Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Tuo nordnet omistukset tab näyttää top 25 osakkeet. EUNL sisältää 1398 yhtiötä.

Just ETF - eunl

Niin ja listauksen kaikista omistuksista saa ETF:n omalta kotisivulta eli blackrockilta (ishares).

Viimeksi muokattu:
Japaniin keskittyneissä ETF rahastoissa sen paino lienee muutamia prosentteja mutta maailma rahastoissa toki murto-osia.

Kovastihan noita vetyhommia on ainakin hypetetty, mutta aika vähän mitään konkreettista on vielä rakennettu ja teknologiakin taitaa olla vielä vähän kehitysvaiheessa. Jos tuo vedyn tuotanto ja käyttö polttoaineena saadaan oikeasti kannattavaksi, niin tuolla alalla tulee varmasti olemaan voimakasta kasvua. Mutta se onkin se tuhannan taalaan kysymys, että tuleeko tuo oikeasti onnistumaan? :hmm:

Ainahan osakemarkkinoille sijoittamisessa on riskinsä. Tällaisten teemarahastojen tapauksessa kuitenkin selvästi suuremmat, kuin jonkin laajemmin hajautetun kanssa.

Oma salkku on toipunut tullisekoiluista ja tänään ollaan taas ennätyslukemissa. Edellisen kerran huiput tehtiin helmikuussa. Viiden vuoden keskituotto 22,6%, Sharpen luku ykkösen pinnassa. Tuotot ovat kyllä ylittäneet odotukset, tarkoituksena ollut hakea kohtalaista tuottoa markkinoita pienemmällä riskillä.
1746793499220.png

Ollen aina alkanut keventelemään nousuissa liian aikaisin, pitäisi vain nytkin malttaa istua käsien päällä.

Itse olen liian hidas sijoittaja että olisin vielä kerennyt edes reagoimaan tariffeihin yhtään mitenkään, sen enempää myynti- kuin ostolaidallakaan. Eli noudatan käytännössä luonnostaan sitä vanhaa ohjetta jatkaa vain samaan malliin ETF:ien kanssa, mitä tahansa markkinat tekevätkin.

On. Kymmenys tuosta eli 0,2% ei sekään mikään erityisen matala kulu ole, mutta sentään sinne päin. Yli 2 prosenttia on valtava kulu.
Joo, mulla ois tuo Nordnet Teknologia Indeksi ja siinä kulut 0,49%. Mietin tässä, että pitäisikö tuo rahasto vaihtaa johonkin muuhun.

On. Kymmenys tuosta eli 0,2% ei sekään mikään erityisen matala kulu ole, mutta sentään sinne päin. Yli 2 prosenttia on valtava kulu.
Kattelin että Osuuspankissa rahastojen kulut on prosentin molemmin puolin. Ilmeisesti kalliita nekin?
Siellä saa kyllä bonuksis rahastoista joka vähän tasoittaa.

Missä indeksirahastossa on yli 2% kulut? Kuulostaa enemmän aktiivisen rahaston kuluilta.

Kyllä osuuspankissakin indeksirahastoja on noin 0,4% kuluilla. Prosentin kulut ei luultavasti ole indeksirahastosta?

• Tykkää
Reactions: Mco
Todella rajua nousua esipörssissä tänään USA:n puolella. Näyttää siltä, että mutsin salkussa saatetaan saavuttaa tänään tullipaniikkia edeltäneet huiput tai ainakin päästä ihan niiden tuntumaan. Nordnetin näyttämät ennakkopörssin hinnat salkulle:

1747040496441.png

Hyvä osoitus taas siitä, että panikointi on yleensä todella huono vaihtoehto. Jäitä hattuun ja kovasta dipistä pikemminkin lisää tavaraa salkkuun, jos tilillä lojuu ylimääräisiä euroja.

Omassa MSTR-salkussa vielä vähän matkaa ATH:hon, mutta se ei ole enää kaukana, koska vaikka viime marraskuun huippukurssiin on vielä matkaa, olen koko ajan lapioinut salkkuun lisää pääomaa. Nyt sieltä löytyy lisäksi pieni alkava Tesla-positio -- mukavasti plussalla. Ja jotta jännitystä ja vauhtia ja vaarallisia tilanteita varmasti riittäisi, niin pieni MSTR long 3x-viputuotepositio.

Huhtikuussa rahaa lähti:

(Kun itse ostin niin paljolla kuin rahaa oli.)

Sitten tänään heti, kun olin nähnyt tuon edellisen uutisen:
Joo, näyttäs siltä, että tänään mennään USA:ssakin taas voimakkaasti ylöspäin. Kohta ollaan taas ATH-tasoilla.

Ongelma vaan on siinä, että epävarmuus ei ole poistunut, eli toisin sanoen tulliasia on edelleen auki. Trump haluaa tuotantoa Amerikkaan ja korvata tuloveroja tullimaksuilla. Tämä yhtälö ei toimi, jos (kunnon) tulleja ei tule. Eli nyt punnitaan Trumpin tavoitteiden pitävyys. Onko hän alistunut markkinoille vai vieläkö yrittää vetää omaa linjaansa? Itse alan kallistua sille kannalle, että todellisuus iski liian kovaa vasten kasvoja ja kaikessa hiljaisuudessa takki kääntyy.

Joo, ei tässä samppanjapulloja poksautella auki. Ennemminkin vahvistui ajatus, että nyt nämä kurssit heittelee koko ajan ja kannattaa vain jatkaa omaa kuukausisäästämistä ilman muutosta. Jotenkin tuntuu, että vielä tässä toinenkin kenkä tippuu. Onhan tuolla sekopäällä vielä 3 ja puoli vuotta aikaa keksiä uusia tapoja myllätä maailmaa.

Onko hän alistunut markkinoille vai vieläkö yrittää vetää omaa linjaansa? Itse alan kallistua sille kannalle, että todellisuus iski liian kovaa vasten kasvoja ja kaikessa hiljaisuudessa takki kääntyy.
Trump on taistelija (jääräpää) eikä antaudu koskaan (on ikuisesti katkera). Veikkaan että menee muutama kk ja siellä on sitten Trumpin kaverit shortit valmiina odottamassa seuraavaa ”iskua”.

Joo, näyttäs siltä, että tänään mennään USA:ssakin taas voimakkaasti ylöspäin. Kohta ollaan taas ATH-tasoilla.

Ongelma vaan on siinä, että epävarmuus ei ole poistunut, eli toisin sanoen tulliasia on edelleen auki. Trump haluaa tuotantoa Amerikkaan ja korvata tuloveroja tullimaksuilla. Tämä yhtälö ei toimi, jos (kunnon) tulleja ei tule. Eli nyt punnitaan Trumpin tavoitteiden pitävyys. Onko hän alistunut markkinoille vai vieläkö yrittää vetää omaa linjaansa? Itse alan kallistua sille kannalle, että todellisuus iski liian kovaa vasten kasvoja ja kaikessa hiljaisuudessa takki kääntyy.
Kuten itsekin toteat, niin loppupeleissähän kyse on tuotannon ja työpaikkojen siirtämisessä Jenkkeihin, ja siinähän Trump on jo osin onnistunut. Käsittääkseni eri yhtiöt ovat jo ilmoittaneet massiivisista investoinneistaan USA:han. Trump käyttänyt tulleja kiristysvälineenä tämän tavoitteen toteuttamiseksi.

Oma näkemys on se, että pitkällä aikavälillä nyt on ehkä viime vuosikymmenten paras aika olla sijoitusmarkkinoilla long USA. Aika tietysti näyttää missä määrin olen oikeassa. Tämän USA-ensin ajattelun voimakas konkretisoituminen yhdistettynä AI:n ja älykkään autonomisen robotiikan tuomaan teknologiseen vallankumoukseen on minun arvioni mukaan erittäin härkäinen yhtälö USA:n menestyminen näkökulmasta.

Viimeksi muokattu:
Kuten itsekin toteat, niin loppupeleissähän kyse on tuotannot ja työpaikkojen siirtämisessä Jenkkeihin, ja siinähän Trump on jo osin onnistunut.

Ja osa ilmoittanut että siirtää tuotantoa muualle. Missään nimessä on täysin liian aikaista sanoa, että Trump olisi onnistunut tai edes "onnistunut". Mutta tämä on niin lautautunut aihe, että ehkä toi politiikkaketju on parempi jos haluaa hehkuttaa Trumpin onnistumisia.

Jotenkin huvittavia nämä markkinoiden liikkeet. Mennään alaspäin raivolla kun maailma loppuu eikä kukaan enää ikinä osta mitään. Sitten ilmoitetaan sopimuksesta X joka oli enemmän tai vähemmän selvää että on tulossa niin kaikki onkin taas täydellistä ja mennään täyttä höyryä toiseen suuntaan. Vielä jos tähän saataisiin se 30-päivän hahmoteltu tulitauko niin meno vaan jatkuisi.

Moni on tässäkin laskussa varmasti ottanut isot tappiot. Töissäkin yksi tyyppi selitti että oli päiväkausia ihan napilla myymässä kaikkea pois kun lapuista jotain rahaa vielä saisi. Sitten olikin onnellinen kun ei ollut saanut sitä tehtyä ja pientä korjausliikettä nähtiin. Sijoittajana kannattaa yrittää keskittyä pysymään rauhallisena ja jos ei ole vahvaa mielikuvaa mitä tuleman pitää on todennäköisesti parasta olla tekemättä mitään.

Omat ostot osuivat ihan OK. Maaliskuussa olin liian ajoissa, mutta huhtikuussa sain käytännössä pohjalta lisättyä salkkuun. Tämähän ei ole tae tulevasta ja aina voidaan tehdä uusia pohjia ja huippuja mutta toistaiseksi näyttää hyvältä. Tavoitteena olisi vähentää velkavipua salkusta. Superluotossa on kuitenkin melko korkea korko.

Jotenkin huvittavia nämä markkinoiden liikkeet. Mennään alaspäin raivolla kun maailma loppuu eikä kukaan enää ikinä osta mitään. Sitten ilmoitetaan sopimuksesta X joka oli enemmän tai vähemmän selvää että on tulossa niin kaikki onkin taas täydellistä ja mennään täyttä höyryä toiseen suuntaan. Vielä jos tähän saataisiin se 30-päivän hahmoteltu tulitauko niin meno vaan jatkuisi.

Moni on tässäkin laskussa varmasti ottanut isot tappiot. Töissäkin yksi tyyppi selitti että oli päiväkausia ihan napilla myymässä kaikkea pois kun lapuista jotain rahaa vielä saisi. Sitten olikin onnellinen kun ei ollut saanut sitä tehtyä ja pientä korjausliikettä nähtiin. Sijoittajana kannattaa yrittää keskittyä pysymään rauhallisena ja jos ei ole vahvaa mielikuvaa mitä tuleman pitää on todennäköisesti parasta olla tekemättä mitään.

Omat ostot osuivat ihan OK. Maaliskuussa olin liian ajoissa, mutta huhtikuussa sain käytännössä pohjalta lisättyä salkkuun. Tämähän ei ole tae tulevasta ja aina voidaan tehdä uusia pohjia ja huippuja mutta toistaiseksi näyttää hyvältä. Tavoitteena olisi vähentää velkavipua salkusta. Superluotossa on kuitenkin melko korkea korko.

Saako jostain oikeasti yhtä helposti ja vaivattomasti lainaa kaupankäyntiin halvemmalla, kuin Nordnetin korkeintaan 4,85 % vuosikorolla (sis. kaikki kulut)? Olisin kiinnostunut kuulemaan. Superluoton Kulta-tasolla voidaan parhaimmillaan päästä 3,94 %:iin.

edit: Ilmeisesti tuossa jotain lisäkuluja on, koska täällä sanotaan, että korkeimmalla lainaprosentilla todellinen vuosikorko olisi 4,96 %, parhaimmalla tasolla 4,01 %:

Tietääkö joku mitä noi lisäkulut ovat?

Viimeksi muokattu:
Hyvä osoitus taas siitä, että panikointi on yleensä todella huono vaihtoehto. Jäitä hattuun ja kovasta dipistä pikemminkin lisää tavaraa salkkuun, jos tilillä lojuu ylimääräisiä euroja.
Tältähän tuo tuntuu. Eletään niin hetkessä että jokainen päivä tuntuu maailmanlopulta tai utopiselta nyt liidetään upeasti aringonnousuun fantasialta.

Vanha totuus etenkin huomioiden, että pitäisi sekä osto, että myynti ajoittaa + maksaa verot niin time in market beats timing market. Ostopaikkoja odottelevat odottelee maailmanloppuun asti, aina niin kallista ettei kannata tai lopullinen romahdus menossa. Treidaajalle olisi upeaa aikaa, heiluu maksimit. Minä pitkäaikaisena sijoittajana menen laput silmillä eteenpäin suunnitelman mukaisesti.

Osui kyllä tlt myynnit ja siitä vapautuneella rahalla ostokset todella hyvin. TLT mulle melkein käteisenomainen positio mitä puretaan pois sopivissa paikoissa. TLT:n kurssi laskenut myyntihetkestä ja ostetut tuotteet nousseet. Uskon kyllä, että tlt nousee pitkällä aikavälillä, mutta voi olla vuosien ja vuosien odotus.

Kuten itsekin toteat, niin loppupeleissähän kyse on tuotannon ja työpaikkojen siirtämisessä Jenkkeihin, ja siinähän Trump on jo osin onnistunut. Käsittääkseni eri yhtiöt ovat jo ilmoittaneet massiivisista investoinneistaan USA:han. Trump käyttänyt tulleja kiristysvälineenä tämän tavoitteen toteuttamiseksi.
Ongelma on mielestäni siinä, että yrityksillä on ollut joku syy siirtää tuotantoa USA:n ulkopuolelle. Se syy ei poistu, jos tuotantoa luvataan siirtää USA:han. Kyseessähän on tietysti tuotantokustannukset, eli toisin sanoen ovatko amerikkalaiset valmiita maksamaan enemmän kotimaisesta tuotannosta? Se voi olla järkevää, mutta se voi näkyä kuluttajien käyttäytymisessä, eli toisin sanoen kulutus vähenee. Ei tämäkään tietysti yksikäsitteisesti huono asia ole, mutta talouden kannalta se voi enteillä kasvun hidastumista.

Ongelma on mielestäni siinä, että yrityksillä on ollut joku syy siirtää tuotantoa USA:n ulkopuolelle. Se syy ei poistu, jos tuotantoa luvataan siirtää USA:han. Kyseessähän on tietysti tuotantokustannukset, eli toisin sanoen ovatko amerikkalaiset valmiita maksamaan enemmän kotimaisesta tuotannosta? Se voi olla järkevää, mutta se voi näkyä kuluttajien käyttäytymisessä, eli toisin sanoen kulutus vähenee. Ei tämäkään tietysti yksikäsitteisesti huono asia ole, mutta talouden kannalta se voi enteillä kasvun hidastumista.
Menee ihan liian paljon politiikkaketjuksi kun syyt liikkeisiin ovat poliittisia ja sotilaallisia. Riippuvuus taiwanin piireistä ja kiinalaisista droneista. Työpaikat,... Kiina vs. USA/Länsimaat asemien hakeminen(vrt. venäjän kaasuputket/öljyriippuvuus). Näistä parempi keskustella muualla kuin sijoitusketjussa.

Tariffeillahan ne ulkomaisten tuotteiden hinnat nostetaan tasolle mikä tekee kotimaan tuotannosta järkevää. Tariffit ovat kulutusvero(ALV) kansalaisen silmin, rahat menee valtion kassaan uutena tulona. USA:ssa keskiverto alv jossain 8% pinnassa, suomessa 25.5%. Vaikka yksittäiset tariffit kuulostaa isoilta niin niiden vaikutus kai inflaatioon tulee olemaan vain jotain 1% ja kertaluonteisesti kun tariffit nousee kerran ei joka kuukausi.

Yksi poliittinen puoli lisää tariffeista. Tariffirahoilla on tarkoitus myös paikata budjettivajetta ja mahdollistaa jotain muita veronalennuksia. USA:n historiassa on aika missä tariffit oli käytännössä lähes ainoa "vero" jolla rahoitettiin liittovaltion operaatiot.

Viimeksi muokattu:
Kuukausisäästäjällehän tämäkin on äärimmäisen helppoa kun ostot tapahtuvat automaattisesti uutisista riippumatta. Epävarmuus ei tosiaan ole kadonnut silti yhtään minnekään. En lainkaan ihmettelisi että vastaavaa massiivista heiluntaa tapahtuu parin seuraavan vuoden aikana lukuisia kertoja kun päätöksiä perutaan/siirretään/kovennetaan jne. Mutta se on selvää, että tullien peruminen ja laskeminen on vain hyvä asia taloudelle, joten ei ihme että kurssit nousevat kun edistytään kauppaneuvotteluissa.

Eläkeyhtiöt vähensivät uutisten perusteella USA-painoa. Aika näyttää, kuinka järkevää tuo spekulointi on. USA-painohan ei niillä muutoinkaan ole niin suuri kuin indeksirahastoissa. Esim. Varma pudotti USA-painonsa maaliskuussa 49%:sta 43%:iin. Kun SPYI:ssä USA:n paino on yli 60%. Ja suppeammissa indekseissä joissa on vain kehittyneet markkinat on USA:n paino on yli 70%.

Kuukausisäästäjällehän tämäkin on äärimmäisen helppoa kun ostot tapahtuvat automaattisesti uutisista riippumatta. Epävarmuus ei tosiaan ole kadonnut silti yhtään minnekään. En lainkaan ihmettelisi että vastaavaa massiivista heiluntaa tapahtuu parin seuraavan vuoden aikana lukuisia kertoja kun päätöksiä perutaan/siirretään/kovennetaan jne. Mutta se on selvää, että tullien peruminen ja laskeminen on vain hyvä asia taloudelle, joten ei ihme että kurssit nousevat kun edistytään kauppaneuvotteluissa.
Liekö epävarmuutta koskaan pääsee karkuun osakemarkkinoilla... Mulle sijoitushorisontti on loppuelämä, kymmeniä vuosia ei niinkään esim. yhden presidenttikauden mittainen. Tän takia mietin sijoituksia katsoessa, että miten ei mene katki(osingot hyvin hajautetusti takaa FIRE elämän mulle) ja toisaalta missä kasvu(robotiikka, ai). Kuka tekee robotiikkaa ja ai:ta, kenellä on edes varaa ai-kisailuun kun pitää rakentaa kymmenien ellei satojen miljardien edestä konesalia?

Oli AI ja robotiikka nyt kuplassa tai ei niin noi asiat tulee tapahtuman kun laajentaa horisonttia 5v 10v, 20v akselille. Ne joiden mielestä nyt liian kallista miettii 10v päästä edelleen että nyt on todellakin liian kallista. Indeksisijoittaja voi miettiä mistä indeksistä robotiikka ja ai yritykset joko jo löytyvät tai mihin niitä tekevät yritykset tullaan listaamaan.

Liekö epävarmuutta koskaan pääsee karkuun osakemarkkinoilla... Mulle sijoitushorisontti on loppuelämä, kymmeniä vuosia ei niinkään esim. yhden presidenttikauden mittainen. Tän takia mietin sijoituksia katsoessa, että miten ei mene katki(osingot hyvin hajautetusti takaa FIRE elämän mulle) ja toisaalta missä kasvu(robotiikka, ai). Kuka tekee robotiikkaa ja ai:ta, kenellä on edes varaa ai-kisailuun kun pitää rakentaa kymmenien ellei satojen miljardien edestä konesalia. Oli AI ja robotiikka nyt kuplassa tai ei niin noi asiat tulee tapahtuman kun laajentaa horisonttia 5v 10v, 20v akselille. Ne joiden mielestä nyt liian kallista miettii 10v päästä edelleen että nyt on todellakin liian kallista.
Miten muuten tuo AI ja robotiikka. Sijoitan itse pienehköllä painolla kuukausittain iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc) | RBOT.

Eikös tuo ole ihan käypä kohde kulut huomioiden jos AI ja robotiikkaan haluaa ottaa näkemystä.

...

Eläkeyhtiöt vähensivät uutisten perusteella USA-painoa. Aika näyttää, kuinka järkevää tuo spekulointi on. USA-painohan ei niillä muutoinkaan ole niin suuri kuin indeksirahastoissa. Esim. Varma pudotti USA-painonsa maaliskuussa 49%:sta 43%:iin. Kun SPYI:ssä USA:n paino on yli 60%. Ja suppeammissa indekseissä joissa on vain kehittyneet markkinat on USA:n paino on yli 70%.

Huomasin myös tämän ja olen tästä huolissani. Todella iso ja valitettava strateginen valinta eläkesijoitusten suhteen.

Miten muuten tuo AI ja robotiikka. Sijoitan itse pienehköllä painolla kuukausittain iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc) | RBOT.

Eikös tuo ole ihan käypä kohde kulut huomioiden jos AI ja robotiikkaan haluaa ottaa näkemystä.
En ole vielä ottanut niin vahvaa näkemystä että jotain erityisesti ai ja robotiikka etf:aa olisin ostanut. Tällä hetkellä kuvittelen, että iso määrä hyötyjistä joko löytyy jo nyt sp500 tai tulevaisuudessa sp500. Tyyliin microsoft/google/amazon/... myy pilveä+palveluita+softaa, nvidia, amd,.marvel, broadcom, arm,... myy piitä+ip:ta.. Isot firmat tehostaa sekä omaa toimintaa että myy muille toimintaa tehostavia ratkaisuja. Amazon/walmart/... esim tehostaa toimintaa robotiikan ja ai:n avulla. Robotaksiyritykset(waymo, tesla,...)

Toki mä en saa pienempiä ja kokonan usa:n ulkopuolisia yrityksiä tänhetkisellä salkulla, menetän oletettavasti tuottoa. Toisaalta en havittele maksimituottoa. Ongelma mulle, että käytännössä 100% omaisuudesta kiinni markkinassa niin jotain myytävä että saisi sijoitettua lisää. Kunhan saan (edelleen) ylisuurta nvidia-positiota purettua niin joku siivu menee robotiikka spesifiseen etf:aan. Mutta se mikä etf:a niin en vielä tiedä. AI:lta talvella kyselin niin se antoi kuvan listan. Pohjana tuolle listalle deep research minkä pohjalta pakotin ai:n antamaan 5 vaihtoehtoa ja niille painotukset. Mielenkiintoinen asia+linkit itse deep research läystäkkeessä ei niinkään tuossa kuvan listassa.
1747049344669.png

Viimeksi muokattu:

Tuon kautta itse ainakin olen laittanut lisäpainoa, kun ei pysty yksittäisiin firmoihin sijoittamaan ilman hylkimisreaktioita fundamentteja katsellessa :D Yhtään teknoyhtiöitä ei siis ole suorissa sijoituksissa, ainoastaan indeksien kautta.

Ihan karkeana nyrkkisääntöä paniikissa on aina puolet ylireagointia, mikä sitten korjaa nopeasti. Nyt aletaan olla toivuttu paniikista, mutta trumpin tullit alkavat purra reaalitalouteen vasta lähitulevaisuudessa ja itse ainakin olen kovin epävarma siitä, jatkuuko nousu, vai tuleeko uusi notkahdus. Ehkä kuitenkin notkahtaa, kunhan tullit alkavat näkyä firmojen tuloksissa ja työpaikoissa. Sitten mahdollisesti nousu taas käynnistyy, kun trump alkaa perua hurjimpia vetojaan.

Saako jostain oikeasti yhtä helposti ja vaivattomasti lainaa kaupankäyntiin halvemmalla, kuin Nordnetin korkeintaan 4,85 % vuosikorolla (sis. kaikki kulut)? Olisin kiinnostunut kuulemaan. Superluoton Kulta-tasolla voidaan parhaimmillaan päästä 3,94 %:iin.
Pankista saa vakuudellista lainaa omistuksia vastaan, ainakin jos olet private banking-asiakas. Kannattaa kuitenkin huomioida että $MSTR:n lainoitusaste on Nordnetilläkin tasan 0, eli tätä osaketta vastaan saat lainaa tuskin mistään. Kuulostaa melko hapokkaalta ostaa lainarahalla yritystä joka ottaa itse lainaa ostaakseen Bitcoinia :cigarbeye: Omankin salkun lottokupongit Tesla, Palantir ja Strategy ovat ~40% plussalla, mutta muodostavat alle 5% osuuden listatuista osakkeistani.

Jos miettii AI:hin ja älykkääseen autonomiseen robotisaatioon sijoittamista, niin suosittelen ao. videon katsomista. Rautainen annos maailman parhaimpiin lukeutuvien erittäin fiksujen Tesla-asiantuntijoiden näkemystä yhtiön lähivuosien kehityksestä, koskien etenkin autonomista ajamista ja vähän humanoidirobottejakin:

Tuossa videolta Invest Answersin James Mullarneyn (sandbagged=varovainen) kurssikehitysennuste yhtiöstä toimialasektoreittein vuoteen -35 asti. Ja juu kyllä, hinta karkaa aivan levottomaksi. Se mitä sitten toteutuu, jos toteutuu, jää nähtäväksi, mutta oma näkemys yhtiön suhteen on erittäin vahva long. Ei sijoitussuositus.
1747049458578.png

Pankista saa vakuudellista lainaa omistuksia vastaan, ainakin jos olet private banking-asiakas. Kannattaa kuitenkin huomioida että $MSTR:n lainoitusaste on Nordnetilläkin tasan 0, eli tätä osaketta vastaan saat lainaa tuskin mistään. Kuulostaa melko hapokkaalta ostaa lainarahalla yritystä joka ottaa itse lainaa ostaakseen Bitcoinia :cigarbeye: Omankin salkun lottokupongit Tesla, Palantir ja Strategy ovat ~40% plussalla, mutta muodostavat alle 5% osuuden listatuista osakkeistani.

MSTR:n lainoitusaste Nordnetissä toki tiedossa. Se laskettiin kovan volatiliteetin vuoksi 30 %:sta nollaan tuossa keväällä. Itsekään en ostaisi ko. yhtiötä lainarahalla.

Ja onnittelut noista hienosti plussalla olevista, vasta juuri äsken otetuista positioista. :thumbsup:

Tuo ollut kk säästökohteena vuodesta 2022 mulla. Nyt lähti taas hyvään nousuun kun usa ja kiinatulleihin saatiin sopua. Tuossahan on strategy A suurin omistus 5,3%.

Jos olisi tarvetta saada noin 20ke käteistä mökkiä varten niin ottaisitteko lainaa vai laittaisitteko 5v ajan kertyneet (ja ihan mukavasti plussalla olevat) ETF:t lihoiksi? Tuohon ei varmaan mitään suoraa kyllä/ei -vastausta löydy, mutta jos jotain perusteluita suuntaan tai toiseen kuulisi. Verollehan nuo ETF:t sitten menee, mutta tulee siitä lainastakin kuluja, ja tällaisia tilanteita varten tuota on kuitenkin säästetty, tosin ehken ihan näin lyhyttä sijoitusaikaa ollut kaavaillut. En ole vielä ollut pankkiin yhteydessä että minkälaisilla ehdoilla lainaa irtoaisi.
Tässä siis koetan pitää osittain kuolinpesän omistuksessa olevan kesämökin jatkossakin suvun hallussa ostamalla ulos erään perillisen.
Vähän 50/50 kuuluuko tämä tänne vai tuonne laina-puolelle.

Jos olisi tarvetta saada noin 20ke käteistä mökkiä varten niin ottaisitteko lainaa vai laittaisitteko 5v ajan kertyneet (ja ihan mukavasti plussalla olevat) ETF:t lihoiksi?

Tällaisessa pitää laskea lainan kokonaiskustannus ja toisaalta menetetyn pääomatulon nettomäärä ja vertailla. Jos laina on niin halpa että ETF:n voi odottaa tuottavat paljon paremmin eikä ETF:n tuottojen heilunta stressaa, niin sitten ei ehkä kannata myydä. Jos taas sikakallis laina niin ehkä kannattaa. Eli riippuu tosiaan. Pyydä lainatarjous ja laita tänne niin saat paremman vastauksen.

Muutama vuosi sitten Danske olisi halunnut 1.8% marginaalia vakuudelliseen luottoon joka olisi kaytetty osakkeisiin. Nopealla paassalaskulla ei ole sen halvempi kuin Nordnet.

Tuohon ei varmaan mitään suoraa kyllä/ei -vastausta löydy, mutta jos jotain perusteluita suuntaan tai toiseen kuulisi.
Olkoot perusteluna

Sananlaskut 22:7
Köyhä on rikkaan vallassa,
velallisesta tulee velkojan orja.

Matemaattisesti ehka oikea vastaus on etta ela myy osakkeita vaan ota niita vastaan laina mokkiin ja oma toteamukseni on etta ihminen ei ole matemaattinen otus joten koita valttaa velkaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
277 706
Jäsenet
77 643
Uusin jäsen
busmannen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom