Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Puskurin kannalta kannattaa miettiä mikä on sellanen realistinen kuluerä mikä voi tulla yhtäkkiä. Omalla kohdalla ainakin aika hankala miettiä mitään yli 1000 euron juttua, joten tilillä oleva puskuri on luokkaa 1000-2000 euroa. Aika vähän sitä on sellaisia tilanteita että sitä rahaa pitäisi saada heti ja just nyt isoja summia. Jos joku isompi juttu tulee niin kerkeää sitä hetken kuitenkin miettimään ja voi realisoida niitä sijoituksia.
Mä oon pitänyt puskuria sen verran, ettei haittaa vaikka tulee autoon remppaa, tietokone hajoaa jne jne. noin 2000€.
Nuo on kyllä niin pienet puskurit 4 henkisessä perheessä että puskuri menisi pahimmillaan yhdeltä istumalta eikä välttämättä edes riittäisi. Normaaleihin kuukausimenoihin kun menee se yli 3k€ ja eletään vielä aika sniidusti ja autotkin on kaikki käytännössä maksettu velattomaksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Puskuri kassaahan pidetään juuri pahan päivän varalle niin ettei sijoituksia tarvitse myydä mahdollisesti huonoon aikaan. Siinä tilanteessahan se nimenomaan sattuu kun yhtäkkiä osuukin huonot ajat, osakekurssit on -40% ja työpaikka lähtee alta.

Tuossa kohtaa kaverit joilla on tonni tilillä ja laskee luottokortin limiitin "puskurivaraksi" joutuu nopealla tahdilla myymään osakkeet ja pahimmassa tapauksessa asunnon yms. pois hintaan mihin hyvänsä rahoittaakseen elämiseen tarvittavat kustannukset. Tässä kohtaa taas sillä jolla on se oikea vaikka 30.000eur puskuri olemassa tilillä puhaltaa syvään että onpa paskoja aikoja mutta ei tarvitse sentään myydä mitään vaan rahoittaa elämänsä puskuriin kertyneillä varoilla ja alkaa metsästää uutta työpaikkaa. Sillä jolla taas on 300.000eur tilillä puhaltaa myös että onpas sijoitusten arvo tippunut mutta tilillä onkin sen verran että nyt ostetaan lisää osakkeita halvemmilla hinnoilla tai vaikka asunto niiltä joiden on pakko myydä tilanteen vuoksi.

Sillä on oikeasti hyvin suuri ero onko oikeaa puskuria olemassa vai ei, tietokoneen hajoaminen ei ole elämän suurimpia murheita minkä varalle puskuria kerätään.
Näin itsekin asiaa ajattelen ja samaa mieltä. Johonkin tietokoneen hajoamiseen varautuminen kuulostaa lähinnä jonkun vielä vanhempien luona asuvan ongelmalta, jossa joku muu maksaa kaiken muun elämisen.

Itse en muutenkaan pidä ihan paskana sijoituksensa esim. tämän hetken Norskin säästötiliä josta kuitenkin saa sen vajaan prossan tuoton ilman kurssiheilahtelujen riskiä. Eli ei kyllä ne puskuritkin jotain voi tuottaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
34
Puskurin kannalta kannattaa miettiä mikä on sellanen realistinen kuluerä mikä voi tulla yhtäkkiä. Omalla kohdalla ainakin aika hankala miettiä mitään yli 1000 euron juttua joten tilillä oleva puskuri on luokkaa 1000-2000 euroa. Aika vähän sitä on sellaisia tilanteita että sitä rahaa pitäisi saada heti ja just nyt isoja summia. Jos joku isompi juttu tulee niin kerkeää sitä hetken kuitenkin miettimään ja voi realisoida niitä sijoituksia.[/QUOTE sanoi:
Tässä ollaan tilanteessa jos "lama" iskee niin sijoitukset on pakko realisoida hinnalla millä hyvänsä. Niin kauan kuin sijoitukset on plussalla on toki helppo miettiä että sieltä sitten vaan realisoi jos on tarvetta mutta entä kun salkun arvo on pitkälti pakkasella ja joutuu myymään aivan väärään aikaan sijoitukset pois Björn Wahlroosille joka päättää siinä kohtaa lähteä ostamaan lisää kun muiden on pakko myydä halvalla.

Se on vaikea paikka sitten leipäjonossa ollessa katsella kun nalle pitää puhetta televisiossa viikset väpättäen siitä miten raha tehdään ostamalla oikeaan aikaan ja pitämällä puskurirahaa niitä tilanteita varten. Kannattaa varautua tähän jo ASAP kun siihen vielä on mahdollisuutta. Markkinoiden epävarmuus ei ole tuntunut ainakaan vähentyneen viime aikoina joten en edes lähitulevaisuudessa pidä mahdottomuutena että työttömyys lähtee nousuun ja osakekurssit laskuun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Nuo on kyllä niin pienet puskurit 4 henkisessä perheessä että puskuri menisi pahimmillaan yhdeltä istumalta eikä välttämättä edes riittäisi. Normaaleihin kuukausimenoihin kun menee se yli 3k€ ja eletään vielä aika sniidusti ja autotkin on kaikki käytännössä maksettu velattomaksi.
Nyt en minä puhunut ainakaan 4-henkisestä perheestä, mutta en mä näe sitä puskuria minään maailmanlopun skenaarion selvittäjänä. Turhaa se siellä pankkitilillä odottaa hetkeä kun on kaikki työttömänä ja korot nousee 10%:iin. Tällaista tilannetta kun en realistisesti näe tulevaisuudessani.

Niin ja ottaen huomioon tuo oma puskurini: olen velaton (opintolainaa jos ei lasketa)
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Nyt en minä puhunut ainakaan 4-henkisestä perheestä, mutta en mä näe sitä puskuria minään maailmanlopun skenaarion selvittäjänä. Turhaa se siellä pankkitilillä odottaa hetkeä kun on kaikki työttömänä ja korot nousee 10%:iin. Tällaista tilannetta kun en realistisesti näe tulevaisuudessani.

Niin ja ottaen huomioon tuo oma puskurini: olen velaton (opintolainaa jos ei lasketa)
Aika iso osa muistakin ihmisistä on "velattomia", jos *nimeä tähän mitä* lainaa ei lasketa :D
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
Niin ja ottaen huomioon tuo oma puskurini: olen velaton (opintolainaa jos ei lasketa)
Ellei oma asunto ole kokonaan maksettu pois niin ainakaan omalla kohdalla velattomuus ei pienentäisi kuukausimenoja ollenkaan, koska silloin asuntolainan menot menisi vuokran maksuun. Itse asiassa vuokralla asuessa menot olisi jopa suuremmat, jos haluaisi muuttaa samanlaiseen asuntoon.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Ellei oma asunto ole kokonaan maksettu pois niin ainakaan omalla kohdalla velattomuus ei pienentäisi kuukausimenoja ollenkaan, koska silloin asuntolainan menot menisi vuokran maksuun. Itse asiassa vuokralla asuessa menot olisi jopa suuremmat, jos haluaisi muuttaa samanlaiseen asuntoon.
Ja asuntolainaan saanee lyhennysvapaata tarvittaessa. Vuokra pitää maksaa, vaikka paska osuisi tuulettimeen..
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Luin tossa pe illan ratoksi Nordnetin Ojaharjun blogin ylituotoista osinko-osakkeilla, ns. dow10 osakelistalla.. itsellä ollut sama ajatus salkunrakennuksessa.. siirtyä pikkuhiljaa rahastoista osinkokohteisiin. Ongelman tietysti muodostaa Suomen epäreilu verokäytäntö. Onko Suomessa mitään järkeväkuluista rahastoa (joka huolii myös piensijoittajia) jotka sijoittaisivat samalla periaatteella? Omiin silmiin ei ainakaan heti osunut. Perstuntumalla tuolla voisi hyvinkin päästä indeksiä parempiin lukuihin, varsinkin kun osinglt uudelleen sijoitetaan ilman verottajan välistävetoa.
Tämä kiinnostaisi itseänikin. Kyselinkin jo tuossa aiemmin hiukan vastaavaa, mutta tosiaan tuli aika kylmää kyytiä vastauksina juurikin verojen takia.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Nuo on kyllä niin pienet puskurit 4 henkisessä perheessä että puskuri menisi pahimmillaan yhdeltä istumalta eikä välttämättä edes riittäisi. Normaaleihin kuukausimenoihin kun menee se yli 3k€ ja eletään vielä aika sniidusti ja autotkin on kaikki käytännössä maksettu velattomaksi.
Itsellä ei ole 4 henkistä perhettä elätettävänä. Puskurin koko nimenomaan pitää mitoittaa niiden omien menojen ja omien realististen kulujen mukaan. Itsellä vähemmän kuluja kuin sulla joten puskurikin voi olla pienempi. Myönnän kyllä että oma puskuri on omienkin laskujen mukaan siellä alarajalla, että toki hieman enemmänkin voisi olla.

En kuitenkaan näe järkevänä varautua maailmanlopun skenaarioihin. Liikaa kun alkaa miettimään että "entä jos sitä ja tätä ja vielä yhtäaikaa" niin ei siinä riitä mikään puskuri. Johonkin sun pitää vetää se raja että mitkä skenaariot on realistisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
331
Kovia näyttää osa olemaan kuluttamaan. Se on hyvä. Pidetään kotimaisella kulutuksella valkarahalla taloutta yllä. Omat kulut piti ihan tarkistaa exlistä ja viime vuonna meni keskimäärin 1250,48€/kk. Tuo summa pitää sisällään kaiken. 4 henkinen perhe, 2 autoa. Vuokralla asutaan. Avovaimolta tulee sitten aika lailla toinen mokoma tuohon kylkeen. Se on hyllä vielä tarkempi raha-asoiden suhteen kuin minä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 208
En kuitenkaan näe järkevänä varautua maailmanlopun skenaarioihin. Liikaa kun alkaa miettimään että "entä jos sitä ja tätä ja vielä yhtäaikaa" niin ei siinä riitä mikään puskuri. Johonkin sun pitää vetää se raja että mitkä skenaariot on realistisia.
Mä en taas näe, että menettäisin merkittävästi mahdollista sijoitustuottoa, jos pitäisin 2k€:n sijasta puskurissa 20k€:a. Varsinkin kun se puskurissakin oleva raha tuottaa jotain. Kuukausittain sijoituksiin kuitenkin menee se sama raha oli puskurissa 2 vai 20 keuroa.

Pienellä puskurilla olisi esim. pari kuukautta sitten jäänyt tekemättä harrastuksiin liittyvää hankinta, joka osoittautui lopulta todella tuottoisaksi hankinnaksi myös taloudellisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Kovia näyttää osa olemaan kuluttamaan. Se on hyvä. Pidetään kotimaisella kulutuksella valkarahalla taloutta yllä. Omat kulut piti ihan tarkistaa exlistä ja viime vuonna meni keskimäärin 1250,48€/kk. Tuo summa pitää sisällään kaiken. 4 henkinen perhe, 2 autoa. Vuokralla asutaan. Avovaimolta tulee sitten aika lailla toinen mokoma tuohon kylkeen. Se on hyllä vielä tarkempi raha-asoiden suhteen kuin minä.
Tuskin tuo summa sisältää edes valtaosaa perheenne kulutuksesta.

Päivähoitopaikan kustannukset Suomen julksella sektorilla ovat n. 800e/kk/lapsi +- satanen vähän kunnasta ja lapsen iästä riippuen.

Peruskoulujen kustannukset ovat jonkin verran alemmat, mutta puhutaan silti useammista satasista kuussa per lapsi. Implisiittinen terveysvakuutus jonka KELA ja sairaanhoitopiirit tarjoavat ei myöskään ole "ilmainen" vaan se maksetaan verovaroista ja aiheuttaa keskimäärin tuhansien eurojen vuosikustannukset per henki per vuosi yhteiskunnalle.

Tuokin on teidän kotitaloutenne kulutusta, joka loppuviimeksi velkaannutta Suomen taloutta.
-
Suomessa vallitsee kestävyysvaje ja se liittyy nimenomaan siihen, että julkinen sektori tarjoaa yltäkylläiset julkiset palvelut, joita kerätyt verot eivät riitä kattamaan.

Kuka on se velaksi kuluttaja? Se ylimpään tulokymmenykseen kuuluva joka maksaa reilusti enemmän veroja kuin hänen kuluttamansa julkisten palveluiden tuotantokustannukset ovat, vai se pienituloinen joka jää saamapuolelle tässä tulonsiirtosirkuksessa?
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 716
Mä en taas näe, että menettäisin merkittävästi mahdollista sijoitustuottoa, jos pitäisin 2k€:n sijasta puskurissa 20k€:a. Varsinkin kun se puskurissakin oleva raha tuottaa jotain. Kuukausittain sijoituksiin kuitenkin menee se sama raha oli puskurissa 2 vai 20 keuroa.

Pienellä puskurilla olisi esim. pari kuukautta sitten jäänyt tekemättä harrastuksiin liittyvää hankinta, joka osoittautui lopulta todella tuottoisaksi hankinnaksi myös taloudellisesti.
Tässä taitaa myös olla termeissä hieman erilaisia käsityksiä. Itse käsitän puskurin että se on summa joka on tilillä heti käytettävissä ja joka on siellä vähintään (ellei sitten ole juuri tullut joku äkillinen tarve miksi piti puskuriin turvautua). Ikään kuin se tilin nollataso eli "rahat on loppu" jos menee tuon alle. En laske rahoja jotka käytän harrastuksiin tai säästötileillä/pieni riskisissä sijoituksissa olevia rahoja osaksi puskuria, nuo on sen puskurin lisäksi. Käytännössä saldo tilillä on joskus reilustikin yli puskurin, jos ei ole ollut hetkeen mitään mihin niitä rahoja olisi tarvinnut laittaa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Kovia näyttää osa olemaan kuluttamaan. Se on hyvä. Pidetään kotimaisella kulutuksella valkarahalla taloutta yllä. Omat kulut piti ihan tarkistaa exlistä ja viime vuonna meni keskimäärin 1250,48€/kk. Tuo summa pitää sisällään kaiken. 4 henkinen perhe, 2 autoa. Vuokralla asutaan. Avovaimolta tulee sitten aika lailla toinen mokoma tuohon kylkeen. Se on hyllä vielä tarkempi raha-asoiden suhteen kuin minä.
Ette kyllä voi missään pk-seudulla asua. 4-henkisen perheen vuokra on minimissään 1000e. (Yhtään isompi kämppä likemmäs 1500e, itse maksettiin 2010 90m2 rivarista 1500e/kk, kun omaa taloa rakennettiin) Ja teidän 2500e/kk kulutuksella jäisi 1500e jäljelle. Tolla ei kahta autoa pidetä. Ja muutenkaan ei ruoan lisäksi juuri muuta hankita...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
331
Ette kyllä voi missään pk-seudulla asua. 4-henkisen perheen vuokra on minimissään 1000e. (Yhtään isompi kämppä likemmäs 1500e, itse maksettiin 2010 90m2 rivarista 1500e/kk, kun omaa taloa rakennettiin) Ja teidän 2500e/kk kulutuksella jäisi 1500e jäljelle. Tolla ei kahta autoa pidetä. Ja muutenkaan ei ruoan lisäksi juuri muuta hankita...
Pohjoisessa asutellaan. Vuokra vesimaksuineen alle 500€. Pieneksi tämä alkaa käymään ja isompaa ollaan katseltu. Vaikka monen mielestä vuokralla asuminen on hukkaan heitettyä rahaa, en näe asiaa itse noin. Tästäkin kaupungista väki vähenee noin 300 hengellä joka vuosi. Ei juurikaan kiinnoistaisi laittaa yhtään rahaa kiinni neljään seinään ja kattoon tälläisella yhtälöllä. Kaikkialla asunnon omistaminen ei todellakaan ole rahallisesti järkevää, enemmänkin panostamista omaan asumismukavuuteen. Kyllä se meidänkin seuraava on oma, kun tästä muutetaan.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Luin tossa pe illan ratoksi Nordnetin Ojaharjun blogin ylituotoista osinko-osakkeilla, ns. dow10 osakelistalla.. itsellä ollut sama ajatus salkunrakennuksessa.. siirtyä pikkuhiljaa rahastoista osinkokohteisiin. Ongelman tietysti muodostaa Suomen epäreilu verokäytäntö. Onko Suomessa mitään järkeväkuluista rahastoa (joka huolii myös piensijoittajia) jotka sijoittaisivat samalla periaatteella? Omiin silmiin ei ainakaan heti osunut. Perstuntumalla tuolla voisi hyvinkin päästä indeksiä parempiin lukuihin, varsinkin kun osinglt uudelleen sijoitetaan ilman verottajan välistävetoa.
On vaan se ongelma, että menneisyydessä toiminut strategia ei välttämättä toimikaan enää tulevaisuudessa. Esimerkiksi näin näyttää käyneen amerikkalaisille arvo-osakkeille.

Kun jonkin strategian ylituotto tulee suurten massojen tietoon, ylituotolla on tapana kadota.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Hoitokulutu kuoresta 0,2-07%? Kannattaa tsekata koko kulurakenne hyvin hyvin tarkasti. Tuleeko maksuista, kaupankäynnistä tai rahojen ennenaikaisesta noistamisesta millaiset kulut?

Näissä on yleensä hyvin suppea sijoituskohdevalikoima eli vaikka pankkien omat rahastot. Näiden usein korkeat kulut tuleva tietysti kuoren kustannusten lisäksi.

Lisäksi kapitalisaatiosopimuksiin sisältyy iso poliittinen riski. Jos saadaan vassarihallitus niin eiköhän tätäkin "verojen kiertoa" ja "rahan kätkemistä" voida taas ehdoiltaan huonontaa (kuten on jo aiemmin tehty).

Lyhyesti; mitäaikanaan tutkiskelin niin vakuutuskuoret eivät itselleni vaikuttaneet kulurakenteeltaan houkuttelevilta. Mutta ehkäpä kilpaulu on rahastojenkin hintoja painanut vuosien varrella alas..
Tosiaan kulut tuosta "vakuutuskuoresta" ovat nykyään aika maltilliset mutta huonosti tuntuu löytyvän maltillisia kuluja tarjoavaa sekä kattavaa valikoimaa tarjoavaa tarjoajaa. Poliittinen riskihän tuossa on huomattava mutta nyt on alkanut tulemaan toisaalta pankeillekkin ihan ok tason kuluilla olevia indeksi kohteita, jopa op:lle oli tälläisiä vihdoin tullut. Siihen en ole saanut vielä suoraa vastausta onko mahdollista siirtää koko nykyinen salkku tuollaisen kuoren sisään, jolloin siellä olisi ihan fiksuhkoja osingonmaksajia. Vuositasolla kuitenkin 15k-25k osinkoa kertyy joten ei nuo kuoren kulut kummoiset ole suhteessa verotukseen.

Ja tietysti sekin että pääsee sisään pankkien private banking puolelle on joskus ihan plussaa sekin, varsinkin tuosta Visa Platiniumin vuosihinnasta pääsisi hieman neuvottelemaan. On se concierge palvelu oikeasti hintansa väärti, samoin matkavakuutus :tup:
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 557
Menee vähän OT mutta miksi ihmeessä Suomessa siihen autoon pitää lyödä niin älyttömiä summia kiinni..?

Meillä menee vaimon auton kuluihin hieman enemmän (työmatka 130km/päivä) oma auto on pelkkiin adioiden hoitoihin ja nurkissa pyörimiseen.

Tässä kahden auton kulut:

- Hankintahinta yht. 2800,- ei kuukausikuluja koska hankittu säästöillä
- Polttoaine yht. 250,-/kk
- Vakuutukset yht. 600,-/vuosi eli 50,-/kk
- Trafin maksut n. 600,-/vuosi eli 50,-/kk
- Katsastukset n. 120,-/vuosi eli 10,-/kk
- Huollot n. 240,-/vuosi eli 20,-/kk
Renkaita satunnaisesti, hankala laskea kun ei mee ees joka vuos..

eli kulut n. 380,-/kk. Tosin verottajalta tulee vaimolle vuostasolla pari tonnia palautuksia koska oma auto työmatkalla välttämätön. Toisesta autosta vois luopua helposti mutta oon sen verran laiska.. ;) ja kulut pienenis radikaalisti jos vaimon työ olis lähempänä.

Myönnetään, ollaan just ja just keskituloisia mutta vaikka tulotaso nousis en näkis mitään järkeä upottaa kymppitonneja (tai monta sataa/kk) uudempaan autoon.. ei oo vaan meidän juttu.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Menee vähän OT mutta miksi ihmeessä Suomessa siihen autoon pitää lyödä niin älyttömiä summia kiinni..?

Meillä menee vaimon auton kuluihin hieman enemmän (työmatka 130km/päivä) oma auto on pelkkiin adioiden hoitoihin ja nurkissa pyörimiseen.

Tässä kahden auton kulut:

- Hankintahinta yht. 2800,- ei kuukausikuluja koska hankittu säästöillä
- Polttoaine yht. 250,-/kk
- Vakuutukset yht. 600,-/vuosi eli 50,-/kk
- Trafin maksut n. 600,-/vuosi eli 50,-/kk
- Katsastukset n. 120,-/vuosi eli 10,-/kk
- Huollot n. 240,-/vuosi eli 20,-/kk
Renkaita satunnaisesti, hankala laskea kun ei mee ees joka vuos..

eli kulut n. 380,-/kk. Tosin verottajalta tulee vaimolle vuostasolla pari tonnia palautuksia koska oma auto työmatkalla välttämätön. Toisesta autosta vois luopua helposti mutta oon sen verran laiska.. ;) ja kulut pienenis radikaalisti jos vaimon työ olis lähempänä.

Myönnetään, ollaan just ja just keskituloisia mutta vaikka tulotaso nousis en näkis mitään järkeä upottaa kymppitonneja (tai monta sataa/kk) uudempaan autoon.. ei oo vaan meidän juttu.
Ihmiset arvostaa eri asioita, mutta olen kanssasi samaa mieltä. Suomalaiset laittaa ruostuvaan peltiin käsittämättömästi (velka)rahaa.

Oman perheeni autoilu on suurin piirtein samoissa hinnoissa kuin teidän. Itse ajan n. 90km/h 5 krt viikossa, ja vaimo hiukan vähemmän.

Tutuilla ja kavereilla on "uudehkot" pirssit alla, mutta en ole kehdannut kysellä paljonko maksavat niistä maksuja. Tuommoinen keskiverto 300€/kk autolaina 20 vuoden ajan tekee järkevästi sijoitettuna 150-200k€. En ikinä maksaisi autoilusta tuollaista hintaa, mutta suurin osa ihmisistä ei ajattele asiaa niinkuin minä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Ei kun suomalaiset nimenomaan laittaa hyvin vähän rahaa autoihin. Meillähän on maailman vanhin autokanta.

Iso osa menee autoveron kautta valtiolle.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Tässä taitaa myös olla termeissä hieman erilaisia käsityksiä. Itse käsitän puskurin että se on summa joka on tilillä heti käytettävissä ja joka on siellä vähintään (ellei sitten ole juuri tullut joku äkillinen tarve miksi piti puskuriin turvautua). Ikään kuin se tilin nollataso eli "rahat on loppu" jos menee tuon alle. En laske rahoja jotka käytän harrastuksiin tai säästötileillä/pieni riskisissä sijoituksissa olevia rahoja osaksi puskuria, nuo on sen puskurin lisäksi. Käytännössä saldo tilillä on joskus reilustikin yli puskurin, jos ei ole ollut hetkeen mitään mihin niitä rahoja olisi tarvinnut laittaa.
Hyviä pointteja! Itsekin lasken että esim. se "puskuri" mikä on "odottamassa menemista sijoituksiin" tms. ei ole mun varsinainen puskuri, tai se mitä tässä luulen että haetaan.

Puskuria (2-3k) on sitten mulle se mikä on vaan "pahanpäivän varalle". Eli jos pesukone hajoaa, auto vaatii pikaisen rempan tms. yllättävä kulu.

Tuo 2-3k€ puskuri on mielestäni mulle ihan riittävä, ja tarvittaessa löytyy kaksikin luottokorttia mistä voi sitten höylätä luoton puolelta jos semmonen tilanne tulee vastaan.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Menee vähän OT mutta miksi ihmeessä Suomessa siihen autoon pitää lyödä niin älyttömiä summia kiinni..?

Meillä menee vaimon auton kuluihin hieman enemmän (työmatka 130km/päivä) oma auto on pelkkiin adioiden hoitoihin ja nurkissa pyörimiseen.

Tässä kahden auton kulut:

- Hankintahinta yht. 2800,- ei kuukausikuluja koska hankittu säästöillä
- Polttoaine yht. 250,-/kk
- Vakuutukset yht. 600,-/vuosi eli 50,-/kk
- Trafin maksut n. 600,-/vuosi eli 50,-/kk
- Katsastukset n. 120,-/vuosi eli 10,-/kk
- Huollot n. 240,-/vuosi eli 20,-/kk
Renkaita satunnaisesti, hankala laskea kun ei mee ees joka vuos..

eli kulut n. 380,-/kk. Tosin verottajalta tulee vaimolle vuostasolla pari tonnia palautuksia koska oma auto työmatkalla välttämätön. Toisesta autosta vois luopua helposti mutta oon sen verran laiska.. ;) ja kulut pienenis radikaalisti jos vaimon työ olis lähempänä.

Myönnetään, ollaan just ja just keskituloisia mutta vaikka tulotaso nousis en näkis mitään järkeä upottaa kymppitonneja (tai monta sataa/kk) uudempaan autoon.. ei oo vaan meidän juttu.
Itse ainakin yritän nauttia elämästä nyt, kun olen vielä hyvässä kunnossa (tai ylipäätään hengissä), enkä vasta sitten joskus kymmenien vuosien päästä. Tämä tarkoittaa sitä, että myös elämiseen ja arjen tekemiseen siedettävämmäksi / helpommaksi käytetään rahaa, vaikka se ei mitenkään pakollista olisikaan. En todellakaan aio elää makaronilla, että pääsee aikaisemmin eläkkeelle, syömään sitä samaa makaronia. Ylimääräiset menee sijoituksiin, ei yhtään enempää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
346
Itse ainakin yritän nauttia elämästä nyt, kun olen vielä hyvässä kunnossa (tai ylipäätään hengissä), enkä vasta sitten joskus kymmenien vuosien päästä. Tämä tarkoittaa sitä, että myös elämiseen ja arjen tekemiseen siedettävämmäksi / helpommaksi käytetään rahaa, vaikka se ei mitenkään pakollista olisikaan. En todellakaan aio elää makaronilla, että pääsee aikaisemmin eläkkeelle, syömään sitä samaa makaronia. Ylimääräiset menee sijoituksiin, ei yhtään enempää.
Oon samoilla linjoilla. Sillä 6 pinnan vuosituotolla mulla pitäs olla miljoona jo ennen eläkeikää. Jos/kun talous kestää maksaa sen lisäksi vielä auton lyhennystä niin miksipä ei. Onhan ne uudet autot turvallisempiakin niin ehkäpä näkeekin sen miljoonasalkun joku päivä. Liikenne on kuitenkin vaarallinen paikka työikäisille ihmisille.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Ihmiset arvostaa eri asioita, mutta olen kanssasi samaa mieltä. Suomalaiset laittaa ruostuvaan peltiin käsittämättömästi (velka)rahaa.

Oman perheeni autoilu on suurin piirtein samoissa hinnoissa kuin teidän. Itse ajan n. 90km/h 5 krt viikossa, ja vaimo hiukan vähemmän.

Tutuilla ja kavereilla on "uudehkot" pirssit alla, mutta en ole kehdannut kysellä paljonko maksavat niistä maksuja. Tuommoinen keskiverto 300€/kk autolaina 20 vuoden ajan tekee järkevästi sijoitettuna 150-200k€. En ikinä maksaisi autoilusta tuollaista hintaa, mutta suurin osa ihmisistä ei ajattele asiaa niinkuin minä.
Me luovuimme omistusautoista 1.5v sitten. Nyt on 2 n. 35te uutta autoa ja yhteensä noista menee 700e/kk maksuja (päälle sit huollot, vakuutukset ja muut). 4v ikäisenä voin jättää autot kauppaan ja tehdä uudet sopparit. Eipä ole yhtään rahaa kiinnni autoissa ( aiemmin oli työsuhdeauto + oma). Myin oman ja laitoin siitä saadut 11te sijoituksiin. Nyt jopa ajan paremmilla autoilla kuin aiemmin, mutta pääomaa ei ole kiinni yhtään, ja maksan n. 100e kuussa vähemmän kuin ennen (+nyt saa kaikista ajoista täydet kilsakorvaukset vs. Entinen käyttöetu). Uuden ostolle noi sopparit on ihan hyviä vaihtoehtoja nykyään. Autoverkkokaupasta saa nyt jopa 99e/kk vähän käytettyjä autoja 3v sopparilla. Mielestäni hyvinkin järkevä vaihtoehto monille tollainen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
34
Me luovuimme omistusautoista 1.5v sitten. Nyt on 2 n. 35te uutta autoa ja yhteensä noista menee 700e/kk maksuja (päälle sit huollot, vakuutukset ja muut). 4v ikäisenä voin jättää autot kauppaan ja tehdä uudet sopparit. Eipä ole yhtään rahaa kiinnni autoissa ( aiemmin oli työsuhdeauto + oma). Myin oman ja laitoin siitä saadut 11te sijoituksiin. Nyt jopa ajan paremmilla autoilla kuin aiemmin, mutta pääomaa ei ole kiinni yhtään, ja maksan n. 100e kuussa vähemmän kuin ennen (+nyt saa kaikista ajoista täydet kilsakorvaukset vs. Entinen käyttöetu). Uuden ostolle noi sopparit on ihan hyviä vaihtoehtoja nykyään. Autoverkkokaupasta saa nyt jopa 99e/kk vähän käytettyjä autoja 3v sopparilla. Mielestäni hyvinkin järkevä vaihtoehto monille tollainen.
Tässä asiassa olen itse aivan eri linjoilla mutta uteliaisuudesta kysyn että onko teillä nyt siis 2kpl leasing autoja taloudessa?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Tässä asiassa olen itse aivan eri linjoilla mutta uteliaisuudesta kysyn että onko teillä nyt siis 2kpl leasing autoja taloudessa?
Ei. 2kpl fiksudiilejä. Koska kyseessä o normaali osari nollakäsirahalla, niin noista pääsee tarvittaessa eroon (ei tietty halvalla välttämättä, mutta tarvittaessa pääsee vs. Leasing). Sopimuksen päätyttyä auton voi halutessaan lunastaa sopparin tekohetkellä sovitulla hinnalla. Googlaa fiksudiilistä lisää, jos et tiedä. Saatiin tosi edukkaasti noi. Nut vastaavat ois 1000e. Eli 300e/kk on noussut hinta... saa nähdä mitä on tarjolla, kun sopparit 2021 loppuu...

Toinen auto on BMW 116dA business oka oli 2017 269e/kk 4v/60tkm. Nyt sama ois 446e/kk. Eli halvalla lähti, vaan ei lähde enää.

Halutaan ajaa uusilla autoilla, kilsoja meillä tulee vähän, molemmissa toi 15tkm vuodessa riittää hienosti. En keksi tässä oikein mitään huonoja puolia...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Alkaa pikkuhiljaa karkaamaan osakkeisiin sijottamisesta tämä keskustelu. Palataanko ihan yhessä tuumin ruotuun? Viestiä voi lainata ja jatkaa toisessa asiaan kuuluvassa keskustelussa, jolloin ko. henkilö saa siitä ilmoituksen.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
No summa summarum. Sijoituksiin laitan itsekin vain ns. Ylimääräisiä rahoja. Jokainen toki tavallaan. Just toi aiempi autojuttu vapautti pääoman irti autosta, jolloin se pystyi sijoittamaan. 11te tuottaa pörssissä aika paljon paremmin kuin kiinni autossa...
Itse olen pitänyt ohjenuorana, että sijoituksista ei realisoida mitään "koskaan". Tarkoittaa seuraavia 20v... lähellä eläkeikää on tarkoitus alkaa keventelemään töitä ja alkaa nauttimaan sijoituksista. Mutta saapa nähdä..
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 574
Minulla taas on tavoitteena vähän yli 50% säästämisaste. Sillä on tarkoitus mennä nyt vähän aikaa, kun asunto on velaton ja sen jälkeen miettiä löytyisikö lähistöltä joku sopiva ok-talo. Säästöt olisi tarkoitus laittaa ns. eläkevaroiksi ja niille pitäisi saada hyvin tuottoa. Aikaikkuna olisi optimaalisesti 15 vuotta, jonka jälkeen sijoitukset tuottaisivat riittävästi jotta voisi halutessaan jäädä pois töistä. Olen vielä vähän kahden vaiheilla mennäkö rahastoilla, ETF:illä vai suorilla osakesijoituksilla, vai jonkinlaisella yhdistelmällä näitä kaikkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Minusta threadin otsikon voisi vaihtaa muotoon "arvopapereihin sijoittaminen" tai joku muu vastaava joka käsittää erilaiset sijoituslajit joista täällä keskustellaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tai sijoittaminen yleisesti? En näe syytä, miksei täällä voisi keskustella esim. kultaan, raaka-aineisiin tai asuntoihin sijoittamisesta. Noille kun ei taida olla mitään ketjua edes?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Aikaikkuna olisi optimaalisesti 15 vuotta, jonka jälkeen sijoitukset tuottaisivat riittävästi jotta voisi halutessaan jäädä pois töistä. Olen vielä vähän kahden vaiheilla mennäkö rahastoilla, ETF:illä vai suorilla osakesijoituksilla, vai jonkinlaisella yhdistelmällä näitä kaikkia.
Tässä kannattaa huomata, että vaikka aikaikkunasi on "vain" 15 vuotta, niin todellinen sijoitusaikasi on tästä hetkestä mullan alle, koska tuottoa pitää saada eläkkeelläkin. Sijoitusaika voi siis hyvinkin olla vaikka 60 vuotta, iästäsi riippuen.

Noin pitkällä aikajänteellä kustannustehokas globaali indeksi-ETF on ylivoimaisesti järkevin valinta.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
845
Jokainen toki tavallaan. Just toi aiempi autojuttu vapautti pääoman irti autosta, jolloin se pystyi sijoittamaan. 11te tuottaa pörssissä aika paljon paremmin kuin kiinni autossa...
11k€ kertasijoituksena tuottaa noin 14,5K€ neljässä vuodessa 7% tuotto-odotuksella.
Jos olisit ajellut silä omalla autollasi seuraavat neljä vuotta ja sen sijaan sijoittanut nykyisen autorahoituksen kk-säästönä, niin tuotto olisi noin 24K€ samaisella 7% tuotto-odotuksella.

(Laskettu siis oletuksella, että auton kk-erä on noin 430€, jos sen kakkosauton on 270€).

Eli siis tosiaan... jokainen tavallaan.
Jonkin toisen mielestä tässä ei ole mitään huonoja puolia ja jonkin toisen miellestä tässä ei ole mitään muuta, kuin pelkkiä huonoja puolia.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Miten moni tämän threadin aktiiveista on osallistunut Facen Sijoituskerho ryhmään ja oletteko kokeneet sen hyödylliseksi tietolähteeksi omaan osakesäästöharrastukseen?

Rustailin tänään sinne topikin Dansken rahastoista, joiden kulut ovat poskettoman korkeat. Mitä olette mieltä kivijalkapankkien rahastojen korkeista juoksevista kuluista?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
11k€ kertasijoituksena tuottaa noin 14,5K€ neljässä vuodessa 7% tuotto-odotuksella.
Jos olisit ajellut silä omalla autollasi seuraavat neljä vuotta ja sen sijaan sijoittanut nykyisen autorahoituksen kk-säästönä, niin tuotto olisi noin 24K€ samaisella 7% tuotto-odotuksella.

(Laskettu siis oletuksella, että auton kk-erä on noin 430€, jos sen kakkosauton on 270€).

Eli siis tosiaan... jokainen tavallaan.
Jonkin toisen mielestä tässä ei ole mitään huonoja puolia ja jonkin toisen miellestä tässä ei ole mitään muuta, kuin pelkkiä huonoja puolia.
No eipä voi oikein verrata 11te 120tkm ajettua Skodaa uuteen 35te bemariin :). Ja tohon vanhaan ois ollut pakko ostaa 2 settiä renkaita + iso huolto, joka nostaa sekin kustannuksia, + huoli että jotain hajoaa (1.2Tsi DSG)... no päähomma oki tässä, että 2011 skoda vaihtu 2017 bemariin. Siitä ilosta maksan mielelläni. Bemu siis 269e/kk + vähän tietty otin lisävarusteita, eli oikeasti maksan 300e. Johan tollaisen Skodan arvo laskee sen 200e/kk btw.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 574
En sitten tiedä paljonko sille arvon laskulle kannattaa laittaa painoa jos vaihtoehtona on maksaa kuukausimaksua jostain minkä jäännösarvo itselle on sopimuksen päättyessä pyöreä nolla. Kukin toki tavallaan, vanhoissa autoissa on tietysti omat ylläpitokulut ja niiden kanssa ottaa aina vähän riskiä jos ei tiedä tekniikasta kovin paljoa. Esim. tietyt moottorityypit on meidän huushollissa täysin pannassa (BMW/PSA Princet, VAGinat noin yleisemminkin...) niihin liittyvien riskien takia. Taustalla on toki sekin että itselle niitä kilometrejä kertyy siinä määrin paljon, että leasing tulisi älyttömän kalliiksi ja toisaalta mitään liian uuttakaan ei kannata ostaa arvon aleneman takia. Joten ennemmin valitsin jotain mikä tiedetään luotettavaksi ja mikä on mukava ajaa, tarkoitus on toisaalta ettei autossa olisi kiinni liian isoa rahaa suhteessa vuosituloihin ja toisaalta minimoida ulospäin menevä kassavirta. Toki nyt kesäajat tulee ajettua osa ajoista moottoripyörällä niin voi olla että autoon ei tule tänä vuonna ihan niin paljoa kuin viime vuonna...
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
En sitten tiedä paljonko sille arvon laskulle kannattaa laittaa painoa jos vaihtoehtona on maksaa kuukausimaksua jostain minkä jäännösarvo itselle on sopimuksen päättyessä pyöreä nolla. Kukin toki tavallaan, vanhoissa autoissa on tietysti omat ylläpitokulut ja niiden kanssa ottaa aina vähän riskiä jos ei tiedä tekniikasta kovin paljoa.
Siis hetkinen. Mitä mä just luin. Laitan autoon 11te kiinni ja sen arvo laskee nyt esim. 200e/kk. Totta helkkarissa se on suoraan verrannollinen auton kuukausimaksuun mun casessa. Oisin saanut 200e/kk myös auton, joka olisi sekin ollut vanhaa parempi. Ainoastaan se 11te ois vapautunut, kuukausikulu olisi käytännössä sama (tietty omana tapauksessa realisoituu vasta, kun vaihtaa uuteen ja sen 200e kuussa voi sijoittaa, mutta tässä on riskinä, että ei ole esim 4 vuoden päästä nostettavissa auton vaihtoln tarvittavaa summaa, jos sijoitukset lyhyellä aikavälillä miinuksella).

Ja liittyy sijoittamiseen siten myös, että jos saat nollakäsirahalla auton ja lainaa vaikka 2.9% korolla, kuten oma case, niin pörssistä saa rahalle historiallisesti sen noin 7-8%. Eli 4-5% voittaa ostamalla lainalla. Tota kun tekee 40 vuotta, niin korkoa korolle tekee aikamoisen summan. Nyt kuitenkin mullakin on 70te edestä 2 autoa pihassa. Ei todellakaan ois kannattanut realisoida sijoutuksista 70te ja ostaa omaksi (ois ollut kyllä mahdollista). Nyt maksan sen 700e/kk ja se 70te jatkaa kasvuaan sijoituksissa hamaan tulevaisuuteen.

Tämä on on just sitä elintasoa. Tottakai halvinta olisi ajaa jollain 2-5te autolla ja sijoittaa kaikki ylimääräinen. En vain näe järkeä siinä, kun on varaa tehdä toisinkin ja nauttia elämästä...
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 557
Siis hetkinen. Mitä mä just luin. Laitan autoon 11te kiinni ja sen arvo laskee nyt esim. 200e/kk. Totta helkkarissa se on suoraan verrannollinen auton kuukausimaksuun mun casessa. Oisin saanut 200e/kk myös auton, joka olisi sekin ollut vanhaa parempi. Ainoastaan se 11te ois vapautunut, kuukausikulu olisi käytännössä sama (tietty omana tapauksessa realisoituu vasta, kun vaihtaa uuteen ja sen 200e kuussa voi sijoittaa, mutta tässä on riskinä, että ei ole esim 4 vuoden päästä nostettavissa auton vaihtoln tarvittavaa summaa, jos sijoitukset lyhyellä aikavälillä miinuksella).

Ja liittyy sijoittamiseen siten myös, että jos saat nollakäsirahalla auton ja lainaa vaikka 2.9% korolla, kuten oma case, niin pörssistä saa rahalle historiallisesti sen noin 7-8%. Eli 4-5% voittaa ostamalla lainalla. Tota kun tekee 40 vuotta, niin korkoa korolle tekee aikamoisen summan. Nyt kuitenkin mullakin on 70te edestä 2 autoa pihassa. Ei todellakaan ois kannattanut realisoida sijoutuksista 70te ja ostaa omaksi (ois ollut kyllä mahdollista). Nyt maksan sen 700e/kk ja se 70te jatkaa kasvuaan sijoituksissa hamaan tulevaisuuteen.

Tämä on on just sitä elintasoa. Tottakai halvinta olisi ajaa jollain 2-5te autolla ja sijoittaa kaikki ylimääräinen. En vain näe järkeä siinä, kun on varaa tehdä toisinkin ja nauttia elämästä...
Tossa kohtaan olen kyllä harvinaisen pitkälti samaa mieltä. Kun puhuin tosta auton hankinnasta omalla tulotasolla (bruttona molemmilla 2-3 keur/kk) en ymmärr sit suomalaisten hinkua laittaa satoja euroja kuukaudessa ruostuvaan peltiin. Sulla toi tulotaso on paria astetta korkeampi joten se muutaman satasen lisämeno ei vaikuta mihinkään.

Duunissa enole viime vuosina ees viittinyt puhua sijoittamisesta mitään.. on kahvipöydssä sitten kamskymppinen tai viiskymppinen menee jutut yhtä yli. Edelleen kaikki rahat omaan kämppään ja sen jälkeen uuteen autoon -ajattelumalli on Suomessa kaikki kaikessa.. joskus yritin puhua rahastoista, osakkeista tai lapsille rahastoon säästämisestä ja huomasin etten oo ees samalla planeetalla asiassa muiden kanssa.. tää siis normi työntekijäportaassa..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
11k€ kertasijoituksena tuottaa noin 14,5K€ neljässä vuodessa 7% tuotto-odotuksella.
Jos olisit ajellut silä omalla autollasi seuraavat neljä vuotta ja sen sijaan sijoittanut nykyisen autorahoituksen kk-säästönä, niin tuotto olisi noin 24K€ samaisella 7% tuotto-odotuksella.

(Laskettu siis oletuksella, että auton kk-erä on noin 430€, jos sen kakkosauton on 270€).

Eli siis tosiaan... jokainen tavallaan.
Jonkin toisen mielestä tässä ei ole mitään huonoja puolia ja jonkin toisen miellestä tässä ei ole mitään muuta, kuin pelkkiä huonoja puolia.
11000 € kasvaisi 7 % tuotto-odotuksella neljässä vuodessa n. 14500 euroon, eli tuottaisi n. 3500 €.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Tämä on on just sitä elintasoa. Tottakai halvinta olisi ajaa jollain 2-5te autolla ja sijoittaa kaikki ylimääräinen. En vain näe järkeä siinä, kun on varaa tehdä toisinkin ja nauttia elämästä...
Juuri tämähän se on.
Itsellä menee vakuutukset, verot, huollot, toteutuneet korjaukset ja arvonalenema yhteenlaskettuna 190e/kk autoon. Kyseessä on vuosi sitten hankittu 5000e auto. Kyllä tarkoitus on itsekin hankkia tulevaisuudessa semmoinen 15-20k auto, ihan sen käyttömukavuuden takia ja ehkä tietynlaisen varmuuden takia. (toki voihan se auto levitä, vaikka tehtaalta ulos ajaessa, mutta 100tkm ajettuna todennäköisyys hajoamiselle on pienempi kuin 300tkm ajettuna)

Jos perse kestää, niin paras lienee ajaa jollain 90-luvun parin sadan euron corollalla, jättää se huoltamatta ja ajaa paaliin aina kun tulee yli 100e osa vaihdettavaksi.

Mutta jätän tämän offtopicin tähän. Auton käyttökustannuksista löytyy oma topic myös.

Mitä porukka mieltä IBM ja Nordean yhteistyöstä? Nordea solmi satojen miljoonien eurojen sopimuksen IBM:n kanssa
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
845
Siis hetkinen. Mitä mä just luin. Laitan autoon 11te kiinni ja sen arvo laskee nyt esim. 200e/kk.
Näytä mulle alle 180tkm ajettu alle 1500€ arvoinen Skoda :rofl:.
Vähän valoja päälle noiden väkisin "omaksi eduksi" saatujen laskelmien kanssa. Nyt ruvetaan vetelemään jo 70K€ summia pöydälle ihan hatusta, jotka ei liity mitenkään asian pointtiin :facepalm:
Ei sellaista laskentakaavaa ole olemassakaan, jossa käyttöautoon "sijoittaminen" voittaa oikean (osakkeisiin, rahastoihin tms.) sijoittamisen. Ainoastaan johonkin ns. keräilyautoon sijoittaminen voi olla kannattavaa.

Taidampa myydä velattomat autot ja veneet pihasta ja lähteä hakemaan tilalle uudet vähän hienommat lainarahalla. Korkoa korolle ja silleen, niin johan on 40v päästä tehty voittoa oikein urakalla :greedy:
Statukseen sijoittaminen ei ole sijoittamista, vaikka kuinka pyörittelet niitä numeroita paperilla.

11000 € kasvaisi 7 % tuotto-odotuksella neljässä vuodessa n. 14500 euroon, eli tuottaisi n. 3500 €.
Joo myönnän tuon sanavalintani olleen väärän, jos sitä oikein tulkitsee, mutta jos et irroita tuota lausetta erikseen koko asian yhteydestä, niin oletin sen olevan ymmärrettävämpi tavalliselle lukijalle. Tuotothan olisi tosiaan siis 3500€ ja 13k€ samaiselle 11k€ sijoitussummalle.

Mutta joo, eiköhän tämä keskustelu ole osaltani taputeltu.
Kukin tyylillään :cool:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
Näytä mulle alle 180tkm ajettu alle 1500€ arvoinen Skoda :rofl:.
Vähän valoja päälle noiden väkisin "omaksi eduksi" saatujen laskelmien kanssa. Nyt ruvetaan vetelemään jo 70K€ summia pöydälle ihan hatusta, jotka ei liity mitenkään asian pointtiin :facepalm:
Ei sellaista laskentakaavaa ole olemassakaan, jossa käyttöautoon "sijoittaminen" voittaa oikean (osakkeisiin, rahastoihin tms.) sijoittamisen. Ainoastaan johonkin ns. keräilyautoon sijoittaminen voi olla kannattavaa.

Taidampa myydä velattomat autot ja veneet pihasta ja lähteä hakemaan tilalle uudet vähän hienommat lainarahalla. Korkoa korolle ja silleen, niin johan on 40v päästä tehty voittoa oikein urakalla :greedy:
Statukseen sijoittaminen ei ole sijoittamista, vaikka kuinka pyörittelet niitä numeroita paperilla.

Joo myönnän tuon sanavalintani olleen väärän, jos sitä oikein tulkitsee, mutta jos et irroita tuota lausetta erikseen koko asian yhteydestä, niin oletin sen olevan ymmärrettävämpi tavalliselle lukijalle. Tuotothan olisi tosiaan siis 3500€ ja 13k€ samaiselle 11k€ sijoitussummalle.

Mutta joo, eiköhän tämä keskustelu ole osaltani taputeltu.
Kukin tyylillään :cool:
Puhumme selkeästi eri asiasta. Mun mielestä ei ole järkevää pitää yhtään rahaa autossa kiinni (uudessa/uudehkossa) Varsinkin kun itse olen melkein aina ajanut vain uusilla (max 5v) autoilla. Nykyään uusille autoille on vaihtoehtona ja ihan hyvänä sellaisena erilaisia kuukausimaksuun perustuvia vaihtoehtoja. Nyt on uuden hankinnassa harvinaisen paljon riskeja arvonaleneman suhteen. Mitä käy dieseleille?, mikä on sähkö/hybridien tilanne?, autovero jne. Varsin mielelläni ulkoistan tämän riskin. Nyt vain sattui olemaan toi 11te autossa kiinni ja 7/2017 pystyin sen sijoittamaan (kävi vielä tuuri ja laitoin ison osan Fortumiin). Laskekaa ja ihmetelkää. Itse tosin ajan sen alle 15tkm vuodessa, jolloin uuden hankinta lienee vielä kalliimpaa, kuin paljon ajavalle, ihan mutuna.

Itselle kävi toki tuuri, hinnat on ainakin laakkosella nousseet reippaasti. Mutta 269e/kk omasta autosta on kyllä vähintääkin kohtuullinen. Tossa 60tkm aikana kun ei tule rengaskulujakaan vielä, kun nätisti ajaa.

Suomessa tosirikkaatkin lähinnä liisaavat autot. Ei kukaan laita 100-200(300te) autoon kiinni (marginaalia toki, mutta kyllä näitä on). Ja yleensä rikkaat osaavat laskea, mikä kannattaa.

Siis vielä kerra. Enn tarkoittanut että kandee joku 10te rutku myydä ja alkaa maksaa 300-400e kuussa ja että sillä jotenkin rikastuisi.
Idea oli siis verrata uuden auton hankintaa vs. Kuukausimaksullista.
 

JLM

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 574
Siis hetkinen. Mitä mä just luin. Laitan autoon 11te kiinni ja sen arvo laskee nyt esim. 200e/kk. Totta helkkarissa se on suoraan verrannollinen auton kuukausimaksuun mun casessa. Oisin saanut 200e/kk myös auton, joka olisi sekin ollut vanhaa parempi. Ainoastaan se 11te ois vapautunut, kuukausikulu olisi käytännössä sama (tietty omana tapauksessa realisoituu vasta, kun vaihtaa uuteen ja sen 200e kuussa voi sijoittaa, mutta tässä on riskinä, että ei ole esim 4 vuoden päästä nostettavissa auton vaihtoln tarvittavaa summaa, jos sijoitukset lyhyellä aikavälillä miinuksella).
Yleensä auton arvon lasku ei ole lineaarista vaan lasku pienenee kun auton ikä kasvaa. Kuukausimaksu pysyy vakiona ja on sitä isompi mitä isompia kilometrejä ajetaan. Omissa laskelmissa totesin ettei se ainakaan omalla kohdalla ole mitenkään mielekästä, esim 3-sarjan penari 4 vuodeksi olisi halvimmillaankin 588e/kk minun ajokilometreilläni, ts. maksaisin ulos yli 28k. Se on paljon enemmän kuin esim. vuoden ikäinen vastaava penari pienillä kilometerillä ja siinä olisi vasta perheen toinen auto, ja seummat muutenkin isompia mitä olen valmis tällä hetkellä maksamaan pelkästä liikkumisesta. Jonkun Opel Astran saisi tietysti satkun pari halvemmalla (koska en suostu ajamaan millään litraisella leikkiautolla). Asia nyt on kuitenkin vähän niin, että yksikään autokauppias ei vuokraa sitä autoa ulos ilman että nyhtää asiakkaalta pois sen arvon aleneman plus katteen siihen päälle.

Toki siinä on muuttujana myös se jos haluaa ajaa vain uusilla autoilla, ne kilometrit ei ole kovin halpoja koskaan.

Tämä on on just sitä elintasoa. Tottakai halvinta olisi ajaa jollain 2-5te autolla ja sijoittaa kaikki ylimääräinen. En vain näe järkeä siinä, kun on varaa tehdä toisinkin ja nauttia elämästä...
Nuo on niitä valintoja mitä kukin tekee omista lähtökohdistaan ja arvostukistaan käsin. Itse valitsin toisin, koska en pitänyt uudesta autosta tulevaa mielihyvää niin suurena että olisin halunnut iskeä siihen hirveän isosti pääomaa tai ulos menevää kassavirtaa. Suuremman mielihyvän saan nykyään moottoripyörästä enkä senkään hankintaan laittanut kovin isoa rahamäärää. Nyt nuo ratkaisut tarkoittavat että jokainen kuukausi säästöön menee rahaa enemmän kuin kulutukseen. Jos siihen laitettaisiin isot leasing-maksut niin säästöjä kertyisi aika hitaasti - samasta syystä emme halunneet saman tien vaihtaa nykyistä asuntoa ok-taloon vaan lykkäämme sitä vähän eteenpäin jotta massia on säästössä riittävästi siihen että tarvittaessa koko velan voi maksaa pois jos elämässä kävisi jostain syystä vähän heikommin. Uusista autoista saatan nauttia sitten kun pystyn ostamaan sellaisen ilman että sen hankinta vaikuttaa millään tavalla tavanomaiseen toimeentuloon. Idea on siis pitää kuukausittaiset sitoumukset mahdollisimman pieninä ja kasvattaa pääomaa mahdollisimman nopeasti siihen pisteeseen, että tuotot kattavat elämisen ja ostaa vasta sen jälkeen vähän kalliimpia autoja yms, jotta esim. työpaikan tai työkyvyn menetys ei ole riski toimeentulon kannalta.

Mutta niin kuin todettu, kukin tekee valintansa omista lähtökohdistaan ja omilla prioriteeteillaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 825
No mulla oli aiemmin bemun active tourer 218d, josta maksoin 605e kuussa. Käyttöetuauto siis. Toki toi sisälsi vakuutukset, mutta silti ihanan kallista. Edellinenkin työsuhdeauto oli 4v ja yli 600e kuussa meni siihenkin. Ja sitä edelline 4v 545e kuussa..

Kyllä nää nykyiset tulee halvemmiksi.

Ja tosiaan kukkaron ja halujen mukaan pitää mennä. Ei meillä autojen kuukausimaksut vie kuin n. 7% kuukausinettotuloista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
737
Jos perse kestää, niin paras lienee ajaa jollain 90-luvun parin sadan euron corollalla, jättää se huoltamatta ja ajaa paaliin aina kun tulee yli 100e osa vaihdettavaksi.
Myönnän että teen melkein näin. Sijoitan maksimissaan sen 500e autoon ja jos näyttää siltä että vuoden korjauskulut lähentelevät 500 euroa niin paali kutsuu. Todellisuudessa nuo pommit kestävät kuitenkin yllättävän pitkään ennen kuin joutuu vaihtamaan. Itseä kauhistuttaa nuo osamaksu/liisarisopimukset mistä täällä puhutaan vaikka oma tulotaso mahdollistaisikin moiset. Mutta tarpeen mukaanhan tässä mennään.. Ajelen normaalisti muutaman hassun kymmenen kilometriä päivässä ja jos kosla lahoaa alle niin se ei aiheuta ongelmaa. Vaihtaa sitten julkisiin jos näin käy kunnes uuden pommin saa alle. Asia olisi varmasti eri jos pitäisi muksuja kuskailla ja työmatkalle auto olisi pakollinen

Katsoohan ne työkaverit toki kieroon kun 90-luvun yksilöllä ajaa mutta mitä väliä :D "Säästöä" tässä autopuuhassa kuitenkin tulee huomattavasti verrattuna siihen että ajaisin uudella koslalla olemattomia matkoja. Onpahan varaa sijoitella muihin kohteisiin
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 857
Tällä hetkellä säästöt menee Seligsonsin rahastoihin, mutta mietin pitäisikö siirtyä Nordnetin ETF:iin matalampien palkkioiden takia. Tuleeko niihin nyt muita kuluja kuin lunastaessa lunastuskulut? Esimerkiksi 100e/kk 20v kulut 0.45% vs 0.2% tulisi nordnetissä säästöä 1800e.

E: Tai onko muuta huomioonotettavaa? Nuo esimerkkikulut siis laskettu Seligsonsin laskurilla 9% tuotolla (vähän kova?).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 196
Tällä hetkellä säästöt menee Seligsonsin rahastoihin, mutta mietin pitäisikö siirtyä Nordnetin ETF:iin matalampien palkkioiden takia. Tuleeko niihin nyt muita kuluja kuin lunastaessa lunastuskulut? Esimerkiksi 100e/kk 20v kulut 0.45% vs 0.2% tulisi nordnetissä säästöä 1800e.

E: Tai onko muuta huomioonotettavaa? Nuo esimerkkikulut siis laskettu Seligsonsin laskurilla 9% tuotolla (vähän kova?).
Ei, jos ostat kk-säästöohjelmalla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 657
Viestejä
4 207 396
Jäsenet
70 930
Uusin jäsen
tomoslono

Hinta.fi

Ylös Bottom