• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:20 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Pikavoiton arpalippu ostettu minimimerkinnällä ja velkarahalla. Mikä voisi mennä pieleen :cigarbeye:
Väliaikatietona hyvältä näyttää siinä mielessä että Postin osakkeella käydään kauppaa tällä hetkellä 8,2 euron hintaan, kymmenkunta prosenttia IPO-hinnan yli. Huonona uutisena instituutioannin osakkeet jaetaan sijoittajille näköjään vasta maanantaina, nyt toivotaan ettei hinta lässähdä siihen mennessä. En edes tiedä montako osaketta saan, jos yhtään 🤷‍♂️

Yllättävän kova avaus postilta. Harkitsin omien ykköstonnien sijoittamista mutta en nähnyt järkeväksi.. olishan siitä pikavoiton saanut. Jälkikäteen nämäkin on helppo todeta..

Ei ollut rahaa laittaa Postiin, kun kaikki menee aina 5. päivä ETF:iin.
Muutenkin olen tuolta Nordnetin analytiikka omistukset puolelta katsonut, että aika isoja ( noin 6%) siivuja on itselläni yksittäisistä Suomalaisista yhtiöistä, että lisää en kaipaa. (Mandatum, Kone, Fortum, Nordea, Kesko)
Huolta vähän helpottaa se, että kun kaikki tulevat sijoitukset menee kuitenkin ETF:iin maailmalle, niin noiden suhteellinen osuus pienenee koko ajan. Taisin tämän vuoden aloittaa lähes 50/50% Hesuli OST/AOT ja nyt ollaan jo tilanteessa 33/67%

Miten? Kova on valuuttojen volatiliteetti, jos minun salkussani heittää 17k (mitään ei siis oikeasti ole tullut/lähtenyt).
Olisi helpompi pähkiä jos tietäisi prosentteina. Joku +10M salkku niin tasaiselta menolta kuulostaa. ETF:iäkin on joka lähtöön, vivutettua shortta tms tai joku teema ETF, missä banaanivaltioiden lappuja isolla painolla.

Väliaikatietona hyvältä näyttää siinä mielessä että Postin osakkeella käydään kauppaa tällä hetkellä 8,2 euron hintaan, kymmenkunta prosenttia IPO-hinnan yli. Huonona uutisena instituutioannin osakkeet jaetaan sijoittajille näköjään vasta maanantaina, nyt toivotaan ettei hinta lässähdä siihen mennessä. En edes tiedä montako osaketta saan, jos yhtään 🤷‍♂️
Merkitsin istituutioannin minimimäärän 14 001 osaketta ja sain kokonaiset 440 kpl. Enemmän olisi saanut yleisöannistakin. Laput myyntiin samoin tein ja voittoa alle puolen tunnin hodlaamisesta 220 euroa. IRR-tuotoksi hyvä, mutta suolarahoja isossa kuvassa.
1760088747399.png

Onko teillä Nordnet sekoillut viime aikoina päivittäistä arvonmuutosta koskien? Siis se, joka näkyy heti sisäänkirjautumisen jälkeen. Tänään olen muka tienannut 17k perus-ETF-salkulla. :D
Itellä +14€ niin pidän ihan mahdollisena että on oikein :lol:

Huomaa jos siirrät rahaa sille tilille niin se näkyy sen päivän ajan voittona.

Viimeksi muokattu:
Miten? Kova on valuuttojen volatiliteetti, jos minun salkussani heittää 17k (mitään ei siis oikeasti ole tullut/lähtenyt).
Tuo päivittäinen arvomuutos ottaa huomioon myös muuttuneet valuuttakurssit (esim. jos sulla on dollariomistuksia ja dollarin arvo nousee => salkun arvo nousee vaikka itse osakkeen hinta dollareissa pysyy samana).

Mutta on tuolla myös ollut viimeaikoina muutoksia miten tuo päivätuotto näkyy. Ennen se oli minusta reaaliaikainen (vaikka itse per osake kurssit oli joillekin viivästetty), nyt taas se näyttäisi olevan viivästetty myös kuten yksittäiset kurssitkin ja ottaa huomioon myös pre-market muutokset. Tuohon liittyen varmaan on pellin alla muuttunut yhtä sun toista ja bugeja silloin tällöin on. Ja onhan tuo bugaillut ennenkin, varsinkin jos joku markkina ei ole auki.

Ketkä osti postia dansken verkkoannista (ei danske tai nordea-asiakkaana). Tuliko mitään vahvistuksia oikeastaan mistään mihinkään? No paytrail laitto maksuista sähköpostin.

Ehdot vissiin sanoo että ois pitänyt osata printata joku sivu. Sivu ennen maksua ehkä?
Ei tullut. Ei edes paytraililta.

Merkitsin istituutioannin minimimäärän 14 001 osaketta ja sain kokonaiset 440 kpl. Enemmän olisi saanut yleisöannistakin. Laput myyntiin samoin tein ja voittoa alle puolen tunnin hodlaamisesta 220 euroa. IRR-tuotoksi hyvä, mutta suolarahoja isossa kuvassa.

Riski- / tuottosuhde on vähän heikko, kun huomioi 100k lähtöpanoksen.

OMXHI ois tuottanut paremmin. Mutta plussalle meni korkokulut huomioiden joten :thumbsup:

Mulla oli vähän FOMO Postin suhteen. Viime aikoina IPOt ei ole oikein natsanneet.

Mikäköhän mahtaa cryptoa (taas) nostaa. Ei ole suomisijoittaja tottunut tälläiseen, VanEck Crypto& Blockchain Innovators ETF A USD Acc (DAVV.DE) tänään nousussa 8,52%.

Käytönnössä monopoli joten hintoja voidaan hilata ylöspäin maailman tappiin saakka ja mitään ei voida.
Pakettimarkkinoillahan on tunkua, mutta korteissa ja kirjeissä ilmeisesti ei.

e: Mutta eikö niiden hintaa säädellä jotenkin eli hirveästi inflaation yli ei saisi mennä.

Riski- / tuottosuhde on vähän heikko, kun huomioi 100k lähtöpanoksen.

OMXHI ois tuottanut paremmin. Mutta plussalle meni korkokulut huomioiden joten :thumbsup:

Mulla oli vähän FOMO Postin suhteen. Viime aikoina IPOt ei ole oikein natsanneet.
Nyt on kyllä erikoista matematiikkaa. Olin ilmoittanut haluavani ostaa annista 14 001 osaketta, joista sain 440. Tilillä näkyy veloitettu ostohinta 3 300 euroa. Lisäksi se pitää maksaa vasta maanantaina, eli sen jälkeen kun myynnistä saadut rahat näkyvät jo tililläni. Vaikka olisin ilmoittanut haluavani ostaa osakkeita annista miljardilla eurolla, ei siitä vielä aiheudu mitään kustannuksia. Vain saaduista osakkeista velotetaan.

1760110330957.png

Alle tunti siitä kun osakkeet ilmestyivät salkkuun olin ne myynyt hintaan 3 520 euroa. Voittoa siis 220 euroa. Vajaa 7% tuntituotto IRR-vuosituotoksi muunnettuna tekee 58464%, jopa hivenen enemmän kuin Helsingin pörssin tuotto :cigar2:

Sori jos on jo käsitelty mutta mikä tekee Postista kiinnostavan sijoituskohteen?

Mun näkökulmasta Postissa ei ollut mitään muuta mielenkiintoista kuin hyvä tunnettavuus Suomalaisten keskuudessa, joka aikaansai potentiaalia ylimerkintään ja yliarvostukseen listautumisen yhteydessä.

Liiketoiminta on pitkälti voimakkaasti kilpailtua, erityisiä kilpailuetuja ei ole, tehostaminen haasteellista ja pääomistajan poliittinen ohjaus aikaansaa riskejä.

No.. jäämme odottelemaan ensimmäisiä hinnankorotusilmoituksia.
Tai muutosneuvotteluja.
Tai että postin kulkua haja-asutusalueille harvennetaan.
Lottoa vaan vetämään mikä tulee eka.

Ainakin täällä itä-uudellamaalla muuttui postinjakelu joka viikon 3 päivästä niin, että joka toinen viikko 3 päivänä viikossa ja joka toinen 2 päivänä. Tällähän saatiin yksi jakopäivä pois tai 2 päivää kuukaudessa vähemmän jakopäiviä.

Seuraavana lienee sitten siirtyminen 2 jakopäivään joka viikolla.

Käytönnössä monopoli joten hintoja voidaan hilata ylöspäin maailman tappiin saakka ja mitään ei voida.
Sen verran voin valaista asiaa, että kun viittaat tuolla monopolilla selkeesti kirjeisiin yms. niin niiden osalta se liiketoiminta ei ole edes kannattavaa (ja "mitään ei voida" on aika tyhmä kommentti). Se millä tehdään tulosta on pakettipuoli ja se ei ole lähelläkään mitään monopoliasemaa.

Nyt on kyllä erikoista matematiikkaa. Olin ilmoittanut haluavani ostaa annista 14 001 osaketta, joista sain 440. Tilillä näkyy veloitettu ostohinta 3 300 euroa. Lisäksi se pitää maksaa vasta maanantaina, eli sen jälkeen kun myynnistä saadut rahat näkyvät jo tililläni. Vaikka olisin ilmoittanut haluavani ostaa osakkeita annista miljardilla eurolla, ei siitä vielä aiheudu mitään kustannuksia. Vain saaduista osakkeista velotetaan.

Alle tunti siitä kun osakkeet ilmestyivät salkkuun olin ne myynyt hintaan 3 520 euroa. Voittoa siis 220 euroa. Vajaa 7% tuntituotto IRR-vuosituotoksi muunnettuna tekee 58464%, jopa hivenen enemmän kuin Helsingin pörssin tuotto :cigar2:

Joo, myönnän että meidän premissit ovat poikkeavat erilaisista näkökulmista johtuen.

Mun logiikka perustui siihen että otit Nordnetilta tiistaina lainaa ~100k€, jotka varattiin merkintää varten ja jouduit niistä maksamaan korkoa parilta päivältä ennen kuin merkintä toteutui tänään.

Tällä välillä OMXHPI on noussut ~11000 pisteestä ~11150 pisteeseen. Eli pyöreästi 1,5%.

Jos olisit sijoittanut tuon 100k€ tiistaina OMHX:n ottamalla lainaa Nordnetilta olisit saanut siitä tänään ~1500€ voittoa.

EDIT: Eli mä lasken tuottoa siitä lähtien kun sijoitukseen on sidottu pääomaa ja sä lasket tuottoa siitä lähtien kun merkintä toteutui

Viimeksi muokattu:
Sen verran voin valaista asiaa, että kun viittaat tuolla monopolilla selkeesti kirjeisiin yms. niin niiden osalta se liiketoiminta ei ole edes kannattavaa (ja "mitään ei voida" on aika tyhmä kommentti). Se millä tehdään tulosta on pakettipuoli ja se ei ole lähelläkään mitään monopoliasemaa.
Olkoon sitten näin.

Etkö näe mikä tai mitkä ETF on muutoksen tehnyt? Tai olet tallettanut uusia käteisvaroja, silloin on tullut ihmeellisiä piikkejä itselläkin. Salkun arvo tosiaan elää ympäri vuorokauden ja se johtuu valuuttakurssien keskenäisestä muutoksesta.
Tuo iso "haamumuutos" näkyy vain aloitusnäkymässä. Kun salkun klikkaa auki, niin kaikki on siellä normaalia.

1760110330957.png

Jos haluaa tuottolaskelmia laskea niin se pitää tehdä käyttäen tuota 100k. Sen olet kuitenkin luvannut sijoittaa ja jos anti olisi mennyt vihkoon (=halukkaita sijoittajia ei olisi ollut tarpeeksi), olisit saanut osakkeita tuolla 100k:lla ja kurssi olisi avautunut laskuun. Huonot skenaariot kannattaa pitää mielessä ennen kuin huutelee sijoittavansa miljardin ilman kustannuksia.

Ylioppilaskunta lähti isosti kiinteistöbisnekseen ja isosti tullaan alaskin. Eli ilmeisesti velkojen takia myyntiin menee koko Grand Hansa -kokonaisuus (Seurahuoneen talo, Uusi yo-talo ja Hansatalo), Kaivotalo, Citytalo ja Domus Academica. Puolet vanhasta ylioppilastalosta ja 60 % Domus Gaudiumista yritetään saada pidettyä itsellä.

Se, että myös Domus Academica, eli Töölössä sijaitseva opiskelija-asuntola on menossa myyntiin, tarkoittaa sitä, että kaivellaan kyllä aivan laarinpohjia. Olisi voinut kuvitella, että tuo olisi yritetty säästää, jotta opiskelijoille olisi tarjota edullista asumista, mutta tilanne taitaa olla, että kaikki mitä irti lähtee, pitää myydä, jotta saa edes nuo osuudet vanhasta ja Domus Gaudiumista säästettyä.

Itse työskentelin edellisellä työnantajalla muutaman vuoden hyy:n kiinteistöjen parissa ja se mikä on traagisinta, on se, että ennen sijoitusbisnekseen lähtemistä hyy:n kiinteistöstrategia oli tehdä kaikki mahdollisimman halvalla ja aina vain paikkaa paikan päälle. Kaivotalo esim. ei ole kovinkaan erinomaisessa kunnossa eikä myöskään vanha ylioppilastalo 2. kerroksesta ylöspäin. Nollakorot sitten sokaisivat ja strategia heilahti toiseen äärilaitaan ja alettiin "ilmaisella" lainarahalla mällätä.

Jos haluaa tuottolaskelmia laskea niin se pitää tehdä käyttäen tuota 100k. Sen olet kuitenkin luvannut sijoittaa ja jos anti olisi mennyt vihkoon (=halukkaita sijoittajia ei olisi ollut tarpeeksi), olisit saanut osakkeita tuolla 100k:lla ja kurssi olisi avautunut laskuun. Huonot skenaariot kannattaa pitää mielessä ennen kuin huutelee sijoittavansa miljardin ilman kustannuksia.
Kyllä tuottolaskelmat pitää tehdä toteutuneiden ostojen ja myyntien perusteella. Jos teen logiikallasi myyntitoimeksiannon omistamastani 400 kpl Nvidia osakkeesta kappalehintaan $1 000, voinko merkitä sen tuotoksi vaikka kauppa ei toteudu? Olen kuitenkin luvannut myydä osakkeet.

Kyllä tuottolaskelmat pitää tehdä toteutuneiden ostojen ja myyntien perusteella. Jos teen logiikallasi myyntitoimeksiannon omistamastani 400 kpl Nvidia osakkeesta kappalehintaan $1 000, voinko merkitä sen tuotoksi vaikka kauppa ei toteudu? Olen kuitenkin luvannut myydä osakkeet.
Ehkä kannattaa opetella termejä vähän paremmin ennenkuin pätee enempää. Myynti ei ole tuottoa ensinkään. Oston ja myynnin erotus on tuottoa.
Mutta voit ihan vapaasti laittaa merkintöjä osakenteihin vaikka sillä miljardilla. Tule kertomaan kun homma kosahtaa, että miten vastaanottivat näkemyksesi, että et ole luvannut ostaa mitään.

Ehkä kannattaa opetella termejä vähän paremmin ennenkuin pätee enempää. Myynti ei ole tuottoa ensinkään. Oston ja myynnin erotus on tuottoa.
Mutta voit ihan vapaasti laittaa merkintöjä osakenteihin vaikka sillä miljardilla. Tule kertomaan kun homma kosahtaa, että miten vastaanottivat näkemyksesi, että et ole luvannut ostaa mitään.
Eikö suhteellinen tuotto olisi ollut tuossa sama, vaikka olisi annista saanut kaikki osakkeet? Toki kurssikehitys ei silloin olisi välttämättä ollut sama. "Tuulipukuannissa" toteutui n. 1/3 merkinnästä.

Ostin Postin osaketta 3 300 eurolla ja möin 3 520 eurolla. Tuottoa 220 euroa, 6,67%. Mielestäsi kuitenkin tämä on väärin laskettu, koska vaihtoehtoisessa todellisuudessa A) olisin voinut ostaa osaketta enemmän eli haluamani määrän 14 001 kpl ja B) myyntihinta olisi voinut olla alempi kuin antihinta. Jos nämä molemmat olisivat toteutuneet, olisin tehnyt kohtuullisen tappion :x3: Eli väärin voitettu.

Olen tehnyt monilla osakekaupoilla tappiota, useammalla kuitenkin voittoa. Jopa niin paljon että olen voittanut osakeindeksit.
Kerrotko vielä lähteen missä selitetään näin taloustiedettä vain vähän opiskelleelle kuinka tuotto lasketaan toimeksiannon asettamisen mukaan eikä suinkaan sen toteutumisen mukaan?

Ostin Postin osaketta 3 300 eurolla ja möin 3 520 eurolla. Tuottoa 220 euroa, 6,67%. Mielestäsi kuitenkin tämä on väärin laskettu, koska vaihtoehtoisessa todellisuudessa A) olisin voinut ostaa osaketta enemmän eli haluamani määrän 14 001 kpl ja B) myyntihinta olisi voinut olla alempi kuin antihinta. Jos nämä molemmat olisivat toteutuneet, olisin tehnyt kohtuullisen tappion :x3: Eli väärin voitettu.

Olen tehnyt monilla osakekaupoilla tappiota, useammalla kuitenkin voittoa. Jopa niin paljon että olen voittanut osakeindeksit.
Kerrotko vielä lähteen missä selitetään näin taloustiedettä vain vähän opiskelleelle kuinka tuotto lasketaan toimeksiannon asettamisen mukaan eikä suinkaan sen toteutumisen mukaan?
En itse ainakaan ole puhunut toimeksiannon asettamisesta vaan tässä kyseessä olleesta antiin osallistumisesta. Nämähän ovat eri asioita ja opit sen sitten joskus käytännössä kantapään kautta, mikäli haluat vain huudella tuhansien prosenttien vuosituotoista.

Aika lailla romahti omat sijoitukset ja lyhyessä ajassa. Mutta kaksi etf-rahastoa sentään nousivat: Sprott Uranium Miners & Sprott Junior Uranium Miners. Jotain positiivista siis.

1760110330957.png

Ilmeisesti instikka-annissa on eri ehdot kuin tuulipukujen annissa? Meiltä tuulipuvuilta tehdään varaus lupaamallamme merkintämäärälle ja jos anti ylimerkitään loput palautetaan tilille.

Ilmeisesti instikka-annissa on eri ehdot kuin tuulipukujen annissa? Meiltä tuulipuvuilta tehdään varaus lupaamallamme merkintämäärälle ja jos anti ylimerkitään loput palautetaan tilille.
Siinä on katsos se ero että tuulipuvulla menisi marginaalille jota ei välttis ole käytössä ollenkaan tai vaikka olisikin niin olemassa olevat positiot ei välttämättä kata merkintää lähellekään.

Tuskin instikatkan tuota voi vaan huutamalla ”miljardilla tänne” tehdä, mutta vakuudet lienevät menevän eri tavalla, enkä usko että takaisku olisi pystynyt tekemään parin miltsin salkulla kymmenen miljoonan merkintää…

Statistiikka

Viestiketjuista
289 448
Jäsenet
79 646
Uusin jäsen
ÄmÄr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom