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 406
Se juna saattoi mennä jo, kun on melko kovasti noussut, mutta mistä sen tietää, jos alkaa nyt tosiaan positiivista tulosta tahkota (tainneet viime vuodet olla lievästi tappiollista).
Dansken katsauksesta tämän bongasin ja juurikin tuota positiivista tulosta povaavat.

Tosin sitä tuulipukujen kahinaa moni povannut joten ehkä tässä vaan pitäisi malttaa ja ihan kuukausittain vaan laittaa rahastoihin.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Itse lisäsin riskiä salkussani kasvattamalla DNA:n osuutta noin 35%:iin

Luin täältä yleisiä neuvoja ja päädyin siihen tulokseen että DNA on riskin arvoinen ja jos ei ole, niin pelasin peliä siltikin oikein.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Itse lisäsin riskiä salkussani kasvattamalla DNA:n osuutta noin 35%:iin

Luin täältä yleisiä neuvoja ja päädyin siihen tulokseen että DNA on riskin arvoinen ja jos ei ole, niin pelasin peliä siltikin oikein.
Pääasia taitaa olla, että itse on tyytyväinen sijoitukseensa. Mikäli ei ollutkaan hyvä ostos, voi analysoida mikä meni vikaan ja oppia virheistään. Toki, voihan olla, ettei droppi ollut mitenkään ennalta-arvattavissa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
255
Jos alotan tuon etf säästämisen ja sijoitan vaikka tuolta ostetuimmat kärestä noihin mitkä lukevat alla niin mihin minä silloin kirjaimellisesti sijoitan rahani? Mitä tuo kirjain hirviö edes tarkoittaa?

iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc) (IS3N)

iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUNL)
Lyhyesti:

iShare Core - rahaston nimi ja tyyppi
MSCI EM IMI - indeksin nimi jota rahasto seuraa
UCITS ETF - EU:ssa reguloitu ja listattu rahasto
USD - arvo ilmoitetaan dollareina
(Acc) - Sijoittaa osingot uudelleen (accumulating)
(IS3N) - tickeri, jolla löydät rahaston esim. Nordnetistä (kannattaa huomata, että tickeri on monesti pörssispesifinen)

Ko. ETF:n tapauksessa sijoitat pääsääntöisesti osakkeisiin, joita ETF-sisältää. Toimintaan kannattaa perehtyä vaikkapa Mikä on ETF - Sijoittaja.fi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 732
Kenelläkään käsitystä että mistä IB laskee tuon 100k$ jotta pääsee kk-maksusta eroon?
Required Minimums | Interactive Brokers

Onko se kuukauden alin/ylin vai kuun viimeisen päivän tilanne (josta generoidaan myös kk-rapsa)?

Alkaisi olemaan raja lähellä, 4k$ vajaa ja mietin että missä vaiheessa on järkevää tehdä normaalia "kk-erää" suurempi satsaus jotta pääsee rajan yli ja saa siten ko. rahalle "ylimääräistä" tuottoa säästetyn kk-erän johdosta. ~7$ näyttäisi kuussa menevän tuota fee:tä loput on kaupankäyntikuluja, vuositasolla fee:tä menisi täten ~80$ eli nykyrahassa 70+e.

Jos asiaa optimoidaan niin Norwegian bankista saa 1,75%-verot eli tuon yli pitäisi päästä. 72e/0,0175 olisi ~4ke, 30% verolla (tuohan oli pääomatuloa) nettoa saisi 1,225% jolloin se vaatisi ~6ke rahaa eli lähellä ollaan tuonkin puolesta. Norwegian on toki "varmaa" tuottoa kun IB:llä olet pörssikurssien armoilla että pysytkö rajan yllä vai et.


Lasketaanko "net liquidation valueen" myös tilillä oleva "käteinen", jos esim. pitäisi oman pankin sijasta pitääkin rahaa IB:llä "takaamaan" että pienellä kurssivaihtelulla ei mennä rajasta ali? kk-rapsa puhuu NAV:sta (net asset value) jossa on käteinen mukana.

Tämän mukaan tuohon kuuluisi myös käteinen eli todennäköisesti nyt olisi viimeistään se hetki kun kannattaisi "väkisin" yrittää mennä tuon 100k$ rajan yli, erityisesti koska se ei vaatisi ylimääräisiä sijoituksia pörssiin vaan ihan vaan rahan säilömistä eri tilillä...
Interactive Brokers Search | Interactive Brokers

Millä akateemisella kaavalla näinkin vaikea päätös pitäisi perustella :)? Sinänsä jonkinlainen laskentamalli tämmöiseenkin pulmaan lienee olemassa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Laitoin puolet silmäasemasta lihoiksi ja puolet jätin pitkään salkkuun, katsotaan mihin tulevaisuus vie. Tuskin ainakaan alle tuon hankintahinnan.

Mihinkähän sitä uudelleensijoittaisi nuo tahat, onko nyt jotain kuumia tärppejä tarjolla :D Outotec on tällä hetkellä vähän liiankin kuuma, siihen en taida lähteä ainakaan tässä vaiheessa mukaan.

Maksaako muuten markkinoilla olevan tarjouksen muuttaminen jotain Nordnetissä? Jäänyt yksi kummittelemaan tuonne toimeksiantoihin kun vähän toivotaan toivotaan hinnalla yritin ostaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
421
Maksaako muuten markkinoilla olevan tarjouksen muuttaminen jotain Nordnetissä? Jäänyt yksi kummittelemaan tuonne toimeksiantoihin kun vähän toivotaan toivotaan hinnalla yritin ostaa :D
Ei maksa.
Mutta, jos samasta toimeksiannosta toteutuu kauppoja eri päivinä niin maksat joka päivältä uudet kaupankäyntikulut.
Toimeksiannon osakkeiden lukumäärän kasvattaminen tulkitaan uudeksi toimeksiannoksi.
Jos toimeksianto toteutuu yli kymmenenä eri kauppana, maksat lisää.
Mutta joo, voit huoletta peruuttaa roikkumaan jääneen toimeksiannon tai muuttaa hintaa.

Välityspalkkiot - Nordnet
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
797
Millä akateemisella kaavalla näinkin vaikea päätös pitäisi perustella :)? Sinänsä jonkinlainen laskentamalli tämmöiseenkin pulmaan lienee olemassa...
En nyt osaa noihin muihin kysymyksiin vastata, kun olen vasta IB:tä availemassa, mutta voithan sä sielläkin ostaa esim US bondeja, joista käsittääkseni saa tällä hetkellä 3kk=1%, 6kk=1,1%, 1v=1,2%, 2v=1,35% jne vuosikorkoa.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
64
Olen tässä aikani kuluksi katsonut pörssi käyriä ja ilmeisesti hyvin on mennyt viimeaikoina melkeempä kaikkialla. Toisin sanoen kaikki on kallista ostaa. Olen melko varma vaikka olen ihan vihreä näissä hommissa että takkiin tulee ja paljon ihan pelkästään siistä syystä kun eletään jotain pörssien kultakautta ja historian valossa kohta rysähtää.

En ole alkamassa aktiiviseksi sijoittajaksi vaan pitkän ajan passiiviseksi niin ehkä aika korjaa lopulta laskun vai miten näette asian? Harmittaa että en ole aiemmin herännyt tähän sijoitus hommaan mutta anyway.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
679
Olen tässä aikani kuluksi katsonut pörssi käyriä ja ilmeisesti hyvin on mennyt viimeaikoina melkeempä kaikkialla. Toisin sanoen kaikki on kallista ostaa. Olen melko varma vaikka olen ihan vihreä näissä hommissa että takkiin tulee ja paljon ihan pelkästään siistä syystä kun eletään jotain pörssien kultakautta ja historian valossa kohta rysähtää.

En ole alkamassa aktiiviseksi sijoittajaksi vaan pitkän ajan passiiviseksi niin ehkä aika korjaa lopulta laskun vai miten näette asian? Harmittaa että en ole aiemmin herännyt tähän sijoitus hommaan mutta anyway.
Mikäli säästät kk-säästöllä niin pitkä aikaväli kuittaa notkahdukset, kunhan kk-säästö vain pyörii.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Olen tässä aikani kuluksi katsonut pörssi käyriä ja ilmeisesti hyvin on mennyt viimeaikoina melkeempä kaikkialla. Toisin sanoen kaikki on kallista ostaa. Olen melko varma vaikka olen ihan vihreä näissä hommissa että takkiin tulee ja paljon ihan pelkästään siistä syystä kun eletään jotain pörssien kultakautta ja historian valossa kohta rysähtää.

En ole alkamassa aktiiviseksi sijoittajaksi vaan pitkän ajan passiiviseksi niin ehkä aika korjaa lopulta laskun vai miten näette asian? Harmittaa että en ole aiemmin herännyt tähän sijoitus hommaan mutta anyway.
Pitkällä aikavälillä laskut ja nousut tasaantuvat. Parasta on aloittaa, niin pääsee pörssin arvonnousuun kiinni.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Itsekin keltanokkana sijoitushommissa tulee funtsittua kaikenlaista ja olen tullut siihen tulokseen, että jos odottelet "sitä oikeaa" hetkeä ostaa, niin voi olla, että joudut odottamaan aika pitkään. asuntomarkkinat ovat hyvä esimerkki tästä kun porukka odottaa sitä asuntojen hintojen ramahdusta.

Itsellä mennyt kohtuu hyvin omasta mielestäni sijoitus hommissa, ollaan n.8% kokonaistuotossa ja sijoittamisen aloitin syyskuussa 2015. Eilen tankkasin outokumpua pariin otteeseen ja se laski vielä hieman lisää ostohinnastani, saa nähdä onko tänään korjausliikettä tulossa. Pienillä summilla mennään eli tuota alle 200€ kauppoja 0.99€ kuluilla olen käyttänyt osakeostoissa nordnetissä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
Miten se klassinen esimerkki nyt menikään? 100v historiassa on ollut 2 kuukautta jolloin sijoittamalla S&P500 indeksiin ei ole ollut voitolla vielä 10 vuodenkään päästä. Eli 5198 kuukautena markkinat ovat palautuneet dipeistään.

Paras ajanhetki aloittaa sijoittaminen on tänään.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
64
Olen kuullut paljon ruotsin asunto ongelmista ja kotitalouksien velkaantumisesta. Onko tilanteesta tullut sama kuin esim usassa 2008? Tosin siellä nyt sai leffan mukaan stripparikin 5 taloa mutta ei kai asiat ihan niin huonosti ole.

Jos siellä oikeasti hommat rysähtäisi niin mitkä vaikutukset sillä olisi isomassa kaavassa vai olisiko vaikutus vain ruotsin sisäistä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Joskus syksyllä laitoin superrahasto Suomeen fyrkkaa. (toki olen tämänkin jälkeen lisännyt rahaa sinne) Tähän päivään mennessä +15,98%. Vastaavasti Sampo + nordea, joita ostin tuossa tammikuussa, ovat vain muutaman prosentin +:lla. Tosin, tuo ei taida laskea osinkoa tuottoon mukaan. Sitten on tämä componenta. ~kk takaperin ostin pienen siivun. Tänään +55,8%, vaikka eilen taisi pudota reippaat 13%.

Pointtina tässä oli, että tuo rahasto on kyllä voittanut osakkeet omalla kohdallani tuoton kanssa. Amatöörinä itse painotan enemmän siksi juuri tuota rahastoa. Lähinnä harrastusmielessä ostan suoraan osakkeita pienillä summilla.
 
Liittynyt
12.06.2017
Viestejä
64
Joskus syksyllä laitoin superrahasto Suomeen fyrkkaa. (toki olen tämänkin jälkeen lisännyt rahaa sinne) Tähän päivään mennessä +15,98%. Vastaavasti Sampo + nordea, joita ostin tuossa tammikuussa, ovat vain muutaman prosentin +:lla. Tosin, tuo ei taida laskea osinkoa tuottoon mukaan. Sitten on tämä componenta. ~kk takaperin ostin pienen siivun. Tänään +55,8%, vaikka eilen taisi pudota reippaat 13%.

Pointtina tässä oli, että tuo rahasto on kyllä voittanut osakkeet omalla kohdallani tuoton kanssa. Amatöörinä itse painotan enemmän siksi juuri tuota rahastoa. Lähinnä harrastusmielessä ostan suoraan osakkeita pienillä summilla.
Vaikka en mistään mittän ymmärrä niin luulisin että tämä on ns poikkeama tilastossa ja olet vaan päässyt nousuun mukaan mutta pitkällä aikavälillä tuotto on normaalisti varmaan lähempänä 6%? Rahaston kohdalla siis...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Vaikka en mistään mittän ymmärrä niin luulisin että tämä on ns poikkeama tilastossa ja olet vaan päässyt nousuun mukaan mutta pitkällä aikavälillä tuotto on normaalisti varmaan lähempänä 6%? Rahaston kohdalla siis...
Tuo superrahasto sijoittaa omx helsingin 25 vaihdetuimpaan osakkeeseen. Niiden nousuihin ja laskuihin tuo perustuu. Mikäli ostaisin täysin samat osakkeet/samalla painotuksella, saisin saman tuoton kuin tuolla rahastolla. Toki tuo superi on täysin kuluton, kun taas osakkeita ostaessa menee merkintäpalkkiot. Olet varmasti oikeassa siinä, että nyt on ollut nousua keskimääräistä enemmän. Ja pankkisektorilla ei korkojen alhaisuuden vuoksi mene erityisen hyvin.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
797
Tuo superrahasto sijoittaa omx helsingin 25 vaihdetuimpaan osakkeeseen. Niiden nousuihin ja laskuihin tuo perustuu. Mikäli ostaisin täysin samat osakkeet/samalla painotuksella, saisin saman tuoton kuin tuolla rahastolla. Toki tuo superi on täysin kuluton, kun taas osakkeita ostaessa menee merkintäpalkkiot. Olet varmasti oikeassa siinä, että nyt on ollut nousua keskimääräistä enemmän. Ja pankkisektorilla ei korkojen alhaisuuden vuoksi mene erityisen hyvin.
Plus osakkeita omistaessa saat osinkoja, joista maksat verot ja mahdollisesti uudelleensijoittaessa vielä palkkiot, kun taas superrahastossa osingot menee verottomina pääomaan ilman mitään kustannusta, kasvattaen korkoa korolle tuottavaa verovelkaa, joka tarvitsee maksaa vasta myytäessä.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
751
Tänäänkin huomasin, että kun on useampaan osakkeeseen sijoittanut, niin uusia ostotilaisuuksia halvemalla tulee lähes päivittäin ;)
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
141
Olisko missään automaattisesti päivittyvää listää kaikista uusista listautuvista yhtiöistä? Näköjään listautumisten yhteydessä voi tehdä helppoa hilloa™
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284

  1. Olisko missään automaattisesti päivittyvää listää kaikista uusista listautuvista yhtiöistä? Näköjään listautumisten yhteydessä voi tehdä helppoa hilloa™
  2. Itse näen nuo IPOt nyt vähän riskinä, Remedyn ja Silmäaseman jälkeen alkanut tuulihousut viipottamaan aika monella, kohta käy niin ettei menekään enää ylimerkityksi ja pikavoitot menevät ohi suun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
953
Babbys first säästäjä täällä hei! Loppuvuoden opintolaina 4k€ kilahti tilille, mutta ei ole nyt akuuttia käyttöä niille tällähetkellä. Ajattelin laittaa 50/50 Nordnetin Superrahasto Suomeen ja Ruotsiin. Tarkoitus ei ole nyt poikia mitään korkoa korolle miljonääriä näistä rahoista, mutta edes jotain pientä tuottoa tuolle rahalle ~6kk-24kk aikavälillä, mutta kuitenkin niin että en ole suuressa riskissä että kaikki menee, onhan kyseessä kuitenkin lainaraha.

Onko tämä nyt sijoitusmaailman typerin idea vai ihan järkevää? Näyttää kuitenkin vain nousseen nuo rahastot koko olemassaolonsa aikana, mutta toisaalta sitä saa lukea kyllä kaikkien pahanilman lintujen kommentteja että kohta kaikki rahastot romahtaa 1000%
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Babbys first säästäjä täällä hei! Loppuvuoden opintolaina 4k€ kilahti tilille, mutta ei ole nyt akuuttia käyttöä niille tällähetkellä. Ajattelin laittaa 50/50 Nordnetin Superrahasto Suomeen ja Ruotsiin. Tarkoitus ei ole nyt poikia mitään korkoa korolle miljonääriä näistä rahoista, mutta edes jotain pientä tuottoa tuolle rahalle ~6kk-24kk aikavälillä, mutta kuitenkin niin että en ole suuressa riskissä että kaikki menee, onhan kyseessä kuitenkin lainaraha.

Onko tämä nyt sijoitusmaailman typerin idea vai ihan järkevää? Näyttää kuitenkin vain nousseen nuo rahastot koko olemassaolonsa aikana, mutta toisaalta sitä saa lukea kyllä kaikkien pahanilman lintujen kommentteja että kohta kaikki rahastot romahtaa 1000%
Aika turvallista vivutustahan tuo on, aika epätodennäköistä että nuo rahastot tuosta ainakaan laskisivat tuolla aikavälillä saati sitten "nollautuisivat" eli että kaikki menisi. Sanoisin että siitä vaan
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Babbys first säästäjä täällä hei! Loppuvuoden opintolaina 4k€ kilahti tilille, mutta ei ole nyt akuuttia käyttöä niille tällähetkellä. Ajattelin laittaa 50/50 Nordnetin Superrahasto Suomeen ja Ruotsiin. Tarkoitus ei ole nyt poikia mitään korkoa korolle miljonääriä näistä rahoista, mutta edes jotain pientä tuottoa tuolle rahalle ~6kk-24kk aikavälillä, mutta kuitenkin niin että en ole suuressa riskissä että kaikki menee, onhan kyseessä kuitenkin lainaraha.

Onko tämä nyt sijoitusmaailman typerin idea vai ihan järkevää? Näyttää kuitenkin vain nousseen nuo rahastot koko olemassaolonsa aikana, mutta toisaalta sitä saa lukea kyllä kaikkien pahanilman lintujen kommentteja että kohta kaikki rahastot romahtaa 1000%
Riippuu siitä sijoitusajasta.

Milloin tarvitset tuon 4000 euroa takaisin?
Jos tiedät varmasti että tarvitset nuo rahat käyttöösi 2 vuoden päästä, on tuo aika riskialtis sijoitus - siinä mielessä että sijoitettu omaisuus voi kahden vuoden päästä olla 3000 euroa tai 5000 euroa tai jotain siltä väliltä. Pitkällä aikavälillä - 10 vuotta tai 20 vuotta - tuo sijoitus on varmasti plussalla.

Bank Norwegian antaa 1,75 % koron pääomalle. 2 vuodessa tuo 4000 euroa tuottaa verojen jälkeen 49 euroa + 49,60 euroa. Eli melko varmasti voit nostaa tililtä 2 vuoden päästä n. 4100 euroa.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Tänään taas nordnetin sivuilla ostoksilla ja tuli ostettua lisää outokumpua. Toimeksianto oli 30kpl ja kurssi mainittu 6,56, mutta tapahtumissa on 17kpl ja kurssi 6,90 mistäs tuo kurssin muutos johtuu?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 098
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom