Pelien kannustimet Achievements / High scores / Rankings / Stats

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja perato
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 745
Ihan mielenkiinnosta piti pistää tämmönen aihe tulille. Keräileekö täällä kukaan pelien saavutuksia, gamerscoreja, rankingeja moninpeleissä tms. aineettomia selän taputuksia?

Tuleeko tehtyä paljon 100% suorituksia? Miksi keräilette saavutuksia, jos keräilette ja onko niiden keräilyssä jotain logiikkaa esim. kaikista kaikki / hyvistä peleistä kaikki / helpoista peleistä kaikki / vain mielenkiintoiset saavutukset tms. Tuleeko esimerkiksi pelattua epämielekästä moninpeliä vain sen muutaman moninpelisaavutuksen tähden, että saa tyydyttävän 100% ruutuun. Jauhatko ARPG:tä, MMORPGtä CoDia tuhansia tunteja vaan, että voit sanoa olevas ykkönen jossain listalla tai Fragraten yli 2.

En sen tarkemmin aihetta rajaile, saa vaikka valittaa näistä keinotekoisista seläntaputuksista, jos tuntuu että se on ainoa mitä niistä irtoaa mielen päälle.

Sitte vaa adjektiiveilla kuvaileen mielenkiintosia tai turhauttavia achievement kokemuksia, jos sellasia on jäänyt mieleen. esim. vaikein, hauskin, turhin, työläin etc. Kaduttaako joku rankin tai achin jahtaamiseen käytetty aika jälkikäteen?




Ihtellä vähän epälooginen tämä saavutusten keräily. Steamissa n. 240 läpipelattua peliä. Niistä noin 1/10 on 100% achievements. Keskimääräinen saavutusmäärä on kuitenkin suht korkea 58% mihin ehkä osaltaan vaikuttaa se, että pelaan suurimman osan käynnistämistäni peleistä läpi. Ei ne saavutukset varsinaisesti esiin pompatessaan tuota mitää mielihyvää ellei sitä sit erikseen oo lähtenyt tavoittelemaan. Moninpelejä en juuri enää pelaa nii rankit ja fragratet on historiaa omalta osalta.

Yleensä tavoittelen saavutusten keräilyä pelailun ohessa, mutta nykyään vältän erilaisten ohjeiden tai ulkopuolisten apujen seuraamista ekalla pelikerralla. Usein sitä lähtee hakemaan viimeisiä saavutuksia siinä vaihessa, jos pelin läpäistyä on vaikka joku +75% saavutuksista tehty ja loput vaikuttaa suht yksinkertaisilta tai hauskoilta toteuttaa. Toisaalta jos saavutus vaatii älyttömästi grindailua tai jonku supervaikean asian suorittamista nii jää usein tekemättä. Jos peli just ja just on easylla menny läpi, nii en mitää viis pykälää vaikeampaa lähe etes yrittään.

Olen kyl huomannut, että joissaki peleissä saavutukset paljolti ohjailee sitä pelaamista. Esim. Alien Isolation, Deus Ex HR ja Dishonored kaikki menty läpi ilman tappamista. Half-life 2 ep 1 tuli tehtyä One Free Bullet ja olihan se vähän mielenkiintosempi pelikerta. Tonttu on kulettamatta avaruuteen vielä Episodi kakkosessa. Tuskin olisi tullut tehtyä niin tyylipuhtaasti näitä tai edes yritettyä mitää tommosta, jos saavutuksia ei olisi ollut. Nämä on ehkä myös olleet niitä mielekkäimpiä saavutuksia, koska ovat pakottaneet pelaamaan tietyllä tavalla peliä.

Hotline Miamia tuli pelattua varmaa tuplasti pelin läpäisyn jälkee iha vaa saavutuksia ja tähtösiä keräillen. Sama juttu surgeon simulatorin kohalta, tuli yritettyä acheja ja saavutettua 100% ennen lisäriä, pelitunteja uppos nelinkertanen määrä läpipeluun jälkeen. Just Cause 2 oli myös yks semmonen peli, että tavallaan halus vaan pelata sitä, nii saavutukset oli sit se keino pitkittää peliä.

Eniten jäänee acheja suorittamatta varmaan sen takia, että ei tuu moninpeleihin/co-oppeihin enää juuri koskettua, joten jää sit siltä osin suorittamatta kaikki. Joskus tämä myös sit vaikuttaa siihen, ettei jaksa niitä yksinpelin vaativampiakaa lähtä yrittään ku silti lopputulemana on se 67% tms. Toisaalta erilaiset pitkäkestoiset grindaukset jää myös väliin, esim. Alien isolationin 100 kuolemaa tyyppiset, jotka vaatii lähinnä save-load rumbaa.

Ehkä työläin tekemäni achievement oli 'Trying Anything Once'
104 erilaisen ajoneuvon ajaminen Just Cause 2:ssa. Tuotti sanoinkuvaamattomasti vaikeuksia löytää ne muutama viimeinen.

Typerin tekemäni saavutus kenties 'Storyteller' Batman: Arkham Cityssä. Tämä siis vaati kyseisen hahmon luona vierailua 12 kertaa niin, että tietokoneen päiväys oli joka kerta jokin tietty seinällä näkynyt päivämäärä.
 
Ei ole nykyään oikein napostellut nämä. Jossain peleissä ne on ihan kivoja, kun tulevat ns. itsekseen normaalisti peliä pelaamalla. Sitten kun pitää alkaa kikkailemaan jotain ihan typerää niin ei kiinnosta.

MMO:ssa nämä on lähteny ihan käsistä.. etenkin WoW. Muistan kun systeemi tuli peliin WotLK niin tuli keräiltyä mountteja ja explorattua ja semmosta ihan kunnolla. Mutta parin lisärin tauon jälkeen kun kattoo niitä vaatimuksia niin ei helvetti jaksaisi mitenkään. Aivan perseestä tuollainen systeemi että joka lisärissä tulee aina lisää kerättävää Achievementtiin mikä on jo vedetty loppuun edellisessä. Eli se keräily siihen ei tunnu loppuvan ikinä.

Jotenkin tuntuu että monessa pelissä oikea tekeminen on jäänyt niin vähälle että koitetaan sitten uudelleenpelattavuutta saada näillä Achievementeillä lisättyä.
 
Minulla on niin paljon laatupelejä pelaamatta, että en rupea mitään peliä väkisin pitkittämään achievementtien takia. En usko, että saisin siitä mitään irti.

Mutta kyllähän noista jotain kicksejä saa aina kun ruudun alakulmassa vilahtaa. Erityisesti silloin kun se on jotain muutakin kuin "pääsit toiselle pakolliselle checkpointille, ota tikkari". Tällä viikolla esim. olen pelannut Somaa jossa on 10 achievementtiä, ja näyttää siltä että ne on vain checkpointteja noin tunnin välein, en usko että on edes mahdollista päästä peliä läpi ilman että olisi 10/10.

Joissakin peleissä on aika vaikuttavia achievementtejä ihan siltä kannalta miten ne on koodattu ja miten peli ne osaa seuloa valtavasta määrästä serveridataa. Vaikkapa Overwatchissa "Get 3 killing blows while riding as Lucio without dying in quick or competitive play", edellyttää siis sitä että tekee hahmolla ns. wallride seinällä samalla kun tyrkkää kolme pelaajaa kerralla jonnekin rotkoon.

Eli käytännössä vain pelailen pelejä ja tulee mitä tulee. Katson kuitenkin aina Steamissä että mitä on tullut ja vertailen niitä "global statseihin", jotka ovat ihan mielenkiintoisia yleensä. Niistä on myös hyvä katsella että miten moni pelin ostaneista on aloittanut pelaamaan peliä (tämän takia pitäisi aina olla joku huuhaa-achiement jonka jokainen saa ekan tunnin aikana), ja kuinka moni on läpäissyt pelin, ja missä kohtaa porukkaa on alkanut kypsyä peliin tai jäänyt jumiin.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun asiaa alkaa tarkemmin ajattelemaan, niin kyllähän ainakin nuo achievementit on pääosin on ollut itselleni positiivisia yllätyksiä. Tosi usein ne on johdatellut/saanut ajattelemaan peliä toiselta kantilta ja sitä kautta tuonut peliin ripauksen piristettä normaaliin läpipeluuseen.

Multiplayer-peleissä tuo achievement-touhu on omasta mielestäni ollut pystyyn kuivunutta niin kauan kuin jaksan muistaa, mutta singleplayereissä sitäkin mukaansa tempaavampia. Osa tulee tosiaan vahingossa, mutta onneksi siellä on normaalista peluustakin poikkeavia.
 
Näitä tuli aikanaan kerättyä, kun vielä Xbox 360 omistin. Menihän tuo 80k gamerscorea rikki..

Jälkikäteen kun miettii, niin tuntui että pelasi koko pelin "läpi" kun hommaili kaikki. Kuten ap mainitsi, osa saavutuksista on kyllä jäänyt todella positiivisesti mieleen, kun joudut muuttamaan koko pelityyliä tietyn saavutuksen saamiseksi. Esim. HL2 lisurissa piti sitä puutarhatonttua kantaa mukana koko pelin ajan. :kahvi:

Mutta ei noita enää nykyisin jaksa keräillä. Etenkin nykyisin kun steamissa tulee pelailtua, eikä noita saavutuksia niin suureen asemaan ole asetettu kuin pleikkarilla tai boxilla.
 
Hyvin toteutetu saavutukset antavat tekosyyn pelata viihdyttävää peliä vielä lisää, vaikka peli olisi jo omien standardien mukaan koluttu läpi. Lisäksi saavutukset voivat kannustaa kokeilemaan erilaisia pelityylejä.

Ghost Recon Advanced Warfighterissa oli taas ihan kamalia achievementtäjä, jotka vaativat olemaan eri leaderboardien ykkösenä.
 
Ainoa peli jossa on 100% on Viscera Cleanup detail Shadow Warrior versio :D Ei siinä ollu ku 2-3 saavutusta mutta...
Eipä noita hirveästi tule ainakaan grindattua. Esim Wowissa on useita helppoja mutta aikaa vieviä saavutuksia joita en ole hankkinu vieläkään vaikka achievement systeemi on ollu ulkona sen 6-7 vuotta.

Steamin saavutuksissa on se ongelma ainakin itselle että ne ovat pelkkiä laatikoita joissa lukee että sait sen ja sen. Toki enemmistö varmaan enemmän tuosta tykkää kuin konsolien blimblomista mutta voisi tuossa vaihtoehtona olla että kuuluu jokin mukava ääni samalla.

Ja vaikka enemmistö pc-pelaajista vihasi GFWL pelejä niin noissa yritin jopa saada saavutuksia. Jotakin 3000 GS:ää meni tuonkin mukana kun tein uuden xbone tilin kun en tuota muistanut tuossa vaihteessa ja tuskin voi tilejä mitenkään yhdistääkkään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä jaksa kiinnostaa. Kyllä niitä tulee vilkuiltua mutta koskaan en ole varta vasten niitä yrittäny tehdä.
Paljon mukavempaa tehdä kun niistä saa jotain voittoja. Dead Islandissa oli kiva systeemi että kun sait saavutuksia niin sait XPtä ja kaikkea kivaa. Niitä oli mukava tehdä. Samoin Dead Islandissa boyntyt josta saa lisää XPtä.
"Vastiikkeeton" saavutus ei kiinnosta pätkääkään.
 
Aikanaan tuli xbox360:llä tahkoiltua achievementtejä ja gamerscorea ihan tarkoituksella. Muistan kuinka tyydyttävää oli esim. Dirt 2 saada viimeinenkin moninpeli achi avattua :)

Nykyiseltään ei tule päätä vaivattua moisella..
 
Kyllähän noita jonkin verran tulee keräiltyä. Tuskinpa ilman trophyja tulisi ikinä etsittyä kaikkia pelin kerättäviä tavaroita, joskus jopa netistä löytyvien ohjeiden kanssa. Varsinkin omista lempipeleistä on tavoitteena saada platinat joskus. Tyhmältähän tämä kuulostaa, koska ei kukaan mun kolmesta playstation-kaverista tule ikinä niitä sieltä mun profiilista katsomaan. Lisäksi nyt kun on ruvennut trophyja keräilemään, Wii ja Wii U -pelien pelaaminen ja varsinkin tavaroiden keräily niissä tuntuu jotenkin turhalta saavutussysteemin puuttumisen takia :D
 
Lähinnä ovat mukavia yllätyksiä joita sitten tarkastelee, että mitäs speciaalia tuli tehtyä. En jaksa kovin paljoa achievementtien perässä juoksennella tai yrittää mitään erikosta. Selailen kyllä minkälaisia on ja saatan yrittää joitain tehdä normipelailun ohessa. Mikäli achievementeista / challengeista saa jotain hyötyä peliin, niin sitten tilanne on hieman eri. Esimerkiksi Path Of Exilessä on challengesja joista saa kosmeettisia kilkkeitä, niin muutamaa challengea olen sitten varta vasten mennyt tekemään, että tuon kilkkeen sain auki.
 
Just Cause 2 oli myös yks semmonen peli, että tavallaan halus vaan pelata sitä, nii saavutukset oli sit se keino pitkittää peliä.

Olin tulossa heittämään omaa analyysiäni aiheesta mutta tämä kohta aloituksessa tiivistikin koko ajatukseni yhteen virkkeeseen. Todistin kyseisen ilmiön viimeksi juuri samassa pelissä kun sen vähän aikaa sitten pelasin uudestaan läpi. Saavutukset on hyvä tekosyy jatkaa sellaisen pelin pelaamista jonka parissa viihtyy muutenkin. Tästä päästään kuitenkin seuraavaan ajatukseen:

Lisäksi nyt kun on ruvennut trophyja keräilemään, Wii ja Wii U -pelien pelaaminen ja varsinkin tavaroiden keräily niissä tuntuu jotenkin turhalta saavutussysteemin puuttumisen takia :D

Mulla ei konsoleita ole mutta muuten tämäkin on ikävä kyllä tuttu tunne. Esimerkiksi jossain GTA nelosessa olisi tuntunut typerältä jatkaa peliä lopputekstien jälkeen kun siinä ei Steam-saavutuksia ole. Tiesin sen etukäteen joten pitkitin peliä sitten toisesta päästä, eli en vain tehnyt viimeistä tehtävää ennen kuin olin pelannut tarpeeksi. Ikävä kehitys koska en ole mikään saavutushaukka ja olen ennen näitä ulkoisia kannustimiakin aina tykännyt koluta pelit mahdollisimman hyvin läpi.
 
Jonkin verran tulee keräiltyä. Tuo paljon lisätekemistä peleihin ja pidentää niiden elinikää, jos ne on suuniteltu hyvin. En tykkää että pelkällä yhdellä läpipeluulla saa kaikki saavutukset. Yleensä pelaan ensin yksinpelin läpi ja sen jälkeen katson mitä saavutuksia sain ja mitkä olisi vielä saavutettavissa. Ei kyllä mitään peliä tule hakattua kymmeniä taikka satoja tunteja pelkän saavutuksen takia, eli harvemmin täyttä 100% tulee suoritettua.
 
Tuli iteasiassa mieleen se eka peli josta saavutuksia nappailin: Team Fortress 2 alkutaival oli sitä, että peliin saapui yksitellen hahmoille omat saavutukset ja sitten aseet jotka sai kun näitä saavutuksia oli tarpeeksi kerännyt. Siinä olikin sit oikeaa motivaatiota yrittää kaikkea typerää näiden takia.

Steamhan ei tosiaa varsinaisesti palkitte näitä saavutuksia toisilla saavutuksilla, mutta "edistyneemmät" käyttäjät voi laitella niitä parhaimpia kokemuksiaan näytille.

Eli käytännössä vain pelailen pelejä ja tulee mitä tulee. Katson kuitenkin aina Steamissä että mitä on tullut ja vertailen niitä "global statseihin", jotka ovat ihan mielenkiintoisia yleensä. Niistä on myös hyvä katsella että miten moni pelin ostaneista on aloittanut pelaamaan peliä (tämän takia pitäisi aina olla joku huuhaa-achiement jonka jokainen saa ekan tunnin aikana), ja kuinka moni on läpäissyt pelin, ja missä kohtaa porukkaa on alkanut kypsyä peliin tai jäänyt jumiin.
Ihtekki katon näitä global statseja jo ihan tämän takia, että näkee helposti kuinka moni alottaneista on lopettanut ja missä vaiheessa. Toisaalta sit läpipeluun jälkee tulee vertailtua, että mikä on ollut itelle semmonen "helppo" tai jokin joka tuli ekojen tuntien aikana ja joka silti on jäänyt 95% alottaneista saavuttamatta. TellTalen pelit on tässä mielessä todella kiitollisia, äkkiä näkee missä vaiheessa porukalla loppuu mielenkiinto.

Civ 5 on siinä mielessä esim. jännä, että siellä on paljon semmosia achievementteja jotka oikeasti vaatii tekemistä, muttei varsinaisesti grindausta. Toki siellä on esim. jokainen sivilisaatio ja jokainen skenaario ja niiden civi jolla pelit pitää voittaa mutta myös sit kaikkea ihan outoja kuten Casablanca viittaus "As Morocco airlift civilian to Portugal's capital".


Mulla ei konsoleita ole mutta muuten tämäkin on ikävä kyllä tuttu tunne. Esimerkiksi jossain GTA nelosessa olisi tuntunut typerältä jatkaa peliä lopputekstien jälkeen kun siinä ei Steam-saavutuksia ole. Tiesin sen etukäteen joten pitkitin peliä sitten toisesta päästä, eli en vain tehnyt viimeistä tehtävää ennen kuin olin pelannut tarpeeksi. Ikävä kehitys koska en ole mikään saavutushaukka ja olen ennen näitä ulkoisia kannustimiakin aina tykännyt koluta pelit mahdollisimman hyvin läpi.
Sattumoisin nimenomaan Just Cause 2 ja GTA4 oli itellekki hyviä esimerkkejä tästä. JC2 pelasin ensin 99% läpi ja sit vasta juonen pari viimistä tehtävää. GTA4 ei kiinnostanut oikeastaa tehdä mitää juonen läpipeluun jälkeen, sen verran tylsä se kaupunki oli itelle. Sitte taas Saints Row 3 oli tänä vuonna yllätys, että jaksoin taas innostua Sandboxin koluamisesta ja siitä tuliki sit napattua kaikki paitsi 3 co-op saavutusta. Joskus nää sattuu semmoseen hetkeen, kuten urheilutapahtumat tai opiskelu, että tarvii pelin johon ei tarvitse keskittyä kovin paljoa. Eli jotain jota voi tehä siinä ohella ku kuuntelee verkkoluentoa tai kattelee jotain mm-futista.
 
Omasta mielestä noi on kyllä kivoja. Tulee kyllä jahdattua niitä parhaimmissa peleissä ja joihinkin olen palannut tarinan jälkeenkin vain niiden takia. Nyt pitkän tauon jälkeen Fallout 4 työn alla, lisäreistä vielä muutamia.
 
Battlefield 3:en Back to Karkand DLC:en Like a Boss achievementti on mielestäni hyvä esimerkki huonostoa moninpeli saavutuksesta. Tarkoituksena oli saada tappo trukilla. Joten trukki mapin tullessa iso osa pelaajista keskittyi trukista tappelemiseen objectiven sijaan. Etenkin boxilla pelattaessa tämä oli ongelma, koska maximi pelaajamäärä oli niin pieni.
 
Suurin osa pelien saavutuksista on ihan turhanpäiväsiä, varsinkin konsoleilla niitä tuntuu riittävän joka asiaan; läpäisit ensimmäisen tehtävän, et kuollut kertaakaan ym. Ainoat saavutukset, jotka itseä peleissä kiinnostaa on sellaset, joiden suorittamisesta saa jonkun palkinnon esim. uuden aseen, silloin sitä pystyy vähän erottumaan muista pelaajista, kun sitä samaa ei heti joka tyypiltä löydy. Jotkut saavutukset on vaan niin ärsyttävän hankalia ettei niitä jaksa ensisijaisesti metsästää vaan keskittyy mieluummin itse peliin.
 
Suurin osa pelien saavutuksista on ihan turhanpäiväsiä; läpäisit ensimmäisen tehtävän.
Tämähän on tosiaan käyttäjälle usein ihan turhanpäivänen, mutta tuskin tekijöille. Heitä kun tuppaa kiinnostamaan varmasti, että moniko ostaja oikeastaan peliä on pelannut. Vielä kun vertaa läpipelannesiin nii siinäpä on jo kaks varmasti mielenkiintosta tilastoa jatko-osaa kyhätessä.

Ihte en iha älyttömästi lämpeä näille, että saavutusten takana on jotain muuta palkintoa. Se tuntuu jo vähän liikaa usein immersion rikkomiselta. Toki jos se saavutus tulee ns. oheispalkintona nii sitten sama sillä, mutta jos pelissä oikeasti lukee "achievement needed to unlock" nii ei oo ehkä ihan paras ratkasu vaikka käytännössä sama ratkaisu kuin "do this&that to unlock".
 
Kyllähän noita saavutuksia tulee keräiltyä. Steamissa välillä törmää pieniin peleihin, joista saa erittäin helposti kerättyä kaikki saavutukset, esim. http://steamcommunity.com/app/422870 Niin se vaan virtuaali kikkeli venyy ja paukkuu, kun saavutuksia keräilee peleistä :rolleyes:
 
Kyllähän noita saavutuksia tulee keräiltyä. Steamissa välillä törmää pieniin peleihin, joista saa erittäin helposti kerättyä kaikki saavutukset, esim. http://steamcommunity.com/app/422870 Niin se vaan virtuaali kikkeli venyy ja paukkuu, kun saavutuksia keräilee peleistä :rolleyes:

Eihän Steamista edes saa mitään "palkintoa" noiden tekemisestä. Niinkuin Gamerscore Xboxilla tai se että ne kerääntyy johonkin yhteiseen tietokantaan. :btooth:
Vai saako?
 
Eihän Steamista edes saa mitään "palkintoa" noiden tekemisestä. Niinkuin Gamerscore Xboxilla tai se että ne kerääntyy johonkin yhteiseen tietokantaan. :btooth:
Vai saako?

Vähän googlettelin kun rupesi kiinnostamaan, niin näköjään löytyy rankingeja, jotka perustuu mm. siihen että tietty achievement arvotetaan tietyllä scorella sen mukaan miten helppo/vaikea se on.

Esim. tällainen haastattelu tuli vastaan:
The life of a top Steam achievement hunter
http://www.pcgamer.com/steam-achievement-hunters/

Ja tässä tuo haastattelun tyyppi esittelemässä todellista luonnettaan:
 
Onhan noita ihan kiva saada ja keräillä, mutta enpä jaksa yleensä lähteä ihan erityisesti niitä metsästämään. Erityisen kiinnostavien pelien tapauksessa napsin helpot pois vaikka se vaatisikin hitusen lisätyötä ja saatan tehdä muutaman vähän vaikeammankin, jos sataan prosenttiin pääseminen sitä vaatii, mutta muuten en näistä erityisemmin välitä. Itse asiassa olisin varmaan tyytyväisempi, jos näitä ei olisi olemassakaan, koska keräily kyllä houkuttaa sen verran, että se saattaa jonkin verran pelaamista ohjailla - yleensä huonoilla tavoilla.
 
Riippuu pelistä, toki ne on aina kivoja bonuksia mutta harvoin nykyään tulee enää metsästettyä mitään tiettyä achia, suoritusprosenttia tms.
Poikkeuksena WoW, jossa tuli metsästettyä kyllä jos jonkin näköistä achia, ja kolme realm firstiäkin (Tailoring) yhdellä aktiivisimmista servuista (siihen aikaan, Ravencrest)

edit: Civ5:ssä tuli loppuaikoina ennen Civ6:een siirtymistä pelattua muutama peli tietty achievement (tai monta) mielessä
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa peli mihin olen oikeasti aikaa käyttänyt pelkän saavutuksen takia, on Gears of War. Siitä oli aikoinaan saatava 100%, ja voi veljet että se vei aikaa. Muistan sen tunteen kun viimeinen saavutus hyppäsi ruutuun(Seriously...). Oli aika tyhjä olo sen jälkeen.
 
Lisäksi nyt kun on ruvennut trophyja keräilemään, Wii ja Wii U -pelien pelaaminen ja varsinkin tavaroiden keräily niissä tuntuu jotenkin turhalta saavutussysteemin puuttumisen takia :D
Tämä kyllä pitää paikkansa. En nyt varsinaisesti keräämällä achievementteja kerää, mutta tuleehan noita katseltua aika paljonkin ja jos sopivasti pelin rytmiin sattuu mielenkiintoisia, niin tulee koetettua tavoiteltua. Pinnallistahan se on, mutta kyllä ainakin itse pelaan mieluummin pelejä, joista jää jotain ... "konkreettista" käteen.
 
Konsoleilla tulee kyllä helpommin kerättyä, mutta jostain syystä ei Steamin kautta en edes noteraa saavutuksia. Tosin käytän modeja ja nehän ei taida avata niitä saavutuksia.
 
Konsoleilla tulee kyllä helpommin kerättyä, mutta jostain syystä ei Steamin kautta en edes noteraa saavutuksia. Tosin käytän modeja ja nehän ei taida avata niitä saavutuksia.
Ihan pelikohtasta hyväksytäänkö saavutuksia modien kanssa vai ei.
 
Ei tule kyllä kiinnitettyä mitään huomiota noihin sen enempää konsolilla kuin tietokoneellakaan. Ei ne mua mitenkään häiritse ja hyvä jos joku tykkää. On varmaan pitkälti makuasia ja pelissäkin kiinni. :)
 
Näköjään Fallout ja Skyrim ei anna noita saavutuksia, ellei sitten modaa niitäkin mahdolliseksi. Mukava lisä kuitenkin moneen peliin. Välillä on vaan pakko saada kerättyä tavaraa saadakseen trophyn
 
Nyt itsellä työn alla Prison Architect ja tavoitteena kaikki saavutukset auki - ja nehän ei helpoimmasta päästä ole.
 
Nyt itsellä työn alla Prison Architect ja tavoitteena kaikki saavutukset auki - ja nehän ei helpoimmasta päästä ole.
Kävi kyl itelläki mielessä tuota pelatessa, mutta tää achi oli vähän liikaa:

It's Not What You Know...
Unlocked all polaroids
 
Silloin kun nämä tuli Xboxille alunperin mielestäni, niin tuli hinkattua monia pelejä vain näiden takia. Nykyään ei ihan niin paljoa, paitsi GTA peleissä ja Crackdowneissa, joissa open world tuo vähän enemmän mielenkiintoa näihin.

Ilmiö on siirtynyt toki moneen muuhunkin, kuten tänne foorumillekin. CS:GO archiementit pelasin lävitse osittain ihan siinä mielessä että samalla tuli perehdyttyä kuhunkin aseeseen siinä samalla, toki siinä oli muitakin kuin aseet ja ihan kaikkia ei tullut suoritettua.
 
Mielellään sitä vaikka suorittaisikin mahdollisen perusteellisesti kaikki, mutta liian usein noissa on seassa jotain ripulisia moninpelisaavutuksia tyyliin "Saavuta ylin taso tässä kurapaskassa moninpelissä, jonka serverit ovat olleet käytännössä kuolleet X vuotta ja joka lakkautetaan kun olet puolessa välissä suoritusta". Plus kiintiöpalkintoja. Näkyy, että nuo on vain pakko tehdä peleille, koska Sony ja MS niin sanovat, vaikka oikeasti eivät panosta vittuakaan noihin listoihin eivätkä ole mitenkään kiinnostuneet siitä kuinka kurjaa/mahdotonta jonkin pelin sataprosenttinen nuunaus on :btooth:

Idea on siis hyvä, toteutus ei. Tykkäisin ja jahtaisin noita palkintoja muuten. Jos moninpelisaavutukset poistettaisiin kokonaan (paitsi tietty peleistä, joita pelataan vain netissä) tai jonkinlainen valinnainen suorittamislista ja tekijöille aitoa kiinnostusta siitä listasta ja sen korjaamisesta, niin katsotaan uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mielellään sitä vaikka suorittaisikin mahdollisen perusteellisesti kaikki, mutta liian usein noissa on seassa jotain ripulisia moninpelisaavutuksia tyyliin "Saavuta ylin taso tässä kurapaskassa moninpelissä, jonka serverit ovat olleet käytännössä kuolleet X vuotta ja joka lakkautetaan kun olet puolessa välissä suoritusta". Plus kiintiöpalkintoja. Näkyy, että nuo on vain pakko tehdä peleille, koska Sony ja MS niin sanovat, vaikka oikeasti eivät panosta vittuakaan noihin listoihin eivätkä ole mitenkään kiinnostuneet siitä kuinka kurjaa/mahdotonta jonkin pelin sataprosenttinen nuunaus on :btooth:

Idea on siis hyvä, toteutus ei. Tykkäisin ja jahtaisin noita palkintoja muuten. Jos moninpelisaavutukset poistettaisiin kokonaan (paitsi tietty peleistä, joita pelataan vain netissä) tai jonkinlainen valinnainen suorittamislista ja tekijöille aitoa kiinnostusta siitä listasta ja sen korjaamisesta, niin katsotaan uudestaan.
Vähän samaa ongelmaa kieltämättä täällä. Helposti jää yksinpelisaavutuksetki sit hinkkaamatta, jos lopputulema on 56% saavutuksista, koska moninpeli. Helppohan se olis toteuttaa, että saavutus olis joko yksin- tai moninpeli-saavutus tai sekä-että. Varsin monessakin pelissä jompikumpi, MP/SP on päälleliimattu ominaisuus ja jo parin vuoden jälkee siellä on lähinnä varattomia ihmisiä paukuttamassa maksimileveleillä. Nyt esim Tomb Raider 2013 peluussa ja empä uskonut, että tähänki on liimattu tommonen kikkare päälle. Ja sieltähän löyty tasan yks servu jossa pelaajista 5/8 oli max level(60) ja loput jotain 1-3.
 
Itellä Pleikkarilla tuli keräiltyä jokunen kuukausi noita trophyja. Olihan siinä oma fiiliksensä ja sai omanlaisen tyydytyksen kun ne kaikki jossain pelissä sai haalittua. Useinhan nuo ei kovin vaikeita ole, kun netissä paljon guideja ymsyms, jotkut vaan vaati enemmän pelitunteja. Ihan mukavaa ajanvietettä, etenkin jos on kolunnut pelin jo läpi kertaalleen ja haluaa uusintakierroksen pienellä twistillä.
 
Yks asia mikä noissa pännii on nämä moninpeli saavutukset. Esim Forza 6 olen pelannu satoja tunteja ja silti vain vähän saavutuksia auki kun sellaset enemmistö on moninpeliin liittyviä.

Sitten on nämät itselle hankalia että esim pelaa peli läpi vaikeimmalla vaikeustasolla.
 
Tuo moninpelipuoli on ihan totta kieltämättä. Ei siinä mitään jos ne olisi jotain "voita 5 rundia online", mutta kun ei. Siellä on joku "voita 5 rundia 3 eri entuudestaan tuntemattoman kaveriporukan kanssa, joissa 30% pitää asua afrikassa ja porukassa 45% pelaajista saa käyttää ainoastaan pistoolia.".
 
Nää moninpelisaavutukset on ongelmallisia etenkin vanhemmissa peleissä, missä porukka ei juurkaan enää pelaa onlinea.
Kuten Unreal Tournament 3:ssa on yksi trophy "Get 200 kills in multiplayer on 50 different days.", eikä pelaajamäärä ollut n. 6 vuotta sittenkään suuri. Nyt puhumattakaan jos lähtis yrittämään.
Monissa ongelmallisia nuo "voita 200 onlinepeliä" kun hyvä että löytyy edes se yksi, jonka meet sit kuitenki häviämään.
 
Vielä ikävempää on kun pelissä on moninpeli cheevot, mutta servut on suljettu. Esim Armored Core V:stä ei voi enää saada täysiä gamerscoreja, jos sitä nyt alkaa pelaamaan.

Edit. Osittain toivon, että tuollaisten pelien merkinän voisi poistaa gamertagistä.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaan pelini ns. tavallisesti läpi ja lopuksi katson että kuinka paljon acheja tuli saavutettua ja jos peli oli mukava niin silmäilen siinä samalla listan ja käyn tekemässä helppoja/hauskan kuuloisia acheja läpäisyn jälkeen.

100% en ole tehnyt kuin ihan kourallisesta pelejä. Swapper ja Final Fantasy Type-0 tulee vaan mieleen nyt yhtäkkiä. Monesti siellä achien seassa on sellasta ripulia ettei vaan pysty vaikka haluttaskin.
 
Jonkin verran tulee kerättyä, jos oikein innostun ja pidän pelistä sekä ovat järkeviä niin saatan jopa kerätä kaikki. Mutta harvemmin niitä keräämällä tulee kerättyä.
 
Mielenkiintoisia yritän, mutta en keräämällä kerää. Steamissa vain muutama peli 100% läpi.

Achievementit on huonoimmillaan silloin, kun ne ovat "pelasit ensimmäisen tason, jee", "kerää kaikki asiat x, palkintona achievement" tai "tapa 10k vihollista". Kaikki joka tapauksessa pelissä tuleva, piilotetut keräilyesineet vain keräilyn vuoksi ja monotoninen grindaus on aina ei. En tee, elleivät tule muun pelailun ohessa. Hyvin harvoin jotain pieniä. Silloinkin usein mietin, miksi tuhlasin tähänkin aikaani.

Pelitapoja muuttavat achievementit ovat parhaimmillaan hienoja, jos ne antavat ideoita haasteisiin pelata peli eri tavalla. Niistäkin heikkoja ovat sellaiset, jotka vain käskevät pelaamaan pelin vaikeimmalla vaikeustasolla tai kuolematta. Mielikuvitusta pitää olla. Mutta en mielikuvituksellisiakaan ala tekemään vain saavutuksen vuoksi, jos toinen pelikerta ei muuten houkuttele. Pidän enemmän siitä, että palkinto on jotain muuta. Kun saavutuksen lisäksi avataan edes jokin pieni kosmeettinen uudistus, erilainen alkumenu, viesti pelinkehittäjältä, taustamusiikki tai muuta, se jää paljon paremmin mieleen kuin silkka pikkukuvake, joka vilahtaa alareunassa. On aika paljon hienompaa sanoa, että avasi Goldeneyessa sen viimeisenkin huijausmoodin, kuin että sain vihdoin tämän achievementin.

...sen sijaan vihaan sitä, jos "kriittisempiä" ominaisuuksia, kuten moninpelitasoja, lukitaan yksinpelin, achievementtien tai haasteiden taakse. Kun pelaan moninpeliä, haluan mieluusti kaikki mahdollisuudet auki heti, tai sitten niiden on auettava moninpeliä pelaamalla ja erittäin nopeasti. En halua harjoitella koko peliä yksinpelinä vain avatakseni asioita moninpeliin.
 
Harva peli tekee hyvin nämä.

Crusader Kings 2 ja Europa Universalis 4 ovat olleet niitä ainoita pelejä joissa on kiinnostanut tehdä näitä. Esimerkiksi EU4 saavutus, "Luck of the Irish" missä pitää aloittaa yhdellä Irlannin pienistä provinsseista, muodostaa Irlannin kuningaskunta ja vallata Brittein saaret kokonaan.
 
Achievementit voi olla ihan hyödyllisiä riippuen pelistä.
Esim. Euro/American Truck Simulatorissa tulee aika paljon valittua kuormia achievementit mielessä. Noissa peleissä ne on melko hyvin tehty, eikä vaadi ylimääräistä grindaamista.

Monesti näkee myös todella typeriä achievementtejä, joista joitain ei voi edes saada. Ekana nyt tulee mieleen Dirt Rallyn "Played during early access" -achievement. Tai sitten jotkut täysin hyödyttömät "Watched the credits" -achievementit.
 
Toisinaan kerään, riippuen pelistä.. Monessa pelissä niin ärsyttäviä saavutuksia, että ei jaksa edes yrittää.

 
Tai sitten jotkut täysin hyödyttömät "Watched the credits" -achievementit.

Nuo on kyllä välillä niin tautisen pitkiä (jos ei voi nopeuttaa), että se on suorastaan saavutus että niitä jaksaa sivusilmällä katsoa. Erityisesti kun voi mennä kuten eräässä pelissä että laitetaan minuutin verran creditsejä ja sitten pistetään suht oleellinen cut-scene väliin :D
Siinä kohtaa kun oli puoli tuntia katsonut jotain Bioshock Infinityn beta-testaajia niin hämmensi kyllä että tällainen legioona ihmisiä tarvitaan tekemään peli.
 
Battlefield 3:en Back to Karkand DLC:en Like a Boss achievementti on mielestäni hyvä esimerkki huonostoa moninpeli saavutuksesta. Tarkoituksena oli saada tappo trukilla. Joten trukki mapin tullessa iso osa pelaajista keskittyi trukista tappelemiseen objectiven sijaan. Etenkin boxilla pelattaessa tämä oli ongelma, koska maximi pelaajamäärä oli niin pieni.
Tätä ei ollut onneksi PC:llä. PC:lle tuli ne assignmentit. Mulla jäi 1 assingment tekemättä.. oli joku 5x multi kill. Sain semmoisen vain 1 kerran. Muistaakseni vaati yli 3 tappoa yhdellä räjähteellä tms. Jotenkin niitä ei vain tullut ja sitten kun oikein yritti niin kaikki muu pelaaminen meni ihan vituiksi :)

Porukkahan yritti sitä mm. niin että TDM mapissa heitteli C4:sta laskuvarjolla ja koitti räjäyttää monta äijää kerralla :) hohhoijaa.

Muuten noi assigmentit oli ihan jees ja suurinosa niistä tuli ihan pelailemalla.. välillä vaan piti classia ja aseita vaihtaa ja kerätä tappoja niille mikä oli toki ihan mukavaa vaihtelua. Lisäksi noiden tekeminen unlockasi uusia aseita.

Nuo on kyllä välillä niin tautisen pitkiä (jos ei voi nopeuttaa), että se on suorastaan saavutus että niitä jaksaa sivusilmällä katsoa. Erityisesti kun voi mennä kuten eräässä pelissä että laitetaan minuutin verran creditsejä ja sitten pistetään suht oleellinen cut-scene väliin :D
Siinä kohtaa kun oli puoli tuntia katsonut jotain Bioshock Infinityn beta-testaajia niin hämmensi kyllä että tällainen legioona ihmisiä tarvitaan tekemään peli.
Jossain pelissä on ollu hyvä soundtracki joten tullu fiilisteltyä sitä musaa siinä lopussa :) Ei välttämättä tullu katseltua niitä creditsejä sen koommin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 244
Viestejä
4 533 048
Jäsenet
74 775
Uusin jäsen
Torpedomies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom