Harmi vain kun kk säästö hinta ei koske myyntiä. Myyntipalkkio vähintään 15€ jos haluaa pysyvästi eroon siitä.Joo voisin vaihtaa siihen ainakin hetkellisesti. On kuluiltaankin inasen halvempi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Harmi vain kun kk säästö hinta ei koske myyntiä. Myyntipalkkio vähintään 15€ jos haluaa pysyvästi eroon siitä.Joo voisin vaihtaa siihen ainakin hetkellisesti. On kuluiltaankin inasen halvempi.
Onko tekkiläisillä paljonkin hajautusta eri omaisuuslajeihin? Itse olen miettinyt sijoituskultaa tai esim. metsärahastoa vastapainona pelkille osakkeille tulevaisuudessa. Toki salkussa on aina myös käteistä. Asuntobisnes on liian riskialtista omaan makuun.
Itselläni vain reilun vuoden nettoansiot säästöissä/sijoituksissa niin ei oo ollut houkuttelevaa hajauttaa rahastojen ja osakkeiden ulkopuolelle. Asia varmasti olisi toinen jos summat olisivat esim 10v nettoansiot, mutta se ei tule mun elinaikana toteutumaan.Onko tekkiläisillä paljonkin hajautusta eri omaisuuslajeihin? Itse olen miettinyt sijoituskultaa tai esim. metsärahastoa vastapainona pelkille osakkeille tulevaisuudessa. Toki salkussa on aina myös käteistä. Asuntobisnes on liian riskialtista omaan makuun.
Vähän semmoinen on nyt tilanne, että ei voi muuta kuin istua käsien päällä. En kyllä äkkiä keksi mitään hyviä liikkeitä, koska kovin radikaaleja en harrasta.Tulee pataan kaikissa asseteissa tällä hetkellä mukaanlukien korkorahastot. Ainut mikä vähän sinnittelee on energiaan liittyvät, mutta niissäkin ilmeisesti pelätään rauhaa ja sotaa samaan aikaan.
Tulee pataan kaikissa asseteissa tällä hetkellä mukaanlukien korkorahastot. Ainut mikä vähän sinnittelee on energiaan liittyvät, mutta niissäkin ilmeisesti pelätään rauhaa ja sotaa samaan aikaan.
Itsellä on hajautettu mielestäni hyvin, mutta mitään maksimaalista tuottoa en tavoittele.Onko tekkiläisillä paljonkin hajautusta eri omaisuuslajeihin? Itse olen miettinyt sijoituskultaa tai esim. metsärahastoa vastapainona pelkille osakkeille tulevaisuudessa. Toki salkussa on aina myös käteistä. Asuntobisnes on liian riskialtista omaan makuun.
2/3 käteisenä (likvideistä sijoituksista, eli osakkeista, rahastoista jne.) ollut n. Trumpin valinnasta astiOnko tekkiläisillä paljonkin hajautusta eri omaisuuslajeihin? Itse olen miettinyt sijoituskultaa tai esim. metsärahastoa vastapainona pelkille osakkeille tulevaisuudessa. Toki salkussa on aina myös käteistä. Asuntobisnes on liian riskialtista omaan makuun.
Kannattaisikohan hankkia DFEN:tä SPYI:n kaveriksi, jos haluaa painottaa puolustushommia? Sotiminen tuskin maailmasta loppuu, mutta samalla painottaisi lisää USA:ta...Tuli tehtyä viime viikolla ylimääräiset ostot ASWC ja DFEN -defense rahastoihin ja molemmat ampui 4% nousuun heti tänään, jään seuraamaan innolla mitä tapahtuu jatkossa. Kuukausisäästö jatkuu omalla kohdalla kyllä hautaan asti se on varma.
EDIT: Tai no ei nyt hautaan asti toivottavasti, kyllä ne joskus käyttöön nostetaan. Jotenkin odotan näidenkin kyykkäävän vielä kohta.
Jotain samankaltaista muistan lukeneeni noin vuonna 2015, kun aloittelin sijoittamista. En siksi uskaltanut ryhtyä säännölliseksi kk-sijoittajaksi indekseihin.aivan liian kova meno markkinoilla, jota on jatkunut useita vuosia
En tiedä kuinka paljon kyse reaktiosta öljyn hintaan, mutta Nikkei 225 -5%Öljy napsahti korkeammalle kuin Ukrainan sodan alussa. Voi tulla mielenkiintoinen pörssipäivä. Saa nähdä ylireagoiko markkinat.
![]()

Toivottavasti kääntyy nousuun viimeistään 20 vuoden päästä, koska silloin rupean tosissaan katselemaan salkun kokoa ja suunnittelemaan, että miten käyttäisin rahoja sieltä.Iso miinus päivä tulossa. Viime viikon torstai taisi olla lähiaikojen huiput markkinoilla, kun kuukausisäästö lähti.
Tai ostat itsellesi ihan fyysistä kultaa.Voishan sitä toisaalta olla ihan kultasijoittajakin, jos haluaisi rauhallisempaa menoa. Ostaisi jotain etc-:tä joka omistaa kultaharkkoja. Ottaisi mallia näistä keskuspankeista. OP:lla on ainakin WisdomTree Swiss Gold etc-rahasto. Se omistaa kirjaimellisesti kultaharkkoja, jotka ovat Sveitsin holveissa.
Mitenkä pitkiä nämä dipit yleensä on pahimmillaan olleet? Vois taas ostaa kun on lasku lähellä pohjaansa.
Aivan turhaa yrittää ennustaa. Siihen ei pysty ammattilaiset sen enempää kuin maallikot ja ne jotka jälkikäteen kehuskelevat osuneensa pohjalle voisivat yhtä hyvin kehuskella voittaneensa lottoarvonnassa. Moni laittaa tilanteen mukaan enemmän rahaa kun huomaa kurssien laskeneen mutta pohjaa odotellessa saattaa missata koko laskun.Mitenkä pitkiä nämä dipit yleensä on pahimmillaan olleet? Vois taas ostaa kun on lasku lähellä pohjaansa.
Mitenkä pitkiä nämä dipit yleensä on pahimmillaan olleet? Vois taas ostaa kun on lasku lähellä pohjaansa.
Sopivasti tässä keväällä tulee viime vuoden bonukset maksuun. Pieni tai vaikka isompikin ale olisi tervetullut, kun joka tapauksessa suurimman osan bonareista ajattelin iskeä indeksi-ETF:iin.
Markkinat vihaavat epävarmuutta. Jos nyt ajatellaan paria skenaariota, niin voit sitten itse pistää arpasi sille mikä tuntuu kivalta:Mitenkä pitkiä nämä dipit yleensä on pahimmillaan olleet? Vois taas ostaa kun on lasku lähellä pohjaansa.
Toi DFEN on ns. perinteisempi puolustusrahasto kuin ASWC joka sisältää aika paljon mm. kyberpuolustusta, siksi itsellä on molempia, itse pidän puolustuksen painotusta salkussa siinä 20% hujakoilla kokoajan. Itse en usa painotusta mieti pätkääkään.Kannattaisikohan hankkia DFEN:tä SPYI:n kaveriksi, jos haluaa painottaa puolustushommia? Sotiminen tuskin maailmasta loppuu, mutta samalla painottaisi lisää USA:ta...![]()
Nyt olet ottanut rohkeasti kantaa. Voi olla hyvä veto jos/kun Taiwanissa rytisee ja siitä seurauksena AI-kuplasta tulee ilmat pihalle. AI on mielestäni kuplasta huolimatta kova juttu. Ehkä tässäkin uudessa tekissä vaikutus yliarvioidaan lyhyellä tähtäimellä ja aliarvioidaan pitkällä.2/3 käteisenä (likvideistä sijoituksista, eli osakkeista, rahastoista jne.) ollut n. Trumpin valinnasta astiLuottoa tulevaisuuteen ei siis ole, eikä kyse ole pelkästään Trumpista, vaikka hän toki olikin se viimeinen niitti. Pääasiallinen syy on aivan liian kova meno markkinoilla, jota on jatkunut useita vuosia. Lisäksi pitkällä tähtäimellä globaali kasvu on oikeasti koetuksella väestön vähenemisen (aluksi vanhenemisen) myötä.
Laittaisin ALL in intel ja samsung osakkeisiin jos kuvittelisin, että taiwanin tehtaavat katoavat. Maailmassa olisi sen sortin piiripula tuon jälkeen että intel ja samsung sais laskuttaa mitä haluavat / olisivat ainoat tahot mistä saa pc:ta, puhelinta,...Nyt olet ottanut rohkeasti kantaa. Voi olla hyvä veto jos/kun Taiwanissa rytisee ja siitä seurauksena AI-kuplasta tulee ilmat pihalle. AI on mielestäni kuplasta huolimatta kova juttu. Ehkä tässäkin uudessa tekissä vaikutus yliarvioidaan lyhyellä tähtäimellä ja aliarvioidaan pitkällä.
2/3 käteisenä (likvideistä sijoituksista, eli osakkeista, rahastoista jne.) ollut n. Trumpin valinnasta astiLuottoa tulevaisuuteen ei siis ole, eikä kyse ole pelkästään Trumpista, vaikka hän toki olikin se viimeinen niitti. Pääasiallinen syy on aivan liian kova meno markkinoilla, jota on jatkunut useita vuosia. Lisäksi pitkällä tähtäimellä globaali kasvu on oikeasti koetuksella väestön vähenemisen (aluksi vanhenemisen) myötä.
Taiwan on oltava yli 6kk päässä, tässä on vähän muita asioita pöydällä ennen sitä.
WTI volatiliteetti on aivan käsittämätöntä, markkinat yrittää saada käsityksen ölpän arvosta teelehtien perusteella, kun US johtajuus on täysin tuuliajolla. Iran käytännössä voittaa juuri näin.
Taiwan on oltava yli 6kk päässä, tässä on vähän muita asioita pöydällä ennen sitä.
WTI volatiliteetti on aivan käsittämätöntä, markkinat yrittää saada käsityksen ölpän arvosta teelehtien perusteella, kun US johtajuus on täysin tuuliajolla. Iran käytännössä voittaa juuri näin.
Voi myös ajatella, että jos Kiina ylipäätään haluaa Taiwanin, niin tuleeko tämän parempaa paikkaa, kun jenkit "kiinni" Iranissa?
Tällä hetkellä Iran näyttää olevan melkonen nothing burger indeksien kannalta. SP500/Nasdaq jotain -2% ja siinä se. Toki pidemmän aikavälin vaikutuksia on vaikea arvioida mutta paniikkia ei näyttänyt syntyvän.
Oma veikkaus on että se ei mene täydeksi sodaksi asti koska hintalappu on kova kaikille ja jälki karmeaa. Toki ei noista Kiinan johtajista tiedä.Voi myös ajatella, että jos Kiina ylipäätään haluaa Taiwanin, niin tuleeko tämän parempaa paikkaa, kun jenkit "kiinni" Iranissa?
Kenestä nykyään tietää?Toki ei noista Kiinan johtajista tiedä.
Itse laitan henkilöstörahastoon. Rahastonhoitaja puhelee juuri tuota, että perinteisesti keväällä saa halvemmalla, eli sattuu hyvin bonukset ja rahastotankkaus ajoituksena.Sopivasti tässä keväällä tulee viime vuoden bonukset maksuun. Pieni tai vaikka isompikin ale olisi tervetullut, kun joka tapauksessa suurimman osan bonareista ajattelin iskeä indeksi-ETF:iin.
Eli mitä ostit?Ostin tänään ison position vipukultaa, kun ei oikein ole muuta, mihin uskaltaisi rahojaan laittaa. Ainakaan näissä viputuotteissa. Tuntuu, että markkina on aika odottavalla kannalla.
Tarkalleen WisdomTree Gold 2x Daily Leveraged rahastoa. Tarkoitus on pitää ehkä viikon verran, vähän riippuen mihin suuntaan lähtee. Ennen ostoa kävin palaveria tekoälyn kanssa ja katsoin futuurit kullan osalta.
Itse olen tehnyt esim makroanalyyseja copilotin researcer agentilla. Vaikea noita on kyseenalaistaa. Yksittäisen osakkeen ostaminen on arpapeliä teki miten hyvänsä, mutta noita rotaatioita, trendejä ja vastaavia tutkii nopeasti.Tekoälyn käyttäminen sijoituspäätöksissä ei kuulosta kovin hyvältä idealta...
Mutta tätähän voi kysyä tekoälyltä, että onko se hyvä ideaTekoälyn käyttäminen sijoituspäätöksissä ei kuulosta kovin hyvältä idealta...
Ostin tänään ison position vipukultaa, kun ei oikein ole muuta, mihin uskaltaisi rahojaan laittaa. Ainakaan näissä viputuotteissa. Tuntuu, että markkina on aika odottavalla kannalla.
Arvelen, että tämän ketjun käyttäminen sijoituspäätöksissä vielä huonompi idea kuin isojen tahojen frontier mallien käyttäminen. Lähinnä aatteenpalon ja erilaisten vinoumien tuskaa löytyy tästä ketjusta.Tekoälyn käyttäminen sijoituspäätöksissä ei kuulosta kovin hyvältä idealta...
Arvelen, että tämän ketjun käyttäminen sijoituspäätöksissä vielä huonompi idea kuin isojen tahojen frontier mallien käyttäminen.
Ongelma varmaan tulee siinä jos kysyy "miten teen ABC?" tai "onko ABC hyvä idea?" sen sijaan että kysyisi mitä ylipääntänsä kannattaa tehdä jos on tietty tavoite.Arvelen, että tämän ketjun käyttäminen sijoituspäätöksissä vielä huonompi idea kuin isojen tahojen frontier mallien käyttäminen. Lähinnä aatteenpalon ja erilaisten vinoumien tuskaa löytyy tästä ketjusta.
En ihan pääse tästä uskaltamisesta kiinni kun iso positio päivittäin nollattavaa vipua on ehkä sieltä riskisimmästä päästä ja itselle olisi semmoinen mihin en uskaltaisi. Ehkä tarkoitit jotain muuta sillä.Ostin tänään ison position vipukultaa, kun ei oikein ole muuta, mihin uskaltaisi rahojaan laittaa. Ainakaan näissä viputuotteissa. Tuntuu, että markkina on aika odottavalla kannalla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.