Olisko joku halukas vähän opettamaan:
Eli mulla olis tulossa tässä ihan lähiaikoina mahdollisuus sijoittaa joitakin kymmeniä tuhansia johonkin. En oo tehnyt tämmöstä ennen, oon alottelija näis hommissa ja koitan täs miettiä mun mahdollisia valintoja.
En haluu et sijottamisesta tulee mun elämä ja katon käyriä monta kertaa päivässä ja mietin tarkkaan et millon haluun ostaa ja mitä jne. Haluun että olis helppoa, "ostan" jotain, se kerryttää voittoja ja uudelleensijottaa voitot, ja sitten vaikka 10 vuoden päästä katotaan miten mennyt.
Nordea (mun pankki) tietysti kovasti haluais että sijoittaisin heidän kautta, olis ainakin helppoa, ne vois valita sijotuskohteet mun puolesta ja hoitaa kaiken mun puolesta. Mutta mitä katoin niin 0.8% välistä koko sijotetusta summasta vuosittain on kyl aikamoinen määrä verrattuna siihen että tekis ite ja ostais vaik ETF:iä, eikö?
Missä tilanteessa tää Nordean korkea hinta vois sit olla kannattava?
Jos en halua itse ostata/miettiä mitään? (Olis kyl kiva opetella ja osata)
Jos arvostaisin sitä että voin sillä sitten aina puhua asiantuntijan kanssa?
Voisin luottaa että matalempi riski jos käytän Nordea:n tarjontoja? (Ei kai tekis kyl tää järkeä? Koska riippuu vaa siitä mitkä sijotuskohteet valitsee siellä nordean omien rahastojen puolella, ihan niin kun valitsisin mitä ETF:iä päättäisin ostaa?)
Mitä muita (rahanarvoisia) hyötyjä vois olla siitä että antaa Nordean tehän tän?
Ei kai tuo itse tekeminen esim ETF:ien kautta pitäis kovin vaikeeta olla. Isoin vaikeus varmaan että valitsee mihin haluu rahat pistää, mut sen jälkeen toimii aikalailla itsestään ja ei oo välikättä ottamassa mun voitoista isoa siivua (paitsi tietty verottaja sitten lopuks). En kyl siis tiedä miten käytännössä ETF:ien ostaminen toimii, Nordnetin kautta tekeminen vissiin tosi yleistä. Vähän mitä luin nii kai ehkä myös mahdollissa Nordean kautta. Mikä ero näissä sitten on? Kumpaa haluais käyttää ja miks?
Ja tiedän tietysti että Nordean omat tarjonnat ja itse ETF:ien ostaminen ei oo ainoot maholliset tavat sijoittaa. Nää on nyt vaan järkevän kuuloset mitä tullut vastaan. Muista vaihtoehdoista en sitten tiedä että onko semmosia mihin haluaisin ryhtyä ainakaan tähän hätään. Joskus vois olla hauskaa rupee ostelemaan ihan yksittäisten firmojen osakkeita, mutta en nyt ihan tähän hätään vielä ainakaan.