Saavutuskeräily peleissä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TSIGA
  • Aloitettu Aloitettu
Tila
Keskustelu on suljettu.
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 503
Pahoittelen, jos tällainen tai tällaistä aihetta sivuava avaus on tehty jo, nopealla vilkaisulla en löytänyt. Joka tapauksessa, "harrastaako" muut pelailijat tätä, että avaavat (tai yrittävät avata) jokaisen saavutuksen jota pelissä on? Itse pääasiassa kyllä, toki riippuen pelistä. Jossain FPS-peleissä se on suhteellisen helppoa, koska anchievementit ovat luokkaa; "tapa X määrä X aseella" jne, vastaavasti jossain RPG:issä on "have all kind of X items" tms. En kyllä yleensä ala ns. "venyttämään" pelaamista sillä, että saisin kaikki saavutukset auki jos peli muuten näyttää etenevän nopeasti.

Vastaavasti, onko tullut jossain peleissä vastaan saavutuksia, jotka tuntuvat lähestulkoon mahdottomilta? Näitä on omalle kohdalle tullut ja täytyy sanoa, että jos saa sellaisen saavutuksen auki, tuntuu se ns. "suuremmalta voitolta" kuin vaikkapa pelin läpipääsy :D
 
Osassa pelejä kyllä tulee tehtyä kaikkensa, osassa jää harmittamaan kun jotain trophyä ei saakkaan koska oli season 2016 ainoastaan saatavilla joskus... :( onhan se tietty kiva yrittää jotenki pidentää pelin pelaamista jos sitä on tahkottu kaikki normaalit rundit läpi päättömänä...
 
Täällä on yksi hurahtanut. Trophyjen metsästys on todella koukuttavaa ja palkitsevaa.
 
Noissa on kyllä oma viehätyksensä. Jos peli kiinnostaa todella paljon ja pelimekaniikat ovat kohdallaan, niin sitten tulee jahdattua joitakin trophyja ja joskus siihen 100% asti, jos se ei vaadi kauheaa grindausta (etsi tuhat päivänkakkaraa tms.).
 
X360 aikana keräilin niitä ihan mielellään kun niiden määrä näkyi mukavasti aina gamertagin vieressä. Steamissä tai pleikkarilla taas ei ole kiinnostanut pätkän vertaa...
 
Lähtökohtaisesti kerään niin monta kuin saan, tosin siihen vaikuttaa tarvittava vaivannäkö ja ennen kaikkea tekemisen mielekkyys. Lempipeleistä kerätään kaikki, hyvistä kaikki paitsi vaikeimmat ja yhdentekevistä kaikki mitä saa helposti. Useimpien pelien saavutuksia arvostan ja niitä on hauska keräillä, mutta sitten on näitä poikkeuksia... otan esiin yhden esimerkin, mutta näitä on muitakin.

Kehutussa Telltale-pelissä Tales from the Borderlands on 35 saavutusta. Niistä jokaisen saa auki pelaamalla siihen liittyvän luvun, ja jokainen pelaaja joutuu pelaamaan kaikki luvut läpi.

Kaikki pelin läpi pelaavat saavat kaikki saavutukset. Joka ikisen. Täydellisen kokoelman keräämistä ei voi välttää. Pelityylillä (jos sellaista nyt voi omaksua), valinnoilla (jos ne nyt jotain merkitsevät) ja minipeleillä (jos niitä nyt sellaisiksi voi sanoa) ei ole mitään väliä.

Tällainen saavutussysteemi tuhoaa oman tarkoituksensa täysin. Jos saavutuksissa ei ole mitään saavutettavaa, ne menettävät arvonsa ja merkityksensä. Parhaat ja vaikeimmat saavutukset ovat hellästi muisteltuja merkkipaaluja, joita kehutaan kavereille ja joita esitellään ylpeänä pelaajaprofiilissa. Jos vaikkapa HL2:n kuuluisa tonttusaavutus vertautuu kilpailusta voitettuun pokaaliin, Telltalen saavutus on kuin taskun pohjalle unohtunut kassakuitti, jonka haluaisi vain heittää roskiin. (Muttei pysty.)

Hyvät saavutukset kannustavat palaamaan uudestaan pelin pariin. Jos olisin ilkeä, veikkaisin että tällä käytännöllä nimenomaan halutaan pitää kerran pelin läpäisseet kaukana pelin parista, jotta valintojen kulissi ei sortuisi.
 
Vanha threadi:
Pelien kannustimet Achievements / High scores / Rankings / Stats

Kaikki pelin läpi pelaavat saavat kaikki saavutukset. Joka ikisen. Täydellisen kokoelman keräämistä ei voi välttää. Pelityylillä (jos sellaista nyt voi omaksua), valinnoilla (jos ne nyt jotain merkitsevät) ja minipeleillä (jos niitä nyt sellaisiksi voi sanoa) ei ole mitään väliä.
.
Toisaalta Telltalen saavutussysteemistä näkee nopeasti, kuinka moni ensimmäisen episodin aloittanut on pelannut peliä eteenpäin ja kuinka pitkälle. Eihän ne tietenkää mitää saavutuksia ole, kun osa noista peleistä ei juuri vaadi edes pelaamista, mutta yhtä kaikki.

Jonkin verran tulee saavutuksia keräiltyä, riippuu paljolti saavutuksista ja pelin mielekkyydestä. Aika harvoin lähden tavoittelemaan enää 100%, koska niin monessa pelissä saavutukset on esimerkiksi moninpelin tai jonku loputtoman grindin takana tai sitten usean(jopa 3-4 läpipeluun takana). Toisaalta huomannut kyllä, että joissakin peleissä on myös jättänyt nykyään vaan tekemättä saavutuksia ihan sen vuoksi, että ne ovat aivan liian vaikeita ja aikaa kuluttavia suhteessa saatuun mielihyvään.

Paljolti myös vaikuttaa se, että kuinka monta saavutusta on tekemättä siinä vaiheessa ku peli on läpäisty ja kuinka nopeasti niitä voi päästä esimerkiksi yrittämään.

Mielekkäitä saavutuksia ovat itselle olleet erilaiset pelitapaa ohjaavat saavutukset, esim. elä tapa ketään koko pelin aikana, tai käytä vain näitä ja näitä kykyjä.

Omassa showcasessa onkin lähinnä immersive simmien no kill saavutuksia sekä pari 100% achievementtiä joita oikeasti lähin hakemalla hakemaan ja jotka vaati vähän enemmän ku ajan kuluttamista.
Achievement Whore / There's nothing more to teach.../ Pacifist / Mercy or Prudence / Do No Harm / Clean Hands / Pacifist.
Capture.JPG


Harvinaisin saavutus on Civ5 Greek Fire. 0,4% peliä pelanneista on tämä saavutus.
 
Tuossa juuri mielenkiinnosta tsekkasin top-5 saavutukset itselläni, ja lista on jokseekin ykstoikkoinen:
1. "Mom, get the camera" - saavutus Just Cause 2: Multiplayer Modissa. Eli, ole samaan aikaan, samalla servulla JA samassa paikassa modin kehittäjän kanssa. (2% pelaajista saanut)

2. "Millionaire" - saavutus Paladinsissa. Eli, 1.000.000 goldia käyttäjällä. 2% pelaajista saanut.

3. "Battle Thirsty" - saavutus Paladinssissa. Eli, 300 pelattua matsia. 2% pelaajista saanut.

4. "Hoarder 3" - saavutus Dirty Bombissa. Eli, kuljeta 75 ammuspakettia tiimiläisille. 2% pelaajista saanut.

5. "Doctor 2" - saavutus Dirty Bombissa. Eli, healaa 20 tiimiläistä. 3% pelaajista saanut.

Noin niinkuin paperilla ko. saavutukset eivät kuulosta pahalta (pl. eka, joka nykyään mahdoton) mutta varsinkin 3. noista vaati aika monta tuntia :D
 
Harvinaisin saavutus on Civ5 Greek Fire. 0,4% peliä pelanneista on tämä saavutus.
Oma harvinaisin on sekin Civ V:stä ja 0,4% - Dr. Livingstone I presume?. Tuon saa vain pelaamalla tiettyä skenaariota tietyllä kansalla ja hankkiutumalla siinä tiettyyn tilanteeseen, joten sen harvinaisuus lienee vain viitseliäisyyskysymys. Civ on muutenkin täynnä naurettavan erikoistuneita saavutuksia, jotka ovat pelissä vain jonkin viittauksen vuoksi.

Esittelyboksi taas näyttää tältä:

UeRDk5N.jpg


Kaksi pasifistisaavutusta (TF2 ja Deus Ex), kaksi vaikeamman lopun saamisesta myönnettyä (Talos Principle ja Guacamelee), kaksi "tee kaikki pikkuhaasteet" -palkintoa (Portal ja Fallout New Vegas) ja tuo HL2:n tonttu. Tuossa on myös melko hyvä edustus omista lempipeleistä.
 
Parasta on saavuttaa uudessa pelissä joku semivaikea anchievement:
LOLLERO.png
 
Muuten tulisi harrasteltua mutta nuo steamin achievementit ovat vähä sellaisia... Meh.
Ei nyt tarttis olla mitään wowi tyylisiä mutta edes xbox tyylisiä että tulee jokin kilahdus tjsp.
Ainoa peli josta on steamissa täydet saavutukset (tai ylipäänsä mistään) Viscera cleanup detail: Shadow warrior jossa ei tainnu ollakkaan kuin 2 saavutusta :D
 
Tila
Keskustelu on suljettu.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 746
Viestejä
4 494 757
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom