Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
505
Mikäs jengillä mielipide LeadDeskin annin suhteen? Onko osallistujia täällä?
Itseä poltellut tuo touhutonni taskussa ja vähän ikäänkuin varattuna ollut tätä varten, mutta jokin sai empimään hieman.:oops:
Skippasin, mietin hetken että ehkä pitkään salkkuun joo, mutta ei tosta kyllä ihan hetkeen olla plussalle menossa talouslukujen pohjalta.
En usko että mikään tuote on sellainen joka eroaisi kilpailijoistaan merkittävästi. Lisäksi tuolle puolelle on tulossa kovaa vauhtia mm. Teams Voicen päälle ties mitä ratkaisuja, joten en usko heidän mahdollisuuksiinsa.
Salkussa admicomia ja goforea joilla huomattavasti laajempi tarjonta.

upload_2019-2-5_10-22-18.png
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Mikäs jengillä mielipide LeadDeskin annin suhteen? Onko osallistujia täällä?

Itseä poltellut tuo touhutonni taskussa ja vähän ikäänkuin varattuna ollut tätä varten, mutta jokin sai empimään hieman.:oops:
Väliin jää. Mikään ei oikein tässä näytä erityisen hyvältä tai lupaavalta. Ja salkusta löytyy jo alan firmoja, joten enempää ei tarvitse.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
593
Sain vihdoin jokunen aika sitten aloitettua sijoittamisen osittain tämän ketjun inspiroimana. Harmittaa että jotenkin kesti päästä yli kolmikymppiseksi ennen kuin tajusi että sitä rahaa kannattaa laittaa sivuun eikä vain pistää palamaan samantien. Jos suunnitelmat pitävät paikkansa, toukokuussa pitäisi allekirjoittaneen olla viimeinkin täysin velaton ja se varsinainen säästäminen ja sijoittaminen voi sitten alkaa ihan kunnolla. Tästä päästään muutamaan kysymykseen mitä minulla on:

Olen nyt säästänyt hieman erikseen Bank Norwegianille ns. puskurirahastoon johon kosken vain kun ihan oikeasti rahaa tarvitsee. Tavoitteenani olisi saada sinne n. 8000e säästöön joka riittäisi minulle mukavaan elämään puolen vuoden ajaksi jos vaikkapa työt sattuisivat lähtemään alta. Mietin tuossa vain että Norwegianin 0.75% korolla tuon 8000e siellä istuttaminen taitaa kuitenkin olla vähän hölmöä hommaa tietyllä tapaa, miten teillä asiaan paremmin perehtyneillä on hoidettuna puskurirahasto? Rahan summaa ei tarvitse kertoa, mutta annatteko rahan vain kököttää siellä vai onko jotain fiksumpia vaihtoehtoja?

Toinen homma liittyy sijoittamiseen. Olen siis vasta matkan alussa, sijoitettuna on alle 500e ja kuukausittainen sijoitussumma tulee pysymään maltillisena ainakin siihen asti kun olen tuon puskurin saanut säästettyä, sitten on tarkoitus laittaa enemmän kuukaudessa sisään. Käytän Nordnettiä, niinkuin varmasti aika moni muukin tästä vasta lähiaikoina kiinnostunut. Tällä hetkellä sijoitukseni ovat hajautettu vain näinkin yksinkertaisesti: 50% Handelsbanken USA Indeksi ja 50% Nordnet Superrahasto Suomi. Huomioikaa siis että tämä on vasta aloittelijan pienillä summilla leikkimistä. Ja tästä päästään kysymykseen: Te jotka säästätte indeksirahastoilla, kuinka moneen eri rahastoon teillä on suunnilleen tuo hajautus hoidettu ja onko jotain yksinkertaista tapaa selvittää miten se hajautus kannattaa tehdä? Miten olette salkkunne painottaneet? Luotatteko vain pitkällä tähtäimellä omaan vainuun, mitä sudenkuoppia vältätte heti ensimmäisenä?

Oma tarkoitus tällä sijoittamisella on se että saisi eläkeikää varten rahaa sukanvarteen, ehkäpä jopa jäädä paria vuotta aikaisemmin oloneuvokseksi. Aikaa siis sijoittamiselle on n. 35v eikä näihin rahoihin ole myöskään tarkoitus koskea sitä ennen ellei jotain mullistavaa tapahdu.

Huomaatteko suunnitelmassani jotain mikä pistää heti ekana silmään, meneekö joku heti vituiksi? Ainakaan vielä en uskalla osakkeita edes ajatella, täytyy opiskella ja tutkia noita vielä ennen kuin rahansa sijoittaa.

Loppukevennyksenä tällainen ajatusleikki: Miten näette Aasian markkinat indeksirahastot silmällä pitäen? Ajatuksena olisi hauskaa sijoittaa jokaiselle isolle aikavyöhykkeelle rahaa jotta raha tekisi töitä puolestani vuorokauden jokaisena hetkenä, eikä vain silloin kun USA:n ja Euroopan pörssit ovat auki. Onko ihan pöhkö idea?
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
34
Sain vihdoin jokunen aika sitten aloitettua sijoittamisen osittain tämän ketjun inspiroimana. Harmittaa että jotenkin kesti päästä yli kolmikymppiseksi ennen kuin tajusi että sitä rahaa kannattaa laittaa sivuun eikä vain pistää palamaan samantien. Jos suunnitelmat pitävät paikkansa, toukokuussa pitäisi allekirjoittaneen olla viimeinkin täysin velaton ja se varsinainen säästäminen ja sijoittaminen voi sitten alkaa ihan kunnolla. Tästä päästään muutamaan kysymykseen mitä minulla on:

Olen nyt säästänyt hieman erikseen Bank Norwegianille ns. puskurirahastoon johon kosken vain kun ihan oikeasti rahaa tarvitsee. Tavoitteenani olisi saada sinne n. 8000e säästöön joka riittäisi minulle mukavaan elämään puolen vuoden ajaksi jos vaikkapa työt sattuisivat lähtemään alta. Mietin tuossa vain että Norwegianin 0.75% korolla tuon 8000e siellä istuttaminen taitaa kuitenkin olla vähän hölmöä hommaa tietyllä tapaa, miten teillä asiaan paremmin perehtyneillä on hoidettuna puskurirahasto? Rahan summaa ei tarvitse kertoa, mutta annatteko rahan vain kököttää siellä vai onko jotain fiksumpia vaihtoehtoja?

Toinen homma liittyy sijoittamiseen. Olen siis vasta matkan alussa, sijoitettuna on alle 500e ja kuukausittainen sijoitussumma tulee pysymään maltillisena ainakin siihen asti kun olen tuon puskurin saanut säästettyä, sitten on tarkoitus laittaa enemmän kuukaudessa sisään. Käytän Nordnettiä, niinkuin varmasti aika moni muukin tästä vasta lähiaikoina kiinnostunut. Tällä hetkellä sijoitukseni ovat hajautettu vain näinkin yksinkertaisesti: 50% Handelsbanken USA Indeksi ja 50% Nordnet Superrahasto Suomi. Huomioikaa siis että tämä on vasta aloittelijan pienillä summilla leikkimistä. Ja tästä päästään kysymykseen: Te jotka säästätte indeksirahastoilla, kuinka moneen eri rahastoon teillä on suunnilleen tuo hajautus hoidettu ja onko jotain yksinkertaista tapaa selvittää miten se hajautus kannattaa tehdä? Miten olette salkkunne painottaneet? Luotatteko vain pitkällä tähtäimellä omaan vainuun, mitä sudenkuoppia vältätte heti ensimmäisenä?

Oma tarkoitus tällä sijoittamisella on se että saisi eläkeikää varten rahaa sukanvarteen, ehkäpä jopa jäädä paria vuotta aikaisemmin oloneuvokseksi. Aikaa siis sijoittamiselle on n. 35v eikä näihin rahoihin ole myöskään tarkoitus koskea sitä ennen ellei jotain mullistavaa tapahdu.

Huomaatteko suunnitelmassani jotain mikä pistää heti ekana silmään, meneekö joku heti vituiksi? Ainakaan vielä en uskalla osakkeita edes ajatella, täytyy opiskella ja tutkia noita vielä ennen kuin rahansa sijoittaa.

Loppukevennyksenä tällainen ajatusleikki: Miten näette Aasian markkinat indeksirahastot silmällä pitäen? Ajatuksena olisi hauskaa sijoittaa jokaiselle isolle aikavyöhykkeelle rahaa jotta raha tekisi töitä puolestani vuorokauden jokaisena hetkenä, eikä vain silloin kun USA:n ja Euroopan pörssit ovat auki. Onko ihan pöhkö idea?
Onneksi olkoon, suuri osa ihmisistä ei ymmärrä säästämisen aloittamista koko elinaikanaan. Sinulla on aikaa vaikka kuinka paljon tehdä hyviä ja huonoja päätöksiä sijoitusmarkkinoilla :)

Indeksirahastoihin en osaa kommentoida koska en juuri niitä harrasta mutta nyrkkisääntönä tärkein asia on aloittaa sijoittaminen ja tehdä kuukausittaisia sijoituksia. Kannattaa sijoittaa vähäisiä kuluja omaaviin rahastoihin koska kuluilla on suurikin merkitys useiden kymmenien vuosien tähtäimellä. Jos haluat sijoittaa useampiin eri markkinoihin niin voisin suositella katselemaan suoraan jotain vähä kuluista world rahastoa joka hajauttaa kaikkiin markkinoihin ja kuukausisäästäminen kyseiseen rahastoon olisi mahdollisimman helppoa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 843
Olen nyt säästänyt hieman erikseen Bank Norwegianille ns. puskurirahastoon johon kosken vain kun ihan oikeasti rahaa tarvitsee. Tavoitteenani olisi saada sinne n. 8000e säästöön joka riittäisi minulle mukavaan elämään puolen vuoden ajaksi jos vaikkapa työt sattuisivat lähtemään alta. Mietin tuossa vain että Norwegianin 0.75% korolla tuon 8000e siellä istuttaminen taitaa kuitenkin olla vähän hölmöä hommaa tietyllä tapaa, miten teillä asiaan paremmin perehtyneillä on hoidettuna puskurirahasto? Rahan summaa ei tarvitse kertoa, mutta annatteko rahan vain kököttää siellä vai onko jotain fiksumpia vaihtoehtoja?
Tollainen puskuri on sen verran pieni summa, että melko sama, missä rahojaan makuuttaa, jos multa kysyy. Mulla on +25ke ihan omalla pankkitilillä :)
Tollakaan ei korkoja saa kun sen reilun 100e vuodessa. Onhan sekin toki jotain, mutta en ole jaksanut nähdä vaivaa. Nyt olen kasvatellut puskuria, kun ei oikein tunnu järkevältä laittaa sijoituksiinkaan enempää (nyt jo menee 1200e kuussa). Jotenkin uskon että 1-2 vuoden sisällä tulee parempi aika purkaa tota puskuria (tosin 2v päästä puskuri on varmaan +50ke jos näin jatkuu...)

Oma tarkoitus tällä sijoittamisella on se että saisi eläkeikää varten rahaa sukanvarteen, ehkäpä jopa jäädä paria vuotta aikaisemmin oloneuvokseksi. Aikaa siis sijoittamiselle on n. 35v eikä näihin rahoihin ole myöskään tarkoitus koskea sitä ennen ellei jotain mullistavaa tapahdu.
Juuri näin itsekin toimin. Tosin eläkkeeseen enää n.20v. Mutta koskaan en ole vielä mitään myynyt. Joka kuukausi menee tasaisesti sijoituksiin rahaa... 2013 itse aloitin ja ihan kivasti on mennyt-


Loppukevennyksenä tällainen ajatusleikki: Miten näette Aasian markkinat indeksirahastot silmällä pitäen? Ajatuksena olisi hauskaa sijoittaa jokaiselle isolle aikavyöhykkeelle rahaa jotta raha tekisi töitä puolestani vuorokauden jokaisena hetkenä, eikä vain silloin kun USA:n ja Euroopan pörssit ovat auki. Onko ihan pöhkö idea?
Maantieteellinen hajautus on varmaan ihan hyvä ajatus. Mutta ei sillä minkään pörssien aukioloaikojen kanssa ole mitään tekemistä...
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 250
Olen nyt säästänyt hieman erikseen Bank Norwegianille ns. puskurirahastoon johon kosken vain kun ihan oikeasti rahaa tarvitsee. Tavoitteenani olisi saada sinne n. 8000e säästöön joka riittäisi minulle mukavaan elämään puolen vuoden ajaksi jos vaikkapa työt sattuisivat lähtemään alta. Mietin tuossa vain että Norwegianin 0.75% korolla tuon 8000e siellä istuttaminen taitaa kuitenkin olla vähän hölmöä hommaa tietyllä tapaa, miten teillä asiaan paremmin perehtyneillä on hoidettuna puskurirahasto? Rahan summaa ei tarvitse kertoa, mutta annatteko rahan vain kököttää siellä vai onko jotain fiksumpia vaihtoehtoja?
Itse pidän samalla Norwegianin tilillä about 10% kokonaisvarallisuudesta. Sen tarkoitus on olla taloudellisena puskurina ja sellaisena rahana, jota voi tilaisuuden tullen sijoittaa sinne tai tänne, järkevästi tai mielitekojen perässä. Ei sille sen kummempaa strategiaa ole, siellä on ja möllöttää. Parempi sekin on tuolla olla kun oman pankin nollakorkotilillä.

Toinen homma liittyy sijoittamiseen. Olen siis vasta matkan alussa, sijoitettuna on alle 500e ja kuukausittainen sijoitussumma tulee pysymään maltillisena ainakin siihen asti kun olen tuon puskurin saanut säästettyä, sitten on tarkoitus laittaa enemmän kuukaudessa sisään. Käytän Nordnettiä, niinkuin varmasti aika moni muukin tästä vasta lähiaikoina kiinnostunut. Tällä hetkellä sijoitukseni ovat hajautettu vain näinkin yksinkertaisesti: 50% Handelsbanken USA Indeksi ja 50% Nordnet Superrahasto Suomi. Huomioikaa siis että tämä on vasta aloittelijan pienillä summilla leikkimistä. Ja tästä päästään kysymykseen: Te jotka säästätte indeksirahastoilla, kuinka moneen eri rahastoon teillä on suunnilleen tuo hajautus hoidettu ja onko jotain yksinkertaista tapaa selvittää miten se hajautus kannattaa tehdä? Miten olette salkkunne painottaneet? Luotatteko vain pitkällä tähtäimellä omaan vainuun, mitä sudenkuoppia vältätte heti ensimmäisenä?
Indeksirahastoissa alussa heittelin vähän eri paikkoihin, mutta sittenmmin vakiintunut lähinnä kolmeen:
iShares Core MSCI World UCITS ETF - jossa on about 1600 eri yhtiön osaketta, eli jo yksinään riittäisi hajautuksena
iShares MSCI Emerging Markets ETF - n. 1000 kehittyvien markkinoiden osaketta
iShares Core S&P Small-Cap ETF - pienemmät pörssiyritykset

Varmaan paremminkin voisi hajauttaa, mutta nähdäkseni noilla pääsee kyllä aika pitkälle.

Lisäksi muutama megatrendeihin sijoittava ETF (terveydenhuolto, IT, cleantec), joiden järkevyydestä pitkällä tähtäimellä voi olla montaa mieltä, mutta ihan hyvin ovat toistaiseksi tuottaneet.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 189
Tollainen puskuri on sen verran pieni summa, että melko sama, missä rahojaan makuuttaa, jos multa kysyy. Mulla on +25ke ihan omalla pankkitilillä :)
Mullakin oli +50ke käyttötilillä rahaa ja voi että, miten se pankkia kiinnosti että mitä meinasit tehdä rahoilla. Kovasti olisi ollut tarjolla pankin "huippu" rahastoja mihin kannattaisi heti laittaa noin iso summa pois tililtä kuleksimasta.
 
Liittynyt
01.10.2017
Viestejä
61
Jokos Suomessa on muita kuluttajille sopivien passiivisten indeksirahastojen tarjoajia kuin Seligson ja Nordnet (Super-rahastot)?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 624
Itellä puskuri kattaa tällä hetkellä koko vuoden menot(tai siis viime vuoden menot). Tätä on tarkotus puottaa sitä mukaa ku rahaa siirtyy osakkeisiin ja ASPiin. Varmaan semmonen 3-4kkn netto olis tilillä tarkotus lopulta pitää(tällä hetkellä 7kk). Vuoden loppuun mennessä oli tavoite, että omaisuus jakautuis aika 33/33/33 aspin, salkun ja tilin välillä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 569
Mikäs jengillä mielipide LeadDeskin annin suhteen? Onko osallistujia täällä?

Itseä poltellut tuo touhutonni taskussa ja vähän ikäänkuin varattuna ollut tätä varten, mutta jokin sai empimään hieman.:oops:
Mietin kans hetken mut jätin väliin.. jonkun analyytikon raportin mukaan yrityksen pitäisi kasvaa 40% vuodessa lähivuodet jotta antihinta olisi perusteltavissa..toi oli viimeinen naula arkkuun mun osalta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
68
Mietin tuossa vain että Norwegianin 0.75% korolla tuon 8000e siellä istuttaminen taitaa kuitenkin olla vähän hölmöä hommaa tietyllä tapaa, miten teillä asiaan paremmin perehtyneillä on hoidettuna puskurirahasto? Rahan summaa ei tarvitse kertoa, mutta annatteko rahan vain kököttää siellä vai onko jotain fiksumpia vaihtoehtoja?
Itselläni joku 20 kiloa OPR-Financella tuottoa.fi sijoituksessa. Maksavat 7% korkoa noista rahoista. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia tuon kanssa, toki se on sijoitus eikä talletus, joten mitään talletussuojaahan tuohon ei tietenkään kuulu. OPR:lla menee kuitenkin taloudellisesti sen verran lujaa, että suurin riski tuossa sijoituksessa on että firman johto tekisi jonkun valtavan petoksen, jolla saataisiin yhtiö maksukyvyttömäksi. Rahat tuolta saa muutamassa päivässä ulos.

Tuottoa.fi ei ota enää uusia sijoituksia vastaan, mutta noita löytyy toisiakin vastaavia, esim. Etusivu En nyt ehkä kaikille näitä sijoituksia suosittelisi mutta omaan riskiprofiiliin ainakin sopivat ja rahat ovat omasta mielestäni turvassa :)

Jokos Suomessa on muita kuluttajille sopivien passiivisten indeksirahastojen tarjoajia kuin Seligson ja Nordnet (Super-rahastot)?
Hulluhan kivijalkapankki olisi jos jotain ETF:iä rupeaisi perustamaan. Rahastojen hoitomaksuistahan tulee suuret palkkiovirrat pankeille, jotka ovat jo valmiiksi lirissä vähentyneiden palvelumaksuvirtojen kanssa.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 569
Mikäköhän on huomenna tilanne kun tuulipukujen uusi kansanosake eli Nordea julkistaa tuloksensa ? Itsellä on tässä ja Sammossa (jonka tulos tulee ylihuomenna) muutama tonni kiinni.. sinänsä tulosjulkistus ei mikään iso juttu ole koska molemmat ovat pidemmän ajan sijoituksia.

Raute on uusin osake salkussa, posari tuli jo ja talous loistavassa kunnossa. Tota ostin kun rahaa tuli Ssab:n myymisestä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Nordean osake tippuu ”aina” tulosjulkistuksen jälkeen. Jos harrastaisin, niin laittaisin vähän bear x3 :sta. Ei ole siis mikään neuvo, mutta ainakin pari vuotta on aina tippunut tuloksen jälkeen.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
68
Nordean osake tippuu ”aina” tulosjulkistuksen jälkeen. Jos harrastaisin, niin laittaisin vähän bear x3 :sta. Ei ole siis mikään neuvo, mutta ainakin pari vuotta on aina tippunut tuloksen jälkeen.
2018 jälkimmäinen puolisko oli niin hirveä osakemarkkinoilla, että varmasti palkkiotuotot varainhoidossa ja rahastoissa ovat tippuneet. Tuulipuvut ovat sulattaneet rahastomerkintöjään aika urakalla. Tuskin tätä kaikkea on ladattu vielä tuohon kurssiin. Huomenna voisi siis olla hyvä oston paikka.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Wau! Sait asuntovelan jo maksettua pois? Onneksi olkoon! :tup:

Säästän itse joka kuukausi automaattisesti pienen summan Seligsonin kustannustehokkaisiin osakeindeksirahastoihin. Minulla on tasaisesti noita kaikkia, koska haluan hajauttaa maantieteellisesti. Suosittelen Seligsonin rahastoja lämpimästi. Ainoastaan tuon Kehittyvät markkinat rahaston olen skipannut välistä, koska kleptokratiat tuppaavat heilumaan liikaa makuuni.

Tsemiä.

Sain vihdoin jokunen aika sitten aloitettua sijoittamisen osittain tämän ketjun inspiroimana. Harmittaa että jotenkin kesti päästä yli kolmikymppiseksi ennen kuin tajusi että sitä rahaa kannattaa laittaa sivuun eikä vain pistää palamaan samantien. Jos suunnitelmat pitävät paikkansa, toukokuussa pitäisi allekirjoittaneen olla viimeinkin täysin velaton ja se varsinainen säästäminen ja sijoittaminen voi sitten alkaa ihan kunnolla. Tästä päästään muutamaan kysymykseen mitä minulla on:

Olen nyt säästänyt hieman erikseen Bank Norwegianille ns. puskurirahastoon johon kosken vain kun ihan oikeasti rahaa tarvitsee. Tavoitteenani olisi saada sinne n. 8000e säästöön joka riittäisi minulle mukavaan elämään puolen vuoden ajaksi jos vaikkapa työt sattuisivat lähtemään alta. Mietin tuossa vain että Norwegianin 0.75% korolla tuon 8000e siellä istuttaminen taitaa kuitenkin olla vähän hölmöä hommaa tietyllä tapaa, miten teillä asiaan paremmin perehtyneillä on hoidettuna puskurirahasto? Rahan summaa ei tarvitse kertoa, mutta annatteko rahan vain kököttää siellä vai onko jotain fiksumpia vaihtoehtoja?

Toinen homma liittyy sijoittamiseen. Olen siis vasta matkan alussa, sijoitettuna on alle 500e ja kuukausittainen sijoitussumma tulee pysymään maltillisena ainakin siihen asti kun olen tuon puskurin saanut säästettyä, sitten on tarkoitus laittaa enemmän kuukaudessa sisään. Käytän Nordnettiä, niinkuin varmasti aika moni muukin tästä vasta lähiaikoina kiinnostunut. Tällä hetkellä sijoitukseni ovat hajautettu vain näinkin yksinkertaisesti: 50% Handelsbanken USA Indeksi ja 50% Nordnet Superrahasto Suomi. Huomioikaa siis että tämä on vasta aloittelijan pienillä summilla leikkimistä. Ja tästä päästään kysymykseen: Te jotka säästätte indeksirahastoilla, kuinka moneen eri rahastoon teillä on suunnilleen tuo hajautus hoidettu ja onko jotain yksinkertaista tapaa selvittää miten se hajautus kannattaa tehdä? Miten olette salkkunne painottaneet? Luotatteko vain pitkällä tähtäimellä omaan vainuun, mitä sudenkuoppia vältätte heti ensimmäisenä?

Oma tarkoitus tällä sijoittamisella on se että saisi eläkeikää varten rahaa sukanvarteen, ehkäpä jopa jäädä paria vuotta aikaisemmin oloneuvokseksi. Aikaa siis sijoittamiselle on n. 35v eikä näihin rahoihin ole myöskään tarkoitus koskea sitä ennen ellei jotain mullistavaa tapahdu.

Huomaatteko suunnitelmassani jotain mikä pistää heti ekana silmään, meneekö joku heti vituiksi? Ainakaan vielä en uskalla osakkeita edes ajatella, täytyy opiskella ja tutkia noita vielä ennen kuin rahansa sijoittaa.

Loppukevennyksenä tällainen ajatusleikki: Miten näette Aasian markkinat indeksirahastot silmällä pitäen? Ajatuksena olisi hauskaa sijoittaa jokaiselle isolle aikavyöhykkeelle rahaa jotta raha tekisi töitä puolestani vuorokauden jokaisena hetkenä, eikä vain silloin kun USA:n ja Euroopan pörssit ovat auki. Onko ihan pöhkö idea?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
2018 jälkimmäinen puolisko oli niin hirveä osakemarkkinoilla, että varmasti palkkiotuotot varainhoidossa ja rahastoissa ovat tippuneet. Tuulipuvut ovat sulattaneet rahastomerkintöjään aika urakalla. Tuskin tätä kaikkea on ladattu vielä tuohon kurssiin. Huomenna voisi siis olla hyvä oston paikka.
Juuri näin. Itse nappaan (taas) siivun, mikäli laskee tuonne alle 7,5€
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 569
Nordeassa eniten kiinnostaa tietty lopppuvuosi, mikä on tulos ja sen seurauksena osinkopolitiikka ja tietty Koskullin pallin heiluminen jos tulosta ei ole tullut tarpeeksi.. ;)

Osaketta voisin hankkia lisää mutta salkun paino ei nykyisellään kestä lisäystä joten pysytään nykyisessä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mitenkäs nuo bear- ja bull-sertifikaatit toimivat, jos ostan ja myyn samana päivänä? Pidemmällä aikavälillä arvo määräytyy päivittäisten muutosten summana, mutta jos myyn samana päivänä, onko arvonmuutos sama kuin osakkeen (kertaa vipu), nolla, ja jotain muuta: mitä?
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Tätä on kyselty varmaan miljoonaan kertaan, mutta haku ei tuota tulosta: sain joltakulta paria sivua taaempaa idean heittää Nordnetin kk-ohjelman jäljiltä jäävät hilut rahastoihin. Onko tässä tapauksessa merkitystä käyttääkö rahastojen kk-ohjelmaa, joka näköjään tekee ostot 15. päivä, vai ostaa suoraan jotain nollakuluista superrahastoa? Ilmeisesti niissäkään ei merkinkäkuluja tms. ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Mitenkäs nuo bear- ja bull-sertifikaatit toimivat, jos ostan ja myyn samana päivänä? Pidemmällä aikavälillä arvo määräytyy päivittäisten muutosten summana, mutta jos myyn samana päivänä, onko arvonmuutos sama kuin osakkeen (kertaa vipu), nolla, ja jotain muuta: mitä?
Spreadi ainakin? Varmasti vielä jotain muutakin. Jostakin sitä hilloa revitään liikkeellelaskijan suuntaan.

Tätä on kyselty varmaan miljoonaan kertaan, mutta haku ei tuota tulosta: sain joltakulta paria sivua taaempaa idean heittää Nordnetin kk-ohjelman jäljiltä jäävät hilut rahastoihin. Onko tässä tapauksessa merkitystä käyttääkö rahastojen kk-ohjelmaa, joka näköjään tekee ostot 15. päivä, vai ostaa suoraan jotain nollakuluista superrahastoa? Ilmeisesti niissäkään ei merkinkäkuluja tms. ole.
Oletan suurimman hyödyn liittyvän inhimillisten tekijöiden (mm. unohtaminen, viitsiminen, omat virheelliset markkinaspekulaatiot) poistoon.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Tätä on kyselty varmaan miljoonaan kertaan, mutta haku ei tuota tulosta: sain joltakulta paria sivua taaempaa idean heittää Nordnetin kk-ohjelman jäljiltä jäävät hilut rahastoihin. Onko tässä tapauksessa merkitystä käyttääkö rahastojen kk-ohjelmaa, joka näköjään tekee ostot 15. päivä, vai ostaa suoraan jotain nollakuluista superrahastoa? Ilmeisesti niissäkään ei merkinkäkuluja tms. ole.
Nordnetissä rahastojen merkitsemisessä ei ole kuluja, muissakaan kuin Superrahastoissa, eli voit ostella suoraan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 815
Metso siirtyy (hyvän tuloksen siivittämänä) jakamaan osinkoa 2krt vuodessa. Musta on loistavaa että osingonjako tapahtuu useasti vuodessa monestakin syystä. Saisivat kaikki siirtyä kvartaaliosinkoihin. Hyvä suunta!

EDIT: Samoin Kesko siirtyy puolivuotisosinkoihin.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
808
kyllä hyvä juttu ei droppaile kurssit hetkellisesti nii paljoa keväisin.
molemmat löytyy omasta
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 569
Nordealta ihan kelpo tulos, varsinkin jos huomioidaan loppuvuoden tapahtumat. Nesteeltä huipputulos mutta jos mietitään tulevaisuuden tuottoja niin onko hinta kuitenkaan perusteltu ? En omista enkä osta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Onko nuo AMD:n testitulokset aikaisemmin vaikuttanut kurssiin? Huomenna ilmeisesti alkaa tulla puolueettomia testejä uudesta näyttiksestä. Mietin, olisiko pelipaikkaa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 428
AMDn kurssi heiluu kuin bitcoin. Eiköhän Vega 7 kohdallakin useampi sijoittaja onnistu pettymään :think:

RTX 2080 nopeus ei mielestäni ole kuitenkaan heikko suoritus. Vaikka tämä saavutetaankin vanhan Vega 64n virrankulutuksella.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Lähinnä mietin negatiivista vaikutusta kurssiin, jos (kun) AMD on cherrypickannut nuo omat testinsä ja nyt kun saadaan puolueettomia, niin onkin hitaampi.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 352
Kyllä se suorituskyky on jo suurinpiirtein tiedossa(tuhnu) ja taitaa olla jo AMD:n hinnassa.
Eikös se jo ole yleistä tietoa että kyseessä on erittäin pienen volyymin tuote. Fanipojat ostavat nuo pois kuleksimasta ja AMD tekee nillä pienen voiton. Vaihtoehtokustannus toki on suht korkea, ottaen huomioon että piirejä käytettäisiin muutten Instict-tuoteryhmän korteissa joissa on helvetin paljon korkeammat marginaalit.

AMD:han pyrkii Radeon VII:lla saamaan brändinsä taas relevantiksi kuluttajapuolella. World's first 7nm kortti on kuitenkin jotain näin huonosti grafiikkapuoltaan viimeiset 4 vuotta hoitaneelle firmalle.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Haluaisin vakauttaa osakesalkkuni arvon heittelyä jollain vakaasti nousevalla rahastolla? Olisiko ehdottaa hyviä vaihtoehtoja?
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Haluaisin vakauttaa osakesalkkuni arvon heittelyä jollain vakaasti nousevalla rahastolla? Olisiko ehdottaa hyviä vaihtoehtoja?
Tiedä sitten mikä on kenellekin hyvä, mutta itse sain noin 11%:n tuoton viime vuodelta kiinteistörahastosta, jossa oma sijoitus oli pieni osa kymmenien miljoonien seassa, lähinnä yrityskiinteistöjä pitkillä vuokrasopimuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
560
Minulla sattuu jo olemaan kyseiset ETF:t suhteella 8:2 :D Mutta minusta nämä eivät ole erityisen vakaita rahastoja.
Kannattaa katsoa viiden vuoden tuottoa :D kyllä ne vakaita on, ei kannata liikaa pelästyä hetkellisiä heittelyitä. Säikähdin parin kuukauden takaista notkahdusta itsekin, mutta tänään päästy samaan pisteeseen, kun oli silloin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 624
Mihin muuten perustuu tuo yleinen suositus tuossa 9:1, 8:2?
Allocating to emerging markets: It depends on your view of the world - MSCI


Kannattaa katsoa viiden vuoden tuottoa :D kyllä ne vakaita on, ei kannata liikaa pelästyä hetkellisiä heittelyitä. Säikähdin parin kuukauden takaista notkahdusta itsekin, mutta tänään päästy samaan pisteeseen, kun oli silloin.
Kyllähän ne nämäkin tulee alas, turha katella mitään 5v nousuhuuman tuloksia. -40% ja -53% tulleet alaspäin pahimpina vuosina. Ei mikää vakaa lappu siis vaikka pitkällä aikavälillä EUNL kyl tarjoaa todennäköisesti tuottoja. IS3N taas vaatinee jo vähän pitempiä aikavälejä.
 
Liittynyt
16.02.2017
Viestejä
560
Allocating to emerging markets: It depends on your view of the world - MSCI


Kyllähän ne nämäkin tulee alas, turha katella mitään 5v nousuhuuman tuloksia. -40% ja -53% tulleet alaspäin pahimpina vuosina. Ei mikää vakaa lappu siis vaikka pitkällä aikavälillä EUNL kyl tarjoaa todennäköisesti tuottoja. IS3N taas vaatinee jo vähän pitempiä aikavälejä.
Juu lähinnä meinasin, että 5v antaa paremman, ja vakaamman kuvan, kuin viikko tai kuukausi. Loppujen lopuksi paha vuosi, on vaikka parinkymmenen vuoden skaalassa samanlainen kuin kuukauden droppi vuodessa. Kyllä ne yleensä pitkällä aikavälillä ylös palaavat, keskimäärin 7%/vuosi suunta ylöspäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 815
Minulla sattuu jo olemaan kyseiset ETF:t suhteella 8:2 :D Mutta minusta nämä eivät ole erityisen vakaita rahastoja.
Aa, sitten kaipaat jotain ihan muuta kuin osakerahastoja. Jäljelle jäävät esim. korkorahastot, joiden tuotto ei ole kaksinen. Seligsonilla on pari, ja Nordnetin kk-säästössä on myös useampi. En ole tarkemmin tutustunut, joten en osaa erikseen suositella.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Jotain tosi vakaita korkorahastoja tuossa katsoin, mutta jäin miettimään onko noissakaan nyt lopulta mitään järkeä. Jos tuotot on jotain luokkaa 0,5%, niin eikö se ole jo ihan sama makuuttaa rahojaan käyttötilillä...
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
63
Mihin muuten perustuu tuo yleinen suositus tuossa 9:1, 8:2?
Vähän selvennystä kaipaisi kyllä itse vielä tämän vastauksen jäljiltä.
  • Miten tuo full market cap tai float market cap määrittää painotuksen?
  • Haetaanko tällä salkun tasapainoa siten, että omakin pääoma on jakautunut suunnilleen samalla tavalla kuin se koko maailmassakin on jakautunut?
  • Olisiko suurempi "kehitysmaiden" painotus sitten nähtävissä uhkapelinä sen suhteen, että näissä maissa uskoo olevan suhteessa suurempaa kasvua kehittyneisiin nähden?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 624
Vähän selvennystä kaipaisi kyllä itse vielä tämän vastauksen jäljiltä.
  • Miten tuo full market cap tai float market cap määrittää painotuksen?
Menee kyl nii oman taidon ohi nää jutut, mutta jotenki oon ymmärtänyt, että free float ja full marketin ero on käytännössä se, että monessa maassa on esim. jotain osakkeita joiden hinta ei välttämättä muodostu vapailla markkinoilla eikä niitä voi ihan vapaasti kuka tahansa omistaa(esim. valtio-omisteiset yhtiöt tms.). Free float ei siis sisällä näitä, Full market cap sisältää.

  • Haetaanko tällä salkun tasapainoa siten, että omakin pääoma on jakautunut suunnilleen samalla tavalla kuin se koko maailmassakin on jakautunut?
Aikalailla joo, annetaan pukusetien Wall Streetillä miettiä painotuksia ja mennään virran mukana.

  • Olisiko suurempi "kehitysmaiden" painotus sitten nähtävissä uhkapelinä sen suhteen, että näissä maissa uskoo olevan suhteessa suurempaa kasvua kehittyneisiin nähden?
Kyllä joo
 

dude86

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
1 719
Jotain tosi vakaita korkorahastoja tuossa katsoin, mutta jäin miettimään onko noissakaan nyt lopulta mitään järkeä. Jos tuotot on jotain luokkaa 0,5%, niin eikö se ole jo ihan sama makuuttaa rahojaan käyttötilillä...
Jos ei tosiaan kuuta taivaalta haeta niin mainitsemani 11%:a oli pienellä riskillä ja toteutuneita voittoja, tosin kyseinen rahasto on jo täysi, mutta hyvin meni vastavirtaan osakkeiden laskiessa, kun vuokrat tulee säännöllisesti, vaikka itselle se raha tuli vasta myöhemmin, mutta jokainen tyylillään. Itse hommasin tuon varman tuoton takia, vaikka tuottolukeman pystyy määrittelemään vasta jälkikäteen.

Jokaisen vain pitää löytää se viritelmä mitä oma perse kestää ja miten toimia sen kanssa. Itse olen tehnyt myös hyviä ja huonoja diilejä, mutta jos yöunet menee niin ei pidä riskeerata mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Jotain tosi vakaita korkorahastoja tuossa katsoin, mutta jäin miettimään onko noissakaan nyt lopulta mitään järkeä. Jos tuotot on jotain luokkaa 0,5%, niin eikö se ole jo ihan sama makuuttaa rahojaan käyttötilillä...
Kyllä high-yield korkoja löytyy yrityslainoista. Eli parempaa tuottoa on mahdollista saada myös korkopuolella. Näissä rahastot ovat itseasiassa isommassa roolissa kuin osakkeissa, koska suoriin sijoituksiin tarvitaan tyypillisesti parin miljoonan pääoma minimissään. Esim. Stockmannin bonditkin tuottivat yli 10% syksyllä.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
562
Mitenkäs tällaisessa tapauksessa kun Fiskars aikoo jakaa osinkoina omistamansa Wärtsilän osakkeet. Wärtsilän osakkeen arvo on tällä hetkellä jotain 10 ja 15 euron välillä.

Kuinka suurella summalla pitää omistaa Fiskarsia, että saa Wärtsilät jaossa? Vai tuleeko 1 osake per omistettu osake?

Niin tai näin, kurssi hypähti mukavasti tiedon jälkeen.

Tässä vielä linkki IS:n uutiseen: https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005992482.htmlä
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Mitenkäs tällaisessa tapauksessa kun Fiskars aikoo jakaa osinkoina omistamansa Wärtsilän osakkeet. Wärtsilän osakkeen arvo on tällä hetkellä jotain 10 ja 15 euron välillä.

Kuinka suurella summalla pitää omistaa Fiskarsia, että saa Wärtsilät jaossa? Vai tuleeko 1 osake per omistettu osake?

Niin tai näin, kurssi hypähti mukavasti tiedon jälkeen.

Tässä vielä linkki IS:n uutiseen: https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005992482.htmlä
Loogisesti ajateltuna tuo menisi niin että Fiskarssin omistamat Wärtsilä osakkeet / Fiskarsin osakkeiden määrä = Wärtsilän osaketta per omistamasi Fiskarssiin osake.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 173
IMG_3633.jpg




Apuva, meneekö täysin metsään tuolla paketilla ?

Aloitin viimesyksynä, kauan miettiny et aloitan säästää johonkin mikä tuottaa.

10v päästä tarkoitus nostaa massit, eli tarkoitus että tuottavat jotain vaikka sitten kovemmalla riskillä.


Alkupanos ei ollut ihan hirveä ja joka kk sitten menee 100-200e vain toistaiseksi. Sitten välissä jos on enempi irrottaa ni tonnin pari voi ehkä vuodessa lisäksi laita.



Kiitos
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 301
Viestejä
4 219 200
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom